Tisztelt Fórumtársak!
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327

Általában a hifiről

Avatar
lehoako
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5319
Csatlakozott: 2009.05.06., szer. 13:30
Értékelés: 1023

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: lehoako »



/Először félreértettelek, mivel két kölönböző dologra is utalhat az "ez mérhető"./
 
Nyilván ki akarod hagyni az embert, de nem lehet. Nem gyakorlati, hanem elméleti problémákkal állunk szemben.
 
A sztereó, már a mikrofonozástól kezdve kettőt elveszít a tér három dimenziójából. A többit az emberi agy elképesztő képességei teszik hozzá. Ahhoz, hogy a mikrofon után hangszertávolságot mérhess, nem csak tökéletesen szeparálni kellene a különböző hangszerek hangját, de vissza kellene kódolni az egyes hangok megszólalásának időpontját is. Már az elsőbe beletörik a bicska...


 
Egyrészt.
 
Plusz, gondolom, azért nemcsak úgy mérnénk, bele a világba, csak, hogy ne unatkozzon a műszer, hanem valami kapcsolatot is kéne találni a mérési eredmények és az élmény/eredményes reprodukció között. (Ugye, mindig vissza kell helyettesíteni a dolgot az egyenletbe, Galilei is számolgatott a ferde toronnyal, aztán MEG IS MÉRTE, vagyis centivel akár, visszaigazolta a gravitációs számításait. Szóval, ha nem tudjuk az elején KÉZZEL ellenőrizni, akkor simán félremegy az egész.)
 
Ugyanakkor a fülünk érzékelési/szelekciós tulajdonságaival még oly fokon nem vagyunk tisztában (jóval bonyolultab és érzékenyebb rendszer, mint a látás), hogy, mire hasonló műszer létrejön, addigra már jformán a gépek fognak hallani helyettünk...
 
Sokadrészt már megint, a hallott hangot szavakba önteni sem tudjuk, mert nem lehet. Az általa (zene) keltett érzést sem lehet reprodukálni szavakkal.
 
Emiatt lesz pl. ezer tudós a szobában, akik saját hallásteljesítményük függvényében jól elvitatgozgatnak alapvetéseken, de ennyi.

Vendég

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Vendég »


A kettő felvétel összehasonlítható (etalon, hifi) - valamint tetszőleges hifi rendszerrel elvégezhető megismételhető - így szépen lenne egy egzakt eredményed arról, hogy mennyire tudja az adott rendszer reprodukálni az eredeti zenekart.
/Először félreértettelek, mivel két kölönböző dologra is utalhat az "ez mérhető"./
 
Nyilván ki akarod hagyni az embert, de nem lehet. Nem gyakorlati, hanem elméleti problémákkal állunk szemben.
 
A sztereó, már a mikrofonozástól kezdve kettőt elveszít a tér három dimenziójából. A többit az emberi agy elképesztő képességei teszik hozzá. Ahhoz, hogy a mikrofon után hangszertávolságot mérhess, nem csak tökéletesen szeparálni kellene a különböző hangszerek hangját, de vissza kellene kódolni az egyes hangok megszólalásának időpontját is. Már az elsőbe beletörik a bicska...

Avatar
SoXxX
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 959
Csatlakozott: 2004.03.10., szer. 22:57
Értékelés: 342

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoXxX »



Ezzel semmit se mondtál.


Komolyan nem érted, hogy hogyan képzelem ennek a mérését vagy valami mást nem értessz?
 
Ha felteszel egy konkrét kérdést akkor tudok válaszolni, így nehézkes.
 
