Tisztelt Fórumtársak!
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327

Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Moderátor: fülelek

Avatar
fülelek
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6934
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 4669
Tartózkodási hely: Csobánka

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: fülelek »

Most mind a kettőt jó hallgatni, de összehasonlításkor kiderül, hogy a Henessy által játszott változat bizony sokkal többet ad Vivaldiból. Kérdésem, vajon a koncepció mennyire függ a szólistától, és mennyire a karmestertől?

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

fülelek írta:
2019.09.09., hétf. 23:45
A második Vivaldi oboa előadás nekem sokkal jobban tetszik mindenben. Persze ha csak az elsőt hallgatnám, ráfognám Vivaldira, de a második után az első már gáz...
Kicsit félrement a posztom mert pont hogy nem ezt akartam elérni vele de hát ez van. Végül is igazad van mert te egy más magaslatról tekintesz erre az egészre. Az hogy az oboisták hogyan vélekednek úgy általában Glaetzner életművéről még nem befolyásolhatja a te véleményedet. Maradjunk annyiban hogy mi lényegesen elnézőbbek vagyunk vele mert tudjuk hogy úgy fújni ahogyan ő csinálja az a mission impossible tökéletes esete. Mi így is elolvadunk a játékától és csorog a nyálunk ha hallgathatjuk. No problem.

De ha már így beindítottam a fikagyárat akkor lépnék is egy bátrat előre a csapásvonalon. Ez is Vivaldi lesz kétféle megközelítésben. Első versenyzőnk Thomas Hecker. Fiatal előadóról van szó, jelenleg a Berlini Német Szimfónikus Zenekar szólamvezetője. Megnyert valami versenyt korábban és kiadhatott egy lemezt amelyen többek között megtalálható ez az RV53-as Vivaldi szonáta.
https://www.dso-berlin.de/de/orchester/ ... tion=oboen

youtu.be/G9NLkLVVlXI

Akár egy könnyed tánctétel. Semmi komoly, nem? A felállás egyszerű. Van egy két hangszeres basso continuo és erre játszik rá az oboa. Látszólag mindenki tökéletesen tudja és teszi is a dolgát. A tempó friss, lendületes, semmi nem áll a hangfolyam útjába, az egész tétel olyan megbízhatóan ketyeg le mint egy kézi felhúzós precíziós svájci karóra. A tisztasággal sincs gond, az oboista kifejezetten szép és érzékeny hangon fúj, nem tolja túl a dinamikát és az érzelmeket - 2 percre minek is - minden hangot kínosan pontosan indít és fejez be - elvégre zenekari művész -, díszítéseknek sem vagyunk híján, vibrátója diszkrét, jó ízlésű és finoman adagolt, összességében egy intim hangzásvilág kialakítását célozza meg és ez irányú szándéka szerintem sikerrel is jár . Szép. Az egész tétel úgy ahogy van szép. Igen, szép. Elsőre is ez jutott az eszembe róla és most is.
És itt van az ellenpont Gail Hennessy előadásában.

