A fórumon megszaporodott bot-ok miatt, teszt jelleggel bevezettünk egy "biztonsági kód" rendszert.
Amikor új posztot hoztok létre, be kell írni a téma alá az alatta lévő biztonsági kódot

Általában a hifiről

Online
Avatar
kaef2
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5296
Csatlakozott: 2008.01.07., hétf. 20:53
Értékelés: 1368

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kaef2 » 2019.06.13., csüt. 09:05

kaef2 írta:
2019.06.12., szer. 23:09
Szomorkodni azon, hogy elmúltak az ötvenes évek, szerintem nem érdemes.

Egy valamire azonban feltétlenül felhivnám a figyelmet azon túl, hogy mennyit és hogyan fejlődött a technológia, ha fejlődött.

Anno az 50, 60-as években NAGYON drágák voltak a stúdióberendezések. Ennek folytán NAGYON kevesen voltak, akik dolgozhattak rajtuk, tényleg nagyon kellett érteni hozzá. Mivel kevés volt a stúdió ezért a zenészek közül is csak a legjobbaknak adatott meg, hogy a drága stúdió időt kihasználhassák. Mivel nem volt sok csatorna rögzítési lehetőség, meg utómunka, ezért nem volt lehetőség hibázni sem. A zenészeknek is és a hangosoknak is maximális koncentrációval és felkészültséggel kellett dolgozni.

Ma már viszont akár 1 millió forintból egészen sokan csinálnak már "stúdiót" és hangfelvételt.

Azt hiszem, hogy a más tisztaságú rézkábel mellett ennek is lehet jelentősége.
Még valami, egy érdekesség, azoknak, akik az élő, utómunka nélküli felvételre vágynak:

az ő formátumuk a DSD.

A DSD-t ugyanis nem lehet utómunkázni, fizikailag lehetetlen a processzálás, azon a módon, ahogy PCM-nél lehetséges, maximum vágni lehet és a gaint lehet állítani és ennyi.

Vagyis ha az van egy felvételre ráírva, hogy natív DSD, akkor abba jó eséllyel nem volt belenyúlva.

A dinamika processzálás, mastering ebben az esetben csak úgy lehetséges, ha:

1. vagy átalakítják PCM-re (akkor már nem natív)
2. Ha kiküldik egy DAC kimenetén analógban és analógban processzálják majd visszadigitalizálják. Viszont akkor már ez sem lesz natív, a szó szoros értelmében.

Online
Avatar
kaef2
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5296
Csatlakozott: 2008.01.07., hétf. 20:53
Értékelés: 1368

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kaef2 » 2019.06.12., szer. 23:09

Szomorkodni azon, hogy elmúltak az ötvenes évek, szerintem nem érdemes.

Egy valamire azonban feltétlenül felhivnám a figyelmet azon túl, hogy mennyit és hogyan fejlődött a technológia, ha fejlődött.

Anno az 50, 60-as években NAGYON drágák voltak a stúdióberendezések. Ennek folytán NAGYON kevesen voltak, akik dolgozhattak rajtuk, tényleg nagyon kellett érteni hozzá. Mivel kevés volt a stúdió ezért a zenészek közül is csak a legjobbaknak adatott meg, hogy a drága stúdió időt kihasználhassák. Mivel nem volt sok csatorna rögzítési lehetőség, meg utómunka, ezért nem volt lehetőség hibázni sem. A zenészeknek is és a hangosoknak is maximális koncentrációval és felkészültséggel kellett dolgozni.

Ma már viszont akár 1 millió forintból egészen sokan csinálnak már "stúdiót" és hangfelvételt.

Azt hiszem, hogy a más tisztaságú rézkábel mellett ennek is lehet jelentősége.

Online
Avatar
SoundMania
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3574
Csatlakozott: 2011.05.06., pén. 20:57
Értékelés: 450

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoundMania » 2019.06.12., szer. 22:57

Tctronic írta:
2019.06.12., szer. 21:06
SoundMania írta:
2019.06.12., szer. 21:01
Tctronic írta:
2019.06.12., szer. 20:55


Ne vedd magadra, csak kijött belőlem... Nem neked szántam, de végül is neked is. Amik itt leírásra kerültek, hogy már a hangmérnök kábelén rágódunk, meg hol van mikrofon és az milyen stb. Nálam már kiverte a biztosítékot. AMIT OTTHON HALLGATUNK NEM ÉLŐ ZENE! De úgy érzem, hogy sokan az élő zenét ugyanúgy "fikáznák" ha kell mint a reprodukált zenét. Mi az otthoni hifi szett célja? Tedd fel magadnak a kérdést. Te is és mindenki más. Ha meg tudod válaszolni akkor ok.
Mi az élő zene?! Azon nincs is mit fikázni? Mi a célja ha van rajta mit és mi ha nincs? :)
Nem ez volt a kérdés.....
Mivel többmindent ki lehet olvasni belőle.....

Online
Avatar
kaef2
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5296
Csatlakozott: 2008.01.07., hétf. 20:53
Értékelés: 1368

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kaef2 » 2019.06.12., szer. 22:56

istvan01 írta:
2019.06.12., szer. 18:42

Hol van ehhez mérhető technikai, minőségi változás-fejlődés hangtechnikában. Azzal hárítani, hogy a megrendelő, meg MP3, meg tömeg igény, meg sokan tudnak olcsón zenét csinálni???
Ha már Tv és videó. Csak nagyon egyszerűen egy összehasonlítás. Többféleképpen is túlzott egyszerűsítés, de talán így is illusztrálja, amit mondani szeretnék.
Az SD (Standard Definition) (nevezzük a digitális televíziós szabványok szerint az egyszerűség kedvéért 576i50 (720 x576 pixel és 50 váltott soros félkép felbontásnak) felbontáshoz képest a 4k 25p UHD (3840 x 2160 pixel, 25 teljes kép) kb 16-szor több pixelt jelent (egyszerűsítés és nem pontosan de a nagyságrendet mutatja) és még ez sem igazán elterjedt.

A CD felbontás bitrátájához képest a 384 kHz 24 bit kb szintén 16-szor nagyobb bitrátát igényel tömörítetlenül és akkor a DSD256-ról még nem is beszéltünk.

Vagyis technikai értelemben a "felbontás" felől vzsgálva kb ugyanott tart a fejlődés (elnézést kérek azoktól akik szerint ez túlzott egyszerűsítés, csak arányokat szeretnék mutatni és nagyságrendeket nem pedig kisdoktorinak szántam).

Ámde

A kijelzők esetében elkezdett nőni a méret is, és emiatt ha ugyanolyan távolról nézek egy átlagosan 42 - 50 inchesnek mondható átlag mai tévét, egy 20 évvel ezelőtti katódsugárcsöveshez képest, akkor számottevően több pixelt vagyis "információt" fogok látni és a sugárzási lehetőségek is ennek megfelelően fejlődtek. Ha nagyon össze akarom a videót, tévét meg a hangot hasonlítani, akkor e szerint az okoskodás szerint a hangfalak a leginkább a gátjai annak, hogy technológiai fejlődés eredménye nem jön át. Amellett persze hogy a hallásunk és a zene feldolgozás közben az érzékelésünk valamint a környezeti hatások összhatása másképpen működik, mint a látásunk és annak a "felbontás" érzékelése. Ott is megváltozik a kép amit látunk kicsit, ha nem középen és az ideális távolságban ülök, de nem annyira és nem olyan módon, mintha egy visszhangos rossz akusztikájú szobában próbálom oldalt ülve a nagy felbontást kihallani a felvételből.

Szóval nehéz összehasonlítani a képet és hangot.
A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára kaef2 2019.06.12., szer. 22:58-kor.

