Tisztelt Fórumtársak!
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327

Általában a hifiről

Avatar
Mathias
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1565
Csatlakozott: 2005.02.02., szer. 10:07
Értékelés: 271

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Mathias »

juliush írta:
2019.08.19., hétf. 11:32
Ugyanakkor a hangszerhangok jellemzőinek, az arányoknak, a térbeli elhelyezkedés realizmusának, stb. nagy pontosságú közvetítése elkerülhetetlen az "érzelmi és tudati állapot" előidézéshez, különösen akkor, ha jelentős élőzenei tapasztalattal is rendelkezünk.
Nyilván különbözőek vagyunk, de az "elkerülhetetlen" szó kicsit erős. Illetve számomra egyáltalán nincs így. És ahogy látom nagyon sokaknál nincs így. Ismerőseim között van olyan aki sokat hallgat Bartók rádiót egy pici ébresztő órás rádiókészüléken és imádja a komolyzenét. Ott biztos nincs térbeli leképezés meg valós hangszerhang.

Számomra a hangszerhang és a térbeli ábrázolás olyan mint egy pici alkotóelem a teljes egészhez viszonyítva. Egy kicsi darabka, mely milyensége majdnem mindegy(jó persze nem mindenből lehet várat építeni). Mert ezen piciny építő-elemek hozzák létre az értéket, a struktúrát. Ami számomra meghatározóbb, mint az egyes építőkövek milyensége. Hisz ezek csak üres építőkövek cél, érték nélkül(mint a festék a festményen, önmagában egy piros festék még semmi), na de amit létrehoznak az már valami. És mivel a magasabb struktúra számomra nagyobb értékkel bír, ezért ezen építőelemek hibáit majdhogynem helyettesíteni tudom emlékeimből. Valahogy ezek a "hibák" könnyebben helyretehetőek fejben. Míg mondjuk hiába van pontos tér, meg hű hangszerhang ha maga a zene érdektelen és nem mozgat meg semmit bennem.

És bár kétségtelen hogy létezik egy adott hangszerhang meg egy térbeli elhelyezkedés a felvételnél, de egyetértek itt azokkal(pl Ear) akik szerint ennek reprodukálása lehetetlen otthon(mert egyszerűen nem voltunk ott a felvételnél) és épp ezért fölösleges is ennek hajszolása.
Ahhoz tudnám hasonlítani mint pl egy festményen a tetőn lévő cserép(vagy pl virágcserép) színét. Persze van egy színe a valóságban, és én is láttam már millió cserepet, de hogy az az adott cserép színe olyan-e a valóságban, mint a képen, azt nem fogom tudni megmondani.(És igazából nem is lényeges szerintem) Bármilyen elbaszott színűnek tűnik is a képen lehet a valóságban is pont olyan és bármilyen valóságosnak tűnik is lehet köze nincs a valósághoz. De igazából mindegy is mert ha a kép amúgy jó(pl jó a téma, jó a kompozíció, stb), akkor nekem elég tág határok között "jó" ezen piciny építőelem létező, vagy nem létező valósághűsége, nem ez a lényeg számomra.

Avatar
chord
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2548
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: chord »

Ja, kb. én is ilyesmi módon gondolkodtam, sőt érveltem jó 10 éve kb...

De ma már nem, ezen túlvagyok aránylag rég, pár ilyen vitát lefolytattam régen, még a másik oldalon is. (nem klaca-val, mert az nem vita sose...:))
Mert a dolog jóval bonyolultabb. Szerintem.
Oda kéne pl. kicsit még koncentrálni, amit tctronic írt.

Mindenkinek más a szép, és már el is érkeztünk az ízléshez. Én személy szerint jobban kedvelem az olyan rendszereket amik nem kőkemény realisztikusak, hanem kicsit ( okosan nem túlzóan) de képesek más , szebb fényben mutatni mindent. Kicsit elvarázsolnak, kis fényt, mosolyt visznek a nappaliba. A túl realisztikus, steril rendszerek, lehet hangszer hűbbek stb, de valahogy unalmasak, komorak gondolkodik.gif Nem annyira élvezetesek. Nekem.


Nem csak neki. Még sokaknak. Talán nekem is.
Ezt úgy hívják, hifis-gyártó szempontból, hogy 'közönség', vagy 'fogyasztó'. Meg 'élvezeti faktor'.
És a gyártók ezt tudják.
Megint a Naim. Azért, mert ott szűk tere van a 'maszek' készülékkeverésnek, kábelbarmolásnak, vagyis koncepciózus a hang.
Aki azt mondja, hogy a nagy Naim szett, főleg az Olive, az hangszerhű, vagy valósághű, az járjon többet koncertre. De mégis jó hang, akkor is, ha én kifaroltam belőle rég. Van benne valami megmagyarázhatatlan, egy szűk része libabőrösen 'valóságos', de úgy, hogy ordít az, hogy az átlag balansz, vagy az az említett egyensúly, az nagyon nincs rendben, de akkor is jó a hang.

Részetekről egyetlen egy dologba lehetne még kapaszkodni, hogy ez a furcsaszerzet hifista, mint mi vagyunk, aki a valóságtól mást/többet/szebbet/stb. akar, az vajon hányad része a 'piacnak' vagy a 'zenehallgató népességnek'.

De ha csak ketten-hárman vagyunk itt, így, akkor a lenti fejtegetés máris komoly léket kapott.

ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
                      
 

Avatar
Klaca
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1115
Csatlakozott: 2009.05.13., szer. 20:51
Értékelés: 577

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Klaca »

chord írta:
2019.08.19., hétf. 23:59
Ear-nak igaza van, nem kicsit.
Fel nem foghatom, hogy nem tűnik az fel, hogy a nézőtéren a 'tér' az nem hallható.

Vagy egy zongorakoncert? Miféle teret hall ott a közönség? Hogy hány méterre van tőlem? De honnan? Melyik sortól? Előre-hátra-fel-le, vagy tényleg, hol az a tér?
Ami meg nem tisztán akusztikus zene, amit itt rengeteget hallgattok, hifisek, ott meg értelmetlen mindenféle 'tér' létezéséről beszélni a valóságban.

