A fórum 2019. február 1-én frissítésre került
Kérünk titeket, ha valami problémát találtok, jelezzétek a postmaster@avx.hu email címre

A legnagyobb változás, hogy a fájl csatolmány rendszernek most már rendesen kell működnie

Általában a hifiről

Avatar
huszti-zsolt
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1167
Csatlakozott: 2010.12.11., szomb. 18:09
Értékelés: 1763

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: huszti-zsolt » 2019.03.15., pén. 19:32

Van egy kedvenc hasonlatom a hifi fórumozást, véleményalkotást illetően, néhányan biztosan ismeritek már.

Színházi előadás szünetében belehallgatunk a büfében folyó beszélgetésekbe. Óriási vehemenciával magyarázza és elemzi a közönség a darabot. Ki a dramaturgiát magyarázza, mások a szcenírozást boncolgatják, sokan a színészek mimikáját ecsetelik és a díszletek térbeli elhelyezkedéséről értekeznek. Megint mások a rendezési koncepciót kritizálják és a monológok tisztaságát hiányolják.
Az egész úgy néz ki, hogy a színházhoz nagyon értő közönség van jelen.

A baj mindössze csak annyi, hogy a legtöbben nem beszélnek arabusul, ami az előadás nyelve.

Egyébként pedig tessenek elképzelni (ez nem fapacinak szól, hisz ő is erről írt végül is), hogy vannak emberek, akiknek nem kell hifi készülékeket összehasonlítani, hosszú éveken át csereberélni, egyszerűen mert TUDJÁK, hogy hogyan kell megszólalnia egy zenei reprodukciónak. Ők persze sokkal többet tanultak, valódi tudást szereztek és nem csak ellestek innen onnan dolgokat. Ők a zenészek. Nem mind, mert a zenét játszók sem mind zenészek. De azok, akik valóban zenészek. Érdemes néha az ő véleményükre (is) odafigyelni! :rolleyes:

Avatar
mike-rame
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2016.10.23., vas. 16:01
Értékelés: 238

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: mike-rame » 2019.03.15., pén. 19:04

asebestyen írta:
2019.03.15., pén. 08:23
Javaslom, ne a drótokat cserélgesd, meg VF-eket dugdossál mindenhova, meg demagozzál, hanem pl vedd ki a hátsó portos reflex dobozokat a szekrénysorból és ugyanazon rendszerből sokkal több részletet fogsz kinyerni, sokkal nagyobb és egyértelműen pozitív változást fog hozni, mint az összes többi együtt.
Csak nem erre a szekrénysorra gondoltál Szebasztián? ;)
cables rendszer.jpg
cables rendszer.jpg (62.6 KiB) Megtekintve 985 alkalommal
Nem értelek én tégedet... A fölvételekön amúgy sincs térinformáció, többeknek a monó is elég, a fájlosoknak meg a floppy az "újanalógos" megszólalás. Ezekön már egy "demágolás", "slim-kupperizálás" nem sokat ront.

"Bach a kor Barry White-ja".


Avatar
fapaci
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 11810
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 5410
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: fapaci » 2019.03.15., pén. 18:16

kaef2 írta:
2019.03.15., pén. 09:14
Itt is idéztem már Csontos István véleményét, amit nagyon sok tízmillió forintnyi hifi eszköz megvásárlása után magam is hiszek és maximálisan egyetértek vele: az eszközcserélgetés elsősorban arról szól, hogy megtanuljunk a magunk hangzásideálját, igényét, hogy megtanuljuk a hangokból kihallani a zenét és ezt nem lehet másképpen elérni, mint nagyon sok koncertre járással, akár hangosított, akár akusztikus legyen is ott a zene.
Azt gondolom, van más út: tessék megtanulni zenélni, kézbe venni, megszólaltatni valódi hangszereket, legalább alapszinten elsajátítani a használatukat! Ennél hatékonyabb módszerről én nem tudok, ami segít a zene befogadásában. Ha életem végéig fotókat nézegetek, attól még laikusként fogok meghalni, de ha elvégzek néhány fotós iskolát, magam is fotózom, akkor idővel érteni fogok a fotózáshoz, ismerni fogom az alkotás folyamatát, amitől teljesen megváltozik a vizuális befogadó képességem, ízlésem és értékrendem is. Ezt az aktív tanulási folyamatot nem keverném össze azzal az álszentséggel, mikor valaki megveszi az éppen divatos HighEnd rendszert és gyorsan elkezd jazz triókat hallgatni, mert állítólag az a menő, de közben fogalma sincs, az a három muzsikus mit és miért művel. Csupán hangokat hall, amik valami felfoghatatlan rendszer mentén rendeződnek térben és időben.

Olvasom az itteni párbeszédet, de olyan érzésem van, hogy 8-10, különböző világrészekről származó ember beszélget egymással, de mindegyik másik szobában tartózkodik, nem hallják egymást, ráadásul más nyelvet is beszélnek.

Ki mit ért felbontás alatt? Az én fejemben a szónak csak akkor van értelme, ha mellé teszünk egy fizikai paramétert is. Az időtengely mentén értelmezett felbontás a mintavételi frekvencia, a pillanatnyi felbontás (adatmennyiség) a bitmélység, a feldolgozandó frekvenciatartomány a sávszélesség (amiknek persze van némi közük egymáshoz is), de az élő zenében más tengelyek is léteznek, a hangfelvételekben és a lejátszó rendszerekben meg pláne. Egy lomha hangsugárzóra hiába küldöm rá a végtelen felbontású digitális anyagot (vagy egy AAA felvételt LP-ről, magnószalagról lejátszva), ha a hangszóró, vagy az erősítő nem képes hibátlanul lekövetni az időbeli változásokat, komprimálja a dinamikát. Hifista körökben visszatérő elvárás, hogy a kiadványokat nagyon dinamika átfogással készítsék el, mert a standard 40-50 dB "közismerten" kevés, ám a lakószobák többségében szokványos lejátszó rendszerekkel ennél nagyobb átfogás nem is érhető el, a zenehallgatók többsége pedig nem is akarja "valós" hangerőn hallgatni a műveket, hiszen közben telefonálnak, beszélgetnek, dolgoznak, utaznak, mindenfélét művelnek. Biztosak lehetünk benne, hogy egyetlen zeneszerző, zenész, hangmérnök sem szeretne olyan anyagot kiadni a kezei közül, aminek nagy része otthoni körülmények között nem hallható, tehát marad a 40-50 dB. Majd ha az emberek visszatérnek a nyugodt zenehallgatáshoz, újra lehet tárgyalni a kérdést.

