A Fórum működési költségeihez járulsz hozzá azzal, ha hirdetéseket jeleníthetünk meg. Kérjük, hogy fontold meg ezen az oldalon az „Adblock” rendszered kikapcsolását.
Tisztelt Fórumtársak!
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük! viewtopic.php?f=100&t=199327
A kérdésem az lenne, hogy egy átlagos, 20 m2-es lakószobában milyen alsó határfrekvenciát érdemes megadni?
Egy átlagos gulyáslevesbe mennyi sót érdemes szórni?
Meg ne bántódj, de a szobád, célod, körülményeid ismerete nélkül nem kaphatsz korrekt választ. Eleve miből gondolod, hogy diffúzorra van szükséged?
szerintem a peldadra lehet egy tartomanyt megadni ! biztosan nem csak keshegynyit vagy alatta, es biztosan kevesebb mint 1 evökanalnyit
azt persze ertem, hogy pontos valasz nincs, de ha elegge tajekozatlanok vagyunk valamiben, akkor közelitö, tartomanyos stb. valasz is növeli a tajekozottsagot
Üdvözlet! Szeretnék készíteni a szobámba egy skyline jellegű diffúzort. Ehhez rendelkezésemre áll pár 38 mm vastagságú MDF lap, amiből egy jóbarátom lapszabász gépével könnyen lehetne 38x38 mm-es oszlopokat gyártani.
Itt :http://www.mh-audio.nl/Acoustics/DiffusorCalculator.asp találtam is egy használhatónak tűnő kalkulátort, amivel az jött ki, hogy a felső határfrekvencia 4530 Hz-re adódik a geometriai méretek alapján. A kérdésem az lenne, hogy egy átlagos, 20 m2-es lakószobában milyen alsó határfrekvenciát érdemes megadni? Két darabot szeretnék egyelőre készíteni, egymás mellé, a hangdobozok közé. Egyáltalán az MDF használható erre a célra?
Köszönöm, ha válaszoltok!
:-) Ja hát addig nem nagyon akartam nagydobra verni míg függőben vannak a dolgok.
Új ház, dedikált 14 négyzetméteres zenehallgató szobával. Fapacival konzultáltam még az építés előtt, hogy amit lehet apróbb módosításokat még meg tudjak csinálni, de sok mindenben nem volt lehetőségem a tervektől eltérni. A legfontosabb, hogy módosult a szoba alapterülete (eredetileg szabályos kocka lett volna...).
Nemrég költöztem be, annyi történt hogy két oldalra már nagy méretű egyedi gyártású könyvespolc/CD tartó polc bent van a gyűjteményemnek valamint nagy méretű vastag bársonyfüggöny illetve közepes vastag szőnyeg. Fapaci kijött pár hete bemérni, az eredmény: 300 Hz fölött hibátlan a szoba, alatta katasztrófa. De ezt sajnos hallom is... Gyakorlatilag a mérés nagyrészt igazolta azt amit hallani is lehet. (Egyébként a REW szobaszimulátorával is sokat játszottam és amit az kihozott az egész jól összhangban van a mérésekkel!) Jelenleg KR-féle akusztikai panelek készülnek (sajnos nála elég lassan őrölnek a malmok). Fapaci több mindent is javasolt, majd lépésről lépésre igyekszem amit lehet megvalósítani belőle. Egyelőre én a paneleket gondoltam a legfontosabbnak, ezért azokat rendeltem meg.
Illetve az új fejlemény még, hogy 13 éve hallgatott Sonido rendszerem napokon belül lecserélésre kerül, amivel két évig tartó keresgélés és meghallgatások sorozata ér véget.
A téglafalhoz képest biztosan kevesebbet ver vissza, de az önmagában még nem sokat jelent. A szoba, a rendszer, a bútorok és a hallgatási pont elrendezése, a belső burkolatok is nagyon fontosak.
Jó, csak kíváncsi voltam. Ennek már úgysincs jelentősége. Ide meg elvileg már folyamatban vannak a panelek.
Nem lehet hogy a szilikát és a vastag nád plafon jobb mélyhang csillapító mint a tégla és a gipszkarton/kőzetgyapot mennyezet?
A téglafalhoz képest biztosan kevesebbet ver vissza, de az önmagában még nem sokat jelent. A szoba, a rendszer, a bútorok és a hallgatási pont elrendezése, a belső burkolatok is nagyon fontosak. Ezért nem támogatom azt a vonalat, amiben sajtcédulák, hevenyészett skiccek alapján osztogatnak akusztikai tanácsokat.
A jelenséget leírtam, ebből következik a megoldás is: kezelni kell a falfelületet, hogy kevesebb hanghullámot verjen vissza. Nem kell feltétlenül akusztikai panelekben gondolkodni, sokszor a meglévő bútorok, polcok is jó szolgálatot tehetnek, ha nem ragaszkodunk a megszokott helyükhöz.
