A fórum 2019. február 1-én frissítésre került
Kérünk titeket, ha valami problémát találtok, jelezzétek a postmaster@avx.hu email címre

A legnagyobb változás, hogy a fájl csatolmány rendszernek most már rendesen kell működnie

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Moderátorok: dragonweed, TMP

Online
Avatar
dragonweed
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2620
Csatlakozott: 2014.03.21., pén. 03:16
Értékelés: 1907
Tartózkodási hely: Debrecen

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: dragonweed » 2016.12.19., hétf. 18:09


Annyit azért még hadd tegyek hozzá  -kötözködés és a leghalványabb rossz szándék nélkül-, hogy ha valaki egy adott rendszerben, adott hallással nem talál különbséget kétféle hangzás között, az még nem jelenti feltétlenül azt, hogy a különbség nem is létezik....


:rolleyes:


 


Azt még utolsó hozzászólásomhoz hozzáfűzném, hogy passzív lebegő kétpólusú terhelés esetén a jel fázisfordulásán kívül SEMMILYEN mérhető különbség nem jelentkezik a reprodukált jelben... Hallható viszont -ebben az esetben- lehetséges.


"Ninety procent of everything is crap" (Sturgeon's law)

Online
Avatar
dragonweed
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2620
Csatlakozott: 2014.03.21., pén. 03:16
Értékelés: 1907
Tartózkodási hely: Debrecen

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: dragonweed » 2016.12.19., hétf. 17:02



Ehhez hasonló dolgot elkövettek Darvasék is a HFM 180 fokos fordulat cikkükben. Ők az akkori valószínű Spendorukhoz (elfelejtették oda írna, mert az lenne szerintem a legfontosabb fázis érzékeny elem) forgatták az erősítő és hangdoboz közti kábelt ehhez hasonló kapcsoló dobozzal. És láss csodát, a többség a kevés-mikrofonos megbízhatónak tartott, nem agyon kutyult felvételnél az egyenes fázist hallotta többször jobbnak. Meglepő?


Csak hogy, elkövettek egy lényeges hibát. Az erősítők többségének hangszóró kimenet negatív pólusa nem lebegő potenciál, hanem egy gnd referencia szint, feszültsége annak nem mozog, Ennek a gnd referencia pontnak fontos szerepe van a hangváltókban, pláne a több utasokban. Viszont a kábel pólus forgatással a hangváltó referencia-gnd-re adni aktív feszültséget, a pozitív pólusra meg gnd-t, nem okoz drasztikus problémát, de hogy a hangváltó működése több szempontból fejre áll, az biztos. Ezután érthető, miért hallották többször az egyenes-normál fázist jobbnak.


 


Erre a fázis forgatási próbára én mást találtam, illetve kerestem. Egy egyszerű wav szerkesztő szoftverrel fázis-megfordítottam néhány megbízható, nem manipulált, kevés-hangszeres és kevés-mikrofonos tracket, ezzel az előbb említett hangváltó anomália kiküszöbölve. Mi lett a hallgatási próbáim eredménye? Fülem, rendszerem felbontási küszöbe alatt van, ha van ennek az abszolút fázis dolognak a hatása, vagyis nekem semmi.



A hangváltó  mindkét terminálja tekinthető lebegő potenciálúnak, tudniilik passzív elemeknél az elektronnak mindegy melyik irányban halad.


Az hogy melyik kapcsolódik az erősítő földpotenciáljára, számukra teljesen mindegy, mert bár reaktív szempontból komplex, de passzív kétpólusról van szó.


Ebbe itt ennél mélyebben ne menjünk bele, mert ez már sokaknak tényleg kínai lesz, ha gondolod privátban folytathatjuk....


"Ninety procent of everything is crap" (Sturgeon's law)

Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3294
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 1752

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: istvan01 » 2016.12.19., hétf. 13:28



Erről a kis áramkörről lenne szó. A képen csak egy csatorna bekötése látható, a másiké ugyanilyen.


Tehát 2 darab DPDT (2 áramkörös 2 állású) kapcsoló szükséges hozzá, az ábra szerint bekötve. A felső a bejövő jel az erősítőből (input), alul a hangfalra menő ágak (Out +, ill. Out -).


A kapcsoló átváltásával a jel abszolót polaritása megfordul, ami + volt - lesz, ami - az pedig +.


Célszerű egy dobozba beépíteni, megoldható akár fix kábelezéssel is, vagy hangfalcsatlakozó aljzatokkal is kívülről kábelezve.


A kapcsolók helyett használható két hasonló -jobb minőségű- relé is, ebben az esetben egy kis 12v-os dugaszolós tápegységgel, némi vékony kéteres huzallal, meg egy plusz kapcsolóval távolról -a hallgatási pozícióból - is kapcsolható a polaritás, tehát az eredmény rögtön hallható.


Ha valakinek szükséges csinálok egy komplett kapcsolási rajzot erről a változatról.



Ehhez hasonló dolgot elkövettek Darvasék is a HFM 180 fokos fordulat cikkükben. Ők az akkori valószínű Spendorukhoz (elfelejtették oda írna, mert az lenne szerintem a legfontosabb fázis érzékeny elem) forgatták az erősítő és hangdoboz közti kábelt ehhez hasonló kapcsoló dobozzal. És láss csodát, a többség a kevés-mikrofonos megbízhatónak tartott, nem agyon kutyult felvételnél az egyenes fázist hallotta többször jobbnak. Meglepő?


