Figyelem: a szabályzat 6.8.3.1 - es pontja alapján az adás vételi részen a "pü ment" és "válasz ment" jellegű hozzászólásokat törölni fogjuk, csakúgy mint a hely / posta adatok és ár nélkül feladott hirdetéseket.

Általában a hifiről

akvapark
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4865
Csatlakozott: 2007.01.12., pén. 13:38
Értékelés: 788

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: akvapark »



A tér mit kihoz a hifisekből...
Hát még az idő!
 
.


Ha jó az idő, sokan vannak a téren.
>>Egy nemzetnél sem vagyunk alábbvalók<

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2103
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 362

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: zz7 »


Az már persze senkinek nem nagyon jut az eszébe, hogy két hifi berendezést, készüléket úgy is össze lehet hasonlítani, hogy csak zenét hallgatunk vele otthon?
Nem a műszereknek és a mindenféle kreált elvárásoknak hifizünk, hanem a saját zene hallgató igényünknek.

Avatar
SoXxX
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 884
Csatlakozott: 2004.03.10., szer. 22:57
Értékelés: 337

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoXxX »



Minek mérnéd meg a térleképezést? És mivel? Centivel?


Azért mert akkor összehasonlíthatóak lennének a rendszerek (amiknek sajnos az akusztika is részét képezné - bár ez áthidalható egy ugyanolyan helyiséget alkalmazva).
 
Mérni nem csak centivel lehet.
Egy megfelelően komoly mikrofon(vagy méginkább mikrofon rendszer), egy fixen beállított hangnyomás érték valamint egy etalon kell csak hozzá (amit akár egy jó akusztikájú koncert teremben fix előadással élő zenészekkel lehetne rögzíteni).
 

Avatar
lehoako
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5493
Csatlakozott: 2009.05.06., szer. 13:30
Értékelés: 982

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: lehoako »



...Márpedig sok zene igazi hatása ott kezd rendesen működni, mikor egy bizonyos hangtömeg, dinamika szint használatba kerül.


 
leborulok.gif

Avatar
lehoako
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5493
Csatlakozott: 2009.05.06., szer. 13:30
Értékelés: 982

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: lehoako »



Szerintem ezt éppeszű ember nem vonja kétségbe. A szubjektivitás okán sem.
 
Viszont az a gond, hogy nem szüntethető meg ebben az esetben a szubjektivitás. Holott maga a térleképzés elméletben egy mérhető dolog tudna lenni - már ha lenne etalon.


 
Minek mérnéd meg a térleképezést? És mivel? Centivel?

Avatar
lehoako
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5493
Csatlakozott: 2009.05.06., szer. 13:30
Értékelés: 982

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: lehoako »



Nem fog kijönni a dolog. Ahány hangfelvétel annyiszor lehet elölről kezdeni az egészet.
Annak akkor már sokkal több értelmét látnám, hogy ha az ember meg tudja hallgatni hogy szólt az a zene ott a hangfelvételkor élőben, hogy szól a rögzített nyers anyagon, hogy szól aztán a kész masteren és azután hogy szól a különböző hifiken. Ez adhat valami eredményt szerintem arra, hogy megtudjunk valamit arról, hogy egy hangfelvételt megszólaltató hifi mennyire hiteles vagy mennyire kevésbé. A hifikkel próbálkozás ezt elég szegényesen közelíti csak. Tudom, mert volt részem mindkét vonalból.
 
