Tisztelt Fórumtársak!
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327

Általában a hifiről

Avatar
kaef2
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5869
Csatlakozott: 2008.01.07., hétf. 20:53
Értékelés: 2373

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kaef2 »

asebestyen írta:
2019.03.15., pén. 08:23
Az hangosítatlan élőzene részletessége attól függ, hány hangszer és énekhang szólal meg. Felbontás az zenében nincs.
Namost hogy ebből az adott koncerten mit hallok, az függ a távolságtól a műsorforrás és köztem, illetve az iránytól is, így már élőben ugyanazon eredő hangból többféle élményt lehet összeszedni pusztán attól, hogy hová ülök, állok.
Ha ezt a koncertet rögzíteni szeretnénk, akkor mit rögzítsünk és hogy? A legideálisabb nézőtéri pozíció hangját, a karmesteri pozíció hangját vagy hangszerenként közelmikrofonozva? Az atmoszférát, az energiák megjelenítését/arányait, a vonók szálszakadásának hangját, a kotta lapozást, a lélegzetvételt, székreccsenést vagy mit?
Mit csináljunk a felvétellel miután megvan a nyersanyag? 1 dolog tuti, ne a bugyuta hifistához próbáljuk igazítani, amit úgyse lehet, mert ahány féle, annyi hülyeséget akar.
Aztán jön mondjuk végre az otthoni meghallgatás a valamilyen hifi láncon. Abszolút értelemben véve a hifi rendszerek 99%-a szar, ha az a kérdés, hogy mennyire valós.
Hifi rendszerek felbontása: javarészt egy hatalmas bullshit. Egy nagyítót tologatunk jobbról balra a frekvenciameneten. Ugyanazon rendszeren, változtatás nélkül meghallgatva egy zenei anyagot, a következő meghallgatásokkal egyre több információt fogadunk be. Pedig az ugye az első lejátszásnál is ott volt már. Aztán mikor a kedvenc zenei anyagunkat meghallgattuk már ezerszer, minden hangot ismerünk, a jó hifista megunja és elkezdi hiányolni az újabb finomságokat, részleteket. Mit csinál? Kicserél valami szart, kábelt, betesz egy alátétet, rátesz a cuccra valami csodazsákot. Ettől valami történik, ha más nem, akkor annyi, hogy egy részét a hangfrekvenciás sávnak kiemeli vagy épp elnyeleti, esetleg energiáit eloszlatja. Van ennek egy sokkal egyszerűbb és esetleg olcsóbb módja is, arrébb kell ülni 10 centit, pont ugyanez fog történni.
Nyilván vannak rendszerek közt minőségi különbségek, de messze nem annyi és nem úgy, ahogy ide sokszor leírtuk. Egyszerűen az ember szereti a számára fontos dolgokat kihangsúlyozni, akár túltolni is. Szövegnél szövegkiemelővel, képnél HDR-rel, szaturációval, autónál optikai tuninggal, ételnél ízfokozókkal, stb.
Mi értelme az egész felbontás hajhászásnak? Semmi. Az emberek többsége nem is fogja fel egy alap CD minőséggel elérhető hangcunami információhalmazának java részét elsőre, de még másodikra se. Jóval saját határaink fölé akarjuk tolni a rendszer képességeit. Minek? Ha nem értünk a zenéhez, a hangokhoz, hogy fogjuk tudni, jól csináljuk-e abszolút értelemben, amit csinálunk? Sehonnan, ezért van a sok csere-bere, ezért van a 2db fél centis kék golyónak vagy bárminek világmegváltó felbontásnövelő, valós hangszerhangok felé vivő hatása. Lótúrót. Az emberi érzékelési, információ-feldolgozási játékainak "áldozatai" vagyunk, mindannyian. Persze ki jobban, ki kevésbé. De, aki kevésbé, az biztos nem hifin szocializálódott, hanem komoly szinten műveli a zenét.
Minden megváltozik, értelmet nyer, ha a hifire másként tekintünk, mint egyfajta egyedi, a tulajdonosának élményt szerző eszközkupacra. Viszont akkor sajnos másként is kell fogalmazni, el kell felejteni a valós hangszerhangokat, a valós színpadot és a saját élményeket, érzéseket leíró szavakat kell használni.
Ez nehéz. De talán korrektebb.
Igen, az élő zene nem nagyon bír a hifiben valamiféle minőségre vonatkozó itélet meghozatalára kitalált jellemzőkkel.

