Tisztelt Fórumtársak!
Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezt a szigetet, szükségünk van bevételre. Te is támogathatsz minket, ha azt szeretnéd, hogy sokáig és stabilan tudjunk működni. Amennyiben élsz ezzel a lehetőséggel, azt mi megköszönjük!
viewtopic.php?f=100&t=199327

MM és MC pickup-ok

Vendég

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: Vendég »


Csakhogy tudomásom szerint az S szériás Benzek szárában sincs előredöntve a tű,

A Benz S Class-ban (előző széria) pont ugyanaz a tű van, mint az Allaerts-ben, azaz FG S. És mivel a Gyger a boronra ragasztva szállítja a tűket a tűszárral együtt, így az pont úgy áll minden hangszedőben.
 
A képen FG S tűk a Benz Micro-tól származnak.
Talán látszik a tűk szöge a tűszárhoz képest.


Vendég

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: Vendég »


bta!
 
Nem ugyanarról a dologról beszélünk. Volt egy kijelentés, miszerint elvileg az a legjobb, ha pontszerűen érintkezik a tű a barázdával. Én erre elvi síkon válaszoltam, hogy akkor tök mindegy a VTA.
Természetesen a valóság más, de én egy elvi feltételezésre válaszoltam.
 
Nem tudom, hogy ez az oldal ismert-e, de van benne némi felhasználható információ.
 
http://www.soundfountain.com/amb/ttadjust.html
 
Amúgy meg szerintem tök unalmassá vált ez a beszélgetés, mert semmivel sem visz közelebb a zenehallgatáshoz.
 
Igazából mindannyiunk azt akarja, hogy az LP-ről visszajátszott zene örömet okozzon neki. Ehhez meg hagyni kéne mindenkit. Ha valaki kúpos tűvel és 0 fok VTA-val, akkor azzal, ha valaki MR tűvel és 20 fok VTA-val, akkor azzal.
 
Be is kéne zárni szerintem ezt a témát, mert már a gumicsont rágásához hasonlít.
 
A képhez tartozó szöveg:
Let us view the other drawings. 
A represents the theoretical ideal: CRA, VCA, SRA and VTA are all the same, they coincide.
 
In B the stylus is perpendicular to the record's surface, but the Vertical Tracking Angle is incorrect. Because the stylus is incorrectly mounted at the end of the cantilever, the diamond tip is not in a position to read the indentations in the groove correctly. The best thing to do is to make a height adjustment at the pivot.
 
C shows the case when the groove is cut under a wider angle than the prescribed 20º. The correct position of the stylus of the cartridge can only be found by making a substantial height adjustment at the pivot, or by puttin a wedge in between the cartridge and headshell.
 
The best advice is to adjust the arm at its basis (pivot) in such a way that the best sound reproduction for most records is obtained.
 
The VTA will generally vary when playing a record which is not completely flat or is warped.
If there is continuous variation in arm movement (up and down and/or swinging excessively) when playing a perfectly pressed Lp, than it could well be that the arm is too heavy for your cartridge. Your cartridge has probably a high compliance and needs a lighter arm. Check the parameters of arm and cartridge. See: Phono Cartridge Optimizing
 
It is very important to set the correct VTA if you want to obtain a detailed sound with beautiful high frequencies, with warmth and attack at the same time. Lowering the arm at the pivot so that the cartridge will lean slightly back will give a round and less detailed midband. Adjusting the arm at the pivot so that the cartridge leans more forward gives a more detailed sound. If the cartridge leans too far forward the sound becomes hollow and unnatural, the harmonics will suffer. Especially with fineline diamond tips and the Van den Hul-tip the precise VTA is of the utmost importance. You have to find the best adjustment for harmonious sound which has a lot of fine detail at the same time. So listen carefully! In the end the determination of the best VTA can only be done by ear.



Vendég

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: Vendég »


Amúgy csak elvi síkon: ha mondjuk a tű valóban csak pontszerűen érintkezne a barázdával, akkor mi értelme lenne a VTA-val foglalkozni. Egy golyót akárhogy belehelyezhetsz egy V alakú vályúba, az csakis egyféleképpen fekszik fel oda.Nem?

