A fórum 2019. február 1-én frissítésre került
Kérünk titeket, ha valami problémát találtok, jelezzétek a postmaster@avx.hu email címre

A legnagyobb változás, hogy a fájl csatolmány rendszernek most már rendesen kell működnie

Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Avatar
gyulaipal
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1076
Csatlakozott: 2014.10.21., kedd 10:54
Értékelés: 452

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: gyulaipal » Tegnap, 02:37

nadtom írta:
2019.02.14., csüt. 02:12
gyulaipal írta:
2019.02.13., szer. 22:56
.........megoldottam még egy feladatot. 2560 pixeles géppel 21:9-ben vetíthetnénk a zöld színt, 1080p gépekkel a másik kettőt. Az 1080p gépek nem tudnak nagyobb felbontású jelet fogadni, de VGA-n nem tudnának arról, hogy a felbontás nagyobb. "Anamorf" képarányt használva a kép pont perfekt 21:9 lenne az 1080p gépeken. A 2560 pixeles gép pedig kaphatná a jelet HDMI-n, azaz a zöld képe maximálisan éles lenne. Ez működhetne, de csak 21:9-ben. Így csak egyetlen 2560 pixeles gép kellene ... na, EZT nagyon ki kellene próbálni!
Én vevő lennék egy ilyen megoldásra, mennyi pénzből jönne ki?
Hej,

bocsi a lassú válaszért...

Ez azért még nem megoldás, ez még csak egy ötlet. De működőképes ötlet, ez nem kérdés. A kérdés az, hogy:
- megéri-e a dolog a macerát, azaz kapunk-e annyi plusz képminőséget, aminek a kedvéért érdemes ezt a rendszert üzemeltetni (ha csak picit jobb a kép, akkor nem racionális dolog 3 gépet járatni),
- a mechanikai megoldás mennyire lesz stabil (ha többet kell a rendszert állítgatni mint élvezni, akkor megette a fene),
- a CMS még kérdéses, nem használtam még soha szoftveres megoldást ... szóval bíztató lenne ha valaki azt mondaná, hogy ő már évek óta yCMS-t használ és az egy jól működő, stabil dolog ... feltéve, hogy bárki is kipróbált már ilyesmit. Persze ha másik hasonló, ingyenes szoftver ismer valaki, amit támogat a MadVR akkor használhatjuk azt is, nekem tökmindegy.

Arra viszont pontosan tudok válaszolni, hogy mennyiből jön ki egy ilyen rendszer: ha van 3db (és lehetőleg egyforma) gagyi projektor , akkor onnantól kezdve gyakorlatilag ingyen van. Hardver SEMMI nem kell ehhez, csak ki kell szedni a 3db gépből a színkereket (vagy Batyó-tól kérni hármat ami kompatibilis a géppel és már letört róluk pár szegmens, letörni a maradékot és ezeket tenni a gépekbe). A színkerekekről letört R,G,B szegmensek fix módon be a fény útjába és kész. Batyó biztosan ad pár totálkáros színkereket pár üveg sörért vagy kóláért ... vagy ilyesmi. Persze egy VGA kábelt is kell csinálni, de szerintem az sem nagy dolog, csak drót kell hozzá meg forrasztó páka. A VGA kábeleket ma már mindenki dobálja kifelé a kukába, azok már egy letűnt világ "játékai" ... a zöld gépet vetítő gépbe pedig egy íriszt csinálni alufóliából ... ház az sem egy drága dolog. :-)

A fentiek ellenére is, akik azt gondolják, hogy ezt a rendszert kevesen fogják használni azoknak teljesen igazuk van. Az átlagos házimozis egy "sima" projektor képével teljesen elégedett és ez érthető is, én is hasonló gépet haszáltam évekig és én is elégedett voltam vele. De az is tény, hogy azután vettem egy 3 chip-es DLP-t (egy Samu árába került, mivel csak 720p felbontású volt, de nem tudtam kihagyni) és akkor rájöttem, hogy lehet feljebblépni képminőségben akkor is, ha amúgy előtte az ember azt gondolta, hogy alapvetően elégedett.

A múltkori számítás alapján ez a rendszer kontrasztban többet "ver" egy 3 chip-es gépre, mint amennyit a 3 chip-es az 1 chip-esre ... és nincs szivárvány. Nem rontja a képét a BrilliantColor és fényerő amit be lehet áldozni a nagyobb színtér vagy a jobb kontraszt oltárán. Mindezek ellenére 1000 házimozisból 999 ezután is a boltban kapható csillogó, plafonon jól mutató, katalógusban leírt adatok alapján modern gépet veszi majd meg. De mindig van 1-2 olyan emberke is, akinek valami specifikus oka miatt nem jó a boltban kapható választék, mivel a boltban kapható gépek az "egységsugarú felhasználó" igényeihez vannak szabva. Általános felhasználásra teljesen jók, de ha felmerül egy-két speciális igény, akkor a legtöbb bolti gép azonnal elbukik ... vagy csak olyan drága gép felel meg a célra, ami irrealitás. Ekkor jól jöhet ez a rendszer ... de nyilván nem mindig és nem mindenkinek.

Ja, közben kiderült, hogy a FullHD Barco-k mégis (a User Guide ellenére) tudnak fogadni nagyobb felbontású jelet a digitális bemenetükön. A 2560x1220-at simám "megette" és megjelenítette a gép ... teljes meglepetésemre. Azt viszont nem tudom, hogy az átméretezés miatt késik-e a kép megjelenítése. Ha nem, akkor egyetlen 2560 pixeles gép elég egy zöldben ekkora felbontású, de vörösben és kékben "csak" 1080p rendszerhez.

Közben jár az agyam azon, hogy nem lehetne-e valami "egyszerűsített" rendszert építeni, amihez kevesebb projektor kellene, de mégis értelmes mennyiségű pluszt tudna szolgáltatni. Nyilván a 3-nál kevesebb de 1-nél több projektor kb. 2db-ot jelent. A színeket egyetlen módon lenne racionális dolog elosztani: egy gép vetíti a vöröset (mivel az a problémás szín, abba a gépbe kell a nagy írisz) és a másik gép vetíti a kéket és a zöldet. Mondjuk egy RGBW színkeréken ki lehetne cserélni a vörös szegmenst kékre és a fehér szegmenst zöldre (az rövidebb, így kékből több jutna át, tehát jobban egyensúlyban lenne a két szín, nem kéne feleslegesen nagyra nyitni a gép íriszét a kék miatt, majd a zöldet a CMS segítségével visszafogni). Sajnos ehhez F35-ös gép kell, mivel csak abban tudja a felhasználó definiálni a speciális szegmens színét, márpedig a gépnek tudnia kell, hogy mit vetít, hiszen 2 alapszín a "dolga". Ennek a rendszernek kb. 2,5x nagyobb lenne a fényereje, ha csak a vörös szín mennyiségén múlna a végső fényerő (kb. 40% fényerőig kell szűkíteni az íriszeket ahhoz, hogy jó legyen a kontraszt) de a dupla kék szegmens miatt ebben a színben a fényerő csak kb. kétszeresére nőne, zöldben pedig valamivel kevesebbet (de abból amúgy is több felesleg van). A végén, azonos kontraszt mellett kb. dupla fényerőt kapnánk, de a szivárvány csökkenne, mivel a vásznont nem az RGBW színek váltogatnák egymást, hiszen vörös folyamatosan lenne a képben, a B és G váltogatná egymást a vöröshöz "hozzáadva", tehát a szivárványban sárga és magenta "csíkok" lennének. Lehet, hogy ez egy teljesen jól használható rendszer lenne és "csak" 2db projektor kell hozzá. És persze ha a zöld-kék gép 2560 pixeles, akkor ez a két szín NEM csúszhat el egymáshoz képest a vásznon ... viszont két színben lenne egyszerre 1440p a felbontás (amiből a kék pont kb. semmit nem számít a valóságban, de a dupla fényerő nagyon is számítana ... vagy az általa lehetővé tett plusz kontraszt ... vagy a nagyobb színtér).

A konvergenciával kapcsolatban alapvetően egyetértek Dzseki kollégával, gondolkoztam a dolgon, nyilván jobb lenne ha fémből készült projektorokat használnánk, azok képe kevésbé mozdulna el a melegedéstől. Az is előny ha nagyobb a DLP chip a gépben, hiszen ugyanakkora fizikai elmozdulás ekkor "kevesebb pixel" elmozdulást jelent a vásznon. Viszont egy eddig nem említett előnye is lenne ennek a rendszernek a 3 chip-es gépekhez képest: még ha nem is lenne a teljes képfelületen perfekt a konvergencia, legalább mi mondhatjuk meg, hogy hol legyen az. A kép közepén kell jól beállítani a színek fedését, hiszen itt történik a filekben kb. minden, illetve itt vannak a feliratok is. Itt azonnal látszik, ha gond van. De a kép szélein illetve a sarkokban szerintem megbocsáthatóbb a tökéletlen konvergencia. De persze ezt élőben lenne jó kipróbálni ... és el is fog jönni annak az ideje, előbb vagy utóbb ...