Itt ritkán előkerülő paraméter, de hangmérnökként számomra talán a legfontosabb a dinamikai felbontás, azaz a rendszer (elektronikástúl, hangszóróstúl, akusztikástúl) a dinamika hány rétegét képes megjeleníteni. Tapasztalatom szerint a HiFi láncok többsége itt nagyon gyatrán szerepel. Pont úgy viselkednek, mint a béna hangmérnök, akinél két opció van egy hangszer számára, vagy szól, vagy nem, de nincsenek árnyalatok. Árnyalatok nélkül pedig nincs finomság, nincs érték, nincs élmény. Szoktam javasolni, hogy ha unalmasnak érezzük az otthoni élményt, tessék feltekerni a hangerőt! Ezzel több szempontból is növeljük a rendszer felbontását, ami elvileg javítja az élményt. Az esetek nagy részében viszont hallgathatatlanná válik a produkció nagy hangerőn, ami egyértelműen jelzi, hogy komoly elektromos, de még inkább akusztikai problémák vannak elásva a kert végében.

Ha azt gondoljuk, hogy a részletesség élő zene esetében nem értelmezhető (lásd Rudibá írását!), akkor tessék meghallgatni egy zeneművet békés csendben (intelligens közönség körében egy jófajta koncertteremben) és zajos tucatturisták körében! Nekem sikerült ilyen élményt szereznem Prága valamelyik belvárosi templomában, ahol a nagyérdemű folyamatosan cserélődött, miközben a zenekar rendületlenül és kiégve nyomta a 4 évszakot a kb 70 dB SPL háttérzajjal és a villogó vakukkal dacolva. Állítom, komoly különbség volt a két produkció között részletesség, felbontás terén, mivel a mű nagy részét nem is hallhattam. De említhetem az új és az elhasználódott gitárhúr hangja közötti különbséget is, ami részletességben (felharmonikusok, hangerő, dinamika) nem kis differenciát eredményez. A koncerttermek akusztikájának témájába már bele sem csapok, mert holnap reggelig körmölhetnék. A lényeg annyi, hogy a felbontásnak ugyanúgy van értelme élő zenénél is, mint a hangfelvételeknél és azok lejátszásánál.

Ahogy Chord kolléga is írta, a nagyobb felbontás szerintem is mindig jó. Ha bármilyen problémát okozna közvetlen módon, akkor az - elméletben végtelen felbontású - analóg technika soha nem lett volna sikeres és nem gondolnánk rá vissza jó szívvel. Akinél a nagyobb felbontású anyagra váltás élménycsökkenéssel jár, ott vélhetően csak annyi történik, hogy egy korábban rejtve maradt hiba felszínre került. Manapság, mikor a sávszélesség, a tároló, adattovábbító és jelfeldolgozó kapacitás nem szab merev határt az információnak, mi értelme van tartani a nagyobb felbontástól? Feltéve, hogy az valóban több információt tartalmaz, nem csak valami technikai átverés áldozatai vagyunk a hallgatása közben. Sajnos az esetek többségben azok vagyunk, így hát a nagyobb felbontás önmagában nem garantál semmit sem.

Szóval van itt zavar bőségesen, ám lehetséges, hogy pont ettől érdekes a beszélgetés sokaknak. Tőlük elnézést kérek!

Avatar
audioline
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5018
Csatlakozott: 2012.03.20., kedd 10:29
Értékelés: 2478

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: audioline » 2019.03.15., pén. 16:22

Hallod a neszeket? :D

https://youtu.be/LKLwBzrCxE8

.


Avatar
juliush
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1178
Csatlakozott: 2009.04.29., szer. 14:46
Értékelés: 767

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: juliush » 2019.03.15., pén. 15:57

Épp ma jelent meg. Konkrétan ezen a koncerten ott csücsültem. :D
https://www.ecmrecords.com/catalogue/1542706203
Kép

Gyula


 


Hanghordozó -> Kütyük -> Zene


 



Avatar
SoundMania
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3546
Csatlakozott: 2011.05.06., pén. 20:57
Értékelés: 443

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoundMania » 2019.03.15., pén. 15:31

juliush írta:
2019.03.15., pén. 15:17
SoundMania írta:
2019.03.15., pén. 14:48
Vagyis analitikusként ülsz le a készülékeid elé és úgy próbálod meg elemezni soha nem hallott felvételi helyszínek és nem ismert hangú felvételi rendszerek, stúdióberendezések hatását a lejátszott lemezedről hallott műsoranyagra?!
Ráadásul abban sem lennék biztos, hogy a lejatszóberendezésed elemeinek a hangját is ismered!
Ez egyre kevésbé lenne érthető számomra ha úgy akarnám! :)
Azt hiszem, nagyon nem egy malomban őrlünk. Ki beszélt itt tudatos analízisről? Tudatosságról legfeljebb a tanulási oldalát illetően lehet beszélni, az interpretáció már a tudat ösztönös folyamata az általam részletezett jellegzetességekkel.
De nem akarok senkit lebeszélni semmiről, ha valakinek úgy tetszik, hallgassa az LP-ket, vesse össze a CD-vel, majd sopánkodjon azon, hogy az utóbbi még mindig nem tudja az előbbi hangját hozni! Merthogy az az igazi referencia.
A "lejatszóberendezésem elemeinek a hangjának" ismeretével kapcsolatban elég baj lenne, ha ismernék ilyesmit, mivel nincs saját hangjuk, pusztán dekódolnak, közvetítenek, erősítenek, a nyilvánvaló hangfal kivételével, de valójában ő is csak egy elektroakusztikai átalakító, ha jól végzi a munkáját a bemenetére adott elektromos formátumú információval analóg hangot fog gerjeszteni.
Viszont a sokszáz koncert élménye megtanított értékelni a rendszerem produkcióját.
Maximum az erősítőd kimenő árama gerjeszt elektromágneses mezőt a hangszóród tekercsében , így létrehozva majd az analóg hangot a membrán segítségével.
Nos ha nagyon megengedőek vagyunk akkor kb igaz amit leírsz. De ha a valóságot nézzük , akkor sajnos még mindig az analóg ad jobb hangot és maximum szerencsés összeállítasú lehet a rendszered , mint csupán sajáthang nélküli dekódoló.

Avatar
juliush
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1178
Csatlakozott: 2009.04.29., szer. 14:46
Értékelés: 767

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: juliush » 2019.03.15., pén. 15:17

SoundMania írta:
2019.03.15., pén. 14:48
Vagyis analitikusként ülsz le a készülékeid elé és úgy próbálod meg elemezni soha nem hallott felvételi helyszínek és nem ismert hangú felvételi rendszerek, stúdióberendezések hatását a lejátszott lemezedről hallott műsoranyagra?!
Ráadásul abban sem lennék biztos, hogy a lejatszóberendezésed elemeinek a hangját is ismered!
Ez egyre kevésbé lenne érthető számomra ha úgy akarnám! :)
Azt hiszem, nagyon nem egy malomban őrlünk. Ki beszélt itt tudatos analízisről? Tudatosságról legfeljebb a tanulási oldalát illetően lehet beszélni, az interpretáció már a tudat ösztönös folyamata az általam részletezett jellegzetességekkel.
De nem akarok senkit lebeszélni semmiről, ha valakinek úgy tetszik, hallgassa az LP-ket, vesse össze a CD-vel, majd sopánkodjon azon, hogy az utóbbi még mindig nem tudja az előbbi hangját hozni! Merthogy az az igazi referencia.
A "lejatszóberendezésem elemeinek a hangjának" ismeretével kapcsolatban elég baj lenne, ha ismernék ilyesmit, mivel nincs saját hangjuk, pusztán dekódolnak, közvetítenek, erősítenek, a nyilvánvaló hangfal kivételével, de valójában ő is csak egy elektroakusztikai átalakító, ha jól végzi a munkáját a bemenetére adott elektromos formátumú információval analóg hangot fog gerjeszteni.
Viszont a sokszáz koncert élménye megtanított értékelni a rendszerem produkcióját.

