Tisztelt Fórumtársak!
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327

Általában a hifiről

Avatar
Tctronic
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2509
Csatlakozott: 2014.06.26., csüt. 12:00
Értékelés: 2306
Tartózkodási hely: Kistarcsa

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Tctronic »

istvan01 írta:
2019.06.12., szer. 18:42
fapaci írta:
2019.06.12., szer. 17:39
Shimano írta:
2019.06.12., szer. 15:56
Ki a frászt érdekel hogy régen mit bányásztak,meg mit és hogyan nyomtak.Ez a hajó már elment,most minden más,el kell fogadni és ennyi.
Gyerekkorom egyik legnagyobb kalandja volt, mikor a pajtásokkal Pécsről eltekertünk Szigetvárra. A térképet bújva napokig terveztük az útvonalat, egyeztettük a felszerelést, szereltük a bringákat, tartalék alkatrészeket gyűjtöttünk és komoly mennyiségű hidegélelemmel is készültünk a nagy túrára. Úgy izgultam, hogy alig tudtam előző éjjel aludni. Hajnalban indultunk remegő lábakkal és bár bemagoltuk az útvonalat, minden kereszteződésnél megálltunk komoly arccal tanácskozni. Megcsináltuk, imádtuk, de jól el is fáradtunk, mire hazaértünk. Másnap sajgó fenékkel sántikáltunk az izomláztól jajgatva. Manapság 25 perc alatt tesszük meg ugyanazt az utat autóval, amire egykor elment fél napunk, régebben meg egy egész napos gyaloglást jelentett a vándoroknak.

Nem értem, miért hergeljük egymást a 60 évvel ezelőtti hangtechnikai helyzettel. Akkoriban egy év alatt készült annyi hangfelvétel a világban, mint most egy óra alatt. Nyilván más módszereket és tempót használtak, mások voltak az elvárások és a körülmények is, mint manapság. Ráadásul biztos vagyok benne, hogy az otthoni műélvezet folyamatában nem a felvételek jelentik a leggyengébb láncszemet, már csak emiatt sincs értelme e témán rugózni egy hifis fórumon.
Igazán nem értem, ki hergel itt kit? Ahogy én látom inkább itt arról volt szó, kinek mennyire tűnik fogyasztói oldalról a hozzáférhető zenék természetes hangzásúnak, abban bizonytalansági tűrésmezőben, hogy mit is jelent, miben nyilvánul meg a természetes hangzás. Ebből indult ki nem először az a fajta ellentmondás értelmezése, miszerint a régi időben kevesebb eszköz, technika állt rendelkzésre felvételek utó-manipulációkra, szemben a modern kor stúdió eszközei adta lehetőségivel. Ezt én nem nevezném hergelésnek.

Viszont ez a:
"Manapság 25 perc alatt tesszük meg ugyanazt az utat autóval .. "
példa hogy passzol erre a dologra. Felgyorsult világ? Sokkal többen engedhetik meg az autóval közlekedést? ... szóval nem értem.

De ha mégis hozunk média közelből gyorsulási és mennyiségi 60 évnyi fejlődés példát, akkor tegyük ide a TV eszköz és műsor választék változását ez idő alatt. Az elején nézhettünk a monocrome (de színes celofánokkal bolondított) gyenge kontrasztú, többféle torzítású pl Orion Kékes Tv készüléken az egyetlen földi sugárzású TV műsort, manapság hatalmas választékú, képernyő méretű, pixelfelbontású (HD, UHD, 8k, lassan 16k), kiváló színhűségű, színdinamikájú stb eszközökön elképesztően nagy választékú műsorforrást, földi, IPTV, műholdas, sztreamelt, saját média játszóról. (speciel az én 110cm parabolám forgatóval +/-30fok tartományban kb 40 műhold pozícióból, közel 90műholdról összeszedett 900db szabadon nézhető csatornát. Egyszer véletlen szkenneltem fizetős-kódolt csatornára is, ekkor 3 műhold pozícióban betelt a beltéri egységem 10ezer csatornára képes memóriája)

Hol van ehhez mérhető technikai, minőségi változás-fejlődés hangtechnikában. Azzal hárítani, hogy a megrendelő, meg MP3, meg tömeg igény, meg sokan tudnak olcsón zenét csinálni???
Bocs, hogy ide idézek, de szerintem máshova is megtehettem volna.... Szerintem a boldogság keresése és elérése, vagy megtalálása mindenkinek másként sikerül (vagy nem).... A túl sok információ káros az egészségre! Nem én mondtam, egy mérnök-orvos barátom. Szóval 50-60 évvel ezelőtt a mai hangminőségtől el@lveztünk volna! (szerintem, bár biztos sokan cáfolják :D :smile53: ) Mindennek megvan az előnye és hátránya, én "hallgatok" lemezeket is és tidalt és mp3-t is. Mindegyiknek megvan az előnye és hátránya. Egyik sem jobb vagy rosszabb mint a másik. Más!!! De mindegyik másért jó.
Az otthoni zenehallgatás a reprodukcióról szól. Ez pedig kompromisszumokkal jár még ma is. Igen még ma is. Próbáljuk meg elfogadni és nem belehalni.
"A szépség nem maguknak a dolgoknak a tulajdonsága, hanem pusztán az azokat szemlélő elmében keletkezik."

Online
Avatar
Shimano
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3630
Csatlakozott: 2009.10.13., kedd 12:32
Értékelés: 1879

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Shimano »

fapaci írta:
2019.06.12., szer. 17:39

Nem értem, miért hergeljük egymást a 60 évvel ezelőtti hangtechnikai helyzettel. Akkoriban egy év alatt készült annyi hangfelvétel a világban, mint most egy óra alatt. Nyilván más módszereket és tempót használtak, mások voltak az elvárások és a körülmények is, mint manapság. Ráadásul biztos vagyok benne, hogy az otthoni műélvezet folyamatában nem a felvételek jelentik a leggyengébb láncszemet, már csak emiatt sincs értelme e témán rugózni egy hifis fórumon.
Ez az egyik.A másik meg ez a szurkapiszka,és a jobbról balról jövő váratlan gyomrosok egyesek részéről pl kaef2 felé.Pedig önzetlen módon csak jót akar mindenkinek,és baromi jó írásai is vannak,de ebbe is könnyebb belekötni mint értékelni azt.
Így aztán várhatjuk hogy a többi hasonló tudással és tapasztalattal rendelkező kereskedő,gyártó is megszólaljon,pedig az csak a hasznunkra válna.
Te jól bírod azt látom, :D de nem mindenki ilyen,és inkább meg sem szólalnak,és ez senkinek sem jó.

Online
Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4636
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 3102

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: istvan01 »

fapaci írta:
2019.06.12., szer. 17:39
Shimano írta:
2019.06.12., szer. 15:56
Ki a frászt érdekel hogy régen mit bányásztak,meg mit és hogyan nyomtak.Ez a hajó már elment,most minden más,el kell fogadni és ennyi.
Gyerekkorom egyik legnagyobb kalandja volt, mikor a pajtásokkal Pécsről eltekertünk Szigetvárra. A térképet bújva napokig terveztük az útvonalat, egyeztettük a felszerelést, szereltük a bringákat, tartalék alkatrészeket gyűjtöttünk és komoly mennyiségű hidegélelemmel is készültünk a nagy túrára. Úgy izgultam, hogy alig tudtam előző éjjel aludni. Hajnalban indultunk remegő lábakkal és bár bemagoltuk az útvonalat, minden kereszteződésnél megálltunk komoly arccal tanácskozni. Megcsináltuk, imádtuk, de jól el is fáradtunk, mire hazaértünk. Másnap sajgó fenékkel sántikáltunk az izomláztól jajgatva. Manapság 25 perc alatt tesszük meg ugyanazt az utat autóval, amire egykor elment fél napunk, régebben meg egy egész napos gyaloglást jelentett a vándoroknak.

