Figyelem: a szabályzat 6.8.3.1 - es pontja alapján az adás vételi részen a "pü ment" és "válasz ment" jellegű hozzászólásokat törölni fogjuk, csakúgy mint a hely / posta adatok és ár nélkül feladott hirdetéseket.

Általában a hifiről

Avatar
fülelek
Törzsgárda
Törzsgárda
Hozzászólások: 6164
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 2872
Tartózkodási hely: Csobánka

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: fülelek » 2019.10.11., pén. 10:49

"Ez pont nem csak műszaki dolog, hanem élő szükséglet.
Lenne. De a HighEndből meg mindenhonnan kigolyózódott.
Micsoda felhördülések itt is, tökvicces.:)

Van egy fiziológiás jellegzetessége az észlelésünknek, amely nem olyan zavaros dolog, mint az akusztika nagyon komplikált változatossága, hanem nektek is így pont úgy működik, mint mindenkinek, ez tényleg szépen mérhető és modellezhető, és ez szimplán 'marhaságnak' van titulálva.

Furcsa ez a kánonban benne lenni, meg nem-lenni-benne..."

Te most szándékosan nem veszed figyelembe az említett műszaki problémákat, vagy csak szimplán nem érted?
Az ábrázolt görbéken csak a különbségeket kell nézni a különböző hangosság szinteken, nem az abszolút értéket.
Ha halkan hallgatod a zenét, akkor elég sok minden belevész a környezeti zajba, tehát hígendről kár beszélni. Nincs hígend háttérzenélés, mert nincs értelme.
dunaudio.hu

Avatar
fapaci
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 12678
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 6444
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: fapaci » 2019.10.11., pén. 10:41

asebestyen írta:
2019.10.11., pén. 10:26
Robici írta:
2019.10.11., pén. 10:13
marconi írta:
2019.10.11., pén. 09:39
Aminek a hangminősége 500e Ft ért csak egy icipicit marad el egy normálisan megtuningolt 12e Ft os kínai dacpanelétől 😂 (ez utóbbi akkumlátorról hajtva)
Igen ez most megint egy "újra látták a jetit" jellegű hozzászólás volt. :-)
Az kizárt, múltkor látták, ahogy megette a loch nessi szörny. :smile29:
Nessiből is van már akkus High End verzió. Állítólag idén több HiFi kiállításon is bemutatják, Linux alapú 3 gépes rendszerbe lesz kötve tiszta ezüst kábelezéssel, kék gyöngyökkel zsonglőrködve fog operákat előadni és az 50-es évekből származó, demagnetizált, félig teli Unicumos üvegeket osztogatni. Bár itt a hírek ellentmondóak, mert némelyikben félig üres üvegeket említenek.

Online
Avatar
asebestyen
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2486
Csatlakozott: 2017.11.26., vas. 10:59
Értékelés: 2476
Tartózkodási hely: Bokod

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: asebestyen » 2019.10.11., pén. 10:26

Robici írta:
2019.10.11., pén. 10:13
marconi írta:
2019.10.11., pén. 09:39
Aminek a hangminősége 500e Ft ért csak egy icipicit marad el egy normálisan megtuningolt 12e Ft os kínai dacpanelétől 😂 (ez utóbbi akkumlátorról hajtva)
Igen ez most megint egy "újra látták a jetit" jellegű hozzászólás volt. :-)
Az kizárt, múltkor látták, ahogy megette a loch nessi szörny. :smile29:
Supra MD-06 mk3 | LuXor PC V1 | Audio-gd di2014 USB-SPdif konverter | Audio-gd Reference 10.32 dac/előfok | Audio-gd Master 3 végfok | Xavian XN Piccola | Supra kábelezés



 

Avatar
SoundMania
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4257
Csatlakozott: 2011.05.06., pén. 20:57
Értékelés: 615

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoundMania » 2019.10.11., pén. 10:14

chord írta:
2019.10.11., pén. 09:59
SoundMania írta:
2019.10.11., pén. 09:04
chord írta:
2019.10.11., pén. 08:29

A hangszínszabályozás.
Szerintem ipyen műszaki jellegű dolgokba ne menj bele...... Maradj a zenehallgatásnál.
Ez pont nem csak műszaki dolog, hanem élő szükséglet.
Lenne. De a HighEndből meg mindenhonnan kigolyózódott.
Micsoda felhördülések itt is, tökvicces.:)

Van egy fiziológiás jellegzetessége az észlelésünknek, amely nem olyan zavaros dolog, mint az akusztika nagyon komplikált változatossága, hanem nektek is így pont úgy működik, mint mindenkinek, ez tényleg szépen mérhető és modellezhető, és ez szimplán 'marhaságnak' van titulálva.