Valamikor talán kb egy éve és itt is feltöltöttem egy pár perces, egy kb a 6-8 sor táján elhelyezett Royer ribbon sztereó mikrofonpárral készített vonós zenekari felvételt. Csak hogy halljuk mit hallana a mikrofon, ha a nézőtéren lenne és ha nem lenne masztering, meg dinamika processzálás. Úgy hiszem eléggé tanulságos. Ilyen felvétel, ebben a formájában soha nem jelenhetne meg mainstream kiadónál. Mert kvázi hallgathatatlan egy átlag zenehallgató rendszerén és környezetében. Miközben fakszimileként igen percízen visszaadja az elő eseményt, a néző, hallgató perspektívájából.

Itt is idéztem már Csontos István véleményét, amit nagyon sok tízmillió forintnyi hifi eszköz megvásárlása után magam is hiszek és maximálisan egyetértek vele: az eszközcserélgetés elsősorban arról szól, hogy megtanuljunk a magunk hangzásideálját, igényét, hogy megtanuljuk a hangokból kihallani a zenét és ezt nem lehet másképpen elérni, mint nagyon sok koncertre járással, akár hangosított, akár akusztikus legyen is ott a zene.

Online
Avatar
asebestyen
Kiemelt Moderátor
Kiemelt Moderátor
Hozzászólások: 5904
Csatlakozott: 2017.11.26., vas. 10:59
Értékelés: 7237
Tartózkodási hely: Bokod

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: asebestyen »

Az hangosítatlan élőzene részletessége attól függ, hány hangszer és énekhang szólal meg. Felbontás az zenében nincs.
Namost hogy ebből az adott koncerten mit hallok, az függ a távolságtól a műsorforrás és köztem, illetve az iránytól is, így már élőben ugyanazon eredő hangból többféle élményt lehet összeszedni pusztán attól, hogy hová ülök, állok.
Ha ezt a koncertet rögzíteni szeretnénk, akkor mit rögzítsünk és hogy? A legideálisabb nézőtéri pozíció hangját, a karmesteri pozíció hangját vagy hangszerenként közelmikrofonozva? Az atmoszférát, az energiák megjelenítését/arányait, a vonók szálszakadásának hangját, a kotta lapozást, a lélegzetvételt, székreccsenést vagy mit?
Mit csináljunk a felvétellel miután megvan a nyersanyag? 1 dolog tuti, ne a bugyuta hifistához próbáljuk igazítani, amit úgyse lehet, mert ahány féle, annyi hülyeséget akar.
Aztán jön mondjuk végre az otthoni meghallgatás a valamilyen hifi láncon. Abszolút értelemben véve a hifi rendszerek 99%-a szar, ha az a kérdés, hogy mennyire valós.
Hifi rendszerek felbontása: javarészt egy hatalmas bullshit. Egy nagyítót tologatunk jobbról balra a frekvenciameneten. Ugyanazon rendszeren, változtatás nélkül meghallgatva egy zenei anyagot, a következő meghallgatásokkal egyre több információt fogadunk be. Pedig az ugye az első lejátszásnál is ott volt már. Aztán mikor a kedvenc zenei anyagunkat meghallgattuk már ezerszer, minden hangot ismerünk, a jó hifista megunja és elkezdi hiányolni az újabb finomságokat, részleteket. Mit csinál? Kicserél valami szart, kábelt, betesz egy alátétet, rátesz a cuccra valami csodazsákot. Ettől valami történik, ha más nem, akkor annyi, hogy egy részét a hangfrekvenciás sávnak kiemeli vagy épp elnyeleti, esetleg energiáit eloszlatja. Van ennek egy sokkal egyszerűbb és esetleg olcsóbb módja is, arrébb kell ülni 10 centit, pont ugyanez fog történni.
Nyilván vannak rendszerek közt minőségi különbségek, de messze nem annyi és nem úgy, ahogy ide sokszor leírtuk. Egyszerűen az ember szereti a számára fontos dolgokat kihangsúlyozni, akár túltolni is. Szövegnél szövegkiemelővel, képnél HDR-rel, szaturációval, autónál optikai tuninggal, ételnél ízfokozókkal, stb.
Mi értelme az egész felbontás hajhászásnak? Semmi. Az emberek többsége nem is fogja fel egy alap CD minőséggel elérhető hangcunami információhalmazának java részét elsőre, de még másodikra se. Jóval saját határaink fölé akarjuk tolni a rendszer képességeit. Minek? Ha nem értünk a zenéhez, a hangokhoz, hogy fogjuk tudni, jól csináljuk-e abszolút értelemben, amit csinálunk? Sehonnan, ezért van a sok csere-bere, ezért van a 2db fél centis kék golyónak vagy bárminek világmegváltó felbontásnövelő, valós hangszerhangok felé vivő hatása. Lótúrót. Az emberi érzékelési, információ-feldolgozási játékainak "áldozatai" vagyunk, mindannyian. Persze ki jobban, ki kevésbé. De, aki kevésbé, az biztos nem hifin szocializálódott, hanem komoly szinten műveli a zenét.
Minden megváltozik, értelmet nyer, ha a hifire másként tekintünk, mint egyfajta egyedi, a tulajdonosának élményt szerző eszközkupacra. Viszont akkor sajnos másként is kell fogalmazni, el kell felejteni a valós hangszerhangokat, a valós színpadot és a saját élményeket, érzéseket leíró szavakat kell használni.
Ez nehéz. De talán korrektebb.
Alces 6 | Mac Mini M1 | Audio-gd Reference 10.32 | Genelec 1031APM aktív monitorok | DIY Oyaide kábelezés



