Tisztelt Fórumtársak!
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327

Komolyzenei ajánló

Avatar
andorra
Lefelé a lejtőn
Lefelé a lejtőn
Hozzászólások: 51
Csatlakozott: 2008.11.30., vas. 03:18
Értékelés: 7

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: andorra »

Nem árt ilyen típusú áttekintést adni persze, de ha valaki segítséget kér, abban segítsünk neki, amiben kéri. Én nem tudok, mert a jó hangminőségről alkotott véleményünk nagyon eltér. Az általatok leírtaktól függetlenül, úgyis olyan zenét fog hallgatni, ami neki tetszik.

Avatar
kaltenpeti
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 805
Csatlakozott: 2005.11.23., szer. 22:58
Értékelés: 22

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: kaltenpeti »



Szerintem a posztod nagyon érdekes kérdéseket vet fel.
1. Mi viszi rá az emberfiát, hogy "komolyzenét" hallgasson, ha nem ebben szocializálódott?
2. Ha már egyszer erre adta a fejét, hogyan találja meg a félelmetes méretű komolyzenei irodalom és a talán annál is terjedelmesebb felvételek/interpretációk között a neki tetszőt?
3. Hol és hogyan érdemes keresgélni?
Megpróbálok röviden válaszolni, és közben ajánlani is ezt-azt.
1. Egyáltalán nem egyszerű kérdés. A zenei nevelés gyakorlatilag kikerült az alapfokú oktatásból, és ha nincs családi indíttatás, akkor eleve jó eséllyel kerüli el vele az ember a találkozást. Itt-ott hallani komolyzenei felvételeket, de ami beszüremkedik a hétköznapi zenehallgató hallókörébe, az leginkább néhány "rongyosra" értelmezett, elcsépelt darab, s azoknak is a popularizált, sokszor igen silány változata. Az én elméletem az, hogy aki egyébként fogékony a zene iránt, akkor az egy idő múlva egyszerűen nem lel érzelmi kielégülést a fősodorban fellelhető "zenei" produktumokban. Nem marad más számára, mint a rétegzene, legyen "komoly" vagy "könnyű". Hogy milyen irányban indul el, az egyrészt esetleges körülmények függvénye, másrészt azé, hogy hogyan van "összerakva". Két személyes példa. Huszonéves koromban volt egy rövidebb (majd' három éves) kapcsolatom egy nővel, akire ma is úgy gondolok, hogy alapvetően meghatározza azt, ahogy és amit gondolok a világról. A kapcsolatunk egyszerűen beépült a habitusomba, abba, aki vagyok. Az összes olyan zene, amit együtt hallgattunk, mai napig ott van a polcon, és elő-előkerül néha, s nem csupán nosztalgiából, hanem mert még mindig szól hozzám (pedig nem "komolyzene" :-). A másik: az emberi hangok és bizonyos hangszerek hangja egyszerűen annyira megkapó tud lenni, hogy szinte viszi az embert abba az irányba, hogy erősen elköteleződjön bizonyos darabok, műfajok, stb. iránt. Hogy mi felé, az valószínűleg egyéni adottság, hangoltság kérdése. Chord nemigen lenne meg csemballó nélkül, én alig bírom meghallgatni a hangszerre írott szólókat, de a cselló, a violák, a mezzoszopránok, altok, kontratenorok hangja nélkül nem lenne teljes a világom.
2-3. Mivel a "komolyzene" egy réteg kultúrája, ezért speciális helyeken érdemes utánajárni annak, hogy mit lenne érdemes fülvégre kapni. Itt, a fidelio.hu-n, zenei blogokon (Meeting in Music, Classical Library, stb.) kell olvasgatni, tájékozódni. Aztán persze belehallgatni, összemérni az olvasottakat a hallottakkal. Szerintem itt is érdemes visszaolvasni, belehallgatni a különböző darabokba és előadásaikba a tetubus segítségével, ami mindig ajánlókat is feldob egy-egy videóhoz. Órákat el lehet tölteni a bolyongással, és közben az ember nem csak a különböző darabokat, előadókat fedezi fel, hanem képet kap a saját ízléséről, és egyben formálja azt.
 