Avatar
Tctronic
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 865
Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
Értékelés: 343

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Tctronic » 2019.06.12., szer. 21:06

SoundMania írta:
2019.06.12., szer. 21:01
Tctronic írta:
2019.06.12., szer. 20:55
istvan01 írta:
2019.06.12., szer. 20:44

Ha már engem idéztél, akkor kérdezem, te ugye nem vagy pszichológus? Mert olyanokra hivatkozol, amiket én egyáltalán nem érintettem. Nem beszéltem az otthoni lejátszó eszközök fejlődéséről, pláne nem említettem a saját megelégedettségi szintemet, igényeimet. Kb 10éve változatlanul ugyanazok az elemek vannak a zene játszó rendszeremben, berendezés, kábel, táp és hangsugárzó. Igényem sincsen változtatni, pláne csereberélni. Zenéket hallgatok, nem tuning kütyüket.
A saját fülemmel és rendszeremen tapasztalt zenék felvételi stílus változásairól beszéltem, korszakos jellemzőiről, e körül kialakult preferenciámról, mindezt redbook szinten. Mert a 16b/44kHz is bőven elegendő ennek érzékelésére. Nem, egyáltalán nem vágyok 24b/192k, vagy ennél is "fejlettebbnek" tekintett DSD fajta zenék gyűjtésére, hallgatására, több okból is.
Ne vedd magadra, csak kijött belőlem... Nem neked szántam, de végül is neked is. Amik itt leírásra kerültek, hogy már a hangmérnök kábelén rágódunk, meg hol van mikrofon és az milyen stb. Nálam már kiverte a biztosítékot. AMIT OTTHON HALLGATUNK NEM ÉLŐ ZENE! De úgy érzem, hogy sokan az élő zenét ugyanúgy "fikáznák" ha kell mint a reprodukált zenét. Mi az otthoni hifi szett célja? Tedd fel magadnak a kérdést. Te is és mindenki más. Ha meg tudod válaszolni akkor ok.
Mi az élő zene?! Azon nincs is mit fikázni? Mi a célja ha van rajta mit és mi ha nincs? :)
Nem ez volt a kérdés.....
„A zenéről írni olyan, mint táncolni az építészetre.”
                                      

Online
Avatar
SoundMania
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3574
Csatlakozott: 2011.05.06., pén. 20:57
Értékelés: 450

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoundMania » 2019.06.12., szer. 21:01

Tctronic írta:
2019.06.12., szer. 20:55
istvan01 írta:
2019.06.12., szer. 20:44
Tctronic írta:
2019.06.12., szer. 19:38

Bocs, hogy ide idézek, de szerintem máshova is megtehettem volna.... Szerintem a boldogság keresése és elérése, vagy megtalálása mindenkinek másként sikerül (vagy nem).... A túl sok információ káros az egészségre! Nem én mondtam, egy mérnök-orvos barátom. Szóval 50-60 évvel ezelőtt a mai hangminőségtől el@lveztünk volna! (szerintem, bár biztos sokan cáfolják :D :smile53: ) Mindennek megvan az előnye és hátránya, én "hallgatok" lemezeket is és tidalt és mp3-t is. Mindegyiknek megvan az előnye és hátránya. Egyik sem jobb vagy rosszabb mint a másik. Más!!! De mindegyik másért jó.
Az otthoni zenehallgatás a reprodukcióról szól. Ez pedig kompromisszumokkal jár még ma is. Igen még ma is. Próbáljuk meg elfogadni és nem belehalni.
Ha már engem idéztél, akkor kérdezem, te ugye nem vagy pszichológus? Mert olyanokra hivatkozol, amiket én egyáltalán nem érintettem. Nem beszéltem az otthoni lejátszó eszközök fejlődéséről, pláne nem említettem a saját megelégedettségi szintemet, igényeimet. Kb 10éve változatlanul ugyanazok az elemek vannak a zene játszó rendszeremben, berendezés, kábel, táp és hangsugárzó. Igényem sincsen változtatni, pláne csereberélni. Zenéket hallgatok, nem tuning kütyüket.
A saját fülemmel és rendszeremen tapasztalt zenék felvételi stílus változásairól beszéltem, korszakos jellemzőiről, e körül kialakult preferenciámról, mindezt redbook szinten. Mert a 16b/44kHz is bőven elegendő ennek érzékelésére. Nem, egyáltalán nem vágyok 24b/192k, vagy ennél is "fejlettebbnek" tekintett DSD fajta zenék gyűjtésére, hallgatására, több okból is.
Ne vedd magadra, csak kijött belőlem... Nem neked szántam, de végül is neked is. Amik itt leírásra kerültek, hogy már a hangmérnök kábelén rágódunk, meg hol van mikrofon és az milyen stb. Nálam már kiverte a biztosítékot. AMIT OTTHON HALLGATUNK NEM ÉLŐ ZENE! De úgy érzem, hogy sokan az élő zenét ugyanúgy "fikáznák" ha kell mint a reprodukált zenét. Mi az otthoni hifi szett célja? Tedd fel magadnak a kérdést. Te is és mindenki más. Ha meg tudod válaszolni akkor ok.
Mi az élő zene?! Azon nincs is mit fikázni? Mi a célja ha van rajta mit és mi ha nincs? :)

Online
Avatar
SoundMania
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3574
Csatlakozott: 2011.05.06., pén. 20:57
Értékelés: 450

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoundMania » 2019.06.12., szer. 20:56

Kellnerművek írta:
2019.06.12., szer. 19:51
Kicsit böngészve a 2018-as statisztikákat, csak " könnyűzenei "
albumokból , csak a top 20-ból, világszerte, fekete korongból , hanglemezből , legálisan eladtak vagy 600000 /hatszázezer / darabot. Vegyesen vadonatúj, és régi felvételeket.
Ezek szerint az egész világ botfülű és igénytelen ?
Vagy csak mi vagyunk ilyen finyanyák az AVX- en ? bocs.gif
Szerintem 600ezer az nem nagy szám a világ lakosságához képest. Szóval nem tudom , hogy most azért botfülű és igénytelen a világ , hogy ennyi fogott, vagy még ezt a számot is soknak tartod?! :)

Avatar
Tctronic
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 865
Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
Értékelés: 343

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Tctronic » 2019.06.12., szer. 20:55

istvan01 írta:
2019.06.12., szer. 20:44
Tctronic írta:
2019.06.12., szer. 19:38

Bocs, hogy ide idézek, de szerintem máshova is megtehettem volna.... Szerintem a boldogság keresése és elérése, vagy megtalálása mindenkinek másként sikerül (vagy nem).... A túl sok információ káros az egészségre! Nem én mondtam, egy mérnök-orvos barátom. Szóval 50-60 évvel ezelőtt a mai hangminőségtől el@lveztünk volna! (szerintem, bár biztos sokan cáfolják :D :smile53: ) Mindennek megvan az előnye és hátránya, én "hallgatok" lemezeket is és tidalt és mp3-t is. Mindegyiknek megvan az előnye és hátránya. Egyik sem jobb vagy rosszabb mint a másik. Más!!! De mindegyik másért jó.
Az otthoni zenehallgatás a reprodukcióról szól. Ez pedig kompromisszumokkal jár még ma is. Igen még ma is. Próbáljuk meg elfogadni és nem belehalni.
Ha már engem idéztél, akkor kérdezem, te ugye nem vagy pszichológus? Mert olyanokra hivatkozol, amiket én egyáltalán nem érintettem. Nem beszéltem az otthoni lejátszó eszközök fejlődéséről, pláne nem említettem a saját megelégedettségi szintemet, igényeimet. Kb 10éve változatlanul ugyanazok az elemek vannak a zene játszó rendszeremben, berendezés, kábel, táp és hangsugárzó. Igényem sincsen változtatni, pláne csereberélni. Zenéket hallgatok, nem tuning kütyüket.
A saját fülemmel és rendszeremen tapasztalt zenék felvételi stílus változásairól beszéltem, korszakos jellemzőiről, e körül kialakult preferenciámról, mindezt redbook szinten. Mert a 16b/44kHz is bőven elegendő ennek érzékelésére. Nem, egyáltalán nem vágyok 24b/192k, vagy ennél is "fejlettebbnek" tekintett DSD fajta zenék gyűjtésére, hallgatására, több okból is.
Ne vedd magadra, csak kijött belőlem... Nem neked szántam, de végül is neked is. Amik itt leírásra kerültek, hogy már a hangmérnök kábelén rágódunk, meg hol van mikrofon és az milyen stb. Nálam már kiverte a biztosítékot. AMIT OTTHON HALLGATUNK NEM ÉLŐ ZENE! De úgy érzem, hogy sokan az élő zenét ugyanúgy "fikáznák" ha kell mint a reprodukált zenét. Mi az otthoni hifi szett célja? Tedd fel magadnak a kérdést. Te is és mindenki más. Ha meg tudod válaszolni akkor ok.
„A zenéről írni olyan, mint táncolni az építészetre.”
                                      