youtu.be/2ifGZuZaPS8

Itt nyoma nincs a tánc jellegnek, ellenkezőleg, kifejezetten vontatott és súlyos a tétel. Zenészeink akárcsak ha szilaj lovak volnának valósággal gyeplőszáron tartják az önfejű és saját utat járni akaró hangokat amelytől minden egyes ütem erősen megfogottá és jelentőségtelivé válik. A basso continuoban a fagottot felváltja a cselló amely kifejezetten jót tesz az előadásnak mert két dudás úgysem fér el egy csárdában. A csembalista külön dícséretet érdemel amiért nem kezdi öncélúan cifrázni a bevezetőjét és végig az egész tétel folyamán a sallangmentes kíséretet adja ahelyett hogy magára irányítaná a reflektorfényt öncélú virgázásaival, elvégre oboa szonátáról beszélünk nem pedig billentyűs versenyműről. Ezt Parle nagyon jól tudja. Ja kérem, ő már akkora profi hogy a hangszerét is maga készíti (!) és egyike azon keveseknek akik első helyezést értek el a nemzetközi csembalóversenyen. Ezt a díjat a legritkább esetben ítélik oda, rendszerint csak második helyezettek vannak, Pertis Zsuzsa is így járt anno.
Az oboa itt korhű barokk hangszer és ez hangban bizony nagyon más. Hennessy bár telt és kerek hangon játszik mégis az ő hangja sokkal jobban közelít ahhoz a hangszínhez amelyért anno az oboa megkapta a maga eredeti nevét a hautboist azaz a hangos fát. Aki esetleg nem tudná a barokk korban az oboát a rézfúvókhoz sorolták és erőteljes, átütő, éles hangja miatt a kürt mellett foglalt helyett a zenekarban. Ergo, aki szépelgő hangon játszik el modern hangszeren bármilyen barokk oboás darabot az alapvető tévedésben van. Persze lehet úgy csinálni és a hallgatóságnak ez fel sem fog tűnni de tessenek már meghallgatni azt ahogyan pl. Dombrecht fúj és egyből kiderül hogy milyen hangi karakterben gondolkodhatott anno Vivaldi amikor oboára komponált. Ecco:
https://www.youtube.com/watch?v=jimMowWs_uk
Most őszintén, ennek az oboázásnak mi köze Hecker végtelenül érzelmes, affettuoso megközelítéséhez? A barokk oboa ilyen. Ilyen a hangja, a karaktere. Éppen ezért amikor vki modern hangszeren korhű módon akar játszani az kb. úgy jár mint azok akik anno a lámpagyárban lámpát akartak összeszerelni és bárhogy is próbálkoztak mindig egy AK jött ki belőle. Nem lesz hiteles az eredmény. Vannak szép próbálkozások de a kudarc borítékolt.

A barokkban a vibrátónak sincs jelentősége. Használják de nem állandóan, kikapcsolhatatlanul. Heckernek nagyon szép a hangja és gyönyörű a vibrátója csak hát mindig jelen van és ez zavaró. Mondjuk aki hozzászokott ehhez az állandó vibrátózáshoz az nagyon nehezen nevelhető ki belőle. Tim Meadnek azért sikerült pedig ő ráadásul énekes.
https://www.youtube.com/watch?v=AewmWwY08RI
Heckernek a díszítései is életidegenek olyannyira, hogy olyan díszítéseket tényleg már csak az akadémiákon tudnak kitalálni. Korhű játékmódban jártasok ilyenkor erősen vakarják a fejüket és nem értik hogy honnan a fenéből tud összejönni ez a töménytelen stílustalanság.

Mondanám hogy Heckerrel is jól jár az aki megveszi, sőt akár még örömét is lelheti a hallgatásában. A lemezborítóról is ő néz le ránk. Ez a lemez róla szól. Vivaldi csak egy ürügy. Kár.
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

Avatar
asebestyen
Kiemelt Moderátor
Kiemelt Moderátor
Hozzászólások: 5859
Csatlakozott: 2017.11.26., vas. 10:59
Értékelés: 7195
Tartózkodási hely: Bokod

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: asebestyen »

Végül egy kis önkritika, aztán nem dumálok itt tovább.
Ráadásul Ganxsta Zolee idézet, aki hát nem feltétlen a kultúra teteje, de mégis...
1. Mindenki a saját szintjéig kritizáljon.
2. Lesz@rni lehet, de felsz@rni nem.

Szóval ha írtam is valami negatívat, az semmiképp nem kritika akart lenni, hisz egyikőjük lábnyomába se érek, csak az én érzéseim, amiknek tulajdonképp semmi jelentőségük nincs. Mindnyájuk tudása előtt :smile53:
Alces 6 | Mac Mini M1 | Audio-gd Reference 10.32 | Genelec 1031APM aktív monitorok | DIY Oyaide kábelezés



 

Avatar
asebestyen
Kiemelt Moderátor
Kiemelt Moderátor
Hozzászólások: 5859
Csatlakozott: 2017.11.26., vas. 10:59
Értékelés: 7195
Tartózkodási hely: Bokod

