Melyik művészeti ágban elvárás a "valóság" hűséges közvetítése? Ezen elég gyorsan túllendült az irodalom, festészet, szobrászat, de még a fotózás is. Miért pont a zenétől várjuk el?
Tisztelt Fórumtársak!
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327
Általában a hifiről
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15214
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 10366
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Általában a hifiről
-
- Törzsvendég
- Hozzászólások: 1392
- Csatlakozott: 2017.04.27., csüt. 18:06
- Értékelés: 3333
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Általában a hifiről
Kicsit félre értettél.asebestyen írta: ↑2020.10.17., szomb. 20:34...
Szerintem a busz megy az utcán vagy se, nyikorog-e a székláb, hallani-e a kotta lapozását pont a zenehallgatót nem érdekli, a neszelő hifistát annál inkább.
....
Pont azért hoztam ezt a példát, mert a mai elvárások szerint ez elfogadhatatlan lenne egy felvételen. Nem ettől lesz jobb egy felvétel.
A legtöbb hifistát ezek a zajok rettenetesen irritálják, ahogy az LP-hez tartozó kisebb, nagyobb zajok is. Nem tudnak elvonatkoztatni ezektől. Ők ezért sem járnak koncertekre, mert ott a szomszéd szuszog, netán köhög, kifújja az orrát, zörög.... A CD-ről sokkal jobb minden - szerintük. És pláne otthon a rendszerükön. Pedig egy élő zenei élményhez ezek is hozzátartoznak, csak sokan nem tudnak elvonatkoztatni ezektől. (a neszeket hajhászók egy másik történet)
A kevés mikrofonos felvételek spektrálisan sokkal közelebb állnak ahhoz, amit az ember az adott helyen a saját fülével hallott volna (vagy egy akusztikus koncerten hall). Teljesen más egy hangszer hangja 10 m-ről, mint 10 cm-ről. Mi a felvételek 99%-ában olyan hangokat hallgatunk a mai felvételeinken, amit a valóságban esélyünk sincs hallani. Viszont pont ez a cél. Ahogy video technikában is. Kit érdekelne egy olyan TV, amin azt látjuk, mint ha kinéznénk az ablakon. Azzal a képpel eladhatatlan lenne egy is. Álomvilágot kell teremteni a nézőnek és a hallgatónak. A valóság ma senkit sem érdekel.
Re: Általában a hifiről
Manapság is készülnek így felvételek.
"Az ördög nem olyan szörnyű, mint a matematikai modellje!" (Wavebourn)
- asebestyen
- Kiemelt Moderátor
- Hozzászólások: 5897
- Csatlakozott: 2017.11.26., vas. 10:59
- Értékelés: 7231
- Tartózkodási hely: Bokod
Re: Általában a hifiről
Komoly produkciók, az 1 szál zongorától a nagyzenekarig ma is komoly kiadónál vannak és komoly stúdiókban rögzítenek, készítenek elő kiadásra. Ami plusz, hogy ma már úgy is lehet kiadni felvételt, hogy nem vagy top, stb, de ezek nem veszik el a helyet és nem konkurálnak a mai nagyokkal semmiben. Sőt, ahogy a Silk apánk is mondja, ma feltöltöd a magad által előadott, rögzített, masterelt felvételt a netre és máris, abban a pillanatban mellé lehet tenni egy világszinvonalú felvételnek és egyből ordít a különbség bárki számára (teljesen laikus Piroska néni számára is) minden szempontból. Szerintem a tehetséget, a munkát, a tudást se régen, se ma, se soha a büdös életbe nem lehet semmi mással pótolni, nem lehet megspórolni, kikerülni. Szóval ugyanolyan szükség van mindenre mint annó, sőt, és mindig is szükség is lesz.LIMAR írta: ↑2020.10.17., szomb. 19:43Erre azért nagy összegben ne köss fogadásokat!
