Sziasztok! Gondoltam megosztok pár tapasztalatot, hátha valakinek hasznos lesz. Elöljáróban annyit, hogy 2007-óta használok HTPC-t és az utóbbi kb. 1 év hozta számomra a legnagyobb változásokat, mivel áttértem a 4k-ra. Ez még önmagában nem is volt akkora gond, de az, hogy egy csomó cím csak 4k HDR-ben szerezhető be, már annál inkább. Nos a korábbi HTPC-m egy kis fogyasztású, halk gép volt, ami 1080p-re tökéletes volt a hardveres gyorsítással. Sajnos ez kevésnek bizonyult a 4k HDR-hez, ezért beszereztem egy médiajátszót, de azért nem hagyott nyugodni a dolog. Itt a topikban is kértem segítséget, mérsékelt sikerrel, sőt csúnyán le lettem oltva, mikor azt írtam, hogy egy normális videokártya 150eFt-nál kezdődik ami egy 4k-s HTPC-be kell. Hát nem tévedtem, sőt... Aki HDR képes tévén mozizik nincs nagy gondja, ha natív 4k HDR projektoron, mint én, akkor bizony már kell az erőgép. Bizony a projektorok HDR megjelenítése inkább csak marketing fogás, + - 100 nit fényerővel nem igazán van igazi HDR. Így marad az MPC-HC(BE) - madVR tone mapping, ha igazán ütős képet akarunk. A HTPC-m hez csatlakozott egy RTX 2080Ti kártya és egy 600W-ot táp. Így már bírja a gyűrődést, de a madVR messze nincs algo szinten meghajtva, úgy (bár a kép még jobb), szinte bármelyik nagy gamer kártyát megfekteti. (A madVR Envy sokmilliós processzorában RTX 3080Ti muzsikál) Na és akkor jöjjenek a tapasztalatok (4k HDR tone mapping-hoz).
- Processzor, memória bőven elég egy közepes cucc (Pl. Ryzen, 8 GB memória), viszont GPU-ból határ a csillagos ég.
- Ha a kimenet 1080p, sokkal kisebb az erőforrás igény, mint 4k esetén. Ezt azért írom le, mert a fórumon sokan másként gondolják. Egyébként józan paraszti ész: nem mindegy, hogy 2 millió pixelt vagy 8 millió pixelt renderelsz on-the-fly.
- Bár a PH-n úgy tartják, hogy eljárt az idő a madVR felett, mert pl ott van az MPC Render engine, ez nagyon nincs így. Kipróbáltam az összes elérhető HDR-SDR konverziót és a madVR köröket ver mindegyikre minőségben.
- Sokan azt tartják, hogy egy 4k HDR release jobban fest visszabutítva SDR 1080-ra, mint egy "gyári" 1080 SDR (Blu-Ray) forrás. Ez szintén nagyon nincs így, bár ez azért sok összetevős. Pro és kontra is van rengeteg példa, nyilván nem mindegy, hogy miként sikerült a forrás. Szintén józan paraszti ésszel egy több lépcsős render sokkal jobb lehet, mint egy egy lépcsős on-the-fly, pláne, hogy a stúdiókban milyen erőgépeket használnak.
- Bár korábban írtam, hogy a projektorok nem igazán tudnak jó HDR-t, azért leírni sem szabad. Nekem egy Sony 290-es projim van és az X1 processzorával egészen jól megugorja a feladatot (persze ezért is ekéztek, hogy ez nincs így, mert ezt csak a 10 millás JVC ugorja meg és különben is vak vagyok. Hát nem vagyok) Szóval tapasztalatom szerint natív HDR-el hajtva a színek szebbek és nem csukódnak a feketék sem. Itt szintén a madVR renderel de nincs tone mapping.
- Akkor használom a madVR HDR-SDR tone mapping-ot, ha nem szeretném 'high' lámpa módban használni a projit, mert úgy azért már bőven van hangja a hűtésnek.
Na ennyi, lehet ekézni.