 
Ebben van sok igazság, elismerem. De olyan is van, hogy a hangfelvételek hangmérnöki oldalról megvalósított tartalmát se akarja valaki feltétlenül nem hogy pontosan, de jó alaposan felnagyítva és kielemezve megkapni, mivel nem feltétlenül a zenéhez tartozó dolgokat hoz. Sőt, sok esetben éppen hogy lehet ellene is, ha túlságosan átmegyünk hang elemzőbe a zene hallgatásból a hifi berendezéseink oldaláról és saját magunk oldaláról is.
Nem véletlen hogy ezen a ponton nem értik meg sokan a Heed-at sem, aminek nem a hang elemzés lenne a célja, hanem a minél zavartalanabb zene hallgatás. Amikor a hifi mondjuk úgy minél hamarabb eltűnik a zene és a hallgató közül.
Lehet erre is gyúrni, nem csak a hangok pontosságára, esetenként kiemelésére, analizálhatóvá tételére.
Amúgy lehet nem sok értelme van a hangfelvételhez hiteles berendezésnek se. Ha a világ legtöbb hangfelvétele ma stúdióban keverődött, akkor én mint zene hallgató otthon modellezzem le az ottani körülményeket ha a legközelebb akarok kerülni ahhoz ami ott történt az egész készre gyúrásakor? Költözzek hasonló túlcsillapított szobába, tegyek magam elé valami jó nagy vízszintes lapot modellezve a keverőpultot és annak túlvégére helyezzek egy pár hangsugárzót? Vagy azt modellezzem le ahogy sok élő komoly zenei hangfelvétel készül, koncert teremben rögzítve fejhallgatóval kontrollálva? A kettőnek alig lesz köze egymáshoz mind hangfelvétel mind hifi berendezés mint "tükör" mód oldaláról.


 
Sok értelmeset írsz, és sok dolog jól össze is van keveredve. 2010 decemberében nyitottam egy másik topikot, melynek indítóját szintén kettőnk társalgása termékenyítette meg, a téma azóta is fix, csak talán még több "unortodoxia" van benne.
 
http://www.avx.hu/forum/index.php?/topi ... e__st__180
 
Jó úton jársz, csak a rengeteg maszlagból kéne gyököt vonni, és tényleg a zenére koncentrálni, úgy értem, az élő zenére, pl. opera, ahol sokan, sokféleképpen, sokféle helyről (erkélyek, távol, elbújva,, stb.) szól a hang (plusz a zenekar meg egy árokból, a rend kedvéért), és nem "szedik szét" a csúnya-csúnya hangmérnökök csak azért, hogy aztán senki se tudja összerakni, csak talán egy-két gyártmányú "rendszer", omni meg félomni meg hajdekomoly egyéb unortodox különutas zseniségek.
 
Igen, az ÉLMÉNY része a tér, már amennyiben része tud lenni a reprodukciónak.
 
Kicsit olyan lehet, amiről írsz, mintha a Nessun Dormát olyan megasztárosan, mikrofonnal a kézben lenne természetes énekelni/hallgatni. Közben meg Calaf sétálgat, és TÁVOLODIK, majd a kórussal IGEN távolról, duettben éri el a katarzist. Bocs, hogy ennyire, szinte közhelyesen populáris operát hozok fel, de asszem, kezdjük az elején. A Varázsfuvolában is van ilyen, pl. Papageno sípja hol közelről szól, hol távolról, jelezve ezzel a szereplő helyét a színpadhoz képest, vagy a Carmen Torreádor-dala, amelynek végén 2 szoprán sétál Don José mögött, jobbra-balra, (és közben énekelnek is, meg nem is), satöbbi.
 
Azért ezt a 3 operát említettem, mert sztem elkezdeni ezekkel nagyon egyszerű, és azonnal füllel hallható, hogy igen, a TÉR a zene része, ott van a kottában, a színpadon, optimális esetben a reprodukció helyszínén, vagyis az otthonunkban.
 
Ha nincs, akkor nem a hangmérnökök tehetnek róla, meg a náthás Pavarotti.

Vendég

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Vendég »



A tér mit kihoz a hifisekből...


 
Hát még az idő!
 
.

Avatar
csövi
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3704
Csatlakozott: 2005.01.11., kedd 17:10
Értékelés: 664

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: csövi »

A tér mit kihoz a hifisekből...
Michell Engineering, Mellorn Audio, Soner Audio, STEALTH audio cabels, Harmonic Technology, Sonus Faber, 2012Mac mini

Avatar
SoXxX
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 884
Csatlakozott: 2004.03.10., szer. 22:57
Értékelés: 337

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoXxX »



Én azért azt látom, hogy ez a beszélgetés a végén olybá fordult, mint mikor az egyik fél azt állítja, hogy a Wankel motor teljesítményarányos fogyasztása rosszabb, mint a Diesel motoré, még a másik fél azzal tromfol rá, hogy ez nem igaz, mert a Mazda RX-8-al igenis élvezetes az autózás. Miközben az első állítás két motortípust vetett össze, és nem vonta kétségbe, hogy egy adott márka adott típusával valaki élvezheti-e az autózást.
.