A probléma gyökere maga a "stúdió". Akkoriban nem 20 nm-es (jó esetben) agyon csillapított kuckókban dolgoztak, hanem valós hangversenytermekben, operaházakban, hatalmas méretű felvételi stúdiókban (Abbey Road, Sofiensaal...).
A felvételek utólagos manipulációja minimális volt. A rögzítendő hanginformáció sokkal (nagyságrendekkel) kevesebb manipuláción ment keresztül, mint ma, ameddig eljut a hanghordozóhoz, majd a hallgatóhoz. Valós térben együtt zenéltek az előadók. Ez azért átjön a felvételeken, ahogy az is, ha néha elmegy egy busz az utcán. A mai elvárások szerint ez elfogadhatatlan. Mégis ettől lesz élő, hihető az előadás, nem a "tökéletes", egymás után század másodperc pontossággal rögzített hangoktól, amiknek egy hifista nagyon örül, egy zenehallgató már nem annyira.
A mai technikailag "tökéletesebb" stúdiók nagy száma, azok olcsósága magával hozta a tömegtermelést, ezzel a felvételek átlagszínvonalának dráma csökkenését. Nincs szükség zseniális hangmérnökökre, zenekarokra (akik képesek hibátlanul eljátszani együtt akár 20 percet is). Felveszik a hangszereket egyenként, majd a "hangmérnök" a számítógép előtt ülve összerakja képessége szerint a felvétel anyagát. Gyakorlatilag tehetségtelen zenészek és főleg zenekarok is képesek elfogadható minőségű felvételeket kiadni, amik akár még "jól" is szólnak, de művészeti értéke a felvételeiknek egyenlő a nullával.
A mai tömegtermelésnek, az eldobható fogyasztási cikkeknek ezek a felvételek tökéletesen megfelelnek.
Szerintem a busz megy az utcán vagy se, nyikorog-e a székláb, hallani-e a kotta lapozását pont a zenehallgatót nem érdekli, a neszelő hifistát annál inkább.
A stúdiók ma is baromi drágák, ha a felszereltség olyan és az azt használó személyzet is olyan. Mitől lenne olcsóbb? 1db normális ének mikrofon 2-3m Ft. A hangmérnök - persze melyik a sok féléből - keveri a sávokat, beállítva az arányokat. Mondjuk egy 2 mikrofonos vagy kevés mikrofonos felvételnél meg a mikrofon választás és azok elhelyezése ugyanezt a célt szolgálta. Melyikkel lehet pontosabban beállítani? Pláne, ha hozzávesszük, hogy a mikrofon teljesen másként "hall", mint az ember, a nagyon jó mikrofon is. Átfog akár 120dB-t, a dinamika változásokra tök máshogy reagál, mint a fül, stb.
Nem kötekedés ez, nehogy félreértsd, csak a 100e Ft-os új erősítő sem képviseli a mai HiFi referencia szintjét, ha az a kérdés, mit tud a mai hifi. Ugyanígy a panelszoba "indöbox zenészei" se képviselik a mai hangszeres zenészt, a mai valódi stúdiót, a mai recording, mixing, mastering hangmérnököt. Pedig ezek mind ugyanúgy vannak ma is.
Alces 6 | Mac Mini M1 | Audio-gd Reference 10.32 | Genelec 1031APM aktív monitorok | DIY Oyaide kábelezés
Re: Általában a hifiről
Szerintem a probléma gyökere az ember.
Huhh, attól lesz élő egy felvétel hogy hallani ahogy elment egy busz az utcán. Sok hajmeresztő dolgot olvastam már ezen a fórumon de még mindig képesek vagytok meglepetést okozni... A hangszerenként felvett nagyzenekar vízióján már meg sem lepődök...
-
- Törzsvendég
- Hozzászólások: 1392
- Csatlakozott: 2017.04.27., csüt. 18:06
- Értékelés: 3333
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Általában a hifiről
Erre azért nagy összegben ne köss fogadásokat!cannonball írta: ↑2020.10.16., pén. 16:22...... azért egy 60 éves stúdió hardvernél a mostaniak nem kicsit lehetnek jobbak. .....
