Tisztelt Fórumtársak!
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327
Általában a hifiről
Általában a hifiről
Én biztos vagyok benne, hogy egy technikai berendezés paraméterei, az általa közvetíteni képes hangminőség és a hallgatóban megjelenő érzelmek között van összefüggés, csak ezt nem a szokványos műszaki jellemzőkkel tudjuk leírni.
longkft.hu/audioblog/
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15210
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 10354
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Általában a hifiről
Először is, furcsa egy fórum ez a miénk. Amikor egy-egy másik topikban kezdenének erről beszélgetni, mármint hogy egyes eszközök, megoldások képesek növelni a rendszer "érzelmi / hangulati" faktorát, néhány percen belül jönnek a kommentáradatok, melyek teljes mellszélességgel arról szólnak, technikai eszközök nem képesek érzelmet kommunikálni. Ja, hogy azok a fórum "feketebárány", vagy "bűnbak" topikjai...
Ami azonban fontosabb, az érzelmi / hangulati megjelenítési képesség nincs párhuzamban a műszaki minőséggel.
A fórumtársak többsége vásárlási javaslatok miatt fórumozik. Mivel ezekben a beszélgetős, elmélkedős topikokban ilyeneket nem kapnak, be sem néznek.
Én biztos vagyok benne, hogy egy technikai berendezés paraméterei, az általa közvetíteni képes hangminőség és a hallgatóban megjelenő érzelmek között van összefüggés, csak ezt nem a szokványos műszaki jellemzőkkel tudjuk leírni. Ugyanakkor nem elhanyagolható a többi erővonal sem, ami egy készülék és tulajdonosa között képes kialakulni. Itt a fórumon is vannak olyan kereskedők, gyártók, akiktől néhányan akkor sem vennének semmit, ha ingyen adnák. Másoktól meg szinte mindent elfogadnak, csak mert Ő csinálta. Nyilvánvaló, hogy az így (be nem) szerzett készülékekkel egészen speciális viszonya van hősünknek.
Általában a hifiről
Ugyanazt a felvételt egyes rendszerek pusztán hangról hangra tolmácsolják - a hallgató elégedett, mert vannak mélyek, vannak magasak, jó a ritmus hallja a kottaállvány csörgését, a karmester pálcájának susogását...
Más rendszerek pedig átadják az adathordozón lévő zenét - ugyanazon hallgatónak eszében sincs elemezi a hangok, a megjelenítés profi szintjét, hanem elmerül a zenében és a lemez végén könnyes szemmel tapsra emeli a kezét. Még mono (gramofon eredetű) felvételek esetén is!
Igen, az érzelmek bennünk keletkeznek, de a kiváltó okot végül is a hangrendszer produkálja (már ha erre képes). Miért képes erre az egyik és miért nem a másik?
Én úgy gondolom az első rendszer inkább darabjaira szedi a zenei történést, a második meg inkább egyben tartja és egészében adja át azt. A hiba valószínűleg az első rendszerben van. Szerintem az ilyen fajta rendszerek azok amikkel igen jól lehet demózni a hifit. Bizonyos felvételekkel kaphatunk igen meggyőző hangokat úgy külön-külön. De ez a fajta hangzás valahol elcsalja az időt és a dinamikát. Épp azért nagyon hifi, mert elcsalja, darabolja, kiemeli. A második rendszer alkalmas inkább a zene hallgatóknak zene hallgatásra, egy komplett zenei előadás megélésére.
Abban egyet értek hogy vannak ilyen irányokból működő és ilyen irányokból vizsgálható hifik. Csak kérdés kinek mire kell a hifi, mit akar elérni vele inkább.
Hogy melyik hifi melyik körbe tartozik jobban, talán a különféle zenei, hangszerelési, hangfelvételezési irányokból származó anyagokkal lehet a legjobban bizonyítani. Amelyik jól szólni, egyáltalán hallgathatóan szólni csak bizonyos fajta zenékkel, hangfelvételekkel hajlandó, szerintem az az a rendszer ami a leginkább az első körbe tartozik és zene hallgatás szempontból nem a másodikba. Én úgy gondolom hogy sajnos a mai high-end és a mai high-end törekvések nagyobbik része inkább az első kör. Régebben még inkább másról szólt a hifi. Persze tisztelet a mai kivételeknek, mert azért olyanok is vannak ma is.
