Tisztelt Fórumtársak!
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327

Általában a hifiről

Avatar
audioline
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5822
Csatlakozott: 2012.03.20., kedd 10:29
Értékelés: 3160

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: audioline »



Sajnos, a Zeneakadémia a felújítás következtében elvesztette korábbi varázslatos hangját - nem (csak) magánvélemény. A bensőséges, meleg hangzást "lecserélték" egy részletezőbb, fényesebb, hifibb(?) hangzásra, ami fárasztóbb, kevésbé enged ellazulni.
 
A MÜPA nagyterme pedig...
Nem tudom, mi alapján választották Európa egyik legjobb hangú koncerttermévé, de ebben inkább csak a mérési eredmények játszhattak szerepet - mintegy 50 koncert tapasztalata.
 
Neked is (mint másoknak) javaslom, ha van lehetőséged, utazz el Fertődre, s hallgass meg egy koncertet az Eszterházy Kastély Marionett termében.

 
Nem tudom mikor és mi változott, én többnyire kb. 8-12 évvel ezelőtt - amíg Pesten laktam - látogattam néhányszor e helyeket. A MÜPA-ban legtöbbször a kisebb termekben fordultam meg (New Orleans Jazz fesztivál, Berki Tamás, Hot Jazz Band és néhány hazánkban kevésbé ismert muzsikus...érdekeltek elsősorban.) Hogy mennyire volt "etalon" a hang akkoriban nem tudom, de a hangszerek megszólalása - a zenei élményen túl - számomra tanulságos volt...
.

Avatar
Dorian
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2339
Csatlakozott: 2006.06.26., hétf. 10:52
Értékelés: 899

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Dorian »



Sajnos, a Zeneakadémia a felújítás következtében elvesztette korábbi varázslatos hangját - nem (csak) magánvélemény. A bensőséges, meleg hangzást "lecserélték" egy részletezőbb, fényesebb, hifibb(?) hangzásra, ami fárasztóbb, kevésbé enged ellazulni.
A MÜPA nagyterme pedig...
Nem tudom, mi alapján választották Európa egyik legjobb hangú koncerttermévé, de ebben inkább csak a mérési eredmények játszhattak szerepet - mintegy 50 koncert tapasztalata.

 
Érdekes ízlésed van...
Mielőtt elkezdtem hifizni, a különböző stílusú és minőségű zenéimet élvezettel hallgattam rendszeremen, pusztán a zene kedvéért. Most 20 év hifizés és egy csomó pénz elégetése után végre eljutottam ugyanoda

Avatar
hosszu
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1424
Csatlakozott: 2007.11.28., szer. 13:18
Értékelés: 1275

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: hosszu »


...Igaz, a Zeneakadémia és a MÜPA néhány élőzene élménye hatással volt az állásfoglalásra....
Sajnos, a Zeneakadémia a felújítás következtében elvesztette korábbi varázslatos hangját - nem (csak) magánvélemény. A bensőséges, meleg hangzást "lecserélték" egy részletezőbb, fényesebb, hifibb(?) hangzásra, ami fárasztóbb, kevésbé enged ellazulni.
 
A MÜPA nagyterme pedig...
Nem tudom, mi alapján választották Európa egyik legjobb hangú koncerttermévé, de ebben inkább csak a mérési eredmények játszhattak szerepet - mintegy 50 koncert tapasztalata.
 
Neked is (mint másoknak) javaslom, ha van lehetőséged, utazz el Fertődre, s hallgass meg egy koncertet az Eszterházy Kastély Marionett termében.
longkft.hu/audioblog/

Avatar
audioline
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5822
Csatlakozott: 2012.03.20., kedd 10:29
Értékelés: 3160

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: audioline »


A 'szokás hatalmáról' még néhány szót.
Nem ritka jelenség, hogy az a valaki, aki évekig autóhifizett - természetesen mellkas szorító subbal a csomiban -  a mély orientált beidegződés megmarad kisebb-nagyobb mértékben az otthoni HiFi építkezése kapcsán is. Ismeretes közöttünk olyan aki az álló ládája mellé még két db subot használ. És olyan is, aki egy picinyke monitorral bensőséges kapcsolatba tud kerülni a zenével. Mindkét csoport - és még sokan mások - képviseltetik magukat pl. az éves kiemelkedőbb HiFi-s összejöveteleken, ill. alkotnak véleményt tesztek és fórum adta témák alkalmával. Kinek a véleménye nyom többet a latba? Azé, aki szerint 25-30cm-es membrán és 60 liter alatt nincs élet..., vagy azé, aki azt mondja nem az a lényeg, hogy valaki mekkorát tud labdába rúgni, hanem az, hogy hogyan tud célozni? Szóval a mihez szoktunk hozzá, vagy mit kívánnak a zsigereink, milyen Guru mellett nevelkedtünk vagy mit tudom én még micsodák...igencsak ki fognak hatni arra, hogy mi mellett szállunk síkra egy-egy HiFi-s 'hitvitában'. 
 