Furcsa ez a kánonban benne lenni, meg nem-lenni-benne...
Szerintem normális rendszer esetén gyakorlatilag szükségtelen .
Másrészt ahogy Zoli is írja , egyáltalán nem elhanyagolható a műszaki megvalósítás része. Sokkal több a probléma vele mint amit hozna, így sztem nem véletlenül gyomlálódtak ki a készülékekből.
Kár, hogy itt tartatok, hogy ilyen dolgokat szeretnétek a készülékekbe, az üveggolyók, meg színes kövek mellé.

Avatar
Robici
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 816
Csatlakozott: 2007.07.24., kedd 08:16
Értékelés: 365
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Robici » 2019.10.11., pén. 10:13

marconi írta:
2019.10.11., pén. 09:39
Aminek a hangminősége 500e Ft ért csak egy icipicit marad el egy normálisan megtuningolt 12e Ft os kínai dacpanelétől 😂 (ez utóbbi akkumlátorról hajtva)
Igen ez most megint egy "újra látták a jetit" jellegű hozzászólás volt. :-)

Avatar
Tctronic
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1299
Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
Értékelés: 716
Tartózkodási hely: Kistarcsa

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Tctronic » 2019.10.11., pén. 10:06

chord írta:
2019.10.11., pén. 09:59
SoundMania írta:
2019.10.11., pén. 09:04
chord írta:
2019.10.11., pén. 08:29

A hangszínszabályozás.

Szerintem ipyen műszaki jellegű dolgokba ne menj bele...... Maradj a zenehallgatásnál.
Ez pont nem csak műszaki dolog, hanem élő szükséglet.
Lenne. De a HighEndből meg mindenhonnan kigolyózódott.
Micsoda felhördülések itt is, tökvicces.:)

Van egy fiziológiás jellegzetessége az észlelésünknek, amely nem olyan zavaros dolog, mint az akusztika nagyon komplikált változatossága, hanem nektek is így pont úgy működik, mint mindenkinek, ez tényleg szépen mérhető és modellezhető, és ez szimplán 'marhaságnak' van titulálva.

Furcsa ez a kánonban benne lenni, meg nem-lenni-benne...
Egy-két napja írtam a Hangsugárzó építés topikban pont, hogy a habszínszabályozás, (eqalizer) nem ördögtől való dolog....
Egy időben Home-audióban is nagyon népszerű volt aztán száműzték.
dsp.jpg
dsp.jpg (74.36 KiB) Megtekintve 480 alkalommal
Analóg: Technics 1210MKII, Ortofon Blue, Palotás féle phono
Digitál:   Pioneer BDP 450, Holo Audio Spring 2 DAC
Erősítés: Mark Levinson 38 + Nakamichi IA3(Átmenetileg)
Hangfal: DIY (Onken doboz, JBL2226, TAD4002+JBL2343, JBL077)
Kábelek: Fapaci, AQ, Kimber, Cambridge Audio             

Avatar
chord
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2550
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: chord » 2019.10.11., pén. 09:59

SoundMania írta:
2019.10.11., pén. 09:04
chord írta:
2019.10.11., pén. 08:29

A hangszínszabályozás.

Szerintem ipyen műszaki jellegű dolgokba ne menj bele...... Maradj a zenehallgatásnál.
Ez pont nem csak műszaki dolog, hanem élő szükséglet.
Lenne. De a HighEndből meg mindenhonnan kigolyózódott.
Micsoda felhördülések itt is, tökvicces.:)

Van egy fiziológiás jellegzetessége az észlelésünknek, amely nem olyan zavaros dolog, mint az akusztika nagyon komplikált változatossága, hanem nektek is így pont úgy működik, mint mindenkinek, ez tényleg szépen mérhető és modellezhető, és ez szimplán 'marhaságnak' van titulálva.

Furcsa ez a kánonban benne lenni, meg nem-lenni-benne...

ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1


blog: Komolyzenei ajánló


                      


 



Avatar
marconi
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 268
Csatlakozott: 2011.03.30., szer. 08:42
Értékelés: 103

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: marconi » 2019.10.11., pén. 09:39

Robici írta:
2019.10.11., pén. 09:09
Loudness ma is létezik, például az RME ADI-2-ben be- és kikapcsolható, ráadásul még paraméterezhető is.
Aminek a hangminősége 500e Ft ért csak egy icipicit marad el egy normálisan megtuningolt 12e Ft os kínai dacpanelétől 😂 (ez utóbbi akkumlátorról hajtva)
PierreLurneJ1,Airtangent2b,SupexSD900SuperII,Krell KSP-7B(Kaisei recap),Core Audio Daido PC, Karuna Ultimate USB/SPDIF, Marantz cda-94 jFet mod/ BG recap), Philips cd100 Trial run Tunerman full mod, Tunerman OTL twin servo, vFET srpp, Parabox Ellipsus mkIII, Altec 604-8G

Avatar
fülelek
Törzsgárda
Törzsgárda
Hozzászólások: 6164
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 2872
Tartózkodási hely: Csobánka

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: fülelek » 2019.10.11., pén. 09:12

A halk zenehallgatásnál valóban fiziológiailag szükséges a mély hangok emelése, az ábrán látszik, hogy az újabb mérések jócskán eltérnek a régiektől. A 80 és 50phon hangerő szint (hangos és halk zenehallgatás) között 200Hz alatt kb. 6 dB-t kellene korrigálni.
A szokásos fiziológiai hangerőszabályzás a gyakorlatban használhatatlan a következő okok miatt:
A szabályzás kezdete csak a hangerőszabályzó potméter kialakításától függ, nem veszi figyelembe a jelszintet, azaz ugyanúgy szabályoz, ha 2Vmax névleges jelszintet adó cédajátszót kötünk rá, vagy ha 500mV névleges jelszintű analóg hanglemez előerősítőt kötünk az erősítő bemenetére, ez akár12dB különbség is lehet, ami nem hanyagolható el. Az erősítő kimenetére kötött hangsugárzók hatásfoka is jócskán eltérhet, 82-94dB között még 12dB különbség van, ez sem hanyagolható el. A hallgatási távolság és a szobaakusztika is változó, ez is akár 6-8dB különbséget jelenthet.
Megoldható a dolog, ha mindent figyelembe veszünk, és egyénileg határozzuk meg a fiziológiai hangerőszabályzás mértékét. Ezt dsp segítségével relatíve egyszerűen és pontosan beállíthatjuk némi kísérletezés után, de ez elég úri huncutság, és érteni se árt hozzá. A hangerőszabályzó preset beállítással (már ahol van ilyen, pl. Foobar plugin) kísérleti alapon szintén lehet tenni valamit, de ha a hangszínszabályzó szabályzási meredeksége nagyobb a kelleténél, akkor könnyen túl lehet tolni a biciklit, amit persze meg lehet szokni, mint ahogy elég sok hifi hobbitársunk igényli a több mélyhangot, mint ami dukálna...
Csatolmányok
elc1.gif
elc1.gif (94.99 KiB) Megtekintve 468 alkalommal
dunaudio.hu

Avatar
Robici
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 816
Csatlakozott: 2007.07.24., kedd 08:16
Értékelés: 365
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Robici » 2019.10.11., pén. 09:09

Loudness ma is létezik, például az RME ADI-2-ben be- és kikapcsolható, ráadásul még paraméterezhető is.

Avatar
SoundMania
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4257
Csatlakozott: 2011.05.06., pén. 20:57
Értékelés: 615

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoundMania » 2019.10.11., pén. 09:04

chord írta:
2019.10.11., pén. 08:29
Az ilyen szimulációs-modellezős korrekció-kreálásnál maradva, eszembe jutott egy, ami elterjedt volt nagyon, amit mindenki ismer, ill. ismert, mert a mai HighEnd teljesen száműzte.
Pedig nem az ördögtől való.

A hangszínszabályozás.

Hova is lett?
Mielőtt valaki nyomná, hogy minek, meg csak elrontja a hangot, meg színez, meg sz@r, elég arra gondolni, hogy a fülünknek is van egy frekvenciafüggő karakterisztikája, ami azt jelenti, hogy kicsi hangerőn 'színtelenedés' van az észlelésben, vagy másképp, középhang-orientáció, ez valószínűleg evolúciós hatás is volt.

Vagyis, amikor nem a Show-n vagyunk, amikor 110dB-lel ordít a bármi-mert-fáj, hanem otthon, pl. éjszaka, egy halk zenehallgatásnál, elméletileg és fiziológiásan is hiány lesz az alsó és a felső frekvenciákon kb. 1:2 arányban, a mélyek jobban elvesznek.

Igen, erre találták ki a loudness kapcsolót, az idősebbek tutira emlékeznek rá.
Régen, 20+ éve, hallottam olyan erősítőt, amelyen igazi loudness volt. Vagyis, többleágazásos hangerőpotmétert alkalmaztak, és így a loudness kiemelés mértéke a tekerésnél automatikusan változott, pici hangerőn nagy volt, kb, fele állás után, felfelé haladva pedig nulla.
Az átmenet teljesen folyamatos volt.
És, ami a lényeg, így, ez az egész, teljesen és totálisan észrevehetetlen volt, és egészen helyesnek tűnt. Akkor.


Mostanában nem hallottam ilyet. Pedig valószínűleg lehetne nagyon jót készíteni. És az elv teljesen korrekt.

Nem tudom, hogy kellene-e.
Szerintem ipyen műszaki jellegű dolgokba ne menj bele...... Maradj a zenehallgatásnál.

Online
Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3883
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 2281

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: istvan01 » 2019.10.11., pén. 08:49

chord írta:
2019.10.11., pén. 08:29
Az ilyen szimulációs-modellezős korrekció-kreálásnál maradva, eszembe jutott egy, ami elterjedt volt nagyon, amit mindenki ismer, ill. ismert, mert a mai HighEnd teljesen száműzte.
Pedig nem az ördögtől való.

A hangszínszabályozás.

Hova is lett?
Mielőtt valaki nyomná, hogy minek, meg csak elrontja a hangot, meg színez, meg sz@r, elég arra gondolni, hogy a fülünknek is van egy frekvenciafüggő karakterisztikája, ami azt jelenti, hogy kicsi hangerőn 'színtelenedés' van az észlelésben, vagy másképp, középhang-orientáció, ez valószínűleg evolúciós hatás is volt.

Vagyis, amikor nem a Show-n vagyunk, amikor 110dB-lel ordít a bármi-mert-fáj, hanem otthon, pl. éjszaka, egy halk zenehallgatásnál, elméletileg és fiziológiásan is hiány lesz az alsó és a felső frekvenciákon kb. 1:2 arányban, a mélyek jobban elvesznek.

Igen, erre találták ki a loudness kapcsolót, az idősebbek tutira emlékeznek rá.
Régen, 20+ éve, hallottam olyan erősítőt, amelyen igazi loudness volt. Vagyis, többleágazásos hangerőpotmétert alkalmaztak, és így a loudness kiemelés mértéke a tekerésnél automatikusan változott, pici hangerőn nagy volt, kb, fele állás után, felfelé haladva pedig nulla.
Az átmenet teljesen folyamatos volt.
És, ami a lényeg, így, ez az egész, teljesen és totálisan észrevehetetlen volt, és egészen helyesnek tűnt. Akkor.


Mostanában nem hallottam ilyet. Pedig valószínűleg lehetne nagyon jót készíteni. És az elv teljesen korrekt.

Nem tudom, hogy kellene-e.
Ezt a loudness marhaságot hogy illeszted egy 83dB és 105dB hatásfokú rendszerhez? Arról már nem is beszélve, a tömeg-pop felvételek fele(?) ludnessre van keverve, ami persze nem pont ugyan az, de legalább nem kell bajlódni a halkabb részek esti háttérben zenélésével.

Avatar
chord
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2550
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: chord » 2019.10.11., pén. 08:29

Az ilyen szimulációs-modellezős korrekció-kreálásnál maradva, eszembe jutott egy, ami elterjedt volt nagyon, amit mindenki ismer, ill. ismert, mert a mai HighEnd teljesen száműzte.
Pedig nem az ördögtől való.

A hangszínszabályozás.

Hova is lett?
Mielőtt valaki nyomná, hogy minek, meg csak elrontja a hangot, meg színez, meg sz@r, elég arra gondolni, hogy a fülünknek is van egy frekvenciafüggő karakterisztikája, ami azt jelenti, hogy kicsi hangerőn 'színtelenedés' van az észlelésben, vagy másképp, középhang-orientáció, ez valószínűleg evolúciós hatás is volt.

Vagyis, amikor nem a Show-n vagyunk, amikor 110dB-lel ordít a bármi-mert-fáj, hanem otthon, pl. éjszaka, egy halk zenehallgatásnál, elméletileg és fiziológiásan is hiány lesz az alsó és a felső frekvenciákon kb. 1:2 arányban, a mélyek jobban elvesznek.

Igen, erre találták ki a loudness kapcsolót, az idősebbek tutira emlékeznek rá.
Régen, 20+ éve, hallottam olyan erősítőt, amelyen igazi loudness volt. Vagyis, többleágazásos hangerőpotmétert alkalmaztak, és így a loudness kiemelés mértéke a tekerésnél automatikusan változott, pici hangerőn nagy volt, kb, fele állás után, felfelé haladva pedig nulla.
Az átmenet teljesen folyamatos volt.
És, ami a lényeg, így, ez az egész, teljesen és totálisan észrevehetetlen volt, és egészen helyesnek tűnt. Akkor.


Mostanában nem hallottam ilyet. Pedig valószínűleg lehetne nagyon jót készíteni. És az elv teljesen korrekt.

Nem tudom, hogy kellene-e.

ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1


blog: Komolyzenei ajánló


                      


 



Avatar
fapaci
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 12678
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 6444
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: fapaci » 2019.10.10., csüt. 22:18

chord írta:
2019.10.10., csüt. 22:02
Ahol az akusztikai modellezésetek kb. olyan lenne, mint amikor 30 vagy 50 vagy 100 helyen mérek hőmérsékletet, légnyomást, páratartalmat meg szelet, időben, szg. szimulációval futtatva, atompontosan, ahogyan a megbízó kérte, és megpróbálom ezekből kitalálni, hogy holnap milyen idő lesz...
Attól tartok, az időjárást ritkábban találják el. :D

Avatar
trane
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5321
Csatlakozott: 2008.11.21., pén. 12:54
Értékelés: 1572

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: trane » 2019.10.10., csüt. 22:09

chord írta:
2019.10.10., csüt. 22:02
Valóban, az, hogy a templomi terek, az egyenlő, hogy hideg meg visszhangos, ennek erősen ellentmondanak maguk a lemezek, amelyeket ott vettek fel, és mégis kiemelkedően szólnak...
mivel igencsak voltál számos ilyen helyen, tudnod kell, valóban nagyon nem mindegy, hol ülsz :ohnoohnoohno: - a mikrofonokat pedig nyilván oda fogják tenni, ahol a legjobb az akusztika, és nem tűnnek el akár hangszerek a boltívek alatt... :yingyang:


védd a fákat> egyél hódot! ;-)))


Avatar
chord
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2550
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: chord » 2019.10.10., csüt. 22:02

Valóban, az, hogy a templomi terek, az egyenlő, hogy hideg meg visszhangos, ennek erősen ellentmondanak maguk a lemezek, amelyeket ott vettek fel, és mégis kiemelkedően szólnak.
Nekem, asszem, van jó sok ilyen felvételem. Ahol az akusztikai modellezésetek kb. olyan lenne, mint amikor 30 vagy 50 vagy 100 helyen mérek hőmérsékletet, légnyomást, páratartalmat meg szelet, időben, szg. szimulációval futtatva, atompontosan, ahogyan a megbízó kérte, és megpróbálom ezekből kitalálni, hogy holnap milyen idő lesz...

ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1


blog: Komolyzenei ajánló


                      


 



L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 490
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: L5S1 » 2019.10.10., csüt. 21:34

[/quote]
Én azért így kategorikusan a templomokat nem írnám le, mert valóban lehet jó akusztikájuk, de ahogy te is írtad, ott mások az elvárások. Voltam már templomban vonósnégyes koncerten, ahol semmi probléma nem volt, bár tény, hogy az első sorok valemelyikében ültem. Sőt úgy gondolom, kisebb zenekarokra, énekre, meg persze orgonakoncertre nagyon is kellemes hangzást ad. De akárcsak bármely koncertteremben, egy templomban is vannak jó meg kevésbé jó helyek akusztika szempontjából. Szakrális szempontból pedig egy templom nekem még többet jelent, ami hozzátehet az élményhez, de nyilván ez megintcsak más témakör.
[/quote]

A zenekar az nem egy vacak hifitorony amit betolnak a templomba és jól vagy szarul de mindig ugyanolyan lélektelenül szól. A zenészek maguk is adaptálódnak az akusztikai viszonyokhoz így a kevésbé szerencsés akusztika bár néha megnehezíti az életüket de azért nem feltétlen akadályozza a feledhetetlen koncertélmények létrejöttét. Mire valaki eljut oda hogy egy zenei diplomát a kezébe kap nagyjából az iskolai vécétől a nagyzenekari koncertteremig mindenhol kipróbálja a gyakorlást és érdekes mód mindenütt képes lesz gyorsan alkalmazkodni az eltérő akusztikai viszonyokhoz. Nekik egy templomi koncert az utózengések ellenére is sokszor maga a mennyország.
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

Avatar
kaef2
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5894
Csatlakozott: 2008.01.07., hétf. 20:53
Értékelés: 2368

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kaef2 » 2019.10.10., csüt. 21:34

chord írta:
2019.10.10., csüt. 15:03
Nem minden mérnöki megközelítés iszonyú nagyképű a hifiben.
Csak az, amelyik azt nyomja, hogy 'minden' lemodellezhető és lemérhető az akusztika területén.

Mert ez azt sugallja, hogy OK minden, és e szerint bármilyen akusztikai fiaskó kivédhető.

Abban kiegyezek készséggel, hogy 'ipari szinten elég jól működik', de ez a mindentől igen messze esik.
A CD játszók is, ipari szinten elég jók, nem? Meg a PC-s zenehallgatás is, hiszen megy a zene, működik a dolog...


Ismét a MÜPA példája.
Sok szakember, hosszú hónapok munkája. És a szimulációk teljesen rendben voltak.
És akkor minden teljesen rendben van? Ja, azokon a mérési pontokon és azokon az elvárási tartományokon igen, rendben van. Azt feltételezni, hogy ilyenkor a meghallgatások alkalmával automatikusan minden rendben lesz, az tényleg nagyképűség.

Miért járnak együttesek adott templomokba és kápolnákba lemezeket felvenni, ha az ottani akusztika szerintetek lemodellezhető? Én láttam ilyeneket, a logisztika valami iszonyú szívás, higgyétek el, a stúdiókban könnyebb élet lenne ezerszer.

És tényleg, hol vannak azok az akusztika-modellező korrektorok tömegei a szobahifiben, ha minden olyan frankó? Pedig nem többszörösen ívelt templomi terekről van szó, hanem általában kocka szobákról. Mekkora mérnöki kihívás, nem?
És nem kifogás, hogy fúdedrága, mert aki egy erőművi betápot megcsináltat a szoba plafonján, az nem fogja sajnálni a zsét az aktív korrektorokra. Ha működnének tényleg.
Már rég lenne altopic az AVX-en...:)
Csak ez nem a MÜPA, és nem 1700 ember, hanem egy db., a karosszékben, egy nem túl nagy szobában, aki rögtön meghallja, hogy mi változott, és merre...

Ja, és nem a woodo-mérnöki párbajról van szó, tényleg ne vigyük ezzel félre a dolgokat. Mert nem tartom valószínűnek, hogy egy többé-kevésbé elrontott, vagy egyszerűen ab ovo rossz akusztikájú környezet pár színes pöttyel vagy akármilyen-rezonátorral helyrehozható.
Ipari szinten a modellezés úgy működik, hogy előírják a tervezők, hogy a tér sok kiválasztott pontjában, milyen mérőjelek esetén milyen tulajdonságokat, értékeket kell a kész rendszerben mérni (nagyon leegyszerűsítve a dolgokat).
Ehhez a hangfalakról rendelkezésre állnak a szimulációhoz szükséges szabványos keretbe foglalt, a térbeli viselkedést is magukban foglaló adatok. A mérendő paramétereket pedig részben évtizedes tapasztalatok, részben pedig tudományos alapon határozzák meg.

Az épületakusztika történetéről, akit érdekel itt olvashat egy nagyon érdekes viszonylag rövid összefoglalást.

http://www.bma.arch.unige.it/internos/P ... youted.pdf


Az pedig sajnos tényleg hazai beruházói betegség, hogy a tervek szinte soha nem úgy valósulnak meg, ahogy a tervezők elképzelték. A pécsi Kodály Központ a viszonylag kevés kivételek egyike és ott tényleg nem hallottam még semelyik helyen ahol ültem, rossz koncertet, ahol az akusztika bármilyen módon is befolyásolta volna az élvezete(me)t. A Müpában egy olyan élményem volt az egyik oldal páholyban ülve, hogy elveszett a hegedű és a zongora hangja a térben. Mint utólag kiderült betegen játszott a fellépő Midori. Jó esély van arra, hogy ez legalább annyira közrejátszott, mint hogy az akusztika esetleg éppen nem megfelelően volt beállítva az adott koncerthez.


A hifiben azért nincsenek akusztikai modellező szoftverek, amik esetleg használhatóak is, mert (sok egyéb ok mellett) a hangfalgyártók nem publikálnak olyan adatokat, méréseket a dobozaikról, mint amiket az ipari szimulációs rendszerekhez szokás, továbbá az átlag hifista (tisztelet a kivételnek) nem tudja értelmezni a méréseket. Az ipari modellező szoftverek helyett teljesen más jellegű otthoni szimulációs (és esetleg opcionális szobakorrekciós DSP beállításokat is adó) szoftvert kellene csinálni, ami persze a fizikájával pontosan ugyanazokra az alapokra építkezne, mint az ipariak. Szerencsére például az iOS ARkitje és az új iPhone-ok A13-as chipjei sok segítséget adhatnak egy ilyen alkalmazás elkészítéséhez. Akár még lehet is belőle valami. :)
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára kaef2 2019.10.10., csüt. 21:35-kor.

Online
Avatar
asebestyen
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2486
Csatlakozott: 2017.11.26., vas. 10:59
Értékelés: 2476
Tartózkodási hely: Bokod

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: asebestyen » 2019.10.10., csüt. 21:31

fapaci írta:
2019.10.10., csüt. 21:19
Shinagawa írta:
2019.10.10., csüt. 19:42
Nálam az eddigi legjobb, és máig felülmúlhatatlan "terem" élményem:
2700 fős nézőtér... nem kicsi, viszont gyönyörű. Hülye japán mérnökök... :rolleyes:
Komolytalan. Se unicumos üveg, se hegedák nem lógnak a plafonról, se gyöngyök, se 100Ft-os tuning. Ez csak jól néz ki, a hang biztos csapnivaló.
Supra MD-06 mk3 | LuXor PC V1 | Audio-gd di2014 USB-SPdif konverter | Audio-gd Reference 10.32 dac/előfok | Audio-gd Master 3 végfok | Xavian XN Piccola | Supra kábelezés



 

Avatar
fapaci
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 12678
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 6444
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: fapaci » 2019.10.10., csüt. 21:19

Shinagawa írta:
2019.10.10., csüt. 19:42
Nálam az eddigi legjobb, és máig felülmúlhatatlan "terem" élményem:
2700 fős nézőtér... nem kicsi, viszont gyönyörű. Hülye japán mérnökök... :rolleyes:

Avatar
Robici
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 816
Csatlakozott: 2007.07.24., kedd 08:16
Értékelés: 365
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Robici » 2019.10.10., csüt. 21:14

Shinagawa írta:
2019.10.10., csüt. 19:42
Igaz, hogy a zene már máshol jár, a hallgatók fel sem tudják fogni a zenei történést, talán az első sorban ülők igen, de a többiek?
Ez az, ez a tuti!
Én azért így kategorikusan a templomokat nem írnám le, mert valóban lehet jó akusztikájuk, de ahogy te is írtad, ott mások az elvárások. Voltam már templomban vonósnégyes koncerten, ahol semmi probléma nem volt, bár tény, hogy az első sorok valemelyikében ültem. Sőt úgy gondolom, kisebb zenekarokra, énekre, meg persze orgonakoncertre nagyon is kellemes hangzást ad. De akárcsak bármely koncertteremben, egy templomban is vannak jó meg kevésbé jó helyek akusztika szempontjából. Szakrális szempontból pedig egy templom nekem még többet jelent, ami hozzátehet az élményhez, de nyilván ez megintcsak más témakör.

Online
Avatar
Shinagawa
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 546
Csatlakozott: 2011.12.04., vas. 17:39
Értékelés: 355

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Shinagawa » 2019.10.10., csüt. 19:42

Russel Jonsohn nem egészen azt tervezte, ami megvalósult. A felhasznált anyagok tekintetében biztosan nem!
Nem mintha a wikipedia bármire is hivatkozási alapot szolgáltathatna, de ott meg sem említik a Müpát a munkái között.
Akusztikai tervezésről beszélek, nehogy valaki beírja, hogy: A Müpát Zoboki Gábor tervezte.
Igazolhatom Fapacit, jár koncertekre a Müpába, meg a Zak-ra is. ;)
A templomok meg...más kategória, más elvárások. Hideg, nyirkos, fél percig kering a falak között egy hangosabb akkord.
Igaz, hogy a zene már máshol jár, a hallgatók fel sem tudják fogni a zenei történést, talán az első sorban ülők igen, de a többiek?
Ez az, ez a tuti!

Nálam az eddigi legjobb, és máig felülmúlhatatlan "terem" élményem:
Kép

Kép

Avatar
Robici
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 816
Csatlakozott: 2007.07.24., kedd 08:16
Értékelés: 365
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Robici » 2019.10.10., csüt. 18:56

Én rendszeresen járok a müpába és a ZAK-ra is (kisterembe, nagyterembe). Járok kamarazenekari helyszínekre, jártam az Olasz Intézetben is már jópárszor. Régebben rendszeresen jártam Debrecenben, Miskolcon, Egerben koncertekre. Voltam már zenekari koncerten Párizsban, Bécsben (igaz nem a Musikvereinben, hanem a Konzerthausban). Soha sehol nem jutott eszembe, hogy a müpával valami baj lenne. Vannak előadások amiket méreténél fogva a müpa, másokat a ZAK nagyterme szeret jobban. Nem igazán felcserélhető a kettő, a müpa légtere többszöröse a ZAK-énak. Életre szóló emlékeim vannak a müpából, de hallottam már ott gyengén sikerült produkciókat is. Természetesen megvannak a kedvenc helyeim, ahol szeretek ülni és az is ahol nem.
Viszonylag nagyobb mennyiségű ott készült CD birtokában pedig állítom, hogy megfelelő szakértelemmel világszínvonalú nagyzenekari felvételeket lehet ott készíteni, ami nem volt lehetséges a megépítése előtt sehol az országban.

Avatar
fapaci
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 12678
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 6444
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: fapaci » 2019.10.10., csüt. 18:32

chord írta:
2019.10.10., csüt. 17:49
Nagyon egyszerű a válasz. Menj el egy koncertre a MÜPA-ba, aztán, kb. ugyanakkora zenekart választva a Zeneakadémiára. De szóló zongora is jó lesz. Vagy igazából bármi. A különbség vaskos. És ez szerintem nem vita tárgya.

Az egyik 1907-ben épült, a másik 2005-ben. Az egyikben nagyon komoly akusztikai modellezést és szg szimulációk tömkelegét végezték el. A másiknál az autó épp' fel volt találva... Akkor? Mi itt a 'tökéletes'?
Köszönöm a tanácsodat, de szerencsére elég gyakran előfordulok a MÜPA-ban nézőként és néhány ottani hangtechnikai projectben is részt vettem. Hogy ezek nem minden esetben arattak teljes közönségsikert, azt nem kell feltétlenül csak a mérnökök nyakába varrni, bár néha biztosan vétettek hibákat. Ám a spórolás következményeit is elég jól le tudták modellezni és ezt sajnos/szerencsére a valóság is visszaigazolta.

Ahogy írtam, arról felesleges vitáznunk, hogy neked mit tetszik és mi nem. Annyiban egyetértek Veled, hogy a Zeneakadémia nagytermében van néhány üléspozíció, ahol nagyszerű hangzásban lehet részünk. A székek többségében azonban ez nem jön össze, némelyik részleg, főleg a földszinti sorok szerintem nagyon rosszak, teljesen téves hangzási arányokat mutatnak. E szempontból a MÜPA univerzálisabb és mi más cél lehetett egy ilyen komplex intézmény tervezésekor? Aki kicsit is tisztában van az akusztikai törvényszerűségekkel, az tudja, hogy a MÜPA igen széles műfaji repertoárjának programjai igen eltérő akusztikai környezetet kívánnak meg. Fizikai lehetetlenség mindet ugyanott tökéletesen kiszolgálni. Ha a beruházó annak idején úgy döntött volna, hogy a Bartók teremben kizárólag nagy létszámú szimfonikus zenekarok lépnek majd fel, akkor ehhez lehetett volna igazítani a körülményeket, a jelenleginél is jobb eredményt elérve. De nem ez állt a megrendelésben. A Zeneakadémia egy jóval specializáltabb programhelyszín, így az ottani feladat is egyszerűbb. Ám mivel az akusztika a szempontlista végén helyezkedik el általában, ezúttal is fölé kerekedtek más célok, pl. a műemléki helyreállítás, amit persze legalább annyira lehet élvezni. A felújítás végén végzett mérés eredményei itt vannak a gépemen és a szakemberek többször is megemlítik benne, hogy a végeredmény ma már nem tekinthető kiemelkedően jónak, de a megrendelővel és a közreműködő társszakmákkal megbeszélt elvárásoknak megfelel. Majd talán egyszer Bécshez, Münchenhez, Oslohoz, New York-hoz hasonlóan Magyarországon is épül egy olyan kulturális intézmény, ahol a hangzás és az akusztika a vezető szempontok között szerepel, de erről sajnos/szerencsére nem a mérnökök döntenek.

Avatar
vlaca
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 543
Csatlakozott: 2008.02.19., kedd 16:57
Értékelés: 81
Tartózkodási hely: Kaposvár
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: vlaca » 2019.10.10., csüt. 18:19

chord írta:
2019.10.10., csüt. 17:49
fapaci írta:
2019.10.10., csüt. 17:16
chord írta:
2019.10.10., csüt. 09:05

Ez biztosan nem így van.


Mostanában divat lett a MÜPA akusztikáját taglalni. Esetleg a kijelentőknek birtokában van bármilyen mérési eredmény a szubjektív véleményük és kétes eredetű mendemondák mellett?
Nagyon egyszerű a válasz.
Menj el egy koncertre a MÜPA-ba, aztán, kb. ugyanakkora zenekart választva a Zeneakadémiára. De szóló zongora is jó lesz. Vagy igazából bármi.

A különbség vaskos. És ez szerintem nem vita tárgya.

Az egyik 1907-ben épült, a másik 2005-ben.
Az egyikben nagyon komoly akusztikai modellezést és szg szimulációk tömkelegét végezték el. A másiknál az autó épp' fel volt találva...

Akkor?
Mi itt a 'tökéletes'?
Hi! A mai magyar valóságból kiindulva, nem lehetséges hogy a kivitelezésssel lehetett gond, nem a számítógépes szimulációval?(alvállalkozók alvállakozója, elfogy/eltűnik a pénz, “jóvanazúgy/így szoktuk”, stb) :D
Illetve ezt mindenki így hallja hogy a Müpa rosszabb? Nem csak változott itt is “hangzás ideál”, ezt kérte a megbízó? Mint mondjuk konzerv zenénél a remaster.
Ott is sokan esküsznek a régebbi megszólalásra.
TIDAL > SOtM SMS100 > Audiobyte Hydra Z > Theta DS Pro Progeny > Meridian 201 > Hypex UCD180HG > Magneplanar SMGb
TIDAL > Rpi Network Player > Schiit Asgard 2 > Akg K712 PRO

"I see the sound waves" Planar Speaker Asylum
http://vlaca.blogspot.com

Válasz küldése

Vissza: “Hifi”