A valódi hangszerhang? Biztos?
Hallottatok már élőben egy csembalót? Aztán meg egy Alpha lemezről?
Biztosíthatok mindenkit, hogy lemezről több jön le. Mert közelmikrofonozottak. És ez nem baj. Sőt, zseniális felvételek. Élőben, én vettem a fáradságot, odaültem, csembalóhoz, lenyomtam pár akkordot, hogy ne az 5. sorban legyek, ne az elsőnél, hanem ott, a billentyűknél. Akkor ez a referencia? Vagy az 5. sor közepe? De a lemezen miért van több? Akkor csalnak? Vagy sz@r az egész?
Tényleg vicces ez a vita, de asszem ez a netes/fórumos "oda sem figyelek csak írom gyorsan, ami eszembe jut egy-egy szóról" típusú kommunikáció rovására írható. Ezen persze nem valószínű, hogy lehet segíteni, valszeg én is csak ez csinálom, mert nemi a kommunikálókról szól, hanem inkább a közegről. De azért pedagógiai kihívásnak is felfogható, így hát megpróbálom röviden azt, amit itt egy-ketten, már csak ennek a vitának a során is, vagy háromszor leírtunk.

1) Világos, hogy az élő zene/egy hangszer is szólhat végtelen sokféleképpen, teremtől, közelségtől, adott hangszergyártótól vagy akár példánytól függően. DE EZ NEM JELENTI AZT, hogy akkor nincs olyan, hogy élő zene vagy olyan, hogy egy adott hangszer hangja. Más példa, így talán könnyebb lesz: a saját íróasztalomat is láthatom végtelen sokféleképpen, talán még soha nem láttam kétszer ugyanúgy, és a lapját pl. talán még soha nem láttam téglalap alakúnak, DE EZ MÉGSEM JELENTI AZT, hogy akkor nincs olyan, hogy az én íróasztalom, vagy azt, hogy a lapja ne lenne téglalap alakú. (Akárhányszor írjátok is le, hogy milyen sokféleképpen szólalhat meg egy hangszer attól függően, hogy honnan hallgatod, milyen maga a hangszer stb, ezt a másik oldal (mi) is leírtuk már az elején, de ez nem változtat a dolgotn, sőt valójában ez a valóság lényegéhez tartozik. OLyan dolog, aminek nincsenek ilyen "aspektusai" valójában nem reális, de ezt hagyjuk most). Ez egy "viszonylag egyszerű" filozófiai probléma (az ismeretelmélet ún. "alapproblémája"), már Platón (sőt már az un. eleai filozófusok) is adott rá egy magyarázatot, igaz, még Kant is ezen rágódott, meg még utána is mindenki), de a dolgot, nevezetesen, hogy ennek ellenére van olyan, hogy valóság, csak kevesen tagadták (és azok sem csak úgy minden indok nélkül).

2) Azt, hogy a fenti valóságot a hifis reprodukció soha nem tudja elérni, megint csak nem tagadta senki (akárhányszor írjátok is ezt le), DE EZ NEM JELENTI AZT, hogy ez a valóság ne lehetne két hifi összehasonlításakor a 'referencia". Mivel van ilyen valóság (ld. 1-es pont), ez legalább egy értelmes álláspont, míg ezzel szemben egyetlen értelmes alternatíva sem hangzott el ezen hosszú vita során. Ha nem az élő zeneéhez, akkor mi a franchoz mérjük, hogy melyik hifi a jobb. (Azt az álláspontot, hogy a hifi művészi kvalitásai döntenek, amit kinek kinek az ízlése, misztikus megérzései döntenek el, nem tekintem ilyen álláspontnak, mert maga chord és ear is folyamatos ellentmondásban van önmagával, akár már a fenti idézetben is. De bármelyik másik bejegyzésüket olvassátok, amelyben egy hifit értékelnek, mindig az élő zenéhez mérten nevezik azt jobbnak vagy rosszabbnak. Chord pl. fent is kifejti, hogy az alfás kiadás azért olyan jó, mert a közelmikrofon által összeszedett infot is tartalmazza. Az az info nem a csemballóból jön? Ha nem, akkor honnan szedi össze a közelmikrofon? A mikrofon gyártó művészi elképzeléseiből? Chord maga is azt írja, hogy ha oda ülnél közel, akkor te is AZT hallanád, és azért szereti az alfás felvételt jobban, mint a többit, ami csak az 5. sorban ülve hallhatót adja vissza (Ez mind az un. élő zene része, még akkor is, ha az nagyon komplex. Vagyis mindkét felvétel a csemballó hangját adja vissza, csak egyik a közelit a másik a távolit, i.e. egyik sem a befogadó művészi intuícióira apellál. Egy hifi rendszer, ha a közelit jól adja vissza, akkor a távolit is jól fogja visszaadni, így ez a különbség nem igazán szól a hfiről, hanem csak arról, hogy Chrod milyen felvételeket szeret, illetve hova szeret(ne) ülni egy koncerten. Ear meg maga is leírta valahol, hogy azért nem szereti az un. hifis teret, meg az un. hifis részleteket, mert az élő zenének nincs olyan mesterséges tere, meg olyan mesterséges felbontása, ésolyan hifit szeret, ami ebben az értelemben nem "hifis". Akkor most miért, miről vitatkozunk? Persze lehet mindent mindennel keverni, főleg a netes kommunikációban...

2.5) A fentiek után nem meglepő, hogy sajnos Schiff András egyetlen leütés alapján megmondaná, hogy egy Bösendorfer szólalt meg, és nem egy Steinway, akárki is üti azt le, és akármilyen általa még nem hallott Bösendorferről van szó. HIába van miilóféle árnyalata egy Bösendorfernek, aki sokat hallott ilyet, és sokat játszott rajta, az tudja hogyan szól "A" Bösendorfer. Ezen nem változtat semmit, hogy X vagy Y meg nem tudja ezeket megkülönböztetni. Az számít, hogy van olyan, aki meg tudja. És ugyanígy van ez az élő/reprodukált zenével: az, aki sok ilyet hallott meg tudja különböztetni. És egy valamirevaló hifigyártónak (jobb híjján) ez lebeg a szeme előtt, mint referencia, azzal együtt, hogy nyilván tudja: ez a referencia teljesen nyilvánvaló és racionális okokból elérhetetlen (i.e. egy Ideál). Nem is próbálja meg elérni, de ezzel a kezében (fülében) "alkot".