Csak hogy, elkövettek egy lényeges hibát. Az erősítők többségének hangszóró kimenet negatív pólusa nem lebegő potenciál, hanem egy gnd referencia szint, feszültsége annak nem mozog, Ennek a gnd referencia pontnak fontos szerepe van a hangváltókban, pláne a több utasokban. Viszont a kábel pólus forgatással a hangváltó referencia-gnd-re adni aktív feszültséget, a pozitív pólusra meg gnd-t, nem okoz drasztikus problémát, de hogy a hangváltó működése több szempontból fejre áll, az biztos. Ezután érthető, miért hallották többször az egyenes-normál fázist jobbnak.


 


Erre a fázis forgatási próbára én mást találtam, illetve kerestem. Egy egyszerű wav szerkesztő szoftverrel fázis-megfordítottam néhány megbízható, nem manipulált, kevés-hangszeres és kevés-mikrofonos tracket, ezzel az előbb említett hangváltó anomália kiküszöbölve. Mi lett a hallgatási próbáim eredménye? Fülem, rendszerem felbontási küszöbe alatt van, ha van ennek az abszolút fázis dolognak a hatása, vagyis nekem semmi.



Online
Avatar
dragonweed
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2620
Csatlakozott: 2014.03.21., pén. 03:16
Értékelés: 1907
Tartózkodási hely: Debrecen

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: dragonweed » 2016.12.19., hétf. 12:50


Erről a kis áramkörről lenne szó. A képen csak egy csatorna bekötése látható, a másiké ugyanilyen.


Tehát 2 darab DPDT (2 áramkörös 2 állású) kapcsoló szükséges hozzá, az ábra szerint bekötve. A felső a bejövő jel az erősítőből (input), alul a hangfalra menő ágak (Out +, ill. Out -).


A kapcsoló átváltásával a jel abszolót polaritása megfordul, ami + volt - lesz, ami - az pedig +.


Célszerű egy dobozba beépíteni, megoldható akár fix kábelezéssel is, vagy hangfalcsatlakozó aljzatokkal is kívülről kábelezve.


A kapcsolók helyett használható két hasonló -jobb minőségű- relé is, ebben az esetben egy kis 12v-os dugaszolós tápegységgel, némi vékony kéteres huzallal, meg egy plusz kapcsolóval távolról -a hallgatási pozícióból - is kapcsolható a polaritás, tehát az eredmény rögtön hallható.


Ha valakinek szükséges csinálok egy komplett kapcsolási rajzot erről a változatról.


post-33711-0-99759100-1482148236_thumb.gif


"Ninety procent of everything is crap" (Sturgeon's law)

Online
Avatar
dragonweed
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2620
Csatlakozott: 2014.03.21., pén. 03:16
Értékelés: 1907
Tartózkodási hely: Debrecen

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: dragonweed » 2016.12.19., hétf. 11:26



Haááát, ettől sajna nem lettem okosabb ...


Viszont emelem a tétet.


Véletlenül az erősítő oldalon megfordítottam az előbbi posztomban említett hangafalam mellett az abszolút fázist, aminek eredményeképp a magas sugárzó pozitív, a közép és basszus  pedig negatív polaritásban sugárzott, persze mindkét hangdoboznál egyformán. És mi változott? Bode görbén semmi, hangzás semmit, tranziens step mérés fordult meg. Nem lett egyik felvételnél sem olyan érzésem hogy a zenekar mögött ülnék. Akkor most számít az abszolút fázis vagy nem számít, pláne hogy a hangváltó sávokban a hangszórók sem azonos polaritásúak?



 


Nem vagy egyedül.. ha ez vigasztal.


Az abszolút fázis -ha a többutas váltó mélyvíz- mélytengeri búvárkodás. Egy New-York-i Audio show-n volt szerencsém a téma apostolával személyesen beszélgetni, (Clark Johnssen-nek hívják, kicsit emlékeztetett a prof-ra a Vissza a Jövőben-ből) ő mondott érdekes dolgokat erről. Az erről írt -nekem dedikált-könyvét máig is ereklyeként őrzöm... :rolleyes:


Hosszú éveket kísérletezett ezzel a témával, mígnem belátta, hogy nagyrészt értelmetlen, mivel a felvételi lánc elejétől kezdve (mikrofonok) a keverésen, masterezésen (digitális média!!) át a lejátszólánc különböző elemein annyiszor fordul meg a jel abszolút fázisa, hogy azt követni, és még mérni is lehetetlen.


Abszolút fázis alatt ugye azt értjük, hogy amikor a dobos beleüt a lábgépbe, akkor a mikrofont először egy nyomáshullám (kompresszió) éri el.


Aztán persze a felvevő ill. lejátszólánc elemein ez a fázis többször megfordulhat, (sok erősítő ill. lejátszó többször is fordít az abszolút fázison --> invertáló/nem invertáló erősítőfokozatok) a lényeg az, hogy a hangszórókból is ugyanilyen nyomáshullámot kapjunk (magyarul, a membrán először kifelé mozduljon el). Hallhatóan nagy baj akkor sincs, ha nem ezt teszi, de a dinamikai beütéseknél érezhető lesz egyfajta gyengülés. Arról szó sincs, hogy a hangszerek térbeli elhelyezkedésén ez változtatna, annak ehhez gyakorlatilag semmi köze, nem kerülhet "mögéd" a zenekar.


Miután ahány felvétel, ahány stúdió, ahányféle felvételi lánc, jó esély van rá, hogy a médiára rögzített jel már hibás abszolút fázisban kerül. Én legalábbis nem láttam még olyan lemezt, CD-t, ahol fel lett volna tüntetve, hogy a felvétel abszolút fázis "helyes".


Így aztán kb. 50% esély van rá hogy igen, vagy nem. Ha valakit nagyon érdekel (vagy zavar) ez a dolog, egy egyszerű kapcsolódobozzal -az erősítő és a hangszórók közé illesztve- megoldható, hogy a kimenő jel abszolút polaritása megfordítható legyen. Hangsúlyozom, ehhez MIND a 2 csatorna (sztereó visszaadást feltételezve) jelét meg kell fordítani! Többcsatornás rendszereknél értelemszerűen mindegyik csatornáét.


Ha valakit érdekel, felteszek majd egy rajzot egy ilyen "abszolút fázis fordító" dobozról, aztán elszórakozhat vele, hogy hall-e különbséget, és ha igen, akár felvételenként beállíthatja a neki jobban tetsző hangzást.


Hozzáteszem, hogy agyonmanipulált elektronikus jellegű zenéknél nem biztos hogy lesz hallható különbség, itt már egy felvételen belül is lehet normál és fordított fázisban rögzített jel, de igényesen felvett kevés mikrofonnal rögzített akusztikus zenéknél -klasszikus, jazz - a különbség legtöbbször jól hallható


"Ninety procent of everything is crap" (Sturgeon's law)

Online
Avatar
dragonweed
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2620
Csatlakozott: 2014.03.21., pén. 03:16
Értékelés: 1907
Tartózkodási hely: Debrecen

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: dragonweed » 2016.12.19., hétf. 10:30


Persze bele lehetne ebbe a témába alaposan mélyedni itt is, de úgy gondolom, nem mindenki rendelkezik a mélyebb összefüggések megértéséhez szükséges ismeretekkel. Remélem nem bántok meg vele senkit, de ez már valódi "mélyvíz", gyakorlott tervezők számára is komoly fejfájást tud okozni három-négy hangszóró korrekt összehangolása.


 


Emlékeztetek a Shaman-nal kapcsolatos szenvedésemre (5 utas váltó), éppen abból a példából okulva nem vágok ma már bele több utas rendszerek tervezésébe, néha két hangszóró összefaragása is elég fejfájást tud okozni, nemhogy 4-5.


 


Neki (a Shaman-nak) 27 alkatrészből állt a váltója, 2db. kb. A4-es méretű panelen, első, másod,és harmadfokú váltásokkal, plusz a fém dómok miatt szükséges rezonáns korrekciós áramkörökkel. A közép dóm (50mm-es) , és a szupermagas fordított polaritással van bekötve, a többi normállal, de mint említettem egy év után sem sikerült teljesen egységes hangzást kihozni belőle.


"Ninety procent of everything is crap" (Sturgeon's law)

Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3294
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 1752

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: istvan01 » 2016.12.19., hétf. 10:13




Remélem valamelyest érthetően világítottam rá a probléma "súlyosságára", ennél többet esetleg a tervezett előadáson hallhattok majd róla.



Haááát, ettől sajna nem lettem okosabb ...


Viszont emelem a tétet.


Véletlenül az erősítő oldalon megfordítottam az előbbi posztomban említett hangafalam mellett az abszolút fázist, aminek eredményeképp a magas sugárzó pozitív, a közép és basszus  pedig negatív polaritásban sugárzott, persze mindkét hangdoboznál egyformán. És mi változott? Bode görbén semmi, hangzás semmit, tranziens step mérés fordult meg. Nem lett egyik felvételnél sem olyan érzésem hogy a zenekar mögött ülnék. Akkor most számít az abszolút fázis vagy nem számít, pláne hogy a hangváltó sávokban a hangszórók sem azonos polaritásúak?



Online
Avatar
dragonweed
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2620
Csatlakozott: 2014.03.21., pén. 03:16
Értékelés: 1907
Tartózkodási hely: Debrecen

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: dragonweed » 2016.12.19., hétf. 09:55



Mester


Nosztalgiából vissza a hangsugárzók technikai nyavalyáihoz, lenne egy ritkán feszegetett kérdésem. A több utas sugárzókban az egyes sávokba bekötött hangszórók polaritása. Számomra teljesen érthetetlen milyen szempontok szerint válik/kerül a jól tervezett, mért, meghallgatott márkás hangafalakba a sávok polaritása. Volt/van egy elv, ami a hangváltó meredekség 6/12/18/24 szerint kellene váltogatni.


Na ehhez képest én teljes összevisszaságot látok, főleg John Atkinson/stereophile step mérései alapján (ezt ugye az adatlapok nem tartalmazzák) a neves gyártóknál, semmi logikát nem látok ebben. Speciel az én 3utas diy reflexdobozomnál végig (6dB/oktáv és 400Hz/6kHz) a magas dom sugárzó fordított polaritással árnyalatnyival, tized dB-vel kiegyenlítettebb mérést produkált, de ezzel is meglehetősen hepehupás a mért átvitele. Csupán a bode nem lehet indok-érdek, és persze a meghallgatás is szempont. Engem mégis a fizikai háttér érdekelne, mert 180fokos forgatás az nem egy árnyalat csupán.



Hahááá.... Sikerült megtalálni azt a problémát, amiért sokan -például én sem-  nem mernek, (tudnak) normális 3 vagy több utas hangfalakat építeni.


Előljáróban elmondanám, hogy az egy hihetetlenül komplex, és nem könnyen magyarázható témakör, de igyekszem a lényeget megragadni.


 


A sávok "szétválogatásánál" a következőkre kell tekintettel lenni.


1. Az adott sugárzók frekvenciamenete. Jó esetben a választott hangszórók a tervezett átviteli sáv alatt, ill. felett legalább 2 oktávban lineáris átvitellel rendelkezzenek, a sávon kívül ne legyenek durva rezonanciák, beszakadások. (nagyon ritkán teljesülő feltétel...)


2. Érzékenységük legyen kb. megegyező. Ez általában nem nagy probléma, mivel legtöbb esetben a közép ill.magassugárzók magasabb érzékenységűek mint a mély (persze kivétel itt is van, de az nehezebb eset) , így csillapítótagokkal (ellenállás, L-osztó) a szintek beállíthatók.


3. Akusztikai sugárzási síkjaik lehetőleg egymáshoz fizikailag közel legyenek.  Ez egy nehezen mérhető paraméter, azt jelenti, hogy minden hangszórónak van egy virtuális sugárzási síkja, amelyből a hang "ered", és ez sajnos a legtöbb esetben nem esik egybe a membrán síkjával, általában pár cm-el a membrán mögött található. Sajnos az esetek túlnyomó többségében ez hiúsítja meg a standard váltók tervezését, a vele járó  fáziskésés, ill sietés miatt.


4. Végül maga a váltó. Na itt aztán teljes a káosz, ahány szaktekintély, annyi vélemény ajánlás, természetesen az esetek többségében egymásnak teljesen ellentmondóak. Van aki  a lehető legegyszerűbb megoldásra esküszik (elsőfokú váltók, fizikailag korrigált -döntött, vagy lépcsős elrendezésű- előlapon), míg mások -a minimális egymásrahatás miatt - nagy meredekségű, 3-ad, 4-edfokú váltókat ajánlanak. Miután a hangszórók mechanikai jellemzőik miatt maguk is rendelkeznek bizonyos -ráadásul frekvenciafüggő- fázistolással, belátható, hogy ennél nagyobb összevisszaságot elképzelni is nehéz, mint ami ezen a téren uralkodik.


 


Sajnos a számítógépes tervezés sem segít sokat ebben a helyzetben, mert a valós, beépített helyzetre vonatkozó fázisváltozási, sugárzási sík, ill.nyalábolásból eredő interferencia viszonyokat szinte lehetetlen modellezni. Gondoljunk bele, 3 kHz-nél a hullámhossz 10 cm körüli, itt 2 cm eltérés majd 90 fokos fázishibát jelent.


 


Összegezve, nincs aranyszabály, univerzálisan alkalmazható megoldás, sajnos minden egyes kombinációnál más megoldás(oka)t kell alkalmazni, amelyeket gyakorlatilag csak empirikus, kísérleti úton lehet optimalizálni, finomhangolni, rengeteg hallgatózással és türelemmel. A frekvenciamenet egyenletessége fontos dolog, de nem alapvető a jó hangzás szempontjából. Ennél sokkal fontosabb a fázis, futásidő, sugárzási sík által okozott problémák kézbentartása ,mert ha ezek nincsenek rendben, akkor semmi sincs rendben.


A térérzetért, "valósághűségért" felelős információk nagy része a frekvenciatartomány utolsó 15-20%-ában található, itt már minimális hibák is a hangkép összeomlásához, homogenitásának elvesztéséhez vezetnek. Ha valaki csak kicsit is járatos a matematikában, akkor tudnia kell, hogy a tranziens információk (hullámalak) élethű reprodukciójához elengedhetetlen az azt alkotó alacsonyabb frekvenciájú összetevők fázishelyes reprodukciója IS, (Fourier sor) nem is beszélve a magasabb frekvenciájú összetevőkről.


 


Remélem valamelyest érthetően világítottam rá a probléma "súlyosságára", ennél többet esetleg a tervezett előadáson hallhattok majd róla.


"Ninety procent of everything is crap" (Sturgeon's law)

Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3294
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 1752

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: istvan01 » 2016.12.19., hétf. 07:24

Mester
Nosztalgiából vissza a hangsugárzók technikai nyavalyáihoz, lenne egy ritkán feszegetett kérdésem. A több utas sugárzókban az egyes sávokba bekötött hangszórók polaritása. Számomra teljesen érthetetlen milyen szempontok szerint válik/kerül a jól tervezett, mért, meghallgatott márkás hangafalakba a sávok polaritása. Volt/van egy elv, ami a hangváltó meredekség 6/12/18/24 szerint kellene váltogatni.
Na ehhez képest én teljes összevisszaságot látok, főleg John Atkinson/stereophile step mérései alapján (ezt ugye az adatlapok nem tartalmazzák) a neves gyártóknál, semmi logikát nem látok ebben. Speciel az én 3utas diy reflexdobozomnál végig (6dB/oktáv és 400Hz/6kHz) a magas dom sugárzó fordított polaritással árnyalatnyival, tized dB-vel kiegyenlítettebb mérést produkált, de ezzel is meglehetősen hepehupás a mért átvitele. Csupán a bode nem lehet indok-érdek, és persze a meghallgatás is szempont. Engem mégis a fizikai háttér érdekelne, mert 180fokos forgatás az nem egy árnyalat csupán.


Online
Avatar
dragonweed
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2620
Csatlakozott: 2014.03.21., pén. 03:16
Értékelés: 1907
Tartózkodási hely: Debrecen

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: dragonweed » 2016.12.18., vas. 21:41


Visszakanyarodva röviden a fémdómokhoz, van egy módszerem -bár nem teljesen saját ötlet, de tudtommal dómsugárzóknál nem nagyon alkalmazzák- amellyel a régebbi fémdómok említett horribilis rezonanciacsúcsát hatásosan meg lehet szelidíteni.


Az egyik módszer ugye a dómmal párhuzamosan kötött soros szívókör ( gondolkodik.gifsad.gif ), hülyén hangzik, de így van.


Ez 3 sorbakapcsolt elemből:  tekercs, kondenzátor, ellenállás áll, amely komplexumot párhuzamosan kell kötni a dómsugárzóval. Értitek ugye? Na ezzel jó részét el lehet tüntetni a csikorgásnak, de a mechanikai módszer nálam jobban bevált, a kettőt általában kombináltan alkalmazom


Ez annyiból áll, hogy  -egy a DIY körökben már régebben ismert technikát- az ENABL-t, alkalmazom dómsugárzókra.


 


Ennek lényege, hogy egy -modellezéssel meghatározott minta alapján- a fém dóm belső oldalára kritikus pontokon pici rugalmas akrilfesték pöttyöket helyezünk el, amelyek interferálva a rezonanciamintával, a nódusok energiáit elnyelik, azokat hatásosan csillapítják. (ha kioltani teljesen nem is tudják). A pöttyök tömege minimális, ezért a frekvenciaátvitelt, érzékenységet szinte nem is befolyásolják (ha igen akkor is tized dB-kről van szó)


Ezt már sok fémdómnál kipróbáltam, eddig nagyon jó eredményekkel. A sziszegés, karcolás, üveges csengés megszűnik, javul a tranziens átvitel, több a levegő, és a felbontás is jobb lesz.


Most éppen a Celestion dobozkák titán dómjait csinálom, holnap teszek fel képet az átalakított belsőről, úgy könnyebb lesz megérteni, miről van szó. Akinek van kedve bátorsága kézügyessége kipróbálhatja, ha nem jön be,vagy nem tetszik az eredmény, a pöttyök aránylag könnyen eltávolíthatók szerves oldószerrel (persze óvatosan).


"Ninety procent of everything is crap" (Sturgeon's law)

Online
Avatar
Töki
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 390
Csatlakozott: 2009.12.08., kedd 12:19
Értékelés: 200

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: Töki » 2016.12.18., vas. 20:59

Szintén örömmel csatlakoznék Debrecenben, ha lesz rá mód.

Dual PC + Core Audio Karuna / Metrum Acoustics Adagio / ATC SCM 150 ASL PRO
Xindak XF-2000E-2000
ValhallA / WireWorld / Entreq / HydraSound

Online
Avatar
zebo
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 529
Csatlakozott: 2011.11.14., hétf. 18:23
Értékelés: 147

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: zebo » 2016.12.18., vas. 20:51


Most bukkantam erre a topic-ra. Ilyen jól már régen éreztem magam itt a fórumon. Nem kis büszkeség önt el,hogy kis hazánk hírnevét ilyen EMBEREK  öregbítik mint dragonweed. leborulok.gif


 


Ha összejönne a Debreceni összejövetel,én is szívesen bejelentkeznék,feltéve,hogy van még hely.



Cambrigde Audio 752 BD


-Sansui AU X711-Infinity Kappa 8.2


 



Online
Avatar
dragonweed
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2620
Csatlakozott: 2014.03.21., pén. 03:16
Értékelés: 1907
Tartózkodási hely: Debrecen

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: dragonweed » 2016.12.18., vas. 19:19


Mi a véleményed a Transmission Line-ról?


Az egy érdekes állatfajta, sajna azok a példányok amik eddig utamba kerültek (TDL,PMC,  pár DIY) nem győztek meg arról, hogy érdemes lenne az extra asztalosmunkával, meg csillapítással kínlódni. Én mindegyiknek a basszusában hallottam valami "lassúságot", nehézkességet, oda nem illőt, érdekes rezonanciákat. Lehet a nem megfelelő csillapítás miatt, nem tudom.


 


Úgy gondolom, hogy egy korrektül megtervezett és megépített reflex doboz tudja mindazt amit egy TL tudhat, általában kisebb méretben és kevesebb anyagköltséggel.


De ez persze magánvélemény, lehet ha egyszer ebből is hallok majd egy igazán jót (meg többet), változtatok rajta. Más véleményét szajkózni meg nem szeretem...


"Ninety procent of everything is crap" (Sturgeon's law)

Online
Avatar
lacee
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 975
Csatlakozott: 2015.02.10., kedd 18:22
Értékelés: 297

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: lacee » 2016.12.18., vas. 19:07



Pár szösszenet, PÜ-kkel, és a fórumon több helyen is olvasható véleményekkel kapcsolatban...


 


Bassz reflex." Na a' nem jó, dübög, definiálatlan mélyek, hordóhang", stb....


 


Egy jól megtervezett és hangolt reflex doboz,a bele illő mélyekkel (fontos!), NEM produkál ilyen dolgokat. Erről kezeskedem, de majd meg is győződhettek róla személyesen.


Sajnos-nagyon sajnos- rengeteg reflex doboz készül -még igen respektált gyártók műhelyeiben is- amelyek méretezése, hangolása elég sok kívánnivalót hagy maga után. Neveket ismét nem említek, nem akarok senkit megbántani, de jóval több rossz reflexdobozt hallottam már mint jót.


Gyakori eset, hogy nem megfelelő T-S paraméterekkel rendelkező mélyeket pakolnak túlságosan kicsi dobozokba. Egy kicsinke mágnesű 0.5-0.6 Qts-ű hangszóró jó lágy felfüggesztéssel, igazi recept a katasztrófához. Márpedig szinte mindenki ezt csinálja,na akkor aztán van zúgás -búgás 80-120 Hz között, alatta meg semmi.


Ide merevebb felfüggesztésű (kisebb Vas), és erős mágneskörrel rendelkező darabok valók -ja hogy azok persze drágábbak?


Ideálisan ide 0.32-0.4 közötti Qts kellene, afelett már nehéz csak mechanikailag kézben tartani az elszabaduló felső basszust.


Szerintem komoly meglepetést fog okozni, ha meghalljátok, milyen minőségű, és mennyiségű mélyhangot lehet kihozni, egy jól méretezett, hangolt, csillapított 7-8 literes olcsó reflexdobozból, mondjuk 15 cm-es papír mélyközéppel.... ;)


 


Fém dómok. (Alu, titán, magnézium) Hát van azokból is bőven ami inkább fejfájásgenerátor, mintsem zenereprodukáló eszköz. Itt főleg régebbi 20-25 éves típusokról beszélek, sajnos ezekből  került bőven mindenféle gyártó sok-sok dobozába. Könnyű őket felismerni sajátságos üveges, csikorgó magasaikról. Seas,  Vifa, Audax, hogy a legismertebbeket említsem....


Az ok: az átviteli sáv feletti 25-30 kHz közé eső rezonancia ("betörési mód", amikor is a dóm felső, középső része elkezd ellenfázisban sugározni a peremhez képest). Ez ugyan önmagában nem hallható, de szubharmonikusai igen, + a kiemelés előtti mély beszakadás az átvitelben szintén.


 


Modernebb fejlesztésű típusoknál azért már nem ennyire rossz a helyzet, különféle ötvözési, laminálási, felületkezelési trükkökkel sikerült ezeket a rezonanciákat a korai típusok 18-20 dB-s (!) csúcsairól 4-5-re redukálni. Megszüntetni sajnos teljesen nem lehet, MINDEN merev dómsugárzó rendelkezik egy nagyfrekvenciás rezonanciával. Még a berillium, és gyémántdómok is.... sad.gif


 


Erre megoldásként születtek az ún: gyűrűssugárzós magasak, amelyek teljesen mentesek ettől a problémától, mivel középső részük rögzített, nem sugároz (legismertebb típus: Vifa XT25, + ScanSpeak, és SB gyártmányok), ezek frekvenciamenete rendkívül egyenletes, sokszor 35-40 kHz-ig lineárisan sugároznak.



Ezt a Bass reflex dolgot meg tudom erősíteni,kb. 60 -40 % mozizok és zenét hallgatok.De úgy el van találva a dobozom,hogy gyakorlatilag mozin és zenén is lebilincselő a kapott hang.Én nem használok a mozihoz sub ládát mert olyan mélyei vannak a doboznak mintha sub is lenne a rendszerben,aztán  az audio szekció meg szépen duruzsol.......Szerintem ritka,hogy 1 doboz mozin és zenén is megállja a helyét.


Aztán,hogy csinálta ezt András azt nem tudom gondolkodik.gif  :D 



Online
Avatar
-KP-
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4399
Csatlakozott: 2003.06.02., hétf. 23:53
Értékelés: 790
Tartózkodási hely: Bonyhád

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: -KP- » 2016.12.18., vas. 19:06


 


 


Mi a véleményed a Transmission Line-ról?


Sztereó: Linn Majik DS-I Mozi: Anthem MRX500 Hangfalak: Goldenear Triton 7 , Supercenter XL, Aon2, 2db SVS SB12

Online
Avatar
dragonweed
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2620
Csatlakozott: 2014.03.21., pén. 03:16
Értékelés: 1907
Tartózkodási hely: Debrecen

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: dragonweed » 2016.12.18., vas. 18:27


Pár szösszenet, PÜ-kkel, és a fórumon több helyen is olvasható véleményekkel kapcsolatban...


 


Bassz reflex." Na a' nem jó, dübög, definiálatlan mélyek, hordóhang", stb....


 


Egy jól megtervezett és hangolt reflex doboz,a bele illő mélyekkel (fontos!), NEM produkál ilyen dolgokat. Erről kezeskedem, de majd meg is győződhettek róla személyesen.


Sajnos-nagyon sajnos- rengeteg reflex doboz készül -még igen respektált gyártók műhelyeiben is- amelyek méretezése, hangolása elég sok kívánnivalót hagy maga után. Neveket ismét nem említek, nem akarok senkit megbántani, de jóval több rossz reflexdobozt hallottam már mint jót.


Gyakori eset, hogy nem megfelelő T-S paraméterekkel rendelkező mélyeket pakolnak túlságosan kicsi dobozokba. Egy kicsinke mágnesű 0.5-0.6 Qts-ű hangszóró jó lágy felfüggesztéssel, igazi recept a katasztrófához. Márpedig szinte mindenki ezt csinálja,na akkor aztán van zúgás -búgás 80-120 Hz között, alatta meg semmi.


Ide merevebb felfüggesztésű (kisebb Vas), és erős mágneskörrel rendelkező darabok valók -ja hogy azok persze drágábbak?


Ideálisan ide 0.32-0.4 közötti Qts kellene, afelett már nehéz csak mechanikailag kézben tartani az elszabaduló felső basszust.


Szerintem komoly meglepetést fog okozni, ha meghalljátok, milyen minőségű, és mennyiségű mélyhangot lehet kihozni, egy jól méretezett, hangolt, csillapított 7-8 literes olcsó reflexdobozból, mondjuk 15 cm-es papír mélyközéppel.... ;)


 


Fém dómok. (Alu, titán, magnézium) Hát van azokból is bőven ami inkább fejfájásgenerátor, mintsem zenereprodukáló eszköz. Itt főleg régebbi 20-25 éves típusokról beszélek, sajnos ezekből  került bőven mindenféle gyártó sok-sok dobozába. Könnyű őket felismerni sajátságos üveges, csikorgó magasaikról. Seas,  Vifa, Audax, hogy a legismertebbeket említsem....


Az ok: az átviteli sáv feletti 25-30 kHz közé eső rezonancia ("betörési mód", amikor is a dóm felső, középső része elkezd ellenfázisban sugározni a peremhez képest). Ez ugyan önmagában nem hallható, de szubharmonikusai igen, + a kiemelés előtti mély beszakadás az átvitelben szintén.


 


Modernebb fejlesztésű típusoknál azért már nem ennyire rossz a helyzet, különféle ötvözési, laminálási, felületkezelési trükkökkel sikerült ezeket a rezonanciákat a korai típusok 18-20 dB-s (!) csúcsairól 4-5-re redukálni. Megszüntetni sajnos teljesen nem lehet, MINDEN merev dómsugárzó rendelkezik egy nagyfrekvenciás rezonanciával. Még a berillium, és gyémántdómok is.... sad.gif


 


Erre megoldásként születtek az ún: gyűrűssugárzós magasak, amelyek teljesen mentesek ettől a problémától, mivel középső részük rögzített, nem sugároz (legismertebb típus: Vifa XT25, + ScanSpeak, és SB gyártmányok), ezek frekvenciamenete rendkívül egyenletes, sokszor 35-40 kHz-ig lineárisan sugároznak.


"Ninety procent of everything is crap" (Sturgeon's law)

Online
Avatar
dbrnsk
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4378
Csatlakozott: 2008.10.12., vas. 15:22
Értékelés: 876

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: dbrnsk » 2016.12.16., pén. 21:36


Ez így nem hangzik rosszul, főleg ha a váltó is "ki van találva" hozzá. Típusok esetleg? (opcionális.. :D )


 


Privátban felfedtem a titkot. :D



Online
Avatar
dragonweed
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2620
Csatlakozott: 2014.03.21., pén. 03:16
Értékelés: 1907
Tartózkodási hely: Debrecen

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: dragonweed » 2016.12.16., pén. 21:29


50 literes, zárt, 26-os mély, 50 mm-es dómközép, ribbon magassugi, 91dB. :D


Ez így nem hangzik rosszul, főleg ha a váltó is "ki van találva" hozzá. Típusok esetleg? (opcionális.. :D )


"Ninety procent of everything is crap" (Sturgeon's law)

Avatar
trane
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3358
Csatlakozott: 2008.11.21., pén. 12:54
Értékelés: 925

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: trane » 2016.12.16., pén. 21:29



Persze, tisztában vagyok ezekkel a dolgokkal. Igyekszem nem "belepottyanni" semmibe, de -amint említettem is- veszítenivalóm nem sok van, legfeljebb beraknak az "újabb idióta megmondóember" dobozba, és akkor mi van? 


Elég régen p...lok a széllel szemben, de eddig még nem bántam meg, és még az audio maffia sem vett fel a célpontlistára :D .


 


Na bumm, legfeljebb nem fog senki tanácsot kérni, illetve hangdobozt rendelni tőlem. Ez nekem már túl van a haszon-nem haszon kategórián, s bár nem élek úgy, hogy hobbiból megengedhetném magamnak a nagylelkűséget, de teszem ezt  azért, mert nekem ez a HITEM, és ezt nagyon komolyan gondolom.


 


Ha valaki el tud jutni az életében oda, hogy túl tud látni  a pénzen, nagyon érdekes új dimenziók tárulnak fel előtte...



örülök, hogy így látod :napsut: - én pedig az itteni tapasztalataimat írtam le a h.sz.-ed nyomán leborulunk.gif



védd a fákat> egyél hódot! ;-)))


Online
Avatar
dragonweed
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2620
Csatlakozott: 2014.03.21., pén. 03:16
Értékelés: 1907
Tartózkodási hely: Debrecen

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: dragonweed » 2016.12.16., pén. 21:24


nehéz dolog úgy tanácsot adnia vagy készüléket ajánlania az embernek, hogy neki van belőle eladó gondolkodik.gif - ha átvitt értelemben is -, és sokan kizárólag egy sajátos szemüvegen keresztül tudják csupán ezt értelmezni, adott esetben még akkor is, ha többszöri ilyen tanácson/ajánlott vételen van az épp' fölháborodott kolléga elégedetten túl, és hajlamosak nekiesni az embernek,   arról pedig már ne is beszéljünk, amikor egy gyártó/kereskedő presztízséről van szó...  remélem, te - legalább a szakmai hátterednek/múltadnak köszönhetően ;peace; - nem fogsz belepottyanni célpontként egy ilyen vitába, mert a birkásodás/falkaszellem itt nagyon persona-non-grata-vá tudja tenni az embert, ha a tezsvírek összefognak :yingyang:. ha pedig később netán mégiscsak fény derülne az igazadra, nos a bocsánatkérés errefelé sajna nem divat...


 


Persze, tisztában vagyok ezekkel a dolgokkal. Igyekszem nem "belepottyanni" semmibe, de -amint említettem is- veszítenivalóm nem sok van, legfeljebb beraknak az "újabb idióta megmondóember" dobozba, és akkor mi van? 


Elég régen p...lok a széllel szemben, de eddig még nem bántam meg, és még az audio maffia sem vett fel a célpontlistára :D .


 


Na bumm, legfeljebb nem fog senki tanácsot kérni, illetve hangdobozt rendelni tőlem. Ez nekem már túl van a haszon-nem haszon kategórián, s bár nem élek úgy, hogy hobbiból megengedhetném magamnak a nagylelkűséget, de teszem ezt  azért, mert nekem ez a HITEM, és ezt nagyon komolyan gondolom.


 


Ha valaki el tud jutni az életében oda, hogy túl tud látni  a pénzen, nagyon érdekes új dimenziók tárulnak fel előtte...


"Ninety procent of everything is crap" (Sturgeon's law)

Online
Avatar
dbrnsk
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4378
Csatlakozott: 2008.10.12., vas. 15:22
Értékelés: 876

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: dbrnsk » 2016.12.16., pén. 21:23


Ohhh.. Come on!  Nem is ezért kértem, mindnyájan (még én is :D) szívesen veszünk minden új adalékot a témához, sosem tudni, miből, mitől leszünk okosabbak... Én mindig, mindenből, mindenkitől tanulok valami újat.


 


50 literes, zárt, 26-os mély, 50 mm-es dómközép, ribbon magassugi, 91dB. :D



Online
Avatar
dragonweed
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2620
Csatlakozott: 2014.03.21., pén. 03:16
Értékelés: 1907
Tartózkodási hely: Debrecen

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: dragonweed » 2016.12.16., pén. 21:11

Ohhh.. Come on!  Nem is ezért kértem, mindnyájan (még én is :D) szívesen veszünk minden új adalékot a témához, sosem tudni, miből, mitől leszünk okosabbak... Én mindig, mindenből, mindenkitől tanulok valami újat.

"Ninety procent of everything is crap" (Sturgeon's law)

Avatar
trane
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3358
Csatlakozott: 2008.11.21., pén. 12:54
Értékelés: 925

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: trane » 2016.12.16., pén. 21:10



Elnézést kérek mindenkitől, ha esetleg azt kezditek érezni, hogy - "na ezt is csak üzleti érdekek vezérlik". Hát pont nem erről van szó, hanem arról, hogy szeretnék sok embert megkímélni attól, hogy milliókat verjen el olyan dolgokra amiket annak töredékéért meg lehet kapni, valósítani...


 


Sajnos nagyon sok olyan megvezetett hang-rajongóval találkoztam, aki bedőlt a fantasztikus marketing szövegeknek, reklámoknak, és súlyos pénzeket vert el -később megbántva azt- lévén nem eléggé tájékozott ezen a területen.


 


Még csak nem is arról van szó, hogy csak tőlem rendeljetek dolgokat, hanem- amint ezt minden ismerősömnek többször (sokszor hiába) elmondom- legalább kérdezzetek, mielőtt kinyitjátok a pénztárcátokat, mert biztos lesznek olyan dolgok, amiket én is ajánlani fogok, feltéve hogy megérdemlik az ajánlást... (mindazonáltal- és sem vagyok tévedhetetlen, de valószínűleg többet tapasztaltam mint egy átlagos "felhasználó")


 


Ezzel most biztos kihívom pár ember haragját -tudjátok kikét- de nem érdekel. Szerencsére vesztenivalóm nem sok van,


ti viszont nyerhettek. 



nehéz dolog úgy tanácsot adnia vagy készüléket ajánlania az embernek, hogy neki van belőle eladó gondolkodik.gif - ha átvitt értelemben is -, és sokan kizárólag egy sajátos szemüvegen keresztül tudják csupán ezt értelmezni, adott esetben még akkor is, ha többszöri ilyen tanácson/ajánlott vételen van az épp' fölháborodott kolléga elégedetten túl, és hajlamosak nekiesni az embernek  :party:. arról pedig már ne is beszéljünk, amikor egy gyártó/kereskedő presztízséről van szó... :nonononono:  remélem, te - legalább a szakmai hátterednek/múltadnak köszönhetően ;peace; - nem fogsz belepottyanni célpontként egy ilyen vitába, mert a birkásodás/falkaszellem itt nagyon persona-non-grata-vá tudja tenni az embert, ha a tezsvírek összefognak :yingyang:. ha pedig később netán mégiscsak fény derülne az igazadra, nos a bocsánatkérés errefelé sajna nem divat...



védd a fákat> egyél hódot! ;-)))


Online
Avatar
dbrnsk
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4378
Csatlakozott: 2008.10.12., vas. 15:22
Értékelés: 876

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: dbrnsk » 2016.12.16., pén. 21:05


Részletek? Esetleg kép? Hadd tanuljunk...  :rolleyes:


 


 


Nem akarok én tanítani senkit, nem is tudnék... Csak megjegyeztem.



Online
Avatar
dragonweed
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2620
Csatlakozott: 2014.03.21., pén. 03:16
Értékelés: 1907
Tartózkodási hely: Debrecen

Dragonweed DIY (Ex Totem Acoustic)

Hozzászólás Szerző: dragonweed » 2016.12.16., pén. 20:54


Akkor én is... Sokáig csak a 2 utasokat hallgattam és kedveltem, míg szembe nem jött egy zárt 3 utas. Ez jó kompromisszum (nem lehet megúszni) és félig diy.


Részletek? Esetleg kép? Hadd tanuljunk...  :rolleyes:


"Ninety procent of everything is crap" (Sturgeon's law)

Válasz küldése

Vissza: “TMP Audio”