Online
Avatar
irishcream
Beköltözött
Beköltözött
Hozzászólások: 2386
Csatlakozott: 2015.05.28., csüt. 22:11
Értékelés: 846

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: irishcream » 2019.02.14., csüt. 13:46

-KP- írta:
2019.02.14., csüt. 08:54
Bármennyire is érdekes olvasni, átlag user nem fog 3 projektort venni és fingfűrészelni őket.
Tökéletesen egyetértek. Ez inkább elméleti kérdés, a gyakorlat nem erről szól.

Online
Avatar
-KP-
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4390
Csatlakozott: 2003.06.02., hétf. 23:53
Értékelés: 790
Tartózkodási hely: Bonyhád

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: -KP- » 2019.02.14., csüt. 08:54

Bármennyire is érdekes olvasni, átlag user nem fog 3 projektort venni és fingfűrészelni őket.
Sztereó: Linn Majik DS-I Mozi: Anthem MRX500 Hangfalak: Goldenear Triton 7 , Supercenter XL, Aon2, 2db SVS SB12

Online
Avatar
nadtom
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1128
Csatlakozott: 2016.08.31., szer. 01:25
Értékelés: 303

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: nadtom » 2019.02.14., csüt. 02:12

gyulaipal írta:
2019.02.13., szer. 22:56
.........megoldottam még egy feladatot. 2560 pixeles géppel 21:9-ben vetíthetnénk a zöld színt, 1080p gépekkel a másik kettőt. Az 1080p gépek nem tudnak nagyobb felbontású jelet fogadni, de VGA-n nem tudnának arról, hogy a felbontás nagyobb. "Anamorf" képarányt használva a kép pont perfekt 21:9 lenne az 1080p gépeken. A 2560 pixeles gép pedig kaphatná a jelet HDMI-n, azaz a zöld képe maximálisan éles lenne. Ez működhetne, de csak 21:9-ben. Így csak egyetlen 2560 pixeles gép kellene ... na, EZT nagyon ki kellene próbálni!
Én vevő lennék egy ilyen megoldásra, mennyi pénzből jönne ki?
Sztereo: Bodor Audio PC-Bordor ezüst/arany USB-Audiobyte Hydra-Z+Audiobyte Hydra-ZPM USB Bridge+táp-Bordor ezüst/arany Digit IC-Hegel HD12 DAC/Preamp-HiDiamond D5 IC-NAD M25 végfok-HiDiamond D7 hsz kábel-Elac249.3 front
Füles: Acoustic Research AR-H1
Kávé: Delonghi Primadonna Elite Ecam 650.75.ms

Avatar
gyulaipal
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1076
Csatlakozott: 2014.10.21., kedd 10:54
Értékelés: 452

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: gyulaipal » 2019.02.13., szer. 22:56

dzseki írta:
2019.02.13., szer. 15:25
Pali elméletben lehet igazad, de szerintem kín keserves dolog lesz 3 olcsó projektor képét összehozni:
a.) Konvergencia:...
b.) Színek együttfutása: ...
Mindenben egyetértek, ezek a problémák tények. Szerintem azonban nem olyan nehéz megoldani őket ... legalábbis ahhoz képest, amit képminőségben nyerhetünk.

A konvergemciát meleg gépeken kell majd beállítani és valószínúleg sosem lesz tökéletes. De sajnos a gyári gépeken sem az. Ha több milliót fizetnék egy gépért, nem lennék hajlandó elfogadni ezt a hibát. De ha 3db használt Samu árát kell csak kifizetni,8256010809 akkor sokkal engedékenyebb vagyok.

Az adott gép által vetített színt leginkább a gépben levő színszűrő határozza meg. A lámpa főleg a szín fényerejét befolyásolja. Ha a lámpák eltérő öregedésével egy szín túlsúlyba kerül, az adott gép kontraszt beállítását csökkentve a dolog orvosolható. Ha a hiba emberi szemmel látszik, így simán korrigálható. Ha nem látszik, akkor nem érdekel. De NAGYON jó a meglátás, egy ilyen rendszer színegyensúlyára érdemes néha ránézni ... legalább szemmel.

Jobb lenne egyetlen lámpát járatni és annak fényét elosztani a gépek között, akkor a színek fényereje ugyanolyan stabil lenne, mint egy normális projektorban. Az elektromos fogyasztás is sokkal kisebb lenne. De a várható képminőség, kontraszt és fényerő ismeretében én nem látom gondnak a villanyszámlát. Egy ilyen paraméterekkel rendelkező gyári gép (ha létezne) horror drága lenne. Ez a rendszer szinte ingyen van. A megspórolt pénzből kb. 7000 év villanyszámlája jön ki... :-)

Gondolatbam megoldottam még egy feladatot. 2560 pixeles géppel 21:9-ben vetíthetnénk a zöld színt, 1080p gépekkel a másik kettőt. Az 1080p gépek nem tudnak nagyobb felbontású jelet fogadni, de VGA-n nem tudnának arról, hogy a felbontás nagyobb. "Anamorf" képarányt használva a kép pont perfekt 21:9 lenne az 1080p gépeken. A 2560 pixeles gép pedig kaphatná a jelet HDMI-n, azaz a zöld képe maximálisan éles lenne. Ez működhetne, de csak 21:9-ben. Így csak egyetlen 2560 pixeles gép kellene ... na, EZT nagyon ki kellene próbálni!

Avatar
Quetz
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 591
Csatlakozott: 2015.11.10., kedd 08:24
Értékelés: 141

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: Quetz » 2019.02.13., szer. 22:20

Epson 9300 tulajoknak jöhet jól ez az infó. Elég sokan hivatkoznak rá, hogy ezt használják nagy megelégedettséggel:

HarperVision HDR on SDR Settings for Epson 5040/6040UB

Avatar
dzseki
Újonc fórumos
Újonc fórumos
Hozzászólások: 42
Csatlakozott: 2011.01.27., csüt. 13:47
Értékelés: 5

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: dzseki » 2019.02.13., szer. 15:25

Pali elméletben lehet igazad, de szerintem kín keserves dolog lesz 3 olcsó projektor képét összehozni:
a.) Konvergencia: azt mondod nem olyan kritikus. Én mint gyakorló CRT projektor felhasználó azt mondom, hogy de fontos, ráadásul még a CRT-nél is kell várni mondjuk egy jó 10 percet, hogy a színek igazán egymásra találjanak, pedig itt alapvető tervezési szempont volt a jó mechanikai konstrukció, műanyag alkatrészek a közelben sincsenek! Amellett, hogy nehéz lesz mechanikailag biztosítani a stabilitást a projektoroknak (hőtágulás stb.) csak a lens shiftben bízhatsz ami a konvergenciát (geometriát) illeti: tud amit az tud és kész...
b.) Színek együttfutása: Egy lámpás projektornál a lámpa öregszik valahogy, amivel változik a lámpa spektruma is, de kényelmes határok között lehet azt mondani, hogy azért a színek kb. együtt öregednek. Egy kép lámpás projektornál a két lámpa átlagát látod, ez statisztikailag szinte biztos, hogy jobb spektrum homogenitást eredményez, mint az egy lámpás eset. A három külön lámpás gépnél viszont teljesen vad dolgok jöhetnek elő, hiszen a három lámpáról mindig csak azt a spektrum púpot veszed ki, amit a másik kettőben nem használsz (tehát teljesen függetlenek egymástól). Azt pedig senki nem fogja megmondani, hogy vajon egymás után jöttek-e le a futószalagról a lámpák amit a három gépben használsz, márpedig gyártási szórás biztos, hogy van. Tehát egy ilyen 3 projektoros összeállítást műszeresen össze kell kalibrálni színügyileg, és csak szerencse kérdése lesz, hogy meddig maradnak együtt. Értelemszerűen minél nagyobb színteret akarsz használni, annál nehezebb kordában tartani a dolgokat. Ha veszel két ugyanolyan LCD TV-t a boltban már azoknak sem lesz egyforma színvilága, nemhogy háromnak.
Nem mondom, hogy a fenti problémákat nem lehet leküzdeni, de az biztos, hogy megkeseríti majd a kísérletezés fázisát is.