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: asebestyen »

fülelek írta:
2019.09.09., hétf. 23:51
ha már Borlai...
ha már Borlai, akkor inkább 1000x Dörnyei és ha igazságtalanok is akarunk lenni, akkor pedig 1001x Dörnyei Gábor - Horváth Kornél duo.
És ebben pl pont hasonlóakról beszél a Gábor, hogy hiába vagy jó dobos egyedül a kis kuckódban, a jó zenészség annál sokkal több. És milyen érdekes, Nála is mindig előjön a zenei kifejezés. Nah, a zenében mit jelenthet a zenei?
Olyan szépen megmutatják, hogy lehet egymás mellett érvényesülni, és úgy együtt zenélni, hogy mindenki produkciója több lesz a másik(é) által. Néha a Banai Szilunál azt éreztem, hogy a saját zenésztársait is le akarja zenélni/győzni, minden percben ki akar tűnni/emelkedni. Némelyek egyszerűen nem tudnak már egy jó kíséretet lenyomni, mert minden pillanatban virtuóznak kell lenni.
A fiatal Borlai ugyanez volt, a Kaltenecker már bekorlátozta a szerkó méretét, aztán a lábdob méretét is, aztán nem tudtak tovább együtt dolgozni, mert a zenét vagy zenészt bekorlátozni hülyeség, egyszerűen vannak olyan egok, akik annyira szerelmesek önmagukba, hogy az már gáz. El kell menni versenydobosnak, szarfos demoalapokra dobolni 50x tempón, aztán ha szerencsés az illető, akkor kinövi. Talán a Borlainak is sikerült, de nálam régen annyira leírta magát zenész szempontból, hogy egyszerűen nem érdekel, amit csinál, hiába eszméletlen nagy zseni.


youtu.be/_8B956Dteh8
Alces 6 | Mac Mini M1 | Audio-gd Reference 10.32 | Genelec 1031APM aktív monitorok | DIY Oyaide kábelezés



 

Avatar
fülelek
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6934
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 4669
Tartózkodási hely: Csobánka

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: fülelek »

ha már Borlai...
no meg Mohini...

youtu.be/YEJMSYNRQ3g

Avatar
fülelek
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6934
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 4669
Tartózkodási hely: Csobánka

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: fülelek »

A második Vivaldi oboa előadás nekem sokkal jobban tetszik mindenben. Persze ha csak az elsőt hallgatnám, ráfognám Vivaldira, de a második után az első már gáz. Igen, a virtuozitás csak izzadságszag mentesen élvezhető, és a zenemű kárára sem mehet. Pedig én szeretem a virtuóz előadókat (pl. Yuja Wang, Lisitsa, Kissin, Vengerov, de valahogy ők jól érzik, meddig szabad elmenni, és mikor kell megtorpanni a mű mondanivalójának érdekében -ahogy ezt kitűnően elmagyaráztad az imént.

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

Avatar
asebestyen
Kiemelt Moderátor
Kiemelt Moderátor
Hozzászólások: 5859
Csatlakozott: 2017.11.26., vas. 10:59
Értékelés: 7195
Tartózkodási hely: Bokod

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: asebestyen »