Nem egészen
Először is, egymáshoz nyomott anyagok között pontszerű érintkezés csak akkor lehetséges, ha mindkettő tökéletesen rugalmatlan. A hanglemez ugye nem az. Másodszor, lehetne akármilyen vonalú a tűprofil rajz szerinti keresztmetszete - ha nem lenne rugalmas alakváltozás, akkor a barázdafalakkal a legjobb esetben is csak kettő (nulla felületű) vonalban érintkezne. Harmadszor, ha a vályú egy modulált barázdához hasonlatosan folyamatosan irányt változtat, miközben a golyó nem fordulhat el, akkor az érintési pontok (felületek) az irányváltoztatás szögétől és meredekségétől függően "vándorolnak" a golyó felszínén. Ebből adódik a japán fickó által vázolt és jól elszámolt torzítás, amit azért jó lenne minimalizálni. A gyakorlat viszont azt mutatja, hogy a gyártók tudják mit csinálnak, tehát a hangszedő tetejét célszerű nagyjából vízszintesen tartani, a finombeállítást pedig fülre kell elvégezni. Kivételes esetektől eltekintve, a VTA adjuster még egy Rega karhoz is kötelező tartozék (kéne legyen).

Vendég

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: Vendég »


Na most ha ezt ráteszed a lemezre, az még egy kicsit hátrahajlik a tűerő miatt és máris beáll a 20 fok körüli VTA. Amúgy ezt az FG S tűt/tűszárat használta a Benz Micro is az S Class szériájában és a régebbi csúcs hangszedőiben.
Csakhogy tudomásom szerint az S szériás Benzek szárában sincs előredöntve a tű, a Linn hangszedőkben sem... és sorolhatnánk az összes jól ismert márkát. A felhasználó által "VTA-korrigálva" egyszerűen nem szólnak jól, és ezt már sokan leírták. Roy Gregory például biztosan nem olvasta Darvast ("Utazás a lemezjátszó körül"), klasszisokkal jobb gépeken tesztelt, a lényeget tekintve mégis ugyanaz jött ki neki. Allaerts a konstrukció szintjén(!) oldotta meg, hogy a hang előredöntött tűvel legyen egyensúlyban, ami nem éppen ugyanaz. Kivétel, ami erősíti a (gyakorlati) szabályt. Persze, az ő hangszedői több szempontból is különlegesek.

Vendég

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: Vendég »


Nem is tudom, kinek válaszoljak először.
 
Elvileg az az ideális ha a tű minél kisebb felületen érinti a barázda oldalfalát ,értelemszerűen a felületi nyomás azon a parányi ponton hatalmas nagy lesz (több száz kg nagyságrendű) ,emiatt a tű koptatja a lemezt és persze önmaga is kopik lejátszás közben .
 
Nem, nem, nem.
Pont emiatt találták ki a minél nagyobb felületen érintkező tűprofilokat.
Mr. VdH még hőkamerás méréseket is végzett, hogy olyan tűprofilt alakítson ki, ami a lehető legkisebb nyomással (nem kg, mert az tömeg mértékegység) terhelje a barázda falát. Ezáltal saját magát és a barázdát is megkímélve a pontszerűen érintkező tűprofilok által okozott koptató hatástól.
 
Amúgy csak elvi síkon: ha mondjuk a tű valóban csak pontszerűen érintkezne a barázdával, akkor mi értelme lenne a VTA-val foglalkozni. Egy golyót akárhogy belehelyezhetsz egy V alakú vályúba, az csakis egyféleképpen fekszik fel oda.
Nem?
Billentheted te azt előre, meg hátra, az pont ugyanúgy áll, a vályúnak pont ugyanazt a pontját érinti.
Nem?
 
A jelenlegi IEC WMA szabvány: 20 fok.
The current IEC standard of 20 degree is the final VMA after springback. Cartridges should be tracking it at around 20 degree VTA.
 
bta!
Látni szeretném egy ily módon beállított Linn Sondek LP12 lemezjátszó közeli, kb lemeztányér magasságból készült fotóját. Furdal a kíváncsiság, vajon miféle High End segédeszközzel kell több centiméterrel megemelni a kart a bakon, hiszen már volt róla szó, hogy gyári állapotban korlátozott a lehetőség. A Linn cég nyilván nem tartja fontosnak. Biztos nem értenek hozzá:-)
 
Igyekszem csakis tényszerűen válaszolni nem kevéssé provokatív beírásodra.
 