3) A bitograde által behozott egyensúly, ami az egész vitát kavarta, na az pl. sztem nem feltétlenül az élő/nem élővel van összefüggésben. Talán a cikk sem mondja ezt, hiszen, a realitás faktor (vagy talán accuracy-nak hívja) az egy külön dolog a cikkíró szerint is. Talán egy élő koncerten is eltolódhat ez az egyensúly, ha rossz helyen ülünk, és akkor azt mondjuk, hogy szar az akusztika, de a cikk lényege talán inkkbb az, hogy ez a faktor nagyon (kiemelkedően) zavaró, akár az élő zenében tolódik el, akár a hifis reprodukcióban. I.e: ha ez eltolódik, akkor lehet akármennyire a többi faktor reális, az egész felvétel vagy akár az élő zenei élmény nem lesz jó. Sztem ebben van valami, de ez független az itt hevesen vitatott problémától (reprodukál-e a hifi?)

4) Ez a pont is egy a vitától független dolog lesz , de sztem jól mutatja, hogy a hifi gyártás nem művészet (bár persze tág értelemben szoktuk mondani egy nagyon jó hifi gyárosról (asztalosról, szakácsról stb), hogy már "művészi szinten" űzi a mesterségét, de ez a képletes beszéd nem változtat azon, hogy a hifi gyártás nem művészet. (meg kéne kérdezni egy jó gyártót, hogy művésznek tartja e magát. Persze nyilván van olyan, aki igen, és abban nem fogunk tudni megegyezni, hogy ki a "jó". Ez nyilván cirkuláris dolog.)
Ezt a művészet dolgot sztem elég világosan mutatja az, hogy minden olyan írás, amelyik valamiféle műalkotáshoz hasonlítja a hifis reprodukciót (van néhány ilyen) alapvetően téves, és bornírt félreértéseket tartalmaz. (Hadd ne hozzak példákat, mindenki olvasott már ilyet.) Ehhez persze meg kellene tudnunk egyezni abban, hogy mi a művészet, és ez nyilván nemfog menni, de mégis: a művészet alapvetően "poiészisz" (ez eredetileg tágabb értelmű, mint a költészet), valamit teremt, és nem csupán "techné" (ebből jön a technika). A hifi gyártás meg alapvetően technika. Ezen megint nem változtat semmit, hogy nincs éles határvonal a kettő között. (A fekete és a fehér között sincs, végtelen számú szürke árnyalaton keresztül egymásba árnyalódnak, de mégis van olyan, hogy fehér, meg olyan is hogy fekete.)

Persze, nem lett rövid a dolog, meg lehet, hogy ezek a neten olvasáshoz tényleg túl "szofisztikált" megkülönböztetések. Asszem, így van, de most már mindegy....( Többet, ígérem, nem írom ezeket le, nem is lesz egyhamar ennyi időm.)

Reverb
Újonc fórumos
Újonc fórumos
Hozzászólások: 25
Csatlakozott: 2019.06.17., hétf. 21:29
Értékelés: 18

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Reverb »

Én csak mint amatőr (fogatlan prókátor) szeretnék pár szót szólni minapi élményemről. Magam is keresem az "igazi" hangot, de visszafogott (árú) eszközökön keresztül próbálom elérni. Hallottam méregdrága készülékeket szólni, pl. ahonnét vásároltam megunt eszközt (hangfalat, erősítőt) ami a vételi próba során szerintem jobban szólt (vagy csak rossz a fülem) mint a helyébe lépő új komponens. Ezek többnyire nem mai eszközök (Luxman, Teac középkategóriás erősítők és alsó-közép kategóriás angol hangsugárzók, B&W-k, KEF, MS ). Hazavittem őket, örültem. Egy darabig. Aztán a nemrégen véletlenül hozzám került egy 1972-es Pioneer korszerűtlen zárt dobozos hangfal, mely még ronda "tégla" is. Aztán elkövettem azt a hibát, hogy véletlenül összekötöttem egy szintén Pioneer öreg SA-610-es erősítővel és meghallgattam. Az eredmény letaglózott, az addig fantasztikusnak vélt angol hangtónus és térérzet, jelenlét egyszerre kiüresedett, a tónus megkopott, unalmassá vált, szürke eminenciává zsugorodott. Az avítt Pioneer hangfal pedig hihetetlen magaslatokba repített, gazdag, lehengerlő hangélményt produkált. Ma már nem tudom, mi az igazság, hol kéne keresni. Eddig úgy hittem, végleg szakítottam a régi japános "csilivili" hifi hangzásvilággal és egy fejlődésen megyek keresztül. Nem így történt.

Az igazság talán az, hogy van bennem (bennünk) valami elapadhatatlan sóvárgás, végtelen elégedetlenség, a más a jobb akarásának illúziója. (Ez a hifi gyártóknak jelent óriási kiaknázatlan, egyben kiapadhatatlan terepet..) De rájöttem, hogy ezek csak illúziók, mert elfogadott egyetemes valóság - egyszersmind egyezményes hallás - nem létezik. Mert ha lenne, akkor itt (is) közmegegyezés lenne abban, hogy melyik eszközök adják a leghitelesebb hangot, mit kell megvenni. Mert mindannyiunkban benne van az igazi, az ihlet által teremtett tökéletes muzsikának a képe és harmóniája, azonban sajnos nem vagyunk tökéletes "antennák". Mert még a befogadó közegünk (hangulatunk) is folyton változik, ahol ugyanazon berendezésből keltett hangzást is hangulatunk függvényében más és más módon éljük át. Szerintem...

Avatar
Robici
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1332
Csatlakozott: 2007.07.24., kedd 08:16
Értékelés: 1137
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Robici »

juliush írta:
2019.08.20., kedd 09:59
Az említett lemez valóban "művi", nem is akar egy pillanatig sem más lenni. Viszont jó demonstrációja annak, mi mindent tud közvetíteni egy szimpla hangforráspár a térbeli mélységet illetően is. Emellett kíváló beállító és tesztlemez a fázishelyességet és térleképzést illetően, Hunka Robiék is szívesen használják.
Én is szoktam vinni ha valahová megyek. Szerintem zseniális album, pont hogy a technika és a művészi szándék tökéletesen összhangban van rajta. Amikor otthon elmélyülve félhomályban hallgatom, a végére már nem tudni, mi az illúzió és mi a valóság. Szerintem nem csak a rendszer, hanem a szoba akusztikája és a hangfalak elhelyezkedése is kritikus a megfelelő reprodukciója érdekében.