PC / Grundig MT100 -> Grundig MXV100 -> Technics SE-C01 -> Visonik David 9000


VDC Marquee 9500LC ULTRA CRT projektor (+ ULTIMATE VNB-DB mod)



Avatar
gyulaipal
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1076
Csatlakozott: 2014.10.21., kedd 10:54
Értékelés: 452

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: gyulaipal » 2019.02.13., szer. 13:49

OK, szóval a 3db 1chip-es DLP 1db 3chip-esként való használatának további, LÉNYEGES aspektusai:

Egy projektor végső kontrasztja (és fényereje) nyilván sokmindentől függ, de mindennél jobban függ a gép által ELPAZAROLT fény mennyiségétől. Ez lesz itt a lényeg!

De hol is pazarolják a mai projektorok a fényt?

Az 1 chip-es DLP lámpájának a fényét a színkerék pazarolja, hiszen (RGBRGB színkerék esetén) minden időpillanatban csak a 3 alapszín egyike jut át a színkeréken. Első ránézésre ez harmadolja a fényerőt (a valóságban kb. felezi) de a lényeg, hogy ez a géptípus rengeteg fényt elpazarol.

A 3 chip-es DLP is sok fényt elpazarol ... bár az 1 chip-esnél jóval kevesebbet. A vöröset ez a gép nem pazarolja, de (mivel az UHP lámpa sokkal több zöld és kék fotont "termel", mint vöröset) ezért ha normális színvilágú képet akarunk vetíteni, a zöld- és kékfeleslegtől meg kell szabadulnunk. Ezt tipikusan színszűrő segítségével teszi a gép, tehát a lámpa által termelt zöld fény kb. FELÉT minden 3 chip-es DLP-nek muszáj elpazarolnia. Kékben kevésbé borzalmas a helyzet, de ott is jelentős a veszteség.

Az 1 chip-es DLP gépek azért "csak" 2x (nem pedig 3x) gyengébb fényerejűek egy 3 chip-esnél, mert a vörös szegmens hosszabbra vétele (és a VIDI lámpavezérlés) által a mérnökök döntik el, hogy melyik színből pazaroljon többet és melyikből kevesebbet a gép. Nyilván a vörös pazarlását minimalizálja minden gép (a felesleges zöld rovására) így "fájdalommentesen" kiegyenlíthető a színek részaránya ... és a végén egy 3 chip-es gép fényerejének kb. a fele (ami nyilván SOKKAL TÖBB, mint a harmada) megmarad.

A 3 chip-es gépek "tragédiája" az, hogy ezek esetén egyik fenti "csel" sem kivitelezhető. A 3 chip-es DLP tehát NEM dönthet "szabadon" az alapszínek "pazarlásának" az arányáról, ha értelmes színekkel akar vetíteni, akkor MUSZÁJ zöld (és kék) fény mennyiségét a vörös mennyiségéhez igazítania (a felesleg "elpazarlása") által. Ezt két módon teheti meg:

- a zöld (és kék) DMD tükreit nem nyitja ki teljes időtartamra ... magyarul a CMS szedi ki a feleleges zöld fényt a képből ... de mivel ekkor felesleges (zöld- és kék) fény éri el a DMD felületét, ez a kontrasztot durván rontja.

- a zöld fény mennyiségét színszűrő segítségével csökkenti. Ekkor legalább a kontraszt NEM romlik. De persze nem is javul.

A tény azonban tény marad: a (kb.) 2x jobb fényhasznosítás miatt a 3chip-es DLP sokkal fényesebb képet vetít, tehát a plusz fényerő felhasználásával a kontraszt javítható. Emiatt azonos kontrasztot akár kisebb, olcsóbb DLP chip-ek használatával is produkálhat a 3 chip-es gép, tehát a gyakorlatban pl. 3db 0,65"-es DMD felhasználásával legalább olyan jó (a valóságban sokkal jobb) projektor építhető, mint egyetlen 0,95"-es chip segítségével. Ezért ilyen jó projektor pl. a DPI HighLite (összes változata) annak ellenére, hogy 0,65"-es 1080p chip-ek vannak bennük.

Most jön a "durvaság": a (példaként) 3db Samu-ból álló rendszer azért "ver agyon" minden ma létező 3 chip-es gépet, mivel ez a rendszer képes a következő két "műszaki" feladat tökéletes végrehajtására ... ráadásul EGYSZERRE:
- több (3db) lámpa fényerejét úgy összeadni, hogy az etendue változatlan maradjon (azaz a kontraszt NE csökkenjen)
- a lámpák által megtermelt felesleges zöld (és kék) fényt képes KONTRASZTRA "KONVERTÁLNI". Ennek alapja a következő tény:

Ha zöldből sokkal többet termel a lámpa, akkor a felesleges mennyiségtől megszabadulhatunk úgy is, hogy a zöldet vetítő gép íriszeit annyira beszűkítjük, hogy egyensúlyba kerüljön a zöld mennyisége a vörössel. Ezzel ugyanúgy megfeleztük a zöld fényerőt ... de közben a kontrasztot (zöldben) megdupláztuk. Sőt, ezt akár meg is triplázhatjuk, ugyanis:

Az UHP lámpa foncsora a zöld fényt a vörösnél sokkal kisebb fényfoltba tudja lefókuszálni (mivel a zöld fény pont a foncsor fókuszpontjában keletkezik). Emiatt sokkal kisebb bejáratú azaz sokkal kúposabb tüköralagutat tehetünk ebbe a gépbe. Ez lecsökkenti a zöld sugarak szögét, de nem csökkenti a fényerőt ... ezzel (nagyon óvatos becslés szerint) további 1,5x-ös kontrasztot nyerünk zöldben. Végül tehát (a fényerő csökkentése nélkül) MEGTRIPLÁZTUK a zöld kép kontrasztját ... és a fényerő ettől még csak nem is csökkent.

A kék fény hasonlóan működik a kékhez, de a zöldnél valamivel kevesebbet termel belőle a lámpa és picit nagyobb a fényfolt is, ezért itt egy óvatos 2x-es becslést tennék a kontraszt javulására (a kék gép íriszeinek a szűkítése és a tüköralagút mérsékelt kúposítása után). Viszont a kék fény hullámhossza a legkisebb, ezért a DLP hátterének szürkeségében a kék szín dominál.

A vörös szín a nagyobb hullámhossza miatt jóval kevésbé szóródik a mikrotükrök peremén, a DLP kontrasztja ezért vörösben mindig többszöröse a kékben- és zöldben mérhető kontrasztnak. A vöröset vetítő gép íriszeit emiatt felesleges szűkíteni, a kontraszt ebben a színben eleve kiváló. Ha viszont az elpazarolt vörös fény mennyisége NULLA, akkor a végső fényerő NEM KISEBB mint egy 3 chip-es DLP esetén lenne. A vásznon látható kontraszt viszont többszörös.

A zöld- és a kék színekben várható javulások átlagát tekinthetjük a szem által érzékelt kontraszt-javulás közelítő értékének, ez a javulás tehát kb. 2,5x-ös. Az UHP lámpa által termelt alapszínek asszimmetriája tehát egy ekkora kontraszt-javítás lehetőségét teremti meg ... de ezt a lehetőséget sajnos semelyik ma létező vetítő nem képes kihasználni. Ez azért sajnálatos, mert ez a különbség még valamivel nagyobb is, mint az 1 chip-es és a 3 chip-es DLP rendszerek közötti különbség. Ezt a lehetőséget azonban elméletileg sem lehet kihasználni akkor, ha egyetlen lencsén halad át mindhárom alapszín, hiszen ekkor a lencsében levő írisz mérete (és az általa meghatározott kontraszt) az összes alapszínre egyszerre vonatkozik. Az egyetlen lehetőség az, ha 3db lencsét (és DMD megvilágítást, tüköralagutat) használunk, mindegyiket az adott alapszín saját "paramétereire" optimalizálva.

A gyakorlatban egy 3db Samu-ból megépített rendszer esetén a fényerő 1400-1500 lumen körül várható. Eközben a kontraszt a Samu-k esetén eddig általam mért 3000:1 körüli érték 2,5x-ese, azaz kb. 7500:1 körüli lehet majd. Ehhez azonban pontosan kellene beállítani az íriszek méreteit minden gépben (és a francnak sincs kedve egy gépet sokszor szétszedni, itt nem lehet egy kattintással változtatni a méretüket) így a várható pontatlanságokat is figyelembe véve szerintem egy "óvatos" 6000:1 körüli kontraszttal számolhatunk ... és persze szivárványmentes képpel.