Amúgy csak közbevetőleg kérdezem meg mert érdekelne: az előző szobám még kisebb volt (12 négyzetméter és alacsonyabb is) de eléggé téglalap alakú. A plafonba anno a 80-as években mikor épült jó vastag nádréteg került (bevakolva ha jól rémlik, de még kisgyerek voltam), a falak pedig nagyon vastag szilikát blokkokból voltak. És ott fülre legalábbis semmi kioltást nem tapasztaltam (pedig a mögöttem lévő falfelület ugyanúgy üres volt, bár a sarokban jó nagy szekrények voltak), a mostaniban viszont azonnal. Persze lehet ott is voltak de a 300 Hz alatti tartomány fülre sokkal tisztább volt. (Ami ott jobban zavart az egy éles középmagas kiemelés volt inkább, de akkoriban eszembe se jutott azt mérni. Itt viszont az már nincs). Nem lehet hogy a szilikát és a vastag nád plafon jobb mélyhang csillapító mint a tégla és a gipszkarton/kőzetgyapot mennyezet?
Hacsak nem toltad ra a falra szinte kozvetlenul a dobozokat, akkor nem a reflexcso nyilas helyzete volt ott a gond - nagy esellyel. Nem is ertem, miert hivatkoznak sokan erre.
Inkabb a korabbi dobozok voltak a szarok, vagy azok erositohoz es/vagy szobahoz valo viszonyuk.
Egy tisztes 3-utas doboznal ez nem problema, hogy elol, alul vagy hatul van a br kijarata. Nezz csak meg par elismert hajend dobozt, hogy hol is van a br-nyilasuk....
Szarnak abszolút nem mondanám, a hunyó én voltam. Falon voltak, egyik majdnem a sarokra esett, szóval....panel, nagyszoba. Nem volt helyem jól elhelyezni.
Mondjuk most nemrég kipróbáltam falra tolva, de ledugózva. Sokkal simább a dolog, megfogottabb és mélyebbre megy.
ACR ISOSTATIC RP-400, 2X ClassdAudio SDS470C upgraded (biamp) , ACR RP 300 hangfalak ELADÓ!!! SMSL M300 mk2 AK4497 DAC, és nagy zeneszeretet
Hacsak nem toltad ra a falra szinte kozvetlenul a dobozokat, akkor nem a reflexcso nyilas helyzete volt ott a gond - nagy esellyel. Nem is ertem, miert hivatkoznak sokan erre.
Inkabb a korabbi dobozok voltak a szarok, vagy azok erositohoz es/vagy szobahoz valo viszonyuk.
Egy tisztes 3-utas doboznal ez nem problema, hogy elol, alul vagy hatul van a br kijarata. Nezz csak meg par elismert hajend dobozt, hogy hol is van a br-nyilasuk....
Gondolom, túl nagyot beavatkozni hatékonyan nem lehet....bár nálam a basszreflex dobozaim okoztak inkább ilyen anomáliát, különösen, amelyiknek hátrafelé nézett a nyílása.... Most, mióta előrenéző TL (T+A) van, rengeteget javult ez a gond. Már a basszgitár összes húrja (is) elég egyforma hangerőn szól.... Azt hiszem, a padlószőnyeg és a puha, vastag habtapéta is jobb, mint a sima festett fal+laminált kombó
Gondoltam szőnyeget mögé, de ahogy végigolvastam a topicot, már nem tűnik akkora javító ötletnek....
Lett valami megoldas?
Nálam most az, hogy a T+A maradt bekötve. Nincs lefelé, sem hátrafelé sugárzó basszreflex port. Előre néző TL port van. Így elég egyenletes, 25-300 Hz teszthanggal hallgatva is.
ACR ISOSTATIC RP-400, 2X ClassdAudio SDS470C upgraded (biamp) , ACR RP 300 hangfalak ELADÓ!!! SMSL M300 mk2 AK4497 DAC, és nagy zeneszeretet
Gondolom, túl nagyot beavatkozni hatékonyan nem lehet....bár nálam a basszreflex dobozaim okoztak inkább ilyen anomáliát, különösen, amelyiknek hátrafelé nézett a nyílása.... Most, mióta előrenéző TL (T+A) van, rengeteget javult ez a gond. Már a basszgitár összes húrja (is) elég egyforma hangerőn szól.... Azt hiszem, a padlószőnyeg és a puha, vastag habtapéta is jobb, mint a sima festett fal+laminált kombó
Gondoltam szőnyeget mögé, de ahogy végigolvastam a topicot, már nem tűnik akkora javító ötletnek....
Mégis egy ilyen esetre milyen tippjeid vannak, Paci?
A jelenséget leírtam, ebből következik a megoldás is: kezelni kell a falfelületet, hogy kevesebb hanghullámot verjen vissza. Nem kell feltétlenül akusztikai panelekben gondolkodni, sokszor a meglévő bútorok, polcok is jó szolgálatot tehetnek, ha nem ragaszkodunk a megszokott helyükhöz.
Ez így kevés a problémák megértéséhez és megoldásához.
Ráadásul panelről van szó, ahol eleve több a probléma.