Gyula


 


Hanghordozó -> Kütyük -> Zene


 



Avatar
SoundMania
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3546
Csatlakozott: 2011.05.06., pén. 20:57
Értékelés: 443

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoundMania » 2019.03.15., pén. 14:48

juliush írta:
2019.03.15., pén. 14:33
SoundMania írta:
2019.03.15., pén. 13:38
Mire gondolsz élő hangzásélményen? Sztem ezt automatikusan magunkba kellene szívnunk a napi életünk alkalmával. Mennyivel jobb erre egy koncertterem hangzásélménye a terem saját hangjával? A szerencsével, hogy hova tutdsz a hallgatótérben leülni? Stb stb
. Ha szorosan vesszük akkor már ez is egy művi hangzásélmény-dologgá lesz ezek miatt.
A világot nem egyszerűen a maga nyers valóságában érzékeljük, hanem a képességeiben korlátozott érzékszerveink által felfogott és agyunk felé továbbított mintázatokat folyamatosan a bennünk genetikai örökségünk és megszerzett élményeink, a belőlük levont asszociációk, következtetések alapján felépített világképünkhöz hasonlítjuk, ráadásul közöttük ösztönösen egyfajta összhangra törekedve.
Számos különböző terem, különböző akusztikai tulajdonságokkal bíró helyein szerzett koncertélmények segítségével épül fel a hallgatóban az egyes hangszereknek megfelelő, kielégítően részletes mintázat csakúgy, mint mondjuk egy soktagú zenekartól elvárható komplex hangzás mintázata. Minél sokrétűbb az így szerzett élmény, annál pontosabb lesz a bennünk élő élmény-mintázat.
Paradox módon annál kevésbé vagyunk kiszolgáltatva a berendezésünk képességeinek és válunk képessé akár régi, monó, őskori technikával felvett műsorokat is élvezni. Az agyunk fent említett törekvése a fizikai élmény és a világképünk közötti harmóniára meglepően nagy szakadékot is képes áthidalni.
De tévesen felépített világkép félre is vezethet bennünket a világból érkező ingerek értelmezésében, egy drágább, minőségibbnek tartott alkatrésztől, eszköztől praktikusan elvárt jobb produkció, egy-egy megfelelően felkapott és üzleti érdekek mentén erősen súlykolt teória befolyásolhatja értékítéletünk objektívitását.
Azzal végképp nem tudok azonosulni, hogy egy adott akusztikájú teremben megszólaló hangszer "művi hangzásélménnyé" válik. A felvételek minőségének (vagyis a hangmérnök és producer szakmai felkészültségének) és a lejátszó berendezés transzparenciájának egyik fontos tényezője épp az, hogy az eredeti környezet jellegzetességeiből mennyit képesek rögzíteni, illetve az otthoni környezetben reprodukálni.
Vagyis analitikusként ülsz le a készülékeid elé és úgy próbálod meg elemezni soha nem hallott felvételi helyszínek és nem ismert hangú felvételi rendszerek, stúdióberendezések hatását a lejátszott lemezedről hallott műsoranyagra?!
Ráadásul abban sem lennék biztos, hogy a lejatszóberendezésed elemeinek a hangját is ismered!
Ez egyre kevésbé lenne érthető számomra ha úgy akarnám! :)

Avatar
juliush
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1178
Csatlakozott: 2009.04.29., szer. 14:46
Értékelés: 767

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: juliush » 2019.03.15., pén. 14:33

SoundMania írta:
2019.03.15., pén. 13:38
Mire gondolsz élő hangzásélményen? Sztem ezt automatikusan magunkba kellene szívnunk a napi életünk alkalmával. Mennyivel jobb erre egy koncertterem hangzásélménye a terem saját hangjával? A szerencsével, hogy hova tutdsz a hallgatótérben leülni? Stb stb
. Ha szorosan vesszük akkor már ez is egy művi hangzásélmény-dologgá lesz ezek miatt.
A világot nem egyszerűen a maga nyers valóságában érzékeljük, hanem a képességeiben korlátozott érzékszerveink által felfogott és agyunk felé továbbított mintázatokat folyamatosan a bennünk genetikai örökségünk és megszerzett élményeink, a belőlük levont asszociációk, következtetések alapján felépített világképünkhöz hasonlítjuk, ráadásul közöttük ösztönösen egyfajta összhangra törekedve.
Számos különböző terem, különböző akusztikai tulajdonságokkal bíró helyein szerzett koncertélmények segítségével épül fel a hallgatóban az egyes hangszereknek megfelelő, kielégítően részletes mintázat csakúgy, mint mondjuk egy soktagú zenekartól elvárható komplex hangzás mintázata. Minél sokrétűbb az így szerzett élmény, annál pontosabb lesz a bennünk élő élmény-mintázat.
Paradox módon annál kevésbé vagyunk kiszolgáltatva a berendezésünk képességeinek és válunk képessé akár régi, monó, őskori technikával felvett műsorokat is élvezni. Az agyunk fent említett törekvése a fizikai élmény és a világképünk közötti harmóniára meglepően nagy szakadékot is képes áthidalni.
De tévesen felépített világkép félre is vezethet bennünket a világból érkező ingerek értelmezésében, egy drágább, minőségibbnek tartott alkatrésztől, eszköztől praktikusan elvárt jobb produkció, egy-egy megfelelően felkapott és üzleti érdekek mentén erősen súlykolt teória befolyásolhatja értékítéletünk objektívitását.
Azzal végképp nem tudok azonosulni, hogy egy adott akusztikájú teremben megszólaló hangszer "művi hangzásélménnyé" válik. A felvételek minőségének (vagyis a hangmérnök és producer szakmai felkészültségének) és a lejátszó berendezés transzparenciájának egyik fontos tényezője épp az, hogy az eredeti környezet jellegzetességeiből mennyit képesek rögzíteni, illetve az otthoni környezetben reprodukálni.