Ez a virtuozitás egy igen 2 élű fegyver. Sajnos néhányaknak leesnek a pengeélről az én megítélésem, vagy ha úgy tetszik, ízlésem szerint. Könnyen át tud fordulni öncélú magamutogatásba. Persze én nem értek a zenéhez, a klasszikushoz pláne. A jazzhez is csak annyicskát, mint egy lelkes rajongó. Sajnos nem engedtek dobolni, pedig a felmenőim közt és oldal irányban is mindenki dobolt, nem is rosszul. Ettől függetlenül a dobolás és a dobosok közti különbségek mindig is baromira foglalkoztattak. Nagyon sokáig lubickoltam virtuóz dobos zenékben, de akár szólókban is. Ráadásul mint mindenben, ebben is a magyar érdekelt elsősorban, de persze nem kizárólag.
Pl nagyon sokáig no1 volt nálam a Banai Szilu (Djabe), aztán azt kezdtem észrevenni magamon, hogy néha kezd idegesíteni. Kerestem, hogy mi az a dolog a játékában, ami valahogy nem... Egyszerűen sok, erre jöttem rá. Pedig ha valaki, én gyűlölöm a spórolós dobolást, de át lehet lendülni a ló túlsó oldalára, még úgy is, hogy technikailag nagyon jó, amit csinál.
Az a dobos, aki nem tud egy szólóval egy komplett történetet elmesélni, az lehet jó dobos (technikailag), de nem jó zenész számomra. És a legtöbb számomra zenész dobos, sosem lett év dobosa itthon. Hogy miért.... nem tudom. Lehet rossz az ízlésem, nem értek hozzá egyáltalán, passz.
De sose szerettem a Borlai Gergő dolgait sem, pedig hát szakmailag nagyon ott van, de valahogy a zeneisége tőlem olyan távol áll, amennyire csak lehet. Persze Ő még a zenész társainak is sok volt már nem egyszer, pl a Kaltenecker Trióban annó.
Mostanában meg olyan érdekességeket is találok, hogy az illető úgy dobol fúziós rock zenét, hogy a finomságát, dinamikai árnyalatait a legtöbb jazzista is megirigyelhetné, gyönyörűen csuklóból dobol, semmi derékból indított húzás, de mégis tud olyan keményen is szólni, ahogy a rocknak kell. És baromira pontosan tartja a tempót sebességtől függetlenül, nincs kontroll vesztés 1 ütem erejéig sem, ami hát rockdobosoknál, pláne nagy tempón... Nem magyar, az NPR-on találtam miközben lépdeltem a szarabbnál szarabb feka nyávogós - káromkodós zajszennyezések közt. Gyöngyszemet a pelyva közt megtalálni nagy türelem, de mekkora öröm. :smile32:
Alces 6 | Mac Mini M1 | Audio-gd Reference 10.32 | Genelec 1031APM aktív monitorok | DIY Oyaide kábelezés



 

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

Egy tétel kétféle előadásban. Ez mindig olyan izgalmas. Az egyik modern hangszeres a másik korhű. Nekem aki modern hangszeren tanult időbe tellett mire beláttam hogy a barokk és bécsi klasszikus darabok legautentikusabban a saját koruk hangszerein szólaltathatók meg. Ő is erről beszél itt:
https://www.youtube.com/watch?v=YnwDlLIac_A
Tömören összefoglalva: barokk hangszer esetén más a fa anyaga, a hangszer mérete, hangolása, a furatok kialakítása, billentyű jóformán nincs, a nád szélesebb és más faragású amitől a hangja jóval puhább, az ujjak itt közvetlenebb kapcsolatban vannak a hangszer testével mert az ujjbegyekben elevenen érezni a hang rezgését, az oktáv átfúvásos, rengeteg a villafogás és általában véve attól hogy mindkettőt oboának hívják még gyökeresen eltérnek egymástól. Mindössze annyi az azonosság hogy mindkettő esetén egyformán veszi a játékos a levegőt és tartja szájával a nádat.

Elsőre pedig azt gondolná az ember hogy minél fejlettebb és jobban kezelhető egy hangszer annál inkább szolgálja a mű előadását. Logikai alapon ez tutira így van, kár hogy a valóság másként működik. Vivaldi pl. nem modern oboára írta a versenyműveit hanem barokk hangszerparkra és amikor C-dur, d-moll, F-dur vagy a-moll hangnemben komponált azt azért tette mert korának oboái ezeken szóltak jól és természetesen, ezeken a hangnemeken jöttek ki jól a regiszterváltások és a játékosnak is ekkor nem törtek bele az ujjai a virtuóz futamokba. Mi történik akkor amikor egy modern hangszeren adják elő őket? Borul a papírforma és elkezdődik a kilátástalan küzdelem a hangszerrel. Hirtelen minden izzadtságszagúvá válik, a hangok rendre kiakadnak mert teljesen mások a fogások, a túlzóan lassúra vett második tételekben beáll a légszomj mert a keskenyebb és szűk nádakba lényegesen kevesebb levegőt kell fújni és a tüdőben bennrekedő levegő elkezd kellemetlenül feszíteni, a teljesen fedett billentyűsoron az ujjak már nem kapnak semmilyen visszajelzést, nem érezni a hangszertest rezonanciáit sem, csak az ajak érzetei és az aktuálisan kapott hang az amely némi támpontul tud szolgálni az előadónak akinek a kottán és a hangszerén és a zenei mondanivalóján kívűl még a zenekarra is figyelnie kell. Szar ügy.