Nagyvonalakban egy mikrofon rendszer kellene (vagy mégjobb lenne a hanghullámok mérésére alkalmas professzionális berendezés), ezt szépen elhelyeznéd egy zenekar előtt (például a felvételi pontban, hogy méginkább autentikus legyen az eredmény). Az itt mért adatok lennének az etalon.
Ezt követően pedig egy tetszőleges szobában (akár lehet ugyanaz a helyiség is ahol az eredeti felvételt készítetted - így akusztikus különbségeket kiküszöbölnéd) a mérni kívánt hifit szépen beállítanád és lemérnéd az előző felvételt.
A kettő felvétel összehasonlítható (etalon, hifi) - valamint tetszőleges hifi rendszerrel elvégezhető megismételhető - így szépen lenne egy egzakt eredményed arról, hogy mennyire tudja az adott rendszer reprodukálni az eredeti zenekart.
 
Tudom, hogy ezzel a gumicsontot elvennénk az emberektől és nem lehetne már szubjektív véleményeket hangoztatni, de legalább nem lenne vita (persze ugyanúgy vitatkoznának, hogy jobb-e a keltett hang mint az eredeti, de ez már más tészta).
 
Egyébként kicsit hasonló a fenti eljárás a hangsugárzók beméréséhez, csak nagyobb spektrumot ölelne fel.
 
Kénytelen vagyok még hozzáírni mert bővítetted a hozzászólásod:
Az emberek agyában a térérzet nem egy misztikus dolog..csak és kizárólag a hanghullámoktól függ. Így a hozzászólásod ezen része számomra nem értelmezhető.
Ahogy viszont lejjebb írtam az persze más kérdés, hogy éppen az adott pillanatban a hangulatod befolyásolhatja az érzéseket amit kelt benned a hang, de ennek a térképzethez semmi köze.
 

Vendég

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Vendég »


Simán a hanghullámok és azok terjedése ami az agyadban egy térképzetet hoz létre. Ez mérhető lenne.
Ezzel semmit se mondtál, ellent pedig egyáltalán nem. Ha az embert kihagyod, akkor nem a térleképezést (térérztet) méred, hanem kölönféle dolgokat, melyeknek több-kevesebb közük van hozzá. Impulzus jellegű mérőjelekkel minden további nélkül lehetne vizsgálni, de ugyanoda jutnánk vele, mint a többi paraméterrel. Lenne is közük a zenehallgatás közben érzékelt valósághoz, meg nem is.

Avatar
SoXxX
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 959
Csatlakozott: 2004.03.10., szer. 22:57
Értékelés: 342

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoXxX »



Teljesen igazad van, ezért nem is mérik. Sztereó mikrofonnal felveszik, forrással+sztereó erősítővel+hangfalakkal lejátsszák oszt kész, mindenki örül.
 
Sokadszor írom le, hogy a zenehallgatás (zenei élmény befogadás inkább) oly fokon szubjektív, mint az étkezés ...
Talán az idegi-agyi folyamatokat meg lehet mérni, de ez is maximálisan egyénspecifikus, pláne, hogy a vizsgált egyén testsúlykilogrammjával fog korrelálni, és a mérési eredmény csalni fog, egy 140 kilós ember nem érez 2x akkora örömöt, mint 2 db 70 kilós, csak azért, mert 2x akkora pocsolyában dagonyáznak a szerotoninreceptorai.
 
Sztem már így is túl vagyunk a lényegen, inkább hallgassunk zenét.


Most akkor igazam van vagy nincs:)
 
Nemtudom miért forszírozod ezt az SI dolgot. A hanghullámok mérésére butaság lenne új mértékegység felállítása - mivel csak származtatott.
Ott a frekvencia és a hullámhossz mérése is mint lehetőség(amire ugyanúgy a méter az SI mértékegység).
 
A hanghullámok mérése megoldott dolog. Annyit kellene csak hozzátenni, hogy nagyobb sávszélen tegyék és vegyék figyelembe az irányultságot. Majd ezt össze lehet hasonlítani az eredeti élőzenével (etalon).
 