Vissza a 2. ponthoz.
Én biztosan nem grandiózus "nagyzenekari" művekkel kezdeném a "komolyzenei" irodalommal való ismerkedést. A "mekkorát szól!" elsőre feldolgozhatatlan élménye szerintem akár meg is gátolhatja azt, hogy az ember továbblépjen. Kisebb falatokkal, kamarazenével, dalokkal kezdeném az ismerkedést, s ha még egyáltalán akarnék azok után, akkor továbblépnék.
Tedd az általad példaként hozott művek mellé oda Vivaldi hegedűconcertóit, mondjuk a "La caccia"-t ("Vadászat"), és hallgasd meg a Naive életműkiadásában (ráadásul csodálatos felvétel), aztán dönts, megfontolod-e a tanácsomat.
 
http://www.youtube.com/watch?v=IMbWAf1M2ZM

 
 
 
Köszönöm a választ. Ha megengeded válaszolnék az első kérdésedre: Egy szép korszak lezárult az életemben, és egy új korszak vette kezdetét. Az emberek változnak, ahogy változok én is. Ha már változom, azt jó irányba szeretném tenni, értsd igényesség, minőség előtérbe helyezése a mennyiséggel szemben. Úgy érzem, hogy még a bakelit lemez hallgatására nem érettem meg teljesen, de a komolyzene iránt már érzek egyfajta fiatalos kíváncsiságot. A kíváncsiság mögött nem családi, rokoni indíttatás- , és zenei neveltetés áll.
 
Az első pontban írtakhoz annyit tudnék hozzáfűzni, hogy amit pár éve még imádtam (Vanessa Mae) azt a napokban már nem bírtam meghallgatni. Most már számra felesleges volt a hegedű csodálatos hangja mellé kevert mesterséges hangok. Sokkal élvezetesebb lett volna számomra tisztán csak a hegedű hangja. Egy fiókból előkotort ajándékba kapott CD nagyban hozzájárult a gondolkozásmódom megváltozásához. Erről a felvételről van szó: http://www.worldcat.org/title/nouveaute ... /150659020 Kiadó: harmonia mundi

Avatar
chord
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2548
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: chord »


"Tedd az általad példaként hozott művek mellé oda Vivaldi hegedűconcertóit, mondjuk a "La caccia"-t ("Vadászat"), és hallgasd meg a Naive életműkiadásában (ráadásul csodálatos felvétel), aztán dönts, megfontolod-e a tanácsomat."
 
Csatlakozom.
Mert Vivaldi operái megszerettethetik az operát, aztán,  irány akár a nagyromantika meg az 'igazi nagy' operák; versenyművei a kamarazenéhez vihetnek közelebb, innen csak egy lépés a régizene 'programzenéi'; a motettái az egyházi vonalra lehetnek csalétkek.
 
Amúgy nem fog menni a 'rendelésre megszeretem' meg a többiek-leolvadnak-tőle-majd-akkor-én-is, de meglátod, valami nagyon meg fog tetszeni, innentől ne hallgass senkire, szerezd meg, és hallgasd ronggyá. Aztán megy tovább magától.

ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
                      
 

Vendég

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: Vendég »



Sziasztok,
eddig az életemből kimaradt a komolyzene, viszont most úgy érzem megérettem rá. Szeretnék megismerkedni vele, és az általa nyújtott zenei élménnyel.
 
Első körben ezeket az előadásokat szemeltem ki magamnak:
 
Claudio Abbado előadásában Beethoven - Overture da Egmont op. 84
 
Arturo Toscanini előadásában Tchaikovsky - Romeo and Juliet
 
Arturo Toscanin VAGY Riccardo Muti VAGY Valery Gergiev Mariinsky előadásában Verdi - La Forza del Destino 'Overture' 
 
Amiben gondolkodom az valami jó minőségű élő felvétel amit CD-n is kiadtak. Tudtok nekem ebben segíteni, vagy esetleg kiadókat ajánlani, mivel a témában teljesen zöldfülű vagyok? Hol érdemes keresgélnem? eBay-ről nem gond vásárolnom.
 