Avatar
kaef2
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5873
Csatlakozott: 2008.01.07., hétf. 20:53
Értékelés: 2373

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kaef2 »

bitrograde írta:
2019.08.20., kedd 09:34
A nézőtéren is érzékelhető/észlelhető akusztikailag a tér. Ha nem így lenne, akkor semmi értelme nem lenne a koncerttermek akusztikai tervezésének. És persze mindegy lenne, hol ülsz (ami egyébként akár cél is lehet a tervezés során).
Kép
Szeerintem nagy zenekari felvételhez a Kodály Központ egyike a legjobb hazai felvételi helyszíneknek, van egy pár felvételem onnan. Még anno pennás koromban oda adtuk el az egyik legdrágább hazai sztereó Royer szalag mikrofont, a csöves elektronikás SF24V-t.

https://royerlabs.com/sf-24v-3/

Ez egy igazán nagyszerű sztereó mikrofon és (például) a Lavry mikrofon erősítővel egészen komoly felvételeket lehet vele csinálni. Az ott lévő digitális Yamaha keverőkkel már egy picivel rosszabbat.

Az érdekes az, hogy amikor az ember a szinpad melletti ajtón oldalt bemegy az üres koncertterembe, vagy felmegy a színpadra, akkor valahogy körülöleli valami meleg barátságos "aura" mielőtt még akár csak megszólalt volna. Sehol másutt nem tapasztaltam még csak hasonlót sem.

Avatar
juliush
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2633
Csatlakozott: 2009.04.29., szer. 14:46
Értékelés: 3326

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: juliush »

chord írta:
2019.08.20., kedd 09:28
Persze, ismerem a lemezt, a favágás meg a szánhúzó kutyák meg a csilingelések meg hogy megy körbe, meg a TV hang ott lebeg egy pontban valahol.
Pont egy hete vettem elő. sok idő elteltével, és régen ezt egy jó felvételnek tartottam, mi is teszteltünk ezzel sokat (de hogy mit, meg minek, azt ma már igazából nem tudom...:)), most azt hallom, hogy nem az, és tök művi minden, nincs egy normális 'aura', nincs egy természetes hang az egész lemezen...

Viszont van 'műtér' erősen, van fázistrükk vastagon, van potmétertekergetés-akrobatika, és nagyon kihallatszik, hogy egy - aránylag gondosan - de egy összerakott dolog.
Most az van, hogy nem tudok olyan lemezt mondani a blogon vagy az ajánlóban, amely ne lenne jobb hangilag... legalábbis nálam.

És igen, ennyire becsapható a fülünk. Hangszerhang etalonról beszéltek, közbe meg mindenkinél teljesen más hang lett a tízévek folyamán, ez nem furcsa, legalább egy picit?
Nos, ami Neked "'műtér' erősen, ... fázistrükk vastagon, ... potmétertekergetés-akrobatika", meg a "fül becsapása", az nekem tudatos törekvés az eredeti élmény során füleinket ingerlő fázis-arányok helyreállítására, a térélmény reprodukciójának érdekében. Ha visszatérünk picit a képzőművészeti hasonlatokhoz, semmivel sem érzem kevésbé helyénvalónak, mint például a perspektívikus ábrázolást. Vagy az optikai trükköket, melyekkel a "Gyűrűk urában" elhitették velünk, hogy az egyáltalán nem törpe élőszereplők alakította hobbitok annyival kisebbek az embereknél.

Maradjunk annyiban, hogy a témát Te a "féli-üres-a-pohár" attitűddel közelíted, míg én a "félig(-sőt legalább háromnegyedig ;) )-tele" szemszögből élem meg!

Az említett lemez valóban "művi", nem is akar egy pillanatig sem más lenni. Viszont jó demonstrációja annak, mi mindent tud közvetíteni egy szimpla hangforráspár a térbeli mélységet illetően is. Emellett kíváló beállító és tesztlemez a fázishelyességet és térleképzést illetően, Hunka Robiék is szívesen használják.
Gyula 
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
 

Avatar
Tctronic
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2509
Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
Értékelés: 2306
Tartózkodási hely: Kistarcsa

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Tctronic »

[/quote]

És igen, ennyire becsapható a fülünk. Hangszerhang etalonról beszéltek, közbe meg mindenkinél teljesen más hang lett a tízévek folyamán, ez nem furcsa, legalább egy picit?
[/quote]

Szerintem nem. Mindenkinek más a szép, és már el is érkeztünk az ízléshez. Én személy szerint jobban kedvelem az olyan rendszereket amik nem kőkemény realisztikusak, hanem kicsit ( okosan nem túlzóan) de képesek más , szebb fényben mutatni mindent. Kicsit elvarázsolnak, kis fényt, mosolyt visznek a nappaliba. A túl realisztikus, steril rendszerek, lehet hangszer hűbbek stb, de valahogy unalmasak, komorak gondolkodik.gif Nem annyira élvezetesek. Nekem.
"A szépség nem maguknak a dolgoknak a tulajdonsága, hanem pusztán az azokat szemlélő elmében keletkezik."

Avatar
bitrograde
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2081
Csatlakozott: 2016.10.27., csüt. 11:40
Értékelés: 1817
Tartózkodási hely: Pécs

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: bitrograde »

A nézőtéren is érzékelhető/észlelhető akusztikailag a tér. Ha nem így lenne, akkor semmi értelme nem lenne a koncerttermek akusztikai tervezésének. És persze mindegy lenne, hol ülsz (ami egyébként akár cél is lehet a tervezés során).
Kép
Audio-PC (zozoweb & mzperx) / Rotel RCD-865 (by süteményx) - RME ADI-2 FS (zozoweb PSU) - Bryston 4B - Vandersteen 2CE Signature |
OTL by zozoweb (Siemens&Mullard) - Sennheiser HD540 Reference Gold | Wyre4Sound, freeba, SAEC, Kondo KSL-SPC & Mogami

Avatar
chord
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2548
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: chord »

juliush írta:
2019.08.20., kedd 00:33
chord írta:
2019.08.19., hétf. 23:59
Az említett ülésrend, a 'sztereó térben' szépen kijöhet, de itt az előre-hátra dolgokon megy a vita, azt hiszem.
Tudom, hogy nem a műfajod, de hallgasd meg kérlek Roger Waters "Amused to Death" c. lemezét és utána beszélgessünk az előre-hátra kérdéséről sztereó rendszerek esetén, meg hogyan is működik az a két fül! ;)
Persze, ismerem a lemezt, a favágás meg a szánhúzó kutyák meg a csilingelések meg hogy megy körbe, meg a TV hang ott lebeg egy pontban valahol.
Pont egy hete vettem elő. sok idő elteltével, és régen ezt egy jó felvételnek tartottam, mi is teszteltünk ezzel sokat (de hogy mit, meg minek, azt ma már igazából nem tudom...:)), most azt hallom, hogy nem az, és tök művi minden, nincs egy normális 'aura', nincs egy természetes hang az egész lemezen...