A probléma gyökere maga a "stúdió". Akkoriban nem 20 nm-es (jó esetben) agyon csillapított kuckókban dolgoztak, hanem valós hangversenytermekben, operaházakban, hatalmas méretű felvételi stúdiókban (Abbey Road, Sofiensaal...).
A felvételek utólagos manipulációja minimális volt. A rögzítendő hanginformáció sokkal (nagyságrendekkel) kevesebb manipuláción ment keresztül, mint ma, ameddig eljut a hanghordozóhoz, majd a hallgatóhoz. Valós térben együtt zenéltek az előadók. Ez azért átjön a felvételeken, ahogy az is, ha néha elmegy egy busz az utcán. A mai elvárások szerint ez elfogadhatatlan. Mégis ettől lesz élő, hihető az előadás, nem a "tökéletes", egymás után század másodperc pontossággal rögzített hangoktól, amiknek egy hifista nagyon örül, egy zenehallgató már nem annyira.
A mai technikailag "tökéletesebb" stúdiók nagy száma, azok olcsósága magával hozta a tömegtermelést, ezzel a felvételek átlagszínvonalának dráma csökkenését. Nincs szükség zseniális hangmérnökökre, zenekarokra (akik képesek hibátlanul eljátszani együtt akár 20 percet is). Felveszik a hangszereket egyenként, majd a "hangmérnök" a számítógép előtt ülve összerakja képessége szerint a felvétel anyagát. Gyakorlatilag tehetségtelen zenészek és főleg zenekarok is képesek elfogadható minőségű felvételeket kiadni, amik akár még "jól" is szólnak, de művészeti értéke a felvételeiknek egyenlő a nullával.
A mai tömegtermelésnek, az eldobható fogyasztási cikkeknek ezek a felvételek tökéletesen megfelelnek.
- Aszpirin
- Kiemelt Moderátor
- Hozzászólások: 6124
- Csatlakozott: 2018.04.06., pén. 21:30
- Értékelés: 5179
- Tartózkodási hely: Szár
Re: Általában a hifiről
(Gondolom láttad, hogy ezt a jelzőt nem én kezdtem használni, nekem nem jutna eszembe ilyen szókapcsolat, azért is tettem idézőjelbe. De teljesen értem, mire gondolt avl2).
Számomra azt jelenti, amitől libabőrös leszek, amikor hallgatom. Ami adott esetben úgy adja vissza egy-egy nem-elektromos hangszer hangját, ami az én egyéni, szubjektív belső mintám szerint a legjobb. Amiben nagy a (lokális) dinamika és ami nagy jelenlét-érzetet ad. Nem utolsósorban, ami nekem tetsző stílusú anyagot, nekem tetsző előadásmódban tartalmaz. Mindez együtt. Szóval, ettől biztosan alig kerültél közelebb hozzá, mert nem technikai paraméterekkel fogalmaztam meg, és jól látható, hogy szubjektív, így elég sokat kellene mesélnem magamról és a zenei hátteremről, hogy a “nekem tetsző”-höz még közelebb juss. Mindenesetre őszintén: teljesen hidegen hagy, hogy hogyan mikrofonozták, volt-e egyesek által “piszkos”-nak tartott utómunka, hogy digitális-e vagy analóg a felvétel, és ha digitális, hogyan néz ki egy-egy szám jelalakja a monitoron megjelenítve.
Most ha elkezdek példákat adni, akkor tuti, hogy lesz, aki beleköt valamelyikbe, de néhányat azért csak viszonyításként a legnagyobb kedvenceim közül: Komolyzene: az Amandine Beyer-féle Vivaldi-lemez (ZigZag zöldborítós CD), Dzsessz: Dave Brubeck Quartet At Carnegie Hall (Columbia, megvan full-analóg Speakers Corner reissue LP-n, illetve a CD változat is - jelentős a különbség közöttük, utóbbi kicsit jobban tetszik, pedig nem csak saját rendszeren hallottam már az LP-t sem); dzsessz-világzene fúzió: Djabe: Update (GR1993 2x45 rpm LP, itt egyértelműen az LP-változatot kedvelem jobban - de egyébként megvan szinte mindegyik Djabe-stúdióalbum, zömük LP-n és/vagy DVDA-n, és mindegyik “brutálisan” jól szól az én fülemnek), progrock: After Crying: Megalázottak és megszomorítottak (GONG CD).