Általában a hifiről
Ugyanazt a felvételt egyes rendszerek pusztán hangról hangra tolmácsolják - a hallgató elégedett, mert vannak mélyek, vannak magasak, jó a ritmus hallja a kottaállvány csörgését, a karmester pálcájának susogását...
Más rendszerek pedig átadják az adathordozón lévő zenét - ugyanazon hallgatónak eszében sincs elemezi a hangok, a megjelenítés profi szintjét, hanem elmerül a zenében és a lemez végén könnyes szemmel tapsra emeli a kezét. Még mono (gramofon eredetű) felvételek esetén is!
Igen, az érzelmek bennünk keletkeznek, de a kiváltó okot végül is a hangrendszer produkálja (már ha erre képes). Miért képes erre az egyik és miért nem a másik?
Csak kérdeznék, ha szabad.
Nem otthoni környezetben is váltott már ki Belőled valamely rendszer ilyesfajta érzelmeket?
Általában a hifiről
Mondjuk 3 különböző hangrendszeren meghallgatok egy népzenei felvételt:
Az első olyan, hogy 10 másodperc után kiszaladok a szobából.
A második esetben végighallgatom, jó a zene, jól is játszanak a zenészek, jók/vagy nem az énekesek, tűrhető a felvétel.
A harmadik rendszert hallgatva viszont szinte fizikai fájdalmat érzek,amikor megszólal a hegedű, belevág a húsodba a hangja, dráma a zene, a szöveg, letaglózva ülsz, a zeneszám végén azt kérdezed, miért van ilyen hamar vége.
Akkor most mi okoz mit?
Persze, a technika szól úgy ahogy, az okozza. És ha nekem az tetszik, amitől Te kifutottál a szobából, akkor mi van? Ez, ugyan nem Veled, de előfordult párszor. Tehát a dolog megítélése, kvázi a kiváltott érzelem, ami egyénenként más. De nem csak a hifiben. Párválasztásnál is érdekes lenne, ha mindenkinek egy hölgy tetszene.
- hollohazi
- Fórumlakó
- Hozzászólások: 981
- Csatlakozott: 2014.02.07., pén. 09:19
- Értékelés: 302
- Tartózkodási hely: Balatonfüred
Általában a hifiről
Teljesen egyetértek.
Technikai paraméterekhez érzelmeket társítani? Erre írtam a vudu topicban, amit nem kell magyarázni, számszerűsíteni csak megélni, azt akarjuk(ják) akár számszerűsíteni. Amit meg lehet, azt meg nem fogadjuk(ják) el, mert.... Hasonló kérdések merülnek fel bennem, mint az igen magasröptű rádiósláger hallatán, miszerint legyen zöld az ég és kék a fű...
Mondjuk 3 különböző hangrendszeren meghallgatok egy népzenei felvételt:
Az első olyan, hogy 10 másodperc után kiszaladok a szobából.
A második esetben végighallgatom, jó a zene, jól is játszanak a zenészek, jók/vagy nem az énekesek, tűrhető a felvétel.
A harmadik rendszert hallgatva viszont szinte fizikai fájdalmat érzek,amikor megszólal a hegedű, belevág a húsodba a hangja, dráma a zene, a szöveg, letaglózva ülsz, a zeneszám végén azt kérdezed, miért van ilyen hamar vége.
Akkor most mi okoz mit?
47 Lab Midnight Blue Cd játszó, 47 Lab Midnight Blue elő-és végerősítő, 47 Lab Lens Alnico széles sávú hangsugárzó , Funk Vector III lemezjátszó, Funk FX 3 kar, Hana SL MC hangszedő, 47 Lab Shigaraki MC phono, Tiglon, Shun Mook, Schallwand, Schnerzinger
Általában a hifiről
Az emberek érzelmei nem mérhetők, nem paraméterezhetők, nem kifejezhetők szám adatokkal. Az érzelem nem a hifi berendezések sajátja, nem bennük keletkezik hanem kizárólag bennünk.
Ugyanazt a felvételt egyes rendszerek pusztán hangról hangra tolmácsolják - a hallgató elégedett, mert vannak mélyek, vannak magasak, jó a ritmus hallja a kottaállvány csörgését, a karmester pálcájának susogását...