Nem értem, miért hergeljük egymást a 60 évvel ezelőtti hangtechnikai helyzettel. Akkoriban egy év alatt készült annyi hangfelvétel a világban, mint most egy óra alatt. Nyilván más módszereket és tempót használtak, mások voltak az elvárások és a körülmények is, mint manapság. Ráadásul biztos vagyok benne, hogy az otthoni műélvezet folyamatában nem a felvételek jelentik a leggyengébb láncszemet, már csak emiatt sincs értelme e témán rugózni egy hifis fórumon.
Igazán nem értem, ki hergel itt kit? Ahogy én látom inkább itt arról volt szó, kinek mennyire tűnik fogyasztói oldalról a hozzáférhető zenék természetes hangzásúnak, abban bizonytalansági tűrésmezőben, hogy mit is jelent, miben nyilvánul meg a természetes hangzás. Ebből indult ki nem először az a fajta ellentmondás értelmezése, miszerint a régi időben kevesebb eszköz, technika állt rendelkzésre felvételek utó-manipulációkra, szemben a modern kor stúdió eszközei adta lehetőségivel. Ezt én nem nevezném hergelésnek.

Viszont ez a:
"Manapság 25 perc alatt tesszük meg ugyanazt az utat autóval .. "
példa hogy passzol erre a dologra. Felgyorsult világ? Sokkal többen engedhetik meg az autóval közlekedést? ... szóval nem értem.

De ha mégis hozunk média közelből gyorsulási és mennyiségi 60 évnyi fejlődés példát, akkor tegyük ide a TV eszköz és műsor választék változását ez idő alatt. Az elején nézhettünk a monocrome (de színes celofánokkal bolondított) gyenge kontrasztú, többféle torzítású pl Orion Kékes Tv készüléken az egyetlen földi sugárzású TV műsort, manapság hatalmas választékú, képernyő méretű, pixelfelbontású (HD, UHD, 8k, lassan 16k), kiváló színhűségű, színdinamikájú stb eszközökön elképesztően nagy választékú műsorforrást, földi, IPTV, műholdas, sztreamelt, saját média játszóról. (speciel az én 110cm parabolám forgatóval +/-30fok tartományban kb 40 műhold pozícióból, közel 90műholdról összeszedett 900db szabadon nézhető csatornát. Egyszer véletlen szkenneltem fizetős-kódolt csatornára is, ekkor 3 műhold pozícióban betelt a beltéri egységem 10ezer csatornára képes memóriája)

Hol van ehhez mérhető technikai, minőségi változás-fejlődés hangtechnikában. Azzal hárítani, hogy a megrendelő, meg MP3, meg tömeg igény, meg sokan tudnak olcsón zenét csinálni???

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10354
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

Shimano írta:
2019.06.12., szer. 15:56
Ki a frászt érdekel hogy régen mit bányásztak,meg mit és hogyan nyomtak.Ez a hajó már elment,most minden más,el kell fogadni és ennyi.
Gyerekkorom egyik legnagyobb kalandja volt, mikor a pajtásokkal Pécsről eltekertünk Szigetvárra. A térképet bújva napokig terveztük az útvonalat, egyeztettük a felszerelést, szereltük a bringákat, tartalék alkatrészeket gyűjtöttünk és komoly mennyiségű hidegélelemmel is készültünk a nagy túrára. Úgy izgultam, hogy alig tudtam előző éjjel aludni. Hajnalban indultunk remegő lábakkal és bár bemagoltuk az útvonalat, minden kereszteződésnél megálltunk komoly arccal tanácskozni. Megcsináltuk, imádtuk, de jól el is fáradtunk, mire hazaértünk. Másnap sajgó fenékkel sántikáltunk az izomláztól jajgatva. Manapság 25 perc alatt tesszük meg ugyanazt az utat autóval, amire egykor elment fél napunk, régebben meg egy egész napos gyaloglást jelentett a vándoroknak.

Nem értem, miért hergeljük egymást a 60 évvel ezelőtti hangtechnikai helyzettel. Akkoriban egy év alatt készült annyi hangfelvétel a világban, mint most egy óra alatt. Nyilván más módszereket és tempót használtak, mások voltak az elvárások és a körülmények is, mint manapság. Ráadásul biztos vagyok benne, hogy az otthoni műélvezet folyamatában nem a felvételek jelentik a leggyengébb láncszemet, már csak emiatt sincs értelme e témán rugózni egy hifis fórumon.

Online
Avatar
Shimano
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 3630
Csatlakozott: 2009.10.13., kedd 12:32
Értékelés: 1879

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Shimano »

istvan01 írta:
2019.06.12., szer. 13:26
kaef2 írta:
2019.06.12., szer. 09:46
Néhány random gondolat az elmúlt pár nap egészen furcsa pár beírásához.

1.
Felvételkészítés közben az ott dolgozók munkája arról szó általában, hogy a lehető legjobban rögzítsék az élőben a stúdióban (műteremben) keletkező hangokat AZ UTÓMUNKÁHOZ, ezt a célt szolgálja az ottani akusztika és a mikrofonok elhelyezése is. A felvételkészítés ugyanis üzlet és az utómunka sokkal gazdaságosabb, mint a művészek ott tartása.
Igen, ez sok mindent eldönt
2.
Az utómunka, főképpen a keverés része, leginkább a megfelelő arányok megtalálásáról szól és a tonálisan elvárható legjobb és a zenészeknek leginkább megfelelő beállítás: hogy a különböző szólamok a művészek és a producer által elvárt egyensúlya, tonalitása (és tökéletes időzítése) meglegyen. Az arány az dinamikai és hangosságérzeti arányt is jelent, a szólamok érthetőségét segítve, mindenféle lejátszó eszközön, az elmúlt 15 évben leginkább mobil zenehallgatást feltételezve.
Ha ez fő szempont, akkor nincs miről értekezni
3.
A hangmérnökök (és zenészek) többsége még csak nem is érti azokat a fogalmakat, hogy "részletgazdagság", meg "felbontás", a "térnek" is teljesen másfajta értelmet gondol, így nem is lehet a felvételkészítési folymatnak része ezek valamilyen maximalizálása. Ezek a hifis újságírók által kitalált, a zenének nem részét képező jellemzők. Sokszor írtam erről már magam is, itt is, másutt is. Nem véletlen, hogy a leginkább ezen hatások felől közelítő extra kábelezés nem igazán terjedt el és nem látják annak értelmét hogy ilyesmire nagyon sok pénzt költsenek.
Ezek szerint a a zenék nem nekünk és pláne nem újságírók kedve szerint készülnek