 

Avatar
cables
Törzsgárda
Törzsgárda
Hozzászólások: 5086
Csatlakozott: 2012.07.04., szer. 13:21
Értékelés: 2059

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: cables »

kaef2 írta:
2019.03.14., csüt. 22:12
Nem tudom, hogy van-e egy hangfelvételnek, de főképpen a zenének illetve az élő előadásnak "részlete" és "felbontása" és "tere"?

Élő zene esetében (ha ott vagyunk az előadáson, ami unplugged), értelmetlen részletről és felbontásról beszélni, ugyanis az élő zene folyamatos, minden részlet benne van, tehát a "felbontása" végtelen. A tér az meg adott, a zenészek elhelyezkedése és terem akusztikája adja. A fenti fogalmak csak a lejátszott zenére értelmezhetők.

Őrületes élvezettel hallgatom most éppen a Tidal / Roon / Hqplayer szoftvereken keresztül kedvenc Balogh Kálmánom Roma Vándor című koncert felvételét. Sem részlet nincs igazán benne, tere valahogy valami kicsi talán, felbontása meg erősen kérdéses, a felvétel is amolyan esetlegesnek tűnik és mégis már másodjára kezdem el, mert energia, lendület és egyfajta bohém vidámság, szórakoztatás árad belőle és ez most sokal jobban esik, mint bármilyen felbontás és részlet esne egy közepesen depressziós, de részletgazdag Diana Krall vagy Patricia Barber felvételből ....

Ezzel nagyon nem értek egyet. Viszont tudom, hogy sokan olyan rendszerhangot hallanak, ahol csak ez lehet a "vígasz".
A zenének, a hangszerek az énekesek hangjának a szépségét pont a finom részletek adják. A valódi részletek persze, nem az ezüst csillogásos, álfelbontásos mű high-end hangzás.
Beírtam az idézetbe

Avatar
Tctronic
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2523
Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
Értékelés: 2323
Tartózkodási hely: Kistarcsa

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Tctronic »

audioline írta:
2019.03.14., csüt. 23:13
Tctronic írta:
2019.03.14., csüt. 23:10
audioline írta:
2019.03.14., csüt. 22:56
"Amikor 'jól' nő a felbontás, az mindig valamilyen finomodást jelent, és pont nem arcbalihegés-növekményt."

36_1_11.gif

Ha rögzítve van a lélegzés is, hallható lesz. Persze nem ezért hallgatjuk. Már aki. A finomodás (tisztulás) hallhatóbbá teszi a neszeket is. Része az atmoszférának.
Ez olyan mint amikor nem szinyál a brütyü?

gondolkodik.gif
Ok szar vicc volt lépjünk túl. :D
"A szépség nem maguknak a dolgoknak a tulajdonsága, hanem pusztán az azokat szemlélő elmében keletkezik."

Avatar
audioline
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5816
Csatlakozott: 2012.03.20., kedd 10:29
Értékelés: 3160

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: audioline »

Tctronic írta:
2019.03.14., csüt. 23:10
audioline írta:
2019.03.14., csüt. 22:56
"Amikor 'jól' nő a felbontás, az mindig valamilyen finomodást jelent, és pont nem arcbalihegés-növekményt."

36_1_11.gif

Ha rögzítve van a lélegzés is, hallható lesz. Persze nem ezért hallgatjuk. Már aki. A finomodás (tisztulás) hallhatóbbá teszi a neszeket is. Része az atmoszférának.
Ez olyan mint amikor nem szinyál a brütyü?

gondolkodik.gif
.

Avatar
Tctronic
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2523
Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
Értékelés: 2323
Tartózkodási hely: Kistarcsa

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Tctronic »

audioline írta:
2019.03.14., csüt. 22:56
"Amikor 'jól' nő a felbontás, az mindig valamilyen finomodást jelent, és pont nem arcbalihegés-növekményt."