Más rendszerek pedig átadják az adathordozón lévő zenét - ugyanazon hallgatónak eszében sincs elemezi a hangok, a megjelenítés profi szintjét, hanem elmerül a zenében és a lemez végén könnyes szemmel tapsra emeli a kezét. Még mono (gramofon eredetű) felvételek esetén is!
Igen, az érzelmek bennünk keletkeznek, de a kiváltó okot végül is a hangrendszer produkálja (már ha erre képes). Miért képes erre az egyik és miért nem a másik?
longkft.hu/audioblog/
Általában a hifiről
Az emberek érzelmei nem mérhetők, nem paraméterezhetők, nem kifejezhetők szám adatokkal. Az érzelem nem a hifi berendezések sajátja, nem bennük keletkezik hanem kizárólag bennünk.
Teljesen egyetértek.
Technikai paraméterekhez érzelmeket társítani? Erre írtam a vudu topicban, amit nem kell magyarázni, számszerűsíteni csak megélni, azt akarjuk(ják) akár számszerűsíteni. Amit meg lehet, azt meg nem fogadjuk(ják) el, mert.... Hasonló kérdések merülnek fel bennem, mint az igen magasröptű rádiósláger hallatán, miszerint legyen zöld az ég és kék a fű...
Általában a hifiről
A Zene hallgatás mindig egyfajta érzelmi megnyilvánulás!
Ez által mindig egyénfüggő.
A technikai része csak segédeszköz....
Amikor kivágod az utolsó fát,a folyóból kifogod az utolsó halat,
rájössz arra a pénzed semmit sem ér.
rájössz arra a pénzed semmit sem ér.
Általában a hifiről
A legteljesebb mértékben egyetértek. Úgy gondolom, ennek kellene lennie az egész zenehallgatási procedúra és a mögötte lévő technika "végeredményének".
Igenis, a zenehallgató zokogjon, "szálljon el", vagy éppen váltsa meg a világot a zenehallgatás közben / végén.
Két észrevételem lenne ezzel kapcsolatban.
Először is, furcsa egy fórum ez a miénk. Amikor egy-egy másik topikban kezdenének erről beszélgetni, mármint hogy egyes eszközök, megoldások képesek növelni a rendszer "érzelmi / hangulati" faktorát, néhány percen belül jönnek a kommentáradatok, melyek teljes mellszélességgel arról szólnak, technikai eszközök nem képesek érzelmet kommunikálni.
Ja, hogy azok a fórum "feketebárány", vagy "bűnbak" topikjai...
Ami azonban fontosabb, az érzelmi / hangulati megjelenítési képesség nincs párhuzamban a műszaki minőséggel. Kiváló impulzus, dinamika, széles frekvenciasáv (stb.) semmit nem garantál (érzelmekből).
Úgy gondolom, ha egyszer sikerülne valamilyen mérhető paraméterrel (paraméterekkel) definiálni, párhuzamba állítani a hangrendszerek érzelmi faktorát, mérföldkő lehetne a hangtechnikában. Sajnos egyre kevésbé tartom valószínűnek, hogy ez valaha is megtörténik - nincs rá közigény, tehát nincs benne profit.
(és ezt már csak zárójelben, úgy gondolom, nem is a szokványos, mérhető paraméterekben kellene összefüggéseket keresni)
Az emberek érzelmei nem mérhetők, nem paraméterezhetők, nem kifejezhetők szám adatokkal. Az érzelem nem a hifi berendezések sajátja, nem bennük keletkezik hanem kizárólag bennünk.
Halkan jegyezném meg hogy szerintem vannak azért szép számmal ebben a hobbi körben olyanok akik magától egy zenei előadástól túlságosan nem kerülnek semmilyen érzelmi állapotba. Lehet ők azok akik mindenféle technikai megoldásokban keresik vég nélkül az érzelmeket, például kábelekben (bocs).
- hollohazi
- Fórumlakó
- Hozzászólások: 981
- Csatlakozott: 2014.02.07., pén. 09:19
- Értékelés: 302
- Tartózkodási hely: Balatonfüred
Általában a hifiről
A legteljesebb mértékben egyetértek. Úgy gondolom, ennek kellene lennie az egész zenehallgatási procedúra és a mögötte lévő technika "végeredményének".
Igenis, a zenehallgató zokogjon, "szálljon el", vagy éppen váltsa meg a világot a zenehallgatás közben / végén.
Két észrevételem lenne ezzel kapcsolatban.
Először is, furcsa egy fórum ez a miénk. Amikor egy-egy másik topikban kezdenének erről beszélgetni, mármint hogy egyes eszközök, megoldások képesek növelni a rendszer "érzelmi / hangulati" faktorát, néhány percen belül jönnek a kommentáradatok, melyek teljes mellszélességgel arról szólnak, technikai eszközök nem képesek érzelmet kommunikálni.
Ja, hogy azok a fórum "feketebárány", vagy "bűnbak" topikjai...
Ami azonban fontosabb, az érzelmi / hangulati megjelenítési képesség nincs párhuzamban a műszaki minőséggel. Kiváló impulzus, dinamika, széles frekvenciasáv (stb.) semmit nem garantál (érzelmekből).
Úgy gondolom, ha egyszer sikerülne valamilyen mérhető paraméterrel (paraméterekkel) definiálni, párhuzamba állítani a hangrendszerek érzelmi faktorát, mérföldkő lehetne a hangtechnikában. Sajnos egyre kevésbé tartom valószínűnek, hogy ez valaha is megtörténik - nincs rá közigény, tehát nincs benne profit.
(és ezt már csak zárójelben, úgy gondolom, nem is a szokványos, mérhető paraméterekben kellene összefüggéseket keresni)
Hozzátenném ehhez azt is, hogy a zene érzelmi-indulati elemeinek megjelenítéséhez nemcsak maguk a készülékek szükségesek, hanem azok optimális hangolása is. Gondolok itt a kábelekre, állványokra. alátétekre. Pl. egyfajta állvánnyal , alátéttel lehet analógosra, teresre," hosszan hallgathatósra" hangolni a rendszerünket, egy másikkal ugyanakkor zeneire is. Legsikeresebb zenei megjelenítés természetesen a kábelezéssel a legkönnyebb. Itt elsősorban az AN és Kondo kábelekre gondolok, azon gyártók közül, melyeket ismerek.
47 Lab Midnight Blue Cd játszó, 47 Lab Midnight Blue elő-és végerősítő, 47 Lab Lens Alnico széles sávú hangsugárzó , Funk Vector III lemezjátszó, Funk FX 3 kar, Hana SL MC hangszedő, 47 Lab Shigaraki MC phono, Tiglon, Shun Mook, Schallwand, Schnerzinger
Általában a hifiről
Számomra ott kezdődik a 'jó hangminőség', ha az érzelmi/hangulati része is átjön. Amikor nem csupán kedvező HiFi-s paraméterekről beszélhetünk...
A legteljesebb mértékben egyetértek. Úgy gondolom, ennek kellene lennie az egész zenehallgatási procedúra és a mögötte lévő technika "végeredményének".
Igenis, a zenehallgató zokogjon, "szálljon el", vagy éppen váltsa meg a világot a zenehallgatás közben / végén.
Két észrevételem lenne ezzel kapcsolatban.
Először is, furcsa egy fórum ez a miénk. Amikor egy-egy másik topikban kezdenének erről beszélgetni, mármint hogy egyes eszközök, megoldások képesek növelni a rendszer "érzelmi / hangulati" faktorát, néhány percen belül jönnek a kommentáradatok, melyek teljes mellszélességgel arról szólnak, technikai eszközök nem képesek érzelmet kommunikálni.
Ja, hogy azok a fórum "feketebárány", vagy "bűnbak" topikjai...
Ami azonban fontosabb, az érzelmi / hangulati megjelenítési képesség nincs párhuzamban a műszaki minőséggel. Kiváló impulzus, dinamika, széles frekvenciasáv (stb.) semmit nem garantál (érzelmekből).
Úgy gondolom, ha egyszer sikerülne valamilyen mérhető paraméterrel (paraméterekkel) definiálni, párhuzamba állítani a hangrendszerek érzelmi faktorát, mérföldkő lehetne a hangtechnikában. Sajnos egyre kevésbé tartom valószínűnek, hogy ez valaha is megtörténik - nincs rá közigény, tehát nincs benne profit.
(és ezt már csak zárójelben, úgy gondolom, nem is a szokványos, mérhető paraméterekben kellene összefüggéseket keresni)
longkft.hu/audioblog/
Általában a hifiről
A hifi berendezések közül a legnagyobb "tér kreátor" az analóg lemezjátszó hangszedő, mert messze ott a leggyengébb a csatornák közötti áthallási csillapítás. No meg a szerencsétlenül elhelyezett hangsugárzók + nem megfelelő hallgatási hely.
Akusztikai térélményt tud nyújtani egy nagy kiterjedésű szabadtéren játszó fúvószenekar is, pedig ott egészen minimális az utózengés.
A hifi berendezések között vannak még jó kis tér kreátorok. Talán leginkább a kis teljesítményű csöves rendszerek között. Mintha kiemelnének bizonyos dolgokat, talán dinamika szempontból másképpen működnek, mintha az alacsonyabb szinteken lévő tér információ feljebb csúszna dinamikában mint ahogy a hangfelvételeken rajta van eredetileg. A kis dobozos rendszerek tudják még sokszor alaposan elcsalni a dinamikát és átrendezni a direkt és a térhangok, lecsengések arányait, ami miatt sokaknak hifis körökben tetszhet elsőre mert olyan érdekesen és szépen teres a hangzásuk. Csak később nem szokták érteni miért nem élvezhető minden fajta zene az ilyen holmikon, egyáltalán miért válik sok felvétel hallgathatatlanná. És persze ilyenkor szokás a felvételeket is szidni.
Szabad térben az akusztikai élményt szerintem nem az utózengés adja, hanem a fúvós zenekar energiáinak szabad áramlása felső határok nélkül. Ezt a felső határok nélküli érzést tudja a világon nagyon kevés hifi berendezés és hangfelvétel megcsinálni. Úgy ahogy jó lenne talán egy se. Valahol minden hangfelvétel és minden hifi egyszer csak beveri a fejét a plafonba.
Általában a hifiről
"A zene alapvető összetevője az az érzelem, érzelmi állapot, hangulat, életérzés, feeling amit a zene megalkotója közölni szeretne, zenei stílustól hangszertől hangszereléstől ...stb függetlenül.
Ennek kellene megjelennie amikor a zenehallgató elkezdi a zenét hallgatni."
...nekem a jó hangminőség önmagában kevés ha az általam leírtak nem teljesülnek.
Nem hinném, hogy a kettő különválasztható. Számomra ott kezdődik a 'jó hangminőség', ha az érzelmi/hangulati része is átjön. Amikor nem csupán kedvező HiFi-s paraméterekről beszélhetünk..., hanem egy kerek zenei egészet kapok...tudjátok, amikor nincs fészkelődés/vakarózás fél óra után sem és gyakori a pozitív értelemben vett 'libabőr érzés'.
.
Általában a hifiről
Olvastam anno olyan véleményt, amely szerint, ha eredeti akusztika nélküli felvételeken is hallható valamely rendszeren térbeli mélység, magasság, akkor az a rendszer hibás, téves úton jár. Ez így van?
Süket szobában hallgatva igen, más esetben nem. Mivel minden hallgatási helynek van saját akusztikája, így pl. a jobb és bal csatornából érkező hangok között is van eltérés (feltételezve, hogy a hangrendszer mindkét oldala egyező). Ez okozhat anomáliát, amelyről Te is vélekedsz. Ezt lehet akusztikailag kezelni, de megszüntetni biztosan nem.
Ebből az is levezethető, hogy egy akusztikai térben (szobában) meghallgatott akusztikus felvétel nem fogja tudni visszaadni a pontos felvételi teret. Az agyunk azonban részben képes lehet különválasztani a lejátszási és a környezeti akusztikát. Ilyen pl. egy színházi előadás a sorokból, illetve egy erkélyről hallgatva. Halljuk, hogy nem a nézőtéren ülünk, azt is, hogy részben falak vesznek körbe, de az előadást mégis a színpadról halljuk.
Egyébként valami hasonlót hallottam a Müncheni HE Shown az MBL rendszerétől. Mindenhonnan szólt, de sehogy sem akart összeállni a tér, még csak a sztereó tér sem.
- Muszklismick
- V.I.P.
- Hozzászólások: 2940
- Csatlakozott: 2008.12.02., kedd 22:19
- Értékelés: 229
Általában a hifiről
Ez teljesen így van, de nekem a jó hangminőség önmagában kevés ha az általam leírtak nem teljesülnek.
Általában a hifiről
A zene alapvető összetevője az az érzelem, érzelmi állapot, hangulat, életérzés, feeling amit a zene megalkotója közölni szeretne, zenei stílustól hangszertől hangszereléstől ...stb függetlenül.
Ennek kellene megjelennie amikor a zenehallgató elkezdi a zenét hallgatni.
Igaz. De ezt még tovább fokozhatja, emelheti a megszólalás, az előadás hangzása, akár élőről van szó, akár felvételről technikákon keresztül.
Általában a hifiről
És mennyi köze lehet a térérzetnek a hangsugárzó hangszóróinak fázisviszonyaihoz, esetleg a minél alacsonyabb torzításhoz?
Készítettem fázis linearizált, alacsony torzítású (jellemzően < 0,2%) hangsugárzót, amely kiváló impulzus átvitellel is rendelkezett. Ez mutatta a legjobb, legpontosabb teret. Nagyobb torzítás mellett a hang (színpad) el kezd visszakúszni a hangsugárzókba, kisebb esetén a hangsugárzók eltűnnek, megszűnnek létezni. A fázissal más a helyzet, azt még nem tudtam megfelelően tesztelni, annak az önálló hatását nem ismerem.
Az impulzus válaszról a véleményemet már kifejtettem, a legfontosabb tényezőnek tartom.
Általában a hifiről
És mennyi köze lehet a térérzetnek a hangsugárzó hangszóróinak fázisviszonyaihoz, esetleg a minél alacsonyabb torzításhoz?
- fülelek
- V.I.P.
- Hozzászólások: 6934
- Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
- Értékelés: 4669
- Tartózkodási hely: Csobánka
Általában a hifiről
nem a zene resze, de adhat olyan plusz informaciot az eloadasrol, ami vkinek fontos. engem spec a hifivel krealt "ter" sose erdekelt.
A hifi berendezések közül a legnagyobb "tér kreátor" az analóg lemezjátszó hangszedő, mert messze ott a leggyengébb a csatornák közötti áthallási csillapítás. No meg a szerencsétlenül elhelyezett hangsugárzók + nem megfelelő hallgatási hely.
Akusztikai térélményt tud nyújtani egy nagy kiterjedésű szabadtéren játszó fúvószenekar is, pedig ott egészen minimális az utózengés.
- Muszklismick
- V.I.P.
- Hozzászólások: 2940
- Csatlakozott: 2008.12.02., kedd 22:19
- Értékelés: 229
Általában a hifiről
A zene alapvető összetevője az az érzelem, érzelmi állapot, hangulat, életérzés, feeling amit a zene megalkotója közölni szeretne, zenei stílustól hangszertől hangszereléstől ...stb függetlenül.
Ennek kellene megjelennie amikor a zenehallgató elkezdi a zenét hallgatni.
Ennek kellene megjelennie amikor a zenehallgató elkezdi a zenét hallgatni.
Általában a hifiről
Pernye: "...Felfogásom szerint a zene három alkotórésze a dallam, a ritmus és a harmónia. Ami ezen felül van, lehet igen szép és gyönyörködtető, de nem tartozik szorosan a lényeghez..."
Ez igaz, a zene alap alkotóelemei ezek, plusz még talán a dinamika, hiszen nem egy hangerőszinten játszanak a zenészek és dinamika se nem a dallam, se nem a ritmus, se nem a harmónia. Szóval ez az apróság talán kimaradt a zené alapjaiból. Ennyi tartozik a zenéhez tényleg. Viszont van még más is ami hozzá tartozhat, ha az a zene már nem a fejünkben szól, hanem egy zenei előadásról beszélünk. A hangzás. Aminek része a hangszerelés is, a terem akusztika, hangosított koncert esetében a hangosítással megvalósított hangzás is. Ezek mind részei nem csak a zenének, hanem a zenei előadásnak. Jó esetben emelhetik annak hangulatát, mondanivalóját, rossz esetben ha mindez rosszul van megválasztva, megcsinálva, tönkre is tehetik azt.