Na mármost, ha ennyi baj van a modern hangszerekkel ekkor minek kínozzuk magunkat a hallgatásukkal? Minek ha van sokkal természetesebb hangzású és lüktetésű verzió is nem beszélve az autentikusságról ami azért nem egy elhanyagolható szempont napjainkban? Hát megmondom miért. Mert ami barokk oboán teljesen egyértelmű az a modern hangszeren virtuozitás. Az én szememben a barokk oboaművek mai modern hangszeres verziói egyszerűen átiratok nem pedig eredetik. Kb mintha furulyán játszanák őket. Ebből az aspektusból nézve egyből megemelkedik az arousal szintem és valósággal kívánom hogy modern hangszerekkel is meghallgathassam ezeket a kitűnő versenyműveket éppen ezért vadászom is őket. Sajnos nincs belőlük sok a fent felsorolt okok miatt viszont egyet most megismertetnék veletek.

A modern hangszeres versenyző Glaetzner. A pasi elképesztő, kitűnő hang, elképesztő virtuozitás és könnyedség jellemzi játékát. Bátran merem állítani hogy minden idők egyik legnagyszerűbb oboistáját tisztelhetjük benne. A tempóválasztása kifejezetten gyors hogy érvényesülhessen a virtuóz megközelítés. Neki ez a koncepciója, a virtuozitás és mindent ennek rendel alá és vakulok is tőle rendesen. Kurva nehéz ezt így ebben a tempóban eljátszani. Csak tátom a szám. Viszont ő nem histórikus iskolát képvisel amely a díszítéseiben és legfőképp a tétel belső tagolásában, a részek egymáshoz való viszonyának megmutatásában nyilvánul meg. Rááll egy tempóra és azt következetesen végigtolja. Nincs lassítás, megtorpanás, megállás, nincs semmi ami azt az érzetet keltené hogy a virtuozitáson túl másról is szól a darab.

youtu.be/_idHtKJ5hxg

Bernardini teljesen más. Azon túl hogy maga esztergálta a hangszerét elgondolkodott a tétel szerkezetét illetően is és rájött arra hogy a bevezetést követően el kell jutni egy pontra ahol meg kell állni, kis hatásszünetet tartani mert az a tétel fordulópontja ahonnan el kell jutni a csúcsra - kulmináció - majd onnan lesiklani a darab végére. A tempója érezhetően lassabb, ettől a hangok jobban kijátszottak, hirtelen értelmesebbé válik a zenei nyelv és mondanivaló, megjelenik a tempón belüli lassulás és gyorsulás amelyet a dinamikai távlatok látványos kiterjedése koronáz meg. Ergo sokkal színesebbé válik játékával a mű.

youtu.be/MOzq6jGzCiA

Amúgy mindkettő felvételt szeretem és birtokomban van. Jól megférnek egymás mellett a kuckóban. Nagy köszönet az előadóknak a felejthetetlen élményért. És ha vki megkérdezné hogy melyik a jobb akkor a válaszom az hogy egyik sem. Alma és körte. Az egyik amúgy is átirat...
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

Avatar
fülelek
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6934
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 4669
Tartózkodási hely: Csobánka

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: fülelek »

Ebben a szomorú időben egy kis hangulat frissítő:

youtu.be/-HcKrd3K8_A

Aki a kottát is szeretné nézni hallgatás közben, nos itt található: https://www.youtube.com/watch?v=L8qHOeu5Ops

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

Histórikus felvétel 2010-ből. A menü:

Georg Philipp Telemann (1681-1767)

Quartet in D-Moll, TWV 43:d1
Sonata in F-Moll, TWV 41:f1
Trio in F-Dur, TWV 42:F1
Trio in A-Moll, TWV 42:a6

Trio in B-Dur, ZWV 181/3 (Jan Dismas Zelenka)

