Megkérünk mindenkit, hogy a topikokkal kapcsolatos kéréseiteket, mint hirdetés újbóli megnyitása, cím javítás, stb... NE privát üzenet formájában jelezzétek, hanem a jelentés gomb használatával!
Köszi!

(A jelenetéseket minden moderátor és adminisztrátor látja, így a kéréseitek hamarabb teljesítésre kerülnek)

Általában a hifiről

Avatar
charlie-obrian
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1297
Csatlakozott: 2010.05.27., csüt. 09:45
Értékelés: 366

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: charlie-obrian » 2014.12.07., vas. 19:53


...Ps: azért azt szeretném megtudni, hogy a jelenlévők közül hányan dolgoztak készülék fejlesztőként, hányuknak írták elő, hogy mit, hogyan és miért fejlesszenek.


Valószínűsítem, hogy arra utalsz, amit én is vallok. Nos, ha pl hangdobozokat gyártunk és jön egy szuper és aránylag olcsó ötlet, amitől úgy szól a doboz, mint a milliós társai, mit fog csinálni a gyártó? Beteszi az 50 ezres szériába? Vagy netalán-tán  beteszi az milliós szériába és sokkal olcsóbban állítja elő ugyanazt a hangminőséget? :D



"Igazán jót sajnos még nem hallottam. A mi hangszóróinknak (a Rádióban is) érdes, kemény hangjuk van. Nem adják vissza a Hi-Fi lényegét." (Varga Ferenc)


 


"...Hiszen ha a hangot természetes hűségében akarjuk továbbítani, akkor nem csak az alaprezgést kell továbbjuttatni, hanem az összes felhangokat is, mégpedig azzal a viszonylagos erősséggel, amivel az eredeti hangban előfordulnak. Ez roppant nehéz feladat." (Öveges József: Érdekes fizika)



Avatar
charlie-obrian
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1297
Csatlakozott: 2010.05.27., csüt. 09:45
Értékelés: 366

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: charlie-obrian » 2014.12.07., vas. 19:49



Ez azért nem teljességgel igaz.


1. Highend gyártók termékeiket igen ritkán "újítják" meg. Meg kell nézni a pl. a Linn Klimax sorozatát. A Klimax Solot 1999 óta változatlan formában gyártja a Linn.


De említhetném a Boulder erősítőit, az Aesthetix, Ayre erősítőit vagy akár a Mark Levinson erősítőit. Általában a highendnek csúfolt gyártók hozzák ki évente a minden eddigit verő limitált szériás készülékeit. Ők valós minőség híján valóban a marketinggel próbálnak vevőket toborozni.


2. A kommersz hifi gyártók rá vannak kényszerítve a típusváltásra, ezt a vevők igénylik. Tavalyi modellt már senki nem vesz, eladhatatlan. 


3. A video formátumok, hangformátumok csatlakozások fejlődésével a házimozi receivereknek és processzoroknak követniük kell a megváltozott formátumokat. Teljességgel érthető a típusváltás. Megjegyzem, hogy a felső kategóriás processzorok gyártói upgradelik a berendezéseiket, azok típusai szintén ritkán cserélődnek. Pl. Anthem D2V.


 


Ps: azért azt szeretném megtudni, hogy a jelenlévők közül hányan dolgoztak készülék fejlesztőként, hányuknak írták elő, hogy mit, hogyan és miért fejlesszenek.



Elbeszélünk egymás mellett!


 


Kb ugyanarról beszélünk. Arról, hogy mi is lenne, ha be kellene vallani őszintén a nagy gyártóknak is, hogy milyen fejlesztések történtek az elmúlt 20-30 évben.


Nyilván, amelyik gyártó minden évben "korszakalkotót gyárt", meg sokkal jobbal rukkol elő, mit tavaly, na az ilyen gyártó számomra a vicc kategória.


És remélem, hogy mások sem veszik be a legócskább kamu szövegeket.


 


Ha a nagyszériás hi-fi-n belül maradunk, meg lehet hallgatni egy jó erősítőt a 70-es évekből, meg egy mait és el lehet gondolkozni... Micsoda "korszakalkotó" fejlszesztésekl történtek...