4.
Az ötvenes, hatvanas évek csodafelvételei elkészítése során sem használtak semmilyen csodakábelt
, a Neumann és más akkor divatos mikrofonokhoz a mikrofongyártók saját kábeleket ajánlottak (például a Neumann az Gotham (GAC-3 és GAC-7) volt, amit habár már nem Svájcban, hanem Törökörszágban gyártják, de most is meg lehet venni).
Na éppen ez egy olyan momentum hogy "csodakábelek" nélkül is az újra kiadások remekelnek. De azért pontosítsunk. 50-70éve a rézbányászat, rézalapú kábel gyártás nem volt akkora piaci nyomás alatt, a rézlelőhelyek sokkal több rezet tartalmaztak, kevesebb lépésben kellett tisztítani és mégis tisztább-egyenletesebb szerkezetű tudtak gyártani. (cables Radnai Rudolf is erre építi csoda kábeleit, vagyis a 40-60éve húzott ipari rézdrótokra) Pláne nem volt még elektronikia hulladék újrahasznosítás, ami rendkívül sok, korábban nem volt szennyezést visz be a mai réz vezetőkbe. Ezen kívül azért voltak ám akkor is ezüst vezetőjű kábelek, csak nem kaptak akkora hájpot mint a hifi újabb korában.
5.
A csodakábelek használatának a kérdése a már említett "diminishing return" kérdése leginkább, azon felül, hogy melyik hangmérnök mit hall meg a hatásukból. Egy átlag felvételi rendszerben lesz kb 2-300 tápkábel és dugalj, un patch kábelekből akár több százas darabszámú, mikrofon - és hangszerkábelből is százas darabszámú, falba épített kábelekből 1-2-3 kilométernyi. Vagyis nagyon nehéz elképzelni, hogy mondjuk Wireworld OCC ezüst Platinum kábellel akarná ezt megoldani egy stúdió, amikor egy 2-3m hosszú WW Platinum tápkábel ára milliónál kezdődik. Ha valaki visszaolvassa 2-es pontomat, akkor azt is észreveheti, hogy az arányok megtalálása a legfontosabb, nem a kábelek által "biztosított" extra "részeletek" és "felbontás".
Mindazonáltal jó pár éve például Robert Balázs nemzetközileg is elismert hangmérnök Evidence és Gotham kábelekkel átkábelezte a teljes stúdióját például, kb 4-5 millió forintot elköltve rá, de ezek sem un hifi kábelek voltak, csak annyi történt hogy a szokásos 2-3-4-500 Ft/m árú kábelek helyett 1-2-3000 Ft/ m árú kábeleket használt. Minden magára valamit adó stúdióban van gondosan megtervezett és kivitelezett földelés és mindent megtesznek a teljesen zajtalan tápellátás és kábelezés miatt az akusztika is gondosan van kialakítva, vagyis ebben a környezetben valószínűleg kevésbé látványos a kábelek okozta hatás, lásd ismét csak a diminishing return fogalmát.
Bizony, ez hatalmas akadály. Kábel kilométerek/tonnák az őskorban nem voltak, kevesebbel is boldogultak. Az meg közhely, a több nem mindig jelent jobb eredményt

7.
Fapaci jól írta: a stúdiók hangfelvétel készítsére és utómunkára vannak optimalizálva. Akusztikailag csak és kizárólag ezt a célt kell kiszolgálni, szemben egy átlag hifista nappalijával. Ezért egy csomó olyan megoldás, amivel a nappali akusztikájának az esetlegességét kompenzálni szeretnék a zenehallgatók (például akár a kábeljátékkal is) annak a stúdiókban semmi értelme. Nem véletlenül terjedt el a vezérlőkben az un soffit mounting vagyis a falba építése a középtéri vagy egészen nagy 3-4-5 utas monitoroknak is és általában sokkal közelebbről hallgatják őket, mint ahogy ez odahaza szokás.
Valamiért nekem átlagban kedvesebbek a nem "steril" stúdióban készült felvételek.

9.
Az elmúlt hónapokban többször is említettem a nativedsd.com webshopot és az ott található kiadók közül a 2X HD-t. Azoknak, akik olyan nagyon vágynak az igényes, puritán, egyszerű, a zenei történés valóságát megőrző autentikus maximálisan zenei hangú és minőségi felvételekre még egyszer javaslom, hogy nézzenek ott szét és akár csak egy-egy tracket is vegyenek meg (ne lopják el, vegyék meg) próbából, pár euro és ha bevételt generálnak a kiadóknak, zenészeknek, közreműködőknek, azzal esetleg támogatják, hogy még több igényes felvétel készüljön. Még ha így esetleg el is kell halasztani a következő kábelvásárlást...
Ezzel nekem az a bajom, hogy almát ne hasonlítsunk körtével, vagy pontosabban, a vita tárgyát képező 50-60-as évek felvételeit nem eredeti stúdio-analóg szalag formában kapjuk és hallgatjuk, hanem pl 16b/44k vagy tehetősebbek még LP-n, és bizony ebben a formátumban mutatják a képességüket nagyon versenyképesen a ma átlagos bonyolult utómunkázott 16b/44k zenékkel.
István,de most őszintén,mi a frász bajod van? gondolkodik.gif Nehéz lehet neked megfelelni az tuti.Örülj hogy van mit hallgatnod,élvezd azt,és amin úgy sem tudsz változtatni,azon ne rágódj már annyit basszus.Olyan vagy mint egy zsémbes öregember,semmi sem jó neki. :D
Ki a frászt érdekel hogy régen mit bányásztak,meg mit és hogyan nyomtak.Ez a hajó már elment,most minden más,el kell fogadni és ennyi.
A hifizés legkisebb problémája a források milyensége,ezen ennyit rágódni,nem is értem,de mindegy is.
Na megyek locsolok tovább. :D

Avatar
fülelek
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6934
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 4669
Tartózkodási hely: Csobánka

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: fülelek »

La_Valse írta:
2019.06.12., szer. 12:10
Újabb Josephson C700S gyöngyszem.

Feenbrothers.jpg
A C700S három az egyben mikrofon, sokféle beállítási lehetőséggel.
(Ja és ne felejtsük el, hogy a közkedvelt Take Five nótát Paul Desmond írta, és nem Brubeck).
Csatolmányok
c700s.gif
c700s.gif (54.7 KiB) Megtekintve 2082 alkalommal

Online
Avatar
juliush
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2634
Csatlakozott: 2009.04.29., szer. 14:46
Értékelés: 3326

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: juliush »

Egy hasznos kis oldal a legendás Decca Sound történetéről, hátteréről:
http://www.polymathperspective.com/?p=3219

De egyébként is az oldal sok hasznos háttérinfót tartalmaz a stúdiómunkáról.
Gyula 
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
 

Online
Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4636
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 3102

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: istvan01 »

kaef2 írta:
2019.06.12., szer. 09:46
Néhány random gondolat az elmúlt pár nap egészen furcsa pár beírásához.

1.
Felvételkészítés közben az ott dolgozók munkája arról szó általában, hogy a lehető legjobban rögzítsék az élőben a stúdióban (műteremben) keletkező hangokat AZ UTÓMUNKÁHOZ, ezt a célt szolgálja az ottani akusztika és a mikrofonok elhelyezése is. A felvételkészítés ugyanis üzlet és az utómunka sokkal gazdaságosabb, mint a művészek ott tartása.
Igen, ez sok mindent eldönt
2.
Az utómunka, főképpen a keverés része, leginkább a megfelelő arányok megtalálásáról szól és a tonálisan elvárható legjobb és a zenészeknek leginkább megfelelő beállítás: hogy a különböző szólamok a művészek és a producer által elvárt egyensúlya, tonalitása (és tökéletes időzítése) meglegyen. Az arány az dinamikai és hangosságérzeti arányt is jelent, a szólamok érthetőségét segítve, mindenféle lejátszó eszközön, az elmúlt 15 évben leginkább mobil zenehallgatást feltételezve.
Ha ez fő szempont, akkor nincs miről értekezni
3.
A hangmérnökök (és zenészek) többsége még csak nem is érti azokat a fogalmakat, hogy "részletgazdagság", meg "felbontás", a "térnek" is teljesen másfajta értelmet gondol, így nem is lehet a felvételkészítési folymatnak része ezek valamilyen maximalizálása. Ezek a hifis újságírók által kitalált, a zenének nem részét képező jellemzők. Sokszor írtam erről már magam is, itt is, másutt is. Nem véletlen, hogy a leginkább ezen hatások felől közelítő extra kábelezés nem igazán terjedt el és nem látják annak értelmét hogy ilyesmire nagyon sok pénzt költsenek.
Ezek szerint a a zenék nem nekünk és pláne nem újságírók kedve szerint készülnek

