igen, fel kell zoomoljam, hogy ertekelni tudjam :-) persze csak nyugodtan !
csak gondolkodom:ZolaBA írta: ↑2020.02.25., kedd 22:47Én pl. az 1.4 tdci -vel nem érzek téli/nyári fogyasztásban eltérést, sőt inkább mondanám, hogy a téli a kevesebb. (nem számolom, csak magyarosan mindig 10 ezerért tankolok és azt nézem mennyi a megtett táv:) Ha télen nincs túl sok rövid szakasz ami a bemelegedéssel fogyaszt, akkor nyáron szerintem több plusz a klíma és a jó útviszonyokon "nehezebb" láb. ...
- fogyasztasban a hasznalati szokasok igen komoly befolyassal birnak (lehet ez nyari klimazas, teli ülesfütes, telen lassabb haladas, ...amik billenthetik a merleg nyelvét)
- korszak (dejo: elöször "porszak"-ot gépeltem be:-) ) illetve tipusfüggö, hogy a szabalyzas mit müvel - Tied sem mai tipus, igy ott sem erzem, hogy ez lenne, de jo ideje a kipuf.gaz utokezeleshez (KAT, DPF, SCR) "hátul meleg" kell. Ez applikacios föfeladattá alakult (thermomanagement), hogy minel hamarabb elerje hatul az eleg meleget, hogy ezek (SCR, KAT, DPF) hamarabb hatekonyan müködjenek. Ennek termeszetesen ára van, az elegetett tüzelöanyagtol lesz melegebb, ami itt "melegségre" forditodik, abbol nem halad elöre a jarmü (legegyszerübb: kesöbbi eges, ami rosszabb hasznos hatasfokot, fötengelyen jelentkezö teljesitmenyt ad, de melegebb kipuf.hazt; persze sok egyeb measure is lehet/van hozza).
- nagy teljesitmenyhez jo a hideg levegö a nagyobb sürüsege, es igy azonos terfogat mellett több tömege (amihez több tüzA adhato, egethetö el); de ez fogyiban alapbol nem jelentkezik. ...esetleg fojtoszelepes esetben (benzinesek, dieselnel ritkabb - Tiedben nem tudom, van-e - pl. az EGR-hez nagyobb delta_p-hez) direkt hatrany: reszterhelest akarunk kivenni a motorbol, de a hideg levegö miatt jobban kell fojtani, több a gazcsereveszteseg
- hatasfokban/fogyiban a fentiek miatt is: az eges hatasfoka többnyire nem döntö
- hidegben több a höveszteseg (egy kepzeletbeli burok a motor körül)
- szabalyozas nelkül az egesnek is nagyobb a hövesztesege, ha hidegebb a henger fala (ezert van mindig "adiabatikus" motorral proba, illetve bevonatokkal, amik höveszteseget csökkentik - dugattyu, hengerfal felé, ma is vannak uj es uj probak, komoly cegektöl) szabalyozassal meg barmi lehet (pl. hidegben kevesbe kopog, elörebb hozhato az eges, kisebb az NOx, elöbbre hozhato az eges, ... attol függ mire es hogyan szabalyoz)
- ...