Ez a rendszer a fenti elméleti előnyök miatt ilyen "egyszerű" gépekből megépítve is megver minden általam ismert DLP-t, ha a kontraszt ÉS a fényerő is számít. A 2560 pixeles Barco egy 300W-on járatott, vadi új "tuning" lámpával sem produkál több fényerőt ilyen kontraszt mellett, mint ennek kb. a felét ... és persze ehhez maximumon kell járatni a BrilliantColor-t, ami nagyon is látható a képen. Eközben a Barco elektromos fogyasztása kb. fele 3db Samu-énak, tehát kb. azonos a lumen/Watt aránya a két rendszernek. A Samu-s rendszernek azonban tisztán RGB a színképzése, szivárványmentes és nem rontja a képét a BC. Egyetlen paraméterben NEM veri el a három olcsó gépből épített rendszer a 9 milliós Barco-t: felbontásban. Minden másban azonban az olcsó gépek (együtt) jobbak, vagy legalább ugyanolyan jók. És most három, egyenként használtan jóval 100eFt alatti áron beszerezhető gépről beszélünk...

Adja magát a kérdés: ha 3db ilyen egyszerű, olcsó kis gép "erejét" összeadva egy ennyire jó rendszert kapunk, akkor mit produkálhat egy 3db 1080p felbontású Barco-ból felépített rendszer? Felesleges lenne a fentieket ismét lekörmölni, ezért koncentráljunk csak a különbségekre. Lista szerűen:

- az okos CMS miatt digitális jelátvitel (HDMI, DVI) használható

- a Barco-k 1080p DMD-inek a kontrasztja (ha minden más paraméter azonos) kb. háromszoros. Ez egészen durva kontrasztot jelentene ... még azonos fényerő mellett is. És ugye ekkor a gépekben még csak 220W-os lámpa van (és persze a hozzá való lámpavezérlő).

- a Barco-k azonban 300W-os lámpákkal üzemelnek eredetileg, így megtehetjük azt, hogy a vörös színt vetítő gépbe ilyen lámpát teszünk. Ezzel a fényerő vörösben megnőne ... és miután kék- és zöld gépek íriszein egy picit nyitottunk, még mindig csak kevés kontrasztot veszítettünk. De a fényerő lenne vagy 2500-3000 lumen. Persze ha mindhárom gépbe nagyobb lámpát teszünk, akkor a fényerőt a kontraszt rontása nélkül növelhetjük meg ... ízlés kérdése. :-)

Valószínűnek tartom, hogy ez a rendszer vetítené a létező legjobb (DLP) képet ami házimoziban lehetséges. 3db Barco nem olcsó és áramot sem keveset ennének (szerintem tökfelesleges bármelyikbe is a nagyobb lámpát tenni de még így is rendesen pörög majd a villanyóra :-). Viszont ilyen fényerő- és kontraszt mellett a HDR megjelenítése egészen durva lenne ... persze projektorhoz (nem OLED tévéhez) képest.

Ha egyszer majd lemegy a használtpiaci ára a 2560 pixeles Barco gépeknek, akkor 3db ilyen kombinálásával egy ilyen rendszer 1440p natív felbontású képet lesz majd képes vetíteni, ráadásul jó kontraszt és fényerő mellett és szivárvány nélkül. A fent tárgyalt előnyök mellett akkor majd a felbontása is verni fog minden általam ismert 3 chip-es gépet. De ez még odébb van, a 2560 pixeles gépek ma még nagyon drágák. Nem baj, addig kihúzzuk 3db "egyszerűbb" géppel. :-)

Avatar
dzseki
Újonc fórumos
Újonc fórumos
Hozzászólások: 42
Csatlakozott: 2011.01.27., csüt. 13:47
Értékelés: 5

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: dzseki » 2019.02.12., kedd 22:43

gyulaipal írta:
2019.02.06., szer. 17:36
Az 1080p gép teljesen gyári állapotban volt. A gyári (azaz NEM kontraszta optimalizált) íriszek beszűkítésével azonnal ugyanolyan kontrasztot produkált, amire a 2560 pixeles gép csak az összes belső átalakítás után lett képes (persze azonos fényerők mellett). Ha tehát ezen a gépen is megcsinálnánk ugyanazokat az átalakításokat, még jobb kontrasztú kép lenne az eredmény.

A mérés eredménye tehát megerősíti az elméleti megfontolásunkat: ha a HDR kép dinamikus megjelenítése a feladat, akkor ennek a bajnokai mindig is a legnagyobb (házimoziban tipikusan) 0,95"-es 1080p DLP chip-ek lesznek. Ezek kiváló fényhasznosítása miatt a színtér is valamivel szélesebb lehet (a 90%-os DCI-P3 színtér lefedéskor keletkező fényveszteség teljesen elfogadható) tehát ezek használatakor az UHD előnyeiből mind a széles színtér (akár teljesen) mind a nagy képi dinamika (részben) kihasználható. Sajnos ennek az "ára" a korlátozott felbontás. Ezzel kellene még valamit kezdeni ... és ehhez nem is kell valami világmegváltó ötlet:
Rezgőtükör ;) :tutiok:

PC / Grundig MT100 -> Grundig MXV100 -> Technics SE-C01 -> Visonik David 9000


VDC Marquee 9500LC ULTRA CRT projektor (+ ULTIMATE VNB-DB mod)



Avatar
gyulaipal
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1076
Csatlakozott: 2014.10.21., kedd 10:54
Értékelés: 452

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: gyulaipal » 2019.02.12., kedd 19:11

Red75 írta:
2019.02.11., hétf. 19:29
Az ötlet jó, de azt sem ártana részletezni, hogyan lehet 3 olcsó DLP (nuku lens-shift sad.gif ) vetítőt úgy installálni, hogy a vetített képen minden egyes pixel fedésbe kerüljön?
A kérdés jó, de a válasz sokakat el fog borzasztani: NEM kell minden egyes pixelnek fedésben lennie. Sajnos ezt a 3 chip-es gépek gyártói sem tudják megoldani a gyakorlatban. Szerencsére az emberi szemet csak minimális mértékben zavarja az ebből keletkező hiba.

A vörös- és kék gépek képét tehát a géptest döntése, a zoom és a TRAPÉZKORREKCIÓ segítségével lehet fedésbe hozni. Elméletileg ez egy rossz megoldás, de a gyakorlatban működne.

Szerencsére vannak olcsóbb gépek amelyeken van egy kis lens shift, ez nyilván sokkal jobb megoldás.

Ma számolgattam egy kicsit, ami kijött, az elég döbbenetes: a 3db Samu így kb. 1500-2000 lumen (D65-re kalibrált) fényerő mellett adna 6000:1 körüli kontrasztot. És persze szivárványmentes lenne a kép. Ez messze jobb, mint amit egyetlen, akár 0,95"-es DMD-vel (és egy 300W-os lámpával) el lehet érni. Egy Barco kb. ilyen kontrasztot mondjuk 600-700 lumen fényerő mellett ér el, mivel a többi fény elveszik a kontraszt javítása közben.

A "3db Samu-ból épített rendszer" tehát (a pici DMD-k ellenére) kb. 2x jobb kontrasztos fényerőt produkálna a 3db 220W-os lámpával. Összesen ezek nyilván több áramot ennének, mint egy Barco, de a kép igen jó lenne ... és 3db Samu nem kerül sok pénzbe. Persze más hasonló, olcsó projektor is használható a célra.

Holnap tényleg részletezem...