Az is igaz viszont, hogy a 'beidegződéseken' lehet változtatni, még ha nem is egyszerű. Egy ideje jó magam pl. - egy kis külső befolyás hatására - áttértem a TL ill. tölcséres dobozokra. Először kicsit fura volt...mondjuk a reflex rendszer után. Most már a legtöbb reflex furi. Ez van. Megszoktam. (Igaz, a Zeneakadémia és a MÜPA néhány élőzene élménye hatással volt az állásfoglalásra.) Ezzel természetesen nem emelném egyik 'elvmegoldást' sem a másik fölé - nyilván mindegyikből lehet jót és hitványat is alkotni - csupán számomra ez bejött. Másnak más. Mély tisztelettel elfogadva. 
 
A summa számomra, hogy jó nyitottnak lenni új, talán ismeretlen irányok iránt. Jó figyelmesen meghallgatni olyanokat, akiknek földhöz ragadt ideológiájuk van a jó hangról. Talán gyártók, vagy van tapasztalatuk a 'szakmában'. Persze kerülve az elfogultságot/előítéleteket - és nem kell klónokká válnunk... Ami pedig szvsz az egyik legfőbb: minél több mindent ki kell próbálni/meg kell hallgatni, időt hagyva az 'ítéletnek'. A tesztek véleményeit, a fórumon olvasottakat meg helyén kell tudni kezelni, ahogy ezt fentebb szerettem volna érzékeltetni.
 
.

Avatar
charlie-obrian
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1271
Csatlakozott: 2010.05.27., csüt. 09:45
Értékelés: 366

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: charlie-obrian »


Ezt a mondatot picit vitatnám. A tiszta, komolyabb hibáktól mentes elektronika adta hang kapcsán is szvsz elvárás az "izgalom" persze a zenei téma függvényében....
Itt alapvetően nem az elektronika okozta torzításokra, hanem a hangsugárzó (nagyobb) torzításaira gondoltam.
 
Mondjuk olyan is szokott lenni, hogy az 0.01%-os THD-t produkáló erősítő nem tetszik, a 0.2%-ot produkáló meg igen, persze csak rendszerben lehet hallgatni és ha a hangsugárzó 0.5...1% THD-t produkál, akkor más megvilágításba kerül az erősítő paramétere.

"Igazán jót sajnos még nem hallottam. A mi hangszóróinknak (a Rádióban is) érdes, kemény hangjuk van. Nem adják vissza a Hi-Fi lényegét." (Varga Ferenc)
 
"...Hiszen ha a hangot természetes hűségében akarjuk továbbítani, akkor nem csak az alaprezgést kell továbbjuttatni, hanem az összes felhangokat is, mégpedig azzal a viszonylagos erősséggel, amivel az eredeti hangban előfordulnak. Ez roppant nehéz feladat." (Öveges József: Érdekes fizika)

Avatar
audioline
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5822
Csatlakozott: 2012.03.20., kedd 10:29
Értékelés: 3160

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: audioline »


Az izgalmas hangzás mögött tipikusan torzítások állnak és ami csodálatos volt 2-3 óráig...
Ezt a mondatot picit vitatnám. A tiszta, komolyabb hibáktól mentes elektronika adta hang kapcsán is szvsz elvárás az "izgalom" persze a zenei téma függvényében. Ha 2-3 óra 'nem idegesít', akkor általában később sem szokott, hacsak nem erősen ittas állapotban történt a muzsikálás. Ez esetben kijózanodva érhet meglepetés! Persze a hosszabb távú hallgatózás okos dolog. Az adott portéka alaposabb megismeréséhez és a "hosszú távon is boldogok leszünk e együtt" című kérdésre adhat új válaszokat.
.

Avatar
jott/ment
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1550
Csatlakozott: 2007.03.12., hétf. 01:15
Értékelés: 303

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: jott/ment »


elérünk Bartókig meg Schönbergig,  na onnantól fel van adva a lecke. Nem véletlen, hogy olyan sokaknak ez már nem zene, csak zaj és ricsaj, pedig csak a zeneberendezés vagy épp a zenekar nincs rá felkészülve.
 
 

Az első egy igen bátor kijelentés.  Szerintem a hallgatók többsége sincs felkészülve az említett muzsikákra.
 

Én fel vagyok.
 
Van egy elméletem. Aki a noise rock, a no-wave, John Zorn, a free jazz felől közelít a huszadik századi kísérletező kortárs szerzőkhoz, annak némi túlzással könnyű dolga van.
 

Online
Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 12099
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 3586
Kapcsolat:

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: revox »


A klasszikust hangosan hallgatni meg érdekes dolog, könnyen bevisz az erődbe, mert otthon jól megtekerjük a volumét, hogy a halk részeket is halljuk, vagy egyszerűen nincsenek is halk részek, hiszen ha a csúcs hangerőt oda állítjuk, amit a fülünk-szobánk-rendszerünk elbír, és kicsi a dinamika, minden hangos lesz aztán csodálkozunk, hogy a koncertteremben milyen halkan játszik az a zenekar.
 

avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, zyx, hana, Quad CDP, KSL, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Online
Avatar
revox
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 12099
Csatlakozott: 2005.06.27., hétf. 10:13
Értékelés: 3586
Kapcsolat:

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: revox »



Az eredetileg gramofonlemezre felvett, CD-n, LP-n újra kiadott mono(!) anyagok is rengeteg térinformációt tartalmaznak, melyek megfelelő rendszeren lejátszva valósághoz közeli térmélységet, jelenlétérzetet teremtenek.
 