Ha megnézel egy modern hangszedő modern tű/tűszár kialakítását, láthatod, hogy a belinkelt móricka ábrával köszönő viszonyban sincsenek. Ma már nem törik meg vízszintesen a tű felfogató lapított csövecskét (tűszárat). Az ősi kúpos tűknél a fentebb kitárgyaltak miatt az ilyen kialakításnak semmi jelentősége nem volt.
 
De nézd meg a Jan Allaerts képét, ami egy Fritz Gyger S tűprofilt használ.
Azért forgattam be, hogy közel vízszintes hangszedő ház mellett lássuk, hogy a tű mennyire előrefelé hajlik. Gyakorlatilag merőleges a tűszárra. Na most ha ezt ráteszed a lemezre, az még egy kicsit hátrahajlik a tűerő miatt és máris beáll a 20 fok körüli VTA. Amúgy ezt az FG S tűt/tűszárat használta a Benz Micro is az S Class szériájában és a régebbi csúcs hangszedőiben.



Avatar
Klangfilm
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 917
Csatlakozott: 2009.04.23., csüt. 09:32
Értékelés: 1

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: Klangfilm »


 
Nana ! Az igencsak hátrányosan befolyásolná a lemez élettartamát .... 
 
Nagyon nem mindegy ,hogy vágjuk a lemezt vagy visszajátsszuk . A tűprofilok és szögek is ehhez kell ,hogy igazodjanak . (a lejátszótű nem vésheti ki a lemez barázdáját  -pontosabban csak elhanyagolható mértékben )

Mivel a vágótű gyakorlatilag 90 fokos egyenes oldalú, így egy V alakú barázdát vág, ami előre felé dől kb. 15-20 fokkal.
A lejátszó tűk csak sokkal kisebb felületen érintkeznek, mivel nem V alakú profillal rendelkeznek szemből.
Minél nagyobb felületen érintkeznek a barázdával, annál fontosabb, hogy kövessék az előre dőlő vágási profilt, különben időben különböző eseményeket kellene lekövetnie a tűnek, mivel ha az érintkező felület alja előrébb van, mint a teteje (kis VTA), akkor a teteje időben előbb lévő hangot követ és a helyzet fordított túl nagy VTA esetében.
 
A kúpos és az elliptikus tűk kevésbé érzékenyek a VTA-ra, mivel szinte egy pontban érintkeznek a barázdával, így (ugyan azt a pontot jobban terhelik) a barázda egyidejű eseményeit tapogatják.
 
A kisebb barázda terhelésű Fineline, Micro Ridge profilok érzékenyebbek a VTA beállítására.
 
Attól nem kell tartani, hogy ezek kivésik a barázdát, vagy károsítják, mivel a végük lekerekített és nem érintkezik a V alakú barázda aljával.
Pont akkor terhelik jobban a barázdát, ha nem fekszenek bele a V alakú profilba és a teljes érintkező felületük nem azonos idejű vágást tapogat le.

"Sőt az sem baj, ha a tű barázdával érintkező profilja a legközelebb áll a vágógép tűprofiljához."
 
Nos ,én igazából ezt az állítást szeretném megcáfolni . Ugyebár a vágótű teljes felületen érintkezik a barázdafallal -mivelhogy ő maga vágja azt ki a lakkrétegből - ,viszont lejátszáskor (a lakklemezeket is lejátsszák minimum egyszer a gyártás során) a hangszedő tűje semmiképp sem érintkezhet teljes felületen a barázdafallal .
Tehát a vágótűtől alapvetően eltérő alakú ,éles felületektől teljesen mentes lejátszótű szükséges .
Elvileg az az ideális ha a tű minél kisebb felületen érinti a barázda oldalfalát ,értelemszerűen a felületi nyomás azon a parányi ponton hatalmas nagy lesz (több száz kg nagyságrendű) ,emiatt a tű koptatja a lemezt és persze önmaga is kopik lejátszás közben .
 
"Mivel a vágótű gyakorlatilag 90 fokos egyenes oldalú, így egy V alakú barázdát vág, ami előre felé dől kb. 15-20 fokkal. "
 
Csak az Ortofon rendszerű vágófejeknél alkalmazzák a kb. 20 fokos vágási szöget (technológiai okokból) ,a Neumann/Westrex rendszernél a vágótű függőlegesen hatol a lakklemez felületébe .
 
"Attól nem kell tartani, hogy ezek kivésik a barázdát, vagy károsítják, mivel a végük lekerekített és nem érintkezik a V alakú barázda aljával."
 