"Igazán jót sajnos még nem hallottam. A mi hangszóróinknak (a Rádióban is) érdes, kemény hangjuk van. Nem adják vissza a Hi-Fi lényegét." (Varga Ferenc)


 


"...Hiszen ha a hangot természetes hűségében akarjuk továbbítani, akkor nem csak az alaprezgést kell továbbjuttatni, hanem az összes felhangokat is, mégpedig azzal a viszonylagos erősséggel, amivel az eredeti hangban előfordulnak. Ez roppant nehéz feladat." (Öveges József: Érdekes fizika)



Vendég

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Vendég » 2014.12.07., vas. 19:25



Miféle "megújulásról" van szó?


Leginkább a gyártási költségek minimalizálásáról szól a valódi fejlesztés, a többi meg kamu agyzsibbasztás... :D



Ez azért nem teljességgel igaz.


1. Highend gyártók termékeiket igen ritkán "újítják" meg. Meg kell nézni a pl. a Linn Klimax sorozatát. A Klimax Solot 1999 óta változatlan formában gyártja a Linn.


De említhetném a Boulder erősítőit, az Aesthetix, Ayre erősítőit vagy akár a Mark Levinson erősítőit. Általában a highendnek csúfolt gyártók hozzák ki évente a minden eddigit verő limitált szériás készülékeit. Ők valós minőség híján valóban a marketinggel próbálnak vevőket toborozni.


2. A kommersz hifi gyártók rá vannak kényszerítve a típusváltásra, ezt a vevők igénylik. Tavalyi modellt már senki nem vesz, eladhatatlan. 


3. A video formátumok, hangformátumok csatlakozások fejlődésével a házimozi receivereknek és processzoroknak követniük kell a megváltozott formátumokat. Teljességgel érthető a típusváltás. Megjegyzem, hogy a felső kategóriás processzorok gyártói upgradelik a berendezéseiket, azok típusai szintén ritkán cserélődnek. Pl. Anthem D2V.


 


Ps: azért azt szeretném megtudni, hogy a jelenlévők közül hányan dolgoztak készülék fejlesztőként, hányuknak írták elő, hogy mit, hogyan és miért fejlesszenek.



Avatar
charlie-obrian
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1297
Csatlakozott: 2010.05.27., csüt. 09:45
Értékelés: 366

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: charlie-obrian » 2014.12.07., vas. 18:59


Szerintetek a viszonylag sűrű típus megújulások a hifi készülékeket gyártók részéről,kereskedői,vagy inkább a vásárlói elvárások miatt vannak?


Miféle "megújulásról" van szó?


Leginkább a gyártási költségek minimalizálásáról szól a valódi fejlesztés, a többi meg kamu agyzsibbasztás... :D



"Igazán jót sajnos még nem hallottam. A mi hangszóróinknak (a Rádióban is) érdes, kemény hangjuk van. Nem adják vissza a Hi-Fi lényegét." (Varga Ferenc)


 


"...Hiszen ha a hangot természetes hűségében akarjuk továbbítani, akkor nem csak az alaprezgést kell továbbjuttatni, hanem az összes felhangokat is, mégpedig azzal a viszonylagos erősséggel, amivel az eredeti hangban előfordulnak. Ez roppant nehéz feladat." (Öveges József: Érdekes fizika)



Online
Avatar
Shimano
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2381
Csatlakozott: 2009.10.13., kedd 12:32
Értékelés: 1115

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Shimano » 2014.12.07., vas. 18:51


Szerintetek a viszonylag sűrű típus megújulások a hifi készülékeket gyártók részéről,kereskedői,vagy inkább a vásárlói elvárások miatt vannak?


 


 


 


 


 



Avatar
charlie-obrian
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1297
Csatlakozott: 2010.05.27., csüt. 09:45
Értékelés: 366

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: charlie-obrian » 2014.11.11., kedd 09:44


Menjünk csak bele! Engem érdekelne, sajnos zeneileg nem vagyok művelt, én "csak" szeretem a zenét. Majd igyekszem visszaolvasni!


Esetleg lehetne egy új topic neki. Bár ez eleve a "minden, ami máshol off" topic... de mégis.



"Igazán jót sajnos még nem hallottam. A mi hangszóróinknak (a Rádióban is) érdes, kemény hangjuk van. Nem adják vissza a Hi-Fi lényegét." (Varga Ferenc)


 


"...Hiszen ha a hangot természetes hűségében akarjuk továbbítani, akkor nem csak az alaprezgést kell továbbjuttatni, hanem az összes felhangokat is, mégpedig azzal a viszonylagos erősséggel, amivel az eredeti hangban előfordulnak. Ez roppant nehéz feladat." (Öveges József: Érdekes fizika)



Avatar
charlie-obrian
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1297
Csatlakozott: 2010.05.27., csüt. 09:45
Értékelés: 366

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: charlie-obrian » 2014.11.11., kedd 08:17



Amennyiben a kvint és kvart hangtávolságok elcsalására gondol, az valóban igaz a zongoráknál, csak nem tudom, hogy jön ez az én példámhoz.