...és vannak rendszerek, melyeken a legjobb "kétmikrofonos" felvételek sem "lépnek ki" a hangszórók síkjából.


avantgardeAcoustic, kondo, 47Lab, RS Laboratory, operaConsonanceLP5, zyx, hana, Quad CDP, KSL, audioNote, furuyamaAudioLab, vdHul, tiglon, daruma, SaSuPa, onzow, loricraft, townshend, tmpAnt, hitachiSax
halfnote.hu

Avatar
charlie-obrian
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1271
Csatlakozott: 2010.05.27., csüt. 09:45
Értékelés: 366

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: charlie-obrian »



Megtörtént esetek:
 .... Tucatnyi meghívott hifista hallgatja a rendszert, majd másnap a fórumon beszámolnak a hallottakról. A csapat harmada imádta a cuccot (olyan is akadt, aki a helyszínen megrendelte), másik harmada csak hümmögött, 3 kolléga pedig hallgathatatlannak nevezte.
Nem vagyok meglepve. Annyit azért hozzátennék (bár lehet fölösleges is), hogy azzal nagyon kell vigyázni, ha valami "hú de tetszik" elsőre. Az izgalmas hangzás mögött tipikusan torzítások állnak és ami csodálatos volt 2-3 óráig, az igesítő lehet 1-2 nap vagy hét után, esetleg némi fejfájással.
Szeretem az olyan hi-fi rendszert, amit meghallgatva "semmi különöset" nem hall az ember.

"Igazán jót sajnos még nem hallottam. A mi hangszóróinknak (a Rádióban is) érdes, kemény hangjuk van. Nem adják vissza a Hi-Fi lényegét." (Varga Ferenc)
 
"...Hiszen ha a hangot természetes hűségében akarjuk továbbítani, akkor nem csak az alaprezgést kell továbbjuttatni, hanem az összes felhangokat is, mégpedig azzal a viszonylagos erősséggel, amivel az eredeti hangban előfordulnak. Ez roppant nehéz feladat." (Öveges József: Érdekes fizika)

Avatar
charlie-obrian
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1271
Csatlakozott: 2010.05.27., csüt. 09:45
Értékelés: 366

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: charlie-obrian »



Ez a fajta 'megszokás' mindenkinél működik? Mert ennek fényében kinek a tanácsára építhetünk? A 'tudorok' füle is szokott valamihez. E mellett a mérések szerinti jó motyók is nagyon máshogy bírnak szólni más-más helyeken. Pl. máshogy egy kicsi és máshogy egy nagy helységben. Annak fényében, hogy melyikhez szokott a fül...hogyan fog értékelni egy nagyon más körülményben való megszólalást?
Az idegen helyen való tesztek sokrétű ítéletei már is könnyebben értelmezhetőek...

Gondolom költői kérdések. De azért én is válaszolok.
 
Naná, hogy működik, szerintem IS borzasztó szubjektív műfaj.
"Kinek a tanácsára építhetünk?"
-Mondjam azt, hogy senkiére? Leginkább a saját hallásomban bízom, úgyis az én fülemmel fogok zenét hallgatni, de azért adok pl. hangmérnökök, hivatásos zenészek véleményére.
Továbbá olyan szakemberek véleményére is, akiket műszaki tudásuk alapján hitelesnek ítélek.
 
Egyszer készítek majd egy kisebb kigyűjtést a magyar nyelven kiadott "újkori hi-fi kiadványokból". Pl. a vonósok hangjának jellemzésére miket írtak és mennyire (nem) lehet elképzelni, hogy egymáshoz képest hogyan szólhat mondjuk két hangsugárzó.

"Igazán jót sajnos még nem hallottam. A mi hangszóróinknak (a Rádióban is) érdes, kemény hangjuk van. Nem adják vissza a Hi-Fi lényegét." (Varga Ferenc)
 
"...Hiszen ha a hangot természetes hűségében akarjuk továbbítani, akkor nem csak az alaprezgést kell továbbjuttatni, hanem az összes felhangokat is, mégpedig azzal a viszonylagos erősséggel, amivel az eredeti hangban előfordulnak. Ez roppant nehéz feladat." (Öveges József: Érdekes fizika)

Avatar
timcs
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 495
Csatlakozott: 2010.03.06., szomb. 12:37
Értékelés: 310

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: timcs »



A magam részéről a Hifi-láncra, mint hangreprodukciós eszközre gondolok (természetesen maradnék a felvételeknél, mivel mint fogyasztó azokhoz tudok hozzáférni jóságukkal, hibáikkal együtt). Nem vágyom tetszetős káprázatra, inkább a felvétel minél magasabb szintű megközelítésére. Sosem tetszettek az eképpen elrugaszkodott, nem hang-hű láncok.
A jó hangszerhangok megítéléséhez persze lehetőleg minél többet el kell járni élőzenei előadásokra. Tegnap pl. 3 méterről hallhattam háromféle szaxofont szólni Elek István előadásában a BJC-ban (kiváló volt!). 
Manapság a Hifis körökben kiváltképp preferenciaként említett "térérzet, térmélység" megtapasztalásához pedig a kétmikrofonos felvételeket gondolom jó alapnak. Ezek szomorú, de nehezen fellelhetők (legalábbis eddig nekem:( ), de azért manapság is vannak, akik így rögzítenek: http://andramedia.com/
Sajnos, tudtommal az Ő felvételeik nincsenek forgalomban, de ha valaki Érdeklődő ellátogat hozzájuk, készséggel megmutatják miről is van szó. Legalábbis pár éve így volt.