Online
Avatar
SoundMania
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3574
Csatlakozott: 2011.05.06., pén. 20:57
Értékelés: 450

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoundMania » 2019.06.12., szer. 20:46

Shimano írta:
2019.06.12., szer. 18:44
fapaci írta:
2019.06.12., szer. 17:39

Nem értem, miért hergeljük egymást a 60 évvel ezelőtti hangtechnikai helyzettel. Akkoriban egy év alatt készült annyi hangfelvétel a világban, mint most egy óra alatt. Nyilván más módszereket és tempót használtak, mások voltak az elvárások és a körülmények is, mint manapság. Ráadásul biztos vagyok benne, hogy az otthoni műélvezet folyamatában nem a felvételek jelentik a leggyengébb láncszemet, már csak emiatt sincs értelme e témán rugózni egy hifis fórumon.
Ez az egyik.A másik meg ez a szurkapiszka,és a jobbról balról jövő váratlan gyomrosok egyesek részéről pl kaef2 felé.Pedig önzetlen módon csak jót akar mindenkinek,és baromi jó írásai is vannak,de ebbe is könnyebb belekötni mint értékelni azt.
Így aztán várhatjuk hogy a többi hasonló tudással és tapasztalattal rendelkező kereskedő,gyártó is megszólaljon,pedig az csak a hasznunkra válna.
Te jól bírod azt látom, :D de nem mindenki ilyen,és inkább meg sem szólalnak,és ez senkinek sem jó.
Most komolyan....! Szerintetek szükség van ennyi gyártóra, meg termékre?!

Online
Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3399
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 1835

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: istvan01 » 2019.06.12., szer. 20:44

Tctronic írta:
2019.06.12., szer. 19:38

Bocs, hogy ide idézek, de szerintem máshova is megtehettem volna.... Szerintem a boldogság keresése és elérése, vagy megtalálása mindenkinek másként sikerül (vagy nem).... A túl sok információ káros az egészségre! Nem én mondtam, egy mérnök-orvos barátom. Szóval 50-60 évvel ezelőtt a mai hangminőségtől el@lveztünk volna! (szerintem, bár biztos sokan cáfolják :D :smile53: ) Mindennek megvan az előnye és hátránya, én "hallgatok" lemezeket is és tidalt és mp3-t is. Mindegyiknek megvan az előnye és hátránya. Egyik sem jobb vagy rosszabb mint a másik. Más!!! De mindegyik másért jó.
Az otthoni zenehallgatás a reprodukcióról szól. Ez pedig kompromisszumokkal jár még ma is. Igen még ma is. Próbáljuk meg elfogadni és nem belehalni.
Ha már engem idéztél, akkor kérdezem, te ugye nem vagy pszichológus? Mert olyanokra hivatkozol, amiket én egyáltalán nem érintettem. Nem beszéltem az otthoni lejátszó eszközök fejlődéséről, pláne nem említettem a saját megelégedettségi szintemet, igényeimet. Kb 10éve változatlanul ugyanazok az elemek vannak a zene játszó rendszeremben, berendezés, kábel, táp és hangsugárzó. Igényem sincsen változtatni, pláne csereberélni. Zenéket hallgatok, nem tuning kütyüket.
A saját fülemmel és rendszeremen tapasztalt zenék felvételi stílus változásairól beszéltem, korszakos jellemzőiről, e körül kialakult preferenciámról, mindezt redbook szinten. Mert a 16b/44kHz is bőven elegendő ennek érzékelésére. Nem, egyáltalán nem vágyok 24b/192k, vagy ennél is "fejlettebbnek" tekintett DSD fajta zenék gyűjtésére, hallgatására, több okból is.

Online
Avatar
SoundMania
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3574
Csatlakozott: 2011.05.06., pén. 20:57
Értékelés: 450

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoundMania » 2019.06.12., szer. 20:42

fapaci írta:
2019.06.12., szer. 17:39
Shimano írta:
2019.06.12., szer. 15:56
Ki a frászt érdekel hogy régen mit bányásztak,meg mit és hogyan nyomtak.Ez a hajó már elment,most minden más,el kell fogadni és ennyi.
Gyerekkorom egyik legnagyobb kalandja volt, mikor a pajtásokkal Pécsről eltekertünk Szigetvárra. A térképet bújva napokig terveztük az útvonalat, egyeztettük a felszerelést, szereltük a bringákat, tartalék alkatrészeket gyűjtöttünk és komoly mennyiségű hidegélelemmel is készültünk a nagy túrára. Úgy izgultam, hogy alig tudtam előző éjjel aludni. Hajnalban indultunk remegő lábakkal és bár bemagoltuk az útvonalat, minden kereszteződésnél megálltunk komoly arccal tanácskozni. Megcsináltuk, imádtuk, de jól el is fáradtunk, mire hazaértünk. Másnap sajgó fenékkel sántikáltunk az izomláztól jajgatva. Manapság 25 perc alatt tesszük meg ugyanazt az utat autóval, amire egykor elment fél napunk, régebben meg egy egész napos gyaloglást jelentett a vándoroknak.

Nem értem, miért hergeljük egymást a 60 évvel ezelőtti hangtechnikai helyzettel. Akkoriban egy év alatt készült annyi hangfelvétel a világban, mint most egy óra alatt. Nyilván más módszereket és tempót használtak, mások voltak az elvárások és a körülmények is, mint manapság. Ráadásul biztos vagyok benne, hogy az otthoni műélvezet folyamatában nem a felvételek jelentik a leggyengébb láncszemet, már csak emiatt sincs értelme e témán rugózni egy hifis fórumon.
Szerintem vegyetek űrhajót, azzal még gyorsabban haladhattok. Vagy valami szupergyors repülőt.
Ja , de az már nem jó, lehet hogy a hatvanas években készült.....

Avatar
Kellnerművek
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 274
Csatlakozott: 2014.01.19., vas. 13:50
Értékelés: 102

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Kellnerművek » 2019.06.12., szer. 19:51

Kicsit böngészve a 2018-as statisztikákat, csak " könnyűzenei "
albumokból , csak a top 20-ból, világszerte, fekete korongból , hanglemezből , legálisan eladtak vagy 600000 /hatszázezer / darabot. Vegyesen vadonatúj, és régi felvételeket.
Ezek szerint az egész világ botfülű és igénytelen ?
Vagy csak mi vagyunk ilyen finyanyák az AVX- en ? bocs.gif

Avatar
Tctronic
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 865
Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
Értékelés: 343

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Tctronic » 2019.06.12., szer. 19:38

istvan01 írta:
2019.06.12., szer. 18:42
fapaci írta:
2019.06.12., szer. 17:39
Shimano írta:
2019.06.12., szer. 15:56
Ki a frászt érdekel hogy régen mit bányásztak,meg mit és hogyan nyomtak.Ez a hajó már elment,most minden más,el kell fogadni és ennyi.
Gyerekkorom egyik legnagyobb kalandja volt, mikor a pajtásokkal Pécsről eltekertünk Szigetvárra. A térképet bújva napokig terveztük az útvonalat, egyeztettük a felszerelést, szereltük a bringákat, tartalék alkatrészeket gyűjtöttünk és komoly mennyiségű hidegélelemmel is készültünk a nagy túrára. Úgy izgultam, hogy alig tudtam előző éjjel aludni. Hajnalban indultunk remegő lábakkal és bár bemagoltuk az útvonalat, minden kereszteződésnél megálltunk komoly arccal tanácskozni. Megcsináltuk, imádtuk, de jól el is fáradtunk, mire hazaértünk. Másnap sajgó fenékkel sántikáltunk az izomláztól jajgatva. Manapság 25 perc alatt tesszük meg ugyanazt az utat autóval, amire egykor elment fél napunk, régebben meg egy egész napos gyaloglást jelentett a vándoroknak.

