A Tidal alkalmazás feltelepítése után az MQA kapcsoló ovális háttere sötétszürke. Nevezzük most úgy, hogy ez a gomb ekkor ki van kapcsolva. A másik állásában, amikor "be"kapcsoljuk, akkor a kapcsoló ovális háttere ciánkék lesz. Az alkalmazás úgy jön ki gyárilag, hogy ez a kapcsoló "ki" van kapcsolva.
Mit is jelenet ez a "ki", meg "be"?
Alapállapotban, amikor a kapcsoló ki van kapcsolva (szándékosan nem funkciót írok, hanem kapcsolót), akkor a szoftver az MQA funkciót nem engedi át magán, azaz a szoftver dekódolja az MQA információt, és a kimenetére a már dekódolt jelet küldi ki a DAC számára. Ez a funkció jó a nem MQA képes DAC-oknak.
Amikor a kapcsoló be van kapcsolva, akkor a disable állapot tiltva van, azaz engedélyezve. Ilyen kor a szoftveren keresztülmegy (passthrough) az MQA információ, nem dekódolja, éppen a DAC-ra bízza, hogy az hardveresen dekódolja az MQA-t.
Ezt azzal sikerült magamnak demonstrálnom (miután utánanéztem a szakirodalomban), hogy amikor a kapcsoló be volt kapcsolva (ciánkék háttér), akkor a DAC 48kHz-s jelet kapott. Amikor visszakapcsoltam alapállapotba, akkor 96kHz-st. Természetesen 96k-s "master" felvételt játszottam le a Tidalon.
És a hangja: Köszönöm szépen Zoli, hogy felhívtad a figyelmemet erre a funkcióra! Én "használtam" a funkciót, és mint kiderült, rosszul, mert én "be" kapcsoltam a kapcsolót, úgy hallgattam korábban. Furcsállottam is, hogy vannak olyan felvételek a Tidalon, amik torzak. Ma először egy olyan felvétellel hallgattam meg, ahol az énekhang dominált. Hatalmas különbség volt a két állapot között a kikapcsolt javára. Előtte komoly középkiemelés volt, és az megszűnt.
Összehasonlítottam még másik felvételt is használva, ahol nem volt énekhang, de annál több hangszer. Ott érdekes módon nem éreztem azt a nagy középkiemelést, de a teréhez hozzányúlt, olyan nem valószerű, és kissé elmaszatolt lett a tere. Kikapcsolva a funkciót, sokkal határozottabb hangokat hallottam, a tere is rendbe jött, minden kontúrosabb "élesebb", a szónak most a jó értelmében.
Amikor elkezdtem Tidalt hallgatni, összehasonlítottam stream-elt zenét a helyben tárolttal, és akkor gyakorlatilag egyformának hallottam, így elfogadtam. Valószínűleg olyan zenével próbáltam, ahol a különbség nem jött ki. Arra emlékszem, hogy egy szám volt.
Most kissé alaposabban összehasonlítottam a helyben tárolt és a Tidalon érkező zene hangminőségét. Nálam a helyi zene jobban szól. Nyugodtabb, mélyebb a tere, jobban elkülönülnek a dolgok. De a Tidalnak sincs szégyenkeznivalója.
fülelek írta: ↑2020.01.24., pén. 20:03
Aszpirin írta: ↑2020.01.24., pén. 19:53
robi20064 írta: ↑2020.01.24., pén. 19:32
Alapvetoen MQA renderer kepessegu DAC nelkul en nem igazan bajlodnek MQA-val, max akkor ha nincs belole sima "flac" (ami eleg meglepo lenne). Konkretan az az MQA passthrough kapcsolo azt szabalyozza hogy a first unfold-ot a Tidal app vegezze vagy mindent a DAC.
Ha csak MQA-s FLAC van, és nem MQA képességű a DAC, akkor nem jó ötlet az MQA passthrough-t engedélyezni. Az MQA extra infó ugyanis az alacsony helyiértékű biteken megy át (tudtommal az alsó négy helyiértéken, de lehet, hogy nem emlékszem jól) a nem-MQA DAC számára zajként, és fogalma sem lesz a DAC-nak róla, hogy szűrnie kellene. Nem biztos, hogy hallható ez a zaj, de elég valószínű, hogy nem lesz jobb tőle a hang. Akkor már inkább történjen meg az első kibontás a gépen. Szerintem. Bár én nagyon nem vagyok barátja az MQA-nak, szerintem lehúzás. (no offence az MQA-soknak, ez csak egy megalapozatlan felületes vélemény részemről!)
Sajnos nem tudom kipróbálni itthon, mert az Audirvana mindenképp elvégzi az első kibontást... csak emiatt meg most nem rakok fel Tidal appot a gépre.
Csakhogy az alapértelmezett állapot az mqa engedélyezve, és nem a letiltva. És sokan nem is tudnak erről az állítási lehetőségről semmit. A kommersz hifin egész biztosan jobb az mqa piszkálása, mert a 5-12kHz sávban nincs az a szörnyű torzítás érzet. Jó cuccon viszont pont úgy rosszabb, ahogy Zsolt is említette.