Szerintem ezt éppeszű ember nem vonja kétségbe. A szubjektivitás okán sem.
 
Viszont az a gond, hogy nem szüntethető meg ebben az esetben a szubjektivitás. Holott maga a térleképzés elméletben egy mérhető dolog tudna lenni - már ha lenne etalon.
 

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2103
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 362

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: zz7 »



Ezt írta fülelek:
"Arra jó az omni/félomni hangsugárzó, hogy a felvétel, és lejátszás elvi és gyakorlati hibáit kevésbé nyomja az arcunkba/fülünkbe az általában gyenge vagy közepes szoba akusztikának folyamatos segítségével"
 
Mivel ez a Heed topic és éppen az imént került "bevezetésre" a félomni jelző, gondolom a Heedre írta:)
 
Én mindezek mellett nemigazán érzem ezt az "elnyomást". Nem tapasztaltam olyat, hogy bármilyen "hibát" elfedne ez a kialakítás az Enigma, Envoy vagy akárcsak a Bee esetében is (nyilván a kialakításukból fakadó hátrányok - teljesítmény, stb érezhetőek).


"omni/félomni", tehát szerintem nem csak a Heed-ra értette, hanem úgy általában.
Egyébként ma már én is úgy vagyok vele, hogy jobb nem hallanom azokat a dolgokat darabjaira szedve, kiemelve ami nem a zenéhez tartozik, vagy annak egységét bontaná csak szét zeneileg össze nem tartozó hang darabokká.
Ezen kívül ez a fajta dolog eléggé hangerő függő is. Egy direkt mikrofonozott, dinamika komprimált hangfelvétel direktben ha rendes dinamikájú amúgy a hifi, hangerőben felfelé tekerve elég hamar tud túl direkt, nyomulós, kellemetlen lenni. Ugyanaz mint a fejhallgatós jelenség. A nem direkt sugárzással tapasztalataim szerint jóval nagyobb dinamika is megszólaltatható egy szobában úgy, hogy mégis tovább hallgatható marad. Ez persze részben megint csak a mai hangfelvételek természetellenességeinek köszönhető. De egy nem direkt sugárzó ezen is tud segíteni, könnyebben hallgathatóvá tenni, míg egy nagy teljesítményű direkt sugárzó rendszer jól feltekerve hamarabb problémás lehet. Halkabban meg sok zene lendülete, teste, dinamikája nem jön át eléggé. Már ha ezen jellemzők valakinek ma még fontosak lehetnek a hifiben. A mai hifi és a high-end nem éppen ebbe az irányba menetel.
Nekem egy Heed Envoy, Shahinian Diapason hangfal rendes erősítéssel meghajtva sokszor tudott meglepetésként olyan jellemzőkkel szolgálni, hogy mennyire hallgatható marad a zene velük hosszú távon is, egészen extrém hangerőszinteken is.
Márpedig sok zene igazi hatása ott kezd rendesen működni, mikor egy bizonyos hangtömeg, dinamika szint használatba kerül.

Avatar
SoXxX
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 884
Csatlakozott: 2004.03.10., szer. 22:57
Értékelés: 337

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoXxX »



Szerintem nem Heed holmiról szólt amit Fülelek írt, hanem úgy általában a direkt, nem direkt dologra és azok jellemzőire írta. Amúgy ebben van bőven igazság szerintem is. Az már megint más kérdés, hogy szerintem egy Heed Enigma hangfal másik oldalon van annyira élénk, gyors hangú valami a jellemzően mai hifi dobozokhoz képest, hogy bőven kompenzálja azt amit a nem direktsége miatt esetleg veszítene.
Amúgy meg tényleg nagyon nem mindegy, hogy mit milyen távolságból hallgatunk.