Ezek valamelyike biztosan nálam van mindig, ha digitális korongról vagy LP-ről való hallgatózásra megyek.
- All-in-one Hifi: NAD M33 → Audio Physic Classic 20
- Fejes rendszer: Mac → RME ADI-2 DAC FS → Hifiman Arya Stealth
- Házimozi: Oppo 203 | AppleTV 4K → Marantz SR6013 → LG OLED B7 | Dali Opticon HM szett + B.K.Electrinics DoubleGem
Re: Általában a hifiről
Persze, értettem az előző példát.wittao írta: ↑2020.10.17., szomb. 12:33Most alapvetoen inkabb arra gondoltam, amikor egy hifi bemutatoterembe, vagy egy barathoz, egy masik rendszert meghallgatni megy az ember. Az esetek nagy tobbsegeben nem nullarol indul, es abszolut ertelemben probalja ertekelni, hanem “meri” valamihez. Es ez a valami altalaban az otthoni rendszer.istvan01 írta: ↑2020.10.17., szomb. 12:23Igen, van az a fajta (ritkán előforduló?) komfort zóna billenés, amikor az otthoni rendszerhang jobbnak minősül mint az élő, nem hangosított koncert hang.wittao írta: ↑2020.10.17., szomb. 11:14Folyamatosan demozunk, es bizony az “otthonrol hozott hang” az nagyon nagyot nyom a latba. Attol valo barmilyen elteres kibillenti a hallgatot a komfortzonajabol. Ha lagyabb az, ha kemenyebb az. Valami “nagyot” kell mutatni, hogy elkezdjen a hallgato komolyabban erdeklodni, fel akarja fedezni ennek a szamara uj hangzasnak az ertekeit.
Én már tapasztaltam azt a "kibillenési" esetet is, amikor az illető túlzottan nyitnak, dinamikusnak, túl részletezőnek, fúvósokat nagyon rezesnek találta (rézfúvósok bizony tudnak karcolni élőben is) és ezzel számara kellemetlen hangzásúnak a házi rendszer hangját. Viszont kellemes neki a lágyan, andalítón, egyen laposan (ezt néha meleg hangzásnak nevezik) szóló zene, ehhez szokott hozzá.
Re: Általában a hifiről
Igen, van az a fajta (ritkán előforduló?) komfort zóna billenés, amikor az otthoni rendszerhang jobbnak minősül mint az élő, nem hangosított koncert hang.wittao írta: ↑2020.10.17., szomb. 11:14Folyamatosan demozunk, es bizony az “otthonrol hozott hang” az nagyon nagyot nyom a latba. Attol valo barmilyen elteres kibillenti a hallgatot a komfortzonajabol. Ha lagyabb az, ha kemenyebb az. Valami “nagyot” kell mutatni, hogy elkezdjen a hallgato komolyabban erdeklodni, fel akarja fedezni ennek a szamara uj hangzasnak az ertekeit.
Re: Általában a hifiről
Akárhogy kerülgetjük ezt a visszatérő hifis, most "brutális" jellemzőt, ez soha nem lesz egy-egy hallgató szemszögéből /fülszöge kifejezés nincs még :) / igaz és egyértelmű mások számára is. Vagyis amit mi értékelünk zenei és hifis hangzásról (arány a kettő között sem mindenkinél egyforma) az sokban függ a kedvelt zenei műfaj, zenei stílus, előadó és annak játék stílusától, saját hangzás ideáltól és attól a hangtól, hangzástól, amit az otthoni rendszerünknél megszoktunk és elfogadtunk évek alatt, akkor is ha ez kompromisszumos. Amikor értékelünk és véleményezünk hallott zenét más rendszernél, akkor ez lesz a viszonyítási alap és sokaknál referencia.
