Tisztelt Fórumtársak!
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327

Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Moderátor: fülelek

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

Honnan lehet tudni, hogy szakmailag egy szimfónikus zenekar hol tart, mire képes? A válasz rém egyszerű. Meg kell hallgatni a szólamvezető oboistájukat és akkor minden kiderül. Az oboa nem csak az együttes pontos hangolásáért felel, de sajátos, zenekaron áttetsző bámulatosan sokszínű hangja révén világítótoronyként őrködik a helyes intonáció felett is. A zenekarban az oboa a viszonyítási pont, ő a referencia minden tekintetben. Ha a szólamvezető rendkívüli képességekkel bír, ha mind technikailag mind zenei kifejezés tekintetében a Top 10-be tartozik akkor az egekbe tud emelni és ott tud tartani 70-80 embert 20-30-40 éven át. John Mac, Ray Still, John de Lancie, Lencsés Lajos, Hadady László, Richard Woodhams, Eugene Izotov, Matthias Arther, Piet Van Bockstal, Nicholas Daniel, Alex Klein stb. mind ilyen kaliberű muzsikus (volt).

A Bostoni Szimfonikus Zenekar jelenlegi sikerét óriási részt a 2001-ben hozzájuk került szólamvezető oboistának, John Ferrillonak köszönheti.

youtu.be/HALbfdYE3hM

Ezt a bejátszást feltétlen ajánlom végighallgatni mert tele van a hangszerirodalom legemblematikusabb állásaival és ahogyan Ferrillo játszik az maga a csoda. Nekem ő Az oboista. Fantasztikus hang, határtalan zenei képzelőerő és nagyon erős karizmatikus jelenlét jellemzi játékát. Már az első hangtól nem ereszt, végig odatapaszt a felvételekre, valósággal vibrál körülötte a levegő és ez a lenyűgöző mesterségbeli tudás, ez a hangszeres káprázat egészen bizonyosan a zenésztársaira is jótékonyan kihat. Mert olyan nem fordulhat elő, hogy valaki bénán játszik előtte vagy utána, vagy ha mégis hát az olyan kontrasztos lenne, hogy a különbséget mindenki azonnal észrevenné. Ferrillo tudását alaposan meg is fizeti a zenekar.
https://444.hu/2018/12/13/beperelte-a-b ... furulyasuk

Amikor belevágtam Sosztakovics 4. szimfóniájának meghallgatásába egyértelműen Ferrillo játékára voltam kiváncsi, maga a mű cseppet sem érdekelt, nem is olvastam utána. Azt azért reméltem, hogy hifis szempontból jól fog szólni a felvétel és a zenekar is kitesz majd magáért, de, hogy ennyire bombasztikus lesz a végeredmény arra egyáltalán nem számítottam. Kicsit meg is lep a vele kapcsolatos fanyalgó hang de hát ez van. Az akusztikai tér tényleg nagyon jó. A lecsengések, az utózengések mind-mind abszolút hihetők, a hangszerhangok autentikusak és a különböző hangszercsoportok közötti hangerőbeli arányok is azt mutatják, hogy egyáltalán nem vagy ha mégis hát nagyon ügyesen játszott a potikkal a hangmérnök. Külön dícséretet érdemel a bőgők és az ütőssor, azon belül is a nagydob, a marimba és a vibrafon hangjának rendkívűl pontos, abszolút élethű visszaidézése. A jelszintet ennél az albumnál is magasra kell állítani, de ha megvagyunk vele többé már nem kell többé a szabályzógomb felé kapkodni. De nem csak ez a hiperrealista megszólalás teszi felejthetetlenné az előadást hanem a zenei mondanivaló kifejtésének kompromisszumokat nem ismerő vágya is. Az előadás a zenei anyag nehézsége ellenére rendkívül könnyed. Amikor azt olvasom, hogy a Bostoniak luxus zenekar akkor egyet kell értsek mert valóban luxus körülmények között és luxus fizetésért dolgozhatnak. Viszont a zenekarba való bekerülés esélye nagyjából egyenlő a nullával és aki bent van annak is nap mint nap nagyon keményen meg kell dolgoznia a sikerért. Az elvárások borzasztóan magasak egy ilyen együttesben és erre Ferrillo az egyik legjobb példa. Az All Star Orchestraba is őt hívták meg szólamvezetőnek és hát jobban nem is dönthetett volna Gerard Schwarz.
https://www.youtube.com/watch?v=ciiYabcHYYA
A Bostoniaktól jogosan elvárható a nagyszerű teljesítmény és ők vannak is annyira rátartiak, hogy ne adják alább a tökéletességnél. A szimfónián végig azt érezni, a zenészek nem csak a saját szólamukkal vannak tisztában hanem az egész művel. Mintha partitúrából tolnák. Mintha ők maguk írták volna a művet. Mintha egy olyan organizmus játszana amelyben az egyes sejtek a többi sejttel is egyidejű összeköttetésben lennének. Valóságos életjelenségeket produkál a zenekar. Lüktet, pulzál, lélegzik, emberi módon reagál. Engem őszintén lenyűgöz ez a fajta szakmai elkötelezettség és nagyot akarás. Mindemellett borzasztóan tisztán is játszanak, ráadásul koncertkörülmények között!