 


Attól tartok, a téma meghaladja ezt a fórumot. A zongora meglehetősen bonyolult eszköz, a hangolása sem olyan egyszerű, mint pl. egy gitáré. Akár egyetlen billentyű leütése is eredményezhet hamis hangot önmagában, mivel több, külön hangolható húr is kapcsolódhat ahhoz a billentyűhöz, de tényleg ne menjünk bele, mert szét leszünk ültetve!



Menjünk csak bele! Engem érdekelne, sajnos zeneileg nem vagyok művelt, én "csak" szeretem a zenét. Majd igyekszem visszaolvasni!



"Igazán jót sajnos még nem hallottam. A mi hangszóróinknak (a Rádióban is) érdes, kemény hangjuk van. Nem adják vissza a Hi-Fi lényegét." (Varga Ferenc)


 


"...Hiszen ha a hangot természetes hűségében akarjuk továbbítani, akkor nem csak az alaprezgést kell továbbjuttatni, hanem az összes felhangokat is, mégpedig azzal a viszonylagos erősséggel, amivel az eredeti hangban előfordulnak. Ez roppant nehéz feladat." (Öveges József: Érdekes fizika)



Avatar
fapaci
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 12313
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 6029
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: fapaci » 2014.11.09., vas. 23:53



Szerintem, ennek nézzen utána. A zongora bizony félre van hangolva, és ezt az állításomat nem is javította ki senki, sőt, Shinagawa fórumtárs az általa betett linkkel még igazolta is. Azaz, a jól hangolt zongora félre van hangolva, és ön, mint képzett zenész, szerintem ezzel tökéletesen tisztában is van.


 


.



Amennyiben a kvint és kvart hangtávolságok elcsalására gondol, az valóban igaz a zongoráknál, csak nem tudom, hogy jön ez az én példámhoz.


 


Attól tartok, a téma meghaladja ezt a fórumot. A zongora meglehetősen bonyolult eszköz, a hangolása sem olyan egyszerű, mint pl. egy gitáré. Akár egyetlen billentyű leütése is eredményezhet hamis hangot önmagában, mivel több, külön hangolható húr is kapcsolódhat ahhoz a billentyűhöz, de tényleg ne menjünk bele, mert szét leszünk ültetve!



Online
Avatar
Vinkler
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 9935
Csatlakozott: 2011.02.13., vas. 23:02
Értékelés: 3102
Tartózkodási hely: Budakalász

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Vinkler » 2014.11.09., vas. 20:42

Ez még mindig az "általában a hifiről" című topic?  gondolkodik.gif  :rolleyes:

Apple / Parasound / Audio-GD / Pro-Ject / Diy ATC
Gyertyára sem vet rossz fényt az, hogy fogyton fogy, amíg világít. / Fodor Ákos

Avatar
Klaca
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 952
Csatlakozott: 2009.05.13., szer. 20:51
Értékelés: 415

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Klaca » 2014.11.09., vas. 18:01


A zongora bizony félre van hangolva, és ezt az állításomat nem is javította ki senki, sőt, Shinagawa fórumtárs az általa betett linkkel még igazolta is. Azaz, a jól hangolt zongora félre van hangolva, és ön, mint képzett zenész, szerintem ezzel tökéletesen tisztában is van.



Ezt a sokszor megismételt állítást én nem nagyon értem. A 'félre van hangolva' kifejezést alább pl. helyesen, relatív értelemben használod:



 




Azaz, ha egy vonósnégyesben az egyik hangszer félre van hangolva a többihez képest