Ha már komolyzenei CD-t vásárolok (tisztában vagyok vele, hogy LP jobb lenne) azt megpróbálnám a legjobb minőségben beszerezni. Előre is köszönöm a segítséget.

 
Szerintem a posztod nagyon érdekes kérdéseket vet fel.
1. Mi viszi rá az emberfiát, hogy "komolyzenét" hallgasson, ha nem ebben szocializálódott?
2. Ha már egyszer erre adta a fejét, hogyan találja meg a félelmetes méretű komolyzenei irodalom és a talán annál is terjedelmesebb felvételek/interpretációk között a neki tetszőt?
3. Hol és hogyan érdemes keresgélni?
Megpróbálok röviden válaszolni, és közben ajánlani is ezt-azt.
1. Egyáltalán nem egyszerű kérdés. A zenei nevelés gyakorlatilag kikerült az alapfokú oktatásból, és ha nincs családi indíttatás, akkor eleve jó eséllyel kerüli el vele az ember a találkozást. Itt-ott hallani komolyzenei felvételeket, de ami beszüremkedik a hétköznapi zenehallgató hallókörébe, az leginkább néhány "rongyosra" értelmezett, elcsépelt darab, s azoknak is a popularizált, sokszor igen silány változata. Az én elméletem az, hogy aki egyébként fogékony a zene iránt, akkor az egy idő múlva egyszerűen nem lel érzelmi kielégülést a fősodorban fellelhető "zenei" produktumokban. Nem marad más számára, mint a rétegzene, legyen "komoly" vagy "könnyű". Hogy milyen irányban indul el, az egyrészt esetleges körülmények függvénye, másrészt azé, hogy hogyan van "összerakva". Két személyes példa. Huszonéves koromban volt egy rövidebb (majd' három éves) kapcsolatom egy nővel, akire ma is úgy gondolok, hogy alapvetően meghatározza azt, ahogy és amit gondolok a világról. A kapcsolatunk egyszerűen beépült a habitusomba, abba, aki vagyok. Az összes olyan zene, amit együtt hallgattunk, mai napig ott van a polcon, és elő-előkerül néha, s nem csupán nosztalgiából, hanem mert még mindig szól hozzám (pedig nem "komolyzene" :-). A másik: az emberi hangok és bizonyos hangszerek hangja egyszerűen annyira megkapó tud lenni, hogy szinte viszi az embert abba az irányba, hogy erősen elköteleződjön bizonyos darabok, műfajok, stb. iránt. Hogy mi felé, az valószínűleg egyéni adottság, hangoltság kérdése. Chord nemigen lenne meg csemballó nélkül, én alig bírom meghallgatni a hangszerre írott szólókat, de a cselló, a violák, a mezzoszopránok, altok, kontratenorok hangja nélkül nem lenne teljes a világom.
2-3. Mivel a "komolyzene" egy réteg kultúrája, ezért speciális helyeken érdemes utánajárni annak, hogy mit lenne érdemes fülvégre kapni. Itt, a fidelio.hu-n, zenei blogokon (Meeting in Music, Classical Library, stb.) kell olvasgatni, tájékozódni. Aztán persze belehallgatni, összemérni az olvasottakat a hallottakkal. Szerintem itt is érdemes visszaolvasni, belehallgatni a különböző darabokba és előadásaikba a tetubus segítségével, ami mindig ajánlókat is feldob egy-egy videóhoz. Órákat el lehet tölteni a bolyongással, és közben az ember nem csak a különböző darabokat, előadókat fedezi fel, hanem képet kap a saját ízléséről, és egyben formálja azt.
 
Vissza a 2. ponthoz.
Én biztosan nem grandiózus "nagyzenekari" művekkel kezdeném a "komolyzenei" irodalommal való ismerkedést. A "mekkorát szól!" elsőre feldolgozhatatlan élménye szerintem akár meg is gátolhatja azt, hogy az ember továbblépjen. Kisebb falatokkal, kamarazenével, dalokkal kezdeném az ismerkedést, s ha még egyáltalán akarnék azok után, akkor továbblépnék.
Tedd az általad példaként hozott művek mellé oda Vivaldi hegedűconcertóit, mondjuk a "La caccia"-t ("Vadászat"), és hallgasd meg a Naive életműkiadásában (ráadásul csodálatos felvétel), aztán dönts, megfontolod-e a tanácsomat.
 
http://www.youtube.com/watch?v=IMbWAf1M2ZM

Avatar
andorra
Lefelé a lejtőn
Lefelé a lejtőn
Hozzászólások: 51
Csatlakozott: 2008.11.30., vas. 03:18
Értékelés: 7

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: andorra »

Annyira más a véleményünk a jó minőségről, hogy én nem fogok tudni ebben segíteni. Koncert felvételeim vannak ugyan, de 1%-nál kevesebb arányban. Ha ilyen igényem lenne, akkor azokat inkább DVD-n, vagy más video formátumban tartanám. 

Avatar
kaltenpeti
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 805
Csatlakozott: 2005.11.23., szer. 22:58
Értékelés: 22

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: kaltenpeti »


Szia,
 
köszönöm a gyors választ. Először is: semmi bajom a monóval. Amikor azt írtam, hogy „ jó minőségű élő felvétel”, akkor nem agyonrakevert felvételre gondoltam, amin egy mellékzörej sem hallható, a lényeg, hogy az előadás érzelmekkel töltött legyen (amennyire a CD lehet az), érezni lehessen azt, hogy maga a zene nem egy mű (nem igazi), stúdióban kevert valami.
 
Tudom, hogy nem komplett lemezek, de olyan különálló CD felvételeket szeretnék amin rajta vannak ezek a részletek is. Pl. ezt néztem ki: http://www.amazon.de/The-Berlin-Album-E ... rlin+Album
 
„Tudok ajánlani jó kiadókat, de az még kevés az üdvösséghez, mert nem fogsz tudni (jól) választani  a nagyon sok verzió közül.” Én pont ebben szeretnék segítséget kérni.

Avatar
andorra
Lefelé a lejtőn
Lefelé a lejtőn
Hozzászólások: 51
Csatlakozott: 2008.11.30., vas. 03:18
Értékelés: 7

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: andorra »


Szia.
Nem árt előszőr néhány dolgot tisztázni. Toscanini nagyon nagy karmester, de tőle csak monó felvételeket találhatsz és azok sem szólnak elég jól. Az említett nyitányok nem komplett lemezek, hanem lemeztöredékek. Még a Tchaikovsky féle Rómeó és Júlia is az, mert az egy nyitányfantázia. (Nem azonos a Prokofiev féle balettzenével.)
Tudok ajánlani jó kiadókat, de az még kevés az üdvösséghez, mert nem fogsz tudni (jól) választani  a nagyon sok verzió közül. 
Decca, Deutsche Gramofon, Harmonia Mundi, Virgin, EMI, Philips , Sony, RCA, Warner 
Szívesen segítek és bizonyára mások is a fórumtársak közül, ha további konkrét műveket nevezel majd meg. Klasszikus zenei rádiókból elég jól tájékozódhatsz, ha azokat rendszeresebben hallgatod majd.
 
 

Avatar
kaltenpeti
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 805
Csatlakozott: 2005.11.23., szer. 22:58
Értékelés: 22

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: kaltenpeti »


Sziasztok,
eddig az életemből kimaradt a komolyzene, viszont most úgy érzem megérettem rá. Szeretnék megismerkedni vele, és az általa nyújtott zenei élménnyel.
 
Első körben ezeket az előadásokat szemeltem ki magamnak:
 
Claudio Abbado előadásában Beethoven - Overture da Egmont op. 84
 
Arturo Toscanini előadásában Tchaikovsky - Romeo and Juliet
 
Arturo Toscanin VAGY Riccardo Muti VAGY Valery Gergiev Mariinsky előadásában Verdi - La Forza del Destino 'Overture' 
 
Amiben gondolkodom az valami jó minőségű élő felvétel amit CD-n is kiadtak. Tudtok nekem ebben segíteni, vagy esetleg kiadókat ajánlani, mivel a témában teljesen zöldfülű vagyok? Hol érdemes keresgélnem? eBay-ről nem gond vásárolnom.
 
Ha már komolyzenei CD-t vásárolok (tisztában vagyok vele, hogy LP jobb lenne) azt megpróbálnám a legjobb minőségben beszerezni. Előre is köszönöm a segítséget.

Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4636
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 3102

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: istvan01 »



Nekem is hasonló élményeim voltak vele eddig. Az első alkalommal hogy hallottam a hátamon futkosott a hideg, persze a kellemesebbik borzongató fajtából.
Mindezt akkor éppen egy notebook saját hangszóróján hallgatva. Ennyit a nagy hifikről.
Szerintem összességében annyi benne az egyéniség, hogy lehet ilyen hang még nem volt eddig. Az egyéniségét amúgy meg elég jól lehet látni a felvételeken, nézve ahogy előad, ahogy létezik zene közben. Nekem egy csoda a hölgy...

ráadásul most még csak 24 éves, 20 éves kora óta vendég énekes több neves európai operában, ez opera világban nagyon fiatalnak számít

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: zz7 »



rabja lettem ennek a hangnak, én nem tudok és nem is vállalkozok szavakba foglalni az énekhangját, stílusát én ehhez nem vagyok elég művelt, nekem elég a hátborzongató érzés. Egy jellemzőt azért (ismét) megjegyzek, haláli pontos és kristály tiszta minden hangja, talán a finnyások mondhatják rá, kevés benne az egyéniség, de összességében eszméletlen jó hallgatni.
 



 




Nekem is hasonló élményeim voltak vele eddig. Az első alkalommal hogy hallottam a hátamon futkosott a hideg, persze a kellemesebbik borzongató fajtából.
Mindezt akkor éppen egy notebook saját hangszóróján hallgatva. Ennyit a nagy hifikről.
Szerintem összességében annyi benne az egyéniség, hogy lehet ilyen hang még nem volt eddig. Az egyéniségét amúgy meg elég jól lehet látni a felvételeken, nézve ahogy előad, ahogy létezik zene közben. Nekem egy csoda a hölgy...

Avatar
GTomi
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4775
Csatlakozott: 2003.11.20., csüt. 11:45
Értékelés: 566
Tartózkodási hely: Sopron/Budapest

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: GTomi »



Egészen elképesztő.
Milyen műveit érdemes még meghallgatni ?

 
 
ez persze nem jelent semmit, mert a pókok gyorsan fonnak, és azt nem írja, hogy poros is volt
 
 
 
loussier-től (jazz) is érdemes meghallgatni sati feldolgozásokat.
hivox 3 utas zártmonitor/ hivox dac4me/ hivox amp4you/ hivox usb/spdif konverter/ alces 4, hivox/ hidiamond rca d3/ hidiamond koax/ luxor y usb/ diy kábelek/ revox b226/ laptop+roon+tindal

Avatar
chord
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2548
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: chord »


Részemről - a zongoraműveit ismerem, kicsit csak.
Ebben az irányban érdemes kutakodni. A legtöbb lemezen válogatás van, de a 'Gymnopedies' és a 'Gnossiennes' az szinte mindig rajta van.
A többi, az erősen kortárs ízű, a cím alapján kimondott programzene, vagy valami egyéb ciklusba tartozó, pl. rengeteg kísérőzene, vagy egyszerűen csak 'Satie'.
 
A hifi szerepe ismét erős. A 'Gymnopédies', az mindenen jól szól, a nagy rendszereken valósághűen. A 'kortársabbak', na azokon sok nem-mindig-nagyon-harmonikus dolog van, olykor brutális odacsapásokkal; a zongora, a jellegéből adódóan ezt hűen tükrözi. (a csembaló, azt hiába csapkodják, az pengetős, az soha nem fog hangosabban szólni.)
Meghallgatva kicsi rendszereken, sokszor idegesítő és össze-visszaságnak tűnik. Léptetünk.
Az igazán jó rendszereken, ott az ember elkezd figyelni, hogy mi ez? meg miért így? meg menjünk csak közelebb ehhez a zenéhez, és valami finom dolog felkúszik a lelkében, hallgatva az óriási lélegzetű szárnyalást meg a nagy íveket meg a hangulatok direkt hullámzását, merthogy nem Early Music, de nagyon jó zene.
 
Nálad, garantálom, hogy megérzed, mire gondolok.
 


ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
                      
 

Avatar
ajkamici
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1482
Csatlakozott: 2010.04.07., szer. 16:01
Értékelés: 809
Tartózkodási hely: Budapest

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: ajkamici »


Egészen elképesztő.
Milyen műveit érdemes még meghallgatni ?
 

"Satie halála után a szobájában pár furcsa dologot találtak."
 
A leglényegesebb: felhajtva a zongora klaviatúra fedelét egy merő pókháló volt az egész!
Úgy komponált. hogy nem nyúlt a zongorához...


Avatar
fülelek
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6934
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 4669
Tartózkodási hely: Csobánka

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: fülelek »


"Satie halála után a szobájában pár furcsa dologot találtak."
 
A leglényegesebb: felhajtva a zongora klaviatúra fedelét egy merő pókháló volt az egész!
Úgy komponált. hogy nem nyúlt a zongorához...

Avatar
chord
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2548
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: chord »


Kevés számú nem-régizene lemezeim egyike, amelyet igazán szeretek.

 
 
Erik Satie – francia szerző; 1866-1925 –ig élt; az akkori Párizsban ezalatt nagyon-nagyon sok minden történt.
Satie az apja nyomán eleinte rengeteg ’régi’ szalonzenét írt; sok évtizeddel később meg Tzara barátja és tanácsadója lett, igen, a dadaizmus, akik szerintem fontos dolgokat csináltak a sok vicces dolog mellett, amik közül a kedvencem, amikor egy frakkos/estélyi/nagyon-kiöltözött társaságot egy lepukkant és alpári módon összehugyozott-lehányt-lesz@rt WC –n ’kényszerítettek’ át egy előadás színhelyére, mert ügyesen lezárták a többi lépcsőt, ami a nagyterembe vezetett…
 
Sok más mozgalom tagja is volt; életéről meg rengeteg érdekesség olvasható.
Hihetetlen forgatag volt. Azért képzeljétek el, amikor Cocteau –val kísérőzenét írt a ’Szentivánéji álom’ –hoz, vagy amikor a már akkor legendás Gagyilev –féle Orosz Balett Picasso díszletei közt adta elő a Parade –t; vagy amikor René Clair szürrealista filmje alatt Satie zenéje szólt…
 
Ami nagyon széles körben ismert ma is Satie zenéjéből, az a ’Gymnopédie’ ciklus.
 
Premiere Gymnopedie
 
Az évszám 1888.
Fejtegetések tömkelege részletezi, hogy mi is ez e zene, honnan jött, stb…
Régi antik Görögország zenéje nyomán; saraband-alapú tánc; valami dallam a  régi Spárta mozgáskultúrájából; egyéb régi ’haditánc’; valamilyen vallási szertartás; simán egy színházi kísérőzene, stb….
Pár évre rá Debussy hangszerelte nagyzenekarra; azóta ötmillió feldolgozás, filmzene, még a reklámipar is beszippantotta..
 
Ezen a lemezen is szerepel, sok egyéb mellett.
Nagyon különleges és erős harmónia.
 
A lemez Satie zenéje; ne várjátok, hogy végig ilyen legyen…ettől több egy kicsit.
 
Itt egy kis klip az előadókról.
 
A hangminőség nagyon jó.
Jó rendszereken igazi zongora. Fekete és elég nagy. A piano részeken egészen gyönyörű és finom húr, ill. billentyűhang. És akkora dinamika, hogy hátraesik az ember…
Erős csembalókedvelőként el kell ismernem, hogy ez a hang - rendkívül szép.
 
Satie halála után a szobájában pár furcsa dologot találtak.
Kitalált dolgokról készült rajzok; némelyik korrekten meghirdetve az akkori sajtóban, pl. „ólomkastély jutányos áron eladó”;
meg rengeteg – rengeteg esernyő…

ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
                      
 

Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4636
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 3102

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: istvan01 »


és még egy,, igazán szép video körítéssel!!
 
http://julialezhneva.com/video/

Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4636
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 3102

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: istvan01 »


rabja lettem ennek a hangnak, én nem tudok és nem is vállalkozok szavakba foglalni az énekhangját, stílusát én ehhez nem vagyok elég művelt, nekem elég a hátborzongató érzés. Egy jellemzőt azért (ismét) megjegyzek, haláli pontos és kristály tiszta minden hangja, talán a finnyások mondhatják rá, kevés benne az egyéniség, de összességében eszméletlen jó hallgatni.







alfaati

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: alfaati »



Részemről inkább - Giulio Caccini. (persze nyugodtan folytassátok...)
 

Feltétlen ajánlom.

Caccini Ave Mariaját raktam be 2 évvel ezelott a kedvenc zenei felvételeim topikba Sumi Jo eloadásban. TELDEC lemezen van meg. Rongyosra hallgattam. Fantasztikus felvétel és hangszerelés. Megvolt ERATO lemezen is (Prayer). Nem tetszett. Gyenge minsoég minden téren. Teljsen más "zenekar" játszik.
 
Minden alkalommal amikor hallgattam a fent említett muvet, az volt az érzésem, mint ha ma íródott volna. Nem akartam elhinni, hogy az 1500-as években komponálódott.

Vendég

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: Vendég »



Antoine de Forqueray – Ő volt Marais ’ördögi’ ellentéte/kiegészítője; szintén zseniális szerző és előadóművész.
Párizsban született, zenészcsaládban, és már 17 évesen a királyi zenekarba került.
„Szeszélyes és kissé bolond” – írták róla akkoriban. Gambajátéka annyira virtuóz volt, hogy úgy emlegették az udvarban, mint amire mi azt mondjuk, hogy ’az ördög hegedűse’.
A lemezen furcsa módon gyönyörű és harmonikus ellenpontban alakul Marais kései lament-szerű tiszta polifóniája, és Forqueray  brutális, mérgezett zenéje, ami mint egy lángoló kard, vagdalkozik. (Aqhai)
De gyönyörűen.

Nekem csak a dupla lemezes Pandolfo-féle gambadarabokat sikerült beszereznem tőle anno, de csak úgy lehet végighallgatni, ha az ember hagyja, hogy darabokra tépje a zene. Ha nincs készen erre az élményre - és tudatosan nem lehet felkészülni rá -, vagy ha nincs éppen az ember ínyére, akkor egyszerűen kikerül a lejátszóból. Búhoz, bánathoz, szakításhoz, magányhoz, egy üveg nehéz vörösborhoz ajánlott a sötétben.

 
Itt a teljes első szvit: 1 & 2.

Avatar
chord
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2548
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: chord »



Nem feltétlenül a zenét, most inkább ezt a hölgyet ajánlom mindenki figyelmébe.
 



 
http://en.wikipedia.org/wiki/Julia_Lezhneva

 
Volt szerencsém élőben látni/hallani.
Bombasztikus.
A szája furcsán kicsi, szinte nem is európai.
A hangja világklasszis. Olyan hihetetlenül teret-betöltő.

ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
                      
 

Avatar
lehoako
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5319
Csatlakozott: 2009.05.06., szer. 13:30
Értékelés: 1023

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: lehoako »



Akkor talán elérkezett az ideje, hogy ön új színt hozzon a topikba.
 
 
.

 
Drága Gáborka!
 
Nyilatkozzon, árulja el nekem legyen szíves Steve Reich zenéjéről alkotott véleményét. Korábban már felmerült a téma, és mivel Ön kizárólag komolyzenét , illetve Komolyzenét hallgat, nagyon érdekelne. 
 
Ha valaki más is kedvet érez hozzá, kérem, ne fékezzen! Akár páncélszekrényes-Marianna-árkos kommentek is jöhetnek, esetünkben akár vélten vagy valósan joggal is :-))))

Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4636
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 3102

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: istvan01 »



Nem feltétlenül a zenét, most inkább ezt a hölgyet ajánlom mindenki figyelmébe.
 
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Julia_Lezhneva

 
ez nő fantasztikus könnyedséggel és magából boldogságot árasztva énekel, tisztán és eszméletlen pontosan. Most hirtelen kikerestem Cecilia Bartoli, őt is nagyon kedvelem, de ez a Julia Lezhneva (már megint egy orosz gyöngyszem!) leénekli Bartolit, még ha profán is ez a jelző itt.
 




Avatar
lehoako
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5319
Csatlakozott: 2009.05.06., szer. 13:30
Értékelés: 1023

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: lehoako »



... Aztán ki tudja mit hoz a jövő, ami ma kulturális szennynek tűnik 100-500év múlva talán már "szépirodalommá" válik abban a korban, az akkori ízlések szerint.
 
...

 
Telemannt pl. Bach-hoz hasonlítva osztom Chord véleményét. Sablonos, mennyiségelvű, messze nem olyan blickfangos, terjedelmileg persze jelentős. Mint a termelési regények a szovjet irodalomban. 
 
Hogy bármikor értékké válnának, azt kétlem. :-)))

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: zz7 »


Nem feltétlenül a zenét, most inkább ezt a hölgyet ajánlom mindenki figyelmébe.
 



 
http://en.wikipedia.org/wiki/Julia_Lezhneva

Avatar
chord
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2548
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Komolyzenei ajánló

Hozzászólás Szerző: chord »


Részemről inkább - Giulio Caccini. (persze nyugodtan folytassátok...)
 
Énekes, viola és hárfajátékos, és híres komponista.
Rómában tanult, majd 1565 –től Firenzében, a Mediciek szolgálatába lépett.
Jelentős tagja volt a ’Camerata’ –nak; az akkori Itália leghíresebb zenész/tudós társaságának.
Monódia megteremtése – első operák – stile recitativo létrejötte, s még sok dologban igen fontos szerepe volt; ugyanakkor erősen karrierista volt, nevetséges szópárbajokat folytatott ellenfeleivel; életéről sok érdekesség olvasható.
Ami most minket érdekel, az a Le Nouve Musiche madrigálgyűjtemény, 1601 –ből.
 

 
Madrigál. Nagyon elterjedt műfaj volt, rendkívül sok és sokféle volt, nagyon szerették, úgy tűnik, a kor egyik nagyon kedvenc zenei formája/megjelenése volt.
 
Lemez, az van jó sok. Ez a gyűjtemény sokakat megihletett, mert a zene rendkívül jó, az előadói színvonal jólesően magas, erősen félresikerülttel én még nem is találkoztam.
Van egy CD,
 

 
Amor io parto
 
ami régi felvétel, 1984 –es Harmonia Mundi, és Montserrat Figueras énekel rajta, 42 évesen, a hangja amúgy fenomenális, megbeszéltük sokszor, itt viszont olyan hajlításokkal és díszítésekkel énekel, hogy egyenesen elképesztő. Ritkán használja így a hangját.
Valami éteri finomság árad, és olyan színezet, hogy az ember hajlamos leragadni egy-két számnál, annyira gyönyörű.
 
Egy szál hang és kevés hangszer – kevésnek tűnik, valóban.
Itt jön be a hifi szerepe. Nálam ez sokáig pihent, ritkán került elő; jól szólt eléggé, de ’semmi különös’.
Most a helyzet változott. Most, hogy felállt egy igazi ’szisztéma’ nálam, két dolog lett teljesen világos.
Az egyik, hogy volt valaki, aki nagyon makacs volt, egykor megálmodott egy jó hangot, és megcsinálta, és ez így együtt egészen zseniális. (amúgy, amelyik cégnél jó a hang, mindig találunk egy-két makacs embert...)
A másik, hogy ez a lemez olyan, mint egy többszörösen kódolt üzenet. Mikor simán jó a rendszer, szépen szól; mikor igazán jó a rendszer, kiereszti a varázslatot, gyakorlatilag lehipnotizál.
Nem gyakori az ekkora hatás CD -ről.
Feltétlen ajánlom.

ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
                      
 

Válasz küldése

Vissza: “Zene, amit hallgatunk”