Viszont van 'műtér' erősen, van fázistrükk vastagon, van potmétertekergetés-akrobatika, és nagyon kihallatszik, hogy egy - aránylag gondosan - de egy összerakott dolog.
Most az van, hogy nem tudok olyan lemezt mondani a blogon vagy az ajánlóban, amely ne lenne jobb hangilag... legalábbis nálam.

És igen, ennyire becsapható a fülünk. Hangszerhang etalonról beszéltek, közbe meg mindenkinél teljesen más hang lett a tízévek folyamán, ez nem furcsa, legalább egy picit?

ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
                      
 

Online
Avatar
cables
Törzsgárda
Törzsgárda
Hozzászólások: 5070
Csatlakozott: 2012.07.04., szer. 13:21
Értékelés: 2050

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: cables »

Kellnerművek írta:
2019.08.19., hétf. 23:08

Akkor kérdem, mi a búbánatnak ' hangolgatjuk' a rendszerünket különféle kábelekkel ? Főleg, ha azt sem tudjuk, eredetiben ez hogy szólt.
Kábelekkel nem hangolni kell a rendszert, hanem a hangjel eredeti alakját minél jobban megközelítő jelátvitelt kell elérni.

Azt nem tudjuk, hogy eredetiben hogy szólt, de ösztönösen és múlt hangélmények alapján jobban kedveljük a természetes hangzást.

Ha viszont a felvétel nem jó, akkor előfordulhat, hogy a jobb hang, a nem jó felvétel hűebb hangja kevésbé fog tetszeni.

Avatar
juliush
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2633
Csatlakozott: 2009.04.29., szer. 14:46
Értékelés: 3326

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: juliush »

chord írta:
2019.08.19., hétf. 23:59
Az említett ülésrend, a 'sztereó térben' szépen kijöhet, de itt az előre-hátra dolgokon megy a vita, azt hiszem.
Tudom, hogy nem a műfajod, de hallgasd meg kérlek Roger Waters "Amused to Death" c. lemezét és utána beszélgessünk az előre-hátra kérdéséről sztereó rendszerek esetén, meg hogyan is működik az a két fül! ;)
Gyula 
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
 

Avatar
juliush
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2633
Csatlakozott: 2009.04.29., szer. 14:46
Értékelés: 3326

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: juliush »

chord írta:
2019.08.19., hétf. 23:59
Én is sokat járok koncertre, ő is,ti is, ők is, akik ide írogatunk.
Fel nem foghatom, hogy nem tűnik az fel, hogy a nézőtéren a 'tér' az nem hallható.
Mert hallható...jómagam az elmúlt pár évtizedben többszázszor hallottam, élveztem. Különböző termekben, különböző méretű és összetételű gárdákat hallgatva, különböző műfajokon!

Még szerencse, hogy az evolúció, bár nem elsősorban a zenehallgatást szem előtt tartva, két fület alakított ki a fejem két oldalán és ráadásként közé teremtett némi matériát, hogy tudjon valamit kezdeni a felőlük érkező információval!
Gyula 
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
 

Avatar
juliush
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2633
Csatlakozott: 2009.04.29., szer. 14:46
Értékelés: 3326

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: juliush »

Kellnerművek írta:
2019.08.19., hétf. 23:08
...A felvételeknél alap probléma, hogy a mikrofon nem fül, nem úgy működik. Innentől varázsolhatunk, ahogy akarunk, az a felvétel nem az lesz , amit hallottunk...
A mikrofon szerepe nem a fülének felel meg, így nem is kell úgy működnie!
Amint azt már (sokak számára valószínűleg unalomig ismételgetve) leírtam, a hangrögzítés rendszere egy távközlési csatorna, amelynek a célja, hogy egy a levegőmolekulák rezgése útján terjedő jelenséget térben és/vagy időben távolban reprodukáljon ugyancsak hangrezgések formájában.
Ennek a csatornának a mikrofon a bemeneti elektroakusztikus átalakítója, amely az őt gerjesztő mechanikus rezgéseket transzformálja analóg elektromos jellé. A túlsó vége a hangszóró vagy fejhallgató, amely épp fordítva a rábocsátott elektromos jelet alakítja levegőrezgésekké. A fül még csak pár millisec-kel később kap majd szerepet. ;)
A reprodukció hűségéről akkor beszélhetünk, ha a hallgatót a pozíciójában az eredetileg felvett, majd a felvételi csapat által tudatosan transzformált és rögzített jelfolyam visszaalakítását követően a készítők által szándékolt auditív ingerek érik. Mivel ahogy azt szintén írtam már, a hobbink során úgymond "konzervből dolgozunk", nincs ráhatásunk a csatorna első szakaszára, hűség, transzparencia tekintetében ennyit érhetünk el. A felvételtechnikát, valamint a hang- és mastering mérnöki teljesítményt illetően ki vagyunk szolgáltatva. De a jó hír az, hogy évtizedek óta csiszolgatott technológiával dolgozó, hozzáértő szakembereknek, művészeknek - én legalábbis ezt hiszem és többnyire ezt is tapasztalom. Kivételek persze mindig vannak.
Gyula 
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
 

Avatar
chord
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2548
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: chord »

Valóban szépen csoportosulnak az álláspontok.
Ear-nak igaza van, nem kicsit.
Én is sokat járok koncertre, ő is,ti is, ők is, akik ide írogatunk.
Fel nem foghatom, hogy nem tűnik az fel, hogy a nézőtéren a 'tér' az nem hallható.

Vagy egy zongorakoncert? Miféle teret hall ott a közönség? Hogy hány méterre van tőlem? De honnan? Melyik sortól? Előre-hátra-fel-le, vagy tényleg, hol az a tér?