Szóval meg kellene adni, hogy mihez képest van 'félre hangolva' a zongora, és azt is, hogy miért az a 'frankó' és a többi a 'félre'. Nyilván úgy érted, hogy az úgynevezett 'tiszta hangoláshoz' képest, de hát miért ez lenne az etalon, és a többi a 'félre'. Pusztán attól még nem lesz, mert 'tisztának' hívják, és azér sem mert ott az oktávot a felhangsor hangközei szerintn osztjuk7 részre. (vagyis a hullámhosszak a megfelelő racionális hányadosok szerint arányulnak egymáshoz) Miért lenne az rosszabb 'félrébb', ha egyenlő részekre osztjuk? Sajnos itt az egyik szám ugyanolyan jó, mint a másik. Akkor már miért nem pl. a Pythagoraszi vagy a Werckmeister vagy isten tudja melyik a sok közül. Persze biztos a dolog mögött van valami eszkatologikus kultúrköd (a la Tarr Béla), hogy x-óta minden csak rosszabb, torzabb, félrébb sikerült, de hát ez talán mégsem egy objektív dolog. (erről ment már a diskurzus a komolyzenei topicban is)



Online
Avatar
Shinagawa
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 528
Csatlakozott: 2011.12.04., vas. 17:39
Értékelés: 342

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Shinagawa » 2014.11.09., vas. 15:27



Nem, ez még nem eredményez disszonanciát, mert a hangközök, és a hangközök egymáshoz való viszonya ettől még nem változik meg. Azaz, attól, hogy a hangszer kicsit elhangolódott, attól még a kottában leírt konszonáns akkord nem válik disszonánssá.


 


 


 


.



 


Valóban így van, de fapaci nem is ezt írta!


 



Tekintsünk rá egy szimfonikus (jó) nagy zenekarra, azon belül mondjuk a hegedű szólamra! A hangszereket előadás előtt (szükség szerint közben is) behangolják hallás után, de ez nem mérnöki pontosságú hangmagasság egyezést jelent, egy kis frekvencia különbség mindig lesz az instrumentumok között, előadás közben is változik a helyzet a hőmérséklet és a játékmód függvényében. Az már önmagában is egyfajta disszonanciát eredményez, de a fülünk ezt még jól tolerálja, sőt dúsabb hangzásként éljük meg. Nagyobb eltérést már hibaként érzékelünk.


 



 


Én pedig az előző példámban két eltérő frekvenciára hangolt hangszerről írtam!  Mindkettőn egyszerre játszva, mondjuk egy A hangot, ez két hang lesz mivel nincsenek pontosan behangolva.


Hangnemről, akkordról (legyen az konszonáns, vagy disszonáns) nem beszéltem.


 


A zenei példáját pedig nem is értem. gondolkodik.gif


A másodikban a kis g, és az egyvonalas a hang közti nóna távolság disszonáns hangköz?



Vendég

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Vendég » 2014.11.09., vas. 14:10



 


Hívhatjuk egyszerűen hamisnak is, de ettől ez még disszonancia.



 


Nem, nem az.


Egy hamis hang nem lehet disszonáns, főleg azért nem, mert az disszonancia, mint zenei alapfogalom egyetlen hangra nem is értelmezhető.


 


Itt egy disszonáns akkord:


 


image002.gif


 


Ha ebből kiemelünk egy hangot, akkor arra a hangra nem mondhatjuk, hogy disszonáns, még akkor sem, ha az valami olyan hangszeren szólal meg, ami a normál A hangtól eltérően van hangolva.


 


Ráadásul, eddig korábban végig a zene meghatározó eleméről a harmóniáról beszéltünk, szintén, mint alapfogalomról, a korábbi Pernye idézetem kapcsán, és ehhez csatlakoztatva a disszonanciát, ami nem ellentettje a harmóniának, hanem annak része. Azaz, arról, hogy a disszonáns akkord az pont úgy része a zenei alapfogalomként kezelt harmóniának, mint a konszonáns akkord


Tehát zenei értelemben vett disszonanciáról volt szó, és nem megszólalásbéliről, mint arra hamis hangot adó hangszernél utalt.


 


Azaz, ha egy vonósnégyesben az egyik hangszer félre van hangolva a többihez képest, attól az a zene, illetve annak egyes részletei, akkordjai még nem lesznek disszonánsak. Legfeljebb a megszólalása, a disszonáns a szó hétköznapi értelmében véve.


 


 


.



Online
Avatar
Shinagawa
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 528
Csatlakozott: 2011.12.04., vas. 17:39
Értékelés: 342

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Shinagawa » 2014.11.09., vas. 14:07



A hangszerek közötti hangmagasság-különbség sem eredményez disszonanciát, mivel az -mint ahogy írtam- nem változtatja meg sem a hangközöket, sem azok egymáshoz való viszonyát.


De ön, mint képzett zenész gondolom, ezekkel a zenei alapfogalmakkal tisztában van, még akkor is, ha a zenészek egy része is helytelenül használja őket a köznapi beszédben.