4.
Az ötvenes, hatvanas évek csodafelvételei elkészítése során sem használtak semmilyen csodakábelt
, a Neumann és más akkor divatos mikrofonokhoz a mikrofongyártók saját kábeleket ajánlottak (például a Neumann az Gotham (GAC-3 és GAC-7) volt, amit habár már nem Svájcban, hanem Törökörszágban gyártják, de most is meg lehet venni).
Na éppen ez egy olyan momentum hogy "csodakábelek" nélkül is az újra kiadások remekelnek. De azért pontosítsunk. 50-70éve a rézbányászat, rézalapú kábel gyártás nem volt akkora piaci nyomás alatt, a rézlelőhelyek sokkal több rezet tartalmaztak, kevesebb lépésben kellett tisztítani és mégis tisztább-egyenletesebb szerkezetű tudtak gyártani. (cables Radnai Rudolf is erre építi csoda kábeleit, vagyis a 40-60éve húzott ipari rézdrótokra) Pláne nem volt még elektronikia hulladék újrahasznosítás, ami rendkívül sok, korábban nem volt szennyezést visz be a mai réz vezetőkbe. Ezen kívül azért voltak ám akkor is ezüst vezetőjű kábelek, csak nem kaptak akkora hájpot mint a hifi újabb korában.
5.
A csodakábelek használatának a kérdése a már említett "diminishing return" kérdése leginkább, azon felül, hogy melyik hangmérnök mit hall meg a hatásukból. Egy átlag felvételi rendszerben lesz kb 2-300 tápkábel és dugalj, un patch kábelekből akár több százas darabszámú, mikrofon - és hangszerkábelből is százas darabszámú, falba épített kábelekből 1-2-3 kilométernyi. Vagyis nagyon nehéz elképzelni, hogy mondjuk Wireworld OCC ezüst Platinum kábellel akarná ezt megoldani egy stúdió, amikor egy 2-3m hosszú WW Platinum tápkábel ára milliónál kezdődik. Ha valaki visszaolvassa 2-es pontomat, akkor azt is észreveheti, hogy az arányok megtalálása a legfontosabb, nem a kábelek által "biztosított" extra "részeletek" és "felbontás".
Mindazonáltal jó pár éve például Robert Balázs nemzetközileg is elismert hangmérnök Evidence és Gotham kábelekkel átkábelezte a teljes stúdióját például, kb 4-5 millió forintot elköltve rá, de ezek sem un hifi kábelek voltak, csak annyi történt hogy a szokásos 2-3-4-500 Ft/m árú kábelek helyett 1-2-3000 Ft/ m árú kábeleket használt. Minden magára valamit adó stúdióban van gondosan megtervezett és kivitelezett földelés és mindent megtesznek a teljesen zajtalan tápellátás és kábelezés miatt az akusztika is gondosan van kialakítva, vagyis ebben a környezetben valószínűleg kevésbé látványos a kábelek okozta hatás, lásd ismét csak a diminishing return fogalmát.
Bizony, ez hatalmas akadály. Kábel kilométerek/tonnák az őskorban nem voltak, kevesebbel is boldogultak. Az meg közhely, a több nem mindig jelent jobb eredményt

7.
Fapaci jól írta: a stúdiók hangfelvétel készítsére és utómunkára vannak optimalizálva. Akusztikailag csak és kizárólag ezt a célt kell kiszolgálni, szemben egy átlag hifista nappalijával. Ezért egy csomó olyan megoldás, amivel a nappali akusztikájának az esetlegességét kompenzálni szeretnék a zenehallgatók (például akár a kábeljátékkal is) annak a stúdiókban semmi értelme. Nem véletlenül terjedt el a vezérlőkben az un soffit mounting vagyis a falba építése a középtéri vagy egészen nagy 3-4-5 utas monitoroknak is és általában sokkal közelebbről hallgatják őket, mint ahogy ez odahaza szokás.
Valamiért nekem átlagban kedvesebbek a nem "steril" stúdióban készült felvételek.

9.
Az elmúlt hónapokban többször is említettem a nativedsd.com webshopot és az ott található kiadók közül a 2X HD-t. Azoknak, akik olyan nagyon vágynak az igényes, puritán, egyszerű, a zenei történés valóságát megőrző autentikus maximálisan zenei hangú és minőségi felvételekre még egyszer javaslom, hogy nézzenek ott szét és akár csak egy-egy tracket is vegyenek meg (ne lopják el, vegyék meg) próbából, pár euro és ha bevételt generálnak a kiadóknak, zenészeknek, közreműködőknek, azzal esetleg támogatják, hogy még több igényes felvétel készüljön. Még ha így esetleg el is kell halasztani a következő kábelvásárlást...
Ezzel nekem az a bajom, hogy almát ne hasonlítsunk körtével, vagy pontosabban, a vita tárgyát képező 50-60-as évek felvételeit nem eredeti stúdio-analóg szalag formában kapjuk és hallgatjuk, hanem pl 16b/44k vagy tehetősebbek még LP-n, és bizony ebben a formátumban mutatják a képességüket nagyon versenyképesen a ma átlagos bonyolult utómunkázott 16b/44k zenékkel.

Online
Avatar
La_Valse
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 970
Csatlakozott: 2014.12.04., csüt. 10:55
Értékelés: 580

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: La_Valse »

Újabb Josephson C700S gyöngyszem.
Feenbrothers.jpg
Feenbrothers.jpg (49.86 KiB) Megtekintve 2117 alkalommal
"Az ördög nem olyan szörnyű, mint a matematikai modellje!" (Wavebourn)

Avatar
ZolaBA
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1818
Csatlakozott: 2006.10.31., kedd 09:10
Értékelés: 1651
Tartózkodási hely: Pilisvörösvár

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: ZolaBA »

és most a laikusok higgyék el, hogy csak az 50-es 60-as években születtek a tökéletes csodák, persze mind LP-re, most meg minden szar és mindent direkt elrontanak? Hagyjuk már a hülyeséget :D
Arról nem is beszélve, hogy napjaink elektronikus vagy elektronikusan mixelt zenéi olyan zenészi/hangmérnöki alkotások, amit nem lehet egy szál gitár és egy énekes akusztikus verzióban létrehozni, mégis nagyon sokat szeretjük és hallgatjuk az ilyesmit is ;)
Nem értek a hangkeveréshez, de ha jól sejtem egy rock koncerten sem egyenesen megy át a mikrofon a hangosításra, biztos kap egy kis ezt-azt fűszert, kiemelést, zengetést, akármit, hogy dögösebb legyen. Hagyjuk már ezt a hangmérnök utálást, totál hülyeség volt belekezdeni, pláne, hogy mint kiderült a kábel marketingre volt az egész kihegyezve. Én nem szeretem a ízetlen ételeket, ahogy a döglött, lapos, élettelen zenéket sem. Ahogy a szakács nincs ellenünk, szerintem a hangmérnök sem :napsut:
Rövid az élet ... egyél sok palacsintát!

Avatar
kaef2
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5873
Csatlakozott: 2008.01.07., hétf. 20:53
Értékelés: 2373

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kaef2 »

Néhány random gondolat az elmúlt pár nap egészen furcsa pár beírásához.

1.
Felvételkészítés közben az ott dolgozók munkája arról szó általában, hogy a lehető legjobban rögzítsék az élőben a stúdióban (műteremben) keletkező hangokat AZ UTÓMUNKÁHOZ, ezt a célt szolgálja az ottani akusztika és a mikrofonok elhelyezése is. A felvételkészítés ugyanis üzlet és az utómunka sokkal gazdaságosabb, mint a művészek ott tartása.

2.
Az utómunka, főképpen a keverés része, leginkább a megfelelő arányok megtalálásáról szól és a tonálisan elvárható legjobb és a zenészeknek leginkább megfelelő beállítás: hogy a különböző szólamok a művészek és a producer által elvárt egyensúlya, tonalitása (és tökéletes időzítése) meglegyen. Az arány az dinamikai és hangosságérzeti arányt is jelent, a szólamok érthetőségét segítve, mindenféle lejátszó eszközön, az elmúlt 15 évben leginkább mobil zenehallgatást feltételezve.

3.
A hangmérnökök (és zenészek) többsége még csak nem is érti azokat a fogalmakat, hogy "részletgazdagság", meg "felbontás", a "térnek" is teljesen másfajta értelmet gondol, így nem is lehet a felvételkészítési folymatnak része ezek valamilyen maximalizálása. Ezek a hifis újságírók által kitalált, a zenének nem részét képező jellemzők. Sokszor írtam erről már magam is, itt is, másutt is. Nem véletlen, hogy a leginkább ezen hatások felől közelítő extra kábelezés nem igazán terjedt el és nem látják annak értelmét hogy ilyesmire nagyon sok pénzt költsenek.