- Luxor Audio
- Otthon vagyok
- Hozzászólások: 15214
- Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
- Értékelés: 10366
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Általában a hifiről
No és számodra mit jelent a "brutálisan jó felvétel"?
Re: Általában a hifiről
Igen, látom. Jó zene ajánlásoktól hamar átcsapott a thread "brutális", hifis füllel "TESZT" zenékbe, amiktől én a legtöbb esetben frászt kapok. Részben a számomra zenei zenei érdektelenség, részben a hangszerekbe, torokba dugott közelmikrofonoktól, hatás vadász zenei effektektől, csillogóra-dögösre felmaszterezett mesterséges hangzástól. Persze ezekből egy is elég, nem kell mindnek hallatszani, hogy nekem nem, vagyis ezekkel minősíteni önbecsapás.Aszpirin írta: ↑2020.10.16., pén. 21:44Ezzel egyet is értek teljes mértékben, de nem a “jó rendszerekről” szólt (eddig) a thread (és az én megjegyzésem), hanem a “brutálisan jó” felvételekről. Vagyis a másik oldalról közelítve a témát, illetve az ilyen oldalról való megközelítésben rejlő szubjektív faktorról szóltam. Ez a válaszom Soundmania-nak is.istvan01 írta: ↑2020.10.16., pén. 21:12Nem az a jó rendszer ami a brutálisan jó felvételt brutálisan jól közvetíti, hanem az, ami egy átlagos, vagy átlag alatti minőségű felvételből is kihozza a "figyelj rám, neked szól, odafigyelsz végig, rád is gondolt a zeneszerző ...". Ezt a "brutális" rendszerek közül kevés tudja.Aszpirin írta: ↑2020.10.16., pén. 16:58
Van egy pár ilyen, számomra brutálisan jól szóló felvétel, amit több - tisztességesen összerakott - rendszeren is meghallgattam már (kvázi tesztanyagként hordom magammal sokszor), és bizony a legtöbb helyen szintén brutálisan jól szóltak az egyebekhez képest - értsd: számomra kihozták a maximumot az adott rendszerből. Véleményem szerint az, hogy mely felvétel szól "brutálisan jól" egy adott audiofil rendszeren, jobban függ a "brutálisan jó"-ról alkotott szubjektív elképzelésünktől, mint a rendszertől, amelyen hallgatjuk. Persze azért rendszer és rendszer között természetesen van különbség.
Re: Általában a hifiről
Le se tagadhatná a fórum a hifista jellegét. A felvételekről alig néhány hozzászóláson belül sikerült eljutni a rendszerekig.
- SoundMania
- V.I.P.
- Hozzászólások: 5662
- Csatlakozott: 2011.05.06., pén. 20:57
- Értékelés: 1052
Re: Általában a hifiről
Szerintem mi is a brutálisan jó felvételéről beszéltünk. Csak nem néhány hanem mondjuk 3500-4000-ről.Aszpirin írta: ↑2020.10.16., pén. 21:44Ezzel egyet is értek teljes mértékben, de nem a “jó rendszerekről” szólt (eddig) a thread (és az én megjegyzésem), hanem a “brutálisan jó” felvételekről. Vagyis a másik oldalról közelítve a témát, illetve az ilyen oldalról való megközelítésben rejlő szubjektív faktorról szóltam. Ez a válaszom Soundmania-nak is.istvan01 írta: ↑2020.10.16., pén. 21:12Nem az a jó rendszer ami a brutálisan jó felvételt brutálisan jól közvetíti, hanem az, ami egy átlagos, vagy átlag alatti minőségű felvételből is kihozza a "figyelj rám, neked szól, odafigyelsz végig, rád is gondolt a zeneszerző ...". Ezt a "brutális" rendszerek közül kevés tudja.Aszpirin írta: ↑2020.10.16., pén. 16:58
Van egy pár ilyen, számomra brutálisan jól szóló felvétel, amit több - tisztességesen összerakott - rendszeren is meghallgattam már (kvázi tesztanyagként hordom magammal sokszor), és bizony a legtöbb helyen szintén brutálisan jól szóltak az egyebekhez képest - értsd: számomra kihozták a maximumot az adott rendszerből. Véleményem szerint az, hogy mely felvétel szól "brutálisan jól" egy adott audiofil rendszeren, jobban függ a "brutálisan jó"-ról alkotott szubjektív elképzelésünktől, mint a rendszertől, amelyen hallgatjuk. Persze azért rendszer és rendszer között természetesen van különbség.