 


 


.



 


Amennyiben nem okoz disszonanciát az eltérő hangmagasság, akkor a hangolásnak sincsen értelme. 


Vegyünk csak két hangszert, ha az egyik 442 Hz-re van hangolva, a másik meg 438 Hz-re.


Azonos hang megszólalásakor megszólal a két eltérő frekvencia. Nincs nagy különbség (de nagyon is hallható),de nem nevezhetjük konszonánsnak.


Hívhatjuk egyszerűen hamisnak is, de ettől ez még disszonancia.



Vendég

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Vendég » 2014.11.09., vas. 13:50


Nincs ma formában, Gáborka uram!


 


Valóban nem vagyok formában, mert a konszonancia helyett az irodalomban használt asszonanciát írtam reggel, aminek a helytelenségét azonnal el is ismertem, de a mai napon eddig csak ez az egy dolog volt, ami helyesbítést kívánt.


 


 


.



Vendég

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Vendég » 2014.11.09., vas. 13:43


de én a hangszerek közötti hangmagasság különbségről írtam,


 


A hangszerek közötti hangmagasság-különbség sem eredményez disszonanciát, mivel az -mint ahogy írtam- nem változtatja meg sem a hangközöket, sem azok egymáshoz való viszonyát.


De ön, mint képzett zenész gondolom, ezekkel a zenei alapfogalmakkal tisztában van, még akkor is, ha a zenészek egy része is helytelenül használja őket a köznapi beszédben.


 


 


.



Vendég

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Vendég » 2014.11.09., vas. 13:37


A zongora sincs félrehangolva jó esetben, de ezt már kijavította más...


 


Szerintem, ennek nézzen utána. A zongora bizony félre van hangolva, és ezt az állításomat nem is javította ki senki, sőt, Shinagawa fórumtárs az általa betett linkkel még igazolta is. Azaz, a jól hangolt zongora félre van hangolva, és ön, mint képzett zenész, szerintem ezzel tökéletesen tisztában is van.


 


.



Avatar
fapaci
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 12313
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 6029
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: fapaci » 2014.11.09., vas. 13:34



Nem, ez még nem eredményez disszonanciát, mert a hangközök, és a hangközök egymáshoz való viszonya ettől még nem változik meg. Azaz, attól, hogy a hangszer kicsit elhangolódott, attól még a kottában leírt konszonáns akkord nem válik disszonánssá.


Ezt pedig mi sem bizonyítja jobban, mint maga a zongora, amit ugye mindannyian tudjuk, hogy szándékosan elhangolnak, azaz, a jól hangolt zongora valójában félre van hangolva, ennek ellenére nem csak disszonáns akkordok játszatók rajta, hanem konszonánsak is. 


 


 


.



Nincs ma formában, Gáborka uram! Hangszeren belül nyilván nem változnak a hangközök, de én a hangszerek közötti hangmagasság különbségről írtam, ami nem igazán passzintható bele a kromatikus világba.


 


A zongora sincs félrehangolva jó esetben, de ezt már kijavította más...



Vendég

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Vendég » 2014.11.09., vas. 13:18



Pontosabban nem csak úgy, hanyagul félre van hangolva, hanem egy oktávon belül, egymástól egyenlő távolságra lévő 12 félre:


Kiegyenlített hangolás


:D



 


Azt bizony nem is állítottam sehol, hogy csak úgy hanyagul lenne félrehangolva. Azt írtam, hogy félre van hangolva, ez pedig tény, mint ahogy az is, hogy ezen félrehangolás ellenére lehet rajta konszonáns akkordokat játszani. :)


 


 


.



Online
Avatar
Shinagawa
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 528
Csatlakozott: 2011.12.04., vas. 17:39
Értékelés: 342

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Shinagawa » 2014.11.09., vas. 13:14



Nem, ez még nem eredményez disszonanciát, mert a hangközök, és a hangközök egymáshoz való viszonya ettől még nem változik meg. Azaz, attól, hogy a hangszer kicsit elhangolódott, attól még a kottában leírt konszonáns akkord nem válik disszonánssá.


Ezt pedig mi sem bizonyítja jobban, mint maga a zongora, amit ugye mindannyian tudjuk, hogy szándékosan elhangolnak, azaz, a jól hangolt zongora valójában félre van hangolva, ennek ellenére nem csak disszonáns akkordok játszatók rajta, hanem konszonánsak is. 


 


 


.



 


Pontosabban nem csak úgy, hanyagul félre van hangolva, hanem egy oktávon belül, egymástól egyenlő távolságra lévő 12 félre:


Kiegyenlített hangolás


:D



Vendég

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Vendég » 2014.11.09., vas. 12:43


A hangszereket előadás előtt (szükség szerint közben is) behangolják hallás után, de ez nem mérnöki pontosságú hangmagasság egyezést jelent, egy kis frekvencia különbség mindig lesz az instrumentumok között, előadás közben is változik a helyzet a hőmérséklet és a játékmód függvényében. Az már önmagában is egyfajta disszonanciát eredményez,


 


Nem, ez még nem eredményez disszonanciát, mert a hangközök, és a hangközök egymáshoz való viszonya ettől még nem változik meg. Azaz, attól, hogy a hangszer kicsit elhangolódott, attól még a kottában leírt konszonáns akkord nem válik disszonánssá.


Ezt pedig mi sem bizonyítja jobban, mint maga a zongora, amit ugye mindannyian tudjuk, hogy szándékosan elhangolnak, azaz, a jól hangolt zongora valójában félre van hangolva, ennek ellenére nem csak disszonáns akkordok játszatók rajta, hanem konszonánsak is. 


 


 


.



Vendég

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Vendég » 2014.11.09., vas. 12:31


A gondolat szerzője valószínűleg szándékosan használta a disszonancia szót írásában. A mondanivalójának ez esetben is van (lenne) értelme.  gondolkodik.gif  De lehet, hogy tévedek. 


 


Nem a disszonancia szó használata a hibás abban az írásban, vagy fordításban, hanem a harmónia szóé.


 


 


.



Avatar
audioline
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5163
Csatlakozott: 2012.03.20., kedd 10:29
Értékelés: 2553

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: audioline » 2014.11.09., vas. 12:29



.


 


A zenében a disszonancia ellentettje nem a harmónia, hanem az konszonancia*. A harmonia pedig éppúgy tartalmaz, tartalmazhat disszonáns akkordokat, mint konszonáns akkordokat.


 


http://www.parlando.hu/Klasszikuszene603.htm


 


.



 


A gondolat szerzője valószínűleg szándékosan használta a disszonancia szót írásában. A mondanivalójának ez esetben is van (lenne) értelme.  gondolkodik.gif  De lehet, hogy tévedek. 


.


Vendég

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Vendég » 2014.11.09., vas. 12:13



 


Valóban! leborulok.gif


 


 


.



Online
Avatar
Shinagawa
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 528
Csatlakozott: 2011.12.04., vas. 17:39
Értékelés: 342

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Shinagawa » 2014.11.09., vas. 12:03



.


 


A zenében a disszonancia ellentettje nem a harmónia, hanem az asszonancia. A harmonia pedig éppúgy tartalmaz, tartalmazhat disszonáns akkordokat, mint asszonáns akkordokat.


 


http://www.parlando.hu/Klasszikuszene603.htm


 


 


.



A disszonancia ellentéte a konszonancia:


 


http://www.kislexikon.hu/konszonancia.html


 


http://idegen-szavak.hu/asszonancia,



Avatar
fapaci
Tizezresek klubja
Tizezresek klubja
Hozzászólások: 12313
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 6029
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: fapaci » 2014.11.09., vas. 11:52


Tekintsünk rá egy szimfonikus (jó) nagy zenekarra, azon belül mondjuk a hegedű szólamra! A hangszereket előadás előtt (szükség szerint közben is) behangolják hallás után, de ez nem mérnöki pontosságú hangmagasság egyezést jelent, egy kis frekvencia különbség mindig lesz az instrumentumok között, előadás közben is változik a helyzet a hőmérséklet és a játékmód függvényében. Az már önmagában is egyfajta disszonanciát eredményez, de a fülünk ezt még jól tolerálja, sőt dúsabb hangzásként éljük meg. Nagyobb eltérést már hibaként érzékelünk.


 


Azt is érdemes tudni, hogy a disszonancia részben szubjektív is. A mi fülünk már gyerekkorban ráállt az európai kromatikus hangsorokra és harmóniákra, ezeket halljuk kellemesnek, de pl. egy kínai népzenét már erősen zavarónak élhetünk meg a maga furcsa hangközeivel, összhangzatával.



Válasz küldése

Vissza: “Hifi”