Nem értem, miért hergeljük egymást a 60 évvel ezelőtti hangtechnikai helyzettel. Akkoriban egy év alatt készült annyi hangfelvétel a világban, mint most egy óra alatt. Nyilván más módszereket és tempót használtak, mások voltak az elvárások és a körülmények is, mint manapság. Ráadásul biztos vagyok benne, hogy az otthoni műélvezet folyamatában nem a felvételek jelentik a leggyengébb láncszemet, már csak emiatt sincs értelme e témán rugózni egy hifis fórumon.
Igazán nem értem, ki hergel itt kit? Ahogy én látom inkább itt arról volt szó, kinek mennyire tűnik fogyasztói oldalról a hozzáférhető zenék természetes hangzásúnak, abban bizonytalansági tűrésmezőben, hogy mit is jelent, miben nyilvánul meg a természetes hangzás. Ebből indult ki nem először az a fajta ellentmondás értelmezése, miszerint a régi időben kevesebb eszköz, technika állt rendelkzésre felvételek utó-manipulációkra, szemben a modern kor stúdió eszközei adta lehetőségivel. Ezt én nem nevezném hergelésnek.

Viszont ez a:
"Manapság 25 perc alatt tesszük meg ugyanazt az utat autóval .. "
példa hogy passzol erre a dologra. Felgyorsult világ? Sokkal többen engedhetik meg az autóval közlekedést? ... szóval nem értem.

De ha mégis hozunk média közelből gyorsulási és mennyiségi 60 évnyi fejlődés példát, akkor tegyük ide a TV eszköz és műsor választék változását ez idő alatt. Az elején nézhettünk a monocrome (de színes celofánokkal bolondított) gyenge kontrasztú, többféle torzítású pl Orion Kékes Tv készüléken az egyetlen földi sugárzású TV műsort, manapság hatalmas választékú, képernyő méretű, pixelfelbontású (HD, UHD, 8k, lassan 16k), kiváló színhűségű, színdinamikájú stb eszközökön elképesztően nagy választékú műsorforrást, földi, IPTV, műholdas, sztreamelt, saját média játszóról. (speciel az én 110cm parabolám forgatóval +/-30fok tartományban kb 40 műhold pozícióból, közel 90műholdról összeszedett 900db szabadon nézhető csatornát. Egyszer véletlen szkenneltem fizetős-kódolt csatornára is, ekkor 3 műhold pozícióban betelt a beltéri egységem 10ezer csatornára képes memóriája)

Hol van ehhez mérhető technikai, minőségi változás-fejlődés hangtechnikában. Azzal hárítani, hogy a megrendelő, meg MP3, meg tömeg igény, meg sokan tudnak olcsón zenét csinálni???
Bocs, hogy ide idézek, de szerintem máshova is megtehettem volna.... Szerintem a boldogság keresése és elérése, vagy megtalálása mindenkinek másként sikerül (vagy nem).... A túl sok információ káros az egészségre! Nem én mondtam, egy mérnök-orvos barátom. Szóval 50-60 évvel ezelőtt a mai hangminőségtől el@lveztünk volna! (szerintem, bár biztos sokan cáfolják :D :smile53: ) Mindennek megvan az előnye és hátránya, én "hallgatok" lemezeket is és tidalt és mp3-t is. Mindegyiknek megvan az előnye és hátránya. Egyik sem jobb vagy rosszabb mint a másik. Más!!! De mindegyik másért jó.
Az otthoni zenehallgatás a reprodukcióról szól. Ez pedig kompromisszumokkal jár még ma is. Igen még ma is. Próbáljuk meg elfogadni és nem belehalni.
„A zenéről írni olyan, mint táncolni az építészetre.”
                                      

Online
Avatar
Shimano
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2301
Csatlakozott: 2009.10.13., kedd 12:32
Értékelés: 1076

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Shimano » 2019.06.12., szer. 18:44

fapaci írta:
2019.06.12., szer. 17:39

Nem értem, miért hergeljük egymást a 60 évvel ezelőtti hangtechnikai helyzettel. Akkoriban egy év alatt készült annyi hangfelvétel a világban, mint most egy óra alatt. Nyilván más módszereket és tempót használtak, mások voltak az elvárások és a körülmények is, mint manapság. Ráadásul biztos vagyok benne, hogy az otthoni műélvezet folyamatában nem a felvételek jelentik a leggyengébb láncszemet, már csak emiatt sincs értelme e témán rugózni egy hifis fórumon.
Ez az egyik.A másik meg ez a szurkapiszka,és a jobbról balról jövő váratlan gyomrosok egyesek részéről pl kaef2 felé.Pedig önzetlen módon csak jót akar mindenkinek,és baromi jó írásai is vannak,de ebbe is könnyebb belekötni mint értékelni azt.
Így aztán várhatjuk hogy a többi hasonló tudással és tapasztalattal rendelkező kereskedő,gyártó is megszólaljon,pedig az csak a hasznunkra válna.
Te jól bírod azt látom, :D de nem mindenki ilyen,és inkább meg sem szólalnak,és ez senkinek sem jó.

Online
Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3399
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 1835

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: istvan01 » 2019.06.12., szer. 18:42

fapaci írta:
2019.06.12., szer. 17:39
Shimano írta:
2019.06.12., szer. 15:56
Ki a frászt érdekel hogy régen mit bányásztak,meg mit és hogyan nyomtak.Ez a hajó már elment,most minden más,el kell fogadni és ennyi.
Gyerekkorom egyik legnagyobb kalandja volt, mikor a pajtásokkal Pécsről eltekertünk Szigetvárra. A térképet bújva napokig terveztük az útvonalat, egyeztettük a felszerelést, szereltük a bringákat, tartalék alkatrészeket gyűjtöttünk és komoly mennyiségű hidegélelemmel is készültünk a nagy túrára. Úgy izgultam, hogy alig tudtam előző éjjel aludni. Hajnalban indultunk remegő lábakkal és bár bemagoltuk az útvonalat, minden kereszteződésnél megálltunk komoly arccal tanácskozni. Megcsináltuk, imádtuk, de jól el is fáradtunk, mire hazaértünk. Másnap sajgó fenékkel sántikáltunk az izomláztól jajgatva. Manapság 25 perc alatt tesszük meg ugyanazt az utat autóval, amire egykor elment fél napunk, régebben meg egy egész napos gyaloglást jelentett a vándoroknak.

Nem értem, miért hergeljük egymást a 60 évvel ezelőtti hangtechnikai helyzettel. Akkoriban egy év alatt készült annyi hangfelvétel a világban, mint most egy óra alatt. Nyilván más módszereket és tempót használtak, mások voltak az elvárások és a körülmények is, mint manapság. Ráadásul biztos vagyok benne, hogy az otthoni műélvezet folyamatában nem a felvételek jelentik a leggyengébb láncszemet, már csak emiatt sincs értelme e témán rugózni egy hifis fórumon.
Igazán nem értem, ki hergel itt kit? Ahogy én látom inkább itt arról volt szó, kinek mennyire tűnik fogyasztói oldalról a hozzáférhető zenék természetes hangzásúnak, abban bizonytalansági tűrésmezőben, hogy mit is jelent, miben nyilvánul meg a természetes hangzás. Ebből indult ki nem először az a fajta ellentmondás értelmezése, miszerint a régi időben kevesebb eszköz, technika állt rendelkzésre felvételek utó-manipulációkra, szemben a modern kor stúdió eszközei adta lehetőségivel. Ezt én nem nevezném hergelésnek.