A zene. Hát az nagyon egyéni. Állítólag Mahler hatása érezhető rajta és ami a tételek hosszúságát, összetettségét, hangulati és tempóváltásait illeti efelől kétségünk sem lehet. De ettől ez még nem Mahler. Akinek sietős dolga van az ne fogjon bele a mű meghallgatásába. Aki nem bírja a terjengősséget, a látsztólagos zenei szófosást az se. Itt át kell állni egy másik időzónába ahol egy nap nem 24 óra hanem 72 és akkor egyből élvezhetővé válik a dolog. Én már az első meghallgatáskor odáig voltam a darabért és vissza és hát féltem, hogy a második alkalommal már nem jön elő a varázs. Tévedtem. Minél többet hallgatom a felvételt annál jobb. Hogy Sosztakovicsnak van ennél a negyediknél is jobb műve? Még ennél is jobb? És ezt csak így, ilyen hanyagul, mindenféle szemrebbenés nélkül le merik páran írni? Hmmm. Én már ettől is bokán fostam magam.

Nem könnyű a mű éppen ezért első körben az utolsó tétel meghallgatását javaslom vagy legalább 55:20-tól. Akit az nem fog meg az a többit sem fogja megszeretni. A hangerővel pedig ne bánjunk szűkmarkúan. Jó zenehallgatást!
Apropó. A Neeme Jarvi féle Chandos kiadvány nem valami nagy szám.

youtu.be/DzcoxMEJRmw
cover.jpg
cover.jpg (274.01 KiB) Megtekintve 2969 alkalommal
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

Avatar
fülelek
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6934
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 4669
Tartózkodási hely: Csobánka

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: fülelek »

Egy Kate Rusby dalt ajánlok, a Voce8 feldolgozásában, egyik kedvenc kórusom, akik bármihez nyúlnak, szívesen hallgatom.

youtu.be/DvmU-ppORGM

Avatar
fülelek
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6934
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 4669
Tartózkodási hely: Csobánka

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: fülelek »

Először furcsa ez a Gershwin, aztán rájövök, hogy ezt így is lehet, aztán meghallgatom más előadókkal, és egyik sem tetszik jobban egyértelműen.
Van egy Beethoven No32. szonátája, aminél szintén így jártam, sőt Richter játéka elég borzasztó, de Barenboim se sokkal megnyerőbb, a férfi zongoristák idétlen macsósága nem olyan, mint a hölgyek energikussága. (a kivétel gyengíti a szabályt) Tényleg igazán egyéni stílusú klassz zongorista -köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmet.

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

https://www.prestomusic.com/classical/p ... l-gershwin
Ez is egy új kiadvány és milyen jól szól 24/192-ben! Szép a zongorahang, jók a lecsengések és nincs zengetés. Juhé!
http://katiemahan.de/bio
A zongorista denveri, Salzburgban él és német a honlapja. Az életkora rejtély, csak annyit árul el magáról, hogy január 14-én született. Nekem tetszik amit csinál, pláne az, hogy nem akar jazz zongorázni Gershwin apropóján. A Kék rapszódia elsőre nagyon furcsa volt mert a fülembe korábbról már erősen bevésődött Hyperion Knight verziója és attól elvonatkoztatni azért elég nehéz. Knight rendkívűl elegánsan és könnyedén játsza a darabot, a tempói pontosan követik a nagyzenekari verzió utasításait és ettől az ő felvétele kb. olyan mintha a zongora szólamot kiemelték volna az eredeti környezetéből. Mahan sokkal nagyvonalúbb a tempókezelést illetően, meg-megáll, körülnéz, kicsit átírja a ritmusképleteket is, macska módjára hosszasan eljátszik velük és ez az extravagancia, ez a kisérletezésre való hajlandóság élénk színekkel gazdagítja a darabot.

youtu.be/B004yDPZ_Hk


youtu.be/HFK4_cST548

De hát nem csak a Kék rapszódia van a lemezen hanem még sok más egyéb finom dolog is és, hogy mennyire jól hallgatható a lemez azt az is mutatja, hogy simán meg lehet az egészet egyben hallgatni. A hangminőség bámulatra méltó, szerintem bátran mellé lehet állítani egy Audiofon kiadványnak.
Végre valami ami nem barokk, nem oboa, nem férfi adja elő és még soha nem volt róla szó a fórumon.
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

" Bearanyozta az estémet!