Na mindegy valóban hallgassunk inkább zenét - csak nem szeretem ha előkerülnek a szubjektív vélemények majd arra való hivatkozással, hogy nincs más (holott van, mérhető és összehasonlítható dologról beszélünk)..biztosan amiatt van ez mert műszaki beállítottságú vagyok és nem filozófus.
 
Persze az, hogy a zene milyen érzéseket kelt (hangulatától és minden egyébtől függően) is mérhető, de ugye egyenlőre csak a zenereprodukcióról mint olyanról beszéltünk.
 

Avatar
lehoako
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5319
Csatlakozott: 2009.05.06., szer. 13:30
Értékelés: 1023

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: lehoako »



Én meg nem értem, hogy miért misztifikálod túl ezt a dolgot.
 
Simán a hanghullámok és azok terjedése ami az agyadban egy térképzetet hoz létre. Ez mérhető lenne.
A probléma sokkal inkább az, hogy nincs ilyen eszköz (vagy csak nem tudunk róla) valamint vita tárgyát képezheti, hogy mit fogadjunk el etalonnak és hogyan hasonlíthatóak össze az egyes komponensek/rendszerek.


 
Teljesen igazad van, ezért nem is mérik. Sztereó mikrofonnal felveszik, forrással+sztereó erősítővel+hangfalakkal lejátsszák oszt kész, mindenki örül.
 
Nagyon csúnya módon azt mondom, hogy amint a haditechnika is rákéredzkedik a hanghullámokra (szonikus fegyverek), azonnal lesz pénz és technológia a későbbi kutatásokra. Mivel azonban az űrtechnológiához nem társítható (ott ugye nincs szállító közeg, ezért inkább fénnyel dolgoznak Han Solótól Yodáig), a szárazföldi hadviselés pedig más gusztustalanságokat preferál (gondsolom a szonikus technológia nagyban függ a szállító közegtől, aminek a tulajdonságai pedig harci cselekmény közben a felek által változtathatók), ezért nem is adódik hely ezeknek a kutatásoknak.
 
Másrészt, ha megfigyeled, a "vizuális" technológia (millió féle TV, projektorok) "fejlődnek", vagyis mindig újabb és újabb szériákkal hitetik el a Nagyérdeművel, hogy a régi, az már elavult és tessék azonnal megvenni az újat. A hangtechnikában a reprodukáló eszközök tekintetében nem hiszem, hogy valaha "leszokunk" pl. az analóg technológiáról, (most nem azokkal hasonlítom össze, akik szükségszerűségből/fanatizmusból/mazochizmusból Junosztyon tévéznek, mert az a legjobb :-) ), vagy a doboz alakú hangfalról, benne a hagyományosan készült magas, mélyközép, mély, stb. sugárzókról. Persze, vannak sztatikusok, ribbonok meg cselló alakú hangfalak, meg egyéb, kevésbé mainstream megoldások, amik szintén fejlődnek, de "leváltani" a membrános, tekercses, mágneses, múlt századi technológiát sztem nem fogják. Túl jól el van találva.
 
Sokadszor írom le, hogy a zenehallgatás (zenei élmény befogadás inkább) oly fokon szubjektív, mint az étkezés (sport, olvasás, satöbi, és minden egyebek közbeni örömkeresés), amihez semmi köze semmiféle műszernek, mérési rendszere, viszonyítási pontjai, benchmarkjai nincsenek. Nem tudjuk SI-ben megmérni, hogy na akkor most mennyivel jobb Selmeczi Gabriella két órára tangában, mint Nagymami halászleve friss kenyérrel, utána somlói galuska. De sejtjük azért...
 
Talán az idegi-agyi folyamatokat meg lehet mérni, de ez is maximálisan egyénspecifikus, pláne, hogy a vizsgált egyén testsúlykilogrammjával fog korrelálni, és a mérési eredmény csalni fog, egy 140 kilós ember nem érez 2x akkora örömöt, mint 2 db 70 kilós, csak azért, mert 2x akkora pocsolyában dagonyáznak a szerotoninreceptorai.
 