36_1_11.gif

Ha rögzítve van a lélegzés is, hallható lesz. Persze nem ezért hallgatjuk. Már aki. A finomodás (tisztulás) hallhatóbbá teszi a neszeket is. Része az atmoszférának.
Ez olyan mint amikor nem szinyál a brütyü?
"A szépség nem maguknak a dolgoknak a tulajdonsága, hanem pusztán az azokat szemlélő elmében keletkezik."

Avatar
audioline
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5816
Csatlakozott: 2012.03.20., kedd 10:29
Értékelés: 3160

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: audioline »

"Amikor 'jól' nő a felbontás, az mindig valamilyen finomodást jelent, és pont nem arcbalihegés-növekményt."

36_1_11.gif

Ha rögzítve van a lélegzés is, hallható lesz. Persze nem ezért hallgatjuk. Már aki. A finomodás (tisztulás) hallhatóbbá teszi a neszeket is. Része az atmoszférának.
.

Avatar
chord
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2548
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: chord »

Van azért itt egy kis keveredés.
Amikor nő a felbontás, az mindig jó.
Amiről ti beszéltek, amikor az arcunkba tolulnak a zörejek, az másik probléma, pl. ekvalizációs vagy mikrofonozási gond.

Jó példa erre a problémakörre a tweeterek illesztése. Túl nagy szintre engedve, vagy pl. egy érzékenyebb ugyanolyat teszünk be, sokan mondják, legalábbis egy napig, amíg bírják, hogy nőtt a felbontás De nem nőtt, mert tökugyanazt sugározza most is, csak nagyobb jelszinttel. Nincs új adat.

Amikor 'jól' nő a felbontás, az mindig valamilyen finomodást jelent, és pont nem arcbalihegés-növekményt.
Az SACD ezt teszi. Vagy a jó CD felvétel. Vagy a jó lánc.
Az SACD igazán nem tehet arról, ha valamelyik berendezés nyomulós.
Nálam pl. kissé hűvösebb, távolibb hang,
Arisztokratikus, nem szégyen.:)

ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
                      
 

Avatar
Tctronic
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2523
Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
Értékelés: 2323
Tartózkodási hely: Kistarcsa

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Tctronic »

[quote=kaef2 post_id=2359380 time=1552597962 user_id=11828]
Nem tudom, hogy van-e egy hangfelvételnek, de főképpen a zenének illetve az élő előadásnak "részlete" és "felbontása" és "tere"?

Van neki energiája, harmoniája, ritmusa esetleg tömege, az eőadásnak érzelme, lendülete, pontossága, egyebek mellett.
De részlete és felbontása? Ezek inkább olyan csinált fogalmak. A térrel együtt. megcsinálják az utómunka során és megcsinálják az újságírók, hogy ezeket keressük, pedig nem biztos, hogy fontosak.

A részlete, felbontása, tere fogalmak értelmezése és megmagyarázása legalább olyan nehéz mint a harmóniája, ritmusa, tömege, érzelme stb.

Mitől jó egy zenemű, ugyan olyan nehéz kérdés mint miért jó egy bor, miért szép egy festmény? Szavakkal leírni egy érzékszervünk által érzékelt dolgot nehéz. Hm. gondolkodik.gif
"A szépség nem maguknak a dolgoknak a tulajdonsága, hanem pusztán az azokat szemlélő elmében keletkezik."

Avatar
kaef2
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5869
Csatlakozott: 2008.01.07., hétf. 20:53
Értékelés: 2373

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kaef2 »

fapaci írta:
2019.03.14., csüt. 17:32
Tctronic írta:
2019.03.14., csüt. 11:56
Lehet valakinek az tetszik ha hallja a vonósok lélegzetvételét, de valljuk be ez nem életszerű. (Élő zenénél ilyet ki hall meg?)
Hogy mennyire lehet hallani az ilyen zajokat, zörejeket a felvételen, annak nincs sok köze a technikai felbontáshoz, sokkal inkább múlik a keverés módján és az anyagot készítő stáb szándékán, ízlésén. Attól tartok, e témában is sok félreértés van a fogalmak, kifejezések környékén.
A közelmikrofonozás elterjedésével és a sok csatornás felvételkészítéssel, na meg a digitális és file - alapú utómunkával semmi akadálya nincsen bármilyen hatás előállításának.

Avatar
kaef2
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5869
Csatlakozott: 2008.01.07., hétf. 20:53
Értékelés: 2373

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kaef2 »

Nem tudom, hogy van-e egy hangfelvételnek, de főképpen a zenének illetve az élő előadásnak "részlete" és "felbontása" és "tere"?

Van neki energiája, harmoniája, ritmusa esetleg tömege, az eőadásnak érzelme, lendülete, pontossága, egyebek mellett.
De részlete és felbontása? Ezek inkább olyan csinált fogalmak. A térrel együtt. megcsinálják az utómunka során és megcsinálják az újságírók, hogy ezeket keressük, pedig nem biztos, hogy fontosak.