Számomra eddig ismeretlen előadók lemeze. ( Majd jól utánuk nézek) Sajnos nem ismerem annyira Brahmsot, hogy eltaláltam volna, hogy ő a szerző. Debussyt már inkább, talán kitotóztam volna. Béla bácsi pedig nem kérdés, a szívem csücske. A műsor választás telitalálat, nem úgy, mint a Kopacsinszkaja lemezen. Szépen egymásra épül, tudjuk, a szerzők is hatottak egymásra. Eszembe nem jutna a távirányítóért kapkodni, miután elindult a lemez. Tulajdonképpen már az indítással megfogtak. (Egy rossz antré sokat árt) És nem engednek el a lemez végéig. Na, elő a távirányítóval. Újra indul. De még előbb gyorsan áthívtam Gelvánt, és a nejem pont elkészült a zserbóval. Egyet gyorsan befaltunk aztán úgy hallgattuk végig némán, mint koncerten, néha összenéztünk, milyen finom minden. Tetszik a stílus, ahogy játszanak, atompontos, koncentrált, tudják, mit akarnak. Csúcsformában vannak a zenészek. A hangszerhangok elképesztően szépek. Jó, tudjuk, milyen hangszerekről van szó. De akkor is, ilyen élethűen, természetesen, ritkán szól a hifi. Nekem nagyon-nagyon tetszett, letisztult, finom, előadás, csodálatos, széles dinamikával játszottak. Mestermű, szóval: 10/10 " - írta Janesz egykor.
Julie Steinberg and David Abel - Sonatas for Violin and Piano.jpg
Julie Steinberg and David Abel - Sonatas for Violin and Piano.jpg (22.33 KiB) Megtekintve 3027 alkalommal
Azóta is elő-előkerül ez a lemez, így történt ez tegnap is. AK SE100 beizzít, Ether föl és hadd szóljon. És mint mindig most is megdöbbentem, hogy mennyire száraz ez a felvétel. Brut naturelle. A hangrögzítés helyszíne nagyon sajátos akusztikával bír. Pont addig terjed a hang ameddig a mikrofonok állnak. Mögöttünk egy méterre már csak rémisztő némaság van, jéghegyek, lomha mozgású gleccserek és a reménytelen, hófútta jégmezők. 4 perc és csonttá fagysz. De ott ahol ez a két ember áll még van valami élet. Nem sok, de van. Ezzel a felvétellel nem lehet demózni annyira halk. A jelszintet legalább annyira fel kell vinni mint egy RR kiadvány esetén és még ekkor is erősen kell hegyezni a fület mert egy hangos hang el nem hagyja a hangszereket. Tompán fénytelen és visszafogott minden, mintha lehúzták volna a rolót a szobában és éppen csak annyi fényt engedtek volna be a rések között ami pont arra elég, hogy ne menjünk neki az asztalsaroknak. És ahogy az érzékszerveink adaptálódnak ehhez a furcsa környezethez lassan mi is hozzászokunk ehhez a hangi félhomályhoz.

David Abel & Julie Steinberg. Kik ők? Honnan jöttek? Hol tanultak meg ilyen jól játszani?

youtu.be/rTpudALmYpI


Döbbenetes a hangszeres tudásuk és amerikai létükre totál európaian játszanak. Ez nagy szó. Zenei értelemben kár belekötni a darabokba mert nem hinném, hogy jobban elő lehetne őket adni, legfeljebb csak másként. De nem is a művek és a megformálásuk itt az igazán fontos, hanem a hangulat és a tudatállapot amelyet kialakítanak bennünk a hallgatásuk közben. Ez a lemez kinyit egy olyan kaput a falon amelyről addig nem is volt tudomásunk és átlépve rajta egy szürrealista és mindenféle élet nélküli világba érkezünk. Hifis szempontból ami itt történik az maga az antitézis. Mert ha a hifizésnek az a célja, hogy megteremtse a jelenlétérzetet, azt az illúziót mintha valóban ott volnának a zenészek tőlünk pár lépésre akkor ez a lemez pont az ellenkezőjét hivatott demonstrálni, azt, hogy nincsenek ott, nem is lehetnek ott mert soha nem is voltak ott ahogyan mi sem voltunk ott a felvétel helyszínén. A két előadói oldal is fel van cserélve. Bal oldalról halljuk a hegedűt és jobbról a zongorát. Szokatlan dolog és alkalmas arra, hogy teljesen összezavarjon minket. Van aki felvételi hibának róná fel, szerintem pont így jó. És az a rengeteg lehetetlen piano is folyton azt sugallja, hogy miránk itt semmi szükség.
01:54-től:


youtu.be/tqx4d9vJ8XE


Miért volt Wilsonnak olyan fontos ez a lemez? Én értékmentésre tippelnék. Ez itt egy olyan zenei pillanatfelvétel két előadóról és hangszereikről amelyek igazán megérdemelték a zenei hallhatatlanságot. Mert van amit meg kell őrizni az utókornak. Tűre szúrta a lepkét, hogy kedvünkre gyönyörködhessünk benne. De repülni már soha többé nem fog és ezt Wilson is jól tudta. Nem is akart bennünk ilyen illúziót kelteni. Annak ellenére nem, hogy azért valamit konyított a hifizéshez.