- Aszpirin
- Kiemelt Moderátor
- Hozzászólások: 6124
- Csatlakozott: 2018.04.06., pén. 21:30
- Értékelés: 5179
- Tartózkodási hely: Szár
Re: Általában a hifiről
Ezzel egyet is értek teljes mértékben, de nem a “jó rendszerekről” szólt (eddig) a thread (és az én megjegyzésem), hanem a “brutálisan jó” felvételekről. Vagyis a másik oldalról közelítve a témát, illetve az ilyen oldalról való megközelítésben rejlő szubjektív faktorról szóltam. Ez a válaszom Soundmania-nak is.istvan01 írta: ↑2020.10.16., pén. 21:12Nem az a jó rendszer ami a brutálisan jó felvételt brutálisan jól közvetíti, hanem az, ami egy átlagos, vagy átlag alatti minőségű felvételből is kihozza a "figyelj rám, neked szól, odafigyelsz végig, rád is gondolt a zeneszerző ...". Ezt a "brutális" rendszerek közül kevés tudja.Aszpirin írta: ↑2020.10.16., pén. 16:58
Van egy pár ilyen, számomra brutálisan jól szóló felvétel, amit több - tisztességesen összerakott - rendszeren is meghallgattam már (kvázi tesztanyagként hordom magammal sokszor), és bizony a legtöbb helyen szintén brutálisan jól szóltak az egyebekhez képest - értsd: számomra kihozták a maximumot az adott rendszerből. Véleményem szerint az, hogy mely felvétel szól "brutálisan jól" egy adott audiofil rendszeren, jobban függ a "brutálisan jó"-ról alkotott szubjektív elképzelésünktől, mint a rendszertől, amelyen hallgatjuk. Persze azért rendszer és rendszer között természetesen van különbség.
- All-in-one Hifi: NAD M33 → Audio Physic Classic 20
- Fejes rendszer: Mac → RME ADI-2 DAC FS → Hifiman Arya Stealth
- Házimozi: Oppo 203 | AppleTV 4K → Marantz SR6013 → LG OLED B7 | Dali Opticon HM szett + B.K.Electrinics DoubleGem
Re: Általában a hifiről
Nem az a jó rendszer ami a brutálisan jó felvételt brutálisan jól közvetíti, hanem az, ami egy átlagos, vagy átlag alatti minőségű felvételből is kihozza a "figyelj rám, neked szól, odafigyelsz végig, rád is gondolt a zeneszerző ...". Ezt a "brutális" rendszerek közül kevés tudja.Aszpirin írta: ↑2020.10.16., pén. 16:58
Van egy pár ilyen, számomra brutálisan jól szóló felvétel, amit több - tisztességesen összerakott - rendszeren is meghallgattam már (kvázi tesztanyagként hordom magammal sokszor), és bizony a legtöbb helyen szintén brutálisan jól szóltak az egyebekhez képest - értsd: számomra kihozták a maximumot az adott rendszerből. Véleményem szerint az, hogy mely felvétel szól "brutálisan jól" egy adott audiofil rendszeren, jobban függ a "brutálisan jó"-ról alkotott szubjektív elképzelésünktől, mint a rendszertől, amelyen hallgatjuk. Persze azért rendszer és rendszer között természetesen van különbség.