Persze hogy nem forgácsolják ki a barázdát a lejátszótűk -ezt én sem állítottam- ,de fizikai tény ,hogy a tökéletesen gömbölyített felületű tűk is választanak le mikroszkópikus méretű anyagot a barázda faláról a lejátszás során ,sőt a hatalmas felületi nyomás és súrlódás miatt hőhatás is létrejön .
 
 
Végül beteszek ide egy hiánypótló képet a vágótűk élszögeiről :


Vendég

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: Vendég »


Mivel kábellel van átkábelezve a kar?
Ezt ő tudná pontosan megmondani.
Szerintem Clearaudio, mert emlékeim szerint a VdH MCS 150 M nem így néz ki és a saruk sem VdH.

Vendég

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: Vendég »


Pont akkor terhelik jobban a barázdát, ha nem fekszenek bele a V alakú profilba
A tű a lejátszás során akkor nem fekszik bele a barázdaprofliba, ha például kibillenti onnan egy porszem vagy a fefüggesztés nem engedi meg, hogy képes legyen követni a barázda modulációját. De hogy jön ez ide?

Avatar
greenbio
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1816
Csatlakozott: 2008.01.26., szomb. 18:22
Értékelés: 382

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: greenbio »


Pont az imént tettem be egy MR profilú Benz Micro ACE S MR-t egy Rega P3/RB300-ba. 
Eszelősen jól szól. Mondjuk az is közre játszik, hogy Szalai Laci átkábelezte az RB300-at, így az amúgy rettenetesen silány gyári kábele nem fogja vissza a hangszedőt.
 


Mivel kábellel van átkábelezve a kar?

Vendég

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: Vendég »


Itt egy szebb időket is látott Supex.
Ennek ráadásul még a tűszára is S alakú volt.


Vendég

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: Vendég »


Visszatérve a "barázda vésésre".
 
Csak az elhasznált, kopott tűk károsítják a barázdát. Mikor a tű profilja hozzákopik a barázda profilhoz, a két oldala V alakban síkra kopik, az alsó lekerekített vége hegyes lesz és egy barázda hosszirányú éllel fog rendelkezni.
Na, ez aztán hasítja a barázdát, de nagyon.
Láttam más jópár "200 órásnak" hirdetett kiváló vételt, aminek a tűje ilyen volt.
Élettartamának többszörösét futotta és vágta haza a lemezgyűjteményeket.
 
Én már többször felajánlottam, hogy szívesen átvizsgálom a hangszedőket mikroszkóppal - ingyen. De csak nagyon kevesen éltek vele.
Ha valaki használt hangszedőt vett, akkor célszerű megnézni, ha már megvette.
Ha meg vétel előtt áll, akkor meg pláne célszerű. Ha az eladó ebbe nem megy bele, akkor inkább ne. Meg a tisztítás is ráfér időnként a hangszedőkre, amit csak mikroszkóp alatt lehet tisztességesen elvégezni.
 
A képen egy Linn Arkiv látható, ami egyébként zárt, de ennyi koszt össze tud gyűjteni még így is.


Vendég

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: Vendég »


Pont az imént tettem be egy MR profilú Benz Micro ACE S MR-t egy Rega P3/RB300-ba.
 
Eszelősen jól szól. Mondjuk az is közre játszik, hogy Szalai Laci átkábelezte az RB300-at, így az amúgy rettenetesen silány gyári kábele nem fogja vissza a hangszedőt.


Vendég

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: Vendég »


 
Nana ! Az igencsak hátrányosan befolyásolná a lemez élettartamát ....
 
Nagyon nem mindegy ,hogy vágjuk a lemezt vagy visszajátsszuk . A tűprofilok és szögek is ehhez kell ,hogy igazodjanak . (a lejátszótű nem vésheti ki a lemez barázdáját -pontosabban csak elhanyagolható mértékben )

Mivel a vágótű gyakorlatilag 90 fokos egyenes oldalú, így egy V alakú barázdát vág, ami előre felé dől kb. 15-20 fokkal.
A lejátszó tűk csak sokkal kisebb felületen érintkeznek, mivel nem V alakú profillal rendelkeznek szemből.
Minél nagyobb felületen érintkeznek a barázdával, annál fontosabb, hogy kövessék az előre dőlő vágási profilt, különben időben különböző eseményeket kellene lekövetnie a tűnek, mivel ha az érintkező felület alja előrébb van, mint a teteje (kis VTA), akkor a teteje időben előbb lévő hangot követ és a helyzet fordított túl nagy VTA esetében.
 