Trio in B-Dur, TWV 42:B5

Duetto in G-Moll (Christoph Schaffrath)

Syntagma Amici:
Elsa Frank, hautbois & flûte à bec
Ruth van Killegem, flûte à bec
Stéphanie de Failly, violon
Bernard Woltèche, violoncelle
Guy Penson, clavecin
Jérémie Papasergio, basson & direction


youtu.be/Es3AR60LZqE

A 91 like sztem több mint elegendő érv a kiadvány mellett. Részemről 10/10. 24/44.1-ben kitűnően szól. :smile32:
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

Az SE100-at ezzel szenteltem fel egy hónapja. BIS kiadvány. 10/10.
Cover.jpg
Cover.jpg (230.09 KiB) Megtekintve 2746 alkalommal
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

Avatar
fülelek
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6934
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 4669
Tartózkodási hely: Csobánka

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: fülelek »

Csutkára elakadtam a WordPressben, ha valaki ért hozzá, örülnék, ha segítene...
köszönöm...

Avatar
Aszpirin
Kiemelt Moderátor
Kiemelt Moderátor
Hozzászólások: 6090
Csatlakozott: 2018.04.06., pén. 21:30
Értékelés: 5144
Tartózkodási hely: Szár

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: Aszpirin »

L5S1 írta:
2019.09.05., csüt. 19:19
Na ki hogy áll ezekkel a szonátákkal?
[...]
Brahmsot hallgatni nem könnyű dolog.
Bár nem a kérdéses szonáták, de ha már ilyen szépen és ilyen sokat írtál Brahms-ról, eszembe jutott: épp a hétvégén szereztem be ezt a Brahms cselló és zongora szonáta LP-t, és szerintem nem rossz:
R-3295391-1478176304-5108.jpeg.jpg
R-3295391-1478176304-5108.jpeg.jpg (85.83 KiB) Megtekintve 2763 alkalommal
Youtube-on sajnos csak egy amatőr LP-rip van erről a konkrét felvételről, azt inkább nem linkelném be.
  • All-in-one Hifi: NAD M33 → Audio Physic Classic 20
  • Fejes rendszer: Mac → RME ADI-2 DAC FS → Hifiman Arya Stealth
  • Házimozi: Oppo 203 | AppleTV 4K → Marantz SR6013 → LG OLED B7 | Dali Opticon HM szett + B.K.Electrinics DoubleGem

Avatar
Aszpirin
Kiemelt Moderátor
Kiemelt Moderátor
Hozzászólások: 6090
Csatlakozott: 2018.04.06., pén. 21:30
Értékelés: 5144
Tartózkodási hely: Szár

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: Aszpirin »

L5S1 írta:
2019.09.05., csüt. 19:19
A kísérőfüzet meglehetősen szűkszavú a hangszerparkot illetően.
TUIJA HAKKILA piano
SIRKKA-LIISA KAAKINEN-PILCH violin (anonymous, bow: Luis Emilio Rodriguez)
Sok mindent láttam már az életben de hogy a húr gyártója legyen a fő attrakció ... Hát ezt is megértük.
A lényegen nem sokat változtató apróság: a "bow" az a vonó.
  • All-in-one Hifi: NAD M33 → Audio Physic Classic 20
  • Fejes rendszer: Mac → RME ADI-2 DAC FS → Hifiman Arya Stealth
  • Házimozi: Oppo 203 | AppleTV 4K → Marantz SR6013 → LG OLED B7 | Dali Opticon HM szett + B.K.Electrinics DoubleGem

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

Nekem nem különösebben szívügyem J.S. Bach munkássága de ha valakit érdekel egy igazán szép és abszolút korszerű előadás az ne hagyja ki ezt:

youtu.be/WXxP0ETSs0A
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

Avatar
fülelek
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6934
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 4669
Tartózkodási hely: Csobánka

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: fülelek »

fülelek írta:
2019.09.05., csüt. 20:48
Brahms nekem sötét ló, régebben többször próbálkoztam befogadni, valahogy nem ment, vagy unalmasnak, vontatottnak hallottam, és jó, hogy felhívod rá a figyelmet, hátha így idősebb korban több türelmem lesz hozzá...
Legutóbb Khatia lemezén hallgattam egy Intermezzot, na az nagyon tetszett.

youtu.be/W-h52uJqyKQ

Avatar
fülelek
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6934
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 4669
Tartózkodási hely: Csobánka

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: fülelek »

.
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára fülelek 2019.09.05., csüt. 20:51-kor.

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

Na ki hogy áll ezekkel a szonátákkal? Egész sok jó előadás van belőlük, számomra ezidáig ez volt a legemlékezetesebb:
https://www.discogs.com/Brahms-Nikolaj- ... e/10211094
Minőségét tekintve kb olyan mint egy Wilson Audiophile kiadvány. Akár végállomás is lehetne csak hát aki egy kicsit is komolyan veszi a szenvedélyét az nem ragad le egy felvételnél. Elvi alapon persze lehet olyat mondani hogy minden darabból van egy legjobb előadás, megvesszük és le van tudva egy életre a fejfájás, csak hát az is jó volna ha megmondanák hogy pontosan mit is kellene keresnünk és bizony ma már ott tartunk hogy Brahms hegedű szonátáiból is vannak histórikus és nem histórikus kiadványok.

Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch napjaink egyik legkeresettebb régizene előadója, Herreweghe zenekarának a Collegium Vocale Gentnek 10 évig volt a koncertmestere. Névjegykártyán kurva jól mutatna ez az info. Itt sem rossz. És amilyen mázlink van 2018-ban az Ondine kiadásában kijött ezzel a lemezzel:
https://www.prestomusic.com/classical/p ... -3#reviews

Már az album felépítése is nagyon érdekes. A szokás eddig az volt hogy kronológikus sorrenbe tették fel a szonátákat a lemezre, vagyis először az elsőt majd a másodikat végül a harmadikat. Itt pont fordítva van minden, valósággal a feje tetejére állították a világot. Miért? Csak találgatni tudok. Érzésem szerint itt a művek nehézségi fokáról lesz szó. Egyik sem könnyű darab úgy általában, a második szonáta ráadásul négy tételes. Nem csodálkoznék ha idáig érve már nagy lenne a lemorzsolódás és ekkor annak az esélye hogy valaki belefogjon a harmadikba is kb annyi mint mókusnak az erdőtűzben. Azzal hogy meg van fordítva a sorrend kicsit átendeződnek a szokásrendi viszonyok.

Brahmsot hallgatni nem könnyű dolog. A szimfónikus hajlamai itt is erősen megmutatkoznak, sok a téma, monumentálisak és bonyolultak a tételek, egy pillanatra sem érezni azt hogy félvállról venné a zeneszerzést, minden egyes hangon történik valami rettenetesen fontos, valami életbevágó, az önfeledt szórakoztatást, a könnyedt és önfeldt időtöltést meghagyja másoknak. Még az altatója is olyan sűrű anyagból van hogy bár elfér egy kiskanálban mégis a Tátra tömegével vetekszik. Brahms egyszerűen nem tudott tinglitanglit írni, alkatilag nem volt rá alkalmas. Egy humoros művéről tudok csak - bár a legtöbben félreértik és átszellemülten hallgatják és játszák pedig jó nagyokat kéne rajta röhögni - és ez a Haydn variációk szimfónikus zenekarra.

https://www.youtube.com/watch?v=02F9-SWkzc4

Azért az a téma übergáz és ahogy jönnek a variációk egyre mélyebben repülünk. És Brahms megpróbál mindent, tényleg mindent hogy kihozzon ebből a vacakból valami hallgathatót majd a végén tehetetlenül széttárja a karját és azt mondja hogy bocsánat, én most bedobom a törölközőt, ebben ennyi volt, téma kimaxolva, haza lehet menni.
Hogy ha Mozart Haydn volna. Ismerős? Telitalálat a video. Kicsit szemtelen de végtelenül igaz.
https://www.youtube.com/watch?v=6zpI3NWU6FQ