- SoundMania
- V.I.P.
- Hozzászólások: 5662
- Csatlakozott: 2011.05.06., pén. 20:57
- Értékelés: 1052
Re: Általában a hifiről
Igen, van ez a megközelítés. És van amikor a rendszer képes kihozni a maximumot a lemezből olyan módon, hogy jó hallgatni.Aszpirin írta: ↑2020.10.16., pén. 16:58Van egy pár ilyen, számomra brutálisan jól szóló felvétel, amit több - tisztességesen összerakott - rendszeren is meghallgattam már (kvázi tesztanyagként hordom magammal sokszor), és bizony a legtöbb helyen szintén brutálisan jól szóltak az egyebekhez képest - értsd: számomra kihozták a maximumot az adott rendszerből. Véleményem szerint az, hogy mely felvétel szól "brutálisan jól" egy adott audiofil rendszeren, jobban függ a "brutálisan jó"-ról alkotott szubjektív elképzelésünktől, mint a rendszertől, amelyen hallgatjuk. Persze azért rendszer és rendszer között természetesen van különbség.SoundMania írta: ↑2020.10.16., pén. 15:01És azt is tudjuk, hogy 1-1 ilyen brutálisan jól hangzó felvétel, amivel a rendszer jól szól, még nem biztos, hogy másik rendszeren is úgy fog szólni. És nem a rendszer és a másmilyen helyiség hibái/hiányosságai miatt!
- Aszpirin
- Kiemelt Moderátor
- Hozzászólások: 6124
- Csatlakozott: 2018.04.06., pén. 21:30
- Értékelés: 5179
- Tartózkodási hely: Szár
Re: Általában a hifiről
Van egy pár ilyen, számomra brutálisan jól szóló felvétel, amit több - tisztességesen összerakott - rendszeren is meghallgattam már (kvázi tesztanyagként hordom magammal sokszor), és bizony a legtöbb helyen szintén brutálisan jól szóltak az egyebekhez képest - értsd: számomra kihozták a maximumot az adott rendszerből. Véleményem szerint az, hogy mely felvétel szól "brutálisan jól" egy adott audiofil rendszeren, jobban függ a "brutálisan jó"-ról alkotott szubjektív elképzelésünktől, mint a rendszertől, amelyen hallgatjuk. Persze azért rendszer és rendszer között természetesen van különbség.SoundMania írta: ↑2020.10.16., pén. 15:01És azt is tudjuk, hogy 1-1 ilyen brutálisan jól hangzó felvétel, amivel a rendszer jól szól, még nem biztos, hogy másik rendszeren is úgy fog szólni. És nem a rendszer és a másmilyen helyiség hibái/hiányosságai miatt!
- All-in-one Hifi: NAD M33 → Audio Physic Classic 20
- Fejes rendszer: Mac → RME ADI-2 DAC FS → Hifiman Arya Stealth
- Házimozi: Oppo 203 | AppleTV 4K → Marantz SR6013 → LG OLED B7 | Dali Opticon HM szett + B.K.Electrinics DoubleGem
- -CB-
- Törzsvendég
- Hozzászólások: 1759
- Csatlakozott: 2019.04.12., pén. 13:29
- Értékelés: 937
- Tartózkodási hely: Budapest
Re: Általában a hifiről
Azért van ennek a "jó" hangzásnak némi korrelációja is. Gondolok itt arra, hogy azért egy 60 éves stúdió hardvernél a mostaniak nem kicsit lehetnek jobbak. De a zenei elvárások, hangzásvilág is egészen más volt. Nyilván egy klasszikus az klasszikus, azt úgy játsszák ahogy le van írva.
- SoundMania
- V.I.P.