Ezt írta fülelek:
"Arra jó az omni/félomni hangsugárzó, hogy a felvétel, és lejátszás elvi és gyakorlati hibáit kevésbé nyomja az arcunkba/fülünkbe az általában gyenge vagy közepes szoba akusztikának folyamatos segítségével"
 
Mivel ez a Heed topic és éppen az imént került "bevezetésre" a félomni jelző, gondolom a Heedre írta:)
 
Én mindezek mellett nemigazán érzem ezt az "elnyomást". Nem tapasztaltam olyat, hogy bármilyen "hibát" elfedne ez a kialakítás az Enigma, Envoy vagy akárcsak a Bee esetében is (nyilván a kialakításukból fakadó hátrányok - teljesítmény, stb érezhetőek).
 

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2103
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 362

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: zz7 »



Pici kavics csobbant rendesen


Hát, ha van értelmes téma amiről van is mit beszélni...

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2103
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 362

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: zz7 »



Én nem tapasztaltam ezt a hiányosságot. Mindkettőre alkalmas a Heed szvsz. Nyilván nem ez a non plusz ultra, viszont igencsak átjön rajta minden hiba - nem fedi azokat el.
 
Konkrétabban melyik Heed rendszernél tapasztaltál ilyet?


Szerintem nem Heed holmiról szólt amit Fülelek írt, hanem úgy általában a direkt, nem direkt dologra és azok jellemzőire írta. Amúgy ebben van bőven igazság szerintem is. Az már megint más kérdés, hogy szerintem egy Heed Enigma hangfal másik oldalon van annyira élénk, gyors hangú valami a jellemzően mai hifi dobozokhoz képest, hogy bőven kompenzálja azt amit a nem direktsége miatt esetleg veszítene.
Amúgy meg tényleg nagyon nem mindegy, hogy mit milyen távolságból hallgatunk.

Avatar
SoXxX
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 884
Csatlakozott: 2004.03.10., szer. 22:57
Értékelés: 337

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoXxX »



Úgy kell egy felvételt és lejátszást megvalósítani, hogy aki csak hangulatba szeretne kerülni zenehallgatáskor, hát könnyedén andaloghasson, aki meg a hangszerek hangzásában, lokalizációjában, a zene textúrájában szeretne elmélyedni, azt is élvezettel megtehesse.
Ez mind felvételi, mind lejátszási oldalról nem egyszerű feladat, van, aki egyiket, vagy másikat előtérbe/háttérbe helyezi, szerintem meg egyensúlyban kellene lennie ennek a két fontos kritériumnak.
Ezt műszaki oldalról nem egyszerű megközelíteni, mert a különböző torzítások, hangelfedések hatásait a természethű hangátvitelre nem tanulmányozták még igazán kellő alapossággal.
De nem lehetetlen...


Én nem tapasztaltam ezt a hiányosságot. Mindkettőre alkalmas a Heed szvsz. Nyilván nem ez a non plusz ultra, viszont igencsak átjön rajta minden hiba - nem fedi azokat el.
 
Konkrétabban melyik Heed rendszernél tapasztaltál ilyet?
 

Avatar
fülelek
Törzsgárda
Törzsgárda
Hozzászólások: 6270
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 3168
Tartózkodási hely: Csobánka

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: fülelek »


"Nem véletlen hogy ezen a ponton nem értik meg sokan a Heed-at sem, aminek nem a hang elemzés lenne a célja, hanem a minél zavartalanabb zene hallgatás. Amikor a hifi mondjuk úgy minél hamarabb eltűnik a zene és a hallgató közül.
Lehet erre is gyúrni, nem csak a hangok pontosságára, esetenként kiemelésére, analizálhatóvá tételére."
 
Úgy kell egy felvételt és lejátszást megvalósítani, hogy aki csak hangulatba szeretne kerülni zenehallgatáskor, hát könnyedén andaloghasson, aki meg a hangszerek hangzásában, lokalizációjában, a zene textúrájában szeretne elmélyedni, azt is élvezettel megtehesse.
Ez mind felvételi, mind lejátszási oldalról nem egyszerű feladat, van, aki egyiket, vagy másikat előtérbe/háttérbe helyezi, szerintem meg egyensúlyban kellene lennie ennek a két fontos kritériumnak.
Ezt műszaki oldalról nem egyszerű megközelíteni, mert a különböző torzítások, hangelfedések hatásait a természethű hangátvitelre nem tanulmányozták még igazán kellő alapossággal.
De nem lehetetlen...