Abszolút kuriózum a kiadvány.
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

janesz írta:
2020.01.02., csüt. 08:35
https://www.youtube.com/watch?v=sHK1Xhrh_sY
Napi Bach.
Csak egy Folia, Leonardo García Alarcón szerint. Fenomenális.

youtu.be/sHK1Xhrh_sY

Ügyes. Nagyon ügyes. Talán túlságosan is.
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

Avatar
janesz
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 673
Csatlakozott: 2010.11.24., szer. 11:45
Értékelés: 404
Tartózkodási hely: Dunaújváros

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: janesz »

https://www.youtube.com/watch?v=sHK1Xhrh_sY
Napi Bach.
Csak egy Folia, Leonardo García Alarcón szerint. Fenomenális.
EAD UD2000, Lavardin IT, Verity Audio Finn, Acoustic Zen, Shunyata R. Hydra, Finite Elemente Spider

Avatar
fülelek
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6934
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 4669
Tartózkodási hely: Csobánka

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: fülelek »

Valahogy ez nem megy le a torkomon/fülemen.
Ezt viszont még én is játszottam, igaz, nem ilyen jól...

youtu.be/JWYpYgiQ-m0

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

Nem kellett sokáig várni, hogy kitegyék a Youtube-ra is. December 26-óta nagyjából senki sem keresett rá.
Szóval nekem ez a 2019-es top lemez.

youtu.be/U0p8hMlh0iI


youtu.be/7TVbfOZJEpU
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

Avatar
Flyer
Lefelé a lejtőn
Lefelé a lejtőn
Hozzászólások: 51
Csatlakozott: 2017.03.03., pén. 16:09
Értékelés: 2

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: Flyer »

Boldog karácsonyt kìvánok mindenkinek!

Avatar
fülelek
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6934
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 4669
Tartózkodási hely: Csobánka

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: fülelek »

Boldog Karácsonyt kívánok minden errejáró fórumtagnak és vendégnek!

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

Helló Mester! Boldog karácsonyt!

youtu.be/jgYA2afwWWk
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

Egy igazi kuriózum album. Csupa átirat de nagyon jól szólnak fuvolán is. :smile32:
https://www.prestomusic.com/classical/p ... -ashkenazy

youtu.be/8vBfKtDGLg4
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

1990-ben hallottam először ezt a művet, ráadásul élőben. A haverommal kínunkban a szó szoros értelmében végigröhögtük az egészet mert addig ilyet még nem hallottunk és azt hittük, hogy ez csak egy vicc amelyet nem is szabad komolyan venni és különben sem lesz vele soha dolgunk mert ez csak Bouleznek meg még néhány más kevéssé ismert zeneszerzőnek az agymenéséről szól, ez az egész soha nem fog begyűrűzni Magyarországra, egyszer majd kifullad és vége lesz. Mit tudtunk mi akkoriban az európai modern zenei műhelyekről és az ott folyó szakmai munkáról...Ezekről tényleg csak pár zenésznek volt tudomása, főként olyanoknak akik kijuthattak fél évre, egy évre Boulezhez és intézetébe új dolgokat tanulni.

A szkepticizmusunkban azért volt valami mert ezt a darabot 1990-ben Párizsban is csak két ember tudta eljátszani. Az egyik Hadady László volt a másik pedig egy kollégája akivel egyazon zenei általános (!) iskolában tanított. Mindenki más kuka volt hozzá. Mára ez a közel 8 perces szólódarab a nemzetközi fafúvós versenyek első vagy második fordulójában kötelező darab, ergo megkerülhetetlen.

A Sequenza VII leghitelesebb előadása is Hadady László nevéhez fűződik, a felvételnél maga a bohém életű szerző is jelen volt aki kitörő örömmel konstatálta, hogy a szólista a 2*3 órányi stúdióidőből csak hármat vett igénybe ( mert neki ennyi is elég volt a darab feljátszására ) és ahelyett, hogy ott kéne tölteni a drága idejét inkább elmehetnek egy jót enni.

Ennek a Sequenza VII-nek van egy zenekarra átültetett verziója is amelyet ugyancsak Hadadyval vettek fel.
https://www.youtube.com/watch?v=Z1DIj-dGzYM

Az előadó arcképe négy évig, végig a tanulmányaim alatt ott lógott a hangszeres gyakorlónk faliújságján és akkora respektje volt a diákok között, hogy soha össze nem firkálták és gombostűt sem szúrtak a szemébe. Pedig hát volt olyan elvetemült kürtös aki még a párologtatónkba is belepisált. Nem csapták ki érte mert amúgy tehetséges volt. Hát igen, a zenészeknél egy dolog számít csak: a zenei teljesítmény. Aki ilyet nem tud felmutatni, akinek soha nem volt művészi élménye az hiába púposkodik és kérkedik eltartott kisujjal a szellemi dolgaival meg az eltés diplomájával, egyszerűen átnéznek rajta a diákok mint az ablaküvegen. Sokan rábasztak már az elbizakodottságukra, valahol megértem ha ezek után minden fórumot megragadnak, hogy kompenzáljanak egy kicsit az őket ért vélt vagy valós sérelem miatt. Főiskolán az esztétika tanárunk egy értelmes mondatot nem bírt elmondani két év alatt de ő legalább hangszeres tanár is volt és bár a koncertjeire csak azért ültek be a hallgatók, hogy egy jót röhögjenek viszont a növendékei szerint jól tanított. Ez hatott, ennyi nekünk elég is volt.

Szóval Hadady László igazoltan szaktekintély a szakmában, az senkit ne tévesszen meg, hogy itthon nem az ő nevétől harsog a zeneakadémia vagy, hogy lehúzza felvételét a Muzsikában Fazekas Geri. Ért is ő az oboához...

Muzsikusunknak van mire büszkének lenni:
https://www.loree-paris.com/musiciens/l ... 3/?lang=en
Ezt azért külön kiemelném: " ...he was Principal Oboist of the New York Philharmonic Orchestra during the summer of 2006."