Gyula


 


Hanghordozó -> Kütyük -> Zene


 



Avatar
SoundMania
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3546
Csatlakozott: 2011.05.06., pén. 20:57
Értékelés: 443

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoundMania » 2019.03.15., pén. 13:38

juliush írta:
2019.03.15., pén. 12:56
cables írta:
2019.03.15., pén. 09:34
Nevezetesen azt, hogy ha bármit cserélünk a rendszerben, amitől javulást várunk, a következő módon teszteljük. Vegyünk egy sokat hallott referencia forrást (LP vagy CD) hallgassunk meg belőle pár másodperc részletet, aztán végezzük el az átszerelést és hallgassuk meg ugyanazt a részletet. Akkor lehet egy biztos általános benyomásunk arról, hogy melyik hang tetszik jobban. Azt szoktam mondani, ha már vissza kell állítani az előző állapotot a visszahallgatáshoz, akkor kár változtatni a rendszeren az adott módon.
Hobbinkban információ-technológiai szemszögből nézve lecsupaszítva annyi történik, hogy a ténylegesen elhangzó információt (beleértve annak minden élő paraméterét, többek között a terem akusztikai jellemzőit is) a felvételi oldalon már rögtön az elején némi veszteséggel folyamatos vagy diszkrét időben mintavételezzük, és egy többé-kevésbé korlátozott transzparenciájú, memóriával rendelkező, analóg vagy digitális távközlési csatornába kódoljuk. A csatorna által ránk kényszerített korlátozások miatt a felvételi oldalon számos kompromisszummal kell élni, de emellett már figyelembe kell venni a majdani otthoni környezetben történő reprodukció feltételeit, mint a helyiség és a benne elhelyezkedő elektroakusztikai átalakítók várható paramétereit és kölcsönhatását (lásd értelmes dinamika-tartomány), vagy épp az egyszerű hétköznapi hallgatótól elvárható pszichoakusztikai paramétereket az érzékelés során.
A konzerv, amit a kezünkbe veszünk vagy letöltünk a fentiek figyelembe vételével készített és a távközlési csatorna memóriájába fagyasztott, kódolt lenyomat.
A hobbink gyakorlatilag arról szól, hogy a fenti csatornából különböző médiumokon keresztül érkező kódolt információt a lehető legpontosabban, információtartalmának lehető legnagyobb részét megőrizve és dekódolva hangzási élménnyé alakítsuk. Az igazi nagy kérdés, hogy pusztán a konzerv birtokában honnan tudhatja a szegény hobbista, hogy egy-egy módosítás tényleg ebbe az irányba visz? Mi alapján döntheti el két eszközről vagy akár komplett rendszerről, hogy többet, pontosabban állít helyre az eredetileg a csatornába küldött információból? Vagy épp fogalmazhat meg értékítéletet technológiák alá-/fölérendeltségét illetően?
A válasz nyilvánvalóan nem az, hogy elég rendszert kell meghallgatni, meg „referencia CD-khez, LP-khez” viszonyítani, hanem hogy valós, élő hangzásélményeket kell gyűjteni, ráadásul nem keveset és minél sokrétűbbeket, így alakítva ki azt a belső hangzási élménymintázatot, amelyhez referenciaként fordulhat az egyes változtatások hatásának értékelésekor.
Mire gondolsz élő hangzásélményen? Sztem ezt automatikusan magunkba kellene szívnunk a napi életünk alkalmával. Mennyivel jobb erre egy koncertterem hangzásélménye a terem saját hangjával? A szerencsével, hogy hova tutdsz a hallgatótérben leülni? Stb stb
. Ha szorosan vesszük akkor már ez is egy művi hangzásélmény-dologgá lesz ezek miatt.

Avatar
juliush
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1178
Csatlakozott: 2009.04.29., szer. 14:46
Értékelés: 767

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: juliush » 2019.03.15., pén. 12:56

cables írta:
2019.03.15., pén. 09:34
Nevezetesen azt, hogy ha bármit cserélünk a rendszerben, amitől javulást várunk, a következő módon teszteljük. Vegyünk egy sokat hallott referencia forrást (LP vagy CD) hallgassunk meg belőle pár másodperc részletet, aztán végezzük el az átszerelést és hallgassuk meg ugyanazt a részletet. Akkor lehet egy biztos általános benyomásunk arról, hogy melyik hang tetszik jobban. Azt szoktam mondani, ha már vissza kell állítani az előző állapotot a visszahallgatáshoz, akkor kár változtatni a rendszeren az adott módon.
Hobbinkban információ-technológiai szemszögből nézve lecsupaszítva annyi történik, hogy a ténylegesen elhangzó információt (beleértve annak minden élő paraméterét, többek között a terem akusztikai jellemzőit is) a felvételi oldalon már rögtön az elején némi veszteséggel folyamatos vagy diszkrét időben mintavételezzük, és egy többé-kevésbé korlátozott transzparenciájú, memóriával rendelkező, analóg vagy digitális távközlési csatornába kódoljuk. A csatorna által ránk kényszerített korlátozások miatt a felvételi oldalon számos kompromisszummal kell élni, de emellett már figyelembe kell venni a majdani otthoni környezetben történő reprodukció feltételeit, mint a helyiség és a benne elhelyezkedő elektroakusztikai átalakítók várható paramétereit és kölcsönhatását (lásd értelmes dinamika-tartomány), vagy épp az egyszerű hétköznapi hallgatótól elvárható pszichoakusztikai paramétereket az érzékelés során.
A konzerv, amit a kezünkbe veszünk vagy letöltünk a fentiek figyelembe vételével készített és a távközlési csatorna memóriájába fagyasztott, kódolt lenyomat.
A hobbink gyakorlatilag arról szól, hogy a fenti csatornából különböző médiumokon keresztül érkező kódolt információt a lehető legpontosabban, információtartalmának lehető legnagyobb részét megőrizve és dekódolva hangzási élménnyé alakítsuk. Az igazi nagy kérdés, hogy pusztán a konzerv birtokában honnan tudhatja a szegény hobbista, hogy egy-egy módosítás tényleg ebbe az irányba visz? Mi alapján döntheti el két eszközről vagy akár komplett rendszerről, hogy többet, pontosabban állít helyre az eredetileg a csatornába küldött információból? Vagy épp fogalmazhat meg értékítéletet technológiák alá-/fölérendeltségét illetően?
A válasz nyilvánvalóan nem az, hogy elég rendszert kell meghallgatni, meg „referencia CD-khez, LP-khez” viszonyítani, hanem hogy valós, élő hangzásélményeket kell gyűjteni, ráadásul nem keveset és minél sokrétűbbeket, így alakítva ki azt a belső hangzási élménymintázatot, amelyhez referenciaként fordulhat az egyes változtatások hatásának értékelésekor.