Ezeknek a fogalmaknak a megteremtéséért Harry Parson lehet a felelős, aki a The Absolute Sounds (TAS) című amerikai hifi kiadvány főszerkesztője volt. Úgy tűnik a kifejezést, "high-end" audio is ő találhatta ki.

"HP defined “the absolute sound” as “The sound of unamplified instruments playing in a natural acoustic space.” He stated that the most accurate components were those that came closest to delivering the illusion of real unamplified instruments (and voices) performing in a real room, club, or concert hall. He favored classical music and famous recording venues like Carnegie Hall (NYC) and Kingsway Hall (London) – which featured prominently is his equipment reviews.

Harry was also an ambitious amateur photographer; the back cover of every TAS issue featured one of his artful photos. That interest consequently spawned his other important innovation: in order to describe audio’s newly discovered spatial illusions, he transposed the language of photography: using words like focus, image aspect-ratio, and depth-of-field, to describe what he “saw” between the loudspeakers in his three reference systems. After studying the work of Decca, Mercury, and RCA recording engineers, HP began to describe the results of their efforts in terms of soundstage, imaging, and transparency – insisting that the most resolving audio-gear not only made instruments and voices sound like the absolute (i.e. natural) reality of themselves; but said detail and focus also opened up the listener’s view to the back and extreme sides of the soundstage. Harry got us all to listen more closely and study the space between the speakers.

It is impossible to overestimate the impact and long-term effect HP’s persuasive ideas had on what audio cognoscenti continue to believe is important. HP gave neophyte audiophiles a very specific checklist of desirable characteristics they could use to evaluate their own systems. This was hugely important. During this Second Golden Age, TAS, more than Stereophile, emphasized the importance of imaging and soundstage as a measure of an audio system’s quality.

Legions of new brands and scores of sophisticated audio retailers appeared – worldwide – in response to HP’s proclamations. HP’s emphasis on beauty and detailed spatial mapping caused audiophiles to reject the flat sterile sound of Japanese receivers and high-feedback solid-sate amplifiers. This rejection allowed tube amplifiers to reappear on the scene.

HP canonized the engineers that had committed these expansive soundstages to tape. The price of stereo recordings by Kenneth Wilkinson (London-Decca-Lyrita), C. Robert Fine (Mercury Living Presence), Lewis Layton (RCA Living Stereo) skyrocketed under Harry’s tutelage. HP had all of us buying/collecting/studying Columbia “six-eyes,” EMI “ASDs,” London- “bluebacks,” RCA “shaded dogs” and Mercury “Living Presence” recordings – while listening for the subway under Kingsway Hall and squinting for detail at the back of the Carnegie Hall soundstage. Stereo was no longer just left-right; it was now deep and high.

Pearson’s writings also turned the tides of trade: creating a new American hegemony, making brands like Infinity, Audio Research, Conrad Johnson, and Magnepan into international empires.

Pearson so effectively adapted the expression “high end” to the level of products he reviewed that today, most audiophiles think he coined the term. To me, HP’s writing was effective because it was so personal and sense-oriented – almost pure right-brain. I remember looking every day in my mailbox hoping Harry’s little digest was there. If it was, I would immediately examine his Leica photo on the back cover; then immediately stop whatever I was doing; quickly read his record reviews; then run out immediately and buy his latest recommendations before everyone else beat me to them. Harry’s reviews described recordings, not as cultural product, but as precious collectable tools for evaluating the quality of reproduced sound. Readers felt they could not actually be audiophiles without at least some LPs from HP’s list of reference discs."


Idézet a kiváló Herb Reichert, igen kiváló cikkéből:

Herb Reichert: Ancient Audio – Golden Eras of Hi-Fi Page 3
https://www.audiostream.com/content/anc ... -fi-page-3


Őrületes élvezettel hallgatom most éppen a Tidal / Roon / Hqplayer szoftvereken keresztül kedvenc Balogh Kálmánom Roma Vándor című koncert felvételét. Sem részlet nincs igazán benne, tere valahogy valami kicsi talán, felbontása meg erősen kérdéses, a felvétel is amolyan esetlegesnek tűnik és mégis már másodjára kezdem el, mert energia, lendület és egyfajta bohém vidámság, szórakoztatás árad belőle és ez most sokal jobban esik, mint bármilyen felbontás és részlet esne egy közepesen depressziós, de részletgazdag Diana Krall vagy Patricia Barber felvételből ....