Pár napja szörfölés közben felfedeztem ennek a Sequenzanak egy kottával illusztrált változatát és mivel állandó téma a tempó kérdése a fórumon - gondolkodik.gif - gondoltam hátha segít egy kicsit jobban eligazodni ebben a "rém fontos" kérdésben. A kotta kb akkora mint két A/3-as lap egymás mellé rakva, az egyik oldalán található a mű, a hátoldalon pedig az előadói instrukciók és a jelölésekhez valamint az akkord hangokhoz tartozó fogástáblázat. Youtube-ról önerőből a mű elsajátítása totál reménytelen, ehhez tanári segítség kell. Én nem tudok olyat aki hazánkban el tudná játszani a darabot, de ha mégis akadna ilyen annak hírét örömmel veszem. A darab kottaképe nem egy tipikus notáció, az olvasása speciális tudást és különösen nagy gyakorlatot igényel, de aki alapszinten el tud tájékozódni egy kétszólamú invencióban az ezt úgyis egyből le fogja venni. Ecco:

youtu.be/wL0rQ62s7po

Há' mennyire beteg zene már ez, nem? Én odáig vagyok érte és vissza, bármikor meg tudom hallgatni és veszteségmentesen is van belőle három verzióm. Ez a pali is nagyon jól játszik és látható-hallható, hogy nem kamuzik, minden egyes hangot ami oda van írva kijátszik . Hogy jön ide a tempó? Az kérem úgy jön ide, hogy minden ütemre meg van adva, hogy hány másodperc hosszúnak kell lennie, ergo van az a zeneszerzői akarat amely a legkisebb mozgásteret sem engedi meg az előadónak hanem csak egy, kizárólag egy interpretáció felé tereli a próbálkozót. Hogy mennyire komolyan veszik ezt az időbeli kiosztást a zsűrizésnél azt az is mutatja, hogy stopperral mérik az időt. És, hogy ez mennyire nem kamu azt ez a videó is bizonyítja amely hangok nélkül mutatja a másodpercek múlását.

youtu.be/mVEROmkdGLo


Jó, mi?
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

fülelek írta:
2019.12.21., szomb. 20:27
Becsapós a küzdelem. A tévéműsorban előadott darab részletek a műsor jellege miatt egyrészt nem tudnak kellően meghittek lenni, másrészt egészen másfajta felvételi technikával készültek, mint a ringbe küldött másik művész felvétele, ez így nem ér. Beyert inkább Sato féle előadással kellene "ringbe" küldeni. https://www.youtube.com/watch?v=pnK6R5ej6Hg
Ki beszél itt Beyerről? :smile29:
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

Tegnap jelent meg.
https://www.highresaudio.com/en/album/v ... an-sonatas
Az előadó:
http://www.andreachezzi.com/
Eddig négy lemeze jelent meg, ez itt az ötödik.
A zeneszerző:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Domenico_Cimarosa
Alapvetően operákat írt, a köztudatban is mint operaszerzőre van jelen de mellette legalább annyira orgonista is volt, szóval az album nem valami mesterkélt átiratos cucc, még akkor sem, ha csupa operarészlet csendül fel rajta szonáta elnevezéssel. A kísérőfüzet szerint Cimarosa korában teljesen természetes és bevett szokás volt, hogy a híres operák részleteit, nyitányait, áriáit, átiratait a templomokban is előadták orgonán és ez ellen senki nem emelte a szavát. Sőt! Valósággal kívánták az ilyen könnyed jellegű dallamokat a szakrális térben és Cimarosa sem bánta, ha ezen a módon is reklámozhatta és terjeszthette művészetét.

Nem csak a zene és a hozzá párosuló elképesztően ötletes előadás miatt lesz ez a lemez valszeg számomra az éve top lemeze hanem a hangzásvilága miatt is. Az album hifis szempontból is a beszarás kategória és ez az oly sokszor lesajnált Brillant Classic kiadvány úgy fogja porba tiporni a hatalmas sokutas koporsókat, hogy már előre mulatok rajta. Az, hogy a templomi élményvilág már az első hang leütésekor ott van a szobában az egy dolog, de az, hogy ez az alapvetően kicsi, tényleg kicsi egymanuálos orgona mekkorát, micsoda regisztereken és milyen vásári módon tud szólni az valami döbbenet. Ennél jobb hangszert nem is lehetett volna kiválasztani a projecthez. Telitalálat. A hangszer:
https://www.youtube.com/watch?v=mpfcF3-AaK0
Recseg, ropog a cucc, úgy kattoknak a szelepek és a huzalok mintha a héven ülnék. És azok az alvilági pedálhangok... Szólnak is meg nem is, nincs bennük semmi tolakodó de egyértelműen jelen vannak, alig van lecsengésük de azért mégsem olyanok mintha ollóval vágnák el őket. Ezt mocsok nehéz lesz otthon visszaadni. Akinek nincs jó akusztikájú helyisége az most csúnyán rácseszett mert ez a szett nagyon csálén fog nála mutatni. Viszont aki figyelt a részletekre és mellette még a hangsugárzója is le tud menni a pince mélyére az hülyére fogja magát szórakozni.