Csak egy pár kiadót említenék akik kétmikrofonos felvételeket készítenek : Naim True Stereo sorozat, MA Recordings, Chesky records, de szerintem még akad egy jó néhány a piacon. Jó zenélést.

CD : Ayon CD1 
Amp : Pathos Classic One + Soundcare
Speak : Sonus Faber Olympica I
Cable : Audio Note AN-V, HarmonicTech Pro 11 plus
Power : PS Audio PPP, HarmonicTech Fantasy AC 10, Lessloss DFPC Original & Signature
Akusztikailag kezelt zeneszoba

Avatar
charlie-obrian
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1271
Csatlakozott: 2010.05.27., csüt. 09:45
Értékelés: 366

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: charlie-obrian »



Ahány ember annyi ízlés, ezzel nem lehet vitatkozni. 11 éve hallgatom ugyanazt a hangfalat, biztos tele van hibákkal de megszoktam nekem tetszik, de biztos vannak olyanok akik meg elmenekülnének tőle.
Kocsis Zoltánnál lett installálva egy hifi rendszer, semmi high-end -re komolyra nem kell gondolni, egy egyszerű rendszert vett. A ház alatt van a zeneszoba ahol 3 zongora is áll amin gyakorol, amikor ott voltam akkor is hosszan gyakorolt és nem tetszett amit hallottam, pedig az az igazi és emberünk tud játszani. A MUPA-ban viszont teszett a zongora, ez van.

Hoppá, "az a" Kocsis Zoltán?    Milyen cucc lett installálva?  Annak idején a Goodmans hangszórót preferálta, a kedvenc cikkemben.

"Igazán jót sajnos még nem hallottam. A mi hangszóróinknak (a Rádióban is) érdes, kemény hangjuk van. Nem adják vissza a Hi-Fi lényegét." (Varga Ferenc)
 
"...Hiszen ha a hangot természetes hűségében akarjuk továbbítani, akkor nem csak az alaprezgést kell továbbjuttatni, hanem az összes felhangokat is, mégpedig azzal a viszonylagos erősséggel, amivel az eredeti hangban előfordulnak. Ez roppant nehéz feladat." (Öveges József: Érdekes fizika)

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10354
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »



... elérünk Bartókig meg Schönbergig,  na onnantól fel van adva a lecke. Nem véletlen, hogy olyan sokaknak ez már nem zene, csak zaj és ricsaj, pedig csak a zeneberendezés vagy épp a zenekar nincs rá felkészülve. 
 
A klasszikust hangosan hallgatni meg érdekes dolog, könnyen bevisz az erődbe, mert otthon jól megtekerjük a volumét, hogy a halk részeket is halljuk, vagy egyszerűen nincsenek is halk részek, hiszen ha a csúcs hangerőt oda állítjuk, amit a fülünk-szobánk-rendszerünk elbír, és kicsi a dinamika, minden hangos lesz aztán csodálkozunk, hogy a koncertteremben milyen halkan játszik az a zenekar.

Az első egy igen bátor kijelentés.  Szerintem a hallgatók többsége sincs felkészülve az említett muzsikákra.
 
A "hangosságon" nyilván nem irreális hangerőt értettünk (butaság lenne egy kamara darabból metal koncertet csinálni)), hanem nagyjából azt a szintet, amit egy koncertterem 5-10. sorában megtapasztal a hallgató.

Avatar
audioline
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5822
Csatlakozott: 2012.03.20., kedd 10:29
Értékelés: 3160

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: audioline »


11 éve hallgatom ugyanazt a hangfalat, biztos tele van hibákkal de megszoktam nekem tetszik...
Nem szabad eladni! Nálam is 10 feletti családtag az egyik. Nekünk már biztos 'kérges' a hallásunk! Le van tudva a dolog. A csere mosmá életveszélyes...
.

Avatar
hosszu
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1424
Csatlakozott: 2007.11.28., szer. 13:18
Értékelés: 1275

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: hosszu »


... "térérzet, térmélység" megtapasztalásához pedig a kétmikrofonos felvételeket gondolom jó alapnak. Ezek szomorú, de nehezen fellelhetők (legalábbis eddig nekem...
Az eredetileg gramofonlemezre felvett, CD-n, LP-n újra kiadott mono(!) anyagok is rengeteg térinformációt tartalmaznak, melyek megfelelő rendszeren lejátszva valósághoz közeli térmélységet, jelenlétérzetet teremtenek.
 