Sztem már így is túl vagyunk a lényegen, inkább hallgassunk zenét.

Avatar
SoXxX
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 959
Csatlakozott: 2004.03.10., szer. 22:57
Értékelés: 342

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoXxX »



Térleképezés kizárólag a hifista tudatában jön létre. Leginkább akkor, amikor nem köti le eléggé a zene:-)
/ Nem értem, mit akarsz ezen mérni.../


Én meg nem értem, hogy miért misztifikálod túl ezt a dolgot.
 
Simán a hanghullámok és azok terjedése ami az agyadban egy térképzetet hoz létre. Ez mérhető lenne.
A probléma sokkal inkább az, hogy nincs ilyen eszköz (vagy csak nem tudunk róla) valamint vita tárgyát képezheti, hogy mit fogadjunk el etalonnak és hogyan hasonlíthatóak össze az egyes komponensek/rendszerek.
 

Vendég

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Vendég »



Szerintem ezt éppeszű ember nem vonja kétségbe. A szubjektivitás okán sem.
 
Viszont az a gond, hogy nem szüntethető meg ebben az esetben a szubjektivitás. Holott maga a térleképzés elméletben egy mérhető dolog tudna lenni - már ha lenne etalon.


Térleképezés kizárólag a hifista tudatában jön létre. Leginkább akkor, amikor nem köti le eléggé a zene:-)
/ Nem értem, mit akarsz ezen mérni.../

Avatar
lehoako
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5319
Csatlakozott: 2009.05.06., szer. 13:30
Értékelés: 1023

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: lehoako »



Nahát möszijö maga még él?


 
Bizony, és saját és családi influenza után tűkön ülve várom a következő össznépit! .

Avatar
lehoako
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5319
Csatlakozott: 2009.05.06., szer. 13:30
Értékelés: 1023

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: lehoako »



Azért elég sok operarendezés semmibe veszi ezeket a dolgokat, a dramaturgia pedig nem ilyen szinten kőbe vésett valami ebben a fura dologban, amit úgy hívnak, hogy opera.


 
Bocsánat, nem a különutas, unortodox rendezésekről beszélek. A klasszikus, művészi értékű rendezések nyernek később kiadott formát, jó előadókkal, jó akusztikában, minőségi technikai felszereltséggel.
 
Nyilván piszkálhatnánk a termek utózengési idejét a Skálától a Concertgebouw-ig, a rendezőket, a zenészeket, a szólistákat, a karmestereket, a hangmérnököket és a jegyszedőnéniket, de szerintem túl mélyre ásni felesleges. Én már egy "relatíve" jó felvétellel is kibékülök, ha nagyjából kiderül belőle a lényeg, és nem majomkodják el. Sajna, nagyon sokszor oly fokú magamutogatás és alázat nélküli önsztárolás zajlik, hogy belefájdul a fejem.
 
1 szó, mint 100, a terem akusztikája ott lesz a felvételen, és ez maga a zenei tér, erkélyestül, zenekari árkostul, kórusostúl a háttérben, ésatöbbi.

Avatar
SoXxX
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 959
Csatlakozott: 2004.03.10., szer. 22:57
Értékelés: 342

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoXxX »



Csakis így lehet, a fíling a lényeg. Amúgy, szerintem mindenképpen élményeket hasonlítunk össze, tán még a hangot is jobbnak halljuk, ha a társaság jobb.


Nyilván össze lehet hasonlítani szubjektív módszerekkel is, azonban azok mindig is szubjektívek maradnak.
 
A tér egyébként nem 3 dimenziós, legfeljebb a 3 dimenziós tér az;)
A teret pedig nem csak méter szalaggal lehet mérni, például távolságok mérhetőek hullámokal, stb.
A hangsugárzó által keltett hangok alakját pedig lehet mérni és az őket "keltő zeneszerszámok" valamint azok "távolságát" is lehet mérni...csak kellene egy etalon mérése hozzá, amihez majd viszonyítjuk.
 