A kúpos és az elliptikus tűk kevésbé érzékenyek a VTA-ra, mivel szinte egy pontban érintkeznek a barázdával, így (ugyan azt a pontot jobban terhelik) a barázda egyidejű eseményeit tapogatják.
 
A kisebb barázda terhelésű Fineline, Micro Ridge profilok érzékenyebbek a VTA beállítására.
 
Attól nem kell tartani, hogy ezek kivésik a barázdát, vagy károsítják, mivel a végük lekerekített és nem érintkezik a V alakú barázda aljával.
Pont akkor terhelik jobban a barázdát, ha nem fekszenek bele a V alakú profilba és a teljes érintkező felületük nem azonos idejű vágást tapogat le.


Avatar
Klangfilm
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 917
Csatlakozott: 2009.04.23., csüt. 09:32
Értékelés: 1

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: Klangfilm »


A Neumann SX-68 vágófej rubin vágótűje (74-UHM- típus) :
 
Jól láthatók a képen a tű fűtésének kivezető vezetékei (alul) ...


Avatar
Klangfilm
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 917
Csatlakozott: 2009.04.23., csüt. 09:32
Értékelés: 1

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: Klangfilm »


Én a feltétlen szükségességére gondoltam, minél rövidebb a kar annál érzékenyebb a VTA-ra.
Persze. Hiszen ez színtiszta geometria.
 
Más:
A VTA fontosságát senki nem vitatta. Azt sem, hogy nem érzékelhető a VTA változtatásának hatása.
 
Én csupán annyit állítottam, hogy ahány kiadó, ahány vágógép, ahány hangszedő, ahány tűerő, hőmérséklet, annyiféle befolyás a "VTA"-ra, hatására.
 
Azon pedig teljességgel felesleges vitatkozni, hogy ki és milyen beállítást tart szerinte optimálisnak, mert az azzal kapott hang neki éppen tetszik.
 
Én a magam részéről azt tarom optimális beállításnak, ha a tű szöge megegyezik a vágógép tűjének a szögével. Sőt az sem baj, ha a tű barázdával érintkező profilja a legközelebb áll a vágógép tűprofiljához.
 
Minden ettől eltérő beállítás információvesztést és torzítás növekedést okoz.
Aztán, hogy ezt ki és hogy éli meg, az már legyen az ő gondja.
A szubjektivitáson alapuló magánvéleményét ne erőltesse másokra.

"Én a magam részéről azt tarom optimális beállításnak, ha a tű szöge megegyezik a vágógép tűjének a szögével. Sőt az sem baj, ha a tű barázdával érintkező profilja a legközelebb áll a vágógép tűprofiljához."
 
 
Nana ! Az igencsak hátrányosan befolyásolná a lemez élettartamát ....
 
Nagyon nem mindegy ,hogy vágjuk a lemezt vagy visszajátsszuk . A tűprofilok és szögek is ehhez kell ,hogy igazodjanak . (a lejátszótű nem vésheti ki a lemez barázdáját -pontosabban csak elhanyagolható mértékben )
Ez már a lakklemezeknél is így volt cirka 70 évvel ezelőtt ... amikor az amatőrök még röntgenfilm emulzióba vágták a barázdát ...
 
Még szerencse hogy vágófejből nagyságrendekkel kevesebb típus létezik ,mint hangszedőből ... (drágábbak is) . A Neumann a legjobb vágófej ...
 
Vágógépből sincs nagyon sokféle ,a Neumann VMS80 az egyik legelterjedtebb .