...és vannak rendszerek, melyeken a legjobb "kétmikrofonos" felvételek sem "lépnek ki" a hangszórók síkjából.
longkft.hu/audioblog/

Avatar
Muszklismick
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2940
Csatlakozott: 2008.12.02., kedd 22:19
Értékelés: 229

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Muszklismick »


Ahány ember annyi ízlés, ezzel nem lehet vitatkozni. 11 éve hallgatom ugyanazt a hangfalat, biztos tele van hibákkal de megszoktam nekem tetszik, de biztos vannak olyanok akik meg elmenekülnének tőle.
Kocsis Zoltánnál lett installálva egy hifi rendszer, semmi high-end -re komolyra nem kell gondolni, egy egyszerű rendszert vett. A ház alatt van a zeneszoba ahol 3 zongora is áll amin gyakorol, amikor ott voltam akkor is hosszan gyakorolt és nem tetszett amit hallottam, pedig az az igazi és emberünk tud játszani. A MUPA-ban viszont teszett a zongora, ez van.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10354
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »


Megtörtént esetek:
 
Hifista találkozó egy készülékekkel megtömött bemutató teremben. 6-8 féle hangsugárzót cserélgetnek pár percenként, mindegyiken belehallgatnak ugyanabba a 2-3 zenébe (amit persze a jelenlévők akkor hallottak életükben először), a résztvevők pedig lehajtott fejjel, nagyon komoly arccal gyűjtögetik a benyomásokat, majd a szeánsz végén mindenki elmondja, melyik doboz tetszett neki igazán (aki nem akarta fennhangon, attól megkérdeztem négyszemközt, vagy másnap levélben). A jellemzések akkora szórást mutattak, mint a világegyetem csillagai a nyár esti égbolton. Nem volt olyan hangsugárzó, ami ne kapott volna legalább egy dicséretet és egy lehúzást.
 
Ismert magyar gyártó bemutatója egy vidéki kereskedésben. Tucatnyi meghívott hifista hallgatja a rendszert, majd másnap a fórumon beszámolnak a hallottakról. A csapat harmada imádta a cuccot (olyan is akadt, aki a helyszínen megrendelte), másik harmada csak hümmögött, 3 kolléga pedig hallgathatatlannak nevezte.

Avatar
audioline
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5822
Csatlakozott: 2012.03.20., kedd 10:29
Értékelés: 3160

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: audioline »


Hogy mennyire "korrigál" illetve képes megszokni a fülünk a jót és rosszat vagy bármely változót, egy példával hozakodnék elő.
Ez a fajta 'megszokás' mindenkinél működik? Mert ennek fényében kinek a tanácsára építhetünk? A 'tudorok' füle is szokott valamihez. E mellett a mérések szerinti jó motyók is nagyon máshogy bírnak szólni más-más helyeken. Pl. máshogy egy kicsi és máshogy egy nagy helységben. Annak fényében, hogy melyikhez szokott a fül...hogyan fog értékelni egy nagyon más körülményben való megszólalást?
Az idegen helyen való tesztek sokrétű ítéletei már is könnyebben értelmezhetőek...
.

Avatar
Töki
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 634
Csatlakozott: 2009.12.08., kedd 12:19
Értékelés: 535

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Töki »



Na ez is lehetne egy jó nagy témája a hifinek, hogy lényegében mit is kellene visszahallanunk. Valamilyen feltételezett hangképeket? Vagy esetleg azt ami a felvételen van, ahogy a hangmérnök megálmodta hogy annak hogyan kellene szólnia mint zene? Vagy valamilyen általunk jónak gondolt úgymond eredetinek vélt hangszer hangokat, tereket stb., ami esetleg úgy nincs is rajta azon a hangfelvételen? Még mindig nagyon sok változós ez a hifi egyenlet. Nem könnyű úgy felépíteni bármit hogy az egyenlet bizonyos részei mondjuk hogy ismeretlenek a számunkra, de mégis ott vannak benne az egészben. A hangfelvételek se egyformák és nem egyformán készülnek. Mondhatni a változatok száma hasonló mint a hifiben. És még csak nem is egyforma lehallgató rendszereken, helyeken kontrollálják amikor elkészül egy felvétel hangzása.
 
Sajnos manapság sokkal több a rossz koncert hang mint a jó. Főleg a hangosított koncereteknél. Jönnek az új technikák, új rendszerű hangsugárzók, D osztályú erősítők, digitális keverés , átvitel technika stb. De igazából a legtöbb koncerten azt látom hogy inkább spórolás van. Meg hogy az elsődleges paraméter a szubjektív hangerő. Mint a hifistáknál a frekvencia menet. Mintha bármelyik is önmagában eldöntené a megszólalás lényegét.

A magam részéről a Hifi-láncra, mint hangreprodukciós eszközre gondolok (természetesen maradnék a felvételeknél, mivel mint fogyasztó azokhoz tudok hozzáférni jóságukkal, hibáikkal együtt). Nem vágyom tetszetős káprázatra, inkább a felvétel minél magasabb szintű megközelítésére. Sosem tetszettek az eképpen elrugaszkodott, nem hang-hű láncok.
A jó hangszerhangok megítéléséhez persze lehetőleg minél többet el kell járni élőzenei előadásokra. Tegnap pl. 3 méterről hallhattam háromféle szaxofont szólni Elek István előadásában a BJC-ban (kiváló volt!). 
Manapság a Hifis körökben kiváltképp preferenciaként említett "térérzet, térmélység" megtapasztalásához pedig a kétmikrofonos felvételeket gondolom jó alapnak. Ezek szomorú, de nehezen fellelhetők (legalábbis eddig nekem:( ), de azért manapság is vannak, akik így rögzítenek: http://andramedia.com/
Sajnos, tudtommal az Ő felvételeik nincsenek forgalomban, de ha valaki Érdeklődő ellátogat hozzájuk, készséggel megmutatják miről is van szó. Legalábbis pár éve így volt.
GigaWatt PC-4 EVO
Taiko Extreme DIY PC
Chord Dave + külső táp
ATC SCM 150 ASL PRO
WireWorld Platinum / Stealth V18 UNI / Sablon Audio / HydraSound