Gyula


 


Hanghordozó -> Kütyük -> Zene


 



Online
Avatar
asebestyen
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1557
Csatlakozott: 2017.11.26., vas. 10:59
Értékelés: 1272
Tartózkodási hely: Bokod

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: asebestyen » 2019.03.15., pén. 09:58

cables írta:
2019.03.15., pén. 09:34
asebestyen írta:
2019.03.15., pén. 08:23
...
Aztán jön mondjuk végre az otthoni meghallgatás a valamilyen hifi láncon.
Aztán mikor a kedvenc zenei anyagunkat meghallgattuk már ezerszer, minden hangot ismerünk, a jó hifista megunja és elkezdi hiányolni az újabb finomságokat, részleteket. Mit csinál? Kicserél valami szart, kábelt, betesz egy alátétet, rátesz a cuccra valami csodazsákot. Ettől valami történik, ha más nem, akkor annyi, hogy egy részét a hangfrekvenciás sávnak kiemeli vagy épp elnyeleti, esetleg energiáit eloszlatja. Van ennek egy sokkal egyszerűbb és esetleg olcsóbb módja is, arrébb kell ülni 10 centit, pont ugyanez fog történni.
...
Mi értelme az egész felbontás hajhászásnak? Semmi. Az emberek többsége nem is fogja fel egy alap CD minőséggel elérhető hangcunami információhalmazának java részét elsőre, de még másodikra se. Jóval saját határaink fölé akarjuk tolni a rendszer képességeit. Minek? Ha nem értünk a zenéhez, a hangokhoz, hogy fogjuk tudni, jól csináljuk-e abszolút értelemben, amit csinálunk? Sehonnan, ezért van a sok csere-bere, ezért van a 2db fél centis kék golyónak vagy bárminek világmegváltó felbontásnövelő, valós hangszerhangok felé vivő hatása.

Ebben a beírásban van jópár igazság. Én egyet emelnék ki. Azt, hogy nem a részleteket kell hajhászni a lejátszott zenékben. Én ezt azóta mondogatom, amióta fent vagyok az AVX-en.

Nevezetesen azt, hogy ha bármit cserélünk a rendszerben, amitől javulást várunk, a következő módon teszteljük. Vegyünk egy sokat hallott referencia forrást (LP vagy CD) hallgassunk meg belőle pár másodperc részletet, aztán végezzük el az átszerelést és hallgassuk meg ugyanazt a részletet. Akkor lehet egy biztos általános benyomásunk arról, hogy melyik hang tetszik jobban. Azt szoktam mondani, ha már vissza kell állítani az előző állapotot a visszahallgatáshoz, akkor kár változtatni a rendszeren az adott módon.

Egyébként a teljes beírás céljával abszolut nem értek egyet. Ez is arról szól, hogy a beíró, aki eddig a legbuzgóbb rendszer cserélgető volt most átbillent a másik végletbe, és magát, ill. az audio portálra egyáltalán nem illő "kár cserélgetni" bármit végletet szeretné igazolni.
Nekem a "beírásommal" nem volt célom, én nem árulok semmit. :) Azontúl nem írtam olyanokat, amiket te próbálsz a nyakamba varrni. :D
Mindenki azt cserélget, amit akar, olyan divatos elméletet keres hozzá vagy olyat talál ki magának, amilyet akar. Én a saját véleményemet, tapasztalatomat írtam le. Magam sem gondolom általános érvényű igazságnak, mitöbb a rendszeremet sem gondolom a legvalósabbnak, legjobbnak, stb, sőt nem is ajánlanám mindenkinek.
Én nem a legbuzgóbb cserélgető voltam, hanem egy egyszerű útkereső. Nem élveztem a folyamatot, sőt, max ideig-óráig az adott újabb "részleteknek hitt" dolgokat.
Javaslom, ne a drótokat cserélgesd, meg VF-eket dugdossál mindenhova, meg demagozzál, hanem pl vedd ki a hátsó portos reflex dobozokat a szekrénysorból és ugyanazon rendszerből sokkal több részletet fogsz kinyerni, sokkal nagyobb és egyértelműen pozitív változást fog hozni, mint az összes többi együtt. Tudom, pont akkora szükséged volt erre a tanácsra, mint nekünk a Te 5mp-es tesztmetódusodra.
Furutech e-TP60E | Auralic Aries LE + Sbooster PSU | Heed Obelisk DT | Heed Obelisk DA | Heed Obelisk Si3 + X2 | Heed Enigma 5 | SOL Kolibri Tribalstorm állványokon | DIY kábelezés



 

Avatar
kaef2
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5257
Csatlakozott: 2008.01.07., hétf. 20:53
Értékelés: 1297

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kaef2 » 2019.03.15., pén. 09:51

kaef2 írta:
2019.03.15., pén. 09:38
wittao írta:
2019.03.15., pén. 09:21
Feri ha esetleg meg elerheto megtenned, hogy feltoltod megint ezt a felvetelt? Nagyon kivancsi lennek ra (bar leginkabb talan akkor lenne tanulsagos, ha az adott koncertrol keszult es vegul kiadott formatum is elerheto lenne... tudom ez az alom kategoria, csak azert hogy jol lehessen hallani a kulonbsegeket es azt vegul milyen iranyba viheti el az eredeti felvetelt a studiomunka).
Ok, feltöltöm megint a kissé butított (44k, 16 bit .flac) verzióját a multkoriban feltöltött tracknek. Kiadvány tudomásom szerint nem lett belőle. Mindjárt berakom a linket.
Ez a butított verzió linkje:

https://drive.google.com/file/d/1Uv4XOi ... sp=sharing

Csak a hétvégén lesz publikus, hétfőn bezárom a linket.

Avatar
kaef2
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5257
Csatlakozott: 2008.01.07., hétf. 20:53
Értékelés: 1297

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kaef2 » 2019.03.15., pén. 09:38

wittao írta:
2019.03.15., pén. 09:21
Feri ha esetleg meg elerheto megtenned, hogy feltoltod megint ezt a felvetelt? Nagyon kivancsi lennek ra (bar leginkabb talan akkor lenne tanulsagos, ha az adott koncertrol keszult es vegul kiadott formatum is elerheto lenne... tudom ez az alom kategoria, csak azert hogy jol lehessen hallani a kulonbsegeket es azt vegul milyen iranyba viheti el az eredeti felvetelt a studiomunka).
Ok, feltöltöm megint a kissé butított (44k, 16 bit .flac) verzióját a multkoriban feltöltött tracknek. Kiadvány tudomásom szerint nem lett belőle. Mindjárt berakom a linket.

Avatar
cables
Hazajáró lélek
Hazajáró lélek
Hozzászólások: 3464
Csatlakozott: 2012.07.04., szer. 13:21
Értékelés: 839

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: cables » 2019.03.15., pén. 09:34

asebestyen írta:
2019.03.15., pén. 08:23
...
Aztán jön mondjuk végre az otthoni meghallgatás a valamilyen hifi láncon.
Aztán mikor a kedvenc zenei anyagunkat meghallgattuk már ezerszer, minden hangot ismerünk, a jó hifista megunja és elkezdi hiányolni az újabb finomságokat, részleteket. Mit csinál? Kicserél valami szart, kábelt, betesz egy alátétet, rátesz a cuccra valami csodazsákot. Ettől valami történik, ha más nem, akkor annyi, hogy egy részét a hangfrekvenciás sávnak kiemeli vagy épp elnyeleti, esetleg energiáit eloszlatja. Van ennek egy sokkal egyszerűbb és esetleg olcsóbb módja is, arrébb kell ülni 10 centit, pont ugyanez fog történni.
...
Mi értelme az egész felbontás hajhászásnak? Semmi. Az emberek többsége nem is fogja fel egy alap CD minőséggel elérhető hangcunami információhalmazának java részét elsőre, de még másodikra se. Jóval saját határaink fölé akarjuk tolni a rendszer képességeit. Minek? Ha nem értünk a zenéhez, a hangokhoz, hogy fogjuk tudni, jól csináljuk-e abszolút értelemben, amit csinálunk? Sehonnan, ezért van a sok csere-bere, ezért van a 2db fél centis kék golyónak vagy bárminek világmegváltó felbontásnövelő, valós hangszerhangok felé vivő hatása.