Viszont ez a:
"Manapság 25 perc alatt tesszük meg ugyanazt az utat autóval .. "
példa hogy passzol erre a dologra. Felgyorsult világ? Sokkal többen engedhetik meg az autóval közlekedést? ... szóval nem értem.

De ha mégis hozunk média közelből gyorsulási és mennyiségi 60 évnyi fejlődés példát, akkor tegyük ide a TV eszköz és műsor választék változását ez idő alatt. Az elején nézhettünk a monocrome (de színes celofánokkal bolondított) gyenge kontrasztú, többféle torzítású pl Orion Kékes Tv készüléken az egyetlen földi sugárzású TV műsort, manapság hatalmas választékú, képernyő méretű, pixelfelbontású (HD, UHD, 8k, lassan 16k), kiváló színhűségű, színdinamikájú stb eszközökön elképesztően nagy választékú műsorforrást, földi, IPTV, műholdas, sztreamelt, saját média játszóról. (speciel az én 110cm parabolám forgatóval +/-30fok tartományban kb 40 műhold pozícióból, közel 90műholdról összeszedett 900db szabadon nézhető csatornát. Egyszer véletlen szkenneltem fizetős-kódolt csatornára is, ekkor 3 műhold pozícióban betelt a beltéri egységem 10ezer csatornára képes memóriája)

Hol van ehhez mérhető technikai, minőségi változás-fejlődés hangtechnikában. Azzal hárítani, hogy a megrendelő, meg MP3, meg tömeg igény, meg sokan tudnak olcsón zenét csinálni???

Avatar
fapaci
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 11855
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 5492
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: fapaci » 2019.06.12., szer. 17:39

Shimano írta:
2019.06.12., szer. 15:56
Ki a frászt érdekel hogy régen mit bányásztak,meg mit és hogyan nyomtak.Ez a hajó már elment,most minden más,el kell fogadni és ennyi.
Gyerekkorom egyik legnagyobb kalandja volt, mikor a pajtásokkal Pécsről eltekertünk Szigetvárra. A térképet bújva napokig terveztük az útvonalat, egyeztettük a felszerelést, szereltük a bringákat, tartalék alkatrészeket gyűjtöttünk és komoly mennyiségű hidegélelemmel is készültünk a nagy túrára. Úgy izgultam, hogy alig tudtam előző éjjel aludni. Hajnalban indultunk remegő lábakkal és bár bemagoltuk az útvonalat, minden kereszteződésnél megálltunk komoly arccal tanácskozni. Megcsináltuk, imádtuk, de jól el is fáradtunk, mire hazaértünk. Másnap sajgó fenékkel sántikáltunk az izomláztól jajgatva. Manapság 25 perc alatt tesszük meg ugyanazt az utat autóval, amire egykor elment fél napunk, régebben meg egy egész napos gyaloglást jelentett a vándoroknak.

Nem értem, miért hergeljük egymást a 60 évvel ezelőtti hangtechnikai helyzettel. Akkoriban egy év alatt készült annyi hangfelvétel a világban, mint most egy óra alatt. Nyilván más módszereket és tempót használtak, mások voltak az elvárások és a körülmények is, mint manapság. Ráadásul biztos vagyok benne, hogy az otthoni műélvezet folyamatában nem a felvételek jelentik a leggyengébb láncszemet, már csak emiatt sincs értelme e témán rugózni egy hifis fórumon.

Online
Avatar
Shimano
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2301
Csatlakozott: 2009.10.13., kedd 12:32
Értékelés: 1076

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Shimano » 2019.06.12., szer. 15:56

istvan01 írta:
2019.06.12., szer. 13:26
kaef2 írta:
2019.06.12., szer. 09:46
Néhány random gondolat az elmúlt pár nap egészen furcsa pár beírásához.

1.
Felvételkészítés közben az ott dolgozók munkája arról szó általában, hogy a lehető legjobban rögzítsék az élőben a stúdióban (műteremben) keletkező hangokat AZ UTÓMUNKÁHOZ, ezt a célt szolgálja az ottani akusztika és a mikrofonok elhelyezése is. A felvételkészítés ugyanis üzlet és az utómunka sokkal gazdaságosabb, mint a művészek ott tartása.
Igen, ez sok mindent eldönt
2.
Az utómunka, főképpen a keverés része, leginkább a megfelelő arányok megtalálásáról szól és a tonálisan elvárható legjobb és a zenészeknek leginkább megfelelő beállítás: hogy a különböző szólamok a művészek és a producer által elvárt egyensúlya, tonalitása (és tökéletes időzítése) meglegyen. Az arány az dinamikai és hangosságérzeti arányt is jelent, a szólamok érthetőségét segítve, mindenféle lejátszó eszközön, az elmúlt 15 évben leginkább mobil zenehallgatást feltételezve.
Ha ez fő szempont, akkor nincs miről értekezni
3.
A hangmérnökök (és zenészek) többsége még csak nem is érti azokat a fogalmakat, hogy "részletgazdagság", meg "felbontás", a "térnek" is teljesen másfajta értelmet gondol, így nem is lehet a felvételkészítési folymatnak része ezek valamilyen maximalizálása. Ezek a hifis újságírók által kitalált, a zenének nem részét képező jellemzők. Sokszor írtam erről már magam is, itt is, másutt is. Nem véletlen, hogy a leginkább ezen hatások felől közelítő extra kábelezés nem igazán terjedt el és nem látják annak értelmét hogy ilyesmire nagyon sok pénzt költsenek.
Ezek szerint a a zenék nem nekünk és pláne nem újságírók kedve szerint készülnek

4.
Az ötvenes, hatvanas évek csodafelvételei elkészítése során sem használtak semmilyen csodakábelt
, a Neumann és más akkor divatos mikrofonokhoz a mikrofongyártók saját kábeleket ajánlottak (például a Neumann az Gotham (GAC-3 és GAC-7) volt, amit habár már nem Svájcban, hanem Törökörszágban gyártják, de most is meg lehet venni).
Na éppen ez egy olyan momentum hogy "csodakábelek" nélkül is az újra kiadások remekelnek. De azért pontosítsunk. 50-70éve a rézbányászat, rézalapú kábel gyártás nem volt akkora piaci nyomás alatt, a rézlelőhelyek sokkal több rezet tartalmaztak, kevesebb lépésben kellett tisztítani és mégis tisztább-egyenletesebb szerkezetű tudtak gyártani. (cables Radnai Rudolf is erre építi csoda kábeleit, vagyis a 40-60éve húzott ipari rézdrótokra) Pláne nem volt még elektronikia hulladék újrahasznosítás, ami rendkívül sok, korábban nem volt szennyezést visz be a mai réz vezetőkbe. Ezen kívül azért voltak ám akkor is ezüst vezetőjű kábelek, csak nem kaptak akkora hájpot mint a hifi újabb korában.
5.
A csodakábelek használatának a kérdése a már említett "diminishing return" kérdése leginkább, azon felül, hogy melyik hangmérnök mit hall meg a hatásukból. Egy átlag felvételi rendszerben lesz kb 2-300 tápkábel és dugalj, un patch kábelekből akár több százas darabszámú, mikrofon - és hangszerkábelből is százas darabszámú, falba épített kábelekből 1-2-3 kilométernyi. Vagyis nagyon nehéz elképzelni, hogy mondjuk Wireworld OCC ezüst Platinum kábellel akarná ezt megoldani egy stúdió, amikor egy 2-3m hosszú WW Platinum tápkábel ára milliónál kezdődik. Ha valaki visszaolvassa 2-es pontomat, akkor azt is észreveheti, hogy az arányok megtalálása a legfontosabb, nem a kábelek által "biztosított" extra "részeletek" és "felbontás".
Mindazonáltal jó pár éve például Robert Balázs nemzetközileg is elismert hangmérnök Evidence és Gotham kábelekkel átkábelezte a teljes stúdióját például, kb 4-5 millió forintot elköltve rá, de ezek sem un hifi kábelek voltak, csak annyi történt hogy a szokásos 2-3-4-500 Ft/m árú kábelek helyett 1-2-3000 Ft/ m árú kábeleket használt. Minden magára valamit adó stúdióban van gondosan megtervezett és kivitelezett földelés és mindent megtesznek a teljesen zajtalan tápellátás és kábelezés miatt az akusztika is gondosan van kialakítva, vagyis ebben a környezetben valószínűleg kevésbé látványos a kábelek okozta hatás, lásd ismét csak a diminishing return fogalmát.
Bizony, ez hatalmas akadály. Kábel kilométerek/tonnák az őskorban nem voltak, kevesebbel is boldogultak. Az meg közhely, a több nem mindig jelent jobb eredményt