Ami meg nem tisztán akusztikus zene, amit itt rengeteget hallgattok, hifisek, ott meg értelmetlen mindenféle 'tér' létezéséről beszélni a valóságban.

Amit sok hifis lánc előállít, ahol a zenészek, mint marionett-figurák lógnak be, lebegve, a színpadra., - én ilyet még egyik koncerten sem hallottam.
Az a 'tér', amit én szeretek, a felvételeken, az inkább valamiféle aura, de azt bármikor bárkinek megmutatom egy sima gitárral.
Az említett ülésrend, a 'sztereó térben' szépen kijöhet, de itt az előre-hátra dolgokon megy a vita, azt hiszem.


Meg, hogy a hifiben a megszólalás mikéntje nem kellene, hogy számítson? Hát akkor vajon mi a fontos??

A valódi hangszerhang? Biztos?
Hallottatok már élőben egy csembalót? Aztán meg egy Alpha lemezről?
Biztosíthatok mindenkit, hogy lemezről több jön le. Mert közelmikrofonozottak. És ez nem baj. Sőt, zseniális felvételek. Élőben, én vettem a fáradságot, odaültem, csembalóhoz, lenyomtam pár akkordot, hogy ne az 5. sorban legyek, ne az elsőnél, hanem ott, a billentyűknél. Akkor ez a referencia? Vagy az 5. sor közepe? De a lemezen miért van több? Akkor csalnak? Vagy sz@r az egész?

Van olyan HarmoniaMundi lantlemezem, ahol bepróbálkoztak az 'igazi hangszerhanggal', amit kb. egy nézőtérről hallani lehet.
Kínos botrány lett, mindenki felhördült azon, hogy a mi ez a f@s...
Mert az emberek nem azt akarják hallani, hanem valami mást, valami sokkal közelebbi dolgot.

Az, hogy a hifi egy láthatatlan/hallhatatlan láncszem legyen a zene meg mi köztünk, nemes gondolat, csak nem valós. Mert egy totális újrakonstruálás zajlik, egy hangi építkezés, egy igen bonyolult kirakós játékkal.
Alkotó tevékenység, hang-alkotás, és a festészettel ezért simán áll a párhuzam.
Így az a felvetés, hogy 'a hifi lehetőleg ne is legyen jelen', kissé abszurd, vagy inkább simán paradoxon.
Nagyon vastagon ott van. Kövessetek már le egy jelutat, kb. csak, fejben, hogy mi mindenen megy át a 'zene'...

Amúgy, az, hogy 95% valószínűséggel fintorognánk egymás rendszerein, mármint a hangon, ezt a fajta egyet nem értést, ami itt megy, teljesen természetessé teszi...:)

ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
                      
 

Avatar
Robici
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1332
Csatlakozott: 2007.07.24., kedd 08:16
Értékelés: 1137
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Robici »

juliush írta:
2019.08.19., hétf. 11:32
Ugyanakkor a hangszerhangok jellemzőinek, az arányoknak, a térbeli elhelyezkedés realizmusának, stb. nagy pontosságú közvetítése elkerülhetetlen az "érzelmi és tudati állapot" előidézéshez, különösen akkor, ha jelentős élőzenei tapasztalattal is rendelkezünk.
Ha ez így lenne, akkor a zenészek lennének a legnagyobb hifisták. Kevés kivételtől eltekintve amennyire én tudom ez általában inkább pont fordítva van.

Avatar
Kellnerművek
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 493
Csatlakozott: 2014.01.19., vas. 13:50
Értékelés: 500
Tartózkodási hely: Fejér megye

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Kellnerművek »

Na, kezdünk egy kicsit öszerázódni.
A 2 nappal ezelőttí ,néha személyeskedésbe is torkolló vita lecsillapodott, egyre több a megfontolt, átgondolásra érdemes gondolat.
1. Koncert, studio felvétel.
Szerencsések azok a társaink, akik sok koncertet, és , vagy studio felvételt hallottak élőben. Az ő véléményeik, érzéseik, valljuk be , autentikusabbak a csak konzerv zenéhez jutó társaiknál.
Boldogok azok, akik a világ nagy koncert termeiben , vagy clubjaiban élőben hallhatták Karajant, Ravi Shankart, a jazz nagy alakjait. De tegye mindenki a szívére a kezét, zene-gyújteményének hány ezrelékében volt jelen a koncerten , vagy studió felvételen ? Honnan tudja, hogy az akkor és ott hogyan szólt.
Igen, a rendszeres élőzene látogatoknak több a fogalmuk róla, hogyan is kellene szólnia, de ők sem voltak mindenhol ott. Ők is azt a ronda angol kifejezésel -flash - nek nevezett érzést szeretnék a rendszerüktől.
A felvételeknél alap probléma, hogy a mikrofon nem fül, nem úgy működik. Innentől varázsolhatunk, ahogy akarunk, az a felvétel nem az lesz , amit hallottunk.
Keaf fórumtársunk nem győzi ezt demonstrálni, bemutatókat szervezni a hangfelvételek korlátairól, lehetőségeiről. Minden tiszteletem ezért.
2. Hang visszadó rendszerek.
Egyet értek Limar társunkkal, rendszerünk, ha lehet, ne vegyen el, ne tegyen hozzá, ne torzítsa a már felvett és konzervált anyagot.
Akkor kérdem, mi a búbánatnak ' hangolgatjuk' a rendszerünket különféle kábelekkel ? Főleg, ha azt sem tudjuk, eredetiben ez
hogy szólt. Ideológiákat gyártunk, hangzatos jelzőkkel illetjük, transzparensebb, sztereóbb, részletezőbb, mélységet, térérzetet ad. Mihez képest ? A zenekari árokból ? Legalább egymást, és magunkat ne nézzük madárnak. Azt, hogy nekem így jobban tetszik, azt lehet mondani, csak nem mindíg merjük, félve a trollok seregétől, a sárdobálástól, mert nem mindenkinek elég széles a háta ehhez.
De ez nem bűn.
3. Szoba akusztika, hangsugárzó.
Miért is várnánk el egy kvázi pontsugárzótól, a 60 m3- es szobánkban, hogy a Carnegie Hall akusztikáját adja vissza ?
Ez Albus Dumbledore kompetenciája.
Ne legyünk telhetetlenek.
Igen, törekedjünk arra, hogy minél jobban közelítsünk a valóságos hangélményre, ha már ez a hobbink, de nem Istentől való vétek ettől eltérni. Élvezzük, ne szorongjunk!