Avatar
fülelek
Törzsgárda
Törzsgárda
Hozzászólások: 6270
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 3168
Tartózkodási hely: Csobánka

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: fülelek »


Pici kavics csobbant rendesen
Arra jó az omni/félomni hangsugárzó, hogy a felvétel, és lejátszás elvi és gyakorlati hibáit kevésbé nyomja az arcunkba/fülünkbe az általában gyenge vagy közepes szoba akusztikának folyamatos segítségével. Nem zavarnak annyira a hibák, cserébe nem lesz pontos információnk a zene bizonyos részleteiről, különösen a tranziensek sínylik meg, de ezt sokan elhanyagolható hibának tartják, mások meg nem. Van, akit idegesít, ha koncerten az első sorból kell végighallgatnia egy vonósnégyest, mert zavarja a sok információ, más meg az utolsó sorban simán elalszik, míg az első sorból szívesen füleli éberen a zenét. Ennyiben totál szubjektív a probléma megítélése.
Egy (maradjunk a klasszikus műfajnál) koncerten a hang információ mellett mindig van képi információ is, ami segít a befogadásban, a lokalizációban. Ez teljességgel hiányzik zenehallgatáskor, emiatt (is) terjedt el a direktebb hangzású felvétel, ami a zenehallgatót jobban leköti, mint ha a huszadik sorból vették volna fel.
Fejhallgatón lehetséges a minőségi térbeli lokalizáció, csak olyan műfejes felvételi technika szükséges hozzá, ami hallgatási minőségét illetően nem kompatibilis a hangszórós zenehallgatással, ezért nem terjedt el.

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2103
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 362

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: zz7 »



Ennek általam ismert egyetlen módja, ha az ember minél több helyen minél több rendszerben meghallgatja ugyanazt a felvételt, mint ahogy a hangmérnökök is ezt teszik, amikor többféle fejhallgatóval, többféle hangsugárzóval hallgatják a felvételt, mielőtt az piacra kerül. De biztosak soha nem lehetünk, mindössze a sok apróból nagyobb eséllyel rakjuk ki az egészet, mint ha csak a "puzle" néhány darabját ismernénk.


Nem fog kijönni a dolog. Ahány hangfelvétel annyiszor lehet elölről kezdeni az egészet.
Annak akkor már sokkal több értelmét látnám, hogy ha az ember meg tudja hallgatni hogy szólt az a zene ott a hangfelvételkor élőben, hogy szól a rögzített nyers anyagon, hogy szól aztán a kész masteren és azután hogy szól a különböző hifiken. Ez adhat valami eredményt szerintem arra, hogy megtudjunk valamit arról, hogy egy hangfelvételt megszólaltató hifi mennyire hiteles vagy mennyire kevésbé. A hifikkel próbálkozás ezt elég szegényesen közelíti csak. Tudom, mert volt részem mindkét vonalból.
 

Nekem pedig már egyikkel kapcsolatban sincsenek illúzióim. Azt soha nem hittem, hogy az koncert hangulatát, hangzását, megszólalását be tudom szorítani a szobába, mint ahogy azt sem, hogy ugyanazt fogom hallani, mint a hangmérnök. A törekvéseim mindössze arra irányultak, hogy olyan láncom legyen, ami magas hűséggel (High-Fidelity) adja vissza azt, amit az alkotók (nem csak a zenészek) a lemezen keresztül el akartak juttatni hozzám. Ha pedig olyan sokat dolgoztak a térhangzás (zenei tér) megjelenítésével bizonyos felvételeknél, akkor az ő számukra az biztosan fontos lehetett, ezért arra törekeszem, hogy ez az üzenet is eljusson hozzám.
.


