youtu.be/Qq1Pp-n1--8
Így kell szólnia egy zenekarnak! Ilyen kottázhatóan tisztán, energikusan, hatalmas tartalékokkal a háttérben. A fúvós szekció konkrétan brutális. Ilyen minőséget magyar zenekar egyelőre nem tud felmutatni. Még dolgoznak az ügyön. Dolgozgatnak.
Ennek az előadásnak van értelme. Van eleje, közepe és vége. A dolgok nem csak úgy megtörténnek, hanem minden valamiből fakad és eltéríthetetlenül halad a tragikus befejezés felé. Kováts Kolos hangszíne és alakítása? Hát...Nekem szoknom kellett az éneklését Polgár László után. Mert Kováts Kékszakállúja kellemetlenül öreguras. Mondjuk három asszony elfogyasztása után ez a koncepció nem is annyira buta dolog. A történet mondanivalója nagyon komplex. Kb annyi értelme van szó szerint értelmezni a szöveget, mint a Varázsfuvoláét. Erre még rárakódik Bartók rém sűrű zenéje és kész a zenetörténet egyik legzseniálisabb műve. A zene és a szöveg annyira összeforr az operában, akár a csont és a rátapadó hússzövet.
Nagyon szeretem ezt a C-dúrban írt erőfitogtatást, Bartók tűpontosan ábrázolja vele Kékszakállú valódi jellemét. Ez volna Bartók férfi archetípusa. Egy ilyen pali. Nem vadászik medvére, nem sz@rik bokorba, nem hordja a neje tangáját, viszont van neki old school kínzókamrája, fegyverraktára, kincseskamrája, virágos kertje és hatalmas országa. Igaz, egy picit minden véres, a volt feleségei egész tavat sírtak össze miatta, és ezek a kellemetlen tények nem kis mértékben gátolják a vele kapcsolatos pozitív személyiségkép kialakítását. Juditot is bespájzolja a végén.
Nagyon jó ez a Solti-féle előadás. És hát Sztankay Istvánról, a narrátorról sem feledkezzünk meg!
youtu.be/tRx5mHkRM08