Úgyhogy ha hifi, hangreprodukció kerül szóba nincs értelme csak kizárólag a zenével jönni. Mivel a zene reprodukció nem kizárólag a zenéről szól, hanem a zenei előadásról.
Viszont ha annyira mellé sikerül bármilyen hangzáshoz tartozó rész a zenei előadásban, reprodukcióban, az tönkre teheti akár a zene alap részeit is. Például időzítésében szétcsúsztathatja, zavarosságával, kiemeléseivel követhetetlenné teheti azt csak kizárólag zenei szempontok szerint is. Érdekes hogy a legtöbbször egy olcsó egybe cucc, egy autós holmi, egy füldugó ilyen súlyosságú hibákat ritkábban vét, bezzeg néhány high-end berendezés... Meg sajnos manapság sok koncert hangosítás is.
Általában a hifiről
Igazad van. Átfogalmazom a kijelentésem: a zene az előadás kottázható része.
A népzenét nem kottából, hanem egymástól tanulták meg a muzsikusok és vélhetően ez elsősorban a lejátszandó hangokat jelenti. Hogy ezt nem kottapapír segítségével tették, annak megvannak a reális okai. Az ízlést, előadásmódot már ők maguk adják hozzá, így születik a zenéből az előadás az én fogalmaim szerint. Mikor egymás mellé állítasz néhány, egymásnak ismeretlen zenészt és megkéred, játszanak együtt valamit minden próba nélkül, két információra van szükségük ehhez: ütem és hangnem. Tehát saját tudásuk mellé ez kell egy közös előadáshoz, némi rutinnal és bizonyos tradicionális műfajokban még ez sem. Ettől függetlenül fenntartom az állításom, miszerint a térhatás nem a zene része és itt most ez a téma. Hogy mit tekintünk zenének, az egy véget nem érő vita témája lehet, az ilyennek meg nem sok értelmét látom.
nem a zene resze, de adhat olyan plusz informaciot az eloadasrol, ami vkinek fontos. engem spec a hifivel krealt "ter" sose erdekelt.
- charlie-obrian
- V.I.P.
- Hozzászólások: 1271
- Csatlakozott: 2010.05.27., csüt. 09:45
- Értékelés: 366
Általában a hifiről
Pernye: "...Felfogásom szerint a zene három alkotórésze a dallam, a ritmus és a harmónia. Ami ezen felül van, lehet igen szép és gyönyörködtető, de nem tartozik szorosan a lényeghez..."
"Igazán jót sajnos még nem hallottam. A mi hangszóróinknak (a Rádióban is) érdes, kemény hangjuk van. Nem adják vissza a Hi-Fi lényegét." (Varga Ferenc)
"...Hiszen ha a hangot természetes hűségében akarjuk továbbítani, akkor nem csak az alaprezgést kell továbbjuttatni, hanem az összes felhangokat is, mégpedig azzal a viszonylagos erősséggel, amivel az eredeti hangban előfordulnak. Ez roppant nehéz feladat." (Öveges József: Érdekes fizika)
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15210
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 10354
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Általában a hifiről
A "népzenét" milyen kottából játsszák? Az improvizációknak és díszítéseknek a régi kottákban szinte csak a helye van jelölve. Egyéni játéktudás, konvenció, ízlés, alkalom szabja, mit lehet és szabad, illetve mit nem.
Igazad van. Átfogalmazom a kijelentésem: a zene az előadás kottázható része.
A népzenét nem kottából, hanem egymástól tanulták meg a muzsikusok és vélhetően ez elsősorban a lejátszandó hangokat jelenti. Hogy ezt nem kottapapír segítségével tették, annak megvannak a reális okai. Az ízlést, előadásmódot már ők maguk adják hozzá, így születik a zenéből az előadás az én fogalmaim szerint. Mikor egymás mellé állítasz néhány, egymásnak ismeretlen zenészt és megkéred, játszanak együtt valamit minden próba nélkül, két információra van szükségük ehhez: ütem és hangnem. Tehát saját tudásuk mellé ez kell egy közös előadáshoz, némi rutinnal és bizonyos tradicionális műfajokban még ez sem. Ettől függetlenül fenntartom az állításom, miszerint a térhatás nem a zene része és itt most ez a téma. Hogy mit tekintünk zenének, az egy véget nem érő vita témája lehet, az ilyennek meg nem sok értelmét látom.