Tisztelt Fórumtársak!
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327

Általában a hifiről

Avatar
Robici
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1332
Csatlakozott: 2007.07.24., kedd 08:16
Értékelés: 1137
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Robici »

LIMAR írta:
2020.10.17., szomb. 21:54
Pont azért hoztam ezt a példát, mert a mai elvárások szerint ez elfogadhatatlan lenne egy felvételen. Nem ettől lesz jobb egy felvétel.
Akkor is elfogadhatatlan volt. Csak úgy gondolták hogy a felvétel alapzaja miatt úgyse fog feltűnni a hallgatónak.
LIMAR írta:
2020.10.17., szomb. 21:54
Nem tudnak elvonatkoztatni ezektől. Ők ezért sem járnak koncertekre, mert ott a szomszéd szuszog, netán köhög, kifújja az orrát, zörög.... A CD-ről sokkal jobb minden - szerintük. És pláne otthon a rendszerükön. Pedig egy élő zenei élményhez ezek is hozzátartoznak, csak sokan nem tudnak elvonatkoztatni ezektől. (a neszeket hajhászók egy másik történet)
Nem tudom eldönteni hogy te ezeket komolyan is gondolod vagy csak szándékosan trollkodsz.
LIMAR írta:
2020.10.17., szomb. 21:54
A kevés mikrofonos felvételek spektrálisan sokkal közelebb állnak ahhoz, amit az ember az adott helyen a saját fülével hallott volna (vagy egy akusztikus koncerten hall).
Honnan? A karmester feje fölött függve 3 méterrel?
LIMAR írta:
2020.10.17., szomb. 21:54
Teljesen más egy hangszer hangja 10 m-ről, mint 10 cm-ről.
És? A hegedűs is 10 centiről hallja ott élőben, akkor az mégse jó? Nem azt akarod hallani amit a hegedűs hall élőben? Fújjj, hifista!!!
LIMAR írta:
2020.10.17., szomb. 21:54
Mi a felvételek 99%-ában olyan hangokat hallgatunk a mai felvételeinken, amit a valóságban esélyünk sincs hallani. Viszont pont ez a cél. Ahogy video technikában is.
Mondom én hogy vannak akik nem zenét hallgatnak hanem hangokat. :-)
LIMAR írta:
2020.10.17., szomb. 21:54
Kit érdekelne egy olyan TV, amin azt látjuk, mint ha kinéznénk az ablakon.
Hát ez igaz, minek venne bárki TV-t ha kinézhet az ablakon is? :-)
LIMAR írta:
2020.10.17., szomb. 21:54
Álomvilágot kell teremteni a nézőnek és a hallgatónak. A valóság ma senkit sem érdekel.
Ez tényleg igaz, a busz zaja, a szuszogás, köhögés, zörgés tényleg kevés embert hoz lázba. :-)

LIMAR
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1392
Csatlakozott: 2017.04.27., csüt. 18:06
Értékelés: 3332
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: LIMAR »

fapaci írta:
2020.10.18., vas. 00:58
LIMAR írta:
2020.10.17., szomb. 21:54
A valóság ma senkit sem érdekel.
Melyik művészeti ágban elvárás a "valóság" hűséges közvetítése? Ezen elég gyorsan túllendült az irodalom, festészet, szobrászat, de még a fotózás is. Miért pont a zenétől várjuk el?
Ki beszélt művészetről?
Egy hangzó esemény rögzítéséről, reprodukálásáról volt szó. Számomra ez fényévekre van a művészettől.
A művészetet hagyjuk a zeneszerzőkre, előadókra.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10354
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

asebestyen írta:
2020.10.18., vas. 10:34
Igazából a borzalmas ego itt a baj...
Szerintem tökéletesen látod a házistúdiók problematikáját. Most csak az egoval kapcsolatos (fél)mondatodat emeltem ki, mert szerintem pontosan ez a mai világ legfőbb baja a stúdiókkal, hifistákkal, magán- és közélettel együtt.

Online
Avatar
asebestyen
Kiemelt Moderátor
Kiemelt Moderátor
Hozzászólások: 5859
Csatlakozott: 2017.11.26., vas. 10:59
Értékelés: 7195
Tartózkodási hely: Bokod

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: asebestyen »

fapaci írta:
2020.10.18., vas. 09:58

Az apró házi stúdiók elterjedése alaposan átrendezte a szakma belső erőviszonyait és sokaknak okozott elviselhetetlen károkat, de ez egy megállíthatatlan folyamat. Sok szempontból kritizálható, de arra biztosan jó, hogy megmutassa, az alkotók számára mi fontos és mi lényegtelen. Úgy tűnik, a maximális hangminőség az utóbbi kosárban van a legtöbbeknél és a sikerlistákat látva úgy tűnik, a közönségnek sem ez a legfontosabb, tehát találkozik a kínálat és a kereslet. Másként nem is működhetne a zenei ipar.
Az apró házi stúdiók is jók lehetnek bizonyos munkafázisokhoz, adott esetben még jobbak is egy nagy stúdiónál, hisz kvázi otthoni környezetben tud dolgozni benne az illető. Míg ennek ismerjük a határait, ezeket betartva mennek a dolgok, szerintem nincs gond. A gond ott indul, mikor valaki azt hsizi, hogy ő majd otthon is fel tudja azt úgy venni, össze tudja keverni és le tudja úgy masterelni, vagy ne adj isten jobban, mint egy nagy stúdióban az ott dolgozó, már ezer ilyen munkán túllévő szakember. Igazából a borzalmas ego itt a baj, ami ha kontroll nélkül elszabadul... Ezekből iszonyat ízléstelen dolgok bírnak születni, ahol nem feltétlen a hangminőség csak az, ami nagyon gáz, sőt! Tény, hogy van 1-1 olyan ember vagy produkció, ahol ez jól működik, de elenyésző számban. Bár sokan azt hiszik, hogy így nagyobb a művészi szabadság, hogy mindent önmaguk csinálnak és úgymond nincs főnökük, a valóságban ez sokkal inkább borzalmas korláta a művészi szabadságnak. Technikai és emberi oldalról is. És nem elsődlegesen a hifista szemléletű hangminőség a legnagyobb gond ezzel.
Alces 6 | Mac Mini M1 | Audio-gd Reference 10.32 | Genelec 1031APM aktív monitorok | DIY Oyaide kábelezés



 

Avatar
juliush
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2633
Csatlakozott: 2009.04.29., szer. 14:46
Értékelés: 3326

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: juliush »

A "Komolyzenei ajánlóba" feltettem, abszolút friss élmény egy a 80-as évek végén felvett CD-ről. Az előadás minőségét nem is méltatva, pusztán technikailag szemlélve egy térben gyönyörűen elém helyezett zenekar illúzióját adja, a hangszerek hangszínét hűen tolmácsolva, épp megfelelő testességgel, hogy érezzem a teret is, amiben felvették! Tudom, mert volt szerencsém őket hallani a Zeneakadémián élőben is. Mint ahogy az elmúlt több mint három évtizedben szó szerint többszáz alkalommal élőben, különböző helyszíneken egyéb együtteseket is!
cover.jpg
cover.jpg (49.51 KiB) Megtekintve 1728 alkalommal
Hogy egy másik példát is hozzak a "ma-minden-szar-bezzeg-a-régiek" témakörben, Bill Evans nagy klasszikus Village Vanguard-béli koncertjének APO DSD64 változata után (melynél nem hiszem, hogy többet ki lehetett hozni az eredeti mesterszalagokból) a Brad Mehldau Trio ugyanolyan felállásban pár évtizeddel később ugyanott felvett élő koncertje ismét csak szimpla CD-ről egyszerűen köröket ver a régi bálványra. Nem tudom elhinni, hogy aki tényleg hallott már zongorát, nagybőgőt és dobszettet élőben, máshogy hallaná!
evans+mehldau.jpg
evans+mehldau.jpg (62.11 KiB) Megtekintve 1728 alkalommal
Gyula 
Hanghordozó -> Kütyük -> Zene
 

Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4636
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 3102

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: istvan01 »

cables írta:
2020.10.18., vas. 09:07
Érdekes téma ez a valóság, meg annak ábrázolása.

Nemrég olvastam egy cikket az Artportálon:

Nincs nála ismertebb magyar művész a világon. 125 éve született Moholy-Nagy László

A Bácsborsódon Weisz László néven született fotóművész festett is. Az alábbi Telefonkép című festménye 6,087 millió dollárért cserélt gazdát és került a New York-i MoMA tulajdonába.
Gondolom volt akit szíven ütött a kép, mert úgy érezte ez tényleg a valóság.
Még az a szerencse, a zeneirodalomban, manapság már inkább zeneiparnak nevezett területen a hangzó anyagra nem működik ez az egyedi darabok kereskedők, műkincsárverők általi árfelhajtó befektetői üzletelése. Mert "A zene mindenkié" /Kodály/
A zene területén a sokszorosítás, egy-az-egyben másolat nem minősül hamisítványnak (általában).

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10354
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

istvan01 írta:
2020.10.18., vas. 07:42
Ez nem művészet ági tendencia csupán. A művit, műanyagot, valóság gyenge másolatát könnyebb gyártani, könnyebb eladni a világcsúcsra fejlődött marketingtechnikával. Onnantól a népek szeretni és vágyni fognak rá, mert ez a fogyasztói társadalom motorja.
A valóság mesterséges másolása valóban rémesen gagyi tud lenni, de szerintem a zeneiparban nem ez a jellemző, maximum a költséghatékony mulatós szinti műfajban, ahol a zenekart gépekkel helyettesítik. Általában nem a másolás és a becsapás a fő hajtóerő sem a zenészeknél, sem a zeneszerzőknél, sem a technikai stábnál, amikor szintetikus eszközöket, effekteket, módszereket alkalmaznak. Talán egy kivétel van, a térhatás, amit valóban sokszor mesterségesen állítanak elő, mivel általában nincs lehetőség az elképzeléseknek megfelelő, valós térben rögzíteni az anyagot. Emiatt lehet prüszkölni, némileg jogosan, de ez egy tisztán pénzügyi probléma, nem elvi kérdés. Az amúgy sem olcsó zenei kiadványok még drágábbak lennének, ha mindet ideális körülmények között készítenék.

Az apró házi stúdiók elterjedése alaposan átrendezte a szakma belső erőviszonyait és sokaknak okozott elviselhetetlen károkat, de ez egy megállíthatatlan folyamat. Sok szempontból kritizálható, de arra biztosan jó, hogy megmutassa, az alkotók számára mi fontos és mi lényegtelen. Úgy tűnik, a maximális hangminőség az utóbbi kosárban van a legtöbbeknél és a sikerlistákat látva úgy tűnik, a közönségnek sem ez a legfontosabb, tehát találkozik a kínálat és a kereslet. Másként nem is működhetne a zenei ipar.

Online
Avatar
cables
Törzsgárda
Törzsgárda
Hozzászólások: 5070
Csatlakozott: 2012.07.04., szer. 13:21
Értékelés: 2050

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: cables »

Érdekes téma ez a valóság, meg annak ábrázolása.

Nemrég olvastam egy cikket az Artportálon:

Nincs nála ismertebb magyar művész a világon. 125 éve született Moholy-Nagy László

A Bácsborsódon Weisz László néven született fotóművész festett is. Az alábbi Telefonkép című festménye 6,087 millió dollárért cserélt gazdát és került a New York-i MoMA tulajdonába.

Moholy.jpg
Moholy.jpg (24.83 KiB) Megtekintve 1768 alkalommal

Gondolom volt akit szíven ütött a kép, mert úgy érezte ez tényleg a valóság.

Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4636
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 3102

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: istvan01 »

fapaci írta:
2020.10.18., vas. 00:58
LIMAR írta:
2020.10.17., szomb. 21:54
A valóság ma senkit sem érdekel.
Melyik művészeti ágban elvárás a "valóság" hűséges közvetítése? Ezen elég gyorsan túllendült az irodalom, festészet, szobrászat, de még a fotózás is. Miért pont a zenétől várjuk el?
Ez nem művészet ági tendencia csupán. A művit, műanyagot, valóság gyenge másolatát könnyebb gyártani, könnyebb eladni a világcsúcsra fejlődött marketingtechnikával. Onnantól a népek szeretni és vágyni fognak rá, mert ez a fogyasztói társadalom motorja.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10354
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

LIMAR írta:
2020.10.17., szomb. 21:54
A valóság ma senkit sem érdekel.
Melyik művészeti ágban elvárás a "valóság" hűséges közvetítése? Ezen elég gyorsan túllendült az irodalom, festészet, szobrászat, de még a fotózás is. Miért pont a zenétől várjuk el?

LIMAR
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1392
Csatlakozott: 2017.04.27., csüt. 18:06
Értékelés: 3332
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: LIMAR »

asebestyen írta:
2020.10.17., szomb. 20:34
...
Szerintem a busz megy az utcán vagy se, nyikorog-e a székláb, hallani-e a kotta lapozását pont a zenehallgatót nem érdekli, a neszelő hifistát annál inkább.
....
Kicsit félre értettél.
Pont azért hoztam ezt a példát, mert a mai elvárások szerint ez elfogadhatatlan lenne egy felvételen. Nem ettől lesz jobb egy felvétel.
A legtöbb hifistát ezek a zajok rettenetesen irritálják, ahogy az LP-hez tartozó kisebb, nagyobb zajok is. Nem tudnak elvonatkoztatni ezektől. Ők ezért sem járnak koncertekre, mert ott a szomszéd szuszog, netán köhög, kifújja az orrát, zörög.... A CD-ről sokkal jobb minden - szerintük. És pláne otthon a rendszerükön. Pedig egy élő zenei élményhez ezek is hozzátartoznak, csak sokan nem tudnak elvonatkoztatni ezektől. (a neszeket hajhászók egy másik történet)
A kevés mikrofonos felvételek spektrálisan sokkal közelebb állnak ahhoz, amit az ember az adott helyen a saját fülével hallott volna (vagy egy akusztikus koncerten hall). Teljesen más egy hangszer hangja 10 m-ről, mint 10 cm-ről. Mi a felvételek 99%-ában olyan hangokat hallgatunk a mai felvételeinken, amit a valóságban esélyünk sincs hallani. Viszont pont ez a cél. Ahogy video technikában is. Kit érdekelne egy olyan TV, amin azt látjuk, mint ha kinéznénk az ablakon. Azzal a képpel eladhatatlan lenne egy is. Álomvilágot kell teremteni a nézőnek és a hallgatónak. A valóság ma senkit sem érdekel.

Avatar
La_Valse
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 970
Csatlakozott: 2014.12.04., csüt. 10:55
Értékelés: 580

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: La_Valse »

Manapság is készülnek így felvételek.
ONF.jpg
ONF.jpg (620.81 KiB) Megtekintve 1863 alkalommal
"Az ördög nem olyan szörnyű, mint a matematikai modellje!" (Wavebourn)

Online
Avatar
asebestyen
Kiemelt Moderátor
Kiemelt Moderátor
Hozzászólások: 5859
Csatlakozott: 2017.11.26., vas. 10:59
Értékelés: 7195
Tartózkodási hely: Bokod

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: asebestyen »

LIMAR írta:
2020.10.17., szomb. 19:43
Erre azért nagy összegben ne köss fogadásokat!

A probléma gyökere maga a "stúdió". Akkoriban nem 20 nm-es (jó esetben) agyon csillapított kuckókban dolgoztak, hanem valós hangversenytermekben, operaházakban, hatalmas méretű felvételi stúdiókban (Abbey Road, Sofiensaal...).
A felvételek utólagos manipulációja minimális volt. A rögzítendő hanginformáció sokkal (nagyságrendekkel) kevesebb manipuláción ment keresztül, mint ma, ameddig eljut a hanghordozóhoz, majd a hallgatóhoz. Valós térben együtt zenéltek az előadók. Ez azért átjön a felvételeken, ahogy az is, ha néha elmegy egy busz az utcán. A mai elvárások szerint ez elfogadhatatlan. Mégis ettől lesz élő, hihető az előadás, nem a "tökéletes", egymás után század másodperc pontossággal rögzített hangoktól, amiknek egy hifista nagyon örül, egy zenehallgató már nem annyira.
A mai technikailag "tökéletesebb" stúdiók nagy száma, azok olcsósága magával hozta a tömegtermelést, ezzel a felvételek átlagszínvonalának dráma csökkenését. Nincs szükség zseniális hangmérnökökre, zenekarokra (akik képesek hibátlanul eljátszani együtt akár 20 percet is). Felveszik a hangszereket egyenként, majd a "hangmérnök" a számítógép előtt ülve összerakja képessége szerint a felvétel anyagát. Gyakorlatilag tehetségtelen zenészek és főleg zenekarok is képesek elfogadható minőségű felvételeket kiadni, amik akár még "jól" is szólnak, de művészeti értéke a felvételeiknek egyenlő a nullával.
A mai tömegtermelésnek, az eldobható fogyasztási cikkeknek ezek a felvételek tökéletesen megfelelnek.
Komoly produkciók, az 1 szál zongorától a nagyzenekarig ma is komoly kiadónál vannak és komoly stúdiókban rögzítenek, készítenek elő kiadásra. Ami plusz, hogy ma már úgy is lehet kiadni felvételt, hogy nem vagy top, stb, de ezek nem veszik el a helyet és nem konkurálnak a mai nagyokkal semmiben. Sőt, ahogy a Silk apánk is mondja, ma feltöltöd a magad által előadott, rögzített, masterelt felvételt a netre és máris, abban a pillanatban mellé lehet tenni egy világszinvonalú felvételnek és egyből ordít a különbség bárki számára (teljesen laikus Piroska néni számára is) minden szempontból. Szerintem a tehetséget, a munkát, a tudást se régen, se ma, se soha a büdös életbe nem lehet semmi mással pótolni, nem lehet megspórolni, kikerülni. Szóval ugyanolyan szükség van mindenre mint annó, sőt, és mindig is szükség is lesz.
Szerintem a busz megy az utcán vagy se, nyikorog-e a székláb, hallani-e a kotta lapozását pont a zenehallgatót nem érdekli, a neszelő hifistát annál inkább.
A stúdiók ma is baromi drágák, ha a felszereltség olyan és az azt használó személyzet is olyan. Mitől lenne olcsóbb? 1db normális ének mikrofon 2-3m Ft. A hangmérnök - persze melyik a sok féléből - keveri a sávokat, beállítva az arányokat. Mondjuk egy 2 mikrofonos vagy kevés mikrofonos felvételnél meg a mikrofon választás és azok elhelyezése ugyanezt a célt szolgálta. Melyikkel lehet pontosabban beállítani? Pláne, ha hozzávesszük, hogy a mikrofon teljesen másként "hall", mint az ember, a nagyon jó mikrofon is. Átfog akár 120dB-t, a dinamika változásokra tök máshogy reagál, mint a fül, stb.
Nem kötekedés ez, nehogy félreértsd, csak a 100e Ft-os új erősítő sem képviseli a mai HiFi referencia szintjét, ha az a kérdés, mit tud a mai hifi. Ugyanígy a panelszoba "indöbox zenészei" se képviselik a mai hangszeres zenészt, a mai valódi stúdiót, a mai recording, mixing, mastering hangmérnököt. Pedig ezek mind ugyanúgy vannak ma is.
Alces 6 | Mac Mini M1 | Audio-gd Reference 10.32 | Genelec 1031APM aktív monitorok | DIY Oyaide kábelezés



 

Avatar
audioline
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5822
Csatlakozott: 2012.03.20., kedd 10:29
Értékelés: 3160

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: audioline »

Robici írta:
2020.10.17., szomb. 20:19
LIMAR írta:
2020.10.17., szomb. 19:43
A probléma gyökere maga a "stúdió".
Szerintem a probléma gyökere az ember. :D
Fején találtad a szeget. Vagy szöget.

:D
.

Avatar
Robici
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1332
Csatlakozott: 2007.07.24., kedd 08:16
Értékelés: 1137
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Robici »

LIMAR írta:
2020.10.17., szomb. 19:43
A probléma gyökere maga a "stúdió".
Szerintem a probléma gyökere az ember. :D
Huhh, attól lesz élő egy felvétel hogy hallani ahogy elment egy busz az utcán. Sok hajmeresztő dolgot olvastam már ezen a fórumon de még mindig képesek vagytok meglepetést okozni... A hangszerenként felvett nagyzenekar vízióján már meg sem lepődök...

LIMAR
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1392
Csatlakozott: 2017.04.27., csüt. 18:06
Értékelés: 3332
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: LIMAR »

cannonball írta:
2020.10.16., pén. 16:22
...... azért egy 60 éves stúdió hardvernél a mostaniak nem kicsit lehetnek jobbak. .....
Erre azért nagy összegben ne köss fogadásokat!

A probléma gyökere maga a "stúdió". Akkoriban nem 20 nm-es (jó esetben) agyon csillapított kuckókban dolgoztak, hanem valós hangversenytermekben, operaházakban, hatalmas méretű felvételi stúdiókban (Abbey Road, Sofiensaal...).
A felvételek utólagos manipulációja minimális volt. A rögzítendő hanginformáció sokkal (nagyságrendekkel) kevesebb manipuláción ment keresztül, mint ma, ameddig eljut a hanghordozóhoz, majd a hallgatóhoz. Valós térben együtt zenéltek az előadók. Ez azért átjön a felvételeken, ahogy az is, ha néha elmegy egy busz az utcán. A mai elvárások szerint ez elfogadhatatlan. Mégis ettől lesz élő, hihető az előadás, nem a "tökéletes", egymás után század másodperc pontossággal rögzített hangoktól, amiknek egy hifista nagyon örül, egy zenehallgató már nem annyira.
A mai technikailag "tökéletesebb" stúdiók nagy száma, azok olcsósága magával hozta a tömegtermelést, ezzel a felvételek átlagszínvonalának dráma csökkenését. Nincs szükség zseniális hangmérnökökre, zenekarokra (akik képesek hibátlanul eljátszani együtt akár 20 percet is). Felveszik a hangszereket egyenként, majd a "hangmérnök" a számítógép előtt ülve összerakja képessége szerint a felvétel anyagát. Gyakorlatilag tehetségtelen zenészek és főleg zenekarok is képesek elfogadható minőségű felvételeket kiadni, amik akár még "jól" is szólnak, de művészeti értéke a felvételeiknek egyenlő a nullával.
A mai tömegtermelésnek, az eldobható fogyasztási cikkeknek ezek a felvételek tökéletesen megfelelnek.

Avatar
Aszpirin
Kiemelt Moderátor
Kiemelt Moderátor
Hozzászólások: 6090
Csatlakozott: 2018.04.06., pén. 21:30
Értékelés: 5144
Tartózkodási hely: Szár

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Aszpirin »

fapaci írta:
2020.10.17., szomb. 10:26
Aszpirin írta:
2020.10.16., pén. 16:58
Véleményem szerint az, hogy mely felvétel szól "brutálisan jól" egy adott audiofil rendszeren, jobban függ a "brutálisan jó"-ról alkotott szubjektív elképzelésünktől, mint a rendszertől, amelyen hallgatjuk.
No és számodra mit jelent a "brutálisan jó felvétel"?
(Gondolom láttad, hogy ezt a jelzőt nem én kezdtem használni, nekem nem jutna eszembe ilyen szókapcsolat, azért is tettem idézőjelbe. De teljesen értem, mire gondolt avl2).

Számomra azt jelenti, amitől libabőrös leszek, amikor hallgatom. Ami adott esetben úgy adja vissza egy-egy nem-elektromos hangszer hangját, ami az én egyéni, szubjektív belső mintám szerint a legjobb. Amiben nagy a (lokális) dinamika és ami nagy jelenlét-érzetet ad. Nem utolsósorban, ami nekem tetsző stílusú anyagot, nekem tetsző előadásmódban tartalmaz. Mindez együtt. Szóval, ettől biztosan alig kerültél közelebb hozzá, mert nem technikai paraméterekkel fogalmaztam meg, és jól látható, hogy szubjektív, így elég sokat kellene mesélnem magamról és a zenei hátteremről, hogy a “nekem tetsző”-höz még közelebb juss. Mindenesetre őszintén: teljesen hidegen hagy, hogy hogyan mikrofonozták, volt-e egyesek által “piszkos”-nak tartott utómunka, hogy digitális-e vagy analóg a felvétel, és ha digitális, hogyan néz ki egy-egy szám jelalakja a monitoron megjelenítve.
Most ha elkezdek példákat adni, akkor tuti, hogy lesz, aki beleköt valamelyikbe, de néhányat azért csak viszonyításként a legnagyobb kedvenceim közül: Komolyzene: az Amandine Beyer-féle Vivaldi-lemez (ZigZag zöldborítós CD), Dzsessz: Dave Brubeck Quartet At Carnegie Hall (Columbia, megvan full-analóg Speakers Corner reissue LP-n, illetve a CD változat is - jelentős a különbség közöttük, utóbbi kicsit jobban tetszik, pedig nem csak saját rendszeren hallottam már az LP-t sem); dzsessz-világzene fúzió: Djabe: Update (GR1993 2x45 rpm LP, itt egyértelműen az LP-változatot kedvelem jobban - de egyébként megvan szinte mindegyik Djabe-stúdióalbum, zömük LP-n és/vagy DVDA-n, és mindegyik “brutálisan” jól szól az én fülemnek), progrock: After Crying: Megalázottak és megszomorítottak (GONG CD).
Ezek valamelyike biztosan nálam van mindig, ha digitális korongról vagy LP-ről való hallgatózásra megyek.
  • All-in-one Hifi: NAD M33 → Audio Physic Classic 20
  • Fejes rendszer: Mac → RME ADI-2 DAC FS → Hifiman Arya Stealth
  • Házimozi: Oppo 203 | AppleTV 4K → Marantz SR6013 → LG OLED B7 | Dali Opticon HM szett + B.K.Electrinics DoubleGem

Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4636
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 3102

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: istvan01 »

wittao írta:
2020.10.17., szomb. 12:33
istvan01 írta:
2020.10.17., szomb. 12:23
wittao írta:
2020.10.17., szomb. 11:14
Folyamatosan demozunk, es bizony az “otthonrol hozott hang” az nagyon nagyot nyom a latba. Attol valo barmilyen elteres kibillenti a hallgatot a komfortzonajabol. Ha lagyabb az, ha kemenyebb az. Valami “nagyot” kell mutatni, hogy elkezdjen a hallgato komolyabban erdeklodni, fel akarja fedezni ennek a szamara uj hangzasnak az ertekeit.
Igen, van az a fajta (ritkán előforduló?) komfort zóna billenés, amikor az otthoni rendszerhang jobbnak minősül mint az élő, nem hangosított koncert hang.
Most alapvetoen inkabb arra gondoltam, amikor egy hifi bemutatoterembe, vagy egy barathoz, egy masik rendszert meghallgatni megy az ember. Az esetek nagy tobbsegeben nem nullarol indul, es abszolut ertelemben probalja ertekelni, hanem “meri” valamihez. Es ez a valami altalaban az otthoni rendszer.
Persze, értettem az előző példát.
Én már tapasztaltam azt a "kibillenési" esetet is, amikor az illető túlzottan nyitnak, dinamikusnak, túl részletezőnek, fúvósokat nagyon rezesnek találta (rézfúvósok bizony tudnak karcolni élőben is) és ezzel számara kellemetlen hangzásúnak a házi rendszer hangját. Viszont kellemes neki a lágyan, andalítón, egyen laposan (ezt néha meleg hangzásnak nevezik) szóló zene, ehhez szokott hozzá.

Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4636
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 3102

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: istvan01 »

wittao írta:
2020.10.17., szomb. 11:14
Folyamatosan demozunk, es bizony az “otthonrol hozott hang” az nagyon nagyot nyom a latba. Attol valo barmilyen elteres kibillenti a hallgatot a komfortzonajabol. Ha lagyabb az, ha kemenyebb az. Valami “nagyot” kell mutatni, hogy elkezdjen a hallgato komolyabban erdeklodni, fel akarja fedezni ennek a szamara uj hangzasnak az ertekeit.
Igen, van az a fajta (ritkán előforduló?) komfort zóna billenés, amikor az otthoni rendszerhang jobbnak minősül mint az élő, nem hangosított koncert hang.

Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4636
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 3102

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: istvan01 »

fapaci írta:
2020.10.17., szomb. 10:26
Aszpirin írta:
2020.10.16., pén. 16:58
Véleményem szerint az, hogy mely felvétel szól "brutálisan jól" egy adott audiofil rendszeren, jobban függ a "brutálisan jó"-ról alkotott szubjektív elképzelésünktől, mint a rendszertől, amelyen hallgatjuk.
No és számodra mit jelent a "brutálisan jó felvétel"?
Akárhogy kerülgetjük ezt a visszatérő hifis, most "brutális" jellemzőt, ez soha nem lesz egy-egy hallgató szemszögéből /fülszöge kifejezés nincs még :) / igaz és egyértelmű mások számára is. Vagyis amit mi értékelünk zenei és hifis hangzásról (arány a kettő között sem mindenkinél egyforma) az sokban függ a kedvelt zenei műfaj, zenei stílus, előadó és annak játék stílusától, saját hangzás ideáltól és attól a hangtól, hangzástól, amit az otthoni rendszerünknél megszoktunk és elfogadtunk évek alatt, akkor is ha ez kompromisszumos. Amikor értékelünk és véleményezünk hallott zenét más rendszernél, akkor ez lesz a viszonyítási alap és sokaknál referencia.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10354
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »

Aszpirin írta:
2020.10.16., pén. 16:58
Véleményem szerint az, hogy mely felvétel szól "brutálisan jól" egy adott audiofil rendszeren, jobban függ a "brutálisan jó"-ról alkotott szubjektív elképzelésünktől, mint a rendszertől, amelyen hallgatjuk.
No és számodra mit jelent a "brutálisan jó felvétel"?

Avatar
istvan01
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4636
Csatlakozott: 2007.10.21., vas. 17:39
Értékelés: 3102

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: istvan01 »

Aszpirin írta:
2020.10.16., pén. 21:44
istvan01 írta:
2020.10.16., pén. 21:12
Aszpirin írta:
2020.10.16., pén. 16:58

Van egy pár ilyen, számomra brutálisan jól szóló felvétel, amit több - tisztességesen összerakott - rendszeren is meghallgattam már (kvázi tesztanyagként hordom magammal sokszor), és bizony a legtöbb helyen szintén brutálisan jól szóltak az egyebekhez képest - értsd: számomra kihozták a maximumot az adott rendszerből. Véleményem szerint az, hogy mely felvétel szól "brutálisan jól" egy adott audiofil rendszeren, jobban függ a "brutálisan jó"-ról alkotott szubjektív elképzelésünktől, mint a rendszertől, amelyen hallgatjuk. Persze azért rendszer és rendszer között természetesen van különbség.
Nem az a jó rendszer ami a brutálisan jó felvételt brutálisan jól közvetíti, hanem az, ami egy átlagos, vagy átlag alatti minőségű felvételből is kihozza a "figyelj rám, neked szól, odafigyelsz végig, rád is gondolt a zeneszerző ...". Ezt a "brutális" rendszerek közül kevés tudja.
Ezzel egyet is értek teljes mértékben, de nem a “jó rendszerekről” szólt (eddig) a thread (és az én megjegyzésem), hanem a “brutálisan jó” felvételekről. Vagyis a másik oldalról közelítve a témát, illetve az ilyen oldalról való megközelítésben rejlő szubjektív faktorról szóltam. Ez a válaszom Soundmania-nak is.
Igen, látom. Jó zene ajánlásoktól hamar átcsapott a thread "brutális", hifis füllel "TESZT" zenékbe, amiktől én a legtöbb esetben frászt kapok. Részben a számomra zenei zenei érdektelenség, részben a hangszerekbe, torokba dugott közelmikrofonoktól, hatás vadász zenei effektektől, csillogóra-dögösre felmaszterezett mesterséges hangzástól. Persze ezekből egy is elég, nem kell mindnek hallatszani, hogy nekem nem, vagyis ezekkel minősíteni önbecsapás.

Avatar
Robici
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1332
Csatlakozott: 2007.07.24., kedd 08:16
Értékelés: 1137
Kapcsolat:

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Robici »

Aszpirin írta:
2020.10.16., pén. 21:44
Ezzel egyet is értek teljes mértékben, de nem a “jó rendszerekről” szólt (eddig) a thread (és az én megjegyzésem), hanem a “brutálisan jó” felvételekről.
Le se tagadhatná a fórum a hifista jellegét. A felvételekről alig néhány hozzászóláson belül sikerült eljutni a rendszerekig. :D

Avatar
SoundMania
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 5652
Csatlakozott: 2011.05.06., pén. 20:57
Értékelés: 1050

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: SoundMania »

Aszpirin írta:
2020.10.16., pén. 21:44
istvan01 írta:
2020.10.16., pén. 21:12
Aszpirin írta:
2020.10.16., pén. 16:58

Van egy pár ilyen, számomra brutálisan jól szóló felvétel, amit több - tisztességesen összerakott - rendszeren is meghallgattam már (kvázi tesztanyagként hordom magammal sokszor), és bizony a legtöbb helyen szintén brutálisan jól szóltak az egyebekhez képest - értsd: számomra kihozták a maximumot az adott rendszerből. Véleményem szerint az, hogy mely felvétel szól "brutálisan jól" egy adott audiofil rendszeren, jobban függ a "brutálisan jó"-ról alkotott szubjektív elképzelésünktől, mint a rendszertől, amelyen hallgatjuk. Persze azért rendszer és rendszer között természetesen van különbség.
Nem az a jó rendszer ami a brutálisan jó felvételt brutálisan jól közvetíti, hanem az, ami egy átlagos, vagy átlag alatti minőségű felvételből is kihozza a "figyelj rám, neked szól, odafigyelsz végig, rád is gondolt a zeneszerző ...". Ezt a "brutális" rendszerek közül kevés tudja.
Ezzel egyet is értek teljes mértékben, de nem a “jó rendszerekről” szólt (eddig) a thread (és az én megjegyzésem), hanem a “brutálisan jó” felvételekről. Vagyis a másik oldalról közelítve a témát, illetve az ilyen oldalról való megközelítésben rejlő szubjektív faktorról szóltam. Ez a válaszom Soundmania-nak is.
Szerintem mi is a brutálisan jó felvételéről beszéltünk. Csak nem néhány hanem mondjuk 3500-4000-ről.

Avatar
Aszpirin
Kiemelt Moderátor
Kiemelt Moderátor
Hozzászólások: 6090
Csatlakozott: 2018.04.06., pén. 21:30
Értékelés: 5144
Tartózkodási hely: Szár

Re: Általában a hifiről

Hozzászólás Szerző: Aszpirin »

istvan01 írta:
2020.10.16., pén. 21:12
Aszpirin írta:
2020.10.16., pén. 16:58

Van egy pár ilyen, számomra brutálisan jól szóló felvétel, amit több - tisztességesen összerakott - rendszeren is meghallgattam már (kvázi tesztanyagként hordom magammal sokszor), és bizony a legtöbb helyen szintén brutálisan jól szóltak az egyebekhez képest - értsd: számomra kihozták a maximumot az adott rendszerből. Véleményem szerint az, hogy mely felvétel szól "brutálisan jól" egy adott audiofil rendszeren, jobban függ a "brutálisan jó"-ról alkotott szubjektív elképzelésünktől, mint a rendszertől, amelyen hallgatjuk. Persze azért rendszer és rendszer között természetesen van különbség.
Nem az a jó rendszer ami a brutálisan jó felvételt brutálisan jól közvetíti, hanem az, ami egy átlagos, vagy átlag alatti minőségű felvételből is kihozza a "figyelj rám, neked szól, odafigyelsz végig, rád is gondolt a zeneszerző ...". Ezt a "brutális" rendszerek közül kevés tudja.
Ezzel egyet is értek teljes mértékben, de nem a “jó rendszerekről” szólt (eddig) a thread (és az én megjegyzésem), hanem a “brutálisan jó” felvételekről. Vagyis a másik oldalról közelítve a témát, illetve az ilyen oldalról való megközelítésben rejlő szubjektív faktorról szóltam. Ez a válaszom Soundmania-nak is.
  • All-in-one Hifi: NAD M33 → Audio Physic Classic 20
  • Fejes rendszer: Mac → RME ADI-2 DAC FS → Hifiman Arya Stealth
  • Házimozi: Oppo 203 | AppleTV 4K → Marantz SR6013 → LG OLED B7 | Dali Opticon HM szett + B.K.Electrinics DoubleGem

Válasz küldése

Vissza: “Csevegők”