Avatar
Tctronic
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2523
Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
Értékelés: 2323
Tartózkodási hely: Kistarcsa

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Tctronic »

Emlékszem amikor elkezdtem a hifivel foglalkozni, mennyire keményen böngésztem a technikai adatokat (frekvencia tartomány, érzékenység, torzítás, damping factor stb.) Úgy hittem műszaki ember lévén, ez elég lesz. Elsősorban ez alapján választottam mindent.
A következő lépés az volt, hogy tesztek, (audioreview stb) alapján próbáltam véleményt formálni egy-egy potenciális készülék megvásárlása előtt, vagy egyáltalán ez alapján választani. A bujtatott marketing néha bevitt a sűrűbe, de megtanultam az ilyen dolgokat is fenntartással kezelni. Sajnos rá kellett jönnöm, hogy az ízlésemnek megfelelő készülékek, párosítások, csak kő kemény kísérletezések árán tudom kiszűrni. Ennek ára volt, és lesz is mindig. Már nem bánkódok, ha valami nem jön be, elfogadom tovább lépek.
Változom én is, az ízlésem is , a hallásom is... A rendszerem is. Amit pár éve elképzelhetetlennek hittem, most már abba az irányba mozdulok. A jó pap holtig tanul, mégis tanulatlan hal meg. Szörnyű vagyok egy üveg bor után, vessetek a mókusok elé :D :smile49:
"A szépség nem maguknak a dolgoknak a tulajdonsága, hanem pusztán az azokat szemlélő elmében keletkezik."

Avatar
Tctronic
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2523
Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
Értékelés: 2323
Tartózkodási hely: Kistarcsa

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Tctronic »

fapaci írta:
2019.03.14., csüt. 17:32
Tctronic írta:
2019.03.14., csüt. 11:56
Lehet valakinek az tetszik ha hallja a vonósok lélegzetvételét, de valljuk be ez nem életszerű. (Élő zenénél ilyet ki hall meg?)
Hogy mennyire lehet hallani az ilyen zajokat, zörejeket a felvételen, annak nincs sok köze a technikai felbontáshoz, sokkal inkább múlik a keverés módján és az anyagot készítő stáb szándékán, ízlésén. Attól tartok, e témában is sok félreértés van a fogalmak, kifejezések környékén.
Ez így igaz. De az is elgondolkoztató, hogy minek kell ilyen felvételeket készíteni (talán mert van rá igény?), mert ha hallom az ilyen apróságokat akkor már elhiszem, hogy milyen szuper a rendszerem?
"A szépség nem maguknak a dolgoknak a tulajdonsága, hanem pusztán az azokat szemlélő elmében keletkezik."

Avatar
PgSpa
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 779
Csatlakozott: 2017.07.02., vas. 18:21
Értékelés: 339
Tartózkodási hely: Szombathely

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: PgSpa »

chord írta:
2019.03.14., csüt. 11:47
De az Esoteric-os példa nem korrekt.
Annyi történt, hogy egy láncon az SACD felvételek nem szóltak jól, legalábbis hiányzott valami fontos, amit kellett volna. Aztán egy másik lemez, egy DDD-s meg jobban tetszett.
Erről következtetést levonni a CD vs. SACD kérdésében nem lehet.

Igen, akkor az esetemben sem, elismerem.
De mégis azt mondom, hogy az SACD nagyon jó dolog, és pontosan a zeneiség irányába visz, nem pedig a túl-sok-hifi meg az ilyenek felé.
Amikor egy technikailag silányabb dolog szól jobban, akkor a probléma teljesen máshol van. Nem?
Én sokáig hallgattam SACD lemezek normál CD rétegét, mert egy alap BluRay lejátszóval (Pio BDP 150) próbálva egy egyszerű CD játszóhoz képest (Rotel RCD 02) nem volt meggyőző. Mondjuk a CD réteg is nagyon jó volt (Alia Vox, ill. Channel Classics). Aztán egyet léptem felfelé, sokak biztosan kinevetnek, Marantz UD 7007- tehát univerzális lejátszó (fújjj), és itt előjött az SACD réteg előnye. Ami jó volt, az még jobb lett, levegő, tér finomság, részletek- és nem esett szét. Ami viszon fontos: ezek a lemezek nem ún. audiofil darabok, tehát nem azért adják ki őket, mert még egy bőrt akarnak lehúzni valamiről, hanem mert ők elkötelezték magukat a formátum mellett. Előbbiekben írta valaki, hogy az SACD remaster rosszabb volt, mint a CD réteg. Lehet, hogy a hangmérnök az iránti igyekezetében, hogy valami hú de nagyot mutasson a vájtfülű közönségnek, kicsit túltolt valamit?
Még egy gondolat: a többcsatornás SACD lejátszás engem is izgatna, de ha belegondolok abba, hogy a sztereó rendszerem árban, méretben háromszor, hamar lelohad a lelkesedésem. Egy alap házimozival meg biztosan úgy járnék, mint az alap lejátszóval...

