Aszpirin írta: ↑2021.05.18., kedd 11:39
Alex_Aston írta: ↑2021.05.18., kedd 11:09
Aszpirin írta: ↑2021.05.18., kedd 09:41
Elég sok ilyen hely van az országban, konkrétan nekem is ezsembe jut egy ilyen hely Csepelen (beleértve a szintkülönbséget is). Kerékpáros szemszögből is nagyon veszélyes tud lenni, bár itt a kerékpárosokat nem igazán lehet hibáztatni, mert ha mondjuk egy kifejezetten kerékpárúton 30 km/h-val halad, azt teljes joggal teszi.
Másrészt a kerékpárutat is el kell valahol vinni, és ha nem az útól van "lecsípve" (ami szerintem félmegoldás, sem a kerékpárosoknak, sem az autósoknak nem az igazi), akkor nincs más, mint az út és a kerítések közötti rész. Marad kérdésnek az, hogy mennyire van "beszorítva" (nincs ott még egy járda is a kerékpárút és a kerítés között???). Nem vagyok szakértő a témában, de tartok tőle, hogy egyébként szabályos, és a kihajtásodnál tényleg elsőbbsége van a kerékpárosnak, tehát ha elütsz egyet, vagy beléd megy, Te leszel a vétkes. Szóval más megoldás nincs, mint extrém módon ügyelni (pl. nagyon lassal nolni ki az orrát az autónak, hogy a kerékpárosok is időben észrevegyék, amit tudom, hogy könnyebb mondani, mint csinálni... Esetleg az önkormányzattal figyelmeztető táblákat is kitetetni esetleg figyelmeztetést felfesttetni a kerékpárútra mindkét oldalról. De ez csak ötlet, nem tudom, hogy megvalósítható-e.
Ezzel az még a gond egyébként, hogy emberek a saját testi épségük árán sem nagyon hajlandóak "lemondani" az elsőbbségükről. Jelen példában, ha a biciklis látja, hogy egy kocsi akar kiállni, biztos vagyok benne, hogy nagy részük nem lassít, mert neki van elsőbbsége. Persze, ha csatt van, akkor ő húzza a rövidebbet, de ezt nem képesek felfogni... Autósoknál is ez van, hogy nem előzékenyek sajnos, nem figyelnek, utolsó pillanatban reagálnak, ami bizonyos esetben már késő lenne.
És ez az az emberi tényező, amit nem lehet sehogy sem kivédeni sajnos, csak gyerekkorban kezdődő neveléssel, tanítással. Az meg ugye gyakorlatilag nincs.
Ez durva általánosítás, amit megszokhattunk már tőled... "saját testi épségük árán sem hajlandóak lemondani", "nem képesek felfogni"... mit mondjak, elég érdekes a világképed, pedig állítólag Te is biciklizel (de gondolom Te vagy az egyetlen kivétel)
Ha valaki 30 km/h-val teker a bicikliúton (amire megvan minden joga, erről szól a külön bicikliút), egy kerítés mellett, bőven lehet, hogy túl későn vagy egyáltalán nem veszi észre, hogy egy autó épp kihajtana egy kapuból, és ez rengeteg dologtól függ, a szögtől, a kerítés átláthatóságától, stb. Az autós meg szintén bajban van, mert esélyes, hogy onnan, ahol ő ül, szintén nem látszik idpben a keresztforgalom. A modern autókban pont az ilyen szituációkra találták ki a "front assist" (keresztforgalmi figyelmeztetés kihajtásnál, ami a nevétől eltérően nálam pl. tolatásnál is működik, és ezt már meg is tapasztaltam, pont biciklissel), amely az autó orrából és hátuljából "kilesve" jelzi a gyorsan közeledő, veszélyes tárgyakat - és a működését épp biciklissel demonstrálja pl. a Skoda videója. De ugye ilyen "asszisztensek" sem kellenek, mert fölösleges hülyeség...
