Tisztelt Fórumtársak!
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327

Broadcast

Avatar
Doki
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 294
Csatlakozott: 2003.03.24., hétf. 10:39
Értékelés: 1

Broadcast

Hozzászólás Szerző: Doki »


Kicsi a világ és egy pár hete járt ott egyik kollégám a külső diszktömb karbantartása miatt, ha jól emlékszem. Kéne már egy upgrade a gépetekre :-)
 
kf

Így van . Végül SCSI kártya csere lett a vége... Szoftver upgrade volt, már 5-ös FCP van rajta...
Thomson DPL2000 erőlködő, JBL NSP1 szet, Heco Spirit sub,HTPC, Sanyo PLV-Z1 (BARCO HDTV 1600 projektor-talonban /emoticons/default_sad3.gif" alt=":(" data-emoticon="" srcset="/emoticons/sad@2x.png 2x" width="15" height="15" /> )

Vendég

Broadcast

Hozzászólás Szerző: Vendég »


Igazad van, kicsit pongyolán fogalmaztam. Egyébként Aurora kártyát használunk és Tőletek van a komplett FCP, igaz akkor még 3.0 volt a gépen.

Kicsi a világ és egy pár hete járt ott egyik kollégám a külső diszktömb karbantartása miatt, ha jól emlékszem. Kéne már egy upgrade a gépetekre :-)
 
kf

Avatar
Doki
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 294
Csatlakozott: 2003.03.24., hétf. 10:39
Értékelés: 1

Broadcast

Hozzászólás Szerző: Doki »


Egy AVID XpressPro HD vahy egy FinalCut 5 HD - igazán egyik sem nagy durranás, nincs célhardver, ami a realtime videót számolná, ezért mindent a számítógép processzora számol - háttértártól függően nagyságrendileg 4 millától indul, komplett munkaállomásként, ebben benne vannak a monitorok, lehallgatás, digitalizálókártya (ha kell). Az igazán ütős cuccok jóval drágábbak.
Van egy kis kiegészítenivalóm a hozzászólásodhoz, jövőre lesz 15 éve, hogy Aviddel foglalkozom, van tehát némi infom az ügyben, eladtunk pár százat és néhány milliárd forint értékben.
 
Az Avid Xpress Pro HD (Media Composer, Symphoy, Newscutter, DS Nitris) eseteiben alapvetően a grafikus kártya GPU-ja számítja a valós idejű trükköket és az így előállított 1 darab kombinált layert küldi át a hardveres kodekneknek (Mojo, Mojo SDI, Adrenaline, Nitris) a megjelenítéshez.
Más különben nem lenne lehetséges például az Adrenaline esetében, hogy egy sima Firewire kábellel csatlakozva a külső hardver-processzor akár 8-12 tömörítetlen SD layert is valós időben trükközzön.
A számítógép CPU-ja nem igazán vesz részt a folyamatban. Az Avidnek szabadalmai vannak azügyben, hogyan lehet akár 16 bites precizitással is valós időben a grafikus kártya GPU-ját rávenni, hogy adásminőségben trükköt számoljon.
 
Amennyiben a Final Cut Pro hoz Aja Kona LSe, LHE, vagy Kona 3 kártyát használsz,akkor is hardverrel segített megjelenítés és effekt számítás folyik, a kártyára integrált effekt processzor és Quicktime hardveres kodek segítségével..
 
Ha esetleg 4 misi alatt is akarsz valami ütős vágórendszert akkor azért érdemes egy emailt küldeni.
 
 
 
kf

Igazad van, kicsit pongyolán fogalmaztam. Egyébként Aurora kártyát használunk és Tőletek van a komplett FCP, igaz akkor még 3.0 volt a gépen.
Thomson DPL2000 erőlködő, JBL NSP1 szet, Heco Spirit sub,HTPC, Sanyo PLV-Z1 (BARCO HDTV 1600 projektor-talonban /emoticons/default_sad3.gif" alt=":(" data-emoticon="" srcset="/emoticons/sad@2x.png 2x" width="15" height="15" /> )

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Broadcast

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »


Annak viszont talán már van tanulsága, hogy a tévés rendszerintegrátor cégek szoktak vásárolni egymástól, beszélő viszonyban vannak egymással, sőt néha még egymás tanácsát is kikérik, ha valami olyanba fognak bele, amit a másik már tudottan végigcsinált. Ugyanez hifi kereskedőknél.... 
kf

Igen, ez nekem is szimpatikus. No persze igazán jó broadcast szakemberből kevés van ebben az országban. Ők pedig ismerik egymást, legtöbben barátok is, így nem nagyon tudna két cég összeveszni, max a főnökök. A HiFi számomra is riasztó világ, sárkányok földje. HiFi kereskedő gyakorlatilag bárki lehet (és lesz is), egy stúdiót viszont kevesen tudnak normálisan összedugdosni.

Vendég

Broadcast

Hozzászólás Szerző: Vendég »


Igazad van, de nagyon besötétítené a topicot.
 
Mindenesetre részvétem és elismerésem az ilyen harc nélküli harcok miatt.

Nem is akarnék ilyesmiről itt írogatni (mellesleg sehol másutt sem, ez egy kicsi, jól kialakult erővonalakkal rendelkező piac).
 
Annak viszont talán már van tanulsága, hogy a tévés rendszerintegrátor cégek szoktak vásárolni egymástól, beszélő viszonyban vannak egymással, sőt néha még egymás tanácsát is kikérik, ha valami olyanba fognak bele, amit a másik már tudottan végigcsinált. Ugyanez hifi kereskedőknél....
 
kf

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Broadcast

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »


Kemény harc megy, mert Magyarország kis piac, így csak kevesen élnek meg belőle. Egy stúdióépítési, felújítási megbízás többszázmillió forintos nagyságrend ugyan, de ilyenből kevés van, ráadásul a megrendelő csúnya módon megversenyezteti a beszállítókat. Na ilyenkor aztán néha elszabadul a pokol. Feri erről a világról bővebben is tudna mesélni.

Pont arról lehetne mesélni amikor nem megy kemény harc...... ha van aki érti amit mondok. ...

Igazad van, de nagyon besötétítené a topicot.
 
Mindenesetre részvétem és elismerésem az ilyen harc nélküli harcok miatt.

Vendég

Broadcast

Hozzászólás Szerző: Vendég »


Egy AVID XpressPro HD vahy egy FinalCut 5 HD - igazán egyik sem nagy durranás, nincs célhardver, ami a realtime videót számolná, ezért mindent a számítógép processzora számol - háttértártól függően nagyságrendileg 4 millától indul, komplett munkaállomásként, ebben benne vannak a monitorok, lehallgatás, digitalizálókártya (ha kell). Az igazán ütős cuccok jóval drágábbak.
Van egy kis kiegészítenivalóm a hozzászólásodhoz, jövőre lesz 15 éve, hogy Aviddel foglalkozom, van tehát némi infom az ügyben, eladtunk pár százat és néhány milliárd forint értékben.
 
Az Avid Xpress Pro HD (Media Composer, Symphoy, Newscutter, DS Nitris) eseteiben alapvetően a grafikus kártya GPU-ja számítja a valós idejű trükköket és az így előállított 1 darab kombinált layert küldi át a hardveres kodekneknek (Mojo, Mojo SDI, Adrenaline, Nitris) a megjelenítéshez.
Más különben nem lenne lehetséges például az Adrenaline esetében, hogy egy sima Firewire kábellel csatlakozva a külső hardver-processzor akár 8-12 tömörítetlen SD layert is valós időben trükközzön.
A számítógép CPU-ja nem igazán vesz részt a folyamatban. Az Avidnek szabadalmai vannak azügyben, hogyan lehet akár 16 bites precizitással is valós időben a grafikus kártya GPU-ját rávenni, hogy adásminőségben trükköt számoljon.
 
Amennyiben a Final Cut Pro hoz Aja Kona LSe, LHE, vagy Kona 3 kártyát használsz,akkor is hardverrel segített megjelenítés és effekt számítás folyik, a kártyára integrált effekt processzor és Quicktime hardveres kodek segítségével..
 
Ha esetleg 4 misi alatt is akarsz valami ütős vágórendszert akkor azért érdemes egy emailt küldeni.
 
 
 
kf

Vendég

Broadcast

Hozzászólás Szerző: Vendég »


Kemény harc megy, mert Magyarország kis piac, így csak kevesen élnek meg belőle. Egy stúdióépítési, felújítási megbízás többszázmillió forintos nagyságrend ugyan, de ilyenből kevés van, ráadásul a megrendelő csúnya módon megversenyezteti a beszállítókat. Na ilyenkor aztán néha elszabadul a pokol. Feri erről a világról bővebben is tudna mesélni.

Pont arról lehetne mesélni amikor nem megy kemény harc...... ha van aki érti amit mondok.
Mióta közbeszerzés van, azóta minden tender első olvasása után meg tudtam mondani ki fogja nyerni és egyszer sem tévedtem és nem azért mert a jövőbe látok. Most éppen részesei vagyunk egy elég bonyolult ügynek, az egyik tender során a Fapaci egyik munkahelyének udvari szállítója egy kicsit kérdéses referenciát adott meg, ami miatt a közbesz döntőbizottság szerint ki kellett volna zárni, amit aztán a közbeszerzési döntőbizottság nem fogadott el. Csak mire a döntést kihirdette, addigra már megépült a studió... Alig 80 misi nettó volt az összeg.
 
kf

Avatar
Doki
Kezdő Fórumlakó
Kezdő Fórumlakó
Hozzászólások: 294
Csatlakozott: 2003.03.24., hétf. 10:39
Értékelés: 1

Broadcast

Hozzászólás Szerző: Doki »

Egy AVID XpressPro HD vahy egy FinalCut 5 HD - igazán egyik sem nagy durranás, nincs célhardver, ami a realtime videót számolná, ezért mindent a számítógép processzora számol - háttértártól függően nagyságrendileg 4 millától indul, komplett munkaállomásként, ebben benne vannak a monitorok, lehallgatás, digitalizálókártya (ha kell). Az igazán ütős cuccok jóval drágábbak.
Thomson DPL2000 erőlködő, JBL NSP1 szet, Heco Spirit sub,HTPC, Sanyo PLV-Z1 (BARCO HDTV 1600 projektor-talonban /emoticons/default_sad3.gif" alt=":(" data-emoticon="" srcset="/emoticons/sad@2x.png 2x" width="15" height="15" /> )

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Broadcast

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »


Mellesleg ezeket a progikat, vagy konkrétan ezt a progit használják pl a dvdaudio készítésénél? Mert elég "vicces" ez... ránézve az árára.. aztán meg kb 10 kattintás, és a gépeden is van.. p2p..  kár h nincs mit ilyen minőségben kódolni
No igen, az árak. Ezek leginkább csak nekünk (és a hozzánk hasonló anyagi helyzetben lévőknek) furcsák. Egy alap editor általában 80-150e Ft környékén van, de ehhez még legalább ennyiért kell venni kiegészítőket, hogy jól használható legyen a cucc. Ha egy PCre minden szükséges audio és a munkálatokhoz szükséges egyéb szoftvert meg akarunk vásárolni, bőven milliós nagyságrend jön össze. Ehhez még jön a hardver és a kontrolrendszer, így összességében nagyjából 2 millió Ft egy normális munkaállomás. Videós gépeknél ez akár a duplája is lehet.
 
Nyilván ingyen is hozzá lehet jutni (szinte) bármihez, de lopott szoftverekkel nem tanácsos munkát vállalni. Otthon persze lehet velük szórakozni, de egy cég ezt nem válallhatja fel. A nyár folyamán egyébként volt egy nagy szoftverellenőrzés a budapesti TV-knél. Ilyenkor mindig találnak néhány hitelesítetlen Office csomagot, egyszerűbb crackelt programokat, de azért a munkára használt szoftvereket meg szokták vásárolni mindenhol. Sőt, ha veszel valami célhardvert, nem is nagyon tudod ezt megtenni a hozzá való program megvásárlása nélkül. Fordítva is igaz a dolog néha. Erre példa a piacvezető Digidesign Pro Tools rendszer, ami csak a saját hardvereivel hajlandó működni. Kemény pénzekbe kerül egy ilyen összeállítás, ezért itthoni stúdiótulajdonosok sokáig vakarják a fejüket megvásárlása előtt, de kicsit nyugatabbra amatőr zenészek is megengedhetik maguknak. Nagy megrendelők viszont néha ragaszkodnak hozzá. Pl. filmgyárak elvárják a szinkronstúdióktól, hogy Pro Tools-on készüljön minden. Erre példa a budapesti Masterfilm stúdió és a Disney kapcsolata. A filmgyár azt mondta, hogy neki Pro Tools kell. A stúdió vett is néhány ilyen rendszert nagy pénzért, viszont azóta tele vannak melóval. Sokan nem is hinnék, hogy hány film készül csak a Disney-nél, de minden héten érkezik munka tőlük.

Avatar
tau
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 742
Csatlakozott: 2003.12.16., kedd 15:57
Értékelés: 0

Broadcast

Hozzászólás Szerző: tau »


Ronin, van a neten egy olyan torrent, hogy "How To Make a DTS 5.1 Audio CD Tutorial Videos [vertigo173]", amihez az adobe auditiont használja. Videóval vannak felvéve az egyes lépések.. elég "szájbarágós", de kiindulási alapnak sztem tökéletes.. persze ez csak sztereo felkonvertálása, de onnan hogy már tudsz ezáltal kezelni több csatornát, rajtad múlik, milyen wav anyagból indulsz ki...
mondjuk az mellékes, hogy hiába csináltam sikeresen ezzel egy dts filet, nem sikerült spdifen kiküldeni, pedig 48khzen csináltam... :s
 
Mellesleg ezeket a progikat, vagy konkrétan ezt a progit használják pl a dvdaudio készítésénél?
http://www.etcetera.co.uk/products/DIG028.shtml
http://www.surcode.com/low/products/products.htm
 
Mert elég "vicces" ez... ránézve az árára.. aztán meg kb 10 kattintás, és a gépeden is van.. p2p.. kár h nincs mit ilyen minőségben kódolni

Avatar
Ronin
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1593
Csatlakozott: 2004.07.07., szer. 18:18
Értékelés: 10

Broadcast

Hozzászólás Szerző: Ronin »


Valamilyen szoftvert mostanában meg kéne tanulnom. A lényeg inkább, hogy profi legyen, nem is az egyszerűség, de ha van egyszerű és profi egyben, akkor ne habozz megmondani melyik is az.
Az első programmal lesz csak gondod, mert nagy különbség nincs köztük. Ha egyet megtanulsz kezelni, a többit is hamar kiismered. Mindenképpen sokcsatornás munkával szeretnél kezdeni? Ajánlom figyelmedbe az Audacity programot, ami már tudja az alapszintű funkciókat és ráadásul ingyenes.
 
http://audacity.sourceforge.net/

Nem kell egyenlőre a sok csatorna, de gondoltam olyan programmal szerettetem meg magam, ami már akár ezt is tudja.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Broadcast

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »


DSD-s eljárást használó stúdió van Magyarországon?
Nem tudok róla, de ettől persze még lehet.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Broadcast

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »


Valamilyen szoftvert mostanában meg kéne tanulnom. A lényeg inkább, hogy profi legyen, nem is az egyszerűség, de ha van egyszerű és profi egyben, akkor ne habozz megmondani melyik is az.
Az első programmal lesz csak gondod, mert nagy különbség nincs köztük. Ha egyet megtanulsz kezelni, a többit is hamar kiismered. Mindenképpen sokcsatornás munkával szeretnél kezdeni? Ajánlom figyelmedbe az Audacity programot, ami már tudja az alapszintű funkciókat és ráadásul ingyenes.
 
http://audacity.sourceforge.net/

Avatar
Gordon314
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2634
Csatlakozott: 2003.03.11., kedd 13:19
Értékelés: 4

Broadcast

Hozzászólás Szerző: Gordon314 »


Ronin
 
az egyik legendás eset a Star Wars Tie vadászainak hangjai, amik egy rosszul működő légkondícionáló hangjából készültek
 
jó minőségű felvételhez a végeredménynél magasabb felbontással kell digitalizálni, hogy a kvantálási (?) torzítást elkerüld.
 
Fapaci
DSD-s eljárást használó stúdió van Magyarországon?
gordon314.fw.hu

Avatar
Ronin
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1593
Csatlakozott: 2004.07.07., szer. 18:18
Értékelés: 10

Broadcast

Hozzászólás Szerző: Ronin »


Valamilyen szoftvert mostanában meg kéne tanulnom. A lényeg inkább, hogy profi legyen, nem is az egyszerűség, de ha van egyszerű és profi egyben, akkor ne habozz megmondani melyik is az.
 
Szóval ha már megtanulok egyet, akkor az legyen minden téren használható és jó. Most úgy néz ki, hogy nemsokára lesz egy animáció megrendelésem és az alá is már kéne valami kezdő szintű hangot nyomatni. Semmi bonyolult, de a jövőre nézve majd valami jó program kezelésébe bele kéne tanulnom.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Broadcast

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »


elérhető árú szoftverek között itthon a Sony Sound Forge, Cakewalk Sonar és a Adobe Audition a legelterjedtebb.
Ezek arra is alkalmasak, hogy DD vagy DTS-be tudj készíteni többcsatornás effekteket? Illetve van-e esetleg olyan program, amibe baraksz több hangott több külömböző rétegre. Valahogy megadod neki azt a teret, amiben mondjuk a kamerád van. Megadod neki, hogy a hangforrás és a kamera között esetleg milyen test helyezkedik el. Megadod még azt is, hogy ez milyen irányba van a térben (a tárgyaid, a hangforrásaid, stb) és ő ebből kiszámolja és leeffektezi, hogy minek kb. hogyan kéne szólnia reálisan?
 
Na most gondolom ezt egy hangmérnök nem így fogja megcsinálni, de nincs valami ilyen könnyített kiadású progi, amiben ilyesmi módon lehet egy többcsatis hangot megcsinálni?

Alapesetben ezek a programok 2 csatornára kevernek, de némi fejlesztéssel természetesen sokcsatornásra bővíthetőek. Az így elkészült anyagot aztán olyan módon tömöríted, kódolod, ahogy akarod, meg amilyen encodered van hozzá.
 
A Sonar és az Audition multitrack editor, tehát sok, akár többszáz sávot (vagy ahogy Te írtad, réteget) is tudnak kezelni párhuzamosan, de egymástól függetlenül. Ez valamennyire a belinkelt képen is látszik talán.
 
A videós hangmunka egyik fontos részét fogalmaztad meg, amikor a képen látható közeg hangbeli modellezését írtad le. Valóban törekszünk rá, hogy a kép és a hang összhangban legyen. Ezt effektezéssel, térszimulációval érjük el. Zengetőkkel létrehozzuk a képen látható tér akusztikáját, ezt megtöltjük rá jellemző zörejekkel, illetve elhelyezzük a térben a hangforrásokat.
 
Hogy milyen egyszerűsített szoftver van többcsatornás keverésre, azt most hirtelen nem vágom, de ha nagyon érdekel, utána nézek. Nagyon egyszerűre azért ne számíts!

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Broadcast

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »


Akkor egy kicsit továbblépve az eszmefuttatásom: 
Mi értelme a több milliós berendezéseknek, ha digitálisan meg lehet mindent oldani? Miért kell a több méter széles keverőasztal, miért nem egy PC van lerakva a szoba közepére meg egy-két érintőképernyős monitor és kész? Nem lenne jóval olcsóbb egy egy PC-ről dolgozni? Csak egy két jó felvételhez szükséges eszköz kéne, a többit meg megoldanátok utómunkában. Valamit rosszul gondolok, hiszen ez nem így működik. Mi is ennek az akadálya?
 
És még egy dolog. A mintavételezés miért nem magasabb? Tudom, hogy nem tudnánk úgysem az eredményt kihasználni, hiszen az otthonokban nincs mivel visszajátszani, de ha csak a filmezésre gondolunk, akkor ott is a film jóval nagyobb felbontásban készül, mint amit a DVDre raknak, vagy amit majd a HD lemezekre raknak, sőt szerintem talán még a moziban vetített kép felbontásánál is nagyobban történik a felvétel. Ez a hang esetében nem lenne jobb úgy? Esetleg a jövőre nézve. Lefelé mindig könnyű konvertálni.

A számítógépes hangkezeléssel ma már szinte bármire képesek vagyunk, de csak utómunkában, amikor van idő az egérrel kattintgatni. Élő adásban erre nincs mód, ott a legtöbb funkcióhoz azonnal hozzá kell tudnod férni, ez pedig nem férne el képernyőn. Ezért adásstúdiókban még mindig ott vannak a nagy pultok, amik ugyan belül sok esetben már digitálisak, de megvan még a praktikusan nagy kezelőfelületük is. Itthon viszont nekem is csak egy PC van, de ezen csak utómunkát végzek.
 
Nagyon menő (és gazdag) stúdiókban már terjed a 192 kHz/24 bit mintavételezés, de a jellemző érték ma még a 96 kHz/24 bit zenei stúdióknál, TV-kben pedig a 48 kHz/16 bit. A nagyobb felbontásnak igazából addig van jelentősége, amíg a beavatkozások, átalakítások folynak, ott viszont jó, ha van tartalék, mert bizony a digitális beavatkozások is rontanak a minőségen. A végeredményt viszont lekonvertálják 44 kHz/16 bitre a sokszorosítás és sugárzás fogyatékosságai miatt. A helyzet a jövőben változni fog, ha beindulnak és elterjednek a full digitális HD adók, de itthon erre még jópár évet várni kell. Japán és az USA néhány évvel előrébb jár már ebben is.

Avatar
Ronin
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1593
Csatlakozott: 2004.07.07., szer. 18:18
Értékelés: 10

Broadcast

Hozzászólás Szerző: Ronin »


elérhető árú szoftverek között itthon a Sony Sound Forge, Cakewalk Sonar és a Adobe Audition a legelterjedtebb.
Ezek arra is alkalmasak, hogy DD vagy DTS-be tudj készíteni többcsatornás effekteket? Illetve van-e esetleg olyan program, amibe baraksz több hangott több külömböző rétegre. Valahogy megadod neki azt a teret, amiben mondjuk a kamerád van. Megadod neki, hogy a hangforrás és a kamera között esetleg milyen test helyezkedik el. Megadod még azt is, hogy ez milyen irányba van a térben (a tárgyaid, a hangforrásaid, stb) és ő ebből kiszámolja és leeffektezi, hogy minek kb. hogyan kéne szólnia reálisan?
 
Na most gondolom ezt egy hangmérnök nem így fogja megcsinálni, de nincs valami ilyen könnyített kiadású progi, amiben ilyesmi módon lehet egy többcsatis hangot megcsinálni?
 
Pl. Ez a hangszámítás már régóta el van terjedve. Gyakorlatilag az EAX hasonló képpen működik (csak ugyi azt játékok alá fejlesztették). De a lényege, hogy visszhangot, ilyen-olyan hangtorzulásokat, térbeli leképzést és egyéb ficsőröket is számol.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Broadcast

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »


Egy másik kérdés, hogy pl. film effektezéshez milyen programot érdemes használni? Tehát mondjuk egy sci-fi-hez akarnál csinálni valami effektet (mondjuk egy ionágyúval szétlőnek egy űrhajót ), vagy bármi más olyan hangot, amit az életből nem tudsz felvenni, akkor hogyan álsz neki a munkának? Mi a kiindulóalap? Felveszel valami hangot, amit összeeffektezel, vagy teljesen 0-ról kezded csak digitálisan?

Ha valami hangeffektre van szükség, 3 lehetőség van:
 
1. Felveszed a hangot valahol élőben.
 
2. Keresgélsz az arhivumban. Ma már nagy választékban és elérhető áron lehet vásárolni effektcsomagokat CD-n, DVD-n, de a Netről is lehet vadászni. Nekem is komoly gyűjteményem van, ami úgy néz ki, hogy mondjuk ajtónyikorgásból van kb. 50 féle. Ezeket persze még meg is lehet változtatni utómunkával, így a készlet a végtelenségig bővíthető.
 
3. Szintetizálod processzorokkal, effektekkel.
 
Ionágyú esetén az első verzió nem igazán járható.
 
A komolyabb audio editor programok alapszinten videót is kezelnek, tehát a képanyagot be tudod tölteni, így hangszerkesztés közben azt is látod, ami elengedhetetlen. Az elérhető árú szoftverek között itthon a Sony Sound Forge, Cakewalk Sonar és a Adobe Audition a legelterjedtebb. Ezek önmagukban is használhatóak alapszinten, de tudásuk bővíthető külön vásárolható kiegészítőkkel (pluginek). Én videós munkákhoz a Sonart szeretem használni, ez kb. így néz ki:

Avatar
Ronin
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1593
Csatlakozott: 2004.07.07., szer. 18:18
Értékelés: 10

Broadcast

Hozzászólás Szerző: Ronin »


Akkor egy kicsit továbblépve az eszmefuttatásom:
 
Mi értelme a több milliós berendezéseknek, ha digitálisan meg lehet mindent oldani? Miért kell a több méter széles keverőasztal, miért nem egy PC van lerakva a szoba közepére meg egy-két érintőképernyős monitor és kész? Nem lenne jóval olcsóbb egy egy PC-ről dolgozni? Csak egy két jó felvételhez szükséges eszköz kéne, a többit meg megoldanátok utómunkában. Valamit rosszul gondolok, hiszen ez nem így működik. Mi is ennek az akadálya?
 
És még egy dolog. A mintavételezés miért nem magasabb? Tudom, hogy nem tudnánk úgysem az eredményt kihasználni, hiszen az otthonokban nincs mivel visszajátszani, de ha csak a filmezésre gondolunk, akkor ott is a film jóval nagyobb felbontásban készül, mint amit a DVDre raknak, vagy amit majd a HD lemezekre raknak, sőt szerintem talán még a moziban vetített kép felbontásánál is nagyobban történik a felvétel. Ez a hang esetében nem lenne jobb úgy? Esetleg a jövőre nézve. Lefelé mindig könnyű konvertálni.

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Broadcast

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »


...Teszem azt valami iszonyatos túrlmintavételezett felvétellel (akkora mintavételezéssel, amit csak bír felvételkor egy komolyabb berendezés), akkor azt egy sima számítógéppel a megfelelő programokkal lehet közel stúdió minőségben szerkezteni? Nekem az lenne a logikus, hogy igen, de olyat még nem láttam, hogy ilyet csinálnának.
Remélem, jól értem a kérdésed. Tehát egy stúdióból kikerülő anyagot lehet-e otthoni PC-vel editálni?
 
Egyértelműen igen. A jel oldaláról nézve 44, 48, 96 kHz / 16, 24 bit felbontásokat használnak a stúdiókban, ezeket bármelyik modern PC tudja kezelni. Ma már a stúdiókban is átvette a PC a hatalmat, a néhány évvel ezelőtti Mac uralom után. Hangszerkesztéshez amúgy sem kell nagy gépteljesítmény. Inkább a szoftver a kulcskérdés, de ezek nagy része is elfut otthoni PC-n. Én is szívesebben dolgozom otthon.

Avatar
Ronin
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1593
Csatlakozott: 2004.07.07., szer. 18:18
Értékelés: 10

Broadcast

Hozzászólás Szerző: Ronin »


Na nekem is lenne egy-két kérdésem. Ha feltételezzük, hogy csak digitális anyaggal dolgozunk. Teszem azt valami iszonyatos túrlmintavételezett felvétellel (akkora mintavételezéssel, amit csak bír felvételkor egy komolyabb berendezés), akkor azt egy sima számítógéppel a megfelelő programokkal lehet közel stúdió minőségben szerkezteni? Nekem az lenne a logikus, hogy igen, de olyat még nem láttam, hogy ilyet csinálnának.
 
Egy másik kérdés, hogy pl. film effektezéshez milyen programot érdemes használni? Tehát mondjuk egy sci-fi-hez akarnál csinálni valami effektet (mondjuk egy ionágyúval szétlőnek egy űrhajót ), vagy bármi más olyan hangot, amit az életből nem tudsz felvenni, akkor hogyan álsz neki a munkának? Mi a kiindulóalap? Felveszel valami hangot, amit összeeffektezel, vagy teljesen 0-ról kezded csak digitálisan?

Avatar
tau
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 742
Csatlakozott: 2003.12.16., kedd 15:57
Értékelés: 0

Broadcast

Hozzászólás Szerző: tau »


ráadásul a megrendelő csúnya módon megversenyezteti a beszállítókat. Na ilyenkor aztán néha elszabadul a pokol
igen, épp erről találtam cikket

Avatar
Luxor Audio
Otthon vagyok
Otthon vagyok
Hozzászólások: 15210
Csatlakozott: 2003.03.27., csüt. 22:09
Értékelés: 10353
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Broadcast

Hozzászólás Szerző: Luxor Audio »


pennáékról igen tudom h az egyik legnagyobb ilyen cég, olvastam róluk egy-két újságcikket, nemsemmi ott is milyen harc megy 2 két nagy cég között a piacon.. 
Kemény harc megy, mert Magyarország kis piac, így csak kevesen élnek meg belőle. Egy stúdióépítési, felújítási megbízás többszázmillió forintos nagyságrend ugyan, de ilyenből kevés van, ráadásul a megrendelő csúnya módon megversenyezteti a beszállítókat. Na ilyenkor aztán néha elszabadul a pokol. Feri erről a világról bővebben is tudna mesélni.

Válasz küldése

Vissza: “Hardver”