4.
Az ötvenes, hatvanas évek csodafelvételei elkészítése során sem használtak semmilyen csodakábelt, a Neumann és más akkor divatos mikrofonokhoz a mikrofongyártók saját kábeleket ajánlottak (például a Neumann az Gotham (GAC-3 és GAC-7) volt, amit habár már nem Svájcban, hanem Törökörszágban gyártják, de most is meg lehet venni).

5.
A csodakábelek használatának a kérdése a már említett "diminishing return" kérdése leginkább, azon felül, hogy melyik hangmérnök mit hall meg a hatásukból. Egy átlag felvételi rendszerben lesz kb 2-300 tápkábel és dugalj, un patch kábelekből akár több százas darabszámú, mikrofon - és hangszerkábelből is százas darabszámú, falba épített kábelekből 1-2-3 kilométernyi. Vagyis nagyon nehéz elképzelni, hogy mondjuk Wireworld OCC ezüst Platinum kábellel akarná ezt megoldani egy stúdió, amikor egy 2-3m hosszú WW Platinum tápkábel ára milliónál kezdődik. Ha valaki visszaolvassa 2-es pontomat, akkor azt is észreveheti, hogy az arányok megtalálása a legfontosabb, nem a kábelek által "biztosított" extra "részeletek" és "felbontás".
Mindazonáltal jó pár éve például Robert Balázs nemzetközileg is elismert hangmérnök Evidence és Gotham kábelekkel átkábelezte a teljes stúdióját például, kb 4-5 millió forintot elköltve rá, de ezek sem un hifi kábelek voltak, csak annyi történt hogy a szokásos 2-3-4-500 Ft/m árú kábelek helyett 1-2-3000 Ft/ m árú kábeleket használt. Minden magára valamit adó stúdióban van gondosan megtervezett és kivitelezett földelés és mindent megtesznek a teljesen zajtalan tápellátás és kábelezés miatt az akusztika is gondosan van kialakítva, vagyis ebben a környezetben valószínűleg kevésbé látványos a kábelek okozta hatás, lásd ismét csak a diminishing return fogalmát.

6.
Minden stúdió vezérlőjében van általában 2-3 különböző monitor a gyakorlatilag mindenütt ott lévő klasszikus Yamaha mellett.
A felvételkészítésnél, vágásnál általában közeltéri és / vagy középtéri monitorokon monitoroznak. A mastering sokszor teljesen más rendszeren és más helységben megy, ott már előfordulnak high-end audio rendszerek is, akár a többszázezer dolláros kategóriából is.

7.
Fapaci jól írta: a stúdiók hangfelvétel készítsére és utómunkára vannak optimalizálva. Akusztikailag csak és kizárólag ezt a célt kell kiszolgálni, szemben egy átlag hifista nappalijával. Ezért egy csomó olyan megoldás, amivel a nappali akusztikájának az esetlegességét kompenzálni szeretnék a zenehallgatók (például akár a kábeljátékkal is) annak a stúdiókban semmi értelme. Nem véletlenül terjedt el a vezérlőkben az un soffit mounting vagyis a falba építése a középtéri vagy egészen nagy 3-4-5 utas monitoroknak is és általában sokkal közelebbről hallgatják őket, mint ahogy ez odahaza szokás.
Képernyőfotó 2019-06-12 - 9.12.22.png
Képernyőfotó 2019-06-12 - 9.12.22.png (1.35 MiB) Megtekintve 2152 alkalommal
8.
A hétvégén referenciaként említett Winston Ma zongora felvétel egy Michael Lavorgna nevű amerikai újságíró lakásában készült és a Winston Ma által forgalmazott hangszedőt akarták vele leginkább reklámozni, ugyanis egy direkt vágott LP készült a zongorázásról, amit később DXD vagyis 384 kHz felbontással digitalizáltak egy van den Hul és a Winston Ma hangszedővel, egy kb 70k USD árú Rockport lemezjátszóval. Ez a két felvétel került aztán CD-re is. A digitalizálást és a lájtos masteringet Bruce Brown, a Puget Sound Studio tulajdonosa végezte. Anno, 2009-ben amikor a Pennában dolgoztunk egy archiválási projekten, ennek kapcsán sokat leveleztünk vele és sikerült kapni tőle egy hasonló DXD mintavételezéssel készült, de 176,4 kHz re lebutított 1 tracknyi Big Band felvételt is, amit 2009-ben itt is megosztottam, Fülelek volt olyan kedves hogy reagált is rá. Jó eséllyel megvan neki az a felvétel még mindig. Ha valakit érdekel szóljon és megosztom valamelyik felhőben. 2009-ben maga Bruce Brown is megosztott a citált zongorafelvételből részleteket a Computeraudiophile fórumon, szintén 176.4 kHz-re lebutítva, ha valakit ezek érdekelnek szóljon, ezeket is felteszem majd a felhőbe valamikor és megosztom.

Ez a jelenlegi masztering rendszere Bruce Brownnak:
i-Jdqn9p6.jpg
i-Jdqn9p6.jpg (124.77 KiB) Megtekintve 2152 alkalommal
i-PxP3NZH.jpg
i-PxP3NZH.jpg (213.54 KiB) Megtekintve 2152 alkalommal

9.
Az elmúlt hónapokban többször is említettem a nativedsd.com webshopot és az ott található kiadók közül a 2X HD-t. Azoknak, akik olyan nagyon vágynak az igényes, puritán, egyszerű, a zenei történés valóságát megőrző autentikus maximálisan zenei hangú és minőségi felvételekre még egyszer javaslom, hogy nézzenek ott szét és akár csak egy-egy tracket is vegyenek meg (ne lopják el, vegyék meg) próbából, pár euro és ha bevételt generálnak a kiadóknak, zenészeknek, közreműködőknek, azzal esetleg támogatják, hogy még több igényes felvétel készüljön. Még ha így esetleg el is kell halasztani a következő kábelvásárlást...


10.
Ahelyett, hogy kvázi lehülyézünk, igénytelennek bélyegzünk egy egész iparágat, abban több évtizede sikeresen dolgozó szakembereket, mi lenne, ha előbb megpróbálnánk megérteni az ő szempontjaikat, elvárásaikat, technológiájukat?

11.
A tavalyi stúdiólátogatásról álljon itt 2 rövid telefonos videó, részben arról is beszélve, amikről fentebb írtam és amiről Fapaci is próbált információkat adni.

https://youtu.be/EKXQE4-3ziM

https://youtu.be/xinBXDr1zws

Online
Avatar
cables
Törzsgárda
Törzsgárda
Hozzászólások: 5070
Csatlakozott: 2012.07.04., szer. 13:21
Értékelés: 2050

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: cables »

juliush írta:
2019.06.12., szer. 09:25
Be kell vallanom, begyűjtve jópár 50-es, 60-as évekbeli, azóta referenciává, sőt legendává vált felvételt (RCA, Mercury, Decca, stb.), non plus ultrá-nak kikiáltott SACD kiadványon (vagy annak DSD/HiRes tartalmán), többnyire "kellemesnek", jól hallgathatónak, korukhoz képest meglepően magas színvonalúnak találom őket, de számos igazán nagyszerű digitális felvételem van (és még csak nem is feltétlenül nagyfelbontásúak!), melyek megdöbbentő élethűsége mellett egyszerűen labdába se rúgnak.
Nyilván az én füleim/agyam számára, a saját rendszeremben hallgatva! Elfogadom, ha másnak eltér a véleménye!
Viszont, ha nem SACDn, hanem eredeti LPken hallgatnád azokat a legendás felvételeket könnyen lehet, hogy megdöbbennél azon, hogy mennyivel "élőbbek".

Online
Avatar
juliush
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2634
Csatlakozott: 2009.04.29., szer. 14:46
Értékelés: 3326

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: juliush »

Be kell vallanom, begyűjtve jópár 50-es, 60-as évekbeli, azóta referenciává, sőt legendává vált felvételt (RCA, Mercury, Decca, stb.), non plus ultrá-nak kikiáltott SACD kiadványon (vagy annak DSD/HiRes tartalmán), többnyire "kellemesnek", jól hallgathatónak, korukhoz képest meglepően magas színvonalúnak találom őket, de számos igazán nagyszerű digitális felvételem van (és még csak nem is feltétlenül nagyfelbontásúak!), melyek megdöbbentő élethűsége mellett egyszerűen labdába se rúgnak.
Nyilván az én füleim/agyam számára, a saját rendszeremben hallgatva! Elfogadom, ha másnak eltér a véleménye!
Gyula 
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
 

Online
Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4636
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 3102

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: istvan01 »

Maradjunk abban, vagyunk páran, vagy többen is, akik találkoztak már jó pár kevés, minimális manipulációval (utómunkával?) készült felvétellel, jobban szeretik azokat hallgatni az esetleges anomáliák ellenére is, ami azért vele járó kompromisszum. Sajnos arányaiban egyre kevesebb ilyen zene készül manapság, köszönhetően az egyre "ügyesebb" sokoldalú digitális technikai utómunka eszközök könnyű hozzáférhetősége és fajlagosan csökkenő árainak. Nekem is visszatérő példám az ötvenes-hatvanas évekből méltán fennmaradt kevés-mikrofonos, minimál manipulációval készült jópár zene újrakiadása amikhez még nem léteztek 2ezres évek kifinomult eszközei. Igen az is igaz, akkori környezetben sokkal nagyobb akusztikus előkészítés, sok kísérletezés és nagy tapasztalat kellett a technikusok és vélhetően zenészek oldalán is a "sikeresen jó" felvétel elkészültéhez. keef2 Feri visszatérő példálózása az "együtt-zenélési" problémáról értelmezhetetlen, ismeretlen fogalom volt felvételkészítési folyamatban.

Avatar
kaef2
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5873
Csatlakozott: 2008.01.07., hétf. 20:53
Értékelés: 2373

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: kaef2 »

fapaci írta:
2019.06.12., szer. 00:08
cables írta:
2019.06.11., kedd 18:28
Ahogy fapaci írta alább, a felvétel után a stúdióba kerülő hang-nyersanyag sokkal több információt tartalmaz, mint a zenét fogyasztókhoz kerül. Nyilván valahol itt van a kutya elásva, baromi jó felvételeket kevesebb utómunkával lehet összeállítani és akkor több információ jut el hozzánk, a lemez hallgatókhoz.
Ezt ismét sikerült alaposan félreértelmezned, de nem probléma. Nem tudom, Te mit értesz utómunka alatt, vagy egyáltalán átlátod-e ezt a folyamatot, de az információ biztosan nem ott veszik el. Valahogy azt érzem a veled folytatott párbeszédből, hogy az ember bármit ír, Te mindenből ugyanazt próbálod kiolvasni.
Pontosan ezt akartam leírni. Kösz, hogy összefoglaltad.

Online
Avatar
cables
Törzsgárda
Törzsgárda
Hozzászólások: 5070
Csatlakozott: 2012.07.04., szer. 13:21
Értékelés: 2050

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: cables »

Itt alább írtál expandálásról, mint megszokott hangmérnöki műveletről. Gondolom azzal egyetértesz, hogy az információ vesztés. Persze az is lehet, hogy te azt alkotó műveletnek érzed.

De mondjuk okos hangmérnökről beszélünk és nem nyúl semmihez, minden gomb középállásban van, csak átmegy a hangjel minden készüléken, már akkor is rengeteg információ vész el.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10354
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

cables írta:
2019.06.11., kedd 18:28
Ahogy fapaci írta alább, a felvétel után a stúdióba kerülő hang-nyersanyag sokkal több információt tartalmaz, mint a zenét fogyasztókhoz kerül. Nyilván valahol itt van a kutya elásva, baromi jó felvételeket kevesebb utómunkával lehet összeállítani és akkor több információ jut el hozzánk, a lemez hallgatókhoz.
Ezt ismét sikerült alaposan félreértelmezned, de nem probléma. Nem tudom, Te mit értesz utómunka alatt, vagy egyáltalán átlátod-e ezt a folyamatot, de az információ biztosan nem ott veszik el. Valahogy azt érzem a veled folytatott párbeszédből, hogy az ember bármit ír, Te mindenből ugyanazt próbálod kiolvasni.

Avatar
chord
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2548
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: chord »

istvan01 írta:
2019.06.11., kedd 19:56
"There's no after-the-session mixing. "
Két db egyedi gyártású elemről táplált mikrofon, utómunka nélkül, ráadásul hifis-highendes kábelekkel készít akusztikus felvételeket MA Recordings
https://www.cnet.com/news/is-it-possibl ... n-of-gear/
google fordítóval:
https://translate.google.hu/translate?h ... of-gear%2F
Kép

Tényleg jó.
Van valahol rajta egy 14 mp-es lecsengés.
Hagyták eddig, hogy 'elvesszen' a hang magától.

A másik, ott különböző psalterionokon játszik, lenyűgöző, tényleg:

Kép

Ott a Laberintos lemez, az nem MA Records, hanem KLE, ahol csöves mikrofonerősítő van.

Kép

Kép

De azt értsétek már meg, hogy ezek zseniálisan szólnak, de nem emelkednek ki abból a mezőnyből, amelyet nagyon jó(l szóló) felvételnek tartok.

ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
                      
 

Online
Avatar
asebestyen
Kiemelt Moderátor
Kiemelt Moderátor
Hozzászólások: 5859
Csatlakozott: 2017.11.26., vas. 10:59
Értékelés: 7195
Tartózkodási hely: Bokod

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: asebestyen »

wittao írta:
2019.06.11., kedd 15:28
asebestyen írta:
2019.06.11., kedd 15:07
Hogy mi köze van a Te írásodnak az enyémhez, elmagyaráznád nekem? Mert az hogy Te így nézed/látod a világot, így éled az életed, neked úgy jó, az teljesen rendben van, nekem semmi dolgom ezzel, de én nem látom hogy bárhol kapcsolódnál ahhoz amit én írtam, annak ellenére, hogy az én írásomat idézted.
Persze, parancsolj:

"Kábelezés, woodoo, potméterek tologatása":
a kábelezés fontos az otthoni hifiben, valaki vagy beismeri vagy nem. Neked nem, és még egy pár embernek és nem tulajdonítanak neki nagy jelentőséget, ez tiszta sor. De miért zavar ha más meg igen?
És nem ez jelenti neki a csúcspontot, hanem ha a kábelezésének hála olyan részeket hall meg, amit azelőtt nem és ezáltal neki a csúcspont beáll. Azelőtt meg a hiányérzet volt ott zenehallgatás közben. Ja és ez pénzbe kerül? Erre írtam, hogy van aki áldoz erre mert tud, van aki áldozna, de nem tud és van aki áldozhatna de úgy sem áldoz és a negyedik nem tud és nem is akar. Persze van az a rendszer, aminek tökmindegy milyen 10.000 EUR kábelt dug bele az ember, semmi nem változik. Nekem is volt ilyen, magasról tettem is a kábelekre. Utána ez megváltozott és a véleményem is a kábelekről, írtam is róla megkövetem azokat akik akkor türelemmel álltak a kétkedésemhez.

Woodoo az Entreq is, Synergistic is, erről is írtam tapasztalatokat. NEm adják olcsón egyiket sem, de van hatásuk. Ja, hogy nem mindenki játékszere? Ettől már felesleges és woodoo? Meg semmit nem ér?

"Szerintem meg ez a szégyen a komplett hifis társadalomra nézve, persze tisztelet a kivételnek." : köszi a hifis társadalom nevében, még szerencse, hogy vannak Hozzád hasonló kivételek...
A szégyen szerintem ez a hozzáállás a másik hobbitárshoz, hogy nézzük végre mivel sz@rozhatjuk le a cuccát, nevethetünk egy jót rajta - szerintünk - milyen felesleges pénzkidobást eszközölt, mivel az én otthoni 100.000 Ft-os dobozomon ugyanaz a zene szól, mint az ő 500.000 Ft-osán... pedig nem, de így egyeseknek ezzel a hozzáállással kényelmesebb/szebb/jobb az élete.

"Marad a süketelés, a teljes homályban kívülről okoskodás, meg a mindent is tudás eljátszása" : khm, tükör.

"Már csak azt nem értem, hogy a stúdiókban miért nem az itt nagyon okos, hegyes fülű drótos tótok, mágusok, hifisták dolgoznak?"
Pékségben kell dolgoznom, hogy véleményem legyen a kenyérről amibe beleharaptam és rossz az íze? Persze az más kérdés, ha pék lennék meg is tudnám magyarázni jó esetben mi az oka... jó esetben, ugyanis véleményem szerint elég kevés pék van tisztában a kenyérkészítés elejétől végéig lejátszó biológiai, kémiai, biokémiai és fizikai folyamataival, de ettől még valahogy csak sikerül finom kenyeret sütniük).
Viktor, az én rendszeremben is fontos a kábel, anélkül nem szólal meg. Meg amúgyis az a véleményem, hogy ha úgy nézzük, minden fontos, persze. Meg a woodoo is működhet, valahol, valakinek, oké. Én egyetlen dolgot vitattam, hogy a nekik tulajdonított jelentőség, az reális-e, valós-e. Tényleg ezeken múlik-e javarészt? Az én megítélésem szerint nem. Az hogy valakinek úgy teljesebb az élete, ezáltal a zenehallgatás is, hogy ezekben a dolgokban hisz, hidd el, nekem nem fáj. Mikor viszont az jön, hogy aki nem az süket, az hülye, annak a rendszere nem mutat meg semmit, az minek hifizik, az már szerintem más dolog. Meg az is, mikor másnaponta leírjuk, hogy a mérnökök tulajdonképp semmihez nem értenek, mindenki nem hozzáértő, de azért ő maga kivétel.
Mindannyian átmegyünk egyfajta hifis fejlődésen, még én is átmentem, ha nem is annyin, mint mondjuk Te. De a "nagyok" közt is vannak páran, akik nem feltétlen úgy gondolkodnak már bizonyos dolgokról, mint 10-20 éve. A világ is változik, mi is.
Sok dolog van, amit már én sem tennék, pl parttalan hülye vitákba már nem mennék bele, most sem fogok.
Entreq és Synergistic témában nincs véleményem, sosem próbáltam egyiket sem, jelenleg nem is érdekel egyik sem.
Én nem szaroztam le senki cuccát, sőt, az ára alapján sem ítéltem meg.
A "khm, tükör" megjegyzést van pár ember - akár itt is - akitől simán elfogadnám, de az nem Te vagy.
Szerintem a hifistáknak nem feltétlenül kéne a felvétel-készítéshez jobban értenie, mint azoknak a szakembereknek, akik ebben dolgoznak, elismertek, akikkel a megrendelőjük elégedett. Mi alapján dönti el egy hifista, hogy egyáltalán melyik a jobb felvétel? Mert az egyik héten a jó rendszer megmutatja a hibákat :quetionmark: , a következőn a jó rendszeren minden jól szól, és még naphosszat lehetne sorolni ezeket az ellentét párokat.
Sokszor azon megy el a beszélgetés/vita a nem jó irányba, hogy már maga a hifizés sem ugyanazt jelenti mindenkinek.
Én, amikor sokat cserélgettem a cuccaimat, akkor sem az egyre jobbra vágytam, hanem arra, hogy megtaláljam azt, ami nekem megfelelő, amit mindig öröm bekapcsolni. De attól hogy én végre - igaz nagyon nehezen - megtaláltam, nem gondolom, hogy ez a non plus ultra, vagy hogy mindenkinek ilyet kéne hallgatnia. Sőt, igazából azóta nem is igazán érdekel, ki mit hallgat, persze a barátaimon kívül. Sőt már az sem bánt, ha valaki szerint az én rendszerem szar. Na bumm, valakinek nem tetszik, nagyobb bajunk sose legyen.
Még zárszóként annyit, én azon emberek teljesítményét is mindig elismertem, akivel nem igazán vagyunk egyébként egy hullámhosszon, ha csinált valami olyat. Mert pl anno akusztika, kínai csöves DAC és társai kérdéskörben nem nagyon csíptem a hozzáállásod a dolgokhoz, de később azok a teszt cikkek tetszettek, érződött hogy abban munka van, az állványod nagyon tetszik, de a PCtek körüli kirohanások megint nem voltak szimpatikusak (miközben meg Menyus ugyanazt tök jól kezelte). Ezt csak azért írtam le, hogy nekem nem személyekkel van bajom, hanem jelenségekkel.
Alces 6 | Mac Mini M1 | Audio-gd Reference 10.32 | Genelec 1031APM aktív monitorok | DIY Oyaide kábelezés



 

Avatar
timcs
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 495
Csatlakozott: 2010.03.06., szomb. 12:37
Értékelés: 310

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: timcs »

istvan01 írta:
2019.06.11., kedd 19:56
"There's no after-the-session mixing. "
Két db egyedi gyártású elemről táplált mikrofon, utómunka nélkül, ráadásul hifis-highendes kábelekkel készít akusztikus felvételeket MA Recordings
https://www.cnet.com/news/is-it-possibl ... n-of-gear/
google fordítóval:
https://translate.google.hu/translate?h ... of-gear%2F
Van egy pár darab tőlük. Mind jó. Magyarok közül Oláh Kálmán trio is kiadott náluk egy albumot.

CD : Ayon CD1 
Amp : Pathos Classic One + Soundcare
Speak : Sonus Faber Olympica I
Cable : Audio Note AN-V, HarmonicTech Pro 11 plus
Power : PS Audio PPP, HarmonicTech Fantasy AC 10, Lessloss DFPC Original & Signature
Akusztikailag kezelt zeneszoba

Online
Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4636
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 3102

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: istvan01 »

"There's no after-the-session mixing. "
Két db egyedi gyártású elemről táplált mikrofon, utómunka nélkül, ráadásul hifis-highendes kábelekkel készít akusztikus felvételeket MA Recordings
https://www.cnet.com/news/is-it-possibl ... n-of-gear/
google fordítóval:
https://translate.google.hu/translate?h ... of-gear%2F

Avatar
chord
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2548
Csatlakozott: 2009.04.15., szer. 14:42
Értékelés: 2223

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: chord »

Jó, megfutottuk a köröket megint.
De Rudi bácsira nem kell haragudni.
A kérdés jogos volt: ha itt 100e-eket benyomunk lehallgató oldalon a kábelekbe, akkor a stúdiók, a felvevő oldalon, miért tudtak és miért akarnak kívül maradni ebből az őrületből? Teljesen logikus a felvetés.
Ő is a saját vonalai mentén mozog, meg én is. Ő most pl. kábelgyártó, nyilván izgatja ez a dolog, megkérdezte, meg elmondta, mit gondol. Én is, meg ti is.

Így, a válaszok ott sorakoznak alant.
Nekem pl. egyik, ki nem mondott, de a sorok között olvasható, azért világít erősen: érdemes elgondolkodni a kábelkérdés hisztérikus jellemzőin. Hogy tényleg a stúdiókban erről másképp gondolkodnak. Csak ennyi. Semmi komoly következtetést nem kell levonni. Én elismerem, hogy igen erős pszichózis áldozata vagyok, nekem is van kábel, olcsó is meg drága is, egyszerűen rájuk vagyok most gyógyulva, tök por minden, hozzá sem merek nyúlni évek óta, és titkon érzem, hogy egy jó adag placebó van benne, de ki nem szedném egyiket sem, a világért sem, egyszerűen így működik a hifis érzékelés.
Fetisizálunk dolgokat, amelyek erőre kapnak, és nagyban befolyásolnak minket a továbbiakban - ezt célszerű elfogadni, én nem látok benne semmi rosszat, végül is, majdhogynem egy intellektuális kihívás, hogy milyen hangi környezetet tudunk magunknak teremteni.

ML 512 - Heed Nexus - Spendor SP1
blog: Komolyzenei ajánló
                      
 

Online
Avatar
cables
Törzsgárda
Törzsgárda
Hozzászólások: 5070
Csatlakozott: 2012.07.04., szer. 13:21
Értékelés: 2050

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: cables »

Már két napja keresek egy CDt, aminek borítóján a zenész a felvételnél közreműködő hangmérnököt dicsérte. Nem találom sajnos, de tisztán emlékszek arra, hogy mit írt, legalább is a lényegre. Azt írta, hogy azért tiszteli az illetőt, mert a mikrofonozásra, a mikrofonok elhelyezésére fordít sok figyelmet, míg más hangmérnökök inkább a stúdió munkával töltenek el sok időt.

Ahogy fapaci írta alább, a felvétel után a stúdióba kerülő hang-nyersanyag sokkal több információt tartalmaz, mint a zenét fogyasztókhoz kerül. Nyilván valahol itt van a kutya elásva, baromi jó felvételeket kevesebb utómunkával lehet összeállítani és akkor több információ jut el hozzánk, a lemez hallgatókhoz.

Online
Avatar
Aszpirin
Kiemelt Moderátor
Kiemelt Moderátor
Hozzászólások: 6090
Csatlakozott: 2018.04.06., pén. 21:30
Értékelés: 5144
Tartózkodási hely: Szár

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Aszpirin »

....és így jutunk el a "művész-e a hangmérnök" kérdéstől az örök és halhatatlan kábeles hitvitához. Egy lépésnyire vagyunk az anyázástól...
Rudi bácsi elérte a célját.
Innentől lehet folytatni a "kábelezzünk" topikban :D
  • All-in-one Hifi: NAD M33 → Audio Physic Classic 20
  • Fejes rendszer: Mac → RME ADI-2 DAC FS → Hifiman Arya Stealth
  • Házimozi: Oppo 203 | AppleTV 4K → Marantz SR6013 → LG OLED B7 | Dali Opticon HM szett + B.K.Electrinics DoubleGem

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10354
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

wittao írta:
2019.06.11., kedd 08:54
Az olvasottak alapjan viszont felmerult bennem, hogy:
- adott egy studio, ahol a hangmernoknek velhetoen vannak kontroldobozai, amiken visszahallgatja a “muvet”, amin eppen dolgozik
- ez a rendszer velhetoen all a nyersanyagokat, felveteleket tarolo, lejatszo rendszerbol, jo sok kevero/atalakito/modosito +1000 dolog stb. kutyubol, majd vagy aktiv dobozokbol vagy erosito+passziv hangfalakbol

Ez a “lejatszo” lanc egy resze azert valamilyen szinten hasonlithat egy otthoni lejatszo rendszerhez (forras, atalakitok, erosito, hangsugarzok). Nekem az otthoni rendszerimben barmikor kabeleket kezdtem cserelgetni, a hang valtozott (persze a rendszer felbontasaval aranyosan jobban lehetett hallani a valtozasokat es igy volt, hogy egyre nagyobb jelentoseget tulajdonitottam/tok a kabeleknek). Gyanutlan kivulallokent felmerul bennem a kerdes, hogy ezen a lehallgato rendszeren a hangmernok hall ugye alapbol VALAMIT. Tegyuk fel ez a valami szerinte a magas tartomany egy reszeben “sok” , ezert 1mm-t ketto potmeteren lejjebb huz. A vegso felvetel ezzel a korrekcioval kerul a fizikai adathordozora, es majd mi ezt fogjuk hallgatni. Mi van akkor ha a kovetkezo napon kicserelem a teljes kabelezeset masra? Vajon azt a ket potmetert ugyanoda fogja tolni?
A kontrollrendszer természetesen a stúdióláncok fontos része. A hanganyagra ugye nincs közvetlen ráhatása, hiszen sorosan nem halad át rajta, de közvetetten erősen hat, mivel a kontrollból hallható hang alapján dolgozik a stáb. Ebből következően nem az a cél, hogy a kontrollrendszer a lehető legmagasabb minőségű legyen, hanem hogy jól ismerjék a közreműködők. Ha a stáb a saját megszokott stúdiójában dolgozik, akkor adott az ismertség, ahogy a hifista is jól ismeri a saját rendszere jellemzőit, képességeit. Ám gyakran előfordul, hogy idegen helyen, néha nem is stúdióban kell felvételeket készíteni. Ilyen esetekben válik kritikussá a kontrollrendszer ismertsége (és a menekülés közben inkább jókora fejhallgatókat húznak a fejükre). Sok hangmérnök ezt úgy éri el, hogy felvétel, keverés előtt jól ismert anyagokat hallgat a rendszeren, úgymond a környezethez állítja a fülét. Ez persze nem egy tuti módszer, így hát célszerű többféle rendszeren is meghallgatni a félkész anyagot, mielőtt kiadnánk a kezünkből. Én minden esetben hazahozom, többféle hangerőn meghallgatom az itthoni kicsi és a nagy cuccon is, sőt autóban is, hiszen a fogyasztók többsége is ilyen közegben fogja hallgatni a műsort. Talán ez az a pont, ahol a High End hívei kívül kerülnek az érdekkörön.

Igen, az általad vázolt eset előfordulhat, a kontrollrendszertől függően eltérő mixek készülhetnek. Az én korai, kezdetleges anyagaimnál is elég jól meg lehet különböztetni, melyik stúdióban, milyen kontrollal készült, mert önkéntelenül is azok jellemzői vezettek. Ám itt jellemzően mennyiségi eltérésekkel találkozunk, amiknek nem feltétlenül van közük a hangminőséghez, hiszen a hangfelvételekre - szerencsére - nincs etalonunk. Ha a keverés során 0,5 dB-lel alacsonyabbra veszik valamelyik hangszer felharmonikus tartományának energiáját, attól az a felvétel nem lesz sem jobb, sem rosszabb, maximum más.

Úgy sejtem, nekem is címezted a kábelekbe vetett hitről írt szavaidat, ezért reagálok rájuk. Igen, otthon, hifista üzemmódban én is adok a kábelek minőségére és hallok is különbségeket, bár évekkel ezelőtt - egyfajta gyógykezelésként - szándékosan igen alacsony költséghatárt húztam magamnak, így a több százezres kábelek kívül esnek az érdeklődési területemen. Munka közben más üzemmódban vagyok, már csak önvédelemből is, mert ha ott hadrendbe állítanám a hifista szempontokat, komoly konfrontációkkal telnének napjaim a "szakbarbár" muzsikusok és producerek között. Ahogy korábban is írtam, a stúdióban elérhető módosítások mértéke nagyságrendekkel nagyobb, mint amire bármelyik kábel képes, így hát ott egyszerűen elsikkad a kábelek szerepe. Még egy alapszintű stúdióban is félszáz készülék van csatasorba állítva. Ha csak belépő szintű HiFi tápkábelekkel kötnénk be őket, már az is sok milliós költség lenne, amit kevés cégvezető vállal be, pláne hogy a beavatkozás által elért "javulás" általában nem is prezentálható. Tettem már ilyen próbálkozásokat, de többnyire "kudarc" lett a végük, mert a professzionális audio rendszerek valóban sokkal kevésbé érzékenyek a kábelezésre, mint az otthoni HiFi készülékek és az előttük ülő személyek.

Arra is érdemes gondolni, hogy a stúdióban visszajátszott nyers, előkevert anyagban jóval több információ van, mint a vásárlókhoz kerülő anyagban, illetve az akusztikai környezet is bőven jobb a stúdiókban, mint a lakószobákban, így hát a stábnak nincs sok késztetése a hangzás tuningolására.

Válasz küldése

Vissza: “Csevegők”