Értem én, hogy mindenki jobb fülűnek képzeli magát másoknál, de én azért maradnék a tudományos módszereknél, annak az eredményei nem hamisíthatóak :bebebebebebe:
 

Vendég

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Vendég »



Csakis így lehet, a fíling a lényeg. Amúgy, szerintem mindenképpen élményeket hasonlítunk össze, tán még a hangot is jobbnak halljuk, ha a társaság jobb.


Nahát möszijö maga még él?

Avatar
lehoako
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5319
Csatlakozott: 2009.05.06., szer. 13:30
Értékelés: 1023

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: lehoako »



Az már persze senkinek nem nagyon jut az eszébe, hogy két hifi berendezést, készüléket úgy is össze lehet hasonlítani, hogy csak zenét hallgatunk vele otthon?
Nem a műszereknek és a mindenféle kreált elvárásoknak hifizünk, hanem a saját zene hallgató igényünknek.


 
Csakis így lehet, a fíling a lényeg. Amúgy, szerintem mindenképpen élményeket hasonlítunk össze, tán még a hangot is jobbnak halljuk, ha a társaság jobb.

Avatar
lehoako
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5319
Csatlakozott: 2009.05.06., szer. 13:30
Értékelés: 1023

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: lehoako »



Azért mert akkor összehasonlíthatóak lennének a rendszerek (amiknek sajnos az akusztika is részét képezné - bár ez áthidalható egy ugyanolyan helyiséget alkalmazva).
 
Mérni nem csak centivel lehet.
Egy megfelelően komoly mikrofon(vagy méginkább mikrofon rendszer), egy fixen beállított hangnyomás érték valamint egy etalon kell csak hozzá (amit akár egy jó akusztikájú koncert teremben fix előadással élő zenészekkel lehetne rögzíteni).


 
Értem én, dehát a TÉR, mint olyan, az leginkább 3 dimenzióban áll össze és ezeket a hosszmérték SI-mértékegységével illetjük, ami a méter. Valóban, megmérni valószínűleg nem mérőszalaggal lehet (ha egyáltalán). Ugyanakkor tudatában vagyunk, hogy milyen minimálisnak tekintett apróságok is mekkora különbségeket hoznak ki magas színvonalú rendszerekből, pláne még hozzáadjuk a szobaakusztikát, ami meg dettó mindenhol különböző, és akkor meglesz a válasz a Nagy kérdésre: "Az Élet, A Világmindenség Meg Minden"... Ki is fog jönni a 42, csak mire megyünk vele?
 
Sztem is inkább hallgassunk zenét.

akvapark
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5689
Csatlakozott: 2007.01.12., pén. 13:38
Értékelés: 1171

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: akvapark »



A tér mit kihoz a hifisekből...
Hát még az idő!
 
.


Ha jó az idő, sokan vannak a téren.
>>Egy nemzetnél sem vagyunk alábbvalók<

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: zz7 »


Az már persze senkinek nem nagyon jut az eszébe, hogy két hifi berendezést, készüléket úgy is össze lehet hasonlítani, hogy csak zenét hallgatunk vele otthon?
Nem a műszereknek és a mindenféle kreált elvárásoknak hifizünk, hanem a saját zene hallgató igényünknek.

Avatar
SoXxX
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 959
Csatlakozott: 2004.03.10., szer. 22:57
Értékelés: 342

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoXxX »



Minek mérnéd meg a térleképezést? És mivel? Centivel?


Azért mert akkor összehasonlíthatóak lennének a rendszerek (amiknek sajnos az akusztika is részét képezné - bár ez áthidalható egy ugyanolyan helyiséget alkalmazva).
 