Ebben a beírásban van jópár igazság. Én egyet emelnék ki. Azt, hogy nem a részleteket kell hajhászni a lejátszott zenékben. Én ezt azóta mondogatom, amióta fent vagyok az AVX-en.

Nevezetesen azt, hogy ha bármit cserélünk a rendszerben, amitől javulást várunk, a következő módon teszteljük. Vegyünk egy sokat hallott referencia forrást (LP vagy CD) hallgassunk meg belőle pár másodperc részletet, aztán végezzük el az átszerelést és hallgassuk meg ugyanazt a részletet. Akkor lehet egy biztos általános benyomásunk arról, hogy melyik hang tetszik jobban. Azt szoktam mondani, ha már vissza kell állítani az előző állapotot a visszahallgatáshoz, akkor kár változtatni a rendszeren az adott módon.

Egyébként a teljes beírás céljával abszolut nem értek egyet. Ez is arról szól, hogy a beíró, aki eddig a legbuzgóbb rendszer cserélgető volt most átbillent a másik végletbe, és magát, ill. az audio portálra egyáltalán nem illő "kár cserélgetni" bármit végletet szeretné igazolni.

Online
Avatar
wittao
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2990
Csatlakozott: 2017.01.29., vas. 12:19
Értékelés: 1213
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: wittao » 2019.03.15., pén. 09:21

Feri ha esetleg meg elerheto megtenned, hogy feltoltod megint ezt a felvetelt? Nagyon kivancsi lennek ra (bar leginkabb talan akkor lenne tanulsagos, ha az adott koncertrol keszult es vegul kiadott formatum is elerheto lenne... tudom ez az alom kategoria, csak azert hogy jol lehessen hallani a kulonbsegeket es azt vegul milyen iranyba viheti el az eredeti felvetelt a studiomunka).
Core Audio PC,USB/SPDIF,DAC,Vegfokok

Audio blogom: https://wittaozeneszobaja.blog.hu
Core Audio: http://www.avx.hu/forum/viewforum.php?f=166
www.coreaudio.eu

Avatar
kaef2
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5257
Csatlakozott: 2008.01.07., hétf. 20:53
Értékelés: 1297

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kaef2 » 2019.03.15., pén. 09:19

cables írta:
2019.03.15., pén. 07:01
kaef2 írta:
2019.03.14., csüt. 22:12
Nem tudom, hogy van-e egy hangfelvételnek, de főképpen a zenének illetve az élő előadásnak "részlete" és "felbontása" és "tere"?

Élő zene esetében (ha ott vagyunk az előadáson, ami unplugged), értelmetlen részletről és felbontásról beszélni, ugyanis az élő zene folyamatos, minden részlet benne van, tehát a "felbontása" végtelen. A tér az meg adott, a zenészek elhelyezkedése és terem akusztikája adja. A fenti fogalmak csak a lejátszott zenére értelmezhetők.

Őrületes élvezettel hallgatom most éppen a Tidal / Roon / Hqplayer szoftvereken keresztül kedvenc Balogh Kálmánom Roma Vándor című koncert felvételét. Sem részlet nincs igazán benne, tere valahogy valami kicsi talán, felbontása meg erősen kérdéses, a felvétel is amolyan esetlegesnek tűnik és mégis már másodjára kezdem el, mert energia, lendület és egyfajta bohém vidámság, szórakoztatás árad belőle és ez most sokal jobban esik, mint bármilyen felbontás és részlet esne egy közepesen depressziós, de részletgazdag Diana Krall vagy Patricia Barber felvételből ....

Ezzel nagyon nem értek egyet. Viszont tudom, hogy sokan olyan rendszerhangot hallanak, ahol csak ez lehet a "vígasz".
A zenének, a hangszerek az énekesek hangjának a szépségét pont a finom részletek adják. A valódi részletek persze, nem az ezüst csillogásos, álfelbontásos mű high-end hangzás.
Beírtam az idézetbe

Egyszer tessék elbeszélgetni egy sikeres, sok kiadványban dolgozó, keresett gyakorló hangmérnökkel vagy zenei producerrel, zenei rendezővel és megkérdezni, hogy a "finom részletek" milyen módon ls mennyire fontosak nekik... és hogy ez mennyire célja az utómunkának.

Avatar
Ear
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2043
Csatlakozott: 2006.04.01., szomb. 11:31
Értékelés: 502

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Ear » 2019.03.15., pén. 09:17

kaef2 írta:
2019.03.14., csüt. 22:12
Nem tudom, hogy van-e egy hangfelvételnek, de főképpen a zenének illetve az élő előadásnak "részlete" és "felbontása" és "tere"?
Hogy a tökömben ne lenne. Gondoljunk csak Wagnerre, meg az ő bayreuthi operájára, ahol nagyjából minden az ő kitalálmánya az összművészeti hatás érdekében, a nagy zenekar meg egy furán kis nyíláson szól ki. Meglepően más a felbontása, mások a részletek, mint egy modern zeneteremnek/ben. Vagy ott a Zeneakadémia, ahol egy nagyobb zenekar már túl sok tud lenni, torzításba viszi a termet, elveszik a részlet, felbontás abban a pillanatban, az ember húzza be a nyakát, mint egy klippelő erősítőnél, hogy jujj, éljük csak túl ezeket a túlvezérléseket. Vagy ott vannak a zeneszerzők által kért, előírt ültetési rendek, mondhatjuk, hogy effektus, de bizony az is a térhatással, részletekkel, felbontással operál.

ear.hu - hifi meg ilyesmi

Avatar
kaef2
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5257
Csatlakozott: 2008.01.07., hétf. 20:53
Értékelés: 1297