Avatar
SoundMania
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5664
Csatlakozott: 2011.05.06., pén. 20:57
Értékelés: 1053

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoundMania »

audioline írta:
2019.03.14., csüt. 12:21
Én szeretem hallani azt, ami a felvételen rajta van. Se többet, se kevesbbet. Minél tisztább reprodukcióra képes az elektronika, annál inkább megvalósul. Ha valami kiemelés/eltolás történik, az más tészta...
Legtöbbünk is pont ezt szeretné! Csak az a baj , a nagy többség messze áll még ettől és nagyon elégedett lenne egyelőre azzal is , ha durva hibakat nem hallana legalább a rendszeréből. Amúgy azok száma meg elenyészően kevés lehet sztem, aki valóban elmondhatja , a készülékei tényleg kikaparnak minden hangot a barázdaból!

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15225
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10380
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

Tctronic írta:
2019.03.14., csüt. 11:56
Lehet valakinek az tetszik ha hallja a vonósok lélegzetvételét, de valljuk be ez nem életszerű. (Élő zenénél ilyet ki hall meg?)
Hogy mennyire lehet hallani az ilyen zajokat, zörejeket a felvételen, annak nincs sok köze a technikai felbontáshoz, sokkal inkább múlik a keverés módján és az anyagot készítő stáb szándékán, ízlésén. Attól tartok, e témában is sok félreértés van a fogalmak, kifejezések környékén.

Avatar
Tctronic
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2523
Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
Értékelés: 2323
Tartózkodási hely: Kistarcsa

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Tctronic »

Indy írta:
2019.03.14., csüt. 12:45
Tctronic írta:
2019.03.14., csüt. 11:56
Lehet valakinek az tetszik ha hallja a vonósok lélegzetvételét, de valljuk be ez nem életszerű. (Élő zenénél ilyet ki hall meg?)
Két hónapja a Győri Filharmonikus Zenekar koncertjén én hallottam Szabadi Vilmos és hegedűjének minden rezdülését. Nem csak az első sorból lehetett ezt hallani...
Szerintem az alap tézis a vonósok lélegzetvételéről szólt, már elnézést.
"A szépség nem maguknak a dolgoknak a tulajdonsága, hanem pusztán az azokat szemlélő elmében keletkezik."

Avatar
bitrograde
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2081
Csatlakozott: 2016.10.27., csüt. 11:40
Értékelés: 1817
Tartózkodási hely: Pécs

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: bitrograde »

Indy írta:
2019.03.14., csüt. 12:54
Tctronic írta:
2019.03.14., csüt. 12:50
De azért nyugtass meg, hogy a lélegzetvételét nem hallottad ;)
De pont hogy igen!
A lélegzetvételét egy jó szólistának a játékából kihallani. Ha nem veszi jól a levegőt, nem is tud rendesen játszani.
Audio-PC (zozoweb & mzperx) / Rotel RCD-865 (by süteményx) - RME ADI-2 FS (zozoweb PSU) - Bryston 4B - Vandersteen 2CE Signature |
OTL by zozoweb (Siemens&Mullard) - Sennheiser HD540 Reference Gold | Wyre4Sound, freeba, SAEC, Kondo KSL-SPC & Mogami

Avatar
Indy
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3056
Csatlakozott: 2011.08.30., kedd 11:06
Értékelés: 1600
Tartózkodási hely: Győr
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Indy »

Tctronic írta:
2019.03.14., csüt. 12:50
De azért nyugtass meg, hogy a lélegzetvételét nem hallottad ;)
De pont hogy igen!
Indulj el egy úton, én is egy másikon...

Avatar
Tctronic
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2523
Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
Értékelés: 2323
Tartózkodási hely: Kistarcsa

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Tctronic »

Indy írta:
2019.03.14., csüt. 12:45
Tctronic írta:
2019.03.14., csüt. 11:56
Lehet valakinek az tetszik ha hallja a vonósok lélegzetvételét, de valljuk be ez nem életszerű. (Élő zenénél ilyet ki hall meg?)
Két hónapja a Győri Filharmonikus Zenekar koncertjén én hallottam Szabadi Vilmos és hegedűjének minden rezdülését. Nem csak az első sorból lehetett ezt hallani...
De azért nyugtass meg, hogy a lélegzetvételét nem hallottad ;)
"A szépség nem maguknak a dolgoknak a tulajdonsága, hanem pusztán az azokat szemlélő elmében keletkezik."