...
Persze, csak az irányvonal érdekelt volna, nem konkrét megoldás. Bár, a nagyon jó pozitív változást a hangdoboz-csere hozta. (És az elv)
A bassz-reflexeken is sokat segített a reflexnyílás ledugózása. (Egyéb előnyeit-hátrányait tudjuk...)
ACR ISOSTATIC RP-400, 2X ClassdAudio SDS470C upgraded (biamp) , ACR RP 300 hangfalak ELADÓ!!! SMSL M300 mk2 AK4497 DAC, és nagy zeneszeretet
Gondolom, túl nagyot beavatkozni hatékonyan nem lehet...
A fal megfelelő kezelésével a kioltás teljesen megszüntethető.
Gondolom nem 2-3 centi vastag dolgokkal. Ugye sokunknak az a gondja, hogy él egy 2 szobás valamiben, és ez a "nagyszoba" ami nappali, háló, etc....
Mégis egy ilyen esetre milyen tippjeid vannak, Paci?
ACR ISOSTATIC RP-400, 2X ClassdAudio SDS470C upgraded (biamp) , ACR RP 300 hangfalak ELADÓ!!! SMSL M300 mk2 AK4497 DAC, és nagy zeneszeretet
Gondolom, túl nagyot beavatkozni hatékonyan nem lehet....bár nálam a basszreflex dobozaim okoztak inkább ilyen anomáliát, különösen, amelyiknek hátrafelé nézett a nyílása.... Most, mióta előrenéző TL (T+A) van, rengeteget javult ez a gond. Már a basszgitár összes húrja (is) elég egyforma hangerőn szól.... Azt hiszem, a padlószőnyeg és a puha, vastag habtapéta is jobb, mint a sima festett fal+laminált kombó
Gondoltam szőnyeget mögé, de ahogy végigolvastam a topicot, már nem tűnik akkora javító ötletnek....
ACR ISOSTATIC RP-400, 2X ClassdAudio SDS470C upgraded (biamp) , ACR RP 300 hangfalak ELADÓ!!! SMSL M300 mk2 AK4497 DAC, és nagy zeneszeretet
Másik kérdés, szintén idevágó: abszolút nem rezonáns, masszív doboznál, ahol a TL üreg is előre néz, és nem is legalul van, ott gondolom nem szükséges annyira beburkolni a hangdobozok mögötti falat? (A doboz nem érzékeny igazán a faltól való távolságra, annyira masszív és "halott" a kabinet.)
A hangdobozhoz közeli felületeket nem a doboz védelmére kell kezelni, hanem a falakon létrejövő reflexiók csillapítása miatt. Akárhol is van megnyitva a doboz, a basszus hullámok minden irányba elindulnak és találkoznak a falakkal, azokról valamilyen mértékben visszaverődnek és eljutnak hozzád, a fülednél pedig elkezdenek egymással hadakozni, randa kiemeléseket és beszakadásokat okozva az átvitelben. Szinte mindenki kénytelen valamilyen fal elé tenni a hangdobozait a szobában. Emiatt a hangdoboz és a fal távolságából következő frekvencián (jellemzően 80-160 Hz között) szinte mindenkinél van egy izmos beszakadás, amennyiben az a fal csupasz.
Elolvastam az egész topicot, de nem lettem okosabb....mi a jó megoldás a 30-100 Hz közötti puklik elsimítására pl. egy mezei panellakás 18-20 nm-es nappalijában. Ami Diy, nem ronda, és nem túl drága. Jellemzően egy ilyen szoba be van rendezve, asszimmetrikus. Tapéta, képek, ágy, székek, könyvszekrény, szekrénysor, szőnyegpadló. Tehát az üres, nagy belmagasságú szobánál tuti jobb...
Nálam például 50-55 Hz környékén van rezonáns púp, egy kisebb meg 110 Hz körül. De amikor kevésbé volt berendezve, a pukli nagyobb volt, tehát simult. Másik kérdés, szintén idevágó: abszolút nem rezonáns, masszív doboznál, ahol a TL üreg is előre néz, és nem is legalul van, ott gondolom nem szükséges annyira beburkolni a hangdobozok mögötti falat? (A doboz nem érzékeny igazán a faltól való távolságra, annyira masszív és "halott" a kabinet.)
ACR ISOSTATIC RP-400, 2X ClassdAudio SDS470C upgraded (biamp) , ACR RP 300 hangfalak ELADÓ!!! SMSL M300 mk2 AK4497 DAC, és nagy zeneszeretet
Azért az megvigasztal, hogy ebben az országban vannak olyanok, akik mondjuk 100 kilóméterről meg tudják állapítani, hogy 1, rossz a mérés, kettő: mit csillapít a borítás. Köszönöm szépen így utólag az észrevételeket. Kár, hogy nem vagyok asztalos, mert akkor jobban értenék a hangfalakhoz én is.
Dys-cus, a DysCus kimenők, konstruktőre.
Trollok, guruk, és egyéb hozzá nem értők kíméljenek!