- Hozzászólások: 5662
- Csatlakozott: 2011.05.06., pén. 20:57
- Értékelés: 1052
Re: Általában a hifiről
és ne feledkezzünk meg az RCA és a Living Stereo lemezekről sem, vagy a Harmonia Mundikról, de még a Melodya-król és Supraphon , vagy a magyar Qualiton és Hungaroton felvételekről sem és még lehetne sorolni. Mindegyik tud nagyon jól szólni. Szerintem akkor mondjunk egy lemezről véleményt, ha már "kikapartuk" belőle az összes benne levő információt.Robici írta: ↑2020.10.16., pén. 12:20Igazad van akkoriban a Decca Tree ment a felvételeknél. Azt pedig valóban nem tudom hogy pontosan hogy készült ez a felvétel. A füzet nem egyértelmű a mikrofonok felsorolásában, bár 15 csatornás keverőt írnak. Hangzásra mindenesetre sokkal direktebb mint a másik.
Én egyébként ha már választani kell, az 50-es 60-as évekből sokkal inkább a DECCA felvételeit tartom nagyobb becsben mint a hifista körökben ajnározott egy-kétmikrofonos Mercury lemezeket. Sokkal jobb és szélesebb repertoárt vettek fel és a legjobb művészeket engedhették meg maguknak. Hangminőségben pedig abból a korból egyértelműen a csúcs. (Illetve az EMI-nak is vannak egészen rendkívüli felvételei de náluk azért nagyobb a szórás.) Ettől nem azt mondom hogy más nem jó, de komolyzenében a DECCA azért nagyon a csúcson van.
- SoundMania
- V.I.P.
- Hozzászólások: 5662
- Csatlakozott: 2011.05.06., pén. 20:57
- Értékelés: 1052
Re: Általában a hifiről
És azt is tudjuk, hogy 1-1 ilyen brutálisan jól hangzó felvétel, amivel a rendszer jól szól, még nem biztos, hogy másik rendszeren is úgy fog szólni. És nem a rendszer és a másmilyen helyiség hibái/hiányosságai miatt!
Re: Általában a hifiről
Sajnos úgy látom igazad van.Robici írta: ↑2020.10.16., pén. 09:31...Én mindkét felvételt nagyon szeretem, de természetesen eléggé eltérő filozófia szerint készültek, barátom szerint viszont a Beethoven nyitány egy rosszabb felvétel volt. Szerintem mindkettő kiváló a maga nemében csak mások (lehet persze hogy túl nagy volt a kontraszt egymás uán). De ez a tapasztalat azt mutatta meg, hogy a "jó" felvételről is igencsak megoszlanak a vélemények. ....
Azért sajnos, mert akkor ebben is nehéz zöld ágra vergödni, ajánlás segít, de puding próbája az evés. ...úgy látszik mindenben benne van az egyéni ízlés (...jó, nem is csodálkozom, szubjektív dolog a tetszés)
Re: Általában a hifiről
Igazad van akkoriban a Decca Tree ment a felvételeknél. Azt pedig valóban nem tudom hogy pontosan hogy készült ez a felvétel. A füzet nem egyértelmű a mikrofonok felsorolásában, bár 15 csatornás keverőt írnak. Hangzásra mindenesetre sokkal direktebb mint a másik.
Én egyébként ha már választani kell, az 50-es 60-as évekből sokkal inkább a DECCA felvételeit tartom nagyobb becsben mint a hifista körökben ajnározott egy-kétmikrofonos Mercury lemezeket. Sokkal jobb és szélesebb repertoárt vettek fel és a legjobb művészeket engedhették meg maguknak. Hangminőségben pedig abból a korból egyértelműen a csúcs. (Illetve az EMI-nak is vannak egészen rendkívüli felvételei de náluk azért nagyobb a szórás.) Ettől nem azt mondom hogy más nem jó, de komolyzenében a DECCA azért nagyon a csúcson van.
Re: Általában a hifiről
Erre nem vennék mérget, akkoriban még a Decca Tree-t részesítették előnyben, a közelmikrofonozás kicsit később a Phase4-gyel jött náluk divatba. De lehet, hogy tévedek!
Gyula
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene