Tonyka írta: ↑2019.06.28., pén. 07:27
Ez a hekkerkedéses kifogás meg, jaj istenem, ma is lenne rá módjuk, repülők, vonatok, lámpák, sok mindent irányítanak ma már hálózatról.
Ki írt itt hekkerkedésről?
Nem sztoktam ezt érvként felhozni, de ennyi "okosság" után amit itt leírtál, mivel konkrétan ez a szakmám (ipari vezérlések és információs rendszerek fejlesztésével foglalkozom már 16 éve az egyik piacvezető nagymulti számára), hadd értsek is egy kicsit hozzá...
Nem "security"-ről van itt szó (a hekkerkedés ide tartozna - bár arról is lehetne beszélni, ha már ezt felhoztad), hanem az un "safety"-ről. Az angolban ez két különböző szó két külön jelentéssel, a magyarban mindkettő egyszerűen "biztonság". De hogy érthetőbb legyen: a "security" az az adatbiztonságra vonatkozik IT kontextusban, a "safety" pedig az emberi/állati testi épség (és egyéb fizikai javak épségének) biztonságára.
Azokat az alkalmazásokat, amelyek ebben a másik körben érintve vannak, "safety relevant" kategóriába sorolják, és NAGYON komoly szabályok vonatkoznak rájuk. Az egyik ilyen, hogy safety relevance-nál a vezérlést nem bízzuk publikus csomagkapcsolt hálózatra, ahol sem a kapcsolat megléte, sem a megkövetelt látencia-idő, sem egy halom egyéb követelmény nem biztosítható.
Hol láttál te real-time, valós reakcióidőt igénylő irányítást internetre kiengedni? Vonatvezérlést, repülőgép-vezérlést, meg ilyeneket? Amit kiengednek, az a statisztikai vagy nem időkritikus célú szenzoradat-gyűjtés, és nem-időkritikus feedback, de amint egy-egy szenzoradatra azonnali válasz kell, az internet arra bizony nem alkalmas.
Hogy értsd: amit a 200 mérföldre egy szobában ülő figura a monitoron lát, az lehet, hogy 2 másodperccel előbb történt. Ha egy a monitoron észlelt eseményre sürgősen be kell avatkoznia, és mondjuk fél másodpercen belül reagál is, akkor is lehet, hogy a reakció parancsát interneten keresztül csak újabb 2 másodpercen belül kapja meg a jármű. A teljes esemény-reakció látenciaidő így 4 és fél másodperc. Na ennyi idő alatt egy 100 km/h-val száguldó 40 tonnás kamion bőven lerombol akár egy házat is.
Most belinkelhetném neked az elosztott rendszerek fejlesztésének Deutsch-féle csapdáit, de ha kiváncsi vagy rá, ráguglizhatsz mondjuk erre "Fallacies of distibuted computing"... hogy kicsit jobban képbe kerülj a hálózati alkalmazások csapdáival, és ezáltal a real-time hálózati vezérlések veszélyeivel is.
Visszatérve az "unmanned truck"-hoz, utánanéztem a cégnek, ez egy kis startup, amelynek ez az egyetlen projektje. Nincs kamion-fejlesztői múltjuk, láthatóan nincs túl sok pénzük rendes eszközökre (bocs, de ha jól láttam egy 24 colos monitoron vezeti a távoli sofőr a kamiont, egy szimulátorjátékokhoz kapható kormánnyal...), és lelkesek meg minden, de amit a film alapján csinálnak, az rendkvül veszélyes. Szerintem. Remélem, a film nagy része csak megrendezett marketing és igazából nem az történik, amit láttat a film, mert ha mégis, az rohadt nagy felelőtleségnek és emberéletek veszélyeztetésének tartom).
Ja, és szó sincs róla, hogy ne hinnék a fejlődésben. Olyannyira, hogy igen komoly fejlesztésekben veszek rész én magam is (jelenleg ugyan én most konkrétan nem az autóipari digitalizálásban, hanem a gyártástechnológia digitalizálásában mozgok /mellesleg a legnagyobb ügyfelünk egy nagyonis jólismert nagy autógyártó/, de a cégünknél konkrétan eCar-vezérő-fejlesztés is folyik egy másik projektben).