Ebben van sok igazság, elismerem. De olyan is van, hogy a hangfelvételek hangmérnöki oldalról megvalósított tartalmát se akarja valaki feltétlenül nem hogy pontosan, de jó alaposan felnagyítva és kielemezve megkapni, mivel nem feltétlenül a zenéhez tartozó dolgokat hoz. Sőt, sok esetben éppen hogy lehet ellene is, ha túlságosan átmegyünk hang elemzőbe a zene hallgatásból a hifi berendezéseink oldaláról és saját magunk oldaláról is.
Nem véletlen hogy ezen a ponton nem értik meg sokan a Heed-at sem, aminek nem a hang elemzés lenne a célja, hanem a minél zavartalanabb zene hallgatás. Amikor a hifi mondjuk úgy minél hamarabb eltűnik a zene és a hallgató közül.
Lehet erre is gyúrni, nem csak a hangok pontosságára, esetenként kiemelésére, analizálhatóvá tételére.
Amúgy lehet nem sok értelme van a hangfelvételhez hiteles berendezésnek se. Ha a világ legtöbb hangfelvétele ma stúdióban keverődött, akkor én mint zene hallgató otthon modellezzem le az ottani körülményeket ha a legközelebb akarok kerülni ahhoz ami ott történt az egész készre gyúrásakor? Költözzek hasonló túlcsillapított szobába, tegyek magam elé valami jó nagy vízszintes lapot modellezve a keverőpultot és annak túlvégére helyezzek egy pár hangsugárzót? Vagy azt modellezzem le ahogy sok élő komoly zenei hangfelvétel készül, koncert teremben rögzítve fejhallgatóval kontrollálva? A kettőnek alig lesz köze egymáshoz mind hangfelvétel mind hifi berendezés mint "tükör" mód oldaláról.

Vendég

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Vendég »



És azt honnan lehet megmondani mi került a felvételre? Mikor lehetek biztos abban, hogy pont azt hallom, pont úgy?
 


 
Ennek általam ismert egyetlen módja, ha az ember minél több helyen minél több rendszerben meghallgatja ugyanazt a felvételt, mint ahogy a hangmérnökök is ezt teszik, amikor többféle fejhallgatóval, többféle hangsugárzóval hallgatják a felvételt, mielőtt az piacra kerül. De biztosak soha nem lehetünk, mindössze a sok apróból nagyobb eséllyel rakjuk ki az egészet, mint ha csak a "puzle" néhány darabját ismernénk.
 
 
Amúgy meg az számít jobban hogy a felvétel hangzását minden apró pontján visszakapjuk, vagy egy élőhöz közelebbi zene illúziójának keltése egy átlagos lakó szobában? Nekem ma már inkább utóbbi.
Nekem pedig már egyikkel kapcsolatban sincsenek illúzióim. Azt soha nem hittem, hogy az koncert hangulatát, hangzását, megszólalását be tudom szorítani a szobába, mint ahogy azt sem, hogy ugyanazt fogom hallani, mint a hangmérnök. A törekvéseim mindössze arra irányultak, hogy olyan láncom legyen, ami magas hűséggel (High-Fidelity) adja vissza azt, amit az alkotók (nem csak a zenészek) a lemezen keresztül el akartak juttatni hozzám. Ha pedig olyan sokat dolgoztak a térhangzás (zenei tér) megjelenítésével bizonyos felvételeknél, akkor az ő számukra az biztosan fontos lehetett, ezért arra törekeszem, hogy ez az üzenet is eljusson hozzám.
 
.

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2103
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 362

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: zz7 »



Azért művi érzetű, mert művi is. Ugyanis otthon nem élő zenét hallgatunk, hanem hangfelvételt. Az eszközeinkkel nem az élő zenét, hanem azt reprodukáljuk, ami a felvételre felkerült.
 
.


És azt honnan lehet megmondani mi került a felvételre? Mikor lehetek biztos abban, hogy pont azt hallom, pont úgy?
Amúgy meg az számít jobban hogy a felvétel hangzását minden apró pontján visszakapjuk, vagy egy élőhöz közelebbi zene illúziójának keltése egy átlagos lakó szobában? Nekem ma már inkább utóbbi.

Vendég

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Vendég »



Természetesen ez is egy vélemény, igény. De van akinek meg ma már éppen az a "pontos térleképzés" ami művi érzetű, mivel olyan fajta tér élő zene hallgatásnál nincs is. Ha mi is pontosak akarunk lenni, nem csak a tér, akkor ez utóbbit is be kell látni.


 
Azért művi érzetű, mert művi is. Ugyanis otthon nem élő zenét hallgatunk, hanem hangfelvételt. Az eszközeinkkel nem az élő zenét, hanem azt reprodukáljuk, ami a felvételre felkerült.
 