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kaef2 » 2019.03.15., pén. 09:14

asebestyen írta:
2019.03.15., pén. 08:23
Az hangosítatlan élőzene részletessége attól függ, hány hangszer és énekhang szólal meg. Felbontás az zenében nincs.
Namost hogy ebből az adott koncerten mit hallok, az függ a távolságtól a műsorforrás és köztem, illetve az iránytól is, így már élőben ugyanazon eredő hangból többféle élményt lehet összeszedni pusztán attól, hogy hová ülök, állok.
Ha ezt a koncertet rögzíteni szeretnénk, akkor mit rögzítsünk és hogy? A legideálisabb nézőtéri pozíció hangját, a karmesteri pozíció hangját vagy hangszerenként közelmikrofonozva? Az atmoszférát, az energiák megjelenítését/arányait, a vonók szálszakadásának hangját, a kotta lapozást, a lélegzetvételt, székreccsenést vagy mit?
Mit csináljunk a felvétellel miután megvan a nyersanyag? 1 dolog tuti, ne a bugyuta hifistához próbáljuk igazítani, amit úgyse lehet, mert ahány féle, annyi hülyeséget akar.
Aztán jön mondjuk végre az otthoni meghallgatás a valamilyen hifi láncon. Abszolút értelemben véve a hifi rendszerek 99%-a szar, ha az a kérdés, hogy mennyire valós.
Hifi rendszerek felbontása: javarészt egy hatalmas bullshit. Egy nagyítót tologatunk jobbról balra a frekvenciameneten. Ugyanazon rendszeren, változtatás nélkül meghallgatva egy zenei anyagot, a következő meghallgatásokkal egyre több információt fogadunk be. Pedig az ugye az első lejátszásnál is ott volt már. Aztán mikor a kedvenc zenei anyagunkat meghallgattuk már ezerszer, minden hangot ismerünk, a jó hifista megunja és elkezdi hiányolni az újabb finomságokat, részleteket. Mit csinál? Kicserél valami szart, kábelt, betesz egy alátétet, rátesz a cuccra valami csodazsákot. Ettől valami történik, ha más nem, akkor annyi, hogy egy részét a hangfrekvenciás sávnak kiemeli vagy épp elnyeleti, esetleg energiáit eloszlatja. Van ennek egy sokkal egyszerűbb és esetleg olcsóbb módja is, arrébb kell ülni 10 centit, pont ugyanez fog történni.
Nyilván vannak rendszerek közt minőségi különbségek, de messze nem annyi és nem úgy, ahogy ide sokszor leírtuk. Egyszerűen az ember szereti a számára fontos dolgokat kihangsúlyozni, akár túltolni is. Szövegnél szövegkiemelővel, képnél HDR-rel, szaturációval, autónál optikai tuninggal, ételnél ízfokozókkal, stb.
Mi értelme az egész felbontás hajhászásnak? Semmi. Az emberek többsége nem is fogja fel egy alap CD minőséggel elérhető hangcunami információhalmazának java részét elsőre, de még másodikra se. Jóval saját határaink fölé akarjuk tolni a rendszer képességeit. Minek? Ha nem értünk a zenéhez, a hangokhoz, hogy fogjuk tudni, jól csináljuk-e abszolút értelemben, amit csinálunk? Sehonnan, ezért van a sok csere-bere, ezért van a 2db fél centis kék golyónak vagy bárminek világmegváltó felbontásnövelő, valós hangszerhangok felé vivő hatása. Lótúrót. Az emberi érzékelési, információ-feldolgozási játékainak "áldozatai" vagyunk, mindannyian. Persze ki jobban, ki kevésbé. De, aki kevésbé, az biztos nem hifin szocializálódott, hanem komoly szinten műveli a zenét.
Minden megváltozik, értelmet nyer, ha a hifire másként tekintünk, mint egyfajta egyedi, a tulajdonosának élményt szerző eszközkupacra. Viszont akkor sajnos másként is kell fogalmazni, el kell felejteni a valós hangszerhangokat, a valós színpadot és a saját élményeket, érzéseket leíró szavakat kell használni.
Ez nehéz. De talán korrektebb.
Igen, az élő zene nem nagyon bír a hifiben valamiféle minőségre vonatkozó itélet meghozatalára kitalált jellemzőkkel.

Valamikor talán kb egy éve és itt is feltöltöttem egy pár perces, egy kb a 6-8 sor táján elhelyezett Royer ribbon sztereó mikrofonpárral készített vonós zenekari felvételt. Csak hogy halljuk mit hallana a mikrofon, ha a nézőtéren lenne és ha nem lenne masztering, meg dinamika processzálás. Úgy hiszem eléggé tanulságos. Ilyen felvétel, ebben a formájában soha nem jelenhetne meg mainstream kiadónál. Mert kvázi hallgathatatlan egy átlag zenehallgató rendszerén és környezetében. Miközben fakszimileként igen percízen visszaadja az elő eseményt, a néző, hallgató perspektívájából.

Itt is idéztem már Csontos István véleményét, amit nagyon sok tízmillió forintnyi hifi eszköz megvásárlása után magam is hiszek és maximálisan egyetértek vele: az eszközcserélgetés elsősorban arról szól, hogy megtanuljunk a magunk hangzásideálját, igényét, hogy megtanuljuk a hangokból kihallani a zenét és ezt nem lehet másképpen elérni, mint nagyon sok koncertre járással, akár hangosított, akár akusztikus legyen is ott a zene.

Online
Avatar
asebestyen
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1557
Csatlakozott: 2017.11.26., vas. 10:59
Értékelés: 1272
Tartózkodási hely: Bokod

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: asebestyen » 2019.03.15., pén. 08:23