Vendég

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: Vendég »


Én a magam részéről azt tarom optimális beállításnak, ha a tű szöge megegyezik a vágógép tűjének a szögével.
Látni szeretném egy ily módon beállított Linn Sondek LP12 lemezjátszó közeli, kb lemeztányér magasságból készült fotóját. Furdal a kíváncsiság, vajon miféle High End segédeszközzel kell több centiméterrel megemelni a kart a bakon, hiszen már volt róla szó, hogy gyári állapotban korlátozott a lehetőség. A Linn cég nyilván nem tartja fontosnak. Biztos nem értenek hozzá:-)
 
Beszélhetnék még egy ismeretterjesztő szinten sehol nem taglalt fizikai jelenségről, ami józan paraszti ésszel beláthatóan torzításokat, többek közt nemlineáris fajtát is okoz és nem kis mértékben függ a tűtengely-barázdaérintő szögtől... de inkább nem ültetnék bogarat a fülbe, ha nem muszáj. Hiszen a hifiben fontos a lelki megnyugvás, melynek egyik alapja a hit:> "az én lemezjátszóm a lehető legjobban van beállítva", "kompromisszummentes technikát hallgatok" és hasonlók:))

Vendég

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: Vendég »


Én a feltétlen szükségességére gondoltam, minél rövidebb a kar annál érzékenyebb a VTA-ra.
Persze. Hiszen ez színtiszta geometria.
 
Más:
A VTA fontosságát senki nem vitatta. Azt sem, hogy nem érzékelhető a VTA változtatásának hatása.
 
Én csupán annyit állítottam, hogy ahány kiadó, ahány vágógép, ahány hangszedő, ahány tűerő, hőmérséklet, annyiféle befolyás a "VTA"-ra, hatására.
 
Azon pedig teljességgel felesleges vitatkozni, hogy ki és milyen beállítást tart szerinte optimálisnak, mert az azzal kapott hang neki éppen tetszik.
 
Én a magam részéről azt tarom optimális beállításnak, ha a tű szöge megegyezik a vágógép tűjének a szögével. Sőt az sem baj, ha a tű barázdával érintkező profilja a legközelebb áll a vágógép tűprofiljához.
 
Minden ettől eltérő beállítás információvesztést és torzítás növekedést okoz.
Aztán, hogy ezt ki és hogy éli meg, az már legyen az ő gondja.
A szubjektivitáson alapuló magánvéleményét ne erőltesse másokra.

Avatar
pumana
Isten Hozott! :)
Isten Hozott! :)
Hozzászólások: 2
Csatlakozott: 2009.09.03., csüt. 10:46
Értékelés: 0

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: pumana »


Végre valaki helyretette a VTA-t! 
Ha pedig ennek ellenére valaki nagyon különbséget hall egy 0.8 mm lapka miatt akkor gondolkozzon el de nagyon!

Sajnos lehet hallani.
Nem véletlen,hogy Leif Haggmark az Air Tangent karok gyártója a 10B és a Reference típusokon távírányítóval állítható a VTA-t tervezett.

Tán lehet valami köze, az igen rövid karhoz?!

Nem nagyon, hiszen elég sok karon van rá lehetőség, például a Triplanar-on, az Air Tangent inkább abban ritka, hogy menet közben távirányítással lehet rajta VTA-t állítani.

Én a feltétlen szükségességére gondoltam, minél rövidebb a kar annál érzékenyebb a VTA-ra.

Vendég

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: Vendég »


Nem semmi parázs vita alakult itt ki a VTA körül 
VTA - The forgotten factor, a 44. oldal alján. Nekem a függőleges szög körülbelüli beállitása és a High End viszonyáról ez az Örkény egyperces meg egy bizonyos Csabai Dániel jutott eszembe :smile32:

Vendég

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: Vendég »


Kikompenzálni sem tudjuk, mert a kar forgási pontjának emelésével, süllyesztésével maximum 1-2 fokot tudunk a VTA-n állítani. Ami adott estben akár 10 fokos állítást is igényelne a pontos beállításhoz.
A szakma(?) egyik legnagyobb tévedése, hogy a WMA és (nem az adott hangszedőre jellemző, kizárólag a tűerővel, szűk határok között variálható VTA hanem) a tűtengely szögének illesztése előnyös és hasznos dolog. Holott akinek van füle, még ha lehetősége volna rá, sem sokáig hagyná ennyire előredöntve a tűt. Már pár fokot a "helyesnek" tartott irányba billentve is durván felbillen az egyensúly, nagyon feldúsul a magastartomány és egyfajta idegesítő torzítás jelenik meg. Ebből következőleg létezik sokkal fontosabb szempont az említett szögek egyeztetésénél. Az elmélet itt is messze a gyakorlat után kullog, tessék csak elolvasni nevesebb hifi-szakírók VTA-kísérleteit. Általában oda lyukadnak ki, hogy akkor szól jól a lemezjátszó, ha a tű tengelyének átlagos helyzete kb. függőleges a barázdaérintőhöz képest, a vágási szögtől függetlenül, és bár az előbbiek fényében meglepő, de pár tized fok eltérés sem éppen nüansznyi különbséget eredményez.
 