Online
Avatar
motorgyilkos
Lefelé a lejtőn
Lefelé a lejtőn
Hozzászólások: 58
Csatlakozott: 2012.01.15., vas. 18:58
Értékelés: 15

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: motorgyilkos » 2019.02.11., hétf. 22:39

Red75 írta:
2019.02.11., hétf. 19:51
motorgyilkos írta:
2019.02.11., hétf. 19:37
Csinálsz copy-t egy 3 chippes dlp tüköralagutjáról nagyban majd beéllítod a három vetítőt mintha csak 3 dmd lenne :tutiok:
31_1_21.gif
Moziszobás topicod nem ér elhanyagolni ám Pitu!
Nincs változás :D
Epson9300.5xM&K S150 THX.M&K 950THX.M&K S150T.4xM&K 750 THX.SVS SB13.Marantz SR7011.Lexicon LX7.Grandview Cyber tab 106". HimediaQ10Pro OppoBDP95.
Benqw1700. Diy 9.0 speakers.HimediaQ10Pro

Online
Avatar
Red75
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1485
Csatlakozott: 2009.01.20., kedd 09:58
Értékelés: 689
Tartózkodási hely: Budapest-Csillaghegy

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: Red75 » 2019.02.11., hétf. 19:51

motorgyilkos írta:
2019.02.11., hétf. 19:37
Csinálsz copy-t egy 3 chippes dlp tüköralagutjáról nagyban majd beéllítod a három vetítőt mintha csak 3 dmd lenne :tutiok:
31_1_21.gif
Moziszobás topicod nem ér elhanyagolni ám Pitu!
Nappali D.Atmos: Philips 55PUS6503, Pioneer VSX-930, Hivi VR8-W, DIY HIVI sub
Mozi, 5.1: Benq W1090, NAD T741, Dune HD Max, Swans D3.2, DIY sub

Online
Avatar
motorgyilkos
Lefelé a lejtőn
Lefelé a lejtőn
Hozzászólások: 58
Csatlakozott: 2012.01.15., vas. 18:58
Értékelés: 15

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: motorgyilkos » 2019.02.11., hétf. 19:37

Red75 írta:
2019.02.11., hétf. 19:29
gyulaipal írta:
2019.02.11., hétf. 14:47
Közben nekem is lett pár ötletem arra, hogy hogyan lehetne a létező legjobb képet vetíteni DLP-vel. A megoldás egyszerű: 3db (lehetőleg egyforma) gépet használunk,

(viszonylag olcsó) gépet úgy használjuk,

Holnap részletezem a dolgot ...
Az ötlet jó, de azt sem ártana részletezni, hogyan lehet 3 olcsó DLP (nuku lens-shift sad.gif ) vetítőt úgy installálni, hogy a vetített képen minden egyes pixel fedésbe kerüljön?
Csinálsz copy-t egy 3 chippes dlp tüköralagutjáról nagyban majd beéllítod a három vetítőt mintha csak 3 dmd lenne :tutiok:
Epson9300.5xM&K S150 THX.M&K 950THX.M&K S150T.4xM&K 750 THX.SVS SB13.Marantz SR7011.Lexicon LX7.Grandview Cyber tab 106". HimediaQ10Pro OppoBDP95.
Benqw1700. Diy 9.0 speakers.HimediaQ10Pro

Online
Avatar
Red75
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 1485
Csatlakozott: 2009.01.20., kedd 09:58
Értékelés: 689
Tartózkodási hely: Budapest-Csillaghegy

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: Red75 » 2019.02.11., hétf. 19:29

gyulaipal írta:
2019.02.11., hétf. 14:47
Közben nekem is lett pár ötletem arra, hogy hogyan lehetne a létező legjobb képet vetíteni DLP-vel. A megoldás egyszerű: 3db (lehetőleg egyforma) gépet használunk,

(viszonylag olcsó) gépet úgy használjuk,

Holnap részletezem a dolgot ...
Az ötlet jó, de azt sem ártana részletezni, hogyan lehet 3 olcsó DLP (nuku lens-shift sad.gif ) vetítőt úgy installálni, hogy a vetített képen minden egyes pixel fedésbe kerüljön?
Nappali D.Atmos: Philips 55PUS6503, Pioneer VSX-930, Hivi VR8-W, DIY HIVI sub
Mozi, 5.1: Benq W1090, NAD T741, Dune HD Max, Swans D3.2, DIY sub

Online
Avatar
Emotiva
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 106
Csatlakozott: 2018.02.14., szer. 08:49
Értékelés: 23

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: Emotiva » 2019.02.11., hétf. 19:16

kargidje írta:
2019.02.11., hétf. 19:12
Emotiva írta:
2019.02.11., hétf. 14:53
Még jó, hogy priviben megbeszéltük :D
Jaja 31_1_21.gif

Avatar
kargidje
Fórumlakó
Fórumlakó
Hozzászólások: 630
Csatlakozott: 2010.06.07., hétf. 11:27
Értékelés: 126

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: kargidje » 2019.02.11., hétf. 19:12

Emotiva írta:
2019.02.11., hétf. 14:53
Még jó, hogy priviben megbeszéltük :D

Avatar
Lemmy9
Őslakos
Őslakos
Hozzászólások: 4045
Csatlakozott: 2012.07.24., kedd 08:02
Értékelés: 1713

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: Lemmy9 » 2019.02.11., hétf. 18:02

36_1_10.gif
Szerintem.
És kijelentem, hogy recece!

Online
Avatar
Emotiva
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 106
Csatlakozott: 2018.02.14., szer. 08:49
Értékelés: 23

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: Emotiva » 2019.02.11., hétf. 14:53

36_1_11.gif
gyulaipal írta:
2019.02.11., hétf. 14:47
Emotiva írta:
2019.02.09., szomb. 16:49
Felbuzdulva Pali véleményén fél napos állítgatás után sikerült elfogadható minőséget produkálni az Uhd 65-tel.
Halkan mondom, hogy szerintem ennyi szöveget nem érdemes beidézni, egy-két sor elég és már mindenki tudja miről van szó.

Közben nekem is lett pár ötletem arra, hogy hogyan lehetne a létező legjobb képet vetíteni DLP-vel. A megoldás egyszerű: 3db (lehetőleg egyforma) gépet használunk, amelyek közül az egyik csak a piros, a másik csak a kék, a harmadik csak a zöld színt vetíti. Lényegében a 3db, ma már (viszonylag olcsó) gépet úgy használjuk, mintha 1db 3chip-es gépünk lenne. A különbség csak az, hogy ezzel a megoldással olyan tényszerű előnyökhöz jutunk, amit egy 3 chip-es gép nem tud utánozni. Természetesen szivárványmentes lesz a kép és baromi fényes.

Ha valaki nem lesz lelkibeteg attól, hogy analóg az átvitel, akkor VGA kábelen ezt bármelyik (3db) DLP-vel meg lehet csinálni, mivel egy adott gép (mindhárom, azaz R,G és B színek fogadására szolgáló analóg VGA lábára elosztva) beküldjük csak a vörös komponensét a jelnek így az a gép csak a vörös komponensét vetíti a képnek. A másik gép lábaira a zöldet küldjük, a harmadikra a kéket (a sor- és képszinkron jeleket minden gép megkapja). Mindent gépbe teszünk egy-egy színszűrőt, aminek a színe a kapott jellel egyezik és az állandóan a fény útjában van (a színkereket meg vagy kiszedjük vagy letörjük róla a szegmenseket, hogy azok ne legyenek a fény útjában). Minden gép azt fogja hinni, hogy fekete-fehér képet vetít (hiszen mindegyik azonos jelet kap mindhárom bemenetére, azaz gyakorlatilag szürkét) és mindegyik szépen megjeleníti majd a saját színét.

Persze ezzel oda a CMS, de HTPC-n pl. a yCMS nevű szoftvert használhatjuk helyette (MadVR alatt) szóval ez a gond is tudtommal megoldott.

A nagy viccesség a dologban az, hogy kitaláltam hogyan lehet a Barco-k CMS-ét úgy beállítani, hogy a gép simán (pl.) csak a bemenő jel zöld komponensét vetítse, azt viszont fehér fény formájában (azaz mindhárom színű szegmens időtartama alatt kinyitnak a mikrotükrök, pont mint ahogy egy 3 chip-es gép csinálja egy alapszín esetén). Ez azt jelenti, hogy 3db Barco-t használva SEMMI nem kell a fenti "trükk"-höz, csak egy HDMI elosztó (vagy egy HTPC 3db digitális kimenettel, amelyek mindegyikére ugyanazt a jelet küldi). Magyarul Barco-kat használva működik a digitális jelátvitel és kábelt sem kell forrasztgatni. Igazából ilyen gépeket használva már HTPC sem kell, ha megelégszünk "sima" FullHD jel vetítésével.

Holnap részletezem a dolgot ...

Avatar
gyulaipal
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1076
Csatlakozott: 2014.10.21., kedd 10:54
Értékelés: 452

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: gyulaipal » 2019.02.11., hétf. 14:47

Emotiva írta:
2019.02.09., szomb. 16:49
Felbuzdulva Pali véleményén fél napos állítgatás után sikerült elfogadható minőséget produkálni az Uhd 65-tel.
Halkan mondom, hogy szerintem ennyi szöveget nem érdemes beidézni, egy-két sor elég és már mindenki tudja miről van szó.