Szép munka, profi munka.
folder.jpg
folder.jpg (330.75 KiB) Megtekintve 2624 alkalommal
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

Avatar
fülelek
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6934
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 4669
Tartózkodási hely: Csobánka

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: fülelek »

Becsapós a küzdelem. A tévéműsorban előadott darab részletek a műsor jellege miatt egyrészt nem tudnak kellően meghittek lenni, másrészt egészen másfajta felvételi technikával készültek, mint a ringbe küldött másik művész felvétele, ez így nem ér. Beyert inkább Sato féle előadással kellene "ringbe" küldeni. https://www.youtube.com/watch?v=pnK6R5ej6Hg

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

Jobb sarokban az unortodox barokk hegedülés koronázatlan királynője Ábrahám Márta, bal sarokban pedig a histórikus hegedülés zabolátlan amazonja Amandine Beyer. Gong! És induljon a nemes küzdelem!

Itt 14:30-tól.

youtu.be/NDL5W_OAosU

Itt 04:12-től:

youtu.be/ycnRWJPnGj0
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

Avatar
fülelek
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 6934
Csatlakozott: 2005.08.08., hétf. 20:44
Értékelés: 4669
Tartózkodási hely: Csobánka

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: fülelek »

Budai bemutató helyünkön (Széll K. tértől 3 perc séta) e hétvégén is meghallgatható az aktív kis állódoboz Sing4you és a passzív nagy Surprise állódoboz is! Bejelentkezés a 06704148591 számon.
Ugyanitt a mélyfrekvenciás elnyelő elemek hatása is fülöncsíphető :D

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

L5S1 írta:
2019.12.19., csüt. 14:24
És most gondoljatok bele, hogy ez a Christian Schmitt nemzetközi versenyek zsűritagja és Stuttgartban tanít. Abban a Stuttgartban ahol Lencsés Lajos lakik és 30 évig zenélt.
És ezen a tényen nagyon nehéz átsiklani. Mert amit Schmitt a Kalliwodában produkál az nagyon kevés. Valahogy többet várna az ember. Én egy szülő helyében erősen elgondolkodnék azon, hogy rá merjem-e bízni a gyerekem oktatását egy olyan emberre akinek alapvető gondjai vannak a hangindításokkal és befejezésekkel, aki egyfolytában kapkodja a levegőt és 07:15-re totál elkészül az erejével ( ez az a pont amikor majdnem elveszítjük ), aki teljesen merev vállakkal és kicsavarodott pózban tartja a hangszert és ez a merevség és sutaság a játékába is átsugárzik.
Izotov úgy tartja a hangszert ahogyan az a nagy könyvben le van írva: vállak lazán, karok leengedve és a hangszer éppen csak annyira megemelve, hogy kényelmesen lelógjon és a legkevésbé terhelje meg a karokat. Egy oboának komoly súlya van és ez teljes egészében a hüvelykujjra nehezedik. Idő kell amíg az ember hozzászokik az ebből eredő fájdalomhoz és szemben a szaxofonokkal itt a nyakpánt nem alkalmazható. Egy oboistának elemi érdeke, hogy fújás közben a legkényelmesebb és legenergiatakarékosabb ugyanakkor legnagyobb mozgásszabadságot és lazaságot biztosító tartást vegye fel amely az amerikai fúvósoknál rendre meg is van, viszont itt európában még mindig megy az a furcsa divat, hogy felemelik a hangszert a magasba, kitartják mint a petrencés rudat és ezzel oda a kényelem, a helyes szájtartás meg úgy nagyjából minden. Nem csak a hegedűsöknél alapvető kérdés a helyes hangszertartás hanem a fúvósoknál is és ha belegondolunk abba, hogy egy profinak akár napi 8 órát is kezében van a hangszer akkor különösen elemi érdeke, hogy ne toljon ki magával.