Ez:
Amúgy meg nem létezik a felvételeken se olyan, hogy egy élő tér működésének egy az egyben rögzítése és visszaadása. Ez egyszerűen nem működik. A hangmérnökök se valóságot rögzítenek és majd azt visszaadják, hanem úgymond újrateremtenek, hangzást generálnak a hangfelvételen.Azért a lényeg, hogy abban egyet értünk, hogy mindegyik kompromisszum.

a rész még nem volt ott, amikor a válaszom írtam, de azt látom, a lényeget tekintve nincs vita közöttünk.
 
.
.

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2103
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 362

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: zz7 »



A beszélgetés kiindulópontja az omnidirekcionális sugárzók és azok térleképzési tulajdonságai voltak, függetlenül bármilyen márkától. Mint ahogy írja, ilyen omnidirekcionális sugárzókat gyárt pl. a Shahinian amiből volt szerencsém a Diapasson-t és az Obelisk-et is meghallgatnom, de mint mondtam, az "omni" és a hagyományos hangsugárzók térleképzését nem márka, gyártó, stb. alapján érdemes megközelíteni, hanem a konstrukció és az abból adódó sajátosságok alapján.
Én határozottan elismerem, hogy az "omni" sugárzóknak vannak előnyei a hagyományos sugárzókkal szemben (ez ellenben nem a pontos térleképzés), mint ahogy azt is belátom, hogy sajnos hátrányaik is vannak azokhoz képest, és ez márkától, gyártótól, típustól függetlenül érvényesül, már magából a konstrukciós eltérésekből következően, ugyanúgy, mint a sztatikus, és a dinamikus hangsugárzók esetében is (szintén márkától, gyártótól, típustól függetlenül).
 
.


Természetesen ez is egy vélemény, igény. De van akinek meg ma már éppen az a "pontos térleképzés" ami művi érzetű, mivel olyan fajta tér élő zene hallgatásnál nincs is. Ha mi is pontosak akarunk lenni, nem csak a tér, akkor ez utóbbit is be kell látni.
Amúgy meg nem létezik a felvételeken se olyan, hogy egy élő tér működésének egy az egyben rögzítése és visszaadása. Ez egyszerűen nem működik. A hangmérnökök se valóságot rögzítenek és majd azt visszaadják, hanem úgymond újrateremtenek, hangzást generálnak a hangfelvételen.
Azért a lényeg, hogy abban egyet értünk, hogy mindegyik kompromisszum.
Lényegében úgyis csak illúziókat keltünk. Egy koncert terem hangját behozni a lakószobába úgyis lehetetlen.

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2103
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 362

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: zz7 »



Te most két dogmát idézel , amikor azt írod , hogy a Diapason nem jó metálra , a JBL meg igen . Megindokolnád , megmagyaráznád , hogy ezt mire alapozod ? Mert kötve hiszem , hogy ha egy Diapason meg tud életnagyságban jeleníteni egy nagyzenekart , akkor ne tudná ugyanezt megtenni egy metál banda négy-öt hangszerével is . A legnagyobb kompromisszum maga a felvétel , mert ahány annyi féle , egy omnival kisebb kompromisszum a számtalan , ilyen-olyan , felvétel hallgatása . A legjobb omni , amit hallottam egy MBL volt , aki ennél jobb hangsugárzót mutat , annak megemelem a kalapom .


Erre a válasz ott van abban amit Dörmöginek írtam. De persze ez is egyén kérdése ki mit szeretne visszakapni.

Vendég

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Vendég »



Részemről nem hitvita, csak leírtam hogy a gyakorlatban hogy működik az egyik és hogy a másik.
A Heed hangfalak amúgy nem is tekinthetők igazi omnidirekcionális hangsugárzónak. Inkább valami fajta félút a kettő között. Hiszen nem állnak hangszórói több irányba, az Enigma és az Envoy hangszórói egy síkon elhelyezkedve egy irányban állnak. Az igazi omnik a Shahinian olyan darabjai, mint a Diapason, Hawk, Obelisk. A tervezőjük tudásom szerint kizárólag komolyzenét hallgat. Ezek a hangsugárzók egy metál rajongónak szerintem rossz kompromisszumok lesznek. Oda egy JBL 4350 kell. Ez nem hitvita szerintem, csak körüljárása annak, hogy a hifiben még a legmagasabb szinteken is hol, milyen kompromisszumokat kötnek a tervezők. Használni ezeket meg mindenki saját ízlése, igényei szerint fogja.


 
A beszélgetés kiindulópontja az omnidirekcionális sugárzók és azok térleképzési tulajdonságai voltak, függetlenül bármilyen márkától. Mint ahogy írja, ilyen omnidirekcionális sugárzókat gyárt pl. a Shahinian amiből volt szerencsém a Diapasson-t és az Obelisk-et is meghallgatnom, de mint mondtam, az "omni" és a hagyományos hangsugárzók térleképzését nem márka, gyártó, stb. alapján érdemes megközelíteni, hanem a konstrukció és az abból adódó sajátosságok alapján.
Én határozottan elismerem, hogy az "omni" sugárzóknak vannak előnyei a hagyományos sugárzókkal szemben (ez ellenben nem a pontos térleképzés), mint ahogy azt is belátom, hogy sajnos hátrányaik is vannak azokhoz képest, és ez márkától, gyártótól, típustól függetlenül érvényesül, már magából a konstrukciós eltérésekből következően, ugyanúgy, mint a sztatikus, és a dinamikus hangsugárzók esetében is (szintén márkától, gyártótól, típustól függetlenül).
 
.

Avatar
muvimi
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1659
Csatlakozott: 2010.10.24., vas. 16:44
Értékelés: 449

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: muvimi »



Részemről nem hitvita, csak leírtam hogy a gyakorlatban hogy működik az egyik és hogy a másik.
A Heed hangfalak amúgy nem is tekinthetők igazi omnidirekcionális hangsugárzónak. Inkább valami fajta félút a kettő között. Hiszen nem állnak hangszórói több irányba, az Enigma és az Envoy hangszórói egy síkon elhelyezkedve egy irányban állnak. Az igazi omnik a Shahinian olyan darabjai, mint a Diapason, Hawk, Obelisk. A tervezőjük tudásom szerint kizárólag komolyzenét hallgat. Ezek a hangsugárzók egy metál rajongónak szerintem rossz kompromisszumok lesznek. Oda egy JBL 4350 kell. Ez nem hitvita szerintem, csak körüljárása annak, hogy a hifiben még a legmagasabb szinteken is hol, milyen kompromisszumokat kötnek a tervezők. Használni ezeket meg mindenki saját ízlése, igényei szerint fogja.


 
Te most két dogmát idézel , amikor azt írod , hogy a Diapason nem jó metálra , a JBL meg igen . Megindokolnád , megmagyaráznád , hogy ezt mire alapozod ? Mert kötve hiszem , hogy ha egy Diapason meg tud életnagyságban jeleníteni egy nagyzenekart , akkor ne tudná ugyanezt megtenni egy metál banda négy-öt hangszerével is . A legnagyobb kompromisszum maga a felvétel , mert ahány annyi féle , egy omnival kisebb kompromisszum a számtalan , ilyen-olyan , felvétel hallgatása . A legjobb omni , amit hallottam egy MBL volt , aki ennél jobb hangsugárzót mutat , annak megemelem a kalapom .

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2103
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 362

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: zz7 »



Van azért más koncepció is, pl. a Duevel, ezek zeneileg nem olyan válogatósak.


Szerintem a nem direkt sugárzókból sok embernek mindenképpen hiányozni fog az a fajta "ütősség" amit egy hangosított, könnyűzenei koncerten megtapasztalhat. Ezeknek a műfajoknak részben az a fajta direkt hangzás adja az egyik fontos összetevőjét. Legalább is azoknak akik ehhez szoktak hozzá és igénylik is belőle.
Persze ettől még nagyon is jól lehet Bozzio, Levin, Stevens-t hallgatni Heed-féle nem direkt sugárzóval. Jobban mint sok direkt sugárzóval. Legalább is a gyakorlati próbák ezt mutatták eddig.

Válasz küldése

Vissza: “Hifi”