Közben nekem is lett pár ötletem arra, hogy hogyan lehetne a létező legjobb képet vetíteni DLP-vel. A megoldás egyszerű: 3db (lehetőleg egyforma) gépet használunk, amelyek közül az egyik csak a piros, a másik csak a kék, a harmadik csak a zöld színt vetíti. Lényegében a 3db, ma már (viszonylag olcsó) gépet úgy használjuk, mintha 1db 3chip-es gépünk lenne. A különbség csak az, hogy ezzel a megoldással olyan tényszerű előnyökhöz jutunk, amit egy 3 chip-es gép nem tud utánozni. Természetesen szivárványmentes lesz a kép és baromi fényes.

Ha valaki nem lesz lelkibeteg attól, hogy analóg az átvitel, akkor VGA kábelen ezt bármelyik (3db) DLP-vel meg lehet csinálni, mivel egy adott gép (mindhárom, azaz R,G és B színek fogadására szolgáló analóg VGA lábára elosztva) beküldjük csak a vörös komponensét a jelnek így az a gép csak a vörös komponensét vetíti a képnek. A másik gép lábaira a zöldet küldjük, a harmadikra a kéket (a sor- és képszinkron jeleket minden gép megkapja). Mindent gépbe teszünk egy-egy színszűrőt, aminek a színe a kapott jellel egyezik és az állandóan a fény útjában van (a színkereket meg vagy kiszedjük vagy letörjük róla a szegmenseket, hogy azok ne legyenek a fény útjában). Minden gép azt fogja hinni, hogy fekete-fehér képet vetít (hiszen mindegyik azonos jelet kap mindhárom bemenetére, azaz gyakorlatilag szürkét) és mindegyik szépen megjeleníti majd a saját színét.

Persze ezzel oda a CMS, de HTPC-n pl. a yCMS nevű szoftvert használhatjuk helyette (MadVR alatt) szóval ez a gond is tudtommal megoldott.

A nagy viccesség a dologban az, hogy kitaláltam hogyan lehet a Barco-k CMS-ét úgy beállítani, hogy a gép simán (pl.) csak a bemenő jel zöld komponensét vetítse, azt viszont fehér fény formájában (azaz mindhárom színű szegmens időtartama alatt kinyitnak a mikrotükrök, pont mint ahogy egy 3 chip-es gép csinálja egy alapszín esetén). Ez azt jelenti, hogy 3db Barco-t használva SEMMI nem kell a fenti "trükk"-höz, csak egy HDMI elosztó (vagy egy HTPC 3db digitális kimenettel, amelyek mindegyikére ugyanazt a jelet küldi). Magyarul Barco-kat használva működik a digitális jelátvitel és kábelt sem kell forrasztgatni. Igazából ilyen gépeket használva már HTPC sem kell, ha megelégszünk "sima" FullHD jel vetítésével.

Holnap részletezem a dolgot ...

Online
Avatar
Emotiva
Nincs visszaút
Nincs visszaút
Hozzászólások: 106
Csatlakozott: 2018.02.14., szer. 08:49
Értékelés: 23

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: Emotiva » 2019.02.09., szomb. 16:49

gyulaipal írta:
2019.01.30., szer. 14:12
Kedveskéim,

projektorok témakör:

Az UHZ65-tel (és a "haverjával") kapcsolatban még pár dolog eszembe jutott:

- a lézeres gépben a gyári adatok szerint RGBY színkerék van. Ez nekünk azért gond, mert a gép színterét akkor lehet egyszerűen és hatékonyan megnövelni egy színszűrővel, ha tisztán RGB színekkel vetít a gép. Vagy ha okos benne CMS. Nos, ezzel kapcsolatban vannak (szerintem érthető) kétségeim. Aki széles színteret akar a VÁSZNON, az ezt a projektort (első körben) felejtse el. Ettől még a gép használható, de Rec.709 színtérben fog "brillírozni".

- az UHP lámpás "kistesó" (UHD65) színkereke RGBRGB szegmensekből áll. Annak a gépnek a színtere "tágítható" lenne színszűrővel (még akkor is, ha a CMS egyébként rendkívül ostoba). Annak a gépnek viszont fényereje eleve nincs sok és a szűrő ezt még tovább fogja csökkenteni. De kis vászonra ez a gép vetíthet Rec.709-nél nagyobb színteret (pl. pici mozi, hálószoba, stb.).

A 0,67"-es DLP chip tehát alkalmas a mozizásra, de azért kell kompromisszumokat kötni. Ennek megértéséhez egy kis matematika/fizika óra következik:

A kisebb mikrotükrökről (a fizikai törvények által garantáltan) gyengébb kontrasztú kép verődik vissza. A kontraszt a tükröcskék felület/kerület arányával, azaz a mikrotükrök méretével "egyenesen arányos". Ha semmi mást nem változtatunk, csak a tükröcskék 2x nagyobbak lesznek, akkor a kontraszt is (kb.) 2x jobb lesz. A kontraszt tehát EGYENESEN ARÁNYOS a tükröcskék méretével (ha minden más változatlan).

A tüköralagút magasságát a lámpa fényfoltjának a mérete határozza meg. Adott lámpa esetén adott magasságú tüköralagút kell (hogy a fényfolt "beférjen" a bejáratán). A tüköralagút "kijáratát" pár lencse leképezi (és közben nagyítja) a DMD-re. Ahányszor magasabb a DMD a tüköralagútnál, annyiszor kisebb szög alatt érkeznek meg rá a fénysugarak a lámpa fókuszpontjánál mérhető kúpszöghöz képest. Ha egy DMD (mondjuk) 2x nagyobb egy másikhoz képest, akkor 2x kisebb KÚPSZÖGGEL érkezik meg a nagyobb DMD-re a fény. A vetítő lencséjébe ekkor fele átmérőjű (azaz negyed felületű) blende elég lesz a fény hasznosításához ... ez viszont 4x-es kontrasztot jelent. A 2x nagyobb méretű DLP chip tehát 4x jobb kontrasztot jelent a kúpszög csökkenése miatt. A kontraszt tehát NÉGYZETESEN ARÁNYOS a DMD méretével.

A végső kontraszt tehát a fenti két hatás szorzata: mikrotükrök méretével lineárisan ÉS (még e felett) a DLP chip abszolút fizikai méretével NÉGYZETESEN arányos lesz a kontraszt (ha minden más változatlan).

Akkor viszont bevezethetünk egy "kontraszt állandó" mérőszámot, amit a fenti adatokból számolhatunk ki (és persze csak a chip-ek egymáshoz hasonlítására használható, semmi másra). A mikrotükrök méretét szorozzuk össze a chip méretének négyzetével, így tehát (persze kerekítve):

A 0,47"-es "fos-4K" chip esetén ez a szám:
5,4(mikron)*0,47"*0,47" azaz 1,19. A 0,45"-es DLP chip "kontraszt állandója" tehát kb. 1,19

A 0,66"-es "kaki-4K" chip esetén ez a szám:
5,4(mikron)*0,66"*0,66" azaz 2,35. A 0,66"-es DLP chip "kontraszt állandója" tehát kb. 2,35

A 0,9"-es 2560 pixeles chip esetén:
7,56(mikron)*0,9"*0,9" azaz 6,12. A 0,9"-es, 2560pixeles DLP chip "kontraszt állandója" tehát kb. 6,12.

Ugyanez a 0,95"-es 1080p chip esetén:
10,8(mikron)*0,95"*0,95" azaz 9,75. A 0,95"-es, 1080p DLP chip "kontraszt állandója" tehát kb. 9,75.


Egy dolgot azonban még nem vettünk figyelembe: az 5,4 mikronos "pici-ócó" chip-ek esetén a Texas Instruments megnövelte a mikrotükrök billenési szögét 12-ről 17 fokra. Ez valamennyit javít a pici chip-ek kontrasztján. De a kontraszt ettől "csak" első hatványon függ, a chip méretétől viszont négyzetesen, tehát a DLP CHIP MÉRETE A LEGFONTOSABB PARAMÉTER a végső kontraszt szempontjából. Mivel a 0,47"-es és a 0,66"-es DMD-k teljesen azonos tükröcskéket használnak, a közöttük levő különbség tényszerűen egy 2x-es szorzó, itt nincs "kifogás". Emiatt a 0,47"-es chip szerintem alkalmatlan házimozis használatra.

Ezek a számok csak a chip-ek összehasonlításra szolgálnak, de pl. azt szépen mutatják, hogy ha "azonos módon" építenénk mindegyik chip-ből egy-egy projekrort, akkor a példa kedvéért:
- ha a 0,45"-es chip (mondjuk) 1190:1 kontrasztot produkálna, ugyanakkor
- a 0,66"-es kb. 2350:1-et mutatna,
- a 0,9"-es (2560pixel) chip kb. 6120:1-et és
- a 0,95"-es (1080p) chip 9750:1 kontrasztot érne el.