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10354
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »



... legalább azok a mérhető paraméterek, mint a lineáris átvitel vagy a túlzott hangvisszaverődések (hangsugárzó és helyiség viszonya) kordában tartása legyenek azok, amik stabil alapot képeznek egy rendszerben. 

Azért is gondolom így, mert ha feltételezhető, hogy egy stúdióban, ahol adott zenei művet keverték, lineáris volt az átvitel és nem zenget bongott (azt hiszem ez feltételezhető) megközelítőleg azt a hangot hallhatom, amit az ott dolgozó (szakértő) hangmérnök a (büdzséhez mérten) legjobb tudása szerint (jó esetben az előadó tetszésével) alkotott.  Ha ez nincs meg, hogyan is tudnék véleményt alkotni itt meg ott kapott hangzásokról, felvételekről, Hifi-láncokról, esetleg az egyes felvételi stúdiók munkájáról és azok minőségéről??


Néha megdöbbentő esetekkel lehet találkozni, mennyire el van néhány hifista füle hangolva. Bár azt gondolom, az elsődleges cél az, hogy a rendszer produkciója a tulajdonosnak tetsszen, a szélsőségeket mégis kerülni kell és valamennyire törekedni kell a hanghűségre. Egy közvetítő lánc soha nem lehet egyéniség, csak alázatos, amennyiben arra vagyunk kíváncsiak, mi van a felvételen. Emiatt néha magunkra kell erőltetni egy detoxikáló kezelést, ami visszaránt minket a valóságba. Az első néhány nap nehéz, de hosszútávon eredményes szokott lenni a terápia.
 
Mérni persze nem mindenki tud, de ha azt tapasztaljuk, hogy minden felvétel hasonlóan szólal meg a láncon, akkor biztosak lehetünk benne, hogy gáz van.

Avatar
zz7
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2099
Csatlakozott: 2005.08.19., pén. 17:37
Értékelés: 363

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: zz7 »



 
Hogy mennyire "korrigál" illetve képes megszokni a fülünk a jót és rosszat vagy bármely változót, egy példával hozakodnék elő.

 Fapaci volt nálam is akusztikai mérésen - azon szerencsések táborához tartozom, akiknél a szobaakusztika-hangsugárzó viszonya a meglévő csillapítással a "nem szabad hozzányúlni" kategóriába esett.Ez részben köszönhető volt az akkor még meglévő 3 utas, sok beállíthatósággal bíró aktív monitoraimnak, melyekkel már korrigálva volt a mély-tartomány. Ezzel együtt a fülemnek picit kevés volt a magas. Ezt jeleztem fapacinak - azt mondta, hogy ha 2-2 db-lel vágjuk a mély és közép hangot még mindig az optimális/lineáris tartományban lesz az átvitel. Azt is mondta, hogy ha eleinte nem is fog tetszeni, ne állítsam rögvest vissza a megszokottba, hagyjak időt a megváltozott hangzásnak. Ezt én is így gondoltam és be is jött. Először nagyon furcsa, idegen volt a hangkép, legszívesebben azonnal visszaállítottam volna az előző, már megszokottba. Majd egy hétnek kellett eltelni, hogy a fülem átálljon és ugyanolyan megelégedéssel hallgassak zenét.
Három hét elteltével gondoltam egyet és csupán próbaképpen visszaállítottam a mérést megelőző beállításokat - hát nagyon nem tetszett! Jobban zavart a változás, mint az előző átállításakor.

 

Azt gondolom, hogy rengeteg változó/lehetőség van a hifisták kezében, melyekkel alakíthatjuk az ízlésünknek leginkább megfelelő hangzást. Ide sorolnám a hangsugárzók (itt is említett)  "nem mérhető paramétereit"- sajátságait, az egyes elektronikák/készülékek saját hangját (nem a torzításokra gondolok) vagy az ilyen-olyan kábelezés okozta változásokat (magam is nagy kábelvariáló vagyok). Épp ezért is tartom nagyon fontosnak, hogy legalább azok a mérhető paraméterek, mint a lineáris átvitel vagy a túlzott hangvisszaverődések (hangsugárzó és helyiség viszonya) kordában tartása legyenek azok, amik stabil alapot képeznek egy rendszerben. 