Mérni nem csak centivel lehet.
Egy megfelelően komoly mikrofon(vagy méginkább mikrofon rendszer), egy fixen beállított hangnyomás érték valamint egy etalon kell csak hozzá (amit akár egy jó akusztikájú koncert teremben fix előadással élő zenészekkel lehetne rögzíteni).
 

Avatar
lehoako
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5319
Csatlakozott: 2009.05.06., szer. 13:30
Értékelés: 1023

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: lehoako »



...Márpedig sok zene igazi hatása ott kezd rendesen működni, mikor egy bizonyos hangtömeg, dinamika szint használatba kerül.


 
leborulok.gif

Avatar
lehoako
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5319
Csatlakozott: 2009.05.06., szer. 13:30
Értékelés: 1023

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: lehoako »



Szerintem ezt éppeszű ember nem vonja kétségbe. A szubjektivitás okán sem.
 
Viszont az a gond, hogy nem szüntethető meg ebben az esetben a szubjektivitás. Holott maga a térleképzés elméletben egy mérhető dolog tudna lenni - már ha lenne etalon.


 
Minek mérnéd meg a térleképezést? És mivel? Centivel?

Avatar
lehoako
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5319
Csatlakozott: 2009.05.06., szer. 13:30
Értékelés: 1023

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: lehoako »



Nem fog kijönni a dolog. Ahány hangfelvétel annyiszor lehet elölről kezdeni az egészet.
Annak akkor már sokkal több értelmét látnám, hogy ha az ember meg tudja hallgatni hogy szólt az a zene ott a hangfelvételkor élőben, hogy szól a rögzített nyers anyagon, hogy szól aztán a kész masteren és azután hogy szól a különböző hifiken. Ez adhat valami eredményt szerintem arra, hogy megtudjunk valamit arról, hogy egy hangfelvételt megszólaltató hifi mennyire hiteles vagy mennyire kevésbé. A hifikkel próbálkozás ezt elég szegényesen közelíti csak. Tudom, mert volt részem mindkét vonalból.
 
 
Ebben van sok igazság, elismerem. De olyan is van, hogy a hangfelvételek hangmérnöki oldalról megvalósított tartalmát se akarja valaki feltétlenül nem hogy pontosan, de jó alaposan felnagyítva és kielemezve megkapni, mivel nem feltétlenül a zenéhez tartozó dolgokat hoz. Sőt, sok esetben éppen hogy lehet ellene is, ha túlságosan átmegyünk hang elemzőbe a zene hallgatásból a hifi berendezéseink oldaláról és saját magunk oldaláról is.
Nem véletlen hogy ezen a ponton nem értik meg sokan a Heed-at sem, aminek nem a hang elemzés lenne a célja, hanem a minél zavartalanabb zene hallgatás. Amikor a hifi mondjuk úgy minél hamarabb eltűnik a zene és a hallgató közül.
Lehet erre is gyúrni, nem csak a hangok pontosságára, esetenként kiemelésére, analizálhatóvá tételére.
Amúgy lehet nem sok értelme van a hangfelvételhez hiteles berendezésnek se. Ha a világ legtöbb hangfelvétele ma stúdióban keverődött, akkor én mint zene hallgató otthon modellezzem le az ottani körülményeket ha a legközelebb akarok kerülni ahhoz ami ott történt az egész készre gyúrásakor? Költözzek hasonló túlcsillapított szobába, tegyek magam elé valami jó nagy vízszintes lapot modellezve a keverőpultot és annak túlvégére helyezzek egy pár hangsugárzót? Vagy azt modellezzem le ahogy sok élő komoly zenei hangfelvétel készül, koncert teremben rögzítve fejhallgatóval kontrollálva? A kettőnek alig lesz köze egymáshoz mind hangfelvétel mind hifi berendezés mint "tükör" mód oldaláról.


 
Sok értelmeset írsz, és sok dolog jól össze is van keveredve. 2010 decemberében nyitottam egy másik topikot, melynek indítóját szintén kettőnk társalgása termékenyítette meg, a téma azóta is fix, csak talán még több "unortodoxia" van benne.
 
http://www.avx.hu/forum/index.php?/topi ... e__st__180
 
Jó úton jársz, csak a rengeteg maszlagból kéne gyököt vonni, és tényleg a zenére koncentrálni, úgy értem, az élő zenére, pl. opera, ahol sokan, sokféleképpen, sokféle helyről (erkélyek, távol, elbújva,, stb.) szól a hang (plusz a zenekar meg egy árokból, a rend kedvéért), és nem "szedik szét" a csúnya-csúnya hangmérnökök csak azért, hogy aztán senki se tudja összerakni, csak talán egy-két gyártmányú "rendszer", omni meg félomni meg hajdekomoly egyéb unortodox különutas zseniségek.
 
Igen, az ÉLMÉNY része a tér, már amennyiben része tud lenni a reprodukciónak.
 
Kicsit olyan lehet, amiről írsz, mintha a Nessun Dormát olyan megasztárosan, mikrofonnal a kézben lenne természetes énekelni/hallgatni. Közben meg Calaf sétálgat, és TÁVOLODIK, majd a kórussal IGEN távolról, duettben éri el a katarzist. Bocs, hogy ennyire, szinte közhelyesen populáris operát hozok fel, de asszem, kezdjük az elején. A Varázsfuvolában is van ilyen, pl. Papageno sípja hol közelről szól, hol távolról, jelezve ezzel a szereplő helyét a színpadhoz képest, vagy a Carmen Torreádor-dala, amelynek végén 2 szoprán sétál Don José mögött, jobbra-balra, (és közben énekelnek is, meg nem is), satöbbi.
 
Azért ezt a 3 operát említettem, mert sztem elkezdeni ezekkel nagyon egyszerű, és azonnal füllel hallható, hogy igen, a TÉR a zene része, ott van a kottában, a színpadon, optimális esetben a reprodukció helyszínén, vagyis az otthonunkban.
 
Ha nincs, akkor nem a hangmérnökök tehetnek róla, meg a náthás Pavarotti.

Vendég

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Vendég »



A tér mit kihoz a hifisekből...


 
Hát még az idő!
 
.

Avatar
csövi
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3876
Csatlakozott: 2005.01.11., kedd 17:10
Értékelés: 949

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: csövi »

A tér mit kihoz a hifisekből...
Michell Engineering, SOtM sMS Neo, Devialet D200, és MartinLogan CLS+ 2db Rytmik Audio, canare cable

Avatar
SoXxX
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 959
Csatlakozott: 2004.03.10., szer. 22:57
Értékelés: 342

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoXxX »



Én azért azt látom, hogy ez a beszélgetés a végén olybá fordult, mint mikor az egyik fél azt állítja, hogy a Wankel motor teljesítményarányos fogyasztása rosszabb, mint a Diesel motoré, még a másik fél azzal tromfol rá, hogy ez nem igaz, mert a Mazda RX-8-al igenis élvezetes az autózás. Miközben az első állítás két motortípust vetett össze, és nem vonta kétségbe, hogy egy adott márka adott típusával valaki élvezheti-e az autózást.
.


Szerintem ezt éppeszű ember nem vonja kétségbe. A szubjektivitás okán sem.
 
Viszont az a gond, hogy nem szüntethető meg ebben az esetben a szubjektivitás. Holott maga a térleképzés elméletben egy mérhető dolog tudna lenni - már ha lenne etalon.
 

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: zz7 »



Ezt írta fülelek:
"Arra jó az omni/félomni hangsugárzó, hogy a felvétel, és lejátszás elvi és gyakorlati hibáit kevésbé nyomja az arcunkba/fülünkbe az általában gyenge vagy közepes szoba akusztikának folyamatos segítségével"
 
Mivel ez a Heed topic és éppen az imént került "bevezetésre" a félomni jelző, gondolom a Heedre írta:)
 
Én mindezek mellett nemigazán érzem ezt az "elnyomást". Nem tapasztaltam olyat, hogy bármilyen "hibát" elfedne ez a kialakítás az Enigma, Envoy vagy akárcsak a Bee esetében is (nyilván a kialakításukból fakadó hátrányok - teljesítmény, stb érezhetőek).


"omni/félomni", tehát szerintem nem csak a Heed-ra értette, hanem úgy általában.
Egyébként ma már én is úgy vagyok vele, hogy jobb nem hallanom azokat a dolgokat darabjaira szedve, kiemelve ami nem a zenéhez tartozik, vagy annak egységét bontaná csak szét zeneileg össze nem tartozó hang darabokká.
Ezen kívül ez a fajta dolog eléggé hangerő függő is. Egy direkt mikrofonozott, dinamika komprimált hangfelvétel direktben ha rendes dinamikájú amúgy a hifi, hangerőben felfelé tekerve elég hamar tud túl direkt, nyomulós, kellemetlen lenni. Ugyanaz mint a fejhallgatós jelenség. A nem direkt sugárzással tapasztalataim szerint jóval nagyobb dinamika is megszólaltatható egy szobában úgy, hogy mégis tovább hallgatható marad. Ez persze részben megint csak a mai hangfelvételek természetellenességeinek köszönhető. De egy nem direkt sugárzó ezen is tud segíteni, könnyebben hallgathatóvá tenni, míg egy nagy teljesítményű direkt sugárzó rendszer jól feltekerve hamarabb problémás lehet. Halkabban meg sok zene lendülete, teste, dinamikája nem jön át eléggé. Már ha ezen jellemzők valakinek ma még fontosak lehetnek a hifiben. A mai hifi és a high-end nem éppen ebbe az irányba menetel.
Nekem egy Heed Envoy, Shahinian Diapason hangfal rendes erősítéssel meghajtva sokszor tudott meglepetésként olyan jellemzőkkel szolgálni, hogy mennyire hallgatható marad a zene velük hosszú távon is, egészen extrém hangerőszinteken is.
Márpedig sok zene igazi hatása ott kezd rendesen működni, mikor egy bizonyos hangtömeg, dinamika szint használatba kerül.

Avatar
SoXxX
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 959
Csatlakozott: 2004.03.10., szer. 22:57
Értékelés: 342

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoXxX »



Szerintem nem Heed holmiról szólt amit Fülelek írt, hanem úgy általában a direkt, nem direkt dologra és azok jellemzőire írta. Amúgy ebben van bőven igazság szerintem is. Az már megint más kérdés, hogy szerintem egy Heed Enigma hangfal másik oldalon van annyira élénk, gyors hangú valami a jellemzően mai hifi dobozokhoz képest, hogy bőven kompenzálja azt amit a nem direktsége miatt esetleg veszítene.
Amúgy meg tényleg nagyon nem mindegy, hogy mit milyen távolságból hallgatunk.


Ezt írta fülelek:
"Arra jó az omni/félomni hangsugárzó, hogy a felvétel, és lejátszás elvi és gyakorlati hibáit kevésbé nyomja az arcunkba/fülünkbe az általában gyenge vagy közepes szoba akusztikának folyamatos segítségével"
 
Mivel ez a Heed topic és éppen az imént került "bevezetésre" a félomni jelző, gondolom a Heedre írta:)
 
Én mindezek mellett nemigazán érzem ezt az "elnyomást". Nem tapasztaltam olyat, hogy bármilyen "hibát" elfedne ez a kialakítás az Enigma, Envoy vagy akárcsak a Bee esetében is (nyilván a kialakításukból fakadó hátrányok - teljesítmény, stb érezhetőek).
 

Válasz küldése

Vissza: “Csevegők”