Vannak a feladatban további elhanyagolások is, de a lényeg szerintem látszik.

Természetesen a valóságban a projektorok kontrasztja kevésbé különbözik a fenti számoknál, mivel:

- Ma már léteznek kisebb fényfoltra (és/vagy kisebb szögben) világító UHP lámpák, ezért a modern gépek (gyárilag) relatíve jobbak, mint egy hasonló, de 10 éves gép VOLT (szintén gyári állapotában). A modern lámpát azonban könnyen be lehet tenni egy régebbi, nagy chip-es gépbe is, tehát a modern technológia előnyeit a valóságban MINDEN gép kihasználhatja. Akkor viszont ismét a fenti számok közelébe kerül a különbség ... és MINDIG a nagy chip "nyer". Itt tényleg a méret a lényeg.

- A lézer fényforrás is javíthat a helyzeten, ez kisebb foltra világíthat és nagyobb fényerővel, így valamennyit javulhat a kontraszt. Ez is segít a modern chip-ek pici méretből adódó hátrányát csökkenteni.

- Senki NEM mondta, hogy a projektornak a lámpa által termelt fényt jól kell hasznosítania. A házimozis gépek között jelentős különbségek vannak fényerőben akkor is, ha azonos lámpa és azonos DMD van bennük. A tervezéskor dől el, hogy a gépet jobb kontraszra "hegyezik ki" és ennek érdekében a mérnökök "beáldoznak" valamennyi fényerőt (tipikusan a lámpa nagyobb szögű sugarait kizárják a képalkotásból) vagy pedig fényerőre optimalizálnak (és kihasználják a "ferde" sugarakat) de ekkor persze csökken a kontraszt. A pici chip kontraszt-hátránya tehát a fényerő "kárára" is csökkenthető, akár gyárilag is. A nagy chip használatával viszont minden paraméter egyszerre lehet maximális.

- A lámpa teljesítményének a növelése is javít a helyzeten, régebben a lámpák tipikusan sokkal kisebbek voltak a házimozis gépekben, mint mostanában. Ez is előny az új gépek javára.

Megjegyzendő, hogy a 3 chip-es DLP-k fényhasznosítása legalább 2x jobb az 1 chip-es gépekhez képest, tehát ezekkel fele felületű lencsével érhető el azonos fényerő (azaz kb. dupla kontraszt mellett). Ez picit olyan, mintha a 3db chip megfelelne egyetlen "nagyobb" chip-nek kontraszt szempontjából. Ha valóban "best-of-the-best" minőségű HDR kép megjelenítése a cél, akkor a legjobb egy 3db NAGY DLP chip-et tartalmazó gép lenne. Ezek azonban drágák ... ma még legalábbis.

A projektornak azonban (sajnos) elengedhetetlen része az elektronika is. Ebben sajnos az olcsó gépek nem szoktak jók lenni ... de hát valamit valamiért.

Az UHD65-öt és az UHZ65-öt alapvetően NEM azért szeretem, mert jó projektorok. Nem azok. Jó projektorok akkor lennének, ha a vetítési paramétereik legalább megközelítenék a korrekt szín- gamma és szürkeskála megjelenítésre képes gépeket. Ettől függetlenül ez a két gép végre megüti a HASZNÁLHATÓ szintet, csak bele kell dugni a kábelt, bekapcsolni őket, vetítenek UHD forrásból és a kép nézhető. Ennyi pénzért ezt még eddig nem láttam, hogy (új) DLP meg tudta volna csinálni. És persze a lézeres gép fényereje is jó, a "jól" megcsinált lézer-vezérlés miatt az UHD előnyeiből kettőt is kihasználhatunk: a HDR-t és a 4K felbontást. Aki ezek után azon szomorkodik, hogy a gép a Rec.709 színteret sem éri el teljesen, az túl sokat akar a pénzéért. Ezek pici chip-es gépek, itt MUSZÁJ kompromisszumot kötni, jelen esetben a fő kompromisszum a korlátolt színtér. Ennél rosszabb sose legyen, mivel ez látszik a legkevésbé az "átlagos" filmeken.

Aki ért a projektorokhoz, az ilyen gépet ("komoly" célokra) nem vesz, az valami "komoly" gépet választ (használtat vagy újat) így a gyártó nyilván NEM is ezt a "réteget" célozta meg ezekkel a gépekkel. A hobbista számára viszont ezek szerintem (végre) elfogadható kompromisszumot jelentenek.

GyP
Felbuzdulva Pali véleményén fél napos állítgatás után sikerült elfogadható minőséget produkálni az Uhd 65-tel.
Csatolmányok
20190209_162858.jpg
20190209_162858.jpg (1.6 MiB) Megtekintve 728 alkalommal
20190209_162701.jpg
20190209_162701.jpg (1.7 MiB) Megtekintve 728 alkalommal
20190209_163725.jpg
20190209_163725.jpg (2.76 MiB) Megtekintve 728 alkalommal

Avatar
gyulaipal
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1076
Csatlakozott: 2014.10.21., kedd 10:54
Értékelés: 452

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: gyulaipal » 2019.02.07., csüt. 20:00

-KP- írta:
2019.02.07., csüt. 16:16
Épp erről beszélgetek privátban, de feldobom ide is a témát. Azoknak nyilván nem téma, akik fix médialejátszót használnak. Szóval mi htpc-sek mind Madvr-t használunk (legalábbis többnyire azt), ami mindenféle okosságra képes. Egy megfelelően erős vga mellett a legdurvább képjavító és fel ill. le skálázó algoritmusokkal lehet használni. Illetve tud HDR anyagot SDR-re konvertálni. Most azon agyalok, kell-e nekem 4k és hdr tudás? Vagy használjam ki csontig a Madvr tudását és vegyek inkább valami régebbi fullhd-s de magasabb kategóriás gépet?
Magasan a legjobb képet egy HTPC, MadVR és egy KOMOLY projektor hármasa képes vetíteni. Ha 1080p felbontású a projektor, akkor a 4K plusz felbontásának a kivételével élvezheted a "jobb pixel" irányvonal előnyeit, egy 2560pixeles géppel pedig az UHD minden előnyéből kihasználhatsz valamennyit. Ehhez a projektoron kell pár átalakítást csinálni, mert NINCS olyan gyári gép ami "komoly" is és a házimozis használatra is van optimalizálva egyszerre. A Barco gyártja legjobb projektorokat, előtte a ProjectionDesign gyártotta őket, de mindkét cég konkrétan ipari gépeket ad el házimozisoknak és a gépeken közben semmit nem változtatnak. Pedig ezekben a gépekben nagyon is ott van a lehetőség ...

Online
Avatar
-KP-
V.I.P.
V.I.P.
Hozzászólások: 4390
Csatlakozott: 2003.06.02., hétf. 23:53
Értékelés: 790
Tartózkodási hely: Bonyhád

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: -KP- » 2019.02.07., csüt. 16:16

Épp erről beszélgetek privátban, de feldobom ide is a témát. Azoknak nyilván nem téma, akik fix médialejátszót használnak. Szóval mi htpc-sek mind Madvr-t használunk (legalábbis többnyire azt), ami mindenféle okosságra képes. Egy megfelelően erős vga mellett a legdurvább képjavító és fel ill. le skálázó algoritmusokkal lehet használni. Illetve tud HDR anyagot SDR-re konvertálni. Most azon agyalok, kell-e nekem 4k és hdr tudás? Vagy használjam ki csontig a Madvr tudását és vegyek inkább valami régebbi fullhd-s de magasabb kategóriás gépet?
Sztereó: Linn Majik DS-I Mozi: Anthem MRX500 Hangfalak: Goldenear Triton 7 , Supercenter XL, Aon2, 2db SVS SB12

Avatar
gyulaipal
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1076
Csatlakozott: 2014.10.21., kedd 10:54
Értékelés: 452

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: gyulaipal » 2019.02.07., csüt. 13:30

TSanyi írta:
2019.02.06., szer. 20:22
4 gép összerakasával akár a 4k is elérhető nsm?
Igen, de szerintem ez kicsit túlzás lenne. Senki nem akar 4 gépet "gyöngyörgetni" a plafonon.

Viszont pl. két 1920x1200 pixel felbontású géppel egymás mellé vetítve 2880x1200-as 21:9-es képet, a "nagyon széles" filmek (pl. Aljas nyolcas) pedig megjelenhetnének akár a natív képarányukban is 1200 pixel magasságban és 3312 pixel szélességben.