Az orosz duplanádas társaság nemrég elindított egy műsorfolyamot a Youtube-on ahol az oboás társadalmukat akarva vagy akaratlanul de pellengérre állítják. Ennyi hangszeres fiaskót egy rakásra tényleg csak akarattal lehetett összehordani és ezek a hivatásos, nemzetközi élvonalba bejutni akaró zenészeik! Hoppá! Kiváncsi valaki, hogy hogyan fúj a legfontosabb szimfónikus zenekaruk szólamvezető oboistája? Így:
https://www.youtube.com/watch?v=9q7lvdB7JNA
Hangszer vízszintesen, karok két oldalra kifordulva, a stabil két lábon megállás nem valósul meg
( 01:40-től Albrecht Meyer megmutatja hogyan kell: https://www.youtube.com/watch?v=vXcYrhMTqA4 )
és egy olyan kemény nádat farag bele a hangszerbe a csóri amellyel egyszerűen nem tudja elfújni a második tételt. Nem tudja. Arról a nádról még le lehetett volna kaparni vagy fél kilo anyagot de hát akkor meg bukja a sötét hangot. Gail Hennessy mintha kicsit másképpen játszaná ezt a két tételt.
De visszatérve a stabil megállásra, azért nem mindenkire áll ez belebetonozom a talpamat a földbe pozíció ahogyan Frank Rosenweinra sem pedig ő egy John Mac tanítvány. Hallottam őt a Cleveland SO-ban amikor a Müpában felléptek és hát nagyon jól fúj a pasas. :smile32:
https://www.youtube.com/watch?v=O4C_OsDY5p4
Teljesen más világ az ami Amerikában van. Azért ők is tudnak fejvakarósan játszani akár egészen magas szinteken is. Egyik kedvencem ez ha már Kalliwodáról van szó.
https://www.youtube.com/watch?v=2AIYRhi9f50
00:56-tól kétszer is van egy rész ahol egy egyvonalas C hangról egy egyvonalas H hangra lép és a hangköz nem jó. Hamis. :smile51:
Egyszerűen érthetetlen. És ő is egy főiskolai tanár nem is akármilyen referenciákkal. Hát nem sokat töri magát a hangszerrel ezen a koncerten. Schmitt produkciója valósággal felértékelődik hozzá képest. Amúgy ő meg kiköpött úgy fúj mint a tanára Indermühle:
https://www.youtube.com/watch?v=daUWRAQdYa4
Ő sem foglalkozik különösebben a hangi lezárásokkal. Minek is. Gondolom zenekarban is úgy és akkor fejezi be a hangot amikor neki tetszik. És az a nyerítős vibrátó megvan 01:05-től? Leleux is pont ezt csinálj 01:20-tól.
https://www.youtube.com/watch?v=kY5EyO0kz1w
Remélem nem lesz hosszú éltű divat ez az ízlésbeli ficam.

Ebből a Pasculli Favoritából Izotovnak van egy nagyon jó felvétele. Kár, hogy a téma nincs fent csak a variációs rész de hát ez is valami elképesztő jó.

youtu.be/8qK74btK5Zc

A növendékei biztosan sokat tanulnak tőle. Ahogyan Dombrechttől is aki histórikus hangszerrel még a Kalliwoda darabot is feljátszotta. Nekem ez a referencia. :smile32: :

youtu.be/t3fjSipLlVQ


Azért ez egy tanulságos előadás, nem? Mert egyrészt hallhatjuk, hogy egy korabeli hangszeren nem lehetett olyan finoman és szofisztikáltan előadni egy művet mint ahogyan azt Izotov teszi, ugyanakkor az is kiderül, hogy a szalonzene oboán egyszerűen nem is lehetett olyan "szalonképesen" finomkodó mint ahogyan azt az előző posztom elején sejtetni próbáltam. Valójában ezért született ez az írás, hogy lássuk, bár Schmitt nem igazán van akkor és ott a helyzet magaslatán hangszerkezelésben, viszont a dinamikai távlatokat és a zenei megközelítést nézve egyértelműen közelebb van Kalliwoda korához mint Izotov.

Kalliwoda Szalondarab. Megtudtunk valamit a címből? Semmit. Hát többek között ezért kellenek a histórikus előadások. Hogy rendet rakjanak a fejekben.
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

Ma vérhányós napom van így tisztelettel jelezném, hogy aki nem bírja az agymenésemet még most odébb görgethet.
Szóval Kalliwoda Szalondarabjáról lenne szó. Ez a mű az oboisták repertoárjában kb olyan helyet foglal el mint a fuvolistáknál a Carmen fantázia.
https://www.youtube.com/watch?v=H3OaDNBb-EI
Fontos darab és nehéz eljátszani. Egy karakter darab. Már a nevében benne van, hogy milyen előadói környezetbe szánták és ennek a fajta determináltságnak valahol jelen kellene lennie az előadásban is. Logikus mondhatnánk Szabó Máté szavajárásával csak hát az élet nem mindig csavaros észjárásunkat igazolja. Ennek demonstrálására be is mutatnék két remek példát két neves versenyző tolmácsolásában.

Első versenyzőnk Eugene Izotov
https://www.oboesolo.com/
másik pedig Christian Schmitt.
http://www.christianschmitt.fr/bio/

Miért épp e két művész? Mert hát azért nehogy már szarral dobálózzunk. Elolvasva a biokat csak a legjobbakra számíthatunk és mivel a felvételek sem mobiltelefonnal készültek joggal gondolom, hogy bírják az előadók beleegyezését.

Az előadások:

youtu.be/o6q5q7nDHZU


youtu.be/_EJgsm0R7UU


Izotov egy koncert ráadásaként fújja el a nótát - gondolom előtte már legalább egy órát játszott -, Schmitt null kilométeresen, kivasalt állapotban indít. Na kinek melyik tetszik jobban? Nekem egyértelműen Izotov mert nem akarja kifújni az agyamat a helyéről. Egy zenei szalon az nem a Müpa nagyterme éppen ezért az irgalmatlan forték nem is valók oda. Intim térben intim módon illik játszani finom indításokkal, finom hangi lezárásokkal és mindennel ami a kettő között van. És elegánsan, lezseren virtuózan. Ennek a darabnak épp az a nehézsége azon túl, hogy meg lehet benne fulladni, hogy úgy kell előadni mint ha ez volna a világ legegyszerűbb dolga. Az izzadtságcseppek és a levegőért való elkeseredett kapkodás nem emeli az előadás fényét. Díszíteni? Csak lazán de azért kottázhatóan. 3 vonalas G hangot kivágni mezzoforte majd leugrani az egyvonalas ciszre? Anyád! Fortéban sem könnyű na de mezzoforte... Mondjuk hallottunk mi már 3 vonalas A hangot is pianissimo kitartva 10 másodpercig Alex Klein jóvoltából csak rajtam kívűl senki nem értette, hogy ez nagyjából a lehetetlen küldetés kategóriájába tartozik, de hála a jó istennek én vagyok a fórumon az egyedüli akinek magyarázkodnia kell egy fúvós előadás apropóján.