Azért is gondolom így, mert ha feltételezhető, hogy egy stúdióban, ahol adott zenei művet keverték, lineáris volt az átvitel és nem zenget bongott (azt hiszem ez feltételezhető) megközelítőleg azt a hangot hallhatom, amit az ott dolgozó (szakértő) hangmérnök a (büdzséhez mérten) legjobb tudása szerint (jó esetben az előadó tetszésével) alkotott.  
Ha ez nincs meg, hogyan is tudnék véleményt alkotni itt meg ott kapott hangzásokról, felvételekről, Hifi-láncokról, esetleg az egyes felvételi stúdiók munkájáról és azok minőségéről?? Elmegyek mondjuk valakihez vagy egy Show-ra (tudom ott még nehezebb összehozni a jó soundot, pedig nem lehetetlen és pont a leginkább kellene) meghallgatni egy rendszert és esetleg úgy hallom azt pocséknak, hogy megszokva a saját rendszerben levő hibákat, torzításokat és azokat tartva etalonnak alakítok ki esetlegesen rossz véleményt. Ha őszintén megvalljuk, a legtöbbünk elsődlegesen a saját rendszeréhez vagy az addig hallott (általa vélt) legjobbhoz hasonlít, viszonyít.
 
Nekem élő koncerten is volt olyan élményem (az általam jól ismert bandát és zenéket hallgatva), hogy elmenekültem. 
 

Na ez is lehetne egy jó nagy témája a hifinek, hogy lényegében mit is kellene visszahallanunk. Valamilyen feltételezett hangképeket? Vagy esetleg azt ami a felvételen van, ahogy a hangmérnök megálmodta hogy annak hogyan kellene szólnia mint zene? Vagy valamilyen általunk jónak gondolt úgymond eredetinek vélt hangszer hangokat, tereket stb., ami esetleg úgy nincs is rajta azon a hangfelvételen? Még mindig nagyon sok változós ez a hifi egyenlet. Nem könnyű úgy felépíteni bármit hogy az egyenlet bizonyos részei mondjuk hogy ismeretlenek a számunkra, de mégis ott vannak benne az egészben. A hangfelvételek se egyformák és nem egyformán készülnek. Mondhatni a változatok száma hasonló mint a hifiben. És még csak nem is egyforma lehallgató rendszereken, helyeken kontrollálják amikor elkészül egy felvétel hangzása.
 
Sajnos manapság sokkal több a rossz koncert hang mint a jó. Főleg a hangosított koncereteknél. Jönnek az új technikák, új rendszerű hangsugárzók, D osztályú erősítők, digitális keverés , átvitel technika stb. De igazából a legtöbb koncerten azt látom hogy inkább spórolás van. Meg hogy az elsődleges paraméter a szubjektív hangerő. Mint a hifistáknál a frekvencia menet. Mintha bármelyik is önmagában eldöntené a megszólalás lényegét.

Avatar
Töki
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 634
Csatlakozott: 2009.12.08., kedd 12:19
Értékelés: 535

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Töki »



Valószínű az van hogy a hallásunk aktív szűrőrendszere korrigál és hosszabb távon ugyanazt hallgatva beáll egy fajta hangkép, hiba csomag korrekciójára. Azután meg a máshol, más körülmények között hallgatás lehet majd a fura, akár hibásnak tűnő is, mert oda meg más korrekció kellene.
Vannak olyan hangzási egyenetlenségek amit a hallásfeldolgozó rendszerűnk elég hatékonyan tud korrigálni, jellemzően a lineáris torzítás fajtákat, mint a hifiben általában mindenek elé helyezett frekvenciamenet problémakör. Más torzítás fajtákat, leginkább a nemlineáris torzításokat viszont egyáltalán nem tudja a hallásunk korrigálni.
Talán ezek miatt lehet az hogy egy élő koncerten akármennyire is totál nincs semmiféle úgymond egyenletes frekvenciamenet, mégis tudjuk élvezni és problémák nélkül hallgatni a zenét, némi akklimatizálódás után. Viszont esetleg ugyanez a zene gépeken keresztül valamiért már mégsem annyira jó, még akkor se ha szuper egyenes a hangsugárzónk frekvencia menete és szuper módon meg van csinálva a szoba akusztikailag.

Hogy mennyire "korrigál" illetve képes megszokni a fülünk a jót és rosszat vagy bármely változót, egy példával hozakodnék elő.

 Fapaci volt nálam is akusztikai mérésen - azon szerencsések táborához tartozom, akiknél a szobaakusztika-hangsugárzó viszonya a meglévő csillapítással a "nem szabad hozzányúlni" kategóriába esett.Ez részben köszönhető volt az akkor még meglévő 3 utas, sok beállíthatósággal bíró aktív monitoraimnak, melyekkel már korrigálva volt a mély-tartomány. Ezzel együtt a fülemnek picit kevés volt a magas. Ezt jeleztem fapacinak - azt mondta, hogy ha 2-2 db-lel vágjuk a mély és közép hangot még mindig az optimális/lineáris tartományban lesz az átvitel. Azt is mondta, hogy ha eleinte nem is fog tetszeni, ne állítsam rögvest vissza a megszokottba, hagyjak időt a megváltozott hangzásnak. Ezt én is így gondoltam és be is jött. Először nagyon furcsa, idegen volt a hangkép, legszívesebben azonnal visszaállítottam volna az előző, már megszokottba. Majd egy hétnek kellett eltelni, hogy a fülem átálljon és ugyanolyan megelégedéssel hallgassak zenét.
Három hét elteltével gondoltam egyet és csupán próbaképpen visszaállítottam a mérést megelőző beállításokat - hát nagyon nem tetszett! Jobban zavart a változás, mint az előző átállításakor.