Az egészben ilyenkor nem a résztvevők a ludasok, és nem "az összes kerékpáros degenerált" vagy fordítva "az összes autós hülye", hanem az, aki - mondjuk egy önkormányzatnál, különösebb szakmai hozzáértés és megfontolás nélkül, főleg politikai okokból - a bicikliút agyatlan elhelyezésével létrehozza ezt a veszélyes forgalmi szituációt. Sajnos a bicikliutakkal kapcsolatban rengeteg ilyen kókler megoldás van, kezdve onnan, amikor valaki szerint jó ötlet térkövekkel lerakni a bicikliutat (á la Népfürdő utcai megoldás a 4. kerületben), vagy bokrok mögött vezetni a bicikliutat, egy nagyon forgalmas főút mellett /pl. Szerémi út a XI kerületben/, hogy a mellékutcákba bekanyarodók számára mindig bokrok közül bukkanjon fel egy nagy sebességgel tekerő biciklis), vagy éppenségel a legturistásabb környékre ahol hömpölyögnek a bámészkodó külföldiek (pl. a budai felső rakpartra) a járdára festeni bicikliutat, vagy ugye az elhíresült Andrássy-úti megoldás, ahol a parkoló autók és a járda között vitték a bicikliutat (ezt szerencsére "kijavították" már), vagy éppen Vácon, ahol jó ötletnek tartották egy lejtő aljára fekvőrendőrt tenni a bicikliútra (életem legnagyobb eltaknyolását eredményezve biciklivel, és szerintem nem csak velem fordult elő), vagy még sorolhatnám... na ugyanebbe a sorba tartozik a bicikliút kerítések/kapuk mellett való elvitele is.
Tudom, ez autós topik, de a dolgok nagyon összefüggenek, és pont az a probléma, hogy ebben a helyzetben egy baleset esetén mindketten szívnak: a biciklis a testi sérülések miatt, az autós pedig az autója sérülései, a bűntudat, miatt ÉS a jogi következmények miatt is.
És ezeket a rossz megoldásokat nem lehet azzal elintézni, hogy "minden biciklis hülye".
Úgy látom, félrement, amit írni akartam. Nem azt írtam, hogy mind, hanem azt, hogy nagy részük. Én ezt látom.
Jobb kezes utcánál nem lassítanak, ha nekik van elsőbbségük (akkor sem mindig, ha nem), ha már látják, hogy valaki kidugná az orrát, akkor sem lassítanak, mert elsőbbségük van. Ha meg a másik nem volt elég figyelmes, vagy nem is lehetne szinte rá esélye, akkor meg jön a csatt, meg a sírás, rívás. Pedig szerintem egy egyerű "életösztön" lenne még az előzékenységen felül.
Hasonlóan az előzés esetén. Ha a szemből jön a delikvens, és benézte a dolgot, akkor aki szabályosan jön, az villog már messziről, de a gázról nem venné le a lábát, csak az utolsó pillanatban. Ez is megfigyelésem.
Vagy, ha nézed a neten keringő videókat, elég sok esetben látszik, hogy a "vétlen" semmit, vagy nagyon későn reagál akkor is, amikor lenne rá ideje. Én csak erre gondoltam.
Persze ettől még nagy f@szság a rosszul tervezett út, nem kérdés. De ilyenkor, ahogy említette a kolléga is, mondjuk nyitott kapu esetében lassítana a biciklis, vagy áthúzódik a másik oldalra, vagy ilyesmi. De sajnos én azt tapasztalom, hogy elsőbbségről még minimális szinten sem vagyunk hajlandóak lemondani, akkor sem, ha ezzel magunknak ártunk akár.
Mondok még egy példát, hátha nem érted félre. Állsz egy T kereszteződés szárában, balra akarsz fordulni, és te vagy alárendelt. Jobbról jön valaki, aki jobbra akar fordulni, és te már ott állsz, távolról is jól láthatóan. Nem az lenne a mindenki számára legjobb, ha a jobbról jövő villant, hogy menj, mert akkor te is előbb kanyarodsz, ÉS Ő IS, hiszen nem kell annyira lassítania, mert nagyobb íven tud fordulni, ha nem állsz ott. És mi van az esetek nagy részében? Inkább alapjárati sebességre lassít ha kell, és befordul előtted, jól láthatóan centizve is akár. Pedig így lassabb neki is. De nem, mert akkor lemondana az elsőbbségéről, ami ellenkezik az emberek szabad szemmel is látható részének alap beállítottságával. Ugyanezen emberek a gázt sem veszik el, ha főúton haladva meglátnak egy esetleges akadály lehetőségét (mint pl. kidugott kocsi orr, stb.).
Jó példa erre az alábbi "nagy port kavart" ügy is.
https://www.youtube.com/watch?v=8SZYcL9-7Q4