Az hangosítatlan élőzene részletessége attól függ, hány hangszer és énekhang szólal meg. Felbontás az zenében nincs.
Namost hogy ebből az adott koncerten mit hallok, az függ a távolságtól a műsorforrás és köztem, illetve az iránytól is, így már élőben ugyanazon eredő hangból többféle élményt lehet összeszedni pusztán attól, hogy hová ülök, állok.
Ha ezt a koncertet rögzíteni szeretnénk, akkor mit rögzítsünk és hogy? A legideálisabb nézőtéri pozíció hangját, a karmesteri pozíció hangját vagy hangszerenként közelmikrofonozva? Az atmoszférát, az energiák megjelenítését/arányait, a vonók szálszakadásának hangját, a kotta lapozást, a lélegzetvételt, székreccsenést vagy mit?
Mit csináljunk a felvétellel miután megvan a nyersanyag? 1 dolog tuti, ne a bugyuta hifistához próbáljuk igazítani, amit úgyse lehet, mert ahány féle, annyi hülyeséget akar.
Aztán jön mondjuk végre az otthoni meghallgatás a valamilyen hifi láncon. Abszolút értelemben véve a hifi rendszerek 99%-a szar, ha az a kérdés, hogy mennyire valós.
Hifi rendszerek felbontása: javarészt egy hatalmas bullshit. Egy nagyítót tologatunk jobbról balra a frekvenciameneten. Ugyanazon rendszeren, változtatás nélkül meghallgatva egy zenei anyagot, a következő meghallgatásokkal egyre több információt fogadunk be. Pedig az ugye az első lejátszásnál is ott volt már. Aztán mikor a kedvenc zenei anyagunkat meghallgattuk már ezerszer, minden hangot ismerünk, a jó hifista megunja és elkezdi hiányolni az újabb finomságokat, részleteket. Mit csinál? Kicserél valami szart, kábelt, betesz egy alátétet, rátesz a cuccra valami csodazsákot. Ettől valami történik, ha más nem, akkor annyi, hogy egy részét a hangfrekvenciás sávnak kiemeli vagy épp elnyeleti, esetleg energiáit eloszlatja. Van ennek egy sokkal egyszerűbb és esetleg olcsóbb módja is, arrébb kell ülni 10 centit, pont ugyanez fog történni.
Nyilván vannak rendszerek közt minőségi különbségek, de messze nem annyi és nem úgy, ahogy ide sokszor leírtuk. Egyszerűen az ember szereti a számára fontos dolgokat kihangsúlyozni, akár túltolni is. Szövegnél szövegkiemelővel, képnél HDR-rel, szaturációval, autónál optikai tuninggal, ételnél ízfokozókkal, stb.
Mi értelme az egész felbontás hajhászásnak? Semmi. Az emberek többsége nem is fogja fel egy alap CD minőséggel elérhető hangcunami információhalmazának java részét elsőre, de még másodikra se. Jóval saját határaink fölé akarjuk tolni a rendszer képességeit. Minek? Ha nem értünk a zenéhez, a hangokhoz, hogy fogjuk tudni, jól csináljuk-e abszolút értelemben, amit csinálunk? Sehonnan, ezért van a sok csere-bere, ezért van a 2db fél centis kék golyónak vagy bárminek világmegváltó felbontásnövelő, valós hangszerhangok felé vivő hatása. Lótúrót. Az emberi érzékelési, információ-feldolgozási játékainak "áldozatai" vagyunk, mindannyian. Persze ki jobban, ki kevésbé. De, aki kevésbé, az biztos nem hifin szocializálódott, hanem komoly szinten műveli a zenét.
Minden megváltozik, értelmet nyer, ha a hifire másként tekintünk, mint egyfajta egyedi, a tulajdonosának élményt szerző eszközkupacra. Viszont akkor sajnos másként is kell fogalmazni, el kell felejteni a valós hangszerhangokat, a valós színpadot és a saját élményeket, érzéseket leíró szavakat kell használni.
Ez nehéz. De talán korrektebb.
Furutech e-TP60E | Auralic Aries LE + Sbooster PSU | Heed Obelisk DT | Heed Obelisk DA | Heed Obelisk Si3 + X2 | Heed Enigma 5 | SOL Kolibri Tribalstorm állványokon | DIY kábelezés



 

Avatar
cables
Hazajáró lélek
Hazajáró lélek
Hozzászólások: 3464
Csatlakozott: 2012.07.04., szer. 13:21
Értékelés: 839

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: cables » 2019.03.15., pén. 07:01

kaef2 írta:
2019.03.14., csüt. 22:12
Nem tudom, hogy van-e egy hangfelvételnek, de főképpen a zenének illetve az élő előadásnak "részlete" és "felbontása" és "tere"?

Élő zene esetében (ha ott vagyunk az előadáson, ami unplugged), értelmetlen részletről és felbontásról beszélni, ugyanis az élő zene folyamatos, minden részlet benne van, tehát a "felbontása" végtelen. A tér az meg adott, a zenészek elhelyezkedése és terem akusztikája adja. A fenti fogalmak csak a lejátszott zenére értelmezhetők.

Őrületes élvezettel hallgatom most éppen a Tidal / Roon / Hqplayer szoftvereken keresztül kedvenc Balogh Kálmánom Roma Vándor című koncert felvételét. Sem részlet nincs igazán benne, tere valahogy valami kicsi talán, felbontása meg erősen kérdéses, a felvétel is amolyan esetlegesnek tűnik és mégis már másodjára kezdem el, mert energia, lendület és egyfajta bohém vidámság, szórakoztatás árad belőle és ez most sokal jobban esik, mint bármilyen felbontás és részlet esne egy közepesen depressziós, de részletgazdag Diana Krall vagy Patricia Barber felvételből ....

Ezzel nagyon nem értek egyet. Viszont tudom, hogy sokan olyan rendszerhangot hallanak, ahol csak ez lehet a "vígasz".
A zenének, a hangszerek az énekesek hangjának a szépségét pont a finom részletek adják. A valódi részletek persze, nem az ezüst csillogásos, álfelbontásos mű high-end hangzás.
Beírtam az idézetbe

Avatar
Tctronic
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 839
Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
Értékelés: 331

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Tctronic » 2019.03.14., csüt. 23:17

audioline írta:
2019.03.14., csüt. 23:13
Tctronic írta:
2019.03.14., csüt. 23:10
audioline írta:
2019.03.14., csüt. 22:56
"Amikor 'jól' nő a felbontás, az mindig valamilyen finomodást jelent, és pont nem arcbalihegés-növekményt."

36_1_11.gif

Ha rögzítve van a lélegzés is, hallható lesz. Persze nem ezért hallgatjuk. Már aki. A finomodás (tisztulás) hallhatóbbá teszi a neszeket is. Része az atmoszférának.
Ez olyan mint amikor nem szinyál a brütyü?

gondolkodik.gif
Ok szar vicc volt lépjünk túl. :D
„A zenéről írni olyan, mint táncolni az építészetre.”
                                      

Avatar
audioline
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5018
Csatlakozott: 2012.03.20., kedd 10:29
Értékelés: 2478

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: audioline » 2019.03.14., csüt. 23:13

Tctronic írta:
2019.03.14., csüt. 23:10
audioline írta:
2019.03.14., csüt. 22:56
"Amikor 'jól' nő a felbontás, az mindig valamilyen finomodást jelent, és pont nem arcbalihegés-növekményt."

36_1_11.gif

Ha rögzítve van a lélegzés is, hallható lesz. Persze nem ezért hallgatjuk. Már aki. A finomodás (tisztulás) hallhatóbbá teszi a neszeket is. Része az atmoszférának.
Ez olyan mint amikor nem szinyál a brütyü?

gondolkodik.gif

.


Avatar
Tctronic
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 839
Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
Értékelés: 331

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Tctronic » 2019.03.14., csüt. 23:10

audioline írta:
2019.03.14., csüt. 22:56
"Amikor 'jól' nő a felbontás, az mindig valamilyen finomodást jelent, és pont nem arcbalihegés-növekményt."

36_1_11.gif

Ha rögzítve van a lélegzés is, hallható lesz. Persze nem ezért hallgatjuk. Már aki. A finomodás (tisztulás) hallhatóbbá teszi a neszeket is. Része az atmoszférának.
Ez olyan mint amikor nem szinyál a brütyü?
„A zenéről írni olyan, mint táncolni az építészetre.”
                                      

Avatar
audioline
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5018
Csatlakozott: 2012.03.20., kedd 10:29
Értékelés: 2478

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: audioline » 2019.03.14., csüt. 22:56

"Amikor 'jól' nő a felbontás, az mindig valamilyen finomodást jelent, és pont nem arcbalihegés-növekményt."

36_1_11.gif

Ha rögzítve van a lélegzés is, hallható lesz. Persze nem ezért hallgatjuk. Már aki. A finomodás (tisztulás) hallhatóbbá teszi a neszeket is. Része az atmoszférának.

.


Válasz küldése

Vissza: “Hifi”