Elsőre meghallgatva a három szonátát csak a zsongás marad a fejben és a reménytelenség érzése hogy ezeket soha nem fogjuk tudni rendesen befogadni és megemészteni. De ettől szép a project. Sokat kell velük foglalkozni, rendszeresen visszatérni hozzájuk és akkor van rá esély hogy egyszer nagy sokára a szívünkbe véssük őket. Mondanám hogy ez már a mély víz, csak jó úszóknak. De tényleg így van ez?
Nézzük a borítót! Brahms on period instruments.
ODE1315-2.jpg
ODE1315-2.jpg (6.63 MiB) Megtekintve 2560 alkalommal
Hogy mi van? Ez most figyelemfelkeltés vagy óvatos figyelmeztetés? Hát nem tudom. Inkább az utóbbira szavaznék.

A kísérőfüzet meglehetősen szűkszavú a hangszerparkot illetően.
TUIJA HAKKILA piano
SIRKKA-LIISA KAAKINEN-PILCH violin (anonymous, bow: Luis Emilio Rodriguez)

Sok mindent láttam már az életben de hogy a húr gyártója legyen a fő attrakció ... Hát ezt is megértük. A kísérőfüzetet böngészve kiderül hogy Brahms gyermekkorában kürtön és csellón is játszott de a fő hangszere csak a zongora volt amelyet professzionális szinten tudott mgszólaltatni. Előnyben részesítette a csendes hangú osztrák gyártású Streicher zongorákat, otthon is ilyet tartott, viszont idővel áttért a hangosabb Bechsteinra és a Steinwayre mert a zenekari hangzáshoz mégiscsak jobban illettek. Ez a Streicher dolog itt most nagyon fontos mert a lemezen a zongora szintén finom hangon és szűk dinamikai korlátok között dolgozik és ugyanez igaz a hegedűre is. Itt nincs csapkodás, heves érzelmi kitörések, végletek közötti fel s alá szánkázás csak végtelenül kifinomult hangszerkezelés kevéske vibrátóval és rengeteg pianoval és ez a megközelítés teljesen új megvilágításba helyezi Brahmsot. Szerintem korszakalkotó a zenei koncepció és a kivitelezés és emiatt a feltétlen ajánlott kategóriába sorolom. Egy életre szóló csodálatos élmény.

youtu.be/_QOAGjLqnvg
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

Avatar
bodzso
Újonc fórumos
Újonc fórumos
Hozzászólások: 39
Csatlakozott: 2010.09.12., vas. 15:46
Értékelés: 2

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: bodzso »

L5S1 írta:
2019.09.02., hétf. 19:25
Szerintem meg ép hogy egy poén a 20-as 30-as évek bájgúnárjainak a stílusában ez Max Raabe.
[/quote]

Van némi rálátásom a szving korszakra, khmmm. Sztem kifejezetten stílusosak voltak az akkori nők és férfiak.

youtu.be/NjWQgLsyggI

[/quote]

Én is a stílusra céloztam amivel a Tom Jones számhoz nyúltak. 36_1_11.gif

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

[/quote]
Szerintem meg ép hogy egy poén a 20-as 30-as évek bájgúnárjainak a stílusában ez Max Raabe.
[/quote]

Van némi rálátásom a szving korszakra, khmmm. Sztem kifejezetten stílusosak voltak az akkori nők és férfiak.

youtu.be/NjWQgLsyggI
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

Avatar
bodzso
Újonc fórumos
Újonc fórumos
Hozzászólások: 39
Csatlakozott: 2010.09.12., vas. 15:46
Értékelés: 2

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: bodzso »

L5S1 írta:
2019.08.28., szer. 13:59
fülelek írta:
2019.08.28., szer. 13:04
Max Raabe elég zsenge ürge, nem is értem, hogy került látó/hallókörödbe gondolkodik.gif
Raabe csak egy gyenge ok volt hogy betoljam ide Tom Jonest a tigrist.
Szerintem meg ép hogy egy poén a 20-as 30-as évek bájgúnárjainak a stílusában ez Max Raabe.

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

Ez az előadás is rendesen oda lett téve. Gyűjtői darab. El vagyunk kényeztetve.

youtu.be/5oXzphF7ukY
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

Lezárt

Vissza: “Dunaudio (Ex hiVOX)”