Hasznos információk mellett rengeteg zöldség található a neten a VTA-val kapcsolatban. Talán az egyetlen ajánható cikk, de meg kell jegyezni, hogy az első ábra hibásan, nem a szöveg szerint van felrajzolva (a japán fickó oldalán található a helyes) :
 
http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html

Avatar
greenbio
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1816
Csatlakozott: 2008.01.26., szomb. 18:22
Értékelés: 382

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: greenbio »

Nem semmi parázs vita alakult itt ki a VTA körül

Avatar
pumana
Isten Hozott! :)
Isten Hozott! :)
Hozzászólások: 2
Csatlakozott: 2009.09.03., csüt. 10:46
Értékelés: 0

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: pumana »


Végre valaki helyretette a VTA-t! 
Ha pedig ennek ellenére valaki nagyon különbséget hall egy 0.8 mm lapka miatt akkor gondolkozzon el de nagyon!

Sajnos lehet hallani.
Nem véletlen,hogy Leif Haggmark az Air Tangent karok gyártója a 10B és a Reference típusokon távírányítóval állítható a VTA-t tervezett.

Tán lehet valami köze, az igen rövid karhoz?!

Avatar
Klangfilm
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 917
Csatlakozott: 2009.04.23., csüt. 09:32
Értékelés: 1

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: Klangfilm »


Csak megjegyezném ,hogy egészen más vágóélszögeket igényel egy lakklemezhez való vagy például egy rézalapú DMM-hez (Direct Metal Mastering) készült vágótű .
Ez persze csak egyszerű fizika ...

Avatar
arzachel
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 2050
Csatlakozott: 2006.02.03., pén. 10:49
Értékelés: 678
Tartózkodási hely: Budapest

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: arzachel »


Végre valaki helyretette a VTA-t!
Ha pedig ennek ellenére valaki nagyon különbséget hall egy 0.8 mm lapka miatt akkor gondolkozzon el de nagyon!

Sajnos lehet hallani.
Nem véletlen,hogy Leif Haggmark az Air Tangent karok gyártója a 10B és a Reference típusokon távírányítóval állítható a VTA-t tervezett.
Arzachel IC kábel
eladó 2 x 1 m 10.000.-Ft

LP: Lurné J1 - Air Tangent 2B - Kiseki Agaat , MC PHONO: Twin Servo, VÉGFOK: Twin Servo OTL, CD: Philips T34 level III Silver, HANGFAL: Quad ESL57 tube power ,Jim Rogers JR 149,KÁBELEK: VDH MCS 1000,ÁLLVÁNYOK : Söund Org ZO 28

Vendég

MM és MC pickup-ok

Hozzászólás Szerző: Vendég »


Hogy mennyire nem tette helyre, arra tán legjobb példa a linket megadó AA_HG hibás terminológiája. A lemezvágásnak ugyanis nem VTA-ja, hanem függőleges modulációs szöge (WMA) van!
Nézd, nem akartam újabb megnevezéseket leírni a vágógépek esetében, mert így talán érthetőbbek, az amúgy eléggé nehezen leírható szögek és azok értelmezése.
Természetesen másként hívják a vágófej függőlegestől eltérő vágási szögét és a hangszedő tűk szintén függőlegestől eltérő követési szögét.
De a lényeg itt nem is azon volt, hanem, hogy 0.8mm-es lapka egy 220mm-es kar esetében mindössze 0.2fok függőleges követési szög csökkenést eredményez, ami elhanyagolható mértékű a hőmérséklet, tűerő, hangszedő specifikáció, vágófej specifikáció okozta szögeltérésekhez képest.
Nem azt állítottam, hogy nem hallható a változás, hanem azt, hogy nálánál nagyságrenddel nagyobb változásnak vagyunk kitéve, amiről fogalmunk sincs.
Kikompenzálni sem tudjuk, mert a kar forgási pontjának emelésével, süllyesztésével maximum 1-2 fokot tudunk a VTA-n állítani. Ami adott estben akár 10 fokos állítást is igényelne a pontos beállításhoz.

Válasz küldése

Vissza: “Hifi”