Tisztelt Fórumtársak!
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327

Akusztika a moziszobában

Avatar
phyton71
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1678
Csatlakozott: 2013.12.06., pén. 19:18
Értékelés: 734

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: phyton71 »



Nem.
Én a 38Hz-es hatalmas kiemelést szüntettem meg vele.
Plusz kicsit korrigáltam a center hangján.
Ez csak egy nagyon apró része a tudásának.
 
Plusz végre profi szakembereknek kifizetett összegek nélkül is látok néhány dolgot és összefüggést.
 
Nekem Mekk Elek szinten ennyi is bőven elég, de próbálom még fokozni.
Ráadásul akármikor és akármilyen változtatás után meg tudom tenni újra és újra!


Kell nekem is ilyen cucc!
"A zene magasabb rendű minden tudománynál és filozófiánál." Ludwig van Beethoven

Csutka

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: Csutka »


Mondjuk, ha arról van szó, hogy a váltási frekvencia körül nagyjából együtt fusson a szub meg a front(ok) fázisa (felteszem Csutka ilyen jellegű beállítást is végzett REW segítségével), akkor arra tökéletesen megfelel a szoftver.
 
Nem.
Én a 38Hz-es hatalmas kiemelést szüntettem meg vele.
Plusz kicsit korrigáltam a center hangján.
Ez csak egy nagyon apró része a tudásának.
 
Plusz végre profi szakembereknek kifizetett összegek nélkül is látok néhány dolgot és összefüggést.
 
Nekem Mekk Elek szinten ennyi is bőven elég, de próbálom még fokozni.
Ráadásul akármikor és akármilyen változtatás után meg tudom tenni újra és újra!


Csutka

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: Csutka »


Szerencséd van, de ez nem jelenti, h jobb nem lehetne pl. . Ahogy a szakember mondta a REW korlátolt, nem keverendő semmiképp a komolyabb cégek szoftvereivel. 
 
A szakember nem ezzel mért nálad?
 
De ahogy írtad - fogcsikorgatva kifizetett - Pro mérésed kuka lesz, ha változtatsz valamin.
Itt pont nincs ilyen korlát .
 
Egyébként EQ beállítás nélkül is érdemes próbálkozni vele. 
SZVSZ.

Avatar
balageguy
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 418
Csatlakozott: 2009.04.21., kedd 15:23
Értékelés: 52

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: balageguy »


Szerencséd van, de ez nem jelenti, h jobb nem lehetne pl. . Ahogy a szakember mondta a REW korlátolt, nem keverendő semmiképp a komolyabb cégek szoftvereivel. 
 
Mondjuk, ha arról van szó, hogy a váltási frekvencia körül nagyjából együtt fusson a szub meg a front(ok) fázisa (felteszem Csutka ilyen jellegű beállítást is végzett REW segítségével), akkor arra tökéletesen megfelel a szoftver.
Hangsugárzók: Klipsch RP-6000F front, Klipsch RP-600C center
AVR: Yamaha RX-A3080
Forrás: HTPC, Audio-Technica AT-LP5

Avatar
phyton71
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1678
Csatlakozott: 2013.12.06., pén. 19:18
Értékelés: 734

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: phyton71 »


Szerencséd van, de ez nem jelenti, h jobb nem lehetne pl. . Ahogy a szakember mondta a REW korlátolt, nem keverendő semmiképp a komolyabb cégek szoftvereivel. 
De remélem most nem kevered a PC-s DIY mérést a HTPC-vel,mert nem ugyanaz a kettő.?
"A zene magasabb rendű minden tudománynál és filozófiánál." Ludwig van Beethoven

Avatar
Tonyka
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5827
Csatlakozott: 2005.09.08., csüt. 00:27
Értékelés: 2564

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: Tonyka »



 
Én mértem és beállítottam az értékeket a szubnál. Ennyi az egész és tökéletes lett az eredmény.


Szerencséd van, de ez nem jelenti, h jobb nem lehetne pl. . Ahogy a szakember mondta a REW korlátolt, nem keverendő semmiképp a komolyabb cégek szoftvereivel. 
Samsung 65NU7022,Epson TW9400,Focal Electra:1027Be,CC1008 Be,1008Be,Atmos:RevelW560,Oppo UDP205,Marantz AV8802A,Parasound:5125,5250,2x Velodyne SPL12000ultra,Kábelek:Nordost,Shiva, Magus,Blue Heaven,Dream Caster,Hi Diamond 2,LAPP ÖLFLEX,2x AQ Husky,Fapaci&Kontaset,Bydium TI-TAB119"5xMiniDSP

Csutka

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: Csutka »


Igen, hiszen gondos gazdiként kíváncsi voltam a nappali akusztikai paramétereire. Rettenetesen nagy gondokat nem tárt fel, így rábízhatom magam a gyári programokra. Mivel próbálom én is a maximumot kivarázsolni a cuccból, így rászántam a zsetont a PRO-ra is. Igaz fogcsikorgatva. Ezek annyiból szimpatikusak nekem, h nem kell szenvedni. Ahogy mondtam én nem vagyok ez a fajta. Sőt kifejezetten szerencsétlen vagyok a PC-s dolgokkal. Ez elég sok éves tapasztalat. Mindig szipkázok valamivel, így küszködjön a franc. Persze aki szereti ezt, mint pl. Robi, az ellen semmi kifogásom. De pusztán azért mert szeretjük a szabadságot, és kurkászást, ettől még ne kiáltsuk ki világmegváltásnak. Elhiszem, h örömét leli benne az ember, és felnagyítja az érzést, h ezért én szenvedtem meg.(kb. ezt az érzést nagyítják fel a DIY szakik is) Így akkor már biztos nincs is hozzáfogható a világon, mindent magam mögé utasítok, de a gyakorlatban ez nem igaz. Tényleg el lehet vele játszani, tényleg lehet pozitív változásokat összekalapálni, de bármennyit is izzadunk vele, mégsem kapunk olyan komplex megoldást, mint egy Dirac, vagy ARC stb. esetében. Erre még rájön amiről fapaci írt, vannak lehetőségek még benne csak kiaknázásra vár. 
 
Nadtom írta, hogy 30-35 mérést végzett.
Ez egy szórakozás és nem kerül semennyi pénzbe.
Ha elköltözöl másik szobába - újra megteheted akár 100X.
Ha kipróbálsz pár akusztikai elemet, vagy új szőnyeget nézel - újra megteheted.
Ha csak HTPC-d van, vagy mondjuk silány mikrofonnal ellátott erősítőd, ahol lehet kézzel is EQ-t állítani - szuper az is.
 
Nincs semmi küszködés.
Én mértem és beállítottam az értékeket a szubnál. Ennyi az egész és tökéletes lett az eredmény.


Vendég

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: Vendég »


Igen, hiszen gondos gazdiként kíváncsi voltam a nappali akusztikai paramétereire. Rettenetesen nagy gondokat nem tárt fel, így rábízhatom magam a gyári programokra. Mivel próbálom én is a maximumot kivarázsolni a cuccból, így rászántam a zsetont a PRO-ra is. Igaz fogcsikorgatva. Ezek annyiból szimpatikusak nekem, h nem kell szenvedni. Ahogy mondtam én nem vagyok ez a fajta. Sőt kifejezetten szerencsétlen vagyok a PC-s dolgokkal. Ez elég sok éves tapasztalat. Mindig szipkázok valamivel, így küszködjön a franc. Persze aki szereti ezt, mint pl. Robi, az ellen semmi kifogásom. De pusztán azért mert szeretjük a szabadságot, és kurkászást, ettől még ne kiáltsuk ki világmegváltásnak. Elhiszem, h örömét leli benne az ember, és felnagyítja az érzést, h ezért én szenvedtem meg.(kb. ezt az érzést nagyítják fel a DIY szakik is) Így akkor már biztos nincs is hozzáfogható a világon, mindent magam mögé utasítok, de a gyakorlatban ez nem igaz. Tényleg el lehet vele játszani, tényleg lehet pozitív változásokat összekalapálni, de bármennyit is izzadunk vele, mégsem kapunk olyan komplex megoldást, mint egy Dirac, vagy ARC stb. esetében. Erre még rájön amiről fapaci írt, vannak lehetőségek még benne csak kiaknázásra vár. 
Azt senki sem mondta,hogy az EQ-zas mindent megold.Csak mint egy algopirin a fejfajasra.A tuneteket enyhiti.
Onnan is latszik,hogy egy fullra telepakolt akusztikai panellel es egy teljesen ures szoba EQ-va teljesen mas hang karakterisztikaval jar ,pedig ha annyira jo lenne akkor egyforman kellene szolnia.De ezt senki nem varja el tolle.Inkabb csak azert sztaroljuk mert egy kommersz gyari EQ javitashoz kepest tenyleg merfoldekre van.

Avatar
Tonyka
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5827
Csatlakozott: 2005.09.08., csüt. 00:27
Értékelés: 2564

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: Tonyka »



De Fapaci-mérést is vásároltál előtte.
Azért csak érdekelt a dolog.


Igen, hiszen gondos gazdiként kíváncsi voltam a nappali akusztikai paramétereire. Rettenetesen nagy gondokat nem tárt fel, így rábízhatom magam a gyári programokra. Mivel próbálom én is a maximumot kivarázsolni a cuccból, így rászántam a zsetont a PRO-ra is. Igaz fogcsikorgatva. Ezek annyiból szimpatikusak nekem, h nem kell szenvedni. Ahogy mondtam én nem vagyok ez a fajta. Sőt kifejezetten szerencsétlen vagyok a PC-s dolgokkal. Ez elég sok éves tapasztalat. Mindig szipkázok valamivel, így küszködjön a franc. Persze aki szereti ezt, mint pl. Robi, az ellen semmi kifogásom. De pusztán azért mert szeretjük a szabadságot, és kurkászást, ettől még ne kiáltsuk ki világmegváltásnak. Elhiszem, h örömét leli benne az ember, és felnagyítja az érzést, h ezért én szenvedtem meg.(kb. ezt az érzést nagyítják fel a DIY szakik is) Így akkor már biztos nincs is hozzáfogható a világon, mindent magam mögé utasítok, de a gyakorlatban ez nem igaz. Tényleg el lehet vele játszani, tényleg lehet pozitív változásokat összekalapálni, de bármennyit is izzadunk vele, mégsem kapunk olyan komplex megoldást, mint egy Dirac, vagy ARC stb. esetében. Erre még rájön amiről fapaci írt, vannak lehetőségek még benne csak kiaknázásra vár. 
Samsung 65NU7022,Epson TW9400,Focal Electra:1027Be,CC1008 Be,1008Be,Atmos:RevelW560,Oppo UDP205,Marantz AV8802A,Parasound:5125,5250,2x Velodyne SPL12000ultra,Kábelek:Nordost,Shiva, Magus,Blue Heaven,Dream Caster,Hi Diamond 2,LAPP ÖLFLEX,2x AQ Husky,Fapaci&Kontaset,Bydium TI-TAB119"5xMiniDSP

Csutka

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: Csutka »


Fapaci megadta a választ, minek ökörködjek a REW-el ha megcsináltattam, és kifizettem a PRO-t ami azért komolyabb. 
 
De Fapaci-mérést is vásároltál előtte.
Azért csak érdekelt a dolog.


Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15215
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10366
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »


Fapaci megadta a választ, minek ökörködjek a REW-el ha megcsináltattam, és kifizettem a PRO-t ami azért komolyabb. Én nem vagyok egy önkínzó fajta, nem kedvelem a PC zsákutcáit, nincs türelmem hozzá. Nem fogom itt naponta kérdezgetni, h ez mi, az miért nem megy, most miért eszi a processzort és stb.  A 3-dik pippantás után magamat ismerve bele állítanám a baltát. Csodákat már semmitől sem várok, minden egyes ömlengést visszafogottan kezelek. Vannak jobb rendszerek, nem vitás, de ég, és föld szintűt nem igen hallottam. A PC is egy karakter, mint sok egyéb más. Akit megfog, az örül, és fölé helyezi mindennek, aki nem lát csodát benne, az hümmög egyet. Utóbbi lennék én. Szó sincs arról, h rossz, de örült különlegességet nem fedeztem fel idáig benne. Persze ki tudja, egyszer még eljöhet az ideje, h szent Grálként tekintek rá, ez most még nem következett be. 
A PC és egy asztali házimozi processzor nyilván más vásárlói réteget szólít meg, de hardverben nincs olyan nagy különbség köztük, ha beléjük tekintünk. Mindkettő egy számítógép, csak más a körítés. A gyári processzorokban a (viszonylag kis teljesítményű) számítógép köré már ki van építve az analóg és digitális audio fokozat, a PC-nél ezt a felhasználónak kell mellé tennie valamilyen külső eszközzel (hangkártya, DAC). PC-kre jellemző hangzásról ezért nem is lehet beszélni a mai processzorokhoz képest. A modern processzorokhoz hasonló módon dolgoznak a digitális hangmixerek. Hogy ezek mennyire számítógépek, azt elég jól jellemzi, hogy a legtöbb valamilyen ismert operációs rendszert futtat (Windows, LINUX). A processzoroknál sincs ez másként, csak ott teljesen lebutítják a szoftvert, hogy kizárólag egy funkcióra legyen alkalmas. Ezt megtehetjük egy PC-vel is, ha szerzünk hozzá egy komolyabb audio decoder és manipulátor szoftvert, rápattintunk egy minőségi hangkártyát, máris kész a nagy tudású processzor. Az bizonyos, hogy el lehet veszni benne, de hát mindig lesznek olyan felhasználók, akik ezt élvezik.

Avatar
Tonyka
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5827
Csatlakozott: 2005.09.08., csüt. 00:27
Értékelés: 2564

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: Tonyka »



Te egy igazi pc inkvizitor vagy
Attól fuggetlenul ,h utalod a htpc-ket egyszer ki probalhatnal ,vagy vegignezhetned egy rew eq mukodeset.
Az igaz ,h barmilyen rendszer szolhat szarul ha rossz hejisegben van.Nem egyszer hallotam toled nagyon szuper rendszerekrol ,hogy pocsek volt a hangjuk az akusztika miatt.Ott aztan hiaba kapcsolod ki az EQ-t "mert ugy a jo zene alatt"

Fapaci megadta a választ, minek ökörködjek a REW-el ha megcsináltattam, és kifizettem a PRO-t ami azért komolyabb. Én nem vagyok egy önkínzó fajta, nem kedvelem a PC zsákutcáit, nincs türelmem hozzá. Nem fogom itt naponta kérdezgetni, h ez mi, az miért nem megy, most miért eszi a processzort és stb.  A 3-dik pippantás után magamat ismerve bele állítanám a baltát. Csodákat már semmitől sem várok, minden egyes ömlengést visszafogottan kezelek. Vannak jobb rendszerek, nem vitás, de ég, és föld szintűt nem igen hallottam. A PC is egy karakter, mint sok egyéb más. Akit megfog, az örül, és fölé helyezi mindennek, aki nem lát csodát benne, az hümmög egyet. Utóbbi lennék én. Szó sincs arról, h rossz, de örült különlegességet nem fedeztem fel idáig benne. Persze ki tudja, egyszer még eljöhet az ideje, h szent Grálként tekintek rá, ez most még nem következett be. 
Samsung 65NU7022,Epson TW9400,Focal Electra:1027Be,CC1008 Be,1008Be,Atmos:RevelW560,Oppo UDP205,Marantz AV8802A,Parasound:5125,5250,2x Velodyne SPL12000ultra,Kábelek:Nordost,Shiva, Magus,Blue Heaven,Dream Caster,Hi Diamond 2,LAPP ÖLFLEX,2x AQ Husky,Fapaci&Kontaset,Bydium TI-TAB119"5xMiniDSP

Vendég

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: Vendég »



Ezt a mindent távol tenni a falaktól részt nem tudom értelmezni.
Ezek szerint akkor a beépített, vászon mögé, illetve oldalt és hátul falba süllyesztett mozirendszerek nem is szólhatnak jól?
Csak mert az igazi és legkomolyabb moziszobák döntő hányada így van megcsinálva
Itt a fórumon alapvetés, hogy legyen egy vászon és mellé legyenek rakva a frontok, alá-fölé a center. Nálam is így van, de az tuti, ha most kezdeném, akkor eltüntetnék mindent. Az elektronikát és a vetítőt is külön helyiségbe raknám.

De, megfelelő kialakítás mellett szólhatnak jól. Csak erre még kevesebb példa van, amit le lehetne koppintani, miközben a legtöbbeknek a jó példákat se sikerül, sőt, izomból ágálnak ellene. Megoldani mindent meg lehet kellő szakértelemmel.
 
De a kérdésre, miért kell a faltól távol. Mert onnan olyan visszaverődések keletkeznek, amiktől olyan szép hullámos lesz az átvitel, és ha nagyonközel van a fal, akkor pont abban a tartományban, ahol a fül a legérzékenyebb.
 
Íme egy kép, ahol a hangsugárzó kialakításától függő átviteli egyenetlenségek láthatóak /diffrakció/. És ez még csak a doboz, ami ugye benne van egy másik dobozban, ami a szoba. 
És akkor még kérdéses, hogy van -e baffle step kompenzáció a doboz váltójában, mert az se mindegy.
 


Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15215
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10366
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »


Ezt a mindent távol tenni a falaktól részt nem tudom értelmezni. Ezek szerint akkor a beépített, vászon mögé, illetve oldalt és hátul falba süllyesztett mozirendszerek nem is szólhatnak jól? Csak mert az igazi és legkomolyabb moziszobák döntő hányada így van megcsinálva
Pontosan azért építik be a falba a hangsugárzókat, ahol erre lehetőség van, hogy a falak hatását (legalábbis egy részüket) kizárják. Ha erre nincs lehetőség, akkor vagy a falaktól távol kell tenni a hangsugárzót, vagy kezelni kell a falat.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15215
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10366
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »


Szépen termeltetek, sok téma merült fel. Ezekből egy sok órás beszélgetés is kijönne, itt csak egészen tömören válaszolnék. Az a 3 ember, akit zavar, nyugodtan ugorja át!
 
A REW egy akusztikai mérő alkalmazás, ingyenessége miatt jó néhány korlátozással megáldva. Az egészen használható mérési lehetőségek mellett van benne egy automatikus EQ tervező szolgáltatás is, de ez csak a hangnyomásra van hatással, ezt a paramétert, görbét egyengeti, más paraméterrel nem foglalkozik, emiatt az eredmény sem tökéletes. Napok óta észlelem, hogy néhányan csodaszerként tekintenek a REW-re, ami majd megoldja az akusztikai problémáikat, de ők sajnos csalódni fognak. Elektronikus úton nem lehet az akusztikai hibák nagy részét kezelni. Némi gondolkodással belátható, hogy egy zengő szoba visszaverődései nem lesznek rövidebbek attól, hogy halkabban beszélünk benne, vagy EQ-val tologatjuk a lejátszott zene egyes frekvenciáinak hangerejét. Az EQ-val az akusztikai problémák következményei enyhíthetőek. Pl. ha a középső oktávokban magasabb az utózengés, ott ez a hangnyomás feldúsulásával fog járni, ami a hangnyomás görbén pár dB emelkedést jelez majd. Az automatikus és manuális EQ sem tud mást csinálni ebben az esetben, mint visszaszabályozza a megszólaló jelet, hogy a hallgatási pontban azonos hangnyomással érzékeljük, mint a többi oktáv tartalmát. Ezzel a kiemelést ellensúlyoztuk ("EQ-ztuk", ekvalizáltuk), de a középtartomány túlzott zengése megmarad, ami által romlik az impulzusátvitel, beszédérthetőség, térhatás és a hangszerek szeparálhatósága. Ráadásul a kisimított hangnyomás görbe is csak a mérési pontban lesz egyenes, a mikrofont (vagy a fülünket) pár cm-rel odébb téve ismét megjelennek a huplik, amik akár nagyobbak is lehetnek, mint EQ nélkül.
 
A hangnyomás görbe kalapálása jó játék, de ne várjátok tőle a megváltást! Két teljesen lineáris rendszer szólhat teljesen másként, hiszen a hangzásra nem csak ez az egyetlen paraméter van hatással. Ott van még mellette a torzítás, a fázismenet, az impulzus viselkedés, stb., amikre az EQ-nak nincs pozitív hatása, sőt sokszor még ront is rajtuk. Az EQ akusztikai problémák kezelésére kevésbé, a rendszer, a hangsugárzó jelátviteli problémáira jobban használható. Amikor a rendszereiteket méritek a REW szoftverrel, nem csak a szoba hatását, hanem a rendszer hibáit is látjátok a görbéken. Egyetlen hangsugárzónak sincs lineáris hangnyomás és fázis menete, mindkettő folyamatosan változik a frekvencia függvényében. Ezért nem lehet helyesen válaszolni azokra a kérdésekre, hogy hova kell állítani a csatornák fázis potméterét. Mérés nélkül ezt biztosan nem lehet meghatározni, de méréssel sem könnyű. Annyit tehetünk, hogy a váltási frekvencia környékén egymás közelébe toljuk a csatornák fázishelyzetét elektronikus fázistolással, vagy a hangdobozok fizikai tologatásával. Ennek ellenére a fázishelyzet a váltási frekvencia alatt és felett már nem lesz jó, elcsúsznak egymástól, de ez minket kevésbé zavar, hiszen ott már nem dolgozik együtt a két hangdoboz a keresztváltás jellege miatt.
 
Nem célszerű nagyon más beállítást alkalmazni a front csatornákon. Ezeken általában azonos hangdobozok dolgoznak, azonos hibákkal. A két doboz lehet eltérő akusztikai környezetben (pl. aszimmetrikus elhelyezés esetén), ami eredményezhet eltérő átviteli paramétereket, de ezeket EQ-val nehéz korrigálni. 2-3 dB-nél nagyobb eltérést nem célszerű használni a csatornák szűrőinek beállítása között. Az EQ-zás nem csak a függőleges csúszkák tologatását jelenti. A régebbi receiverek nem engedtek ennél többet, de 2017-ben már ne ebből induljunk ki! Az emelés/vágás mértékének meghatározása mellett a többi paramétert (frekvencia, jósági faktor) is el kell találni a jó eredményhez. Tanulságos dolog megvizsgálni a REW által automatikusan létrehozott EQ beállításokat. Találni fogtok köztük egészen keskeny sávú és egészen apró mértékű korrekciókat is, nem véletlenül.
 
Visszatérő kérdés, hogy a HiFi-ben miért nem használunk hangszínszabályzókat, EQ-kat. Én nem vagyok ellenük, de egy jó minőségű HiFi lánc jellemzően szebb átviteli paraméterekkel bír, mint a házimozi cuccok. Előbbieknél a minőség, utóbbiaknál az erő a fő paraméter a vásárlók részéről. Ha a jó HiFi rendszer apró hibáit EQ-val próbáljuk korrigálni, általában többet veszítünk, mint amennyit nyerünk, a hifisták kényesek erre. A házimozi hangsugárzók sok sebből véreznek, ezek egy részét kezelhetjük elektronikus megoldásokkal, mert a mellékhatások eltörpülnek a meglévő problémák mellett. Felső szinten azonban összeérnek a dolgok, a csúcs HiFi és a házimozi is ugyanarról szól, ugyanolyan minőséget képvisel és ugyanolyan paramétereket mutat fel. Egy film és egy zenei anyag általában más jellemzőkkel rendelkezik, de ezeket a különbségeket már a stúdiókban megteremtik, otthon nekünk nem kell beavatkoznunk. Más kérdés, ha valakinek egyedi igényei vannak és nem elégszik meg az alkotók produkciójával, mondjuk minden film basszusára még rápakol 10 dB-t, mert szereti, ha zörög a nagyi kávéskészlete a kredencben.
 
Pontos és hiteles mérést végezni pontos és hiteles eszközökkel lehet. Ismeretlen átvitelű mikrofonnal, rosszul beállított szoftverrel erre elég kicsi az esély (láthattunk rá példát a napokban Robi esetében). Nem kell hanyatt esni a gyári korrekciós fájl meglététől, alacsony árszinten ezek nem mindig korrektek, előfordul, hogy egy cég az összes mikrofonjához ugyanazt a korrekciót ajánlja, ami nyilván nevetséges. Egy becsületes mérőmikrofon 20-25e forintnál kezdődik (a profi cuccok 100e felett kelletik magukat), az ennél sokkal olcsóbbaktól ne várjatok sokat! Az ezekkel végzett mérésekbe a rendszeretek és szobáitok hibái mellé további hibák és bizonytalanságok kerülnek, aztán ember legyen a talpán, aki ezeket szét tudja választani a görbéket nézve. A méréstechnika komoly tudomány akkor is, ha nem én írom le. Nem az én maximalizmusomon és hülyeségemen múlik, hogy nem lehet 1-2 órában megtanulni azt, amit mások évekig tanulnak az iskolában.
 
Egy jó akusztikájú szobában egy gyengébb rendszer is jobban szólhat, mint egy rossz szobában a sok milliós lánc. Feltételezem, sokaknak volt már ilyen élménye. Bemenni a boltba és készülékeket vásárolni nyilván könnyebb, mint a szoba akusztikáját rendbe rakni, viszont jóval drágább mulatság is. Az akusztikai problémák kezeléséhez kell némi szaktudás, amit készen, díszcsomagolásban megvásárolni nem lehet, de nem is lehetetlen megszerezni. Ezzel felvértezve lesz egy jó szobánk és még némi tudás birtokába is kerülünk, amit nehéz nem pozitív fejleményként kezelni. Aki erre lesajnálóan integet, arra szerintem olyan nagyon nem kell figyelni, mert baj van az értékrendjével.
 
A REW egy mérőszoftver, az ARC és a DIRAC ennél kicsit több. A modern elektronikus szobakorrektorok nem csak a hangnyomást simítgatják, hanem belenyúlnak a fázismenetbe és az impulzus viselkedésbe is (nem véletlenül nem ingyenesek). Van ebben ráció, vélhetően szép eredményeket hoznak a kutatások a következő években, de kénytelenek vagyunk elfogadni, hogy még nagyon gyerekcipőben jár ez a terület. Lesz idő, amikor aktív eszközökkel tudjuk befolyásolni a szoba akusztikáját, de még nem tartunk itt. Voltam már olyan bemutatón, ahol a zengést és alapzajt ellenfázisú hangforrásokkal csökkentették egy szobában. Nem volt tökéletes, de mutatja, miket hoz majd a jövő pár év múlva.

Vendég

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: Vendég »


Szép dolog ennyire belelkesedni ettől az egésztől. Nagyából levázoltad az előjövő kérdéseket, problémákat. Nem véletlen dolgoznak a komoly cégek az automata módszeren. Sosem fogjátok pótolni egy ilyen program számításait EQ húzgálással. A kész programok nem egyszerűen csak húzgálnak, számítják a kölcsönhatásokat, h miképp hatnak egymásra a frekvenciák, tologatják a fázist, és még gyanítom ezer dolgot az elérhető jó eredményért. Szándékosan nem írtam kiválót, mert nagyszerűen leírtad milyen tartományban van hatása az EQ-nak. Látva itt Robi görbéit, meg másokét, itt jön a képbe a vaskalaposok szövege. Kíváncsi lennék mitől szólna jól egy rossz akusztikájú szobában egy EQ nélküli vas. Mert ugye sokan abban a tévhitben vannak, h elég venni egy jó drága vasat, aztán az úgy szól ahogy a nagykönyvben meg van írva. Tehát gyakorlatilag csodát tesz, és kisimítja a hibákat. 
Te egy igazi pc inkvizitor vagy
Attól fuggetlenul ,h utalod a htpc-ket egyszer ki probalhatnal ,vagy vegignezhetned egy rew eq mukodeset.
Az igaz ,h barmilyen rendszer szolhat szarul ha rossz hejisegben van.Nem egyszer hallotam toled nagyon szuper rendszerekrol ,hogy pocsek volt a hangjuk az akusztika miatt.Ott aztan hiaba kapcsolod ki az EQ-t "mert ugy a jo zene alatt"

Avatar
Cutler
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2883
Csatlakozott: 2009.01.25., vas. 20:21
Értékelés: 1389

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: Cutler »


Hatalmas helyiségbe kell költöztetni a mozit, mindent távolt tenni a falaktól, a hatalmas helyiséget kezelni akusztikailag és megvenni azt a technikát, ami be tudja sugározni kellő energiával. Ez olcsó lesz.Ezt a mindent távol tenni a falaktól részt nem tudom értelmezni.Ezek szerint akkor a beépített, vászon mögé, illetve oldalt és hátul falba süllyesztett mozirendszerek nem is szólhatnak jól?
Csak mert az igazi és legkomolyabb moziszobák döntő hányada így van megcsinálva
Itt a fórumon alapvetés, hogy legyen egy vászon és mellé legyenek rakva a frontok, alá-fölé a center. Nálam is így van, de az tuti, ha most kezdeném, akkor eltüntetnék mindent. Az elektronikát és a vetítőt is külön helyiségbe raknám.

Csutka

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: Csutka »


Ha jól vettem ki a Dirac összetettebb ahogy gondoltam. Azt gondolom rossz akusztikájú helységben a Pure Direct sem hozza az elvárható minőséget. A használata ugyanolyan alapokon nyugszik, mint a drága vashoz nem számít semmi, mert úgy jó ahogy van. Én használom az Audyssey-t zenehallgatáshoz, mert jobban tetszik a fülemnek, mint a pure. A Pure sok esetben régi berögződés, h azt úgy kell hallgatni, mert akkor a videó áramkörök, és minden egyéb ki van kapcsolva. Ennek az előnye igaz is, egy jó akusztikájú helységben, de egy rossznál már akár fordítva is elsülhet. . 
 
Ne a két véglet legyen az alap - jó és rossz.
Rossz akusztikájú helyiségben semmi sem szól jól.
SZVSZ.
 
Egy olyan szobában, ahol kicsit gondoltak az akusztikára - teljesen OK lehet EQ nélkül is.
Sőt, EQ és EQ között van különbség. Van, amelyik teljesen használhatatlan.
Te azért kihívtad a szakembereket, hogy az Audyssey PRO-t beállítsák a procidon.

Avatar
Tonyka
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5827
Csatlakozott: 2005.09.08., csüt. 00:27
Értékelés: 2564

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: Tonyka »



A kérdésemre nem válaszoltál.
 
Itt találsz a REW-Dirac összehasonlítást, ha érdekel:
 
https://www.minidsp.com/applications/di ... ive-vs-rew

Ha jól vettem ki a Dirac összetettebb ahogy gondoltam. Azt gondolom rossz akusztikájú helységben a Pure Direct sem hozza az elvárható minőséget. A használata ugyanolyan alapokon nyugszik, mint a drága vashoz nem számít semmi, mert úgy jó ahogy van. Én használom az Audyssey-t zenehallgatáshoz, mert jobban tetszik a fülemnek, mint a pure. A Pure sok esetben régi berögződés, h azt úgy kell hallgatni, mert akkor a videó áramkörök, és minden egyéb ki van kapcsolva. Ennek az előnye igaz is, egy jó akusztikájú helységben, de egy rossznál már akár fordítva is elsülhet. . 
Samsung 65NU7022,Epson TW9400,Focal Electra:1027Be,CC1008 Be,1008Be,Atmos:RevelW560,Oppo UDP205,Marantz AV8802A,Parasound:5125,5250,2x Velodyne SPL12000ultra,Kábelek:Nordost,Shiva, Magus,Blue Heaven,Dream Caster,Hi Diamond 2,LAPP ÖLFLEX,2x AQ Husky,Fapaci&Kontaset,Bydium TI-TAB119"5xMiniDSP

Csutka

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: Csutka »


A REW vajon ugyanúgy dolgozik, számol mint egy ARC, Dirac, vagy hasonló? Pl. egymáshoz igazítva mondjuk tízenpár dobozt. Ha igen akkor Robi miért álmodozik feltört ARC-ról, vagy automatikus progiról?
 
A kérdésemre nem válaszoltál.
 
Itt találsz a REW-Dirac összehasonlítást, ha érdekel:
 
https://www.minidsp.com/applications/di ... ive-vs-rew

Avatar
Tonyka
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5827
Csatlakozott: 2005.09.08., csüt. 00:27
Értékelés: 2564

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: Tonyka »



 
A REW automatikusan kiszámítja az EQ adatokat, amiket manuálisan fel lehet vinni másba.
 


A REW vajon ugyanúgy dolgozik, számol mint egy ARC, Dirac, vagy hasonló? Pl. egymáshoz igazítva mondjuk tízenpár dobozt. Ha igen akkor Robi miért álmodozik feltört ARC-ról, vagy automatikus progiról?
Samsung 65NU7022,Epson TW9400,Focal Electra:1027Be,CC1008 Be,1008Be,Atmos:RevelW560,Oppo UDP205,Marantz AV8802A,Parasound:5125,5250,2x Velodyne SPL12000ultra,Kábelek:Nordost,Shiva, Magus,Blue Heaven,Dream Caster,Hi Diamond 2,LAPP ÖLFLEX,2x AQ Husky,Fapaci&Kontaset,Bydium TI-TAB119"5xMiniDSP

Csutka

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: Csutka »



 
Még egy gondolat: szerintem egy mozira belőtt EQ-val nem lehet zenét hallgatni és fordítva. Tehát 2 eltárolt beállítást kell csinálni, pl mozi és zene és azt behívni, amit épp szeretnénk.

 
Miben különbözik a "mozira belőtt EQ" a zenére beállított EQ-tól?

Vendég

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: Vendég »


Pár gondolat:
 
Akusztikai problémákat csak akusztikai megoldásokkal lehet jelentősen javítani.
A jobb erősítő rossz akusztikájú szobában is jobban szól, mint a rossz.
100Hz feletti "puklikat" akkor lehet esélyes akusztikai megoldásokkal kezelni, ha nem a hangsugárzó csinálja, hanem a szoba reflektáló felületei. Sajnos ez se mindig jön össze, mert a nagyszekrény, meg a hatalmas üvegasztal, kandalló, stb is belepofázik a dolgokba.
Csoda semmitől sem lesz. Hatalmas helyiségbe kell költöztetni a mozit, mindent távolt tenni a falaktól, a hatalmas helyiséget kezelni akusztikailag és megvenni azt a technikát, ami be tudja sugározni kellő energiával. Ez olcsó lesz. Minden egyéb esetben csak javítani lehet, aminek a végén hogy a tulajdonos azt érzi-e, hogy ez nagyon megérte, mindig egyéntől függ.
A fázis nagyon egyszerűen fogalmazva az időbeni "eltolást" jelenti. Nagyon csúnyán fogalmazva, mikor 2 hangsugárzó eltérő távolságra van, tehát a hallgatási pozícióból "nézve" a gerjesztési síkjuk távol esik egymástól, akkor megadva a távolságot a processzornak, az az időben eltolva szólaltatja meg ugyanazt a hangot a 2 hangsugárzón, hogy egyszerre érjenek a fülünkhöz. Ha ezt nem tesszük, akkor lesz mosott a hang, mert ugyanaz a hang pici időbeni eltéréssel ér a fülünkhöz...
Sajnos az egész móka azért nem ilyen egyszerű, ment minden hangsugárzónak vagy egy fázismenete, tehát nem egy konstans állandó érték, mely minden frekvencián ugyanaz.
Még egy gondolat: szerintem egy mozira belőtt EQ-val nem lehet zenét hallgatni és fordítva. Tehát 2 eltárolt beállítást kell csinálni, pl mozi és zene és azt behívni, amit épp szeretnénk.

Csutka

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: Csutka »



100Hz alatt nem sok mindent tud tenni az EQ, a nagyobb manuális állítások is csak minimális változást okznak a mért eredményben. Valamivel nagyobb a mozgástér a 100Hz-20kHz tartományban, de csodát itt sem lehet várni az EQ-tól.
 

 
Nálam pont ott tett sokat. Szubnál.
Ráadásul az EQ beállítása utáni mérés szépen hozta a kívánt grafikont.


Csutka

Akusztika a moziszobában

Hozzászólás Szerző: Csutka »


Szép dolog ennyire belelkesedni ettől az egésztől. Nagyából levázoltad az előjövő kérdéseket, problémákat. Nem véletlen dolgoznak a komoly cégek az automata módszeren. Sosem fogjátok pótolni egy ilyen program számításait EQ húzgálással. A kész programok nem egyszerűen csak húzgálnak, számítják a kölcsönhatásokat, h miképp hatnak egymásra a frekvenciák, tologatják a fázist, és még gyanítom ezer dolgot az elérhető jó eredményért. Szándékosan nem írtam kiválót, mert nagyszerűen leírtad milyen tartományban van hatása az EQ-nak. Látva itt Robi görbéit, meg másokét, itt jön a képbe a vaskalaposok szövege. Kíváncsi lennék mitől szólna jól egy rossz akusztikájú szobában egy EQ nélküli vas. Mert ugye sokan abban a tévhitben vannak, h elég venni egy jó drága vasat, aztán az úgy szól ahogy a nagykönyvben meg van írva. Tehát gyakorlatilag csodát tesz, és kisimítja a hibákat. 
 
Ez így igaz is, meg nem is.
 
Ha mozis elektronikáról beszélünk, azzal is sokan hallgatnak sztereót.
A legtöbben hogy hallgatják a sztereót? Pure Direct módban.
  Hol van akkor az EQ?
 
Ez a tologatás/húzogatás a gyengéd.
A REW automatikusan kiszámítja az EQ adatokat, amiket manuálisan fel lehet vinni másba.
 


Válasz küldése

Vissza: “Házimozi”