Aszpirin írta: ↑2019.09.02., hétf. 10:46
Kis témaváltás.
Úgy belelendültem a hifi-streamingszolgáltatások tesztelésébe, hogy a tegnap elhatároztam, hogy letesztelem a talán legkevésbé ismertet is, a
HRA Streaming-et.
A HRA a "High Res Audio" rövidítése, és a
www.highresaudio.com-on lehet elérni, illetve regisztrálni.
A HighResAudioról annyit érdemes tudni, hogy
csak és kizárólag HighRes (min. 24 bites) formátumokkal foglalkozik, és csak és kizárólag a kiadványok eredeti natív stúdióváltozataival, amennyiben ezek highres-formátumúak. Azt külön cikben, hosszasan taglaljják, hogy hogyan lehet spektrumanalízissel megállapítani, hogy valami nem natív kiadvány, hanem fel- vagy lekonvertált (a felkonvertáltat egyenesen fake-nek nevezi), és sok spektrum-diagram van példaként PCM-re és DSD-re is, hogy néz ki az eredeti, hogy néz ki a felkonvertált. Ők maguk minden esetben ellenőrzik, és csak a natívat teszik fel.
Alapesetben letöltéseket kínál (jó pénzért, csak album-granularitásban), de ha regisztrálunk rá, akkor a profil menü alatt lesz egy "My Streaming" menüpont is, ahol elő lehet fizetni streaming szolgáltatásra is. Az előfizetési árak a Qobuzénál olcsóbbak, de vagy félévre vagy egy egész évre kell előre előfizetni. Nincsenek minőségi szintek, mint más szolgáltatóknál. Itt mindegyik elpőfizetéssel ugyanazt kapod. 99€ fél évre, 199€ egy egész évre (nem értem az üzletpolitikát, így semmi értelme az éves előfizunak, hagyjuk), és 249€ az éves előfizetés + korlátlan 30% kedvezmény a fizetős letöltésekhez. Van egy 7 napos 0€-ba kerülő próba-előfizetésük is, én ezt "vettem meg" (még számlát is kaptam róla
). Ahogy láttam, csak hitelkártyával vagy átutalással lehet fizetni, PayPal nem opció. Összehasonlításként: a Qobuz-ra 150€-ba kerül fél évre a HiRes előfizetés (havonta 25€). A különbségből (61€) bőven kijön egy félévnyi Tidal HiFi-előfizetés (2999 ft/hó), tehát a Tidal HiFi (CD-minőség és MQA) + HRA Streaming (HiRes minőség) előfizetés együtt olcsóbb, mint a félévnyi Qobuz önmagában. Talán nem is véletlen ez az árazás, mindjárt meglátjuk, miért...
A streaming szolgáltatás hivatalosan nem működik Magyarországon, de ennek ellenére mindenféle trükközés nélkül ltudtam regisztrálni és meg tudtam "vásárolni" a 7 napos próbaverziót. Viszont: Webes lejátszó nincs (khm... HiRes-lejátszó JavaScriptben? sok értelmét én sem látom), a dedikált mobilappok pedig tényleg nem érhetők el Magyarországról (pl. a magyar iOS AppStore-ban nyoma sincs HRA Streamer lejátszónak).
Így aztán a HRA Stream használatához vagy azt támogató hálózati streamer, vagy olyan PCs/Mac-es lejátszóprogram kell, amibe integrálható a szolgáltatás. Szerencsére nekem van egy ilyen: Az Audirvana támogatja a HRA Stream-et is
Továbbá: nem próbáltam még valóban fizetni bankkártyával, itt megvan a rizikó, hogy magyar kártyával esetleg nem lehet majd. Majd meglátjuk, mert akárcsak a Qobuz-tesztem esetében, itt is esélyes, hogy némi előzetes teszt után áldozok pénzt is a további tesztelésre.
Szóval beizzítottam. És egyből működött is.
Tartalom: ismételnem kell, a HRA-Streaming-en CSAK natív HiRes albumok vannak fenn, ami miatt jóval kisebbnek tűnhet a választék, mint a Qobuz-on. Önmagában egy Tidal vagy Qobuz után megdöbbentően kicsinek is tűnhet: az összes Magyarországon eérhető album száma kb 40ezer (a Magyarországot azért emelném itt ki, mert okom van feltételezni, hogy a szolgáltatás szerzőijogi megállapodások és IP-Cím alapján szűri országokra az elérhető tartalmat, és amúgy Németországban jóval nagyobb - ezt legközelebb kipróbálom). A legjobban a komolyzene-kedvelők vannak elkényeztetve, itthon kb 8ezer albummal (amiből az AliaVox kerek 7 albummal képviseli magát, szemben a Qobuz-on lévő 238 AliaVox kiadvánnyal - csak az arányokat érzékeltetendő). Ez kevésnek tűnik, de ne feledjük, hogy CSAK natív HiRes (CD-nél jobb) formátumú albumokról van szó (a Qobuz-on a keresésben/szűrésben ott lesznek a csak CD-minőségű albumok is...), valamint azt sem, hogy pénzben a Tidal + HRA Streaming kevesebb, mint a Qiobuz önmagában - így azért már sokkal érdekesebb a felállás.
Minőség: hallhatóan jobb, mint a Tidal vagy a Qobuz. Nem vicc. Hallani a különbséget. Természetesen az Amused to Death-szel kezdtem (natív 24/192-ben van fenn a HRA-n!!!), és egyből hallottam, hogy más a dinamika, és lágyabban, divatos kifejezéssel "analógosabban") szól, miközben a térérzet még brutálisabb (ha visszaolvastok: a Qobuz esetében egyik kifogásom az volt, hogy nem hallok különbséget a Qobuz és Tidal között, még úgy sem, hogy a Qobuz-on nagyobb felbontában hallgatom ugyanazt). A nagyobb dinamikai átfogás a HRA-n a komolyzenei számoknál még jobban tettenérhető: a hirtelen kiugró hangerő valóban "pofán vág", nincs visszafogva...
A Qobuznál tapasztalt akadozás a HRA-nál nem jött elő a tegnap néhány óra alatt, de a tesztelés még tart...
A HRA-n hasonlóan a Qobuz-hoz, sok esetben a CD booklet-ek is fenn vannak. Erről teszek is fel képeket este.
Egyelőre ennyi az első benyomásokról. Néhány nap múlva visszatérek, és beszámolok a fejleményekről. Este pedig teszek fel néhány képernyőképet.