7.
Fapaci jól írta: a stúdiók hangfelvétel készítsére és utómunkára vannak optimalizálva. Akusztikailag csak és kizárólag ezt a célt kell kiszolgálni, szemben egy átlag hifista nappalijával. Ezért egy csomó olyan megoldás, amivel a nappali akusztikájának az esetlegességét kompenzálni szeretnék a zenehallgatók (például akár a kábeljátékkal is) annak a stúdiókban semmi értelme. Nem véletlenül terjedt el a vezérlőkben az un soffit mounting vagyis a falba építése a középtéri vagy egészen nagy 3-4-5 utas monitoroknak is és általában sokkal közelebbről hallgatják őket, mint ahogy ez odahaza szokás.
Valamiért nekem átlagban kedvesebbek a nem "steril" stúdióban készült felvételek.

9.
Az elmúlt hónapokban többször is említettem a nativedsd.com webshopot és az ott található kiadók közül a 2X HD-t. Azoknak, akik olyan nagyon vágynak az igényes, puritán, egyszerű, a zenei történés valóságát megőrző autentikus maximálisan zenei hangú és minőségi felvételekre még egyszer javaslom, hogy nézzenek ott szét és akár csak egy-egy tracket is vegyenek meg (ne lopják el, vegyék meg) próbából, pár euro és ha bevételt generálnak a kiadóknak, zenészeknek, közreműködőknek, azzal esetleg támogatják, hogy még több igényes felvétel készüljön. Még ha így esetleg el is kell halasztani a következő kábelvásárlást...
Ezzel nekem az a bajom, hogy almát ne hasonlítsunk körtével, vagy pontosabban, a vita tárgyát képező 50-60-as évek felvételeit nem eredeti stúdio-analóg szalag formában kapjuk és hallgatjuk, hanem pl 16b/44k vagy tehetősebbek még LP-n, és bizony ebben a formátumban mutatják a képességüket nagyon versenyképesen a ma átlagos bonyolult utómunkázott 16b/44k zenékkel.
István,de most őszintén,mi a frász bajod van? gondolkodik.gif Nehéz lehet neked megfelelni az tuti.Örülj hogy van mit hallgatnod,élvezd azt,és amin úgy sem tudsz változtatni,azon ne rágódj már annyit basszus.Olyan vagy mint egy zsémbes öregember,semmi sem jó neki. :D
Ki a frászt érdekel hogy régen mit bányásztak,meg mit és hogyan nyomtak.Ez a hajó már elment,most minden más,el kell fogadni és ennyi.
A hifizés legkisebb problémája a források milyensége,ezen ennyit rágódni,nem is értem,de mindegy is.
Na megyek locsolok tovább. :D

Avatar
fülelek
Törzsgárda
Törzsgárda
Hozzászólások: 5581
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 2252
Tartózkodási hely: Csobánka

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: fülelek » 2019.06.12., szer. 15:21

La_Valse írta:
2019.06.12., szer. 12:10
Újabb Josephson C700S gyöngyszem.

Feenbrothers.jpg
A C700S három az egyben mikrofon, sokféle beállítási lehetőséggel.
(Ja és ne felejtsük el, hogy a közkedvelt Take Five nótát Paul Desmond írta, és nem Brubeck).
Csatolmányok
c700s.gif
c700s.gif (54.7 KiB) Megtekintve 577 alkalommal

Avatar
juliush
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1189
Csatlakozott: 2009.04.29., szer. 14:46
Értékelés: 781

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: juliush » 2019.06.12., szer. 14:55

Egy hasznos kis oldal a legendás Decca Sound történetéről, hátteréről:
http://www.polymathperspective.com/?p=3219

De egyébként is az oldal sok hasznos háttérinfót tartalmaz a stúdiómunkáról.

Gyula


 


Hanghordozó -> Kütyük -> Zene


 



Online
Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3399
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 1835

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: istvan01 » 2019.06.12., szer. 13:26

kaef2 írta:
2019.06.12., szer. 09:46
Néhány random gondolat az elmúlt pár nap egészen furcsa pár beírásához.

1.
Felvételkészítés közben az ott dolgozók munkája arról szó általában, hogy a lehető legjobban rögzítsék az élőben a stúdióban (műteremben) keletkező hangokat AZ UTÓMUNKÁHOZ, ezt a célt szolgálja az ottani akusztika és a mikrofonok elhelyezése is. A felvételkészítés ugyanis üzlet és az utómunka sokkal gazdaságosabb, mint a művészek ott tartása.
Igen, ez sok mindent eldönt
2.
Az utómunka, főképpen a keverés része, leginkább a megfelelő arányok megtalálásáról szól és a tonálisan elvárható legjobb és a zenészeknek leginkább megfelelő beállítás: hogy a különböző szólamok a művészek és a producer által elvárt egyensúlya, tonalitása (és tökéletes időzítése) meglegyen. Az arány az dinamikai és hangosságérzeti arányt is jelent, a szólamok érthetőségét segítve, mindenféle lejátszó eszközön, az elmúlt 15 évben leginkább mobil zenehallgatást feltételezve.
Ha ez fő szempont, akkor nincs miről értekezni
3.
A hangmérnökök (és zenészek) többsége még csak nem is érti azokat a fogalmakat, hogy "részletgazdagság", meg "felbontás", a "térnek" is teljesen másfajta értelmet gondol, így nem is lehet a felvételkészítési folymatnak része ezek valamilyen maximalizálása. Ezek a hifis újságírók által kitalált, a zenének nem részét képező jellemzők. Sokszor írtam erről már magam is, itt is, másutt is. Nem véletlen, hogy a leginkább ezen hatások felől közelítő extra kábelezés nem igazán terjedt el és nem látják annak értelmét hogy ilyesmire nagyon sok pénzt költsenek.
Ezek szerint a a zenék nem nekünk és pláne nem újságírók kedve szerint készülnek

4.
Az ötvenes, hatvanas évek csodafelvételei elkészítése során sem használtak semmilyen csodakábelt
, a Neumann és más akkor divatos mikrofonokhoz a mikrofongyártók saját kábeleket ajánlottak (például a Neumann az Gotham (GAC-3 és GAC-7) volt, amit habár már nem Svájcban, hanem Törökörszágban gyártják, de most is meg lehet venni).
Na éppen ez egy olyan momentum hogy "csodakábelek" nélkül is az újra kiadások remekelnek. De azért pontosítsunk. 50-70éve a rézbányászat, rézalapú kábel gyártás nem volt akkora piaci nyomás alatt, a rézlelőhelyek sokkal több rezet tartalmaztak, kevesebb lépésben kellett tisztítani és mégis tisztább-egyenletesebb szerkezetű tudtak gyártani. (cables Radnai Rudolf is erre építi csoda kábeleit, vagyis a 40-60éve húzott ipari rézdrótokra) Pláne nem volt még elektronikia hulladék újrahasznosítás, ami rendkívül sok, korábban nem volt szennyezést visz be a mai réz vezetőkbe. Ezen kívül azért voltak ám akkor is ezüst vezetőjű kábelek, csak nem kaptak akkora hájpot mint a hifi újabb korában.
5.
A csodakábelek használatának a kérdése a már említett "diminishing return" kérdése leginkább, azon felül, hogy melyik hangmérnök mit hall meg a hatásukból. Egy átlag felvételi rendszerben lesz kb 2-300 tápkábel és dugalj, un patch kábelekből akár több százas darabszámú, mikrofon - és hangszerkábelből is százas darabszámú, falba épített kábelekből 1-2-3 kilométernyi. Vagyis nagyon nehéz elképzelni, hogy mondjuk Wireworld OCC ezüst Platinum kábellel akarná ezt megoldani egy stúdió, amikor egy 2-3m hosszú WW Platinum tápkábel ára milliónál kezdődik. Ha valaki visszaolvassa 2-es pontomat, akkor azt is észreveheti, hogy az arányok megtalálása a legfontosabb, nem a kábelek által "biztosított" extra "részeletek" és "felbontás".
Mindazonáltal jó pár éve például Robert Balázs nemzetközileg is elismert hangmérnök Evidence és Gotham kábelekkel átkábelezte a teljes stúdióját például, kb 4-5 millió forintot elköltve rá, de ezek sem un hifi kábelek voltak, csak annyi történt hogy a szokásos 2-3-4-500 Ft/m árú kábelek helyett 1-2-3000 Ft/ m árú kábeleket használt. Minden magára valamit adó stúdióban van gondosan megtervezett és kivitelezett földelés és mindent megtesznek a teljesen zajtalan tápellátás és kábelezés miatt az akusztika is gondosan van kialakítva, vagyis ebben a környezetben valószínűleg kevésbé látványos a kábelek okozta hatás, lásd ismét csak a diminishing return fogalmát.
Bizony, ez hatalmas akadály. Kábel kilométerek/tonnák az őskorban nem voltak, kevesebbel is boldogultak. Az meg közhely, a több nem mindig jelent jobb eredményt

7.
Fapaci jól írta: a stúdiók hangfelvétel készítsére és utómunkára vannak optimalizálva. Akusztikailag csak és kizárólag ezt a célt kell kiszolgálni, szemben egy átlag hifista nappalijával. Ezért egy csomó olyan megoldás, amivel a nappali akusztikájának az esetlegességét kompenzálni szeretnék a zenehallgatók (például akár a kábeljátékkal is) annak a stúdiókban semmi értelme. Nem véletlenül terjedt el a vezérlőkben az un soffit mounting vagyis a falba építése a középtéri vagy egészen nagy 3-4-5 utas monitoroknak is és általában sokkal közelebbről hallgatják őket, mint ahogy ez odahaza szokás.
Valamiért nekem átlagban kedvesebbek a nem "steril" stúdióban készült felvételek.

9.
Az elmúlt hónapokban többször is említettem a nativedsd.com webshopot és az ott található kiadók közül a 2X HD-t. Azoknak, akik olyan nagyon vágynak az igényes, puritán, egyszerű, a zenei történés valóságát megőrző autentikus maximálisan zenei hangú és minőségi felvételekre még egyszer javaslom, hogy nézzenek ott szét és akár csak egy-egy tracket is vegyenek meg (ne lopják el, vegyék meg) próbából, pár euro és ha bevételt generálnak a kiadóknak, zenészeknek, közreműködőknek, azzal esetleg támogatják, hogy még több igényes felvétel készüljön. Még ha így esetleg el is kell halasztani a következő kábelvásárlást...
Ezzel nekem az a bajom, hogy almát ne hasonlítsunk körtével, vagy pontosabban, a vita tárgyát képező 50-60-as évek felvételeit nem eredeti stúdio-analóg szalag formában kapjuk és hallgatjuk, hanem pl 16b/44k vagy tehetősebbek még LP-n, és bizony ebben a formátumban mutatják a képességüket nagyon versenyképesen a ma átlagos bonyolult utómunkázott 16b/44k zenékkel.

Online
Avatar
La_Valse
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 462
Csatlakozott: 2014.12.04., csüt. 10:55
Értékelés: 161

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: La_Valse » 2019.06.12., szer. 12:10

Újabb Josephson C700S gyöngyszem.
Feenbrothers.jpg
Feenbrothers.jpg (49.86 KiB) Megtekintve 631 alkalommal

"Az ördög nem olyan szörnyű, mint a matematikai modellje!" (Wavebourn)


Avatar
ZolaBA
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 891
Csatlakozott: 2006.10.31., kedd 09:10
Értékelés: 390
Tartózkodási hely: Pilisvörösvár

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: ZolaBA » 2019.06.12., szer. 09:58

és most a laikusok higgyék el, hogy csak az 50-es 60-as években születtek a tökéletes csodák, persze mind LP-re, most meg minden szar és mindent direkt elrontanak? Hagyjuk már a hülyeséget :D
Arról nem is beszélve, hogy napjaink elektronikus vagy elektronikusan mixelt zenéi olyan zenészi/hangmérnöki alkotások, amit nem lehet egy szál gitár és egy énekes akusztikus verzióban létrehozni, mégis nagyon sokat szeretjük és hallgatjuk az ilyesmit is ;)
Nem értek a hangkeveréshez, de ha jól sejtem egy rock koncerten sem egyenesen megy át a mikrofon a hangosításra, biztos kap egy kis ezt-azt fűszert, kiemelést, zengetést, akármit, hogy dögösebb legyen. Hagyjuk már ezt a hangmérnök utálást, totál hülyeség volt belekezdeni, pláne, hogy mint kiderült a kábel marketingre volt az egész kihegyezve. Én nem szeretem a ízetlen ételeket, ahogy a döglött, lapos, élettelen zenéket sem. Ahogy a szakács nincs ellenünk, szerintem a hangmérnök sem :napsut:
Rövid az élet ... egyél sok palacsintát!

Online
Avatar
kaef2
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5296
Csatlakozott: 2008.01.07., hétf. 20:53
Értékelés: 1368

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kaef2 » 2019.06.12., szer. 09:46

Néhány random gondolat az elmúlt pár nap egészen furcsa pár beírásához.

1.
Felvételkészítés közben az ott dolgozók munkája arról szó általában, hogy a lehető legjobban rögzítsék az élőben a stúdióban (műteremben) keletkező hangokat AZ UTÓMUNKÁHOZ, ezt a célt szolgálja az ottani akusztika és a mikrofonok elhelyezése is. A felvételkészítés ugyanis üzlet és az utómunka sokkal gazdaságosabb, mint a művészek ott tartása.

2.
Az utómunka, főképpen a keverés része, leginkább a megfelelő arányok megtalálásáról szól és a tonálisan elvárható legjobb és a zenészeknek leginkább megfelelő beállítás: hogy a különböző szólamok a művészek és a producer által elvárt egyensúlya, tonalitása (és tökéletes időzítése) meglegyen. Az arány az dinamikai és hangosságérzeti arányt is jelent, a szólamok érthetőségét segítve, mindenféle lejátszó eszközön, az elmúlt 15 évben leginkább mobil zenehallgatást feltételezve.

3.
A hangmérnökök (és zenészek) többsége még csak nem is érti azokat a fogalmakat, hogy "részletgazdagság", meg "felbontás", a "térnek" is teljesen másfajta értelmet gondol, így nem is lehet a felvételkészítési folymatnak része ezek valamilyen maximalizálása. Ezek a hifis újságírók által kitalált, a zenének nem részét képező jellemzők. Sokszor írtam erről már magam is, itt is, másutt is. Nem véletlen, hogy a leginkább ezen hatások felől közelítő extra kábelezés nem igazán terjedt el és nem látják annak értelmét hogy ilyesmire nagyon sok pénzt költsenek.

4.
Az ötvenes, hatvanas évek csodafelvételei elkészítése során sem használtak semmilyen csodakábelt, a Neumann és más akkor divatos mikrofonokhoz a mikrofongyártók saját kábeleket ajánlottak (például a Neumann az Gotham (GAC-3 és GAC-7) volt, amit habár már nem Svájcban, hanem Törökörszágban gyártják, de most is meg lehet venni).

5.
A csodakábelek használatának a kérdése a már említett "diminishing return" kérdése leginkább, azon felül, hogy melyik hangmérnök mit hall meg a hatásukból. Egy átlag felvételi rendszerben lesz kb 2-300 tápkábel és dugalj, un patch kábelekből akár több százas darabszámú, mikrofon - és hangszerkábelből is százas darabszámú, falba épített kábelekből 1-2-3 kilométernyi. Vagyis nagyon nehéz elképzelni, hogy mondjuk Wireworld OCC ezüst Platinum kábellel akarná ezt megoldani egy stúdió, amikor egy 2-3m hosszú WW Platinum tápkábel ára milliónál kezdődik. Ha valaki visszaolvassa 2-es pontomat, akkor azt is észreveheti, hogy az arányok megtalálása a legfontosabb, nem a kábelek által "biztosított" extra "részeletek" és "felbontás".
Mindazonáltal jó pár éve például Robert Balázs nemzetközileg is elismert hangmérnök Evidence és Gotham kábelekkel átkábelezte a teljes stúdióját például, kb 4-5 millió forintot elköltve rá, de ezek sem un hifi kábelek voltak, csak annyi történt hogy a szokásos 2-3-4-500 Ft/m árú kábelek helyett 1-2-3000 Ft/ m árú kábeleket használt. Minden magára valamit adó stúdióban van gondosan megtervezett és kivitelezett földelés és mindent megtesznek a teljesen zajtalan tápellátás és kábelezés miatt az akusztika is gondosan van kialakítva, vagyis ebben a környezetben valószínűleg kevésbé látványos a kábelek okozta hatás, lásd ismét csak a diminishing return fogalmát.

6.
Minden stúdió vezérlőjében van általában 2-3 különböző monitor a gyakorlatilag mindenütt ott lévő klasszikus Yamaha mellett.
A felvételkészítésnél, vágásnál általában közeltéri és / vagy középtéri monitorokon monitoroznak. A mastering sokszor teljesen más rendszeren és más helységben megy, ott már előfordulnak high-end audio rendszerek is, akár a többszázezer dolláros kategóriából is.

7.
Fapaci jól írta: a stúdiók hangfelvétel készítsére és utómunkára vannak optimalizálva. Akusztikailag csak és kizárólag ezt a célt kell kiszolgálni, szemben egy átlag hifista nappalijával. Ezért egy csomó olyan megoldás, amivel a nappali akusztikájának az esetlegességét kompenzálni szeretnék a zenehallgatók (például akár a kábeljátékkal is) annak a stúdiókban semmi értelme. Nem véletlenül terjedt el a vezérlőkben az un soffit mounting vagyis a falba építése a középtéri vagy egészen nagy 3-4-5 utas monitoroknak is és általában sokkal közelebbről hallgatják őket, mint ahogy ez odahaza szokás.
Képernyőfotó 2019-06-12 - 9.12.22.png
Képernyőfotó 2019-06-12 - 9.12.22.png (1.35 MiB) Megtekintve 677 alkalommal
8.
A hétvégén referenciaként említett Winston Ma zongora felvétel egy Michael Lavorgna nevű amerikai újságíró lakásában készült és a Winston Ma által forgalmazott hangszedőt akarták vele leginkább reklámozni, ugyanis egy direkt vágott LP készült a zongorázásról, amit később DXD vagyis 384 kHz felbontással digitalizáltak egy van den Hul és a Winston Ma hangszedővel, egy kb 70k USD árú Rockport lemezjátszóval. Ez a két felvétel került aztán CD-re is. A digitalizálást és a lájtos masteringet Bruce Brown, a Puget Sound Studio tulajdonosa végezte. Anno, 2009-ben amikor a Pennában dolgoztunk egy archiválási projekten, ennek kapcsán sokat leveleztünk vele és sikerült kapni tőle egy hasonló DXD mintavételezéssel készült, de 176,4 kHz re lebutított 1 tracknyi Big Band felvételt is, amit 2009-ben itt is megosztottam, Fülelek volt olyan kedves hogy reagált is rá. Jó eséllyel megvan neki az a felvétel még mindig. Ha valakit érdekel szóljon és megosztom valamelyik felhőben. 2009-ben maga Bruce Brown is megosztott a citált zongorafelvételből részleteket a Computeraudiophile fórumon, szintén 176.4 kHz-re lebutítva, ha valakit ezek érdekelnek szóljon, ezeket is felteszem majd a felhőbe valamikor és megosztom.

Ez a jelenlegi masztering rendszere Bruce Brownnak:
i-Jdqn9p6.jpg
i-Jdqn9p6.jpg (124.77 KiB) Megtekintve 677 alkalommal
i-PxP3NZH.jpg
i-PxP3NZH.jpg (213.54 KiB) Megtekintve 677 alkalommal

9.
Az elmúlt hónapokban többször is említettem a nativedsd.com webshopot és az ott található kiadók közül a 2X HD-t. Azoknak, akik olyan nagyon vágynak az igényes, puritán, egyszerű, a zenei történés valóságát megőrző autentikus maximálisan zenei hangú és minőségi felvételekre még egyszer javaslom, hogy nézzenek ott szét és akár csak egy-egy tracket is vegyenek meg (ne lopják el, vegyék meg) próbából, pár euro és ha bevételt generálnak a kiadóknak, zenészeknek, közreműködőknek, azzal esetleg támogatják, hogy még több igényes felvétel készüljön. Még ha így esetleg el is kell halasztani a következő kábelvásárlást...


10.
Ahelyett, hogy kvázi lehülyézünk, igénytelennek bélyegzünk egy egész iparágat, abban több évtizede sikeresen dolgozó szakembereket, mi lenne, ha előbb megpróbálnánk megérteni az ő szempontjaikat, elvárásaikat, technológiájukat?

11.
A tavalyi stúdiólátogatásról álljon itt 2 rövid telefonos videó, részben arról is beszélve, amikről fentebb írtam és amiről Fapaci is próbált információkat adni.

https://youtu.be/EKXQE4-3ziM

https://youtu.be/xinBXDr1zws

Avatar
cables
Hazajáró lélek
Hazajáró lélek
Hozzászólások: 3502
Csatlakozott: 2012.07.04., szer. 13:21
Értékelés: 868

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: cables » 2019.06.12., szer. 09:34

juliush írta:
2019.06.12., szer. 09:25
Be kell vallanom, begyűjtve jópár 50-es, 60-as évekbeli, azóta referenciává, sőt legendává vált felvételt (RCA, Mercury, Decca, stb.), non plus ultrá-nak kikiáltott SACD kiadványon (vagy annak DSD/HiRes tartalmán), többnyire "kellemesnek", jól hallgathatónak, korukhoz képest meglepően magas színvonalúnak találom őket, de számos igazán nagyszerű digitális felvételem van (és még csak nem is feltétlenül nagyfelbontásúak!), melyek megdöbbentő élethűsége mellett egyszerűen labdába se rúgnak.
Nyilván az én füleim/agyam számára, a saját rendszeremben hallgatva! Elfogadom, ha másnak eltér a véleménye!
Viszont, ha nem SACDn, hanem eredeti LPken hallgatnád azokat a legendás felvételeket könnyen lehet, hogy megdöbbennél azon, hogy mennyivel "élőbbek".

Avatar
juliush
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1189
Csatlakozott: 2009.04.29., szer. 14:46
Értékelés: 781

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: juliush » 2019.06.12., szer. 09:25

Be kell vallanom, begyűjtve jópár 50-es, 60-as évekbeli, azóta referenciává, sőt legendává vált felvételt (RCA, Mercury, Decca, stb.), non plus ultrá-nak kikiáltott SACD kiadványon (vagy annak DSD/HiRes tartalmán), többnyire "kellemesnek", jól hallgathatónak, korukhoz képest meglepően magas színvonalúnak találom őket, de számos igazán nagyszerű digitális felvételem van (és még csak nem is feltétlenül nagyfelbontásúak!), melyek megdöbbentő élethűsége mellett egyszerűen labdába se rúgnak.
Nyilván az én füleim/agyam számára, a saját rendszeremben hallgatva! Elfogadom, ha másnak eltér a véleménye!

Gyula


 


Hanghordozó -> Kütyük -> Zene


 



Válasz küldése

Vissza: “Hifi”