Avatar
Indy
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3056
Csatlakozott: 2011.08.30., kedd 11:06
Értékelés: 1600
Tartózkodási hely: Győr
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Indy »

Tctronic írta:
2019.03.14., csüt. 11:56
Lehet valakinek az tetszik ha hallja a vonósok lélegzetvételét, de valljuk be ez nem életszerű. (Élő zenénél ilyet ki hall meg?)
Két hónapja a Győri Filharmonikus Zenekar koncertjén én hallottam Szabadi Vilmos és hegedűjének minden rezdülését. Nem csak az első sorból lehetett ezt hallani...
Indulj el egy úton, én is egy másikon...

Avatar
audioline
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5816
Csatlakozott: 2012.03.20., kedd 10:29
Értékelés: 3160

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: audioline »

Én szeretem hallani azt, ami a felvételen rajta van. Se többet, se kevesbbet. Minél tisztább reprodukcióra képes az elektronika, annál inkább megvalósul. Ha valami kiemelés/eltolás történik, az más tészta...
.

Avatar
Tctronic
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2523
Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
Értékelés: 2323
Tartózkodási hely: Kistarcsa

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Tctronic »

Indy írta:
2019.03.14., csüt. 11:45
audioline írta:
2019.03.14., csüt. 11:36
A túl sok információ lehet zavaró ? gondolkodik.gif

Nem, a túl sok torzítás a zavaró. :rolleyes:
Hát igen. Sokakat zavarnak a részletek. Idegesek lesznek tőle, zavartan futkároznak fel és alá a szobában, fészkelődnek a fotelben, kábelekért rohangálnak, hangsugárzót tologatnak. És ha sikerül elfedni ezeket, már nem hallják a vonósok halk lélegzetvételét, ha a bőgő hangjai már nem tartanak ki, hanem hamar elhalnak, elégedetten dőlnek hátra. Pedig ezek mind rögzítve vannak, a mű részei és tartozunk annyival az előadónak, hogy ezeket is meghallgassuk.

:smile29:
Lehet valakinek az tetszik ha hallja a vonósok lélegzetvételét, de valljuk be ez nem életszerű. (Élő zenénél ilyet ki hall meg?)
"A szépség nem maguknak a dolgoknak a tulajdonsága, hanem pusztán az azokat szemlélő elmében keletkezik."

Avatar
Tctronic
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2523
Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
Értékelés: 2323
Tartózkodási hely: Kistarcsa

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Tctronic »

audioline írta:
2019.03.14., csüt. 11:36
A túl sok információ lehet zavaró ? gondolkodik.gif

Nem, a túl sok torzítás a zavaró. :rolleyes:
Az is természetesen. De én inkább erre gondoltam: egy A osztályú erősítő+ berillium közép a hangfalban +ezüst kábel= sok a jóból.
"A szépség nem maguknak a dolgoknak a tulajdonsága, hanem pusztán az azokat szemlélő elmében keletkezik."

Avatar
vidor2009
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1505
Csatlakozott: 2009.05.14., csüt. 11:52
Értékelés: 374

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: vidor2009 »

Tctronic írta:
2019.03.14., csüt. 11:23
SoundMania írta:
2019.03.14., csüt. 10:39
Ezzel maximálisan egyet értek! A zeneiség nem egyenlő a legjobb felbontással. Sokszor a kevesebb több, bármennyire is furcsán hangzik. ( Pl.: Bese Attila az "A" osztályú erősítőmet próbaképpen "átkapcsolta" AB osztályúra, először szkeptikus voltam de tényleg jobb lett a hang, úgy is hagytam. Persze lehet másnak más rendszerben nem ez lett volna a véleménye)
Hát ezzel vitatkoznék, hogy nem egyenlő....
Inkább mondanám azt, hogy nem feltétlenül .....
Jó az a nagy felbontas! ( Most nem formátumra gondolok.)
A zeneiség is jó, de nem szeretném feláldozni a rendszerem "felbontását" sem a zeneiség oltárán.
Visszafelé lépésnek érzékelem az ilyet, visszafelé meg már semmiképp nem szeretnék lépni!
Igen, lehet nem voltam egyértelmű. Nem akarok én sem visszafelé lépni a SOKOL rádió irányába természetesen. Szerintem a túlzóan nagy felbontás, ahol tű éles minden és elsőre elvarázsol, sziporkázik, az számomra szinte mindig fárasztóvá és zavaróvá válik.... A túl sok információ lehet zavaró ? gondolkodik.gif
[/quote]
Én azt tapasztaltam,hogy egy bizonyos szint felett igenis zavaró a felbontás növekedése,nem is kicsit!(Ezt igen drága és elismert digitális frontend-es rendszer fejlesztése kapcsán hallottam.)
Gyuri :napsut:

Válasz küldése

Vissza: “Csevegők”