Ha már nem adatott meg nekem minden zenei óriás élőben való meghallgatása, koromnál, lehetőségeimnél , térbeli elhelyezkedésemnél fogva, és ne érjen vád, hogy csak a jól hangzás , vagy ellenkezés miatt írok ilyesmiket, egy kis konkrétum , képekben, hogy próbálom pallérozni magamat a hangok felismerésébén, értelmezésébén.
Csatolmányok
DSC_0127.JPG
DSC_0127.JPG (1.77 MiB) Megtekintve 2259 alkalommal
DSC_0126.JPG
DSC_0126.JPG (1.66 MiB) Megtekintve 2259 alkalommal
DSC_0125.JPG
DSC_0125.JPG (1.7 MiB) Megtekintve 2259 alkalommal
DSC_0124.JPG
DSC_0124.JPG (1.93 MiB) Megtekintve 2259 alkalommal

Avatar
juliush
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2633
Csatlakozott: 2009.04.29., szer. 14:46
Értékelés: 3326

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: juliush »

Ear írta:
2019.08.19., hétf. 21:56
Te térbeli elhelyezkedés realizmusáról írsz, ami önellentmondás, hiszen ez a a legtöbb felvételen egy mesterségesen előállított valami, ami kis részben a mikrofonozásból, nagyobb részben potméterek csavargatásából adódik. Értem, hogy sokaknak fontos az így előállított, jórészt művi színpad megjelenítése, de tuti, hogy nem elkerülhetetlenül fontos.
Sok producer/hangmérnök/zenész tapasztalatát, hozzáértését, ízlését, hallását, vagy épp esztétikai érzékét, valamint az eredeti helyszín térbeliségének több-kevesebb mikrofon által rögzített jelekből történő visszaadására tett erőfeszítését nézed le tudálékos megjegyzéseddel! Engedelmeddel nem osztom a véleményedet és sok-sok örömöt lelek például az eredeti ülésrendhez hű térbeli elhelyezkedésben és arányokban számos kíváló felvételen (mert ott van), megbízva a fent felsorolt szakemberek és művészek felkészültségében és képességeiben!
Gyula 
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
 

Avatar
juliush
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2633
Csatlakozott: 2009.04.29., szer. 14:46
Értékelés: 3326

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: juliush »

Ear írta:
2019.08.19., hétf. 21:40
A rendszereink pont ilyenek, Bösendorferből Steinwayt, Schiffből, növendéket csinálnak és vica verza...
Tényleg???? gondolkodik.gif
Más is így gondolja?
Gyula 
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
 

Avatar
bitrograde
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2081
Csatlakozott: 2016.10.27., csüt. 11:40
Értékelés: 1817
Tartózkodási hely: Pécs

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: bitrograde »

Ear írta:
2019.08.19., hétf. 10:38
Az első az élő zenéhez való hasonlítgatás fetisizmusa. Ha valaki azt mondja, hogy a hifi lánctól azt várja, hogy olyan érzelmi és tudati állapotba kerüljön, mint élő zene hallgatása közben, azt tökéletesen meg tudom érteni, de hogy azt akarja reprodukálni, ami a színpadon szól - hát ezt többféle szempontból is érthetetlennek tartom. Egyfelől semmilyen eszköz sincs erre, ha a felvételtechnikából csak a mikrofonokat és az elhelyezésüket nézzük, legalább akkora a skála mintha a hangdobozokat néznénk a fröccsöntött műanyag házas Pc hangszóróktól kezdve a sztatikusokon-ribbonokon át az egyedileg a szobába hangolt tölcséres őrületekig meg a lehallgató szobákat. Ha ezen az oldalon nincs tökéletes megoldás, akkor ugyan miért gondolják a hifisták, hogy a túloldalon lehet? Miért a felvételekben meg nem található tökéletesség elérése a cél technikailag szintén tökéletlen eszközökkel? Miért nem az emóciók vezetnek?
Mert ha az emóciók vezetnének, akkor megette a fene az egészet. Próbáld meg ugyanezt az érzelmekre való hivatkozást egy szakmájukat komolyan vevő és hozzáértően végző hangmérnökök fórumán előadni.
A másik, amit nem tudok hova tenni, az a hangszerhang, mint referencia. A nagybetűs hegedű, a nagybetűs zongora. Ilyen nincs. A zenész is állandóan tuningol, még akkor is, ha akusztikus hangszeren játszik, húrral, vonóval, hangszerlábbal, másodszor állandóan alkalmazkodik a környezetéhez, harmadsorban a hangszer csak a zenész közvetítő eszköze. volt szerencsém Schiff András mesterkurzuson hallani az ő játékát Bősendorfer grand pianon, ami maga volt a hangszerről alkotott kép kvintesszenciája, meleg, testes, aranyló hangkép, aminek halkan is súlya van, majd ugyan ott, ugyan azon a hangszeren ugyan azt a részletet egy növendéktől eljátszani, akinek a kezei alatt a zongora hirtelen egy leharcolt Steinway-é alakult, fémes, kopogós hanggal, egyjegyű basszussal.
Azért az ugye nem nagy probléma, hogy ha ezt a szép különbséget a lehallgató láncainkon is hallani szeretnénk? A "hangszerhang" nyilván nem abszolút.
Aztán az ember a készülékben. Ha nincs ott, megette a fene. Gondolom mindenki tud olyan cégeket, ahol az alapító/vezérürü távozása után jött az útkeresés és gyakran a megszűnés. És milyen változatossá teszi ez az indíttatás a piacot. Van, aki nem talált magának tetsző készüléket, ezért épített magának, van aki egy elektroncső műszaki adatai kápráztattak el, és indította be a fantáziáját, más arra tette fel az életét, hogy a periódusos rendszer összes vezetőjét kipróbálja, mint hifi kábel. Mind tökéletesíteni akar, de mind a maga módján, a maga preferenciái szerint. Ha nincs ilyen belső preferencia, irány, akkor lehet akár milyen jó szkóp meg torzításmérő, az eredmény legfeljebb átlagos lesz.
Értem, hogy kell a személyes elhivatottság, de aki nem a hang reprodukcióját tekinti a legfontosabb célnak, az szerintem rossz úton jár. Én nem az átlag apologetikáját, hanem a semleges transzparenciáét zengedezném itt, ha lehet. Nyilván nem véletlenül hallgatok azt, amit itt van az aláírásomban.
A képzőművészet, a hiperrealizmus meg szerintem nagyon is ide illő hasonlat, hiszen ott is a világ valamiféle leképezése és transzformációja zajlik, amit nézhetünk úgy is, hogy a hű mennyire tud rajzolni, majdnem megszólal, annyira élethű szinttől hogy lehet eljutni mondjuk Rothkóig.
Szerintem meg egyáltalán nem jó hasonlat. A művészet kifejezésmód, ahogyan a zenei interpretáció is, és bizonyos szinten persze a készülékein is ezt teszik. De ha őket hallom elsősorban, és nem a rajtuk megszólaló zenét, akkor nem jó úton járunk. Míg a művészetben éppen a megszólalás mikéntje a fontos, addig ez a hifiben nem kellene, hogy számítson. Nem a készüléket, a készítőjének a hifiről alkotott felfogását, elképzelését, stb. kellene hallanunk, hanem - bocs, hogy ismétlem magam - az élő zene egyensúlyához közeli megszólalását a zenének. Persze, erre is mondhatod, hogy a megcsömörlött hifista keze a bilibe lóg, de hát ez van, én vállalom.
Audio-PC (zozoweb & mzperx) / Rotel RCD-865 (by süteményx) - RME ADI-2 FS (zozoweb PSU) - Bryston 4B - Vandersteen 2CE Signature |
OTL by zozoweb (Siemens&Mullard) - Sennheiser HD540 Reference Gold | Wyre4Sound, freeba, SAEC, Kondo KSL-SPC & Mogami