Natív (21:9) 4K-t én leginkább 2db 2560x1600 pixeles géppel vetítenék, ekkor minden szélesvásznú film 3840 pixel szélesen jelenne meg, csak pl. az Aljas nyolcas képe kevésbé lenne magas. 16:9-ben is ugyanolyan magas lenne a kép, csak keskenyebb. Nem lenne rossz ... de nekem már csak 1db ilyen projektorom van. Sajnos. Szerintem a 2db 1920x1200 pixeles gép egyesített képe is nagyon jó lenne és egy ilyen gép töredékébe kerül, mint egy 2560 pixeles. És persze a kontrasztja is jobb.

Hej!

GyP

Online
Avatar
TSanyi
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1208
Csatlakozott: 2017.04.06., csüt. 21:59
Értékelés: 102

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: TSanyi » 2019.02.06., szer. 20:22

4 gép összerakasával akár a 4k is elérhető nsm?

Avatar
gyulaipal
Törzsvendég
Törzsvendég
Hozzászólások: 1076
Csatlakozott: 2014.10.21., kedd 10:54
Értékelés: 452

Re: Mindent a házimozi projektorokról és vásznakról, A-Z-ig

Hozzászólás Szerző: gyulaipal » 2019.02.06., szer. 17:36

Kedveskéim,

a múltkori "DMD összehasonlító" számítás (számomra) döbbenetes eredményét a mai napig próbálom "lelkileg" feldolgozni. Ez ugyan még folyamatban van, de közben összehasonlítottam az elméletet a gyakorlattal, "műszeres mérésileg".

Konkrétan megmértem (ugyanazzal a műszerrel) egy 0,95"-es 1080p és egy 0,9"-es 2560 pixeles gép kontrasztja között a különbséget. Kb. 50% plusz kontrasztot produkált az 1080p chip (azonos lámpával és mindkét gépben teljesen nyitott
íriszekkel ... de a gépekben eltérő lencse volt ... ami nyilván nem volt a legjobb választás ... így utólag visszatekintve). Mindegy, már ez az eredmény is jól közelíti a múltkor jósolt értéket! Az elmélet tehát úgy tűnik, hogy működik ... és egyébként "szemre" is ORDÍT a különbség.

Az 1080p gép teljesen gyári állapotban volt. A gyári (azaz NEM kontraszta optimalizált) íriszek beszűkítésével azonnal ugyanolyan kontrasztot produkált, amire a 2560 pixeles gép csak az összes belső átalakítás után lett képes (persze azonos fényerők mellett). Ha tehát ezen a gépen is megcsinálnánk ugyanazokat az átalakításokat, még jobb kontrasztú kép lenne az eredmény.

A mérés eredménye tehát megerősíti az elméleti megfontolásunkat: ha a HDR kép dinamikus megjelenítése a feladat, akkor ennek a bajnokai mindig is a legnagyobb (házimoziban tipikusan) 0,95"-es 1080p DLP chip-ek lesznek. Ezek kiváló fényhasznosítása miatt a színtér is valamivel szélesebb lehet (a 90%-os DCI-P3 színtér lefedéskor keletkező fényveszteség teljesen elfogadható) tehát ezek használatakor az UHD előnyeiből mind a széles színtér (akár teljesen) mind a nagy képi dinamika (részben) kihasználható. Sajnos ennek az "ára" a korlátozott felbontás. Ezzel kellene még valamit kezdeni ... és ehhez nem is kell valami világmegváltó ötlet: a megoldás több projektor képének az összeillesztése a vásznon. A "több projektoros kép" használatakor elméleti szempontból csak annyi történik, hogy egyetlen pici méretű, de nagyobb felbontású DMD helyett több, nagyobb méretű de kisebb felbontású DMD-t használnánk a kép megjelenítésére (az, hogy ezek "külön" projektorokban vannak, lényegtelen). A nagyobb chip-ekre (ugyanolyan fényforrásokkal) kisebb átlagos szög alatt juttatható el a fény, így az a kicsire zárt íriszeken is átjut, emiatt (plusz a nagyobb mikrotükrök eleve jobb "natív "kontrasztja miatt) azonos (összesített) fényerő mellett sokkal jobb kontrasztot kapunk ... és persze (az üveg optika ÉS a nagy mikrotükrök miatt) éles képet, korrekt színeket, stb.

További előny, hogy ha több gép "adja össze" a teljes képfelület megvilágításához szükséges fénymennyiséget, akkor egyenként jóval kisebb fényerőt kell csak produkálniuk, emiatt még tovább szűkíthetjük bennük az íriszeket ... ezzel a kontrasztot tovább javítva.

Nincs kétségem azzal kapcsolatban, hogy egy ilyen rendszer kiváló eredményeket produkálna, azzal kapcsolatban viszont nagyon is vannak kétségeim, hogy megérné-e ez az egész dolog a hozzá szükséges "macerát"? A gyakorlatban a 2560 pixeles gép (az átalakítások után) teljesen elfogadható kontrasztot, fényerőt és színteret produkál ... és mindezt egyszerre. Simán megvan a 90%-os DCI színtér-lefedése a gépnek (a szűrővel). A kontraszt (természetesen) NEM éri el egy jobb LCD kontrasztját (soha nem is fogja) de azért többszöröse a modern DLP-k által produkált (natív) kontrasztnak, így ritka az olyan sötét jelenet a filmekben, amikor a "szürkeség" valódi "problémát" okozna. Jelen képszélesség mellett nagyon is elfogadható kompromisszumokkal működik egy ilyen rendszer ... de ez a kártyavár azonnal (és durván) összeomlana, ha mondjuk 5-6m-re kellene növelni a kép szélességét. Erre azonban nekem nincs lehetőségem (kivéve a kertben, de ott teljesen más szempontok alapján működik a "mozizgatás") így én gyakorlatilag teljesen jól el tudok "egerészni" egy ilyen projektorral. Ha azonban valaki egy ilyen "mega-házi-mozit" akar építeni, akkor nyugodtan szóljon, szerintem lesz pár ötletem ... :-)

Az "olcsó" gépek tuningolására visszatérve jelzem, hogy vannak olyan általános ellentmondások a mai projektorokban, amelyek kihasználásával MINDEN (DLP) kontrasztja biztosan javítható.

A legjellemzőbb ilyen ellentmondás a képaránnyal kapcsolatos: a tüköralagút 16:9 oldalarányú (kb.) minden mai gépben, miközben a lámpa fényfoltja körszimmetrikus. Ezt kihasználva azonnal nyerhetünk kb. 78% plusz kontrasztot, ha kúpos (négyzet "bejáratú") tüköralagutat és egy elliptikus íriszt teszünk a lencsébe.

A másik tipikus probléma a DMD megvilágítása. A legritkább eset az, amikor egy gyártó pontosan méretezett íriszt tesz a megvilágításba, hiszen a szükségesnél nagyobb megvilágítási szög "jót tesz" a kép homogenitásának. A gond az, hogy a kontrasztnak viszont NAGYON nem tesz jót az, ha a DMD-t "felesleges" fény éri el. Még a márkás gépek esetén sem igazán jellemző a megvilágítás pontos méretezése, pl. a Digital Projection gépei esetén is (tudtommal) CSAK a lencse különbözteti meg a "fényes" és a "kontrasztos" gépeket egymástól (azaz pusztán a lencse cseréjével "átalakítható" a gép). A felesleges fénymennyiség kontraszt-rontó hatását megszüntethetjük a megvilágítás blendézésével (vagy spéci, csak kis szögben világító lámpa használatával) és így annál több kontrasztot nyerünk, minél "kontrasztosabb" lencse van a gépben. A Baba-Barco esetén a segédtükrös lámpa (gyárilag szűk íriszű lencsével) 55% plusz kontrasztot produkált. Ez már NAGYON látszik a képben ... és még csak szét sem kell hozzá szedni a projektort (az írisz mehet a lámpaházba, vagy kompletten kiváltja a "spéci" lámpa).

A harmadik tipikus "probléma" az alapszínek fényereje. Ritka az olyan gép, amelyik ne produkálna "jóval többet" valamelyik alapszínből (tipikusan zöldből) a szükségesnél. Ha színszűrővel "összehangoljuk" az alapszínek fényerejét, akkor a gép kalibrálása alig fogja csökkenteni a gép kontrasztját.

A fenti három, MINDEN projektor esetén kivitelezhető módszer legalább 2x-es (de esetenként inkább 3x-os) javulást eredményez a kontrasztban és a fényerő sem csökken láthatóan (azaz mondjuk 10%-nál jobban). Ennyi plusz kontraszt azonban igen drasztikusan megváltoztatja a kép megjelenését. Szerintem ezt kár kihagyni...

Válasz küldése

Vissza: “Házimozi”