 

Azt gondolom, hogy rengeteg változó/lehetőség van a hifisták kezében, melyekkel alakíthatjuk az ízlésünknek leginkább megfelelő hangzást. Ide sorolnám a hangsugárzók (itt is említett)  "nem mérhető paramétereit"- sajátságait, az egyes elektronikák/készülékek saját hangját (nem a torzításokra gondolok) vagy az ilyen-olyan kábelezés okozta változásokat (magam is nagy kábelvariáló vagyok). Épp ezért is tartom nagyon fontosnak, hogy legalább azok a mérhető paraméterek, mint a lineáris átvitel vagy a túlzott hangvisszaverődések (hangsugárzó és helyiség viszonya) kordában tartása legyenek azok, amik stabil alapot képeznek egy rendszerben. 

Azért is gondolom így, mert ha feltételezhető, hogy egy stúdióban, ahol adott zenei művet keverték, lineáris volt az átvitel és nem zenget bongott (azt hiszem ez feltételezhető) megközelítőleg azt a hangot hallhatom, amit az ott dolgozó (szakértő) hangmérnök a (büdzséhez mérten) legjobb tudása szerint (jó esetben az előadó tetszésével) alkotott.  
Ha ez nincs meg, hogyan is tudnék véleményt alkotni itt meg ott kapott hangzásokról, felvételekről, Hifi-láncokról, esetleg az egyes felvételi stúdiók munkájáról és azok minőségéről?? Elmegyek mondjuk valakihez vagy egy Show-ra (tudom ott még nehezebb összehozni a jó soundot, pedig nem lehetetlen és pont a leginkább kellene) meghallgatni egy rendszert és esetleg úgy hallom azt pocséknak, hogy megszokva a saját rendszerben levő hibákat, torzításokat és azokat tartva etalonnak alakítok ki esetlegesen rossz véleményt. Ha őszintén megvalljuk, a legtöbbünk elsődlegesen a saját rendszeréhez vagy az addig hallott (általa vélt) legjobbhoz hasonlít, viszonyít.
 
Nekem élő koncerten is volt olyan élményem (az általam jól ismert bandát és zenéket hallgatva), hogy elmenekültem. 
GigaWatt PC-4 EVO
Taiko Extreme DIY PC
Chord Dave + külső táp
ATC SCM 150 ASL PRO
WireWorld Platinum / Stealth V18 UNI / Sablon Audio / HydraSound

Avatar
fülelek
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6934
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 4669
Tartózkodási hely: Csobánka

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: fülelek »


Nem mondtam ilyesmit, de ha mondtam volna, elmesélném, hogy nem régen jártam egy hobbitársnál akusztikai mérés céljából. A hallgatási pontban mérve a rendszere oktávonként 6-10 dB eltéréseket produkált hangnyomásban, amire mi azt mondanánk, hogy hallgathatatlan. Ezt egy kis zenehallgatás után is megerősítettem. Azonban a tulajdonos évek óta így hallgatja és kedveli. Akkor most mi van?
Az van, hogy valamit sejt az illető, hogy nem stimmel a hang, különben minek hívott el??

Avatar
muvimi
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1503
Csatlakozott: 2010.10.24., vas. 16:44
Értékelés: 449

Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: muvimi »



Mi az a minden paraméter? Ha ez alatt a szokványos frekvenciafüggő hangnyomást, meg fázismenetet érted, azzal nem sokra megyünk. Továbbra is azt gondolom, az igazán fontos paramétereket nem tudjuk megfelelő pontossággal mérni.
 
Egyébként azért nem hívnék "zenei- / hangi ízléssel rendelkező zenehallgatót" rendszerépítési feladatra, mert egyrészt végtelen ideig tartana neki a rendszer megépítése, másrészt ahány ilyen "szakit" hívnék, mindegyik más eredményt hozna ki. Szerintem ezen lenne érdemes elgondolkodni. Vagy nem.

A fentiekkel maradéktalanul egyet tudok érteni. Ha munkát végez valaki, annak van egy kezdete és kell, hogy legyen vége is, belátható időn belül. Az egész hifi láncban a hangsugárzó építés a legmacerásabb, hiába a kevés alkotóelem, a variációk száma, szó szerint, végtelen. Egy saját példa, arra, mi meddig tarthat. Egy kétutas hangsugárzó váltóján és belső csillapításán több mint két évig dolgoztam. Nyilván nem minden nap, közben hosszabb hallgatási próbák, tesztek voltak. Mondanom sem kell, hogy az előzetesen szimulált váltó, nem is hasonlít a végleges változatra, holott mérve alig van különbség, hangzásra annál inkább. Sokan félreértelmezik a Diy jelentését, ez valójában egy kész termék, készre szerelt alkotóelemeinek otthoni összerakását jelenti, nem egy új termék tervezését. Ha a fenti időbe beleveszem, hogy időnként még eljön valaki és okosságokat mond, akkor még ma sem lennék kész, pedig ez egy tíz évvel ezelőtti történet.

Válasz küldése

Vissza: “Csevegők”