Hát bizony. Ő azért csinált valamit ezügyben!
Sajnos még azóta sem hallottam.
Hát bizony. Ő azért csinált valamit ezügyben!
szerintem pont ez-az objektiv vs. szubjektiv: objektiv jóhoz ne, szubjektivhez: ízlés szerint (mint a füszer az ételben: objektíven jobb, ha kevés a só, de ha szubjektíven sósabb a jó, kinek mi: dohányzás, alkohol: objektíven ne, de ha valaki anélkül ...csak ott kézzelfogható[bb] hátrányok lesznek)asebestyen írta: ↑2020.10.08., csüt. 00:26...Kérdés, hogy egy hangsugárzónak, kell-e jellegzetes (saját) hanggal bírnia? Alapból azt mondanám, hogy nem. Másrészt ha tetszik, akkor miért ne? ...
Sok módon meg lehet ezt közelíteni. A hangszerek különbözőségét is részben a testük anyagai és azok formája, vastagsága, merevsége, kötési megoldásai, stb adják. Kérdés, hogy egy hangsugárzónak, kell-e jellegzetes (saját) hanggal bírnia? Alapból azt mondanám, hogy nem. Másrészt ha tetszik, akkor miért ne? Ugyanakkor azt se felejtsük el, hogy a hangsugárzó dobozán kívül van egy másik doboz is a rendszerben, ez pedig a szoba. A hangsugárzó doboza hangolva van, a keresztváltó igazítva a hangszóró-doboz kapcsolatához. Node mi lesz a nagy dobozzal? Amiben a levegő mozgatja a bútorok nagy felületeit, a csetreszeket, az üveg tárgyakat, stb. Viszont emberek képesek annyira megszokni az évek alatt belakott helyiség hangját is, hogy egy akusztikailag korrektül beállított helyiséget rosszabbnak hallanak. Akkor hogy is van ez az egész jó, jobb, még jobb, legjobb dolog?sutemenyx írta: ↑2020.10.07., szer. 10:50Nem vagyok benne biztos, hogy érdemben eldönthető dolog az, hogy jobb-e ha rezeg a doboz vagy sem. A hangszóróknak eleve nem teljesen egyenes az átvitele, hanem összevissza változik frekvenciafüggvényében. Hogy ebbe bekerül-e mégegy púp vagy nem az már csak kb egyéni mérlegelés függvénye, hogy tetszik vagy nem, ha az nem nagyon nagy púp. A teljesen dobozmentes kivitelek átvitele is messze nem egyenletes lásd OpenBaffle dobozok. Ilyen szempontbol talan a sztatikusok a legmenőbbek, dehat annak meg van egyéb problémája. Szerintem ezért hangsugárzók megítélésénél nagyon nehéz elvi jóságot megállapítani. Persze az eredő átvitel és torzítás mérése lehetne az, de az sem fog korrelálni egy egyöntetű mindenki ezt szereti véleményhalmazzal.
gyakorlati szempontbol nagyjabol* o.k. szerintem issutemenyx írta: ↑2020.10.07., szer. 10:50Nem vagyok benne biztos, hogy érdemben eldönthető dolog az, hogy jobb-e ha rezeg a doboz vagy sem. A hangszóróknak eleve nem teljesen egyenes az átvitele, hanem összevissza változik frekvenciafüggvényében. Hogy ebbe bekerül-e mégegy púp vagy nem az már csak kb egyéni mérlegelés függvénye, hogy tetszik vagy nem, ha az nem nagyon nagy púp...
szerintem az elv es a megvalosithatosag, megvalositasban tudatosan (?) vallalt kompromisszumok kerdese.Tctronic írta: ↑2020.10.07., szer. 08:54És azokkal a hangfalakkal mi a helyzet amik a doboz rezgését is (ki)használják? Valahol olvastam hogy talán régi angol dobozok talán a Spendor BC1 , BC3 vagy valamelyik BBC dobozok így működnek. (Bár a rossz nyelvek szerint ez csak magyarázata a gyenge doboznak )
szerintem nem nagyon vitathato, hogy objektivben amit Zoli irt, az az igaz: a hangszorok adjak a hangot, a doboz ne adjon semmit; minel kisebbet ad, annal kevesbe torzit.meidy írta: ↑2020.10.07., szer. 06:53Erre is van ellenpélda nem kevés, csak egy a közelemből. Haverom vett egy Celestion SL600-at (azt hiszem ez a típus), szendvics szerkezetű kabinet, a mags sugárzó pld réz, ami hasonlatos a fűvós hangszerek alapanyagához. Több erősítőn is hallottam szólni és számomra siralmas a hangja, nem is azért mert 14khz körül esik egy rendeset (sőt orra bukik). Nyílván elmehetett ez a hangszóró készleten, a váltón...stb, de számomra egy zagyva és zavaros hang, fáziskiegyenlítetlen (igaz lukasnak nem lukas - de ez a magas fedettség miatt sem hallható-) Baromi drága kisdoboz, most is találtam fent egyet 750 fontért elmebajon.fülelek írta: ↑2020.10.06., kedd 22:04az se megváltás... a legcélravezetőbb a szendvics szerkezet, ahol az egyes rétegeknek különböző tartományba esik a rezonanciájuk. Pl. kívülről 12mm mdf + 12mm faforgácslap + 5mm plexilap + 3mm bitumenes lap. Persze ragasztva, ahol a ragasztóknak is eltérő akusztikai tulajdonsága van.
Nemigen az aerolam miatt olyan, valószínűleg a hagyományos dobozos SL6-ot sem szeretnéd. Ezek eléggé megosztó hangúak.meidy írta: ↑2020.10.07., szer. 06:53
Erre is van ellenpélda nem kevés, csak egy a közelemből. Haverom vett egy Celestion SL600-at (azt hiszem ez a típus), szendvics szerkezetű kabinet, a mags sugárzó pld réz, ami hasonlatos a fűvós hangszerek alapanyagához. Több erősítőn is hallottam szólni és számomra siralmas a hangja, nem is azért mert 14khz körül esik egy rendeset (sőt orra bukik). Nyílván elmehetett ez a hangszóró készleten, a váltón...stb, de számomra egy zagyva és zavaros hang, fáziskiegyenlítetlen (igaz lukasnak nem lukas - de ez a magas fedettség miatt sem hallható-) Baromi drága kisdoboz, most is találtam fent egyet 750 fontért elmebajon.
Erre is van ellenpélda nem kevés, csak egy a közelemből. Haverom vett egy Celestion SL600-at (azt hiszem ez a típus), szendvics szerkezetű kabinet, a mags sugárzó pld réz, ami hasonlatos a fűvós hangszerek alapanyagához. Több erősítőn is hallottam szólni és számomra siralmas a hangja, nem is azért mert 14khz körül esik egy rendeset (sőt orra bukik). Nyílván elmehetett ez a hangszóró készleten, a váltón...stb, de számomra egy zagyva és zavaros hang, fáziskiegyenlítetlen (igaz lukasnak nem lukas - de ez a magas fedettség miatt sem hallható-) Baromi drága kisdoboz, most is találtam fent egyet 750 fontért elmebajon.fülelek írta: ↑2020.10.06., kedd 22:04az se megváltás... a legcélravezetőbb a szendvics szerkezet, ahol az egyes rétegeknek különböző tartományba esik a rezonanciájuk. Pl. kívülről 12mm mdf + 12mm faforgácslap + 5mm plexilap + 3mm bitumenes lap. Persze ragasztva, ahol a ragasztóknak is eltérő akusztikai tulajdonsága van.
Mondjuk az puha es porozus mint álat, elegjo is lehet a csillapitasa önmagaban.pärt írta: ↑2020.10.06., kedd 23:14Tenni tehettek volna, de azokat én tettem. A próbadobozos kalandon okulva valami agyament könnyű és merev dobozt szerettem volna- így jött képbe a balsa.
Tenni tehettek volna, de azokat én tettem. A próbadobozos kalandon okulva valami agyament könnyű és merev dobozt szerettem volna- így jött képbe a balsa.
AZ MDF pont az az anyag amit hangsugárzó építésekkor meszire elkerülök. Megöli a hangot. Biztosan van aki szereti, mert azt hiszi milyen nehéz, mereebb és sűrűbb mint pld a forgácslap, de az én tapasztalatom az hogy a forgácslap sokkal jobb eredményt ad bármennyire is furán hangzik, nekem legalábbis ez a tapasztalatom.pärt írta: ↑2020.10.05., hétf. 20:55Sokkal merevebb doboz építhető, ha nem a hátlap leszedhető, hanem az alja, egy pofás kis talp formájában. Természetesen így csak a karod hosszáig tudsz majd belenyúlni, úgyhogy ez csillapítóanyag függvénye; a falon levő anyagon nem, de a lazán behelyezett gyapjú/kőzetgyapot mennyiségén tudsz változtatni.
Nekem Alpair 10 alu verziója van, és elég finnyás a dobozra. Én is kipróbáltam beépítetlenül, és tetszett. Aztán egy MDF próbadobozban meg siralmasan szólt. Szóval tényleg könnyű jégre menni egy kipróbálatlan konstrukcióval.
Sokkal merevebb doboz építhető, ha nem a hátlap leszedhető, hanem az alja, egy pofás kis talp formájában. Természetesen így csak a karod hosszáig tudsz majd belenyúlni, úgyhogy ez csillapítóanyag függvénye; a falon levő anyagon nem, de a lazán behelyezett gyapjú/kőzetgyapot mennyiségén tudsz változtatni.
Szerintem a menetrögzítő ragasztó itt nem megoldás.
Bocsánat, akkor tényleg félreértettelek!
Faragasztó+ méretre vágott gyufaszál, vagy fogvájó.