Avatar
audioline
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5822
Csatlakozott: 2012.03.20., kedd 10:29
Értékelés: 3160

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: audioline »

Referencia a szürkeállományban leledzik. :)
.

Avatar
ANDS
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2317
Csatlakozott: 2010.10.23., szomb. 19:56
Értékelés: 627

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: ANDS »

juliush írta:
2019.08.17., szomb. 17:01
.....a rendszer .... fejlesztése során általában épp azt tapasztaltam, hogy egyre több érdekes, izgalmas, eleddig megbúvó részlet, finomság előbukkanása, az arányok természetesebbé, az összhangzás teltebbé, a ritmika követhetőbbé válása, stb., a korábban lenézett felvételeim nagy részét épp inkább felértékelte, sőt megkedveltette velem! Ti hogy vagytok ezzel?
Én is hasonlóképpen vagyok ezzel.
Egyre több felvétel hallgatható, amit 10 évvel korábban még gyenge felvételnek tituláltam.
Az áram alatt lévő alkatrész ugyanúgy néz ki, mint amelyik nincs áram alatt, csak más a fogása.

Ha jól szól a cuccod, és elégedetten hátradőlve hallgatod, ne fejleszd tovább.

Avatar
fülelek
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6934
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 4669
Tartózkodási hely: Csobánka

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: fülelek »

Már maga az előadás is csak egy változata annak, amit a zeneszerző elképzelt.
Volt már olyan Müpa élményem, hogy az amúgy híres és elismert zongoraművész előadása annyira nem tetszett, hogy hazaérve meghallgattam ugyanazt a művet egy másik előadóval az éppen aktuális hifin, és sokkal jobban tetszett, mert az élőhöz képest nyilvánvaló elektroakusztikai és akusztikai hiányosságokat bőven kárpótolta a lényegesen jobb előadás.

Avatar
juliush
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2633
Csatlakozott: 2009.04.29., szer. 14:46
Értékelés: 3326

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: juliush »

Ear írta:
2019.08.19., hétf. 10:38
Az első az élő zenéhez való hasonlítgatás fetisizmusa. Ha valaki azt mondja, hogy a hifi lánctól azt várja, hogy olyan érzelmi és tudati állapotba kerüljön, mint élő zene hallgatása közben, azt tökéletesen meg tudom érteni, de hogy azt akarja reprodukálni, ami a színpadon szól - hát ezt többféle szempontból is érthetetlennek tartom. Egyfelől semmilyen eszköz sincs erre...
Mivel túlnyomórészt a részvételünk nélkül, időben és térben távol rögzített eseményről, egyéni esztétikai, üzleti, stb. preferenciák mentén készített, kódolt és memóriába tárolt lenyomatból reprodukálunk otthon, a színpadi események reprodukciójának hűsége praktikusan nem is mérhető. Senki nem is állított szerintem ilyesmit.
Ugyanakkor a hangszerhangok jellemzőinek, az arányoknak, a térbeli elhelyezkedés realizmusának, stb. nagy pontosságú közvetítése elkerülhetetlen az "érzelmi és tudati állapot" előidézéshez, különösen akkor, ha jelentős élőzenei tapasztalattal is rendelkezünk. Ha ez az "élő zenéhez való hasonlítgatás fetisizmusa", úgy vállalom.
És véleményem szerint igenis vannak eszközök a fentiek elegendően pontos közvetítésére ahhoz, hogy a tudatunk a bennünk számtalan élmény hatására kialakult mintázatokkal harmonizáló módon előidézze egy élő koncert által okozott "érzelmi és tudati állapotot".
Gyula 
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
 

Avatar
juliush
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2633
Csatlakozott: 2009.04.29., szer. 14:46
Értékelés: 3326

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: juliush »

Ear írta:
2019.08.19., hétf. 10:38
...volt szerencsém Schiff András mesterkurzuson hallani az ő játékát Bősendorfer grand pianon, ami maga volt a hangszerről alkotott kép kvintesszenciája, meleg, testes, aranyló hangkép, aminek halkan is súlya van, majd ugyan ott, ugyan azon a hangszeren ugyan azt a részletet egy növendéktől eljátszani, akinek a kezei alatt a zongora hirtelen egy leharcolt Steinway-é alakult, fémes, kopogós hanggal, egyjegyű basszussal...
De hát pont azt várjuk el a rendszereinktől, hogy ezt a különbséget (is) közvetíteni legyenek képesek!!! gondolkodik.gif
Vagy erre szerinted nem képesek?
Gyula 
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
 

Válasz küldése

Vissza: “Csevegők”