Szóval a két előadása kapcsán érdemes odafigyelni a hangok indítására ( puha nyelvhasználat ), befejezésére ( nem elharapására ), a levegővételek természetességére ( nem hápogására ), a dinamika kulturált használatára, a billentyűkön való nesztelen játékra ( nem csapkodására ), az egészséges ( nem nyomorék ) testtartásra, a hangok kerekségére, tömörségére, regisztereken átívelő kiegyenlítettségére, fényére ( nem élességére ) és általában az előadás közben megfigyelhető mozgásokra ( nem a zene ellenében történő mozgásokra ) és színpadi jelenlétre.

És most gondoljatok bele, hogy ez a Christian Schmitt nemzetközi versenyek zsűritagja és Stuttgartban tanít. Abban a Stuttgartban ahol Lencsés Lajos lakik és 30 évig zenélt.
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

https://www.prestomusic.com/classical/p ... -contrasts
Idei kiadvány. A műsor:
Mozart: Clarinet Trio in E flat major, K498 "Kegelstatt-Trio"
Schumann: Fairy Tale Narrations. Four pieces for clarinet, viola and piano, Op. 132
Brahms: Two Songs, Op. 91
Bartók: Contrasts for viola (original for violin), clarinet and piano, Sz 111
Ilan Rechtman: Jazzicals: No. 2, Tempo giusto

És tényleg kontrasztos a lemez. A bécsi klasszikától napjaink tinglitanglijáig ível és hát bődületesen nagyot játszanak rajta. Külön óriási köszönet a feledhetetlen Kegelstatt trióért. :smile32:

youtu.be/coJUkC-UUYQ


youtu.be/QthZHXNZiYk
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

front.jpg
front.jpg (1.51 MiB) Megtekintve 2461 alkalommal
Ez a jó Oberlinger lemez. Valósággal rárúgják vele az emberre az ajtót. Igaz a sikerhez kellett Reihard Goebel is. :D
A másik Telemann lemezhez képest akkora a minőségbeli különbség mintha nem is ugyanaz volna a szólista és a zenekar. Hifis szempontból szerintem nagyon jóra sikerült. A nagy vasat használtam hozzá mert néha azért annak sem árt a bekapcsolás. A tápolására anno kifejezetten sokat költöttem de megérte.

Hát, kalandra fel hölgyek, urak! És a Graupnerre tessenek igazán gyúrni! Ott van a nagy kincs. Azért ez a Telemann sem qtya.

youtu.be/HQDj5JDFMQg
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

L5S1
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 489
Csatlakozott: 2019.01.21., hétf. 20:20
Értékelés: 288

Re: Társalgó-avagy-a-béke-szigete

Hozzászólás Szerző: L5S1 »

chord írta:
2019.12.16., hétf. 23:52
Csak annyit talán, erős ellenvéleményként, hogy ez a tempóválasztás-téma, ez talán jogos, a Sempé-féle valóban jobban eltalál valamit, de azért nyissuk már ki a fülünket... arra, hogy Julien Martin játéka milyen, mert ez az egész egy szólisztikus mű, tehát a szólóhangszer az döntő, szóval, ez a játék, na ez, ami totál bachos...nincs semmi könnyedség, a kockák kockája, nincs igazi artikuláció, nincs az, hogy fújok egyet, aztán 30 féle hang kijön, csak kottaolvasás van, matek meg az unatkozó rizsporfelhő, elképzelem magam a nézőtéren, szenvednék egy hatalmasat, ott szorongatnám a Cabezón lemezt, mikor vihetem már dedikálni végre....
az a 3.55-től szörnyűség a másikon, ezen mintha végigvonulna, teljes hosszában; csak D.-től nem ehhez vagyunk szokva, mert a mércét arcátlanul megemeltük, amúgy, 10mp. után visszatalál magához, vagyis, Skip Sempé pont annyival másik galaxis zenekar-összehozásilag/vezetésileg, mint amennyire D.O. másik galaxis J.M.-hez képest, szóló-zenészileg. Merthogy a furulya nem Skip Sempe szájában van, ezen aztán nincs amit tenni.
De egy biztos. Attól én sem tudok szabadulni, amilyen zenékkel a fejem ki van bélelve, meg ti sem. És ez a véleményeket nagyjából meg is alkotja.
Nem a tempón megy el Oberlinger lemeze és nem szeretném még egyszer leírni hogy min.

Megfogadva tanácsodat kinyitottam a fülemet.

youtu.be/o6q5q7nDHZU
AK120 II - AK SE100 - Adl Stratos - HD600 - Ether C

Lezárt